Silnik 2800 V6 jest członkiem rodziny Fordowskich silników V6 60º, zaprojektowanych w Kolonii, w Niemczech. Stąd też popularna nazwa tych silników: Cologne V6. W skład tej rodziny wchodzą jednostki o pojemności 2000, 2300, 2600, 2800, 2900 i 4000 cm³, które mają wspólne cechy konstrukcyjne. Silniki te znalazły zastosowanie w szerokiej gamie modeli samochodów Forda. Silnik 2600 stosowany był m.in. w Capri, zarówno w wersjach europejskich (2600 GT, RS2600), jak i amerykańskich. Za zasilanie paliwem odpowiedzialny był gaźnik, oprócz wersji RS2600, w której zastosowano wtrysk paliwa Kügelfischer. Silnik 2800 wyposażony w gaźnik stosowany był w amerykańskich wersjach Capri, oraz kilku innych samochodach, jak Ranger i Bronco. W europejskim Capri zastosowano ten silnik, ale wyposażono go w wielopunktowy mechaniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic. Ten sam silnik, z drobnymi modyfikacjami znalazł zastosowanie w Granadzie i Sierrze. Silnik 2900 wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa stosowany był w amerykańskich Ranger'ach, i w modelu Scorpio, zarówno europejskim, jak i amerykańskim. Ten silnik doczekał się również modyfikacji przez Cosworth'a, który wyposażył go w głowicę z czterema zaworami na cylinder. Największa wersja tego silnika - 4000 ccm, wyposażona w elektroniczny wtrysk paliwa, znalazła zastosowanie w modelu Explorer. Silnik ten jest dużo nowocześniejszy od poprzednich - zastosowano w nim m.in. hydrauliczną regulację luzu zaworów.
Silniki z rodziny Cologne V6 mają zupełnie odmienną konstrukcję od pochodzących z Wielkiej Brytanii silników Essex 3000 V6, również stosowanych w Capri.
Poniżej opisana jest wersja silnika 2800 ccm, wyposażona w mechaniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic - dokładnie taki, jak w seryjnym modelu Forda Capri 2.8i. Silnik ten był stosowany zarówno w niemieckich, jak i brytyjskich Capri.
Informacje ogólne |
|
Typ: | Cologne 2800 V6 60° OHV |
Kod silnika: | PRN |
Pojemność: | 2792 cc |
Stopień sprężania: | 9.2:1 |
Moc maksymalna: | 118 kW / 160 KM @ 5700 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy: | 22.5 kgm @ 4300 obr/min |
Średnica cylindra: | typowo: 93.030 mm standardowy #1: 93.010-93.020 mm standardowy #2: +0.010 mm standardowy #3: +0.020 mm standardowy #4: +0.030 mm nadwymiarowy #1: 93.520-93.530 mm nadwymiarowy #2: +0.010 mm nadwymiarowy #3: +0.020 mm nadwymiarowy #4: +0.030 mm |
Skok tłoka: | 68.50 mm |
Ciśnienie sprężania: | 1000-1200 kPa |
Wymiary paska klinowego: | 11.9 x 982 |
Odstęp od tłoka w cylindrze: | 0.028-0.048 mm |
Szczelina pierścienia tłokowego: | górny: 0.38-0.58 mm środkowy: 0.38-0.58 mm dolny: 0.38-1.40 mm |
Luz osiowy wału korbowego: | 0.080-0.280 mm |
Luz roboczy panewki dolnej korbowodu: | 0.006-0.064 mm |
Rozrząd |
|
Typ: | OHV (górnozaworowy) |
Kąt gniazda zaworowego: | 46° |
Luz zaworu ssącego (silnik zimny): | 0.35 mm |
Luz zaworu wydechowego (silnik zimny): | 0.40 mm |
Kąt otwarcia zaworu ssącego: | 24° BTDC |
Kąt zamknięcia zaworu ssącego: | 72° ABDC |
Kąt otwarcia zaworu wydechowego: | 73° BBDC |
Kąt zamknięcia zawodu wydechowego: | 25° ATDC |
Długość sprężyny zaworowej: | 52.5 mm |
Luz boczny popychacza: | 0.023-0.060 mm |
Luz boczny trzonka zaworu w prowadnicy: | ssący: 0.020-0.063
mm wydechowy: 0.046-0.089 mm |
Luz osiowy wałka rozrządu: | 0.02-0.10 mm |
Grubość płytki oporowej: | czerwona: 3.960-3.985
mm niebieska: 3.986-4.011 mm |
Układ smarowania |
|
Typ oleju: | Ford spec SSM-2C 9001-AA |
Pojemność układu smarowania: | z filtrem: 4.25 l bez filtra: 4.00 l |
Ciśnienie oleju w temperaturze > 80 °C | @ 750 obr/min: 1.0 kg/cm2 @ 2000 obr/min: 2.8 kg/cm2 |
Układ chłodzenia |
|
Płyn chłodzący w/g Forda: | Ford spec SSM-978 9103-A |
Pojemność układu chłodzenia: | 8.7 l |
Temperatury termostatu: | początek otwarcia: 79-83°C pełne otwarcie: 97°C |
Minimalny skok termostatu: | 7.0 mm |
Korek ciśnieniowy: | 0.85..1.10 kg/cm2 |
Zapłon |
|
Typ: | bezstykowy, elektroniczny |
Kolejność zapłonu cylindrów: | 1 4 2 5 3 6, zgodnie
z kierunkiem wskazówek zegara |
Świece zapłonowe: | Motorcraft Super AGR22, Champion RN7YC |
Szczelina elektrody świecy zapłonowej | 0.60 mm |
Kąt wyprzedzenia zapłonu: |
benzyna ołowiowa: 12° ± 2° BTDC benzyna bezołowiowa: 9° ± 2° BTDC |
Kąt zapłonu: | 35-42° |
Rezystancja kabla wysokiego napięcia: | max 30000 ohm |
Rezystancja uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej: | 0.75-0.85 ohm |
Rezystancja uzwojenia wtórnego cewki zapłonowej: | 5000-6000 ohm |
Regulacja podciśnienia: | min: 0° / 100 mmHg max: 10° / 190 mmHg |
Regulacja siły odśrodkowej: | min: 0° / 1000 obr/min max: 23° / 4000 obr/min |
Zasilanie paliwem |
|
Zasilanie paliwem: | mechaniczny ciągły wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic |
Wydajność pompy paliwa: | min. 930.0 cc / 30 s |
Ciśnienie pompy paliwa: | 450-520 kPa |
Ciśnienie w układzie: | 5.55 ± 0.25 kgf/cm2 |
Obroty jałowe: | 900 ± 25 obr/min |
Zawartość CO w spalinach (obroty jałowe): | 1.25 ± 0.2 % |
Zalecana wartość stężenia HC: | 400/300 ppm |
Instalacja elektryczna |
|
Typ akumulatora: | 12 V / 55 Ah |
Prąd ładowania alternatora: | 70 A |
Napięcie regulatora: | 13.7-14.8 V |
Momenty dokręcenia śrub |
|
Kolejność dokręcania śrub głowicy silnika: | 5 - 1 - 3 - 7 6 - 2 - 4 - 8 |
Głowica silnika: | 1 etap: 50 Nm 2 etap: 70 Nm 3 etap: 90 Nm 4 etap: 110 Nm |
Śruby panewek głównych: | 90-105 Nm |
Śruby panewek korbowodowych: | 35 Nm |