Witam!
Mam pytanie czy wie ktos jak wykonac samemu hydrauliczny reczny??
Ogolne sugestie, co i jak i co do czego.
Hamulce bebnowe :)
adasko / 2004-12-27 01:31:29 /
Hydrauliczny mozna, nawet na kazde kolo osobny, ze spinana dzwignia, ale po co to komu?? Przeciez mechaniczny tez potrafi byc bardzo sprawny...
Przy hydrauliku warto zrezygnowac z tylnej kanapy w aucie, bo tam musza byc pompy, a ze wzgledu ze nie masz serwa, to dzwignie od pomp(y) musza miec dlugosc okolo 70 cm. (pozatym latwiej zamontujesz sportowe pasy bezpieczenstwa)
Rurki podlaczasz w miejsce odpowietrznikow. Ale nie wiem czy nie zajdzie potrzeba zalozenia zaworkow zwrotnych na przewodach zasilajacych tylne heble z pedalu hamulca, a to zeby plyn z recznej pompy nie cofal sie do przednich hamulcow - ale to tylko teoria.
Mysza liil (EM) / 2004-12-27 07:07:18 /
adasko szkoda ze nie byles na PC bo bys zobaczyl jak dziala mechaniczny reczny
wlasnie u przedmowcy :)
Wojdat / 2004-12-27 10:29:29 /
o SO już nie wspominając;-) mechaniczny jest zupełnie wystarczający jeżeli sprawny:) sprawdzone nie raz:)
bobik liil / 2004-12-27 11:38:46 /
Dlaczego dzwignie(pompy) muszą mieć 70 cm?????????????
Niezła kicha by była w rajdówkach.....
Poza tym zwykły ręczny nie wystarcza......gdyby tak było jaki byłby sens montować hydrauliczny w autach przeznaczonych do rajdów???
Jeżeli NAPRAWDĘ interesuje cię JAK to zrobić to pisz na priva.
Przeskanuję si artykuł z WRC od początku do końca co i jak.
O dziwo jest to prosta sprawa,a pompa może być nawet od.....poloneza:)
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2004-12-27 19:10:29 /
W sumie niezupełnie do Capri, ale zawsze coś...
http://nsystem.pl/~denior/126p/hreczny.htm
Wojtass / 2004-12-28 22:25:45 /
tak najlepiej poszukać jak to robią we fiacie 126p, kolega ma hydrauliczny ręczny w maluchu na tarczowych hamulcach i zaciąga łychę jednym palcem, sposobów przeróbki jest kilka wiem, że on zastosował jakiś prosty bez zaworów zwrotnych, a wszystko chodzi ok i to na pompie sprzęgłowej od 125p, dżwignia około 35-40cm długości, powodzenia
wójas / 2005-02-21 11:09:59 /
a czy można zastosować pompę hamulcową od np. Capri lub Taunusa? oczywiście bez serwa. Czy szukać pompy od samochodu w którym nie było serwa? Czy wystarczy wpiąć się w obwód tylnych hamulców poprzez trójnik?
♠Zoggon♠ / 2007-02-11 17:35:33 /
Ja polecam to.
Kupiłem i jestem zadowolony.
http://www.zoltar-rally.neostrada.pl/warsztatsklep.html
i to :
http://www.zoltar-rally.neostrada.pl/gfx/srodek/warsztatsklep/fotki/reczny_pion_1_pompa_do_tylu.jpg
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-02-11 19:02:11 /
he he ale mnie to rozwala jeszcze tylko hydrauliczny schowek i hydrauliczne szyby ;]
Henry F / 2007-02-11 19:50:40 /
Hydraulika i bęben to nie ma żadnego sęsu!! Jak mamy porządne tarcze to nie ma innego wyjścia i stąd się to bierze ale do bębnów to pchać??
bartek nowakowski / 2007-02-11 20:50:58 /
nie wydaje mi sie żeby Piotrek miał z tyłu jeszcze bębny ;-)
MikeB4 / 2007-02-11 20:59:49 /
no juz od dawna na tarczach lata
Zakrzak! / 2007-02-12 09:34:47 /
:)
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-02-12 15:34:29 /
Piotrek Ł....vel Kankkunen a podpowiesz jak to się podłącza? Z tej pompki 1 obwodowej wychodzi 1 przewód, który wystarczy wpiąć trójnikiem w obwód tylnych hamulców? A jak to jest z ręcznym 2 obwodowym?
♠Zoggon♠ / 2007-02-12 17:25:29 /
Przewód hamulcowy który idzie na tył wpinasz w pompkę,z niej puszczasz drugi dalej na tył i tak jak piszesz dalej trójnik.
