logowanie | rejestracja
capri.pl » garaż » silniki » Cologne 2.8 V6

Silnik Cologne 2.8 V6 OHV

Silnik 2800 V6 jest członkiem rodziny Fordowskich silników V6 60º, zaprojektowanych w Kolonii, w Niemczech. Stąd też popularna nazwa tych silników: Cologne V6. W skład tej rodziny wchodzą jednostki o pojemności 2000, 2300, 2600, 2800, 2900 i 4000 cm³, które mają wspólne cechy konstrukcyjne. Silniki te znalazły zastosowanie w szerokiej gamie modeli samochodów Forda. Silnik 2600 stosowany był m.in. w Capri, zarówno w wersjach europejskich (2600 GT, RS2600), jak i amerykańskich. Za zasilanie paliwem odpowiedzialny był gaźnik, oprócz wersji RS2600, w której zastosowano wtrysk paliwa Kügelfischer. Silnik 2800 wyposażony w gaźnik stosowany był w amerykańskich wersjach Capri, oraz kilku innych samochodach, jak Ranger i Bronco. W europejskim Capri zastosowano ten silnik, ale wyposażono go w wielopunktowy mechaniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic. Ten sam silnik, z drobnymi modyfikacjami znalazł zastosowanie w Granadzie i Sierrze. Silnik 2900 wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa stosowany był w amerykańskich Ranger'ach, i w modelu Scorpio, zarówno europejskim, jak i amerykańskim. Ten silnik doczekał się również modyfikacji przez Cosworth'a, który wyposażył go w głowicę z czterema zaworami na cylinder. Największa wersja tego silnika - 4000 ccm, wyposażona w elektroniczny wtrysk paliwa, znalazła zastosowanie w modelu Explorer. Silnik ten jest dużo nowocześniejszy od poprzednich - zastosowano w nim m.in. hydrauliczną regulację luzu zaworów.

Silniki z rodziny Cologne V6 mają zupełnie odmienną konstrukcję od pochodzących z Wielkiej Brytanii silników Essex 3000 V6, również stosowanych w Capri.

Poniżej opisana jest wersja silnika 2800 ccm, wyposażona w mechaniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic - dokładnie taki, jak w seryjnym modelu Forda Capri 2.8i. Silnik ten był stosowany zarówno w niemieckich, jak i brytyjskich Capri.

Silnik 2.8i w brytyjskim Capri

Silnik 2800 V6

Silnik 2800 V6

Silnik 2800 V6


Informacje ogólne
Typ: Cologne 2800 V6 60° OHV
Kod silnika: PRN
Pojemność: 2792 cc
Stopień sprężania: 9.2:1
Moc maksymalna: 118 kW / 160 KM @ 5700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 22.5 kgm @ 4300 obr/min
Średnica cylindra: typowo: 93.030 mm

standardowy #1: 93.010-93.020 mm
standardowy #2: +0.010 mm
standardowy #3: +0.020 mm
standardowy #4: +0.030 mm
nadwymiarowy #1: 93.520-93.530 mm
nadwymiarowy #2: +0.010 mm
nadwymiarowy #3: +0.020 mm
nadwymiarowy #4: +0.030 mm
Skok tłoka: 68.50 mm
Ciśnienie sprężania: 1000-1200 kPa
Wymiary paska klinowego: 11.9 x 982
Odstęp od tłoka w cylindrze: 0.028-0.048 mm
Szczelina pierścienia tłokowego: górny: 0.38-0.58 mm
środkowy: 0.38-0.58 mm
dolny: 0.38-1.40 mm
Luz osiowy wału korbowego: 0.080-0.280 mm
Luz roboczy panewki dolnej korbowodu: 0.006-0.064 mm

