Mam mały problem z dobraniem panewek głównych do 2,0 V4 Essex.
Co oznaczają kolory w tabelce poniżej i który z nich jest właściwie nominalny ? Jeśli w ogóle któryś. Glacier , Vanderwell i inni nie podają wymiaru na opakowaniu , tylko STD , STD +0,10'', STD +0,20'' itd. Więc który kupić jeśli wymiary mojego wału są w przedziale 63,519 - 63,526 ?
212
marian212 / 2014-07-06 18:01:55 /
Na moje oko to STD.
m.kozlowski / 2014-07-06 18:24:20 /
pytanie w zasadzie jest - do którego "koloru" odnosi się STD na pudełkach części zamiennych ?
marian212 / 2014-07-06 19:52:13 /
Na dziś - podejrzewam, że do obu :) Nie ma już luksusu wyboru. Jeśli nie kosztują majątku, to po prostu kup, załóż, przykręć stopy wału (wał cały czas luzem leży obok) i zmierz średnicówką.
m.kozlowski / 2014-07-06 20:00:33 /
Marcin, tam są 4 kolory dla nominału. Pół biedy jak kupię za małe , ale może ktoś ogarnia to.
marian212 / 2014-07-06 20:05:55 /
Obu pierwszych znaczy się. Kolejne dwa to już trochę duża różnica.
m.kozlowski / 2014-07-06 20:05:59 /
Kolory zapewne oznaczaja gradację wymiaru do panewek standardowych. Często w ksiązkach serwisiwych jest opisane w jaki sposób się dobiera. Należy pomierzyć i dobrać odpowiednie. Czasami na bloku sa od spodu oznaczenia i wg ich się dobiera. Pierwsze wymiary to zapewne grubość scianki panewki a drugie to średnica wału lub otworu jaki tworza panewki. Marcin pewnie ma rację aby zmontować na sucho i pomierzyć.
to jest świetne wyjście, jeśli się ma panewki w ręku. Ja mam gościa w UK , który ma do dyspozycji STD +0,1 , STD +0,2 , STD +0,3 , STD +0,4 , STD +0,5 , STD +0,6 i pyta się które ma mi wysłać, a ja nie wiem co mu odpowiedzieć....
marian212 / 2014-07-08 10:17:39 /
Wydaje mi się, że to co podałeś to są nadwymiary, a wał masz w wymiarze STD.
m.kozlowski / 2014-07-08 10:23:50 /
Standardy tez potrafią byc w róznych wymiarach. To właśnie ta gradacja. Aby wytypowac właściwe wcale nie trzeba miec panewek w rękach tylko wiedzę jak to sprawdzić które mają być. Książka serwisowa (najlepiej oryginał) powinna zawierać taką informację jak ustalić którą gradację wybrać.
Urbek, sęk w tym, że obecnie nikt już nie pamięta o gradacji STD panewek do silników z tamtych lat. Tak niestety zazwyczj jest. Dlatego trzeba wszystko mierzyć samemu i nie do końca wierzyć napisom na pudełku i zapewnieniom szlifierzy.
m.kozlowski / 2014-07-09 08:31:48 /
Może ktoś ogarnia ale w V8 Forda 289" doszukałem się takich oto rozmiarów panewek .
STD , 0.001" , 0,010", 0.020",0.030" oraz 0.040 " . Zastanawia mnie druga pozycja czyli 0.001" czy to jest taki nieco nadwymiarowy "nominał" jeśli np. uznamy że nie szlifujemy wału ? Z pomiarów wychodzi mi bardzo minimalne zużycie wału i wolałbym polerować tylko czopy i nowe panewki . Czy dobrze kombinuje ?
bogdanw / 2017-04-22 14:12:32 /
Tak, są takie panewki miedzyremontowe. Zakłada się je bez szlifu, zwykle maja naddatek 0,05mm. Można zrobić polerkę ale nie trzeba.
zapek??? !G.O.P! / 2017-04-22 17:08:52 /
podepnę się zapytaniem:
Składam silnik na oleju millersa do montażu silników.
Zastanawiam się, czy między panewki a blok silnika również nałożyć cienką warstwę tego oleju, czy złożyć to na sucho?
♠Zoggon♠ / 2019-05-24 16:56:51 /
sucho ? zeby nie obrócily sie na dzien dobry
marian212 / 2019-05-24 17:58:52 /
Między panewki a blok nigdy nic nie daję. Dopiero na panewki. Ale...
Ten olej to glut. Jeśli silnik ma być niedługo uruchomiony, to lepiej dać tam zwykły olej.
m.kozlowski / 2019-05-24 18:03:47 /
no właśnie może minąć kilka(naście) dni zanim uruchomię silnik, a on o tyle jest fajny, że nie ścieka. Tak się zastanawiam, bo ma ta warstwa jakąś tam grubość i po prostu nie wiem czy po skręceniu wszystkiego odpowiednimi momentami nie będzie "za ciasno".
♠Zoggon♠ / 2019-05-24 18:37:40 /
Do Kolonii daję zwykły olej. Przed odpaleniem wyjmuję aparat, wsadzam nasadkę na napęd prędkościomierza i kręcę wiertarką, aż olej wylezie konikami. Wsadzam aparat i odpalam nasmarowany silnik.
Za to do mietka M116/117 tylko olej montażowy. Ten cholerny silnik pierwszy raz to o zawał serca niemal mnie przyprawił. Ma tak potężny główny kanał dystrybuujący olej, że napełnia się około minuty. Więc wszystko przez tę pierwszą minutę pracuje na tym, co mu tam wpakowaliśmy w czasie montażu. Prawie rozebrałem silnik z powrotem, jak po pół minucie ciśnienia nie było... Posrany byłem po pięty...
granadziarz_3M / 2019-05-24 18:39:22 /
Ale pod panewki nigdy nic nie dawaj. Na panewki, tam, gdzie wał - oczywiście. Ale nie lubię tam dawać montażowego, bo potem przy odpaleniu musisz drugie aku podpinać, tyle prądu do rozrusznika trzeba.
m.kozlowski / 2019-05-25 18:41:14 /
no dobra, to chyba dałem ciała, bo posmarowałem panewki olejem z obu stron. Pytanie, czym to grozi? Główne są dokręcone momentem 95Nm a korby 60Nm
♠Zoggon♠ / 2019-05-25 23:10:29 /
nic, ale zrób wstępne napełnianie magistrali wg przepisu powyżej i docieraj z głową.
Wieki temu, kiedy zrobili mi ciasny szlif wału, zrobiłem wstępne docieranie ciągnąc samochód po włożeniu silnika bez świec z małą prędkością obrotową. Nie wiem czy to faktycznie coś dało, ale silnik (Pinto) przeżył 3 budy i dokonał żywota z powodu głowicy. Jedna ciekawostka, to silnik po ok 3 km otworzył termostat.
marian212 / 2019-05-26 08:13:38 /
Będzie dobrze. Ale korby to chyba trochę za mocno. Co to za silnik? Wszystkie które znam, a kilka w sumie już miałem w rękach, mają moment dokręcania w okolicach 30Nm
m.kozlowski / 2019-05-26 08:42:18 /
YB chyba? ARPy mają w instrukcji 45 ft*lb ≈ 60 Nm.
Konar / 2019-05-26 09:32:02 /
silnik to YB. Service manual podaje dla głównych 87,5-101 Nm a dla korb 55-60Nm.
♠Zoggon♠ / 2019-05-26 09:57:37 /
A, to chyba, że tak.
m.kozlowski / 2019-05-26 15:18:15 /