Poniższy opis Forda Capri Mk III 2.8i pochodzi z fabrycznej książki serwisowej Forda dla tego modelu.
Opis ogólny
Ford Capri 2.8 'Injection' jest luksusowym dwudrzwiowym coupe z otwieraną tylną klapą. Samochód cechuje się wysokimi osiągami.
Samochód może być rozpoznany po unikalnym oznakowaniu: dwukolorowym pasku wzdłuż samochodu, oraz oznaczeniach "2.8 Injection" oraz "Injection" na tylnej klapie i przednich błotnikach.
Ford Capri 2.8 'Injection' wyposażony jest w zasilany benzyną silnik V6 o pojemności skokowej 2.8 litra. Wspomaganie kierownicy i bezstykowy elektroniczny układ zapłonowy są standardowym wyposażeniem.
Ford Capri 2.8 'Injection' standardowo wyposażony jest w 4-biegową manualną skrzynię biegów. Skrzynia automatyczna nie jest dostępna jako opcja, ze względu na niedopasowanie charakterystyk momentu obrotowego silnika o wysokich osiągach do automatycznej skrzyni biegów.
Pojazd wyposażony jest w poliuretanowy spojler na tylnej klapie, służący poprawie aerodynamiki pojazdu. Spojler zapewnia wygładzenie przepływu powietrza i turbulencji za pojazdem, dając tym samym poprawę ekonomii zużycia paliwa, przyczepność do drogi, przyśpieszenie i prędkość maksymalną.
Zewnętrzne lusterka drzwiowe instalowane w tym modelu są wykończone w tym samym kolorze, co reszta nadwozia. Opcjonalnie, lusterko po stronie pasażera może być sterowane elektrycznie.
Prowadzenie się Forda Capri 2.8 'Injection' zapewnione jest przez specjalne felgi ze stopów lekkich o wymiarach 7x13", na których montowane są niskoprofilowe opony o wysokim indeksie prędkości - 205x60VR13. Dodatkowo, całość wsparta jest wzmocnionym zawieszeniem i hamulcami.
UWAGA: łańcuchy śniegowe nie powinny być używane z oponami 205/60VR13, ze względu na zmniejszone prześwity tychże opon. Jeśli łańcuchy śniegowe muszą zostać użyte, powinny zostać zastosowane zastępczo opony 185/70VR13 na felgach 5,5x13".
Ford Capri 2.8 'Injection' został specjalnie zaprojektowany dla swoich wysokich osiągów, i nie jest specjalnie przystosowany do ciągnięcia innych pojazdów. W związku z tym, ciągnięcie lawet czy przyczep turystycznych nie jest zalecane.
Ford Capri 2.8i z kierownicą po lewej stronie:
Ford Capri 2.8i z kierownicą po prawej stronie:
Tabliczka znamionowa
Tabliczka znamionowa pojazdu jest przynitowana do belki pasa przedniego każdego samochodu, jak widać na powyższym rysunku. Tabliczka składa się z różnych literowo-cyfrowych kodów, które objaśnione zostały poniżej. Kody te określają szczegóły specyfikacji pojazdu, jak typ, dopuszczalne obciążenia, silnik, przełożenia, kolor nadwozia, wykończenie wnętrza, itd., i w związku z tym przydatne są do celów specyfikowania części zamiennych.
UWAGA: podane poniżej dane dotyczą tylko modelu Capri 2.8i, ogólny klucz do zdekodowania numeru VIN znajduje się tutaj.