Rozrząd
Typ: OHV (górnozaworowy)
Kąt gniazda zaworowego: 46°
Luz zaworu ssącego (silnik zimny): 0.35 mm
Luz zaworu wydechowego (silnik zimny): 0.40 mm
Kąt otwarcia zaworu ssącego: 24° BTDC
Kąt zamknięcia zaworu ssącego: 72° ABDC
Kąt otwarcia zaworu wydechowego: 73° BBDC
Kąt zamknięcia zawodu wydechowego: 25° ATDC
Długość sprężyny zaworowej: 52.5 mm
Luz boczny popychacza: 0.023-0.060 mm
Luz boczny trzonka zaworu w prowadnicy: ssący: 0.020-0.063 mm
wydechowy: 0.046-0.089 mm
Luz osiowy wałka rozrządu: 0.02-0.10 mm
Grubość płytki oporowej: czerwona: 3.960-3.985 mm
niebieska: 3.986-4.011 mm

Układ smarowania
Typ oleju: Ford spec SSM-2C 9001-AA
Pojemność układu smarowania: z filtrem: 4.25 l
bez filtra: 4.00 l
Ciśnienie oleju w temperaturze > 80 °C @ 750 obr/min: 1.0 kg/cm2
@ 2000 obr/min: 2.8 kg/cm2

Układ chłodzenia
Płyn chłodzący w/g Forda: Ford spec SSM-978 9103-A
Pojemność układu chłodzenia: 8.7 l
Temperatury termostatu: początek otwarcia: 79-83°C
pełne otwarcie: 97°C
Minimalny skok termostatu: 7.0 mm
Korek ciśnieniowy: 0.85..1.10 kg/cm2

Zapłon
Typ: bezstykowy, elektroniczny
Kolejność zapłonu cylindrów: 1 4 2 5 3 6, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara
Świece zapłonowe: Motorcraft Super AGR22, Champion RN7YC
Szczelina elektrody świecy zapłonowej 0.60 mm
Kąt wyprzedzenia zapłonu: benzyna ołowiowa: 12° ± 2° BTDC
benzyna bezołowiowa: 9° ± 2° BTDC
Kąt zapłonu: 35-42°
Rezystancja kabla wysokiego napięcia: max 30000 ohm
Rezystancja uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej: 0.75-0.85 ohm
Rezystancja uzwojenia wtórnego cewki zapłonowej: 5000-6000 ohm
Regulacja podciśnienia: min: 0° / 100 mmHg
max: 10° / 190 mmHg
Regulacja siły odśrodkowej: min: 0° / 1000 obr/min
max: 23° / 4000 obr/min

Zasilanie paliwem
Zasilanie paliwem: mechaniczny ciągły wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic
Wydajność pompy paliwa: min. 930.0 cc / 30 s
Ciśnienie pompy paliwa: 450-520 kPa
Ciśnienie w układzie: 5.55 ± 0.25 kgf/cm2
Obroty jałowe: 900 ± 25 obr/min
Zawartość CO w spalinach (obroty jałowe): 1.25 ± 0.2 %
Zalecana wartość stężenia HC: 400/300 ppm

Instalacja elektryczna
Typ akumulatora: 12 V / 55 Ah
Prąd ładowania alternatora: 70 A
Napięcie regulatora: 13.7-14.8 V

Momenty dokręcenia śrub
Kolejność dokręcania śrub głowicy silnika: 5 - 1 - 3 - 7
6 - 2 - 4 - 8
Głowica silnika: 1 etap: 50 Nm
2 etap: 70 Nm
3 etap: 90 Nm
4 etap: 110 Nm
Śruby panewek głównych: 90-105 Nm
Śruby panewek korbowodowych: 35 Nm
Komentarze

a moze by tak cos o silniku 2000 V6 - Hayens nie opsal tego silnika i wlasciwie nie mam do niego zadnych konkretych danych. Zreszta po co sie rozdrabniac - opiszmy kazdy silnik!!!

[anonim] [2000-08-10 17:02:00]


silniki

Czy silniczek z mustanga 2.3 l pasuje do capri ???

[anonim] [2000-08-25 16:10:00]


Silnik Mustanga

Jak się uprzesz to każdy silnik wciśniesz...