Ja sobie trochę przerobiłem samą dźwignię żeby nie sterczała tak wysoko i teraz wygląda to jak zwykły ręczny:)gdyby nie pompka z tyłu.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-02-12 17:32:47 /
skoro pompka ręcznego ma się znaleźć po prostu w obiegu tylnym to gdzie ten trójnik?
♠Zoggon♠ / 2007-02-12 17:58:38 /
ma nie być żadnego trójnika ;)
Pe®ana / 2007-02-12 18:12:55 /
Trójnik zamontować już na moście-jedno wyjście na lewą tarczę drugie na prawą.
O to mi chodzi.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-02-12 18:21:23 /
a to zrozumiałe :-)
dzięki
♠Zoggon♠ / 2007-02-12 18:23:59 /
zakupiłem sobie pompkie jednoobwodową do hydr. sprzęgła od dużego Fiata celem skonstruowania hydraulicznego ręcznego, poprzez wpięcie się trójnikiem w obwód tylnych hamulców. Zastanawia mnie jednak kwestia pompy hamulcowej. Czy jeśli zaciągnę taki hydr. ręczny, to jak rozumiem ciśnienie pójdzie i w tylne hamulce (z tyłu tarcze) i w pompę hamulcową. Czy zwiększone ciśnienie "w drugą stronę" na pompie hamulcowej może mieć jakieś negatywne skutki? Czy pompa może w jakiś sposób ulec uszkodzeniu? Czy nie będzie wywalało płynu?
Pozdrawiam
♠Zoggon♠ / 2009-01-02 17:23:20 /
negatywny skutek - brak ciśnienia na tylnych ham. chyba że wciśniesz oba naraz :)
fordofil / 2009-01-02 17:29:23 /
jakim cudem niby miałby być brak ciśnienia na tylnych hamulcach?
♠Zoggon♠ / 2009-01-02 17:32:15 /
wciśnie ci cały płyn w ten wysprzeglnik od fiata i nie bedzie cisnienia wogóle i w druga stronę to samo :),musisz odciąć tył od pompy oryginalnej.Wysprzęglnik nie da rady zblokować kół,lepiej doinwestować w serwo i pompe od jakiegoś małego japońca
Jakby co to mam tanio ręczny hydrauliczny do sprzedania.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2009-01-02 18:20:23 /
kozi nie bardzo rozumiem, jak niby ma mi płyn hamulcowy wcisnąć w wysprzęglik?
Skoro ta pompka ma odpowietrznik. Zalewam cały układ hamulcowy płynem, odpowietrzam. Jeśli pompka przy ręcznym jest zalana płynem, wpięta trójnikiem w układ hamulcowy, to w czym rzecz? Mnie ciekawi jedynie czy ciśnienie powodowane zaciąganiem ręcznego, które "wraca" do pompy głównej hamulcowej nie uszkodzi niczego? Czy nie wywali płynu przez zbiorniczek itp. itd.
♠Zoggon♠ / 2009-01-02 18:25:47 /
Piotrek Ł....vel Kankkunen a możnaby coś więcej w temacie tego ręcznego?
♠Zoggon♠ / 2009-01-02 18:26:14 /
Nie chcę tu zaśmiecać bo to raczej ogłoszenie-pisz na maila.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2009-01-02 18:37:05 /
no własnie wywali do zbiorniczka wyrównawczego pompy,gdy nie jest wcisniety pedał hamulca otwarte są dziurki w pompie ,i wtedy np możesz swobodnie wcisnać tłoczki zacisku przy zmianie klocków,więc w drugą strone bedzie działać tak samo jak depniesz hamulec nożny to cisnienie wywali płyn do zbiorniczka pompy od recznego,do takiego wysprzęglnika musi być zasilanie w postaci zbiorniczka wyrównawczego
a tak w ogóle jesli piszesz że ma tylko odpowietrznik to nie jest pompa tylko siłownik znajdujący się przy łapie od sprzegłą,a pompa jest inna przy pedale hamulca
jesli chodzi o PF
Jest szkodliwe. Tak samo jak wciskanie tłoczka bez popuszczonego odpowietrznika.
granadabus / 2009-01-02 19:25:30 /
kozi nie pisałem że to pompa hamulcowa, tylko od hydr. sprzęgła i nigdzie nie pisałem że ona ma jakiś zbiorniczek, bo nie ma.
no ale jeśli rzeczywiście taki układ będzie wywalał płyn hamulcowy do zbiorniczka pompy, ewentualnie może uszkodzić samą pompe, to chyba gra nie warta świeczki
♠Zoggon♠ / 2009-01-02 19:39:03 /
Daj zdjęcie tej pompki na forum, jeśli jest to taka o jakiej myślę to da się zrobić na niej ręczny. Ale nie stosuje się trójnika bo układ nie działał by wogóle.
Trójkąt / 2009-01-02 22:33:26 /
a czy mógłbyś opisać w jaki sposób zrobić ręczny z taką pompką? Montaż drugich zacisków na tylne tarcze raczej wykluczam.
