Witam,
Mam klika pytań odnośnie tego urządzenia.
0) czy jest to po prostu multiplikator na wałku wyjściowym , czy może jakiś zestaw zębatek zmieniający przełożenie ostatniego biegu ?
1) czy to występowało w Transitach MK1 V4 ?
2) jeśli tak, to czy jako gotowa skrzynia, czy kit samodzielnego montażu przy standardowej skrzyni ?
3) czy wiąże się to z jakąkolwiek przeróbką przeniesienia napędu (krótszy wał?)
pewnie mam wiele innych , ale jestem jeszcze zielony w temacie
Dziękuję za pomoc.
212
marian212 / 2012-11-19 11:19:00 /
Też bym się chętnie jak najwięcej informacji o tym urządzeniu dowiedział...
Przekładnia planetarna montowana na wyjściu skrzyni, załączana elektrycznie, pewnie w innym ogonie skrzyni. Czy dłuższy wał - ciężko stwierdzić. Można szukać na angielskim ebaju. Od reliantów z essexem najczęściej.
Mysza liil (EM) / 2012-11-19 12:39:52 /
overdrive był najczęściej dołączaną, dodatkową przekładnią już poza skrzynią biegów,
czasami kiedy umożliwiała to budowa skrzyni, była przykręcana wprost do niej.
sterownie napięciem upraszało znacznie montaż,
np w oplu można było to spotkać w skrzyni czterobiegowej, było przykręcone do skrzyni w miejscu dekielka tylnego. Po skręceniu ubrudzeniu błotem wyglądało jak jedna większa skrzynia biegów.
nie wiem czy montowali to w tranzitach, ale myślę, ze producentów tych 'overdriwów" nie było zbyt wielu.
Pozdrawiam
W latach 60-tych do małych Fordów montowano overdrive załączany podciśnieniowo, np. firmy Handa, z możliwością zmiany przełożenia każdego biegu,
wyglądało to jak rozbudowa ogona skrzyni, ale bez potrzeby zmiany wału, całkowita długość pozostawała ta sama.
Flonder / 2012-11-19 12:49:20 /
Tutaj już to macie rozpisane :
http://www.capri.pl/car/4959
MikeB4 / 2012-11-19 12:55:55 /
dodatkowo, może się przyda :)
W transitach '78 jako SVO można to było zamówić (podobnie jak i np. Essex-a 3.0) - poglądowe zdjęcie pojawiają się tu http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=46969
Z tego co widać był to typ Laycock J i prawdopodobnie tu można zobaczyć to w szczegółach http://www.buckeyetriumphs.org/technical/jod/JOD1/JOD1.htm
Tu zaś na skrzyni (ale Transit MKIII) http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-TRANSIT-DIESEL-4-SPEED-OVERDRIVE-GEARBOX-SUIT-MK-1-2-3-/261130128296?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CommercialVehicleParts_SM&hash=item3ccc918ba8
Nie wiem czy w MKI OD był dostępny jako opcja w salonie. Tu twierdzą, że OD był opcją w MKII oraz początkowo w MKIII Diesel http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=46088&hilit (również wiele innych info, np. że do przeróbki potrzebna jest skrzynia, która pracowała wcześniej z OD - a prawdopodobnie jej tylna część).
MKI z 2.0 Essex-em + OD (most 4.63:1) powinien się całkiem przyzwoicie sprawować w trasie (bez problemu można utrzymywać prędkość 100 - 110km/h, bez holowania) http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=86673&hilit
Dodatkowe linki (co potrzeba do przeróbki itp.):
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=51154&hilit
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=65372&hilit
Nie wczytywałem się w to zbyt dokładnie (pewnie będzie tam więcej tematów dot. OD).
loko / 2012-11-19 14:19:07 /
a prawdopodobnie jej tylna część - to się jednak raczej nie uda ;-)
loko / 2012-11-19 14:30:01 /
a wydawało mi się że to tylko klika zębatek ...
