Posiadam przyczepę "lekką" - jedna oś, DMC 700 kg, bez hamulca. Ma mega gabaryty (długość paki 4 m, szerokość 190 cm, opony z nośnością 104, czyli 900 kg sztuka) i moim zdaniem jest ciut niedoszacowana. Czy po wymianie osi na hamowaną (z wymianą sprzęgu o3wiście) da się ją zarejestrować z DMC 1350 kg czy lepiej sprzedać tę "lekką" i szukać hamowanej?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-07-12 17:50:47 /
W razie ewentualnej sprzedaży na ile ją wyceniasz ???
wiśnia / 2016-07-12 20:08:14 /
Teraz to tylko chyba pelna homologacja zostala jako calosci... :-(
Konrad vel smasher / 2016-07-12 20:14:16 /
a to lekka typu "SAM" czy jakaś fabryczna?
o szczegóły lepiej dopytaj na zaprzyjaźnionej OSKP, która by mogła zrobić badanie po zmianach konstrukcyjnych, oczywiście z opinią rzeczoanawcy, tylko nie wiem czy jak się zmienia rodzaj z lekkiej to nie trzeba do ITSu, a to już nieopłacalna sprawa.
Już pracują na zmianami w przepisach żeby nie dało się zmienić z ciężarowego na osobowy tanim kosztem na OSKP, tylko badanie w uprawnionej jednostce (ITS czy coś takiego co po zniknięciu SAMów nie przynosi dochodów bo zaporowość cen odstraszyła wszystkich) sprawdzające poprawność montażu miejsca siedzącego i pasów bezpieczeństwa.
czyli chyba lepiej sprzedać i szukać takiej jak się chce.
aaannnd / 2016-07-13 08:29:21 /
Lepiej sprzedać tę i kupić taką, jakiej się potrzebuje.
Żadna stacja kontroli pojazdów nie zmieni DMC pojazdu. To tak, jakby chcieć zmienić DMC samochodu po zmianie tarcz hamulcowych na większe.
@ aaannnd - SAM, pierwsza rejestracja 1999
@ wiśnia - dałem za nią 8 lat temu 3200 zeta. Od tego czasu niewiele się najeździła (głównie woziła puste karoserie do i z piaskowania), ale wiem, że muszę na tym stracić :(
I jeszcze jedno - pomierzyłem dokładnie gabaryty - długość skrzyni nie 400 a 420, szerokość skrzyni nie 190 a 160, szerokość całkowita z błotnikami 210.
Jeśli rzeczywiście nie da się podwyższyć DMC, to w grudniu będzie do wzięcia.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-07-15 12:21:57 /
No to pomyślę. Jest jeszcze trochę czasu.
wiśnia / 2016-07-15 13:48:30 /
Ostatnio pozmieniali przepisy i troche lipa jest bo na gołym B mozna tylko z przyczepą lekką . Oczywiście z zestawem poniżej 3,5 t nadal jest bez viatoll, ale już trzeba miec B+E lub B+ wpis po kursie :/
MikeB4 / 2016-07-15 16:47:22 /
Jeśli "ostatnio" to maj 2016, to przeczytaj ustawę ze zrozumieniem. Nadal możesz na gołe B holować przyczepę inna niż lekka pod warunkiem, że jej DMC jest <75% DMC holownika i że cały zestaw nie przekracza DMC 3500 kg. Kod 96 (zdajesz tylko egzamin B+E, ale bez kursu za 1000 zł) podnosi tę granicę do 4250 kg, a dopiero B+E do 7 ton.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-07-15 17:15:58 /
Poprosze stosowny Art ;)
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-5-stycznia-2011-r-o-kierujacych-pojazdami/rozdzial-2_osoby-uprawnione-do-kierowania-pojazdami/?on=04.01.2016 Tutaj jest Art6. bo w PoRD wykreślili punkty od 88 do 100coś ...
MikeB4 / 2016-07-15 22:04:58 /
Szkoda że odpuściłeś sobie zamieszczenie ustępu 2. Całość na dzień 1 lipca 2016 brzmi mianowicie tak;
Ustawa o Kierujących Pojazdami
Art. 6 ust. 1 Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
....6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o DMC nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna DMC zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
ust. 2: Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego DMC przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
Ustawa o Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 62 ust. 1: Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o DMC nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-07-16 08:42:39 /
Dalej nie widzę, żeby na gołym B dało się ciągnąć cokolwiek cięższego niż przyczepa lekka bez zast. ust 2 czyli osobnego kursu i wpisu 96 do prawa jazdy lub kategorii B+E ....
MikeB4 / 2016-07-17 12:06:45 /
No to chyba ten facet, co się kłaniał na ulicy, to był OKULISTA :)
Po wykasowaniu zbędnych fragmentów zdanie z ustawy brzmi mianowicie:
Prawo jazdy kategorii B stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania zespołem pojazdów złożonym z pojazdu samochodowego o DMC nieprzekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna DMC zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, przy czym jeżeli DMC zespołu przekracza 3,5 t, to kierujący musi zdać część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
Ergo - jeżeli DMC zespołu nie przekracza 3,5 t, to egzaminu owego kierujący zdawać (i wpisu w prawku posiadać) NIE MUSI.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-07-17 13:09:41 /
No tak. Poczytałem jeszcze raz i racja to :) Ale bardziej zawile już tego napisać nie mogli .... ech te prawo w naszym kraju pisane na kolanie ...
MikeB4 / 2016-07-17 22:18:11 /
ano pięknie namieszali i pięknie wkręcili 4250kg, w których do tej pory chodziło o to że jak ktoś ma samochód 3,5 tony to może ciągnąć przyczepkę lekką 750kg na samym B bo 3500kg+750kg=4250kg, co jest zapisane w konwencji wiedeńskiej.
