Witajcie,
Kupiłem Transita rocznik 1995 z silnikiem 2.0 DOHC 8V ze Scorpio. Transit nie ma klimatyzacji, a ta bardzo by mi się przydała, bo bus będzie woził ludzi (9-osobowy). Stąd pytanie, czy i jaką klimatyzację da się w nim zamontować. Szukanie oryginalnej od transita w tej wersji będzie raczej trudne. Czy będzie pasować ta ze Scorpio w tej wersji silnikowej bez poważniejszych przeróbek? A może jakiś mix? Jestem dosyć zielony w temacie, także z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Pozdrowienia,
Artur
jazzawy / 2014-06-25 17:02:36 /
Być może to jest rozwiązanie Twojego problemu .
http://allegro.pl/klimatyzacja-kompletna-uniwersalna-mazda-mx3-626-i4268294398.html
bogdanw / 2014-06-25 17:16:48 /
Wygląda ciekawie :) Ale jak to jest z tą "uniwersalnością"? Nie będzie problemów z wszczepieniem tego do Transita? No i co ze sterowaniem w kabinie?
jazzawy / 2014-06-25 17:47:54 /
pytanie jak z wydajnością?
uniwersalna jest jak pisze na samochód mx3 a tu pytanie o busa.
moim zdaniem może dawać rade tylko u kierowcy i pasażera obok
wąski77 / 2014-06-25 18:59:42 /
Aha, czyli pewnie taka od Scorpio z tym motorem też by była za słaba do Transita?
A od transita z dieslem podejdzie do benzynowego?
jazzawy / 2014-06-25 19:08:54 /
Przecież to nie silnik chłodzi .
Silnik jest potrzebny do napędzenia sprężarki.
Rodzaj silnika ma znaczenie tylko jak niechce ci się kombinować z mocowaniem kompresora. Co do węży , to możesz zakuć na wymiar jaki chcesz.
Chodzi o przestrzeń jaką chcesz obsłużyć tą klimą.
Ok, już trochę więcej wiem, dzięki :) Transitem będzie jeździć w 90% przypadków max 6 osób, czyli trzeci rząd raczej wyjęty. Do tego chcę zrobić demontowalną przegrodę za drugim rzędem, bo z tyłu będzie jeździło trochę sprzętu muzycznego. Dodatkowo szyby boczne 2 i 3 rzędu i tylna są przyciemnione folią i mają zasłonki, więc może nie będzie się jakoś bardzo nagrzewało.
Na jakie parametry elementów klimy powinienem zwrócić uwagę pod kątem wydajności przy tej kubaturze?
jazzawy / 2014-06-25 20:25:26 /
Jeżeli chodzi o wydajność to musisz zwrócić uwagę na parownik i skraplacz bo to one dają wzrosty lub spadek wydajności.
Parownik w Transicie oryginalnie ma wymiary 230/240/ 92 głębokości.
Skraplacz założyłbym oryginał gdyż maż pod niego miejsce i mocowania ale do tego musisz też zmienić chłodnicę wody
wymiary skraplacza: 621/362/22
Do tegu już tylko poszukać kompresora i przewodów ale sporo roboty żeby taki układ założyć w aucie w którym go nie było.
Newek / 2014-06-26 09:30:31 /
Ok, czyli nawet wymiary z klimatyzacji z Mazdy:
http://allegro.pl/klimatyzacja-kompletna-uniwersalna-mazda-mx3-626-i4268294398.html
nie są dużo mniejsze. Skraplacz 590 X 340, wymiary parownika nie podane, ale nie wygląda na mały.
Teraz pytanie, czy znacie jakieś miejsce w okolicach Warszawy, gdzie by mi mogli coś takiego zamontować i nie chcieli połowy wartości samochodu :)
Byłem dzisiaj w jednym warsztacie w mojej okolicy i facet mi powiedział, że na gotowo bez moich części ok. 5000zł, a jeśli bym mu przyniósł swoje części (czyli ten komplet z allegro), to 2500-3000zł.
To są normalne ceny, czy da się taniej za sam montaż?
jazzawy / 2014-06-26 15:14:46 /
do takiego busa to potrzebujesz zewnętrzną jednostkę mocowaną do dachu.
Taki bus ma sporą powierzchnię szyb, więc "łapie" bardzo dużo energii, ilośc ciepła do wypompowania jest spora. Szukaj czegoś w firmach się tym zajmujących- może Ci sprzedadzą
no nie przesadzajmy
skoro klima z hjundaja atosa daje rade w granadzie kombi to nie widzę przeciwskazań, żeby klima z mazdy 323 nie dała rady w transicie...
Najwyżej trzeba będzie zamontować większy wiatrak przy chłodnicy klimy ;)
michalch83 / 2014-06-26 23:15:56 /
Fabryczna klima w busie nie jest jakoś szczególnie większa niż z osobówki .... ale też działa na pare metrów sześciennych .... spokojnie ta z mazdy powinna dać rade ....
MikeB4 / 2014-06-27 00:22:22 /
no nie wiem. Zwykłe okno dachowe w domu to ok. 2 kW ciepła w słoneczny dzień,
więc jak posadzisz 6 osób, duże okna etc... zobacz jak to jest rozwiązane w mikrobusach.