-
1: TYPE APPROVAL NUMBER - numer homologacji typu
Typ
Type Approval Number Wielka Brytania Niemcy Belgia i Luxemburg Holandia 2.8 V6 Injection TBE 9052/3 41365 TBE -
2: VEHICLE IDENTIFICATION NUMBER - VIN - numer identyfikacyjny pojazdu
VIN jest następującego formatu:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 * A B C D E F G H I J * * (znak 1 i 19): symbol stały - gwiazdka
A (znaki 2-4): - symbol producenta, czasem pomijany
WFO - Word Werke A.G. - West Germany
B,G (znaki 5,11): - odmiana modelu
C - 2 drzwi, coupe
C (znaki 6-7): symbol stały - XX
D (znak 8): kraj produkcji
G - Niemcy
E (znak 9): fabryka
A - Kolonia
F (znak 10): model
E - Capri
H (znak 12): rok produkcji
B - 1981, C - 1982, D - 1983
I (znak 13): miesiąc produkcji
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1981 J U M P B R A G C K D E 1982 L Y S T J U M P B R A G 1983 C K D E L Y S T J U M P J (znaki 14-18): numer seryjny pojazdu, 5 cyfr
-
3: GROSS VEHICLE MASS - maksymalna masa całkowita pojazdu
(na terytoriach, gdzie jest to wymagane)
-
4: GROSS TRAIN MASS - maksymalna masa pojazdu wraz z przyczepą
(na terytoriach, gdzie jest to wymagane)
-
5: PERMITTED FRONT AXLE LOADING - maksymalne obciążenie przedniej osi
(na terytoriach, gdzie jest to wymagane)
-
6: PERMITTED REAR AXLE LOADING - maksymalne obciążenie tylnej osi
(na terytoriach, gdzie jest to wymagane)
-
7: STEERING - układ kierowniczy
Kod 1 A 2 B Rok produkcji 1981/1983 1980/1982 1981/1983 1980/1982 Kierownica lewa strona prawa strona -
8: ENGINE - silnik
Kod PR Typ OHV V6 Pojemność, moc 2.8 HC 160 KM (118 kW) -
9: TRANSMISSION - skrzynia biegów
Kod B Typ manualna 4-biegowa -
10: AXLE - tylny most
Kod L Przełożenie 3.09:1 -
11: INTERIOR TRIM - wykończenie
Kod T G Kolor Shark Grey Blue -
12: TYP/TYPE - typ pojazdu
1 litera 2 litera 3 litera 4 litera 5-8 litera Kraj produkcji Model Wersja Rok homologacji Typ silnika (tylko na rynek Belgii i Luksemburga) G - Niemcy E - Capri C - 2-drzwiowe coupe P - 1974 28 - 2.8 litra -
13: VERSION - wersja
Pole wypełniane lokalnie wymaganymi informacjami na niektórych terytoriach
-
14: BODY COLOUR - kolor
kod B1 R1 X1 kolor
standardowydiamond
whitevenetian
redmidnight
bluekod V1 41 31 61 91 kolor
metalicznystrato
silverforest
greencobalt
bluecrystal
greengraphite
grey -
15: K.D. REFERENCE
Pole zwykle puste, wypełniane tylko dla pojazdów wysyłanych do montażu ostatecznego w innej fabryce
Zużycie paliwa
Na niektórych terytoriach wymagane jest dla nowych samochodów osobowych z silnikami zasilanymi benzyną, żeby w literaturze serwisowej podane były oficjalne dane na temat zużycia paliwa, celem umożliwienia prezentacji tych danych nabywcy pojazdu.
Zużycie paliwa każdej klasy pojazdu jest określane zgodnie z wyspecyfikowanymi procedurami testowymi, istnieją trzy rodzaje testów:
a) symulowany cykl miejski (cykl ECE 15, szczegóły - patrz niżej)
b) jazda ze stałą prędkością 90 km/h
c) jazda ze stałą prędkością 120 km/h
Samochód osobowy przygotowany do testu powinien być dotarty, i jeżdzony przynajmniej przez 3000 km, powinien być czysty, powinien mieć zamknięte okna i wloty powietrza, powinien mieć ustawiony wlot powietrza do gaźnika na pozycję "letnią" (o ile występuje taka możliwość), włączone powinny być wyłącznie urządzenia niezbędne do normalnej pracy samochodu, ogrzewanie i klimatyzacja powinny być wyłączone, sterowanie elektrycznym wiatrakiem chłodnicy albo sprężarką powinno być w stanie normalnej pracy. Opony powinny być standardowego typu montowanego na danym pojeździe, i napompowane do ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu.
