logowanie | rejestracja
capri.pl » garaż » obrotomierz - modernizacja

Obrotomierz - modernizacja

Oryginalny obrotomierz

Mamy taki oto obrotomierz, który występuje powszechnie w naszych Fordach. Bywały różne wersje tarczy, inaczej skalowane, albo ciut inaczej mocowane do mechaniki z tyłu, ale z grubsza wszystko to jedno i to samo.

Obrotomierz występuje w dwóch zasadniczych odmianach: dla silnika 4- i 6-cylindrowego.

Problemy

W toku dziejów przewinęła mi się przez ręce pewna ilość tych obrotomierzy, w różnych celach. Naprawy, przeróbki na 6 cylindrów, przeróbki na 8 cylindrów, jakiejkolwiek kalibracji tak żeby choć obroty jałowe miały wskazania jako tako wiarygodne.

Z wiekiem obrotomierze te wykazują różne problemy, jak np. wskazówka nie chce po uruchomieniu silnika drgnąć z pozycji zero, dopóki nie minie kilka sekund lub nie przegazuje się silnika na wyższe obroty.

Wskazania bywają dalekie od rzeczywistych - bywa że błąd jest rzędu kilkuset obr/min i o ile w czasie normalnej jazdy to może mało ważne, to niektórzy lubią mieć choćby obroty jałowe jako tako prawidłowo wskazywane.

Modernizacja

Ponieważ materia tych obrotomierzy jest jaka jest, przy okazji zupełnie innego projektu zrobiłem projekt poboczny - zastępczy układ obrotomierza na podmiankę w miejsce oryginalnego, wykorzystując silnik krokowy do napędu wskazówki. Wskazania są zawsze pewne i prawidłowe - czas impulsów zapłonowych mierzy mikrokontroler, silnik krokowy prezentuje wynik w sposób dokładny.

Woltomierz

Układ ma dodatkowe funkcje: może działać jako woltomierz. Nieobecność woltomierza w instalacji elektrycznej samochodu to dość spory brak, gdyż jest to najlepsza metoda diagnostyki układu - stanu akumulatora i alternatora. Funkcja woltomierza jest oczywiście opcjonalna i można jej w ogóle nie używać, czyniąc układ wyłącznie standardowym obrotomierzem.

Działanie jako woltomierz możliwe jest na kilka sposobów:

Konstrukcja

Układ został skonstruowany tak, żeby zastąpić oryginalny obrotomierz bez zewnętrznych śladów przeróbek i zamontować go pezproblemowo w jego miejsce.

Mamy więc płytkę drukowaną, na której zamontowane są wszystkie elementy, do tego wycięte są dwa elementy mocujące, które pozwalają scalić całość z oryginalną obudową obrotomierza fabrycznego. Wszystko dopasowane do kształtu oryginalnej obudowy i oryginalnej pokrywki:

Po zmontowaniu całość prezentuje się następująco. Dioda sygnalizacji zbyt niskiego napięcia jest oczywiście opcjonalna, może jej nie być.

Zmontowany układ, w porównaniu z oryginalnym obrotomierzem:

Dodatkowe uwagi

Układ jest zastępnikiem mechaniki i elektroniki oryginalnego układu, ale nie jest kompletnym modułem - wymagane jest wykorzystanie tarczy, wskazówki i części obudowy z oryginalnego obrotomierza. Oto co potrzeba:

Układ jest w pełni kalibrowalny - na płytce są przyciski, które pozwalają włączyć kalibrację i dostosować wskazania do dowolnej gotowej skali obrotomierza. Jak widać, oryginalna skala jest nieco nieliniowa i układ pozwala na dowolne dostosowanie wskazań.

Kalibracja napięcia - tak samo dostępna jest kalibracja pomiaru napięcia, która pozwala ustawić prawidłowe wskazania, jak również możliwe jest ustawienie dowolnych progów zaświecenia się i zgaszenia diody sygnalizującej zbyt niskie napięcie. Różne napięcia zaświecenia i zgaszenia zapewniają histerezę zapobiegającą migotaniu diody na granicznych wartościach.

Ilość cylindrów silnika jest również konfigurowalna - od 2 do 12.

Jak to działa

Póki co można sobie wyobrazić, zgodnie z oczekiwaniami. Może zrobię film jakiś...

Chętni?

Zrobiłem ten układ na chwilę obecną w ilości prototypowej i żaden model biznesowy na razie nie istnieje, za to koszty prototypowe są dość spore. Na chwilę obecną mam kilka płytek i kilka sztuk mogę sfabrykować. Jeśli byliby chętni, to proszę się zgłaszać, w zależności od ilości można będzie wycenić sztukę bardziej produkcyjną. Bo może nikt nie chce i nie ma co sobie zawracać głowy liczeniem...

--
Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl

Komentarze

Ja jestem chętny w Granadzi mam cały czas mniej więcej +300 obrotów wskazywane w porównaniu do rzeczywistości ....

Ludwik 3M Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 18:02:46]


Co się dzieje po wyłączeniu zapłonu? Czy wskazówka schodzi do zera?

szwagierr Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 18:03:50]


Ludwik: jeśli te +300 rpm to jest w całym zakresie, to możesz sobie po prostu obrócić nieco wskazówkę na ośce. Co prawda wtedy zero może nie wyjść w zerze. Można też nieco skorygować wskazanie odpowiednio doregulowując - choć większość wersji które widziałem ma płytkę z układem grubowarstwowym, tam nie ma służącego do tego potencjometru. Można przeciąć jeden rezystor, wstawić zamiast niego potencjometr i nieco doregulować. Były chyba też wersje płytki z takim potencjometrem, tyle że nie jestem pewien czy mi się nie wydaje i że to nie od czego innego było... Tyle że zwykle każde takie regulowanie kończy się koniecznością wyboru, czy chcemy dobre wskazania w okolicy obrotów jałowych, czy dla wyższych obrotów.

A jeśli istotnie chciałbyś taki przerobiony obrotomierz, to ja póki co odnotowuję.

szwagierr: Wskazówka wraca. Żeby zrobić to bardzo elegancko, to trzeba by podciągnąć zasilanie sprzed stacyjki, tak żeby po zaniku zasilania za stacyjką było skąd czerpać prąd do dalszej pracy układu. Tu chciałem zachować zamienność z oryginalnym obrotomierzem i nie ciągnąć bez potrzeby dodatkowych kabli (no chyba że ktoś chce opcjonalny woltomierz, to jeden dodatkowy kabel jest potrzebny). A w tym układzie wskazówka wraca dzięki temu że na płytce jest dość spory kondensator elektrolityczny, który jest odpowiednio zbuforowany i po zaniku napięcia za stacyjką dostarcza dość energii do działania układu przez dostateczny czas na cofnięcie wskazówki.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 18:36:14]


Z sygnałem z edisa po swapie też pewnie będzie działać?
Ja bym był chętny, tyle, że nie wiem, czy mnie stać :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 20:49:02]


w jaki sposób wyrazić zainteresowanie? ;-) moje jest odwrotnie proporcjonalne do ceny zakupu ;-) jeśli będzie atrakcyjna, to zainteresowanie przerodzi się w chęć posiadania

Flonder Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 20:59:30]


To tak całkiem jak w moim przypadku..... Tak prototypowo się piszę ... Kwestia ceny . Pozdrawiam

wiśnia Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 22:14:27]


Ja też się piszę. Ciekawe, po ile to wyjdzie.
Podobają mi się wszystkie przeróbki i usprawnienia w capri, które nie rzucają się w oczy a które poprawiają przyjemność korzystania z tego auta.

Bartłomiej Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 22:48:14]


Ja też .

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 23:08:17]


Liga, nie wiem czy potrzebuję, ale chcę!

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-15 23:31:10]


a czy w moim Consulu istnieje jeszcze możliwość regeneracji ? praktycznie to została ze starego tylko część zewnętrzna tarczy ? w środku jest ,,auge,,

zenonDWR [2016-06-16 10:12:12]


ten zestaw jest rewelacyjny. MK, jesteś wielki.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2016-06-16 11:17:10]


Piszę się i ja na takie rozwiazanie :-)

Jarzab Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-16 11:51:02]


Ja też poproszę! Jaki jest w przybliżeniu zakres cenowy?

yaro Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-16 14:33:22]


Ja również jestem zainteresowany.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie [2016-06-16 15:52:07]


Na tą chwilę też jestem zainteresowany ale nie wiem czy mnie będzie stać.
Pożyjemy zobaczymy ;-)

Baytek Dokładna lokalizacja na mapie [2016-06-16 18:12:18]


Też jestem zainteresowany (oczywiście cena jest decydującą w tej sprawie).
Chciałbym wykorzystać obrotomierz z transita 2.5 D ale oczywiście podłączony by był do silnika Pb 4 cyl.