No mam 9 osobowego busa i mówie o fabrycznej klimie ....
MikeB4 / 2014-06-27 13:09:36 /
1 ludź = 100wat
6 człowieków = 600wat
czyli licząc pasażerów to wychodzi jakaś suszarka do włosów wlączona nontoper.
współczynnik ,,k,, w szybach samochodu napewno jest inny niż okien domowych.
Wychodzi na to, że te obliczenia do mieszkań , niepasują do wyliczenia mocy chłodniczej w samochodzie.
We wtorek podjadę do chłodników i się dopytam jak oni wyliczają i czy w ogóle coś obliczają .
obliczenia do mieszkań z pewnością nie są tożsame z "mieszkaniowymi", podałem ten przykład aby uświadomić jedynie że to jest ważne.
Jeżeli wydajność zależy od parownika i skraplacza jak napisał Newek, to wymiary tych z aukcji z mazdy 626 nie odbiegają od tych firmowych z transita. Do tego tak, jak pisałem, szyby 2 i 3 rzędu i tylna są mocno przyciemnione, a do tego mają zasłony.
Raczej jestem zdecydowany na tą klimę z mazdy, tylko ponawiam pytanie, czy sam montaż musi faktycznie kosztować 2500-3000zł, czy może wiecie, gdzie można to zrobić taniej :)
Pozdrowienia
jazzawy / 2014-06-29 15:25:54 /
w garażu.
Przyda się :
- szlifierka
- sparawrka ( choć niekoniecznie)
- kable oraz lutownica
- zakuwarka do przewodów ( można też zakuć w każdym sklepie rolniczym - jest taniej niż w warsztacie, lub jeśli nie ma zakurwarki a zakuwanie za drogie, to wystarczą opaski zaciskowe do ciągników, takie jebitne ;) - wytrzymują 25 BAR - sprawdzone, a klima operuje na 10-15 BAR-ów.
- kolega do pomocy i ewentualnego wyżycia się przy niepowodzeniach ;)
michalch83 / 2014-06-29 18:00:47 /
michalch83 czy Twoim zdaniem zaszczepienie tej z mazdy do Taunusa (OHC) będzie z gatunku łatwe czy raczej trudne . Patrząc na te części na aukcji wydaje się, że akurat w Taunusie parownik powinien się bardzo ładnie wpasować w miejsce oryginalnej nagrzewnicy . Zakładam, że nagrzewnice wywalam bo i tak nie jeżdżę jak jest zimno ;-)
Praktycznie trzeba tylko skombinować podstawę pod kompresor .
Czy dobrze kombinuję ?
bogdanw / 2014-06-29 18:40:56 /
bogdanow - Myślę że da radę spokojnie. Według mnie najtrudniejsze będzie osadzenie w nagrzewnicy i zrobienie obiegu wewnętrznego... Schładzanie powietrza pobieranego z zewnątrz nie ma sensu. Pewnie nawet być nie odczuł ze masz klimę.
Kilgore / 2014-06-29 22:11:29 /
Jesli wywalasz nagrzewnice to no problem. Jesli chcesz zostawic tojuz wiecej lepienia i spawania plastiku... A mocowanie sprezarki zazwyczaj mozna pospawac ;)
michalch83 / 2014-06-29 23:25:46 /
Bez przesady z tym obiegiem zamkniętym, mam dwa czarne auta z klimą i i o.z. korzystam praktycznie tylko zimą. Latem zdecydowanie lepiej działa otwarcie okien/drzwi i szybkie przewietrzenie wnętrza ;)
pzdr
Dysponuje klimą od mazdy jak na aukcji, jakby ktoś potrzebował jakieś wymiary to pytać.
To są klimy z UK więc nawet do mazdy 626 czy MX3 z pl pasować bez przeróbek nie będą.
Co do obiegu zamkniętego to jeszcze nie trafiły się w PL takie upały żeby korzystać z OZ.
Trójkąt / 2014-06-30 11:31:17 /
no właśnie- obieg zewnętrzny jest tylko na życzenie, albo w tych schładzarkach co były pokazane na początku.
większość aut jakie rozbierałem schładzała powietrze z zewnątrz.
Z chęcią dałbym komuś moje scorpio mkI do założenia tego ustrojstwa od mazdy. Sam nie mam czasu się w to bawić...
Bartuś / 2014-06-30 13:37:14 /
scorpio klimę miały, co prawda mk1 na r290 ale mimo to łatwiej przystosować orgi klime do r134 niż rzeźbić z czegoś zupełnie innego.
Trójkąt / 2014-06-30 14:14:01 /
Wiem, ale trafić kompletną klimę od mkI dohc i jeszcze w przyzwoitym stanie nie jest proste...
Bartuś / 2014-06-30 14:22:21 /
Od mk1 może i ciężko, ale łatwiej z wieloryba niż z mazdy, i na R134a masz. Działamy?
Mysza liil (EM) / 2014-06-30 18:57:54 /
Tak działamy od lutego i nic nie zdziałaliśmy... Proponuj konkrety na priv to może cofnę scorpio ze złomu;)
Bartuś / 2014-06-30 21:02:21 /