Dodatkowo do powyższego, całkowita masa pojazdu, typ użytego paliwa, olejów i smarów oraz warunki klimatyczne w czasie testu są określone przez odpowiednie przepisy.
SYMULOWANY CYKL MIEJSKI (CYKL ECE 15)
Przed uruchomieniem pojazdu, musi być on nieużywany przez 6 godzin (zimny silnik). Po starcie zimnego silnika pozostawia się go na obrotach jałowych na 40 sekund, zanim rozpocznie się test. Test pokazany na powyższym rysunku można opisać następująco (według osi czasu wyrażonej w sekundach trwania testu):
- 0 - moment startu testu
- 0-11: przez 11 sekund samochód stoi na obrotach jałowych
- 11-15: przyśpieszyć na pierwszym biegu do 15 km/h w ciągu 4 sekund
- 15-23: utrzymać tą prędkość przez 8 sekund
- 23-28: zwolnić do zatrzymania w ciągu 5 sekund
- 28-49: przez 21 sekund pozostawić samochód na obrotach jałowych
- 49-61: przyśpieszyć do 32 km/h w 12 sekund, zmieniając bieg z 1 na 2 przy 15 km/h
- 61-85: utrzymać prędkość 32 km/h przez 24 sekundy
- 85-96: zwolnić do zatrzymania w ciągu 11 sekund
- 96-117: przez 21 sekund pozostawić samochód na obrotach jałowych
- 117-143: przyśpieszyć do 50 km/h w 26 sekund, zmieniając bieg z 1 na 2 przy 15 km/h, i z 2 na 3 przy 35 km/h
- 143-155: utrzymać prędkość 50 km/h przez 12 sekund
- 155-163: zwolnić do 35 km/h w ciągu 8 sekund
- 163-176: utrzymać prędkość 35 km/h przez kolejne 13 sekund
- 176-188: zmienić bieg na drugi, i zwolnić do zatrzymania w ciągu 12 sekund
- 188-195: przez 7 sekund pozostawić samochód na obrotach jałowych
W celu zakończenia cyklu, powyższy test należy powtórzyć trzy razy bez przerw. Całkowity czas trwania cyklu testowego wynosi 13 minut, średnia prędkość to 19 km/h, przejechany dystans to 4,052 km.
OFICJALNE DANE NA TEMAT ZUŻYCIA PALIWA
W celu spełnienia wymagań stosownych przepisów, na niektórych terytoriach instrukcje użytkowania pojazdu zawierają oficjalne dane na temat zużycia paliwa.
Pojazd:
MODEL/SILNIK | TYP | ODMIANA | SKRZYNIA BIEGÓW | PRZ. TYLNEJ OSI | OPONY |
---|---|---|---|---|---|
Ford Capri 2800 HC | Coupe | 'Injection' | manualna | 3,091:1 | 205/60VRx13 |
Wyniki uzyskane w zatwierdzonych testach zużycia paliwa są następujące [ l/100km ]:
symulowany cykl miejski (ECE 15) | jazda ze stałą prędkością 90 km/h | jazda ze stałą prędkością 120 km/h |
---|---|---|
14,8 | 8,1 | 10,3 |
Wyniki testu nie stanowią żadnej gwarancji zużycia paliwa żadnego konkretnego egzemplarza samochodu. Poszczególne samochody nie są indywidualnie testowane, i tym samym mogą pojawić się nieuniknione różnice pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami takiego samego modelu. Dodatkowo, każdy pojazd może posiadać modyfikacje, które mogą wpływać na zużycie paliwa. Dalej, styl jazdy kierowcy oraz warunki drogowe, stopień użytkowania pojazdu, oraz stan techniczny pojazdu mają także wpływ na zużycie paliwa.
Dalsze informacje
Ogólne dane techniczne modelu 2.8i znajdują się tutaj.
Szczegółowe dane techniczne silnika 2.8i znajdują się tutaj.
Dodatkowe dane znajdują się również w folderach: