Mam taką zagwozdkę. Podjąłem się załatwienia obróbki bloku takiego silnika dla znajomka zza miedzy. Na tym bloku ma być zbudowany silnik do rajdowego Essiego MK 1. Silnik ma mieć rozwiercone cylindry na 84,00 mm i zrobione osiowanie wału. Blok trafił na Krasnobrodzką i podczas oględzin okazało się, że jest tulejowany. Średnica wewnętrzna wstawionej tulei wynosi ca. 81 mm. Panowie z Krasnobrodzkiej nie są w stanie określić czy w bloku wystarczy mięsa na szlif bez wyciśnięcia tulei, co wiąże się z jej zniszczeniem. Na tą chwilę nie wiadomo też czy jest możliwość wstawienia większych tulei na 84 mm. Teraz pytania: Czy ten silnik ma fabrycznie wstawiane tuleje? Czy można zastosować blok z silnika Kent 1.3, jeśli nie jest fabrycznie tulejowany? Blok Kent 1.6 jest podobno drogi i trudno dostępny, a silniki różnią się skokiem. Słyszałem opinie, że blok jest taki sam, a różnica skoku wynika z zmian w układzie korbowo-tłokowym.
Wykopałem odpowiedź w Haynesie:
- oznaczenie bloku 1,6 - 711M-6015-A-A;
- oznaczenie bloku 1,3 - 711M-6015-B-A;
- Cylinder liner bore - 84,112 - 84,175;
Z Haynesa wynika, że jednak blok ma fabrycznie wstawiane tuleje!! Panowie na Krasnobrodzkiej twierdzili, że to raczej tuleje wstawione podczas remontu silnika.
Jeszcze mnie ciekawi kwestia różnic między blokami 1,3 a 1,6.
Panie Kolego. Blok AA jest wyższy o jakieś 20 mm od BA. Średnice tłoka takie same. Miska olejowa głębsza o jakieś 15 mm od 1.3. Jak by co to mam 2 szt. zamknięte głowicą, ale coś można sprawdzić.j
JohnKa / 2016-03-17 16:25:34 /
Mam 1.3 i 1.6. 1.6 jest wyższy od 1.3 przez co nie da się go przerobić. Co do tulei to w weekend się przyjrzę co i jak.
Dzięki za wyjaśnienia chłopaki. To czekam jeszcze na potwierdzenie informacji o tulejach. Z ciekawostek, kolesie chcą dodatkowo przerobić napęd rozrządu na koła zębate. Tylko pojawia się problem z wyznaczeniem osi otworu pośredniego koła zębatego.
Po dokładnych oględzinach wychodzi, że jest to zwykły blok 1,3 (oznaczenie 711M6015 B-A), który ma wstawione tuleje. Potrzebuję potwierdzenia informacji, czy fabryczny blok jest lity czy ma wstawiane tuleje. Tulejowanie bloku na ca. 84 mm wychodzi 2xdrożej i nie ma pewności czy wystarczy materiału bloku na większe tuleje. Lity blok można bezproblemowo rozwiercić na 84 mm.
zwykły blok 1,3 (oznaczenie 711M6015 B-A BA to 1.6
MikeB4 / 2016-03-18 12:21:55 /
Mike masz rację. Blok 1.6 to oznaczenie BA (wys. bloku 215 mm) a 1.3 oznaczenie AA (wys. bloku 185 mm).j
JohnKa / 2016-03-18 21:07:58 /
Zgadza się BA to jednak ten rzadziej spotykany blok 1.6 - mój błąd, późno było :). Prośba do Szanownych kolegów, niech ktoś dokładnie obluka ten blok, czy te tuleje są w każdym czy nie? Jedyne co mi teraz przychodzi do głowy to ogarnięcie złomowego bloku 1,3 i roztoczenie jednego cylindra na ca. 87 mm (wartość wymagana pod tuleję na 84mm), co pozwoli ocenić czy da się go wytulejować na 84 mm.
Po wielu perturbacjach blok został zrobiony tj. zostały wstawione tuleje o średnicy wewnętrznej fi=84 mm. Okazuje się, że blok ma naprawdę duże potencjał - tuleje mają średnicę zewnętrzną ca. 87 mm! Przy roztaczaniu bloku na tą średnicę został przecięty kanał olejowy na wysokości drugiego cylindra (na głębokość ca. 0,3-0,4 mm), o czym właściciel bloku uprzedził i zostało to zrobione na jego odpowiedzialność. Tuleja została dodatkowo wklejona i nie powinno to stanowić problemu. Reasumując: Blok Kent możemy śmiało rozwiercić na 84 mm. Muszę tylko ustalić jakie tłoki mają zastosowanie na taką średnicę.