Na szczęście do MK1 wchodzi to praktycznie PNP (wg forum Transita)
dziękuję za info.
marian212 / 2012-11-19 14:48:20 /
Chcieliśmy to spiąć ze skrzynią na wodzikach do OSI ale widzę że nie tędy droga. Niezły kosmos z tym zasilaniem i sterowaniem hydraulicznym. Też się nie spodziewałem tylu podzespołów tam.
zapek??? !G.O.P! / 2012-11-19 16:52:07 /
Czy jeśli kupię OD "laycock j-type" powiedzmy osobno (ale kompletny) to będę mógł go spiąć ze swoją skrzynią , czy to ten "laycock j-type" jest inny w zależności od skrzyni do której wchodził ?
marian212 / 2012-11-19 17:04:30 /
Raczej skrzynia musi mieć obudowę specjalnie przygotowaną pod to cudo. Nie wygląda to jak zdjęty ogon i założone OD.
zapek??? !G.O.P! / 2012-11-19 17:27:55 /
Potrzebujesz całą skrzynie z OD (tył sekcji skrzynki biegów jest przecież inny - i odrazu widać to na rysunkach) + na dokładkę przeróbkę wału napedowego ....
MikeB4 / 2012-11-19 17:44:31 /
Właśnie kupiłem skrzynię z overdrive to się chwalę :))) Mam nadzieję, że będzie czym. Podobno po przeglądzie, wymianie łożysk etc. Leżała wiele lat na półce w garażu ale się nie doczekała. Na temat tej skrzyni typ J nie ma info na c.pl więc może ktoś coś więcej będzie wiedział to poprosiłbym o2+ info. Już teraz potrzebuję dwa takie włączniki jak na ostatnich foto z gniazdem jak na foto. Mam nadzieję, że coś z tego wyjdzie.
docencik12 / 2015-09-23 13:25:19 /
rzułty BUC / 2015-09-23 13:31:48 /
Słodziak , zdaj relacje jak się to sprawuje. Mam dwa OD na stanie i niedługo będę je rozgrzebywał.
Aaaa , najważniejsze. Masz crossmembera do tego ? Potrzebuję wymiary żeby ulepić takiego od 0
marian212 / 2015-09-23 19:29:53 /
Raczej nie założę tych włączników, drogawo i nie ma. One są wpięte szeregowo w zasilanie cewki załączającej OD żeby nie działał on na 1 i 2. Troche już dziś to wypatroszyłem. W sumie nie wiem czemu ale chyba takie zabezpieczenie żeby nie ruszać na OD. Przy rozsądnej eksploatacji można to pominąć.
docencik12 / 2015-09-23 23:02:53 /
Jak jak Cię nie lubię :P
PzDr
u mnie są niby 3 wyłączniki, jeden do wstecznego. I ten ma sens.
marian212 / 2015-09-23 23:17:03 /
Jako ciekawostkę podam, że byłem wczoraj po to, i sporo różnych drobiazgów do tranzoli, u jednego pana w Pruszkowie ;)
docencik12 / 2015-09-23 23:19:53 /
Ten do wstecznego jest gruby z kulką, mam taki nowy.
docencik12 / 2015-09-23 23:21:01 /
No i masz łomot Docent!
Daleko miałeś?
:P
PzDr
Jazda poniżej 30 kmh i ruszanie z załączonego OD zaraz by go uszkodziły. Przynajmniej tak pisali w instrukcji
MikeB4 / 2015-09-23 23:23:11 /
No właśnie też żałuję bo w Pruszkowie silna grupa, byłem strażakiem ale nie miałem żadnych namiarów ze sobą (potem żałowałem). Mocno byłem najarany na OD i nie pomyślałem przed wyjazdem. Trochę pojeździłem po miasteczku ale nikt się nie trafił niestety.
docencik12 / 2015-09-23 23:27:23 /
Ten zestaw ma być do beżowej karetki ale okazuje się, że tam jest inna skrzynia i będę potrzebował dzwon do tej z OD i flanszę na wałek sprzęgłowy (na 3 śruby). Na fotce jest ale jakaś przerabiana. To będzie chyba długa droga...
docencik12 / 2015-09-23 23:34:34 /
Dzwon do 2.0 OHC
docencik12 / 2015-09-23 23:35:47 /
Docencik, jak wygląda mocowanie skrzyni z OD do nadwozia ?
marian212 / 2015-10-06 18:52:39 /
Tak jak pod ogonem (jakkolwiek to brzmi :)). Na drugiej fotce widać pod overdrajwem jest czarne blaszysko powyginane i ma taki wspornik od dołu jak odlew w ogonie. Osiada na poduszcze na belce poprzecznej. Takie p&p.
