Szukam informacji na temat silnika V6 starego typu jaki był montowany np w 20m.
Konkretnie co tam jest zmienione, jak się ma nowy blok do starego bloku. Czy da się z silnika nowego typu zrobić silnik starego typu wymieniając to i owo.
Jak się ma do tego wszystkiego ESSEX, on wydaje się bardzo podobny do cologne starego typu.
zapek??? !G.O.P! / 2017-04-30 01:11:56 /
Dzwon do Granadziarza. Kiedyś mi te różnice tłumaczył....
michalch83 / 2017-04-30 09:19:40 /
Całkiem inny układ chłodzenia. Inny blok moim zdaniem całkiem też.
bobik liil / 2017-04-30 09:25:57 /
Zapek - broń Boże nie mieszaj Koelna z Essexem. Na fotkach są podobne, bo konstruowali je w tym samym okresie ci sami goście w Dearborn. Ale to tak jak Fiat 126 i 127 - niby linia podobna, te same reflektory i korbki w drzwiach. Reszta niekompatybilna.
Koeln w założeniu miał obsługiwać grupę średnic tłoka od 80 do 90mm i skok od 58 do 67mm, a Essex średnice od 93 do 100mm i skok od 60 do 73 mm. Przekłada się to na pojemności V4 od 1.2 do 1.7 dla Koelna i od 1.7 do 2.3 dla Essexa - dla V6 odpowiednio o 50% więcej. Później po opanowaniu technologii odlewów cienkościennych Essex stał się niepotrzebny (oszczędność surowca i unifikacja), bo Koeln doszedł także do 100 mm średnicy, a skokiem (84mm) daleko Essexa przeskoczył.
Essex jest o parę cm dłuższy, szerszy, wyższy i ma o kilkanaście mm większe rozstawy osi cylindrów. Takoż większe panewki i znacznie grubsze przekroje (ścianek, wału, korbowodów, etc.). Dzięki temu zwykle waży o 20 (V4) lub 30 (V6) kg więcej od Koelna.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2017-04-30 09:39:04 /
Z tego co pamiętam z osprzętu:
- Inne kolektory dolotowe i wydechowe
- Inne pokrywy zaworowe i korek wlewu oleju
- Gaźnik, mocowanie linki gazu do kolektora, pucha filtra powietrza
- Obudowa rozrządu
- Miska olejowa
- Koła pasowe, wiatrak chłodnicy
- Alternator
I to też nie było tak że np istniał tylko jeden typ korka do pokrywy zaworowej, bo widziałem ze dwa, tak że były jeszcze też różnice wynikające z modelu auta do którego tą v6 upychano.
bad ass boy / 2017-04-30 10:22:57 /
Eeee no, ale tutaj właśnie widać to co jest najbardziej istotne. Układ chłodzenia, co jakoś działał w inne stronę i miał z tyłu w bloku wyloty i te śmieszne rurki po zewnątrz.
bobik liil / 2017-04-30 10:30:11 /
A czy to nie jest tak że stare v6 jest łopatologicznym rozwinięciem o 2 cylindry znanej nam powszechnie kolońskiej V4?
Czy założenie do bloku V6 nowego typu przedniej obudowy rozrządu od V4 i głowic starego typu od V6 da nam w efekcie stare V6?
Da się tak to pomataczyć? Bo wydaje się to logiczne dość.
zapek??? !G.O.P! / 2017-04-30 10:52:32 /
A nie jest tak, że sam blok też jest istotnie różny jeśli chodzi o chłodzenie?
http://www.fordopedia.org/parts-catalog/early-v4-v6/TV1.20
Konar / 2017-04-30 11:02:30 /
Zapek - dokładnie tak to jest. Zarówno Essex jak i Koeln powstały za wodą jako czterogarowe połówki jankeskich V8 (mniejszej i większej), a potem Angole i Niemcy dodali do nich po dwucylindrowym 'plasterku' robiąc V6.
Tyle że Essex V6 nie doczekał modernizacji, bo po zjednoczeniu Ford Europe ustalono, że Koeln da radę realizować także zadania Essexa.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2017-04-30 11:12:38 /
To się nie uda Zapku. Blok jest inny.
Killer vel M-maniac / 2017-04-30 11:34:29 /
Dokładnie. Jak chcesz to zadzwoń Zapku, pogadamy co i jak. Będzie łatwiej gębowo niż pisemnie.
