czy ktoś z Was posiada w swojej bibliotece książkę pana Andrzeja Kowalewicza "Doładowanie silników spalinowych"?
poszukuje również innych książek ze wzorami,na podstawie których można dobrać konkretną turbinke do danego silnika.
fikcja / 2005-11-09 16:07:41 /
wg. mnie niema wzoru na daną turbine do danego silnika poporstu podajesz pojemność silnika i co chcesz z tego osiągnąć czy ma byct o auto na ulice czy do wyścigów i juz :) na takiej podstawie można dobrać odpowiednią aha i jeszcze jedno kryterium :) cena... :)
jak podam te wszystkie dane,to przecież Mądry Pan nie pójdzie na półkę i nie weżmie turbinki mówiąc "o,ta jest dobra dla ciebie".
aby właściwie dobrać turbo do charakterystyki silnika-trzeba wykonac podstawowe wyliczenia,choćby co do wartości zapodawanego ładunku,co trzeba zgrać z ciśnieniem paliwa itd.są dostepne (głównie w publikacjach z usa) tabele przeznaczeń danerj turbinki do określonej pojemności pieca i przeznaczenia auta,ale -jak podkreślają autorzy -to jest dla tych ,którzy "....if you don't like the math....."
tak więc aby wszystko miało nogi i ręce -trzeba wszystko dokładnie dobrać.....
fikcja / 2005-11-09 17:49:42 /
Obydwaj macie rację!!!!
Do zwykłej codziennej jazdy trzeba dobrać parametry turbiny do silnika.
Do wszelkich sportów motorowych gdzie potrzebna jest homologacja są odpowiednie turbiny do odpowiednich aut.
Do wyścigów górskich w grupie H,H+ panuje wszelka dowolność.....olbrzymie turbiny olbrzymie moce,wszelkie przeróbki dozwolone.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2005-11-09 17:59:44 /
jak pujdziesz do firmy tuningowej to ci to ładnie dobiorą i juz i będzie wg. mnie to lepiej dobrane niz wg. jakiegos wzoru pozatym garrett ma podane jaka turbina do jakiego silnika i o jakim potencjale jest i juz
"Pójdziesz"
;-)
Co do książek to moge poszukać w bibliotece na polibudzie tylko, że jeszcze nie mam karty ;-)
MikeB4 / 2005-11-09 18:29:26 /
Za to ja mam do swojej i prosze bardzo, co sobie lud życzy:
Mysłowski, Janusz (1938- ).
Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym / Janusz Mysłowski. Warszawa
: Wydaw. Nauk.-Tech., 1995.
Bernhardt, Maciej (1923- ).
Doładowanie silników spalinowych / Maciej Bernhardt.
Mysłowski, Janusz (1938- ).
Doładowanie silników / Janusz Mysłowski.
Pewnie jeszcze jakieś ciekawe by się dało skombinować.
Niestety Kowalewicza nie ma.
Mogę wypożyczyć którąś z powyższych i przekopiować to i tamto...
Wojtass / 2005-11-09 21:10:28 /
W mojej bibliotece jest książka Kowalewicza. I nawet jest dostępna :)
Jutro mogę ją mieć w domu.
JΒ / 2005-11-09 22:04:42 /
Bernharda mam juz dzięki Gleackenowi!Ale o Kowalewicza chętnie porosze,hihih.Dałbyś radę zrobić xero i podesłać do mnie do sklepu?
fikcja / 2005-11-10 08:44:28 /
nOx,pewnie masz i rację,ale ja chciałbym osobiście "pogrzebać" w temacie.Już tak mam....
fikcja / 2005-11-10 08:49:53 /
Jarek B,dasz radę załatwić mi xero Kowalewicza...?????
fikcja / 2005-11-10 16:15:02 /
Sorry, nie miałem kiedy odpisać. Gdy dziś rano byłem na uczelni, moje zamówienie na książkę nie było jeszcze zrealizowane. Będę tam ponownie w sobotę lub w poniedziałek.
JΒ / 2005-11-10 17:04:25 /
ok,bedę Ci bardzo wdzięczny!
fikcja / 2005-11-10 17:29:04 /
co do książek podanych przez Wojtassa to, a dokladnie dwóch autorstwa prof. Myslowskiego to raczej nie do końca sie przydadzą, bo obie dotyczą silników ZS, oparte są na wieloletnim doświadczeniu autora podczas badań i doświadczeń na silnikach w Starachowicach. Jednak myśle, że jeżeli zaglębić by sie w jego innych pubnlikacjach to napewno temat doboru sprężarki do danego silnika bylby szeroko opisany. Na dzień dzisiejszy nie wiem jakich tytulów szukać, ale jak ktoś chce to moge zapytać bo facet do dziś uczy na politechnice i WSTE w Szczecinie. Kolega z mojej grupy ma nawet u niego taki temat pracy dyplomowej :)
pozdrawiam
zachar / 2005-11-13 11:26:31 /
Zachar,wysłałem Ci PW na maila!