[anonim] [2000-08-27 20:43:00]


Pytanie

Co to jest to na zdjęciu silnika 2.8 co wygląda jak aparat zapłonowy, a znajduje się na filtrze powietrza?
Czy silnik 2.8 miał elektroniczny wtrysk dopiero w Sierze (napis EFI) ?

[anonim] [2000-09-25 20:46:00]


Moje zdanie na ten temat brzmi: WLOZ DO CAPROCHA PIEC OD FORDA EXCURSIONA 7,3 V8 TD!!!!!!!!!efekt murowany!!!!!!

[anonim] [2001-01-27 14:42:10]


To nie pompa !

Celem uściślenia, na filtrze powietrza to nie jest pompa, tylko zestaw: dystrybutor wtrysku, regulator ciśnienia, przepływomierz, a sama pompa to jest montowana przy baku.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2001-03-13 16:15:11]


Dzięki za odpowiedź

na moje pytanie.

[anonim] [2001-03-23 20:10:49]


Poszukuję instrukcji, książek itp.

Jestem szczęśliwym posiadaczem silnika 2.8i V6, kupiłem go razem z osprzętem i skrzynią biegów. Niestety cały osprzęt jest odłączony. Nie wiem co gdzie podłączyć. Poszukuję/Kupię/ instrukcji, schematów, schematów instalacji elektrycznej itp.

P.S. Strona WWW.CAPRI.PL jest rewelacyjna!

[anonim] [2001-03-25 21:22:12]


Silnik Cologne 4.0?

Powyzej napisano, ze do rodzinki silnikow z Kolonii nalezy tez silnik 4 litrowy. Czy zatem oznacza to raczej niewielkie problemy ze wstawieniem go do Capri czy tez jednak bardzo sie rozni od 2.8i?
Czekam na opinie i odpowiedz :-)))
Pzdr

Kżyho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2001-03-29 23:06:08]


silnik 2,9

oriętuje się ktoś może jaki jest rozstaw kolektorów wydechowych w silniku 2,9DOHC cosword od scorpio... ???

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2001-03-30 10:56:22]


Scorpio z silnikiem 2,8 też było produkowane.

Aktualnie jeżdzę Scorpio wyprodukowanym 6/85, w którym jest silnik 2772 ccm, 150 KM, wtrysk EFI, bez katalizatora. Zauważyłem, że autor opisu tego silnika pominął fakt, że do Scorpio też montowano motor 2,8 (chyba przez 2 lata).

Ten model Scorpio jest w tabeli na stronie http://www.btinternet.com/~jac/scorpio/history.htm

Maciek Huetter [2004-02-14 22:36:31]


hej maciek....o tym raczej autor opisu wie i inni tez...lecz to strona o capri tudziez innych starych fordach a nie o scorpio....:))..pozdro

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie [2004-02-15 20:12:14]


koła rozrządu

mam pytanko w jakich miejscach muszą byc ustawione punkty, i jakie to punkty na kółach bo cos jest pomieszane z rozrządem?? a jeszcze tego nie robiłem wcześniej w v-ce pilne pozdrowionka

H2O patryk_3M Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-02-20 18:22:54]


Inne pojemności

Nie żebym się czepiał, ale Koelny V6 występowały także jako 1812cc [I generacja, razem z 2.0, 2.3, 2.6 i 2.8] oraz 2394cc [II generacja, razem z 2.9 i 4.0]. Z motorem 1.8V6 wyprodukowano sporo Taunusów P7, a także nawet pewną ilość Capri MkI, więc warto o takim wynalazku pamiętać.
Pozdro.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2004-08-03 18:44:05]


mam taki silniczek ale na gazniku nie wie ktos ile ma koni????

krokiet Dokładna lokalizacja na mapie [2008-01-08 21:55:42]


Krokiet... masz;] http://www.capri.pl/forum/197433

Gumbas Dokładna lokalizacja na mapie [2008-01-08 21:57:13]


dzieki .on mial kiedys wtrysk ale jest na gazniku i po remoncie kapitalnym ma to jjakies znaczenie zamiasst wtrysku gaznik???