- czyli z lekką DMC zespołu do 4250kg samo B
- z inna niż lekka DMC zespołu do 3,5tony samo B
- z inną niż lekka między DMC zespołu 3500kg a 4250kg osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
- a powyżej 4250kg B+E
aaannnd / 2016-07-18 08:41:03 /
No i piknie, bo już stresa złapałem
Piosiu. / 2016-07-18 09:05:16 /
Nigdy głębiej się nad tym nie zastanawiałem bo mam nawet C + E, ale mam w tym momencie pytanie. Czy jadąc Ducato 3,3t + przyczepa lekka muszę używać Viatoll na drogach płatnych?
wiśnia / 2016-07-18 10:58:48 /
wiśnia jeśli DMC zespołu w DR Ducato masz >3,5t to tak
Konrad vel smasher / 2016-07-18 11:22:37 /
Dzięki za wyjaśnienie
wiśnia / 2016-07-18 14:07:43 /
a czy mają viatoll muszę płacić jeszcze dodatkowo za przejazd płatną autostradą (tak jak się jedzie bez viatoll'a) ?
marian212 / 2016-08-22 20:44:59 /
Oczywiście tak. Czy mycie zębów zwalnia z mycia uszu?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-08-22 21:01:37 /
A to dobre pytanie, ponieważ jak jadę busem na A2 lub A4 to mając Viatoll przejeżdżam bramki tzw viatolowe bez dodatkowych opłat.
wiśnia / 2016-08-22 22:14:07 /
viaauto (dla pojazdów kat B z przyczepą) otwiera bramki i nie płaci się nic więcej - tylko pobiera sobie z urządzenia. Viatoll jest dla ciężarówek i autobusów...
MikeB4 / 2016-08-22 22:28:08 /
No zestaw DMC >=3,5 tony to "viaToll" - nawet na stronie tak jest.
Opłaty są niezależne, więc to o czym piszesz Mike, to fakt że jedno urządzenie pobiera obie opłaty naraz. Jeśli nie podlegasz pod viaToll przy którym MUSISZ mieć urządzenie, to MOŻESZ je sobie i tak kupić i korzystać z wycinka funkcjonalności p.t. automatyczna opłata.
Ale to działa jedynie na kawałku A2 i A4 - w przypadku A1 urządzeniem nie da się zapłacić i ostatecznie i tak musisz się zatrzymać na bramce opłat.
Konar / 2016-08-22 22:44:01 /
KrK, pytanko: wspomniałeś o koniecznej różnicy 25% DMC między holownikiem i przyczepą. Z zapisów ustawy które podałeś, wyczytuję, że wystarczy, że przyczepa będzie lżejsza od holownika, i to tylko w rzeczywistej masie całkowitej. Czegoś tu jeszcze brakuje, czy to pomyłka? Mam tu na myśli zestaw do 3.5t DMC, przyczepa ciężka.
Generalnie chodzi mi po głowie coś takiego: Granada kombi DMC 1880kg, masa własna 1370kg, na haku mam 1200 kg. Zastanawiam się czy dałoby radę jakoś załatwić u zaprzyjaźnionego diagnosty, żeby miała 1600 na haku i wtedy wozić nią caprika (masa własna 1010kg) na przyczepie o DMC właśnie 1600kg (ładowność przyczepy jest okej, nie pamiętam dokładnie ile, ale pamiętam że caprik się łapie).
Teoretycznie wtedy jak masa własna przyczepy wyjdzie np. 1510 kg i Granadę załaduję sobą/bagażem/pasażerami/paliwem do ponad 1510kg to mogę lecieć, bo niby ustawa patrzy na masy rzeczywiste. Kwestia tylko czy istnieje jakakolwiek możliwość zrobienia granadzie 1600 na haku (więcej niż masa własna).
Jeśli rozumuję źle i/lub czegoś nie wiem, poprawcie mnie proszę.
Pzdr
Chłopaki, a z innej beczki - czym się różni B96 od B+E?
Cyt. aaannnd:
(...)
- z inną niż lekka między DMC zespołu 3500kg a 4250kg osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
- a powyżej 4250kg B+E
Koniec cytatu :) ten pierwszy w/w podpunkt to chyba wlasnie B96
No tak. Viaauto jest z przyczepą na autolawecie (do3,5t) :P Viatoll jak się wraca z przyczepą na kołach .... zgadza się. Niewyspanie robi swoje ...
MikeB4 / 2016-08-23 09:46:40 /
Jest taki przepis dotyczący przyczep, że "w przyczepie o DMC nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego DMC wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy)." W tym przypadku DMC Granady=1880kg/1,33 daje 1413kg.
Zatem po pierwsze przyjaźń z owym hipotetycznym diagnostą bardzo szybko się skończy, bo u żadnego policjanta o zdrowych zmysłach (wiem co to jest oksymoron :) nie przejdzie auto z jedna osią napędzaną i DMC przyczepy większym od masy własnej holownika - takie cuda to tylko w terenówkach.
Ale po drugie nowoczesne lawety (aluminiowe) o udźwigu 1000-1050 kg ważą zwykle ok. 350 kg, czyli do wożenia Capri wystarcza laweta o DMC 1400 kg, a taki wpis może nie nadszarpnąć cytowanej wyżej przyjaźni z diagnostą.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-08-23 19:53:11 /
Super, dziękuję za wyczerpującą wypowiedź :) pzdr
No więc jak się zapatrujesz na to 1 oś - jest. DMC przyczepy większe od masy własnej holownika jest :D
MikeB4 / 2016-08-24 15:42:18 /