No chyba żeby ewentualnie spróbować między pompą hamulcową a tą małą pompką zainstalować zawór odcinający... i wtedy pompa hamulcowa działa na przód, a ręczny hydr. na tył?
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 00:17:00 /
Ok widzę już co masz :)) niestety z siłownika nie zrobisz ręcznego. Potrzebujesz pompę do tego siłownika. Pompę po odpowiedniej modyfikacji włączasz w szereg z przewodem hamulcowym.
Trójkąt / 2009-01-03 01:10:41 /
Trójkąt a mógłbyś mi naświetlić jakiej konkretnie pompy szukać? Czy może być pompa np. hamulcowa od Taunusa? I o jakie modyfikacje chodzi? Jak mam się wpiąć w obwód tylnych hamulców?
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 01:14:01 /
jakbyś miał pompke i wpioł się w układ to ta pomka do ręcznego także musiała by miec swój zbiorniczek wyrównawczy a przed nią musiałbyś zamontowac zawór zwrotny w strone właściwej pompy hamulcowej...
Ja mam coś takiego,ale jednak nie sprzedam bo podjechałem dziś na przeglądy i pan powiedział że mogę bez problemu zainstalować taki ręczny.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2009-01-03 13:54:09 /
tachu to czy po zamontowaniu takiego zaworu zwrotnego, po wciśnięciu normalnie hamulca nożnego, tylne koła nie zostaną zablokowane? Bo jak mniemam ma to być zawór, który będzie puszczał tylko w jedną stronę? No i po co zbiorniczek wyrównawczy na takiej pompie?
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 17:00:33 /
zostaną zablokowane tak jakby tej pomki do ręcznego nie było(jeszcze jeden zwrotniak na wpięciu pompy do układu żeby po wciśnieciu fabrycznego hamca płyn gnał tylko do tylnych kół a nie do pompki ręcznego... a zbiornik po to że zwiększając ciśnienie w układzie zwiększasz ilość płynu w układzie więc skąd pompka od ręcznego pobierze płyn?? z wpięcia w oryginalny układ?? nie ma szans, musi mieć swoje zródło płynu bo raz go bedzie potrzeba troche a raz więcej wiec rurka biegnąca od fabrycznej pompki nie bedzie wstanie nagle zasilic komory w pompce ręcznego która ma wytworzyc cisnienie popychając płyn w strone kół...
" rurka biegnąca od fabrycznej pompki nie bedzie wstanie nagle zasilic komory w pompce ręcznego która ma wytworzyc cisnienie popychając płyn w strone kół... "
-pompka ręcznego jest cały czas zalana płynem... w stanie spoczynku, więc zasadniczo płynu nigdzie nie ubędzie... jedynie przy wpięciu się w oryginalny przewód problem może być taki, że ciśnienie idące wstecz do pompy hamulocowej (tej głównej) może ją uszkodzić, lub wywalić płyn przez zbiorniczek...(o ile rzeczywiście tak się może stać).
"zostaną zablokowane tak jakby tej pomki do ręcznego nie było"
-no i zamontuję sobie taki zawór zwrotny między główną pompą hamulcową a trójnikiem od ręcznego i załóżmy że wcisnę sobie pedał hamulca, tylne koła się zblokują i co? odpuszczam pedał hamulca, a tylne koła dalej zahamowane, bo zawór nie odpuszcza ciśnienia w drugą stronę? To raczej nie wypali.
Jedyne rozwiązanie chyba byłoby słuszne, jakby między główną pompą a trójnikiem wpiąć kranik odcinający tylne hamulce... wtedy tylne koła możnaby sobie dohamowywać tylko ręcznym... i tam chyba też nie potrzeba byłoby na ręcznym zbiorniczka wyrównawczego... bo i po co? -ten kranik to tylko w wypadku jeśli wracające ciśnienie od zaciągnięcia ręcznego powodowałoby anomalia w pracy głównej pompy hamulcowej, o czym powyżej...
Dobrze rozumuję?
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 18:18:37 /
i jeszce jedno:
"a zbiornik po to że zwiększając ciśnienie w układzie zwiększasz ilość płynu w układzie więc skąd pompka od ręcznego pobierze płyn"
-mnie zawsze uczono że ciecz jako taka jest nieściśliwa, między innymi dlatego odpowietrza się właśnie układ hamulcowy, bo gaz jest ściśliwy... no dla przykładu.. spróbuj sprężyć wodę w strzykawce... no chyba że źle rozumuję
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 18:23:18 /
czy też może zawór zwrotny będzie działał w ten sposób, że:
1. załóżmy że jak nie wciskamy żadnego hamulca to ciśnienie jest np. umowne "0"
2. wciskam sobie pedał hamulca, ciśnienie wzrasta... ale jak odpuszczam pedał hamulca, to zawór zwrotny będzie puszczał w drugą stronę.