docencik12 / 2015-10-06 20:25:12 /
Mam skrzynię z overdrive i rozpracowany system przełączników. Moja skrzynia działa na 3 i 4 biegu, mimo ze mam tylko jeden czujnik wykorzystałem ten od wstecznego również. Jeżeli ktoś chciałby się przejechać to zapraszam. Wał musiałem skrócić i przerobić. Przy mojej starej skrzyni był wielowypust a tu normalna flansza. Dodatkowo musiałem przerobić łapy od silnika i belkę skrzyni biegów. Na początku wlałem olej zalecany przez Forda ale skrzynia nie pracowała, dopiero po zalaniu ATF skrzynia działa poprawnie. W razie pytań proszę o kontakt.
Bartoszch / 2015-10-24 20:56:10 /
zjawię się wkrótce :)
marian212 / 2015-10-24 21:10:47 /
Odświeżę temat bo właśnie wjechała skrzynia z Overdrivem na stan.
Docencik - czy jeździsz już z ominiętymi czujnikami na 3 i 4 biegu ? jest ok ?
Serio do tej skrzyni ma być ATF ??
Chciałbym sprawdzić czy OD w ogóle działa a skrzynia leży luzem w garażu, czy jak wrzucę 4 bieg i będę kręcił wałkiem sprzęgłowym i liczył obroty flanszy na wyjściu ze skrzyni, i później zrobię to samo po podaniu napięcia na cewkę to wybadam czy OD działa czy nie ?
z tego co Konar gdzieś pisał to na 4 biegu jest 1:1 a z Overdrivem 1:0.776 czyli redukcja dość spora...
P.S. kupię włącznik Overdrive'a na lewarku
rozjechany liil / 2021-04-19 13:24:16 /
włączony OD na 1 i 2 biegu nie wskazane. Niskie ciśnienie pompy oleju
marian212 / 2021-04-19 14:49:17 /
"Chciałbym sprawdzić czy OD w ogóle działa a skrzynia leży luzem w garażu, czy jak wrzucę 4 bieg i będę kręcił wałkiem sprzęgłowym i liczył obroty flanszy na wyjściu ze skrzyni, i później zrobię to samo po podaniu napięcia na cewkę to wybadam czy OD działa czy nie ?"
nie , musi być spora prędkość obrotowa na wejsciu żeby pompa wytworzyła ciśnienie i wtedy załączyła planetarkę
zacznij od sprawdzenia czy olej czysty i filterek nie zawalony
marian212 / 2021-04-19 14:51:32 /
ale jaka pompa... ?
rozjechany liil / 2021-04-19 15:45:40 /
jak pompa ma wytworzyć ciśnienie i załączyć planetarkę to co robi elektro-magnes który to podobno załącza ?
rozjechany liil / 2021-04-19 15:47:15 /
to jest bardziej skomplikowane. Toto ma własną pompę olejową i siłowniki które dociskają tarcze cierną. Elektromagnes kieruje przepływ oleju na przelew lub na siłowniki.
jesli będziesz jeździł na 1 czy 2 z obciążeniem to możesz spalić tarcze
marian212 / 2021-04-19 15:52:49 /
nie mam takiego zamiaru ;)
czyli przekonam się czy działa dopiero jak zamontuję i przejadę się? :)
rozjechany liil / 2021-04-19 16:17:50 /
Miałem taką skrzynię, faktycznie po włączeniu było szarpnięcie i parę km szybciej. Jeden z czujników położenia miałem nie sprawny, ale udało się go zamienić. Musiałbym poszukać dokumentacji.
Bartoszch / 2021-04-19 16:44:34 /
Jak nie dostaniesz takiego lewarka to poszukaj od Volvo 940. One też miały OD i gałka się nada idealnie.
zapek??? !G.O.P! / 2021-04-19 16:45:37 /
Jeśli z volvo Ci podpasuje to chyba mam zapasowy guzik do OD, jak go znajdę to mogę Ci dać.
Beddie / 2021-04-19 22:25:32 /
dzięki Beddie! ale ja nie po to nie wkładam MT75 żeby teraz założyć gajgę z volvo ;)
rozjechany liil / 2021-04-19 22:58:38 /