m.kozlowski / 2017-04-30 11:40:41 /
Nie słuchaj nas. weź i zrób;-)
bobik liil / 2017-04-30 11:59:58 /
Marcin, a ładnie napisane zostanie już na zawsze. Chociaż dałbym sobie coś uciąć, że to już gdzieś tu było napisane, nawet z jakimś rysunkiem. Natomiast jak tylko opowiesz przez telefon, to znowu będzie jeden więcej co wie, i dużo takich co kiedyś zapytają;-)
bobik liil / 2017-04-30 12:10:27 /
Ale wiesz, że ja typem do rozmowy, a nie do pisania jestem... :)
m.kozlowski / 2017-04-30 12:27:26 /
Nagraj tę rozmowę i wyślij mi. Przepiszę;-)
bobik liil / 2017-04-30 13:48:08 /
Marcin nie chce napisać bo pewnie wie, że na Zdworzu będzie pytanie: podaj 10 różnic pomiędzy V6 starego i nowszego typu
wąski77 / 2017-04-30 13:50:50 /
Stary w stosunku do nowego:
1. Układ chłodzenia z zewnętrzną pompą
2. Rurki doprowadzajace chlodziwo od pompy na tył bloku
3. Przedni dekiel rozrządu całkiem inny (inny również niż w v4 z wałkiem balansujacym i osprzętem krecacym się w drugą stronę).
4. Miska olejowa typu frontowego (smok z przodu)
5. Pokrywy zaworów z uchwytami do metalowej puszki filtra
6. Kolektory wydechowe bardziej typu tubular niż log.
7. Inne głowice, krótka świeca zapłonowa
8. Zawór odcinajacy płyn do nagrzewnicy w bulbozaurze kolektora ssacego.
9. Inny gaźnik - filtr nakladany, nie przykrecany
10. Sprzęgło sterowane systemem dźwigni, mocowanych chyba do łapy silnika.
11. Termostat w bulbozaurze.
12. Inne mocowania osprzętu
13. Tłoki inne (w nowszych silnikach 2.3 108 i 114 ps są różnice).
14. Myślę że jeszcze dziesiątki drobnych mało istotnych różnic w samych blokach.
Mysza liil (EM) / 2017-05-01 08:13:56 /
7. Nieprawda. Jakieś bardzo stare miały jeszcze krótką. 67-68 w naszych dziadkach mają już długie. Hardtopek 65 miał krótkie.
bobik liil / 2017-05-01 08:44:41 /
Nie okreslil co to stary typ, wiec wspomniałem o tym prastarym.
Mysza liil (EM) / 2017-05-01 09:03:13 /
Poza tym by wystarczyło, żebyś otworzył dwie maski aut stojących w Twoim garażu i informacji byłoby więcej. No ale po co...
Mysza liil (EM) / 2017-05-01 09:05:06 /
Pytanie było głównie o blok i odpowiedziałem na nie na początku. Poza tym stoją przodem do tyłu. To zanim obejdę to zapomnę.
bobik liil / 2017-05-01 09:27:13 /
odgrzeję kotleta, ten silnik starego typu to rozumiemy jako ten z zewnątrzną pompą chłodzenia itd. a "nowsze" ale jeszcze ze starymi pokrywami zaworów i metalową obudową filtra to już wszystko jak w nowszym poza tymi pokrywami i obudową filtra?
od kiedy były plastikowa obudowa i nowe pokrywy?
rozjechany liil / 2022-11-30 14:11:21 /
w wersji średniej (69-72) i starej pokrywy mają taki mały, metalowy korek wlewu z tego co pamiętam. Stare V6 i po prostu V4 mają wspólne obudowy pomp wody, ale V4 kręci się w drugą stronę. Średnie i stare miały te same "rzemieślnicze" gaźniki (DDIST chyba) o których pisał Mysza- na które nasuwałeś filtr powietrza. Pewnie też kolektor dolotowy mógł się różnić.
Jeśli chodzi o plastikowy filtr to nie mam pewności, ale raczej po '74(?)
Jak byl nasuwany filtr, to w pokrywach byly uszy z gwintem zeby go dokręcić
Mysza liil (EM) / 2022-11-30 17:39:47 /
tak właśnie mam w Granadzie.
W Mce pokrywy zaworów mają te uszy, ale obudowa filtra nie jest do nich przykręcana tylko do gaźnika, taki to mix
rozjechany liil / 2022-11-30 17:53:49 /
Taki filtr był w Taunusach TCI (może też i Capri po lifcie '72) i pasuje na EEIT. Teraz to sam już się zgubiłem...
ale tak jeszcze BTW- DDIST to jest "rzemieślniczy", jak już napisałem, gaźnik. Mam tu na myśli że to trochę shit i to wcale nie jest nic złego zamienić go na EEIT albo webera DGAS :D no chyba że jesteś purystą, czy tam innym onanistą.... Oczywiście myślę tu o perspektywie jeżdżenia samochodem, a nie posiadania go w garażu na kołkach...
w Mce mam silnik zmieniony, jest 35/35 EEIT, taki sam jak w granadzie, standaryzacja... ;)
rozjechany liil / 2022-12-01 09:42:01 /
tutaj mamy ten stary silnik z pompą na pasek. To jest ten gaźnik DDIST ?
rozjechany liil / 2022-12-01 21:07:39 /
Tak.
m.kozlowski / 2022-12-02 00:27:00 /
pytanko w temacie starego V6 (ale nie aż tego który ma zewnętrzną pompę wody).