3. zawór zwrotny nie będzie puszczał w drugą stronę tylko wtedy gdy zaciągnę ręczny i "od drugiej strony" zaworu pojawi się ciśnienie
druga sprawa, to jak pisał Trójkąt... wpiąć szeregowo pompę w istniejący przewód hamulcowy, czyli to taka pompa, która ma jakby dolot płynu i wylot? że po zaciągnięciu ręcznego wzrasta ciśnienie tylko na wylocie na tylne hamulce?
Jaki konkretnie zawór lub jaką pompę zastosować? Jakiś może konkretny przykład?
Sorki za te rozmyślania, troszkę zielonkawy jestem w tym temacie.
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 18:42:08 /
Przecież Trójkąt już napisał o rozwiązaniu, to kombinujecie bez sensu. Problem ze zrozumieniem wyrażenia "szeregowo" wystąpił? No ludzie, wyjście ze standardowej pompy hamulcowej przepinacie w wejście dodastkowej pompy ręcznego, a z niej na tylne koła. I chyba gotowe?
Mysza liil (EM) / 2009-01-03 18:50:31 /
no coś nie bardzo umiesz czytac ze zrozumieniem... nic nie pisałem o sciśliwości płynu .. rozbierz sobie zacisk lub cylinderek i zobacz dlaczego tłoczki z nich wysuwają sie... wypełniona zostaje w nich komora płynem... i twierdzisz że pompka hamulcowa bez zbiorniczka ma w sobie tyle płynu że bez zapowietrzenia wypełni cylinderki... jesli coś wytwarza ciśnienie do gdzieś powstaje podciśnienie... a jak ci zabraknie w pompce płynu?
a z zaworem to racja, nie zda faktycznie egzaminu ....
no dobra, powiedzmy, mam pompkie sprzęgłową do df 125p.
Czyli teraz tam gdzie jest ten czarny wężyk przerabiam i wpinam przewód hamulcowy idący od pompy głównej hamulcowej a tam gdzie to żółte na końcu wypuszczam przewód hamulcowy dalej do tylnych hamulców?
Czy to wystarczy? Czy coś w pompie trzeba przerobić?
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 19:22:50 /
fotka pompy pf125p
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 19:23:18 /
według wcześniejszych info niby ma wystarczyć... tylko mechanizm do tego jakiś...
A jak dasz w ten czarny wężyk ciśnienie naciskając pedał hamulca, to on nie wypadnie z pompki?
m.kozlowski / 2009-01-03 20:50:24 /
musisz tylko pompkę oddać komuś kto nagwintuje Ci wejście płynu i dotoczy przejściówkę pod przewód hamulcowy...
Pe®ana / 2009-01-03 21:50:48 /
jakbyś podrzucił to mogie takie cóś zrobic..
działa to tak, że jak rozumiem, nie dotykam wajhy ręcznego, to normalnie jest przez tą pompkie swobodny przepływ płynu w obie mańki...
zgłoszę się do ciebie stasek...
♠Zoggon♠ / 2009-01-03 23:25:47 /
Chyba wszystko już zostało napisane :) trochę inwencji twórczej ślusarza i masz sprawnie działający rękaw beż żadnych kombinacji.
Trójkąt / 2009-01-04 00:00:23 /
ja zrobiłem sobie na pompce sprzęgłowej od skody 105, średnica tłoczka 19 mm, CENA: 39 zł NOWA w sklepie. Bez żadnych zaworów zwrotnych i chociaż pan w sklepie, który udawał że ma pojęcie o motoryzacji uparcie mi mówił że pompka będzie pompować płyn z powrotem do zbiorniczka to ja przekonany że on gada bez sensu bo przecież jakoś musiało sprzęgło działać w skodach, założyłem to.
Gwinty pasują, wszystko cacy, tylko trzeba tak skonstruować ręczny żeby wychodzący pod wpływem naciskania pedału hamulca tłoczek pompki miał pewne oparcie żeby nie wyskoczył.
System zbudowany na standardowej dźwigni caprikowej, która nie ma jakieś 30 cm. wywierciłem po prostu otwór na trzpień tak, żeby promień do osi obrotu był odpowiednio mały. Jeszcze go zmniejszę, bo chcę jeszcze mniej siły używać, a koła teraz blokują się już przy 20-25 % wyciągnięcia dźwigni.
Ręczny działa BAJECZNIE!
PS: próbowałem zrobić to na dodatkowej pompie zwykłej od capri, bo akurat miałem na składzie, ale miałem problem z jej "dwusekcyjnością" i ciągłym zapowietrzaniem układu.
PS2: z tyłu mam tarcze od scorpio 253 mm lite.
pzdr