krokiet Dokładna lokalizacja na mapie [2008-01-10 08:55:13]


napewno nie ma tyle koni, co miał na wtrysku. Ale jesli zrobione jest wszystko z głową, to powinnien jezdzic bez problemów.

kalb Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2008-01-10 11:59:48]


Nom krokiet mój tez jest 2.8 na gaziorku i nie narzekam;] tzn jeszcze nim nie jeżdziłem w dłuższe trasy... ale jak z kanału zjechał to 7 metrowy czarny pas na betonie zostawił wiec chyba jet git;]

Gumbas Dokładna lokalizacja na mapie [2008-01-10 19:39:06]


Jakimi momentami w w jakiej kolejności dokręca się śruby kolektora ssącego??????
Czy planuje się kolektor ssący jeśli głowice były planowane????

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2008-06-27 20:07:06]


Zakrzak! - idąc za Twoim kierunkiem myślenia powinieneś się zwrócić do autora, żeby nie pisał o 2.9, bo one nie były montowane w "capri i starych fordach". Bez sensu i popieram słowo Maćka, że należało by dopisać informację o montowaniu 2.8 EFI w Scorpio z bodajrze dwóch pierwszych lat produkcji.

pablo19 [2014-01-12 14:21:20]


Pablo,trzeba było poczekać parę dni to by minęło równo 10 lat od komentarza Zakrzaka :DDDDD

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie [2014-01-12 17:29:05]


Szkoda, że nie zauważyłem to bym poczekał ;)

pablo19 [2014-01-12 19:14:41]


jeśli chodzi o kompresję i ciśnienie oleju,dane z tego silnika są jednakowe dla 2.9,czy są jakieś różnice??

bon [2014-04-12 18:48:34]


Czy to ma znaczenie po latach? :)

Mysza liil (EM) [2014-04-12 18:58:44]


no ma ma bo własnie takie dane mi wychodzą:)
Szukam przyczyny falujących obrotów i nierównej pracy.Komprecha 13bar na każdym cylku i ciśnienie oleju ok.
Z silnika w jego tylnej części dobiega niepokojący ssykot(dźwięk) i kur.. niewiem o co kaman:/

bon [2014-04-12 19:15:14]


coś jak by takie tarcie.....

bon [2014-04-12 19:15:57]


Lozysko oporowe?

Szafa !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-04-13 11:58:21]


Odnośnie danych, tu jeszcze możesz zobaczyć ftp://ftp.capri.pl/user/trojkat/silniki_ford/

PiotrekFCapri [2014-04-13 12:27:27]


Tarcie, szum, to najczęściej blacha między silnikiem a skrzynią trąca o koło zamachowe, czasami łożysko oporowe.
Falowanie obrotów może mieć przyczyn wiele, ale falowanie plus nierówna praca to obstawiam zbyt małe luzy na zaworach, lub problemy z zapłonem.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-04-14 13:50:13]


No zawory odpuszczam ....świeżo po swapie chodził bajka tak z 3 godzin-po czym kupa.Luzy skorygowałem(ustawiłem odpowiedznio do przepisu przy regulatorach),klekotać nie klekota-kompreche trzyma więc zawory domyka.
Co do problemów z zapłonem-coś mi świta że moze byc problem z korektą zapłonu,a konkretnie z map sensorem.Ma ktoś dane pomiarowe-napięcie a odpowiednie podciśnienie-bo z chęcią bym go pomierzył,pewnie w TISie cos takiego jest?

bon [2014-04-14 19:56:38]


Ale MAP sensor to chyba nie wysyła informacji do komputera po postacią napięcia tylko częstotliwości ?

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie [2014-04-14 20:37:46]


noo to mogą być impulsy z odpowiednią częstotliwoscią:)Niemniej potrzebuję danych by dziada zdiagnozować:)

bon [2014-04-14 21:48:58]