DF [2016-06-16 20:38:52]


Też jestem zainteresowany w mega projekcie. Kwestia ceny. O szybki termin mi nie zależy. Pozdrawiam

wiśnia Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-16 21:58:33]


Jestem zainteresowany!

Badyl Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-17 10:30:40]


Ten woltomierz to jak trzeba wyzwolić?
Wystarczy stycznik magnetyczny gdzieś, co by nic nie trzeb było na wierzchu montować i wskazówka wychyli się odpowiednio?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-17 19:51:42]


A czy taki obrotomierz, to nie jest pierwszy krok do zbudowania tachometru, do skrzyń biegów np z RX8, etc, i przełożeń tylnych mostów, które zapewne pojawią się gdy V6 4.0 stanie się bardziej popularne w starych samochodach?
jestem żywotnie zainteresowany takim czymś...

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2016-06-20 09:36:08]


ja również bardzo bym chciał precyzyjny, kalibrowalny prędkościomierz, który pobiera sygnał np. z czujnika abs montowanego przy przednim kole lub z obrotów wału ;)
linka i ślimak są do dupy ;)

Flonder Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-20 15:35:27]


i na obrotomierz i w razie opcji na predkosciomierz chetnie bym sie skusil

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2016-06-20 21:48:41]


Zenon: pokazałem na jednym zdjęciu powyżej co potrzeba z oryginalnego obrotomierza.

Wyzwalanie woltomierza - możliwości jest 5:

1. Brak funkcji woltomierza.

2. Woltomierz wyzwala się sam jednorazowo przed uruchomieniem silnika, dopóki nie pojawią się jakieś mierzalne obroty. Słaba opcja, bo nie można go ręcznie włączyć, jak również mierzone jest napięcie na desce. Nie trzeba prowadzić żadnych dodatkowych przewodów ponad te co są standardowo doprowadzone do obrotomierza.

3. Dodajemy jeden przewód wyzwalający woltomierz, w postaci jednego przewodu zwiernego do masy. Nadal mierzymy napięcie na desce, co jest słabe.

4. Dodajemy jeden przewód wyzwalający woltomierz, doprowadzający napięcie bardziej bezpośrednio z akumulatora / alternatora. Dużo lepsza opcja, bo pomiar napięcia na desce jest słaby - to napięcie jest zauważalnie niższe od napięcia akumulatora / alternatora, bo przechodzi przez wiele kabli i złączy, jest też zauważalnie zmienne w funkcji włączania się różnych obciążeń.

5. Dodajemy dwa przewody, jeden na stałe z napięciem z akumulatora / alternatora, drugi służący do wyzwalania woltomierza. Najlepsza kombinacja, bo wtedy może dobrze działać dioda sygnalizująca spadek napięcia poniżej wartości progowej. We wcześniejszych opcjach dioda albo może sygnalizować spadek napięcia na desce (opcja 3), albo nie może działać w sposób ciągły, czyli w zasadzie mało w niej sensu (opcja 4).

Tak więc - maksimum sensu jest z dwoma dodatkowymi przewodami jeśli ma być dioda albo i nie, a jak nie, to można się obejść jednym przewodem.

Przy podłączaniu osobnego przewodu do pomiaru napięcia bezpośrednio na akumulatorze / alternatorze, przewód wyzwalający zwierany jest do masy. Przy wyzwalaniu podaniem napięcia mierzonego, woltomierz wyzwalany jest pojawieniem się tego napięcia. Klucz włączający może być dowolnej postaci - przycisk chwilowy dowolnej konstrukcji, może być też kontaktron aktywowany magnesem (Konrad vel smasher - jeśli to masz na myśli pisząc "stycznik magnetyczny").