Czy ten uchwyt alternatora wychodził z silnikami z przełomu lat 60tych i 70tych jak jeszcze były stare pokrywy zaworów i metalowa obudowa filtra?
Jak dla mnie to on jakiś nowszy jest...
rozjechany liil / 2024-06-07 14:31:48 /
On był zdaje się do 1974 roku.
m.kozlowski / 2024-06-07 14:34:13 /
numer ma z 70r więc nowszy na pewno nie jest, wtedy wszedł do służby,
ale do czego konkretnie był przewidziany to mogę później sprawdzić w katalogach,
ale racja że te stare wyglądają nowocześniej niż blaszaki używane później
camaro / 2024-06-07 14:41:25 /
Po 74 były już blaszaki.
Skoro ten jest od 70, to przyjąłbym, że do 74.
Wcześniej były żeliwne, ale inne niż te po 74.
m.kozlowski / 2024-06-07 14:44:07 /
no i wszystko jasne, nic więcej nie potrzebuję, dzięki!
rozjechany liil / 2024-06-07 14:44:42 /
jeszcze pytanie co rozumiesz przez "stare V6"
podstawowe zmiany wykluczające zamienność części w tym zakresie to 69r układ chłodzenia i 79r grzanie kolektora
pomiędzy była zmiana dekli, gaźnika, obudowy filtra i taka kosmetyka
camaro / 2024-06-07 14:45:44 /
chodziło mi o stary - stare pokrywy zaworów, metalowa obudowa filtra, ale nie stary z przed 1969 :)
Auto jest z 1973, chodziło mi o to żeby się upewnić czy ten uchwyt jest z tych lat, i tak się potwierdziło. Nie chciałem, żeby biło po oczach, że z późniejszych lat, bo takie miałem wrażenie...
rozjechany liil / 2024-06-07 14:49:31 /
W moim Capri z 74 jest dokładnie taki sam. Teraz ja z pytaniem. W mojej Granadzie z 72 jest kopułka aparatu o rozmiarze 74mm. Czy da się to jeszcze kupić? Kopułka i palec potrzebne.
Morales / 2024-06-07 18:02:55 /
To masz tam aparat nie Boscha, tylko Motorcrafta? Niebieska kopułka?
Może na motomobil jest, a jak nie, to zmieniaj na Boscha.
m.kozlowski / 2024-06-07 18:13:38 /
Chyba ostatnio znalazłem nowa kopułkę do Motorcrafta jakby co.
nie, stare V6 miały mniejsze aparaty, palec był jak do V4, kopułka podobna jak do V4/Pinto tylko na 6 fajek
chyba jeszcze takie mam
camaro / 2024-06-07 18:56:43 /
Dokładnie tak jak napisał Camaro. Bosch
Morales / 2024-06-07 19:12:03 /
jest jeszcze jeden szczegół, mają dwa rodzaje zamków/klinów, widać na zdjęciu
camaro / 2024-06-08 00:10:26 /
Jeszcze raz ląduję w tym wątku...
czy taka obudowa filtra występowała pod Solexa EEIT ?
rozjechany liil / 2024-11-13 12:09:40 /
teraz foto
rozjechany liil / 2024-11-13 12:10:43 /
nie wiem czy w Taunusie, ale w Capri tak, najpierw przeszli na EEIT a później na plastikowe obudowy,
tyle że ta z Capri jest na nakrętkę centralną a nie klamry (fordowska unifikacja),
nie pasuje to też do każdego EEIT tylko do starszych wersji, które mają szpilki do mocowania tej obudowy, późniejsze EEIT do plastików mają otwory gwintowane i to nie cztery a dwa
camaro / 2024-11-13 12:25:32 /
czyli taka?
taką mam, i taką pewnie użyję. Ale w dziobakach widziałem częściej właśnie te na klamry...
Czyli klamry i EEIT to niet... ?
rozjechany liil / 2024-11-13 12:54:07 /
mniej więcej taka, one są podobne, mają numery na deklach (choć dekle można podmienić a podstawa jest ważna)
zdjęcie jest z M-ki to może być do DDIST
w Dziobakach były z klamrami, ale nie wiem czy do EEIT, trzeba by obejrzeć jakieś oryginalne V6, choć daty montowania EEIT się różniły, w różnych modelach startowali 71-73r
camaro / 2024-11-13 15:21:08 /
to jest z mojej Mki, ale silnik jest nieco młodszy, według naszej dyskusji o mocowaniu alternatora wyżej w tym wątku, jest duża szansa, że 70r
No i tam jest EEIT 35/35 tyle, że to też może być dołożone później...
rozjechany liil / 2024-11-13 15:27:54 /
jeśli ta M-ka jest z 68r to silnik na pewno jest młodszy,
zobacz numer na deklu filtra, stare miały 11xxxxxx nowsze już z datownikiem wprowadzenia np 71TMxxxxxx
to może być obudowa z Capri, Granady czy Taunusa
camaro / 2024-11-13 15:36:08 /