Jeszcze fotki.
Dobrze że chłopcy z Dagenham tego nie wiedzieli, bo dzięki temu Kenty do rajdu Londyn-Meksyk rozwiercili do wymiaru 86.7 mm (pojemność 1834 cc na seryjnym skoku).
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-06-04 23:44:47 /
Jeszcze jedno - blok na pewno nie był fabrycznie tulejowany :)
Teraz fotka się powinna załadować - blok pożyczony, oryginał 1.3.
KRK - pełny szacunek za wiedzę jak zawsze :). Podałem orientacyjną średnicę zewnętrzną tulei, wstępnie określoną w szlifierni. Fachowcy dobierają minimalną grubość ścianek i takie wstawiają tuleje. Ale przy takim rozwiercie to musiała naprawdę zostać mała ilość ścianki !!
to przy skoku kenta i tej średnicy wyjdzie 2.0? :)
nie wiem, czy tłoki z oplowego c20xe nie weszłyby...
http://allegro.pl/tlok-korbowod-tloki-opel-calibra-2-0-16v-c20xe-i6239651186.html
byłoby tanio! :)
bartozłomero / 2016-06-05 09:39:37 /
Tłoki z Opla (86.0) to to samo, co z RS2000 i Scorpio 2.0 DOHC. Ale one dają 1998cc dopiero na skoku 86.0, a Kencik ma jedynie 77.6, czyli wyjdzie 1803 cc.
Stich miał w tym swoim wynalazku Kenta rozwierconego właśnie na 84.0mm, co dawało 1720 cc. Na dwóch poziomkach fi 40 i ostrym wałku wypluło to jakieś 125 PS.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-06-05 10:03:49 /
Bardzo ciekawy wątek, który przy okazji wykorzystam :)) Mam wstawionego w Capri-1974 Kenta 1.3 R4OHV HC, który nie był używany z 15 lat, więc wymaga regeneracji, naprawy, a może nawet remontu. Zależy mi przy tej okazji na uzyskaniu większej mocy.
Pytanie moje brzmi: jakim modyfikacjom należy poddać ten silnik aby uzyskać maksymalną moc i żeby mu jednocześnie nie zaszkodzić?
Chinodios / 2018-03-16 12:46:57 /
Remont - nowe tłoki, panewki itp. wyważenie -- jak chcesz podnieść sprężanie to można delikatnie planować blok ale tak zeby tłok nie uderzył w głowicę
Pompa oleju i paliwa.
Kolektor pod 2 gardzielowy gaźnik jeśli nie masz i sam gaźnik - kenty 1.3 GT miały 70 KM w Escortach
Najwięcej mocy możesz uzyskać z wałka rozrządu (kentcams) i obróbki kanałów głowicy.
Realnie okolice 100 KM są do uzyskania. Ale to przy wysokich obrotach a stracisz elastyczność i dół obrotów ...
Koszty około 6 tysiecy
Robiłem taki remont dwóch 1.6 i po samym remoncie na fabryczne parametry śmiga bardzo miło, a po tuningu wałkiem, wyważenie itp --- to zasuwa już :) Niestety auto z tym silnikiem sprzedane, ale silnik w rogu garażu leży :P
MikeB4 / 2018-03-26 11:55:00 /
To są odwieczne dylematy...jeśli nie modyfikować, to jaki najlepiej oryginalny wstawić? Obecnie mam zagwozdkę, czy lepsza będzie 2 litrowa rzędówka, czy 1.7 4V?
Chinodios / 2018-03-26 13:52:18 /
Oryginalny był jeden i wstawiła go fabryka :P
Młody_wFe / 2018-03-26 15:43:14 /
To oczywiste :) W tym wypadku miałem na myśli silnik fordowski dedykowany do Capri ;)
Chinodios / 2018-03-26 16:13:08 /
jeżeli dedykowany to 2.0
1,7 nie było w mk2
wąski77 / 2018-03-26 16:17:34 /
No Panie, widzę, że powoli zaczynasz słuchać wiary capri.pl xD Igły nie będzie, matching numbers nie będzie - słuchaj więc dalej i wkładaj Pinto 2.0 by cieszyć się z dostępności części, zrywności silnika i jego niezawodności w przystępnej cenie :P
Konrad vel smasher / 2018-03-26 16:36:34 /
No jeśli polecacie bardziej 2.0, to nie mam wyjścia :) Wiary zawsze warto posłuchać :)
Chinodios / 2018-03-26 17:32:19 /
I to zaczyna mnie cieszyć!
wiśnia / 2018-03-26 21:03:15 /
A kenta zakonserwować i w suchy ciepły kącik postawić.
granadziarz_3M / 2018-03-27 11:58:24 /