Prędkościomierz. To trochę osobny temat. Ten układ może po 15 minutach wkładu pracy działać jako prędkościomierz - trzeba by może ciut przemodelować układ formowania impulsów z czujnika prędkości a w programie zmienić kalibrację ilości cylindrów na jakiś tam mnożnik przełożenia. Ogólnie praktycznie gotowe. Prawie.
Ale: prędkościomierz do samochodu jest zespolony z licznikiem przebiegu i żeby zrobić funkcjonalny zamiennik, trzeba by jakoś ogarnąć ten licznik. W oryginale mamy kilka zębatek napędzanych z linki prędkościomierza i tak sobie to działa. Przy zastąpieniu prędkościomierza elektroniką mamy trochę problem jak tu napędzić ten licznik. Nawet jakby jakoś zostawić linkę do jego napędu, to nie skalibrujemy tego - prędkościomierz może pokazywać dobrze, a kilometry będą się liczyć mniej dobrze. Napędzanie zębatek dodatkowym silniczkiem wydaje się trochę przekombinowane... Opcją jest zrobienie wyświetlacza cyfrowego, żaden problem, jak w nowszych samochodach. Tylko trochę mało stylowo i już mało kto łyknie taką modernizację. Choć w zasadzie gdyby schować jakiś mały wyświetlacz OLED za tymi oryginalnymi okienkami licznika przebiegu w prędkościomierzu, to może byłoby na granicy akceptowalności. Aż chyba zrobię eksperyment jak to wygląda...

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-22 01:20:39]


coś takiego można wykorzystać, przy okazji ma pamięć stałą...

http://sprzedajemy.pl/licznik-impulsow-nr5356182


https://www.kuebler.com/poland/prod-zlr-anz-mec-BK14.html

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2016-06-22 09:57:16]


Michał - poniżej obecny mój stan obrotomierza. w zasadzie to co w środku działa, tak z tolerancja.
Żeby jakikolwiek wskaźnik działał musi pobierać impulsy.
U mnie można pobrać impulsy z alternatora wyjście ,,W,, a w najbliższym czasie z fabrycznie zamontowanego urządzenia przy kole zamachowym. Na wyjściu są trzy kabelki, jakieś znaki na wtyczce coś chyba oznaczają.

Wiem, że fabryczna tarcza obrotomierza musi już tak pozostać, więc wyświetlacz cyfrowy w kolorze zielonym wpada w miejsce ,,auge,, lub inne miejsce montażu np. nad popielniczką.

Jest też inna wizja, pytanie czy wykonalna ?

Na mojej fabrycznej tarczy obrotomierza montujemy diody od 850 obrotów, 1000 dalej 1500 obr i tak co 1000 obrotów do 5000 / na skali 50 / razem 6 sztuk - a cała elektronika może być w innym miejscu


wiem , że mój przypadek jest trochę odosobniony, i nie był rozważany, ale nie wiadomo, może będzie też ktoś zainteresowany takim rozwiązaniem j/w , myślę, że pomysł jest ciekawy /dla bardziej wymagających można wstawić diody w większej ilości/ i nie potrzebna jest wskazówka obrotomierza ?
Tylko, jak daleka będzie różnica w zaawansowanych pracach jakie już zrobiłeś do wykorzystania ich w/g mojej wizji z diodami na tarczy obok cyferek

i co myślisz o takim rozwiązaniu ?

zenonDWR [2016-06-22 20:32:25]


Pozostałbym przy czymś co wygląda jakby nigdy nikt w tym obrotomierzu nie grzebał, a nie robił prototypy :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-22 20:36:12]


zgadzam się, lepiej już nie ruszać liczników.

ale czujnik przy kole zamachowym pasowało by gdzieś podłączyć ?

zenonDWR [2016-06-23 08:05:43]


Dobrze skalibrowany obrotomierz oraz prędkościomierz TO JEST TO!
Dobrze skalibrowany licznik przebiegu nie jest mi potrzebny. Niech sobie zostanie, jaki jest, na linkę.

Bartłomiej Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-06-23 21:19:05]


Obrotomierz też chcę. I predkoscuomierz też.

Co do licznika przebiegu- nie można po prostu zastosować czegoś z używki? Są takie liczniki pędzone elektroniką, ale z mechanicznym licznikiem przebiegu...

Raul Dokładna lokalizacja na mapie [2016-07-08 06:33:59]


MK to jaka cena i kiedy dostawa? :-)
Czy obrotek zadziała też z EDISem?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-07-18 15:31:43]


Cena przy małej serii eksperymentalnej wychodzi mi jakieś 200 zł za sztukę. Pi razy oko. Później będzie raczej tylko drożej, bo na razie to była motywacja badawczo-rozwojowo-poznawcza, a później to już będzie tylko czysty biznes i zbiory na emeryturę.