Jarek i juak tam z P.Kowalewiczem?Udało się coś zdobyć i odbić!
fikcja / 2005-11-14 10:16:16 /
Spłukałem się do cna i nie mam nawet kasy na ksero. Ale skoro obiecałem, to stanę na głowie, albo kogoś oddeleguję, znaczy poproszę. Postaram sie żeby w tym tygodniu przesyłka wyszła.
JΒ / 2005-11-14 11:54:28 /
hehhehe,nie ma sprawy,czy dostałeś mojego maila z danymi do wysyłki???
fikcja / 2005-11-14 13:34:59 /
Dostałem.
JΒ / 2005-11-14 14:02:35 /
hej,Jarek,udało Ci sie zrobić xero...?
fikcja / 2005-11-16 17:21:37 /
Jutro. Dopiero dziś dostałem jakąś kasę do ręki.
JΒ / 2005-11-16 17:41:46 /
ok,czekam niecierpliwie!
fikcja / 2005-11-17 13:20:12 /
Jarek,byłem w terenie i nie mogłem ściagnąć pliku z Youngtimer.pl Nie ma go teraz na stronie. Mógłbys mi go przesłać mailem????
fikcja / 2005-11-21 08:11:21 /
no i super-jarek w Anglii,a z materiałów nici....
fikcja / 2005-11-23 15:10:37 /
Cześć .Jwśli chodzi o wzory to oczywiście owe są,ale jest w nich sporo współczynników które są różne w zależności od rodzaju konstrukcji silnika(np.charakterystyka przepływowa).W doładowaniu silnika turbosprężarką trzeba pamiętać że jest to właśnie turbosprężarka czyli turbina i sprężarka.Oba te urządzenia trzeba dobrać zarówno turbinę jak i sprężarkę.Przy takim doborze trzeba znać odpowiedzi na pytania typu co chcemy osiągnąć czyli jak ma wyglądać charakterystyka silnika,jakim silnikiem dysponujemy,zakładaną żywotność, reakcyjność,przeznaczenie silnika i wiele innych.Teoretycznie dobranie turbosprężarki do silnika jest możliwe,ale wymaga to dużej wiedzy oraz ogromnej mocy obliczeniowej (tylko fabryki mają odpowiednie programy,po wieloletnich pracach badawczych,potwierdzonch empirycznie).Nawet fabryki modernizują swoje wyroby w czasie trwania produkcji,czego dowodem są różne turbosprężarki do tego samego modelu.W miarę upływającego czasu zostaje zgromadzone coraz więcej informacji na ten temat przez różne firmy czyli jest po prostu gromadzone doświadczenie.Jest jeszcze jeden powazny problem w doborze turbosprężarki czyli jej dostępność.O ile fabryka może sobie pozwolić na wyprodukowanie odpowiedniej turbosprężarki o tyle "MY"nie możemy sobie pozwolić na taki luksus.Musimy więc bazować na istniejących gotowych turbosprężarkach.Nie oznacza to końca zabawy w dobieranie bo przecież można dopasowywać różne turbiny do różnych sprężarek oraz je odpowiednio modyfikować,ale to już "wyższa szkoła jazdy".Tak więc wyliczenia muszą być zawężające krąg poszukiwań ale decydującym moim zdaniem kryterium jest doświadczenie.Zmojego doświadczenia wynika że są turbosprężarki typowe które są po prostu "genialne" w pełni tego słowa znaczeniu,oznacza to że sprawdzają się w wielu konstrukcjach o różnym przeznaczeniu.kończąc chcę podkreślić że zawsze dobór stanowi jakiś kompromis a ten kompromis,wymuszony czy nie,zależy od nas.Jeśli ktoś ma jakieś pytania to zapraszam do dyskusji na stronie lub na mój adres.Pozdrawiam,Paweł. ps.Oczywiście mam doświadczenie w tej dziedzinie i mogę pomóc w doborze oraz przygotowaniu odpowiedniej turbosprężarki,lub całego silnika.Na zakończenie chciałem podkreslić że np.ciśnienie paliwa nie ma znaczenia przy doborze turbosprężarki,po prostu ilość paliwa w stosunku do powietrza muśi być ściśle okroślona (AFR) a w jaki sposób to zrobimy to jes inna kwestia.
Paweł turbo / 2006-03-05 23:05:44 /
a czy ty masz jakies doswiadczenie w projwktowaniu i obliczaniu silnikow tlokowych? bo jesli nie masz to sam wzorek a raczej ichy spora ilosc, nic ci niepomoga.,
grzech / 2006-03-06 08:19:02 /
Witam.Zobacz mojego transita.a ogólnie to zrobiłem kilka prototypowych silników tłokowych tzn.doładowanych turbosprężarką i wsystkie są sprawdzone na hamowni np. HUNDAY 1.5 gt modyfikacja ze 115KM na 216KM do codziennego użytku i inne .Zapraszam do korepondencji,mój adres znajdziesz na stronie.
Paweł turbo / 2006-03-06 21:25:51 /
Czes Pawel turbo Jak moglbym sie z toba skontaktowac? Moglbys podac mi adres e-mail? Bylbym wdzieczny Pozdrawiam
driver1 / 2007-04-21 14:48:29 /
kliknij w to "Paweł turbo" i będziesz miał adres, tel itd.
radzieckii / 2007-04-21 15:07:07 /