Tyle że teraz zaraz to ja mam wakacje i wrócimy do tematu pod koniec sierpnia.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-07-26 18:40:07]


Michal - zakladajac ze calosc wypali, wysylal bys plytke do zestawu DYI - czy potrzebujesz graty do sklecenia tego?
zaczynam tez byc zainteresowany

Atom Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-07-27 08:56:48]


Ożywiłem temat i domontowałem małą partię prototypową. cdn.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-08-31 13:48:10]


trzeba by to teraz wysłac co Chin i zamówić z 1000 kopii i wyjdzie po 30 zeta :) :D

mishq (Mateusz G.) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-08-31 21:46:09]


Im zdjęcia wystarczą ;)

Mysza liil (EM) [2016-08-31 21:47:39]


Moj obrotomierz działa poprawnie. Ale patrząc na to zaczynam mieć chęć posiadania lepszego.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2016-08-31 22:15:58]


Znam się na tym jak świnia na gwiazdach, ale wygląda naprawdę profi. Podtrzymuję swoje zainteresowanie.

Badyl Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2016-08-31 23:04:46]


W międzyczasie zaadoptowałem ten układ do motocykla i przygotowałem film pokazujący jak to działa, w szczególności funkcjonalność woltomierza.
Na obrazku zegary motocyklowe, ale wariant Fordowy działa dokładnie tak samo, z wyłączeniem kontrolki świecącej na niebiesko, bo ten przypadek nas "nie dotyczy".

http://files.capri.pl/garage/tacho-upgrade/uM102.mp4

Układ jest umiarkowanie dobrze przetestowany, bo w Capriku u mnie jeździ pół roku, w motocyklu trochę na jesieni. Nadal jednak całość ma status prototypowo-testowy i caveat emptor.

Chętnym na taką modernizację w ramach partii testowej proponuję następujący układ: cena i tak jest z zakresu "pokrycie kosztów", ale nie biorę żadnej kasy z góry - wydaję układ, zainteresowany montuje, testuje, jak mu się podoba to przystępujemy do rozliczeń, jak mu się nie podoba, to co najwyżej wracamy do punktu zero. Obrotomierz można przerobić sobie samemu, albo mogę zrobić to ja.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-01-24 14:37:17]


Ja chcę go wciąż :-)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-01-24 22:30:44]


Dalsze uszczegółowienie, w odpowiedzi na pytanie: działanie jako woltomierz, który ma mierzyć realne napięcie, wymaga pociągnięcia kabelków pomiarowych w miejsca, gdzie chcemy zmierzyć realne napięcie. Pomiar napięcia z tyłu deski jest mało celowy. Po przejściu przez instalację elektryczną - złącza, skrzynka bezpieczników, nieokreślona ilość odbiorników wywołująca spadki napięć, napięcie na zegarach ma tylko względną korelację z napięciem akumulator/alternator. Tak więc żeby pomiar miał faktyczny sens i wartość coś znaczyła, trzeba poprowadzić dodatkowe kabelki. Do tego jeszcze do włącznika, który pokaże odczyt woltomierza. Czyni to instalację w jakiś tam sposób bardziej wymagającą albo wręcz niekoszerną. Lub nie, w zależności od osobistych wyznań. Tylko wariant wyłącznego obrotomierza nie wymaga żadnych dodatkowych połączeń ponad te z oryginalnego obrotomierza.

No dobra - realne zamówienia proszę składać osobiście, prosto do mnie, emailem, nie tutaj. Wzmianki powyżej o treści w stylu "jestem/byłbym chętny/zainteresowany" nie traktuję ostatecznie ani zobowiązująco.

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-01-25 12:53:21]


Temat żyje, parę płytek jest gotowych, ale jeszcze muszę trochę testów przeprowadzić po różnych zmianach w programie. Zima nieco przyblokowała projekt, bo potrzebne są jazdy testowe, a dopiero aura zaczyna powoli sprzyjać. Do tego zabrałem się za kolejny projekt, który wykradł trochę wolnego czasu: https://www.capri.pl/forum/913590 ale to akurat do kompletu :)

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-03-26 12:36:27]


Jak tam temat? Bo jestem bardzo chętny :)

SKUN_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2017-10-09 19:29:02]


Nowe wieści: https://www.capri.pl/forum/913590

Michał Konieczny Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-10-26 14:53:08]


MK wrzuc to moze do dzialu Garaz - trzeba sie naszukac zeby tu trafic.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-10-27 07:01:43]