Witam!
W FC III nie działa mi podświetlanie zegarów przy włączonych światłach, światła same w sobie działają. Wymontowałem zegary, podłączyłem je do zewnętrznego zasilacza i po podaniu 12V na złącza nr 2 i 12 zaczęły świecić. Sprawdziłem kostkę i okazało się, że na pinach 2 i 12 nie ma napięcia. Sądzę, że ma to wiele wspólnego z tym, że silnik nie gaśnie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki dopóki nie wciśnie się hamulca lub nie włączy się świateł. Sam sobie z tym nie poradzę i potrzebuję kogoś kto by mi pomógł w zamian za gratyfikację w postaci złocistego napoju :)
Pzdr
Jarek
JarekK / 2011-10-03 17:03:03 /
potencjometr działa?
gryziu liil (EM) / 2011-10-03 17:06:47 /
Jak potencjometr dobry to jeszcze sprawdź czy świeci podświetlanie tablicy bo to na jednym obwodzie śmiga niezależnie od prawej i lewej pozycji.
Z nie gaśnięciem po wyłączeniu zapłonu nie ma to nic wspólnego. Aby naprawić problem należy zamontować diodę gaszącą na zaciskach 85 i 86 przekaźnika włączającego komputer silnika.
Mysza liil (EM) / 2011-10-03 17:12:09 /
Dzięki za zainteresowanie się tematem.
1. Potencjometr jest sprawny, po skręceniu puszcz ok 0,6V w przeciwnym położeniu 12V
2. Jeśli masz na myśli podświetlanie tablicy REJESTRACYJNEJ to jedna lampka się pali druga nie.
JarekK / 2011-10-03 18:34:58 /
Jeśli potencjometr przepuszcza napięcie, to od niego już idzie bezpośrednio kabel do zegarów (szary z żółtym paskiem). Sprawdź, czy na nim jest też napięcie.
Może jest we wtyczkę od zegarów wpięty nie tam gdzie ma być.
gryziu liil (EM) / 2011-10-03 18:55:09 /
Potencjometr sprawdzałem na zasilaczu a nie w aucie.
Teraz zmierzyłem prąd płynący przez kostki (w instalacji auta), było zaledwie 0,16 mA. Po wpięciu potencjometru w układ okazało się, że nie ma na nim napięcia (0V).
Szary przewód z żółtym paskiem idzie faktycznie do zegarów. Drugi przewód jest szary z czarnym paskiem. Dokąd on biegnie? Co jeszcze mogę sprawdzić?
JarekK / 2011-10-03 20:59:13 /
Na początek odłóż multimetr. Potrzebujesz żarówki z dwoma kabelkami a nie rozkminy o 0,16mA! Złącz do kupy te dwa kable od potencjometru i zobacz czy zaświeci podświetlanie.
Mysza liil (EM) / 2011-10-03 21:10:04 /
Dokąd biegnie kabel? No pytanie poniżej pasa. Braki w lekturze obowiązkowej uzupełniaj tutaj: http://www.capri.pl/page/2221
Mysza liil (EM) / 2011-10-03 21:12:44 /
szary z czarnym paskiem - obwód lewych świateł pozycyjnych/postojowych
gryziu liil (EM) / 2011-10-03 21:31:59 /
Quo vadis kabelus......
0,16mA to przez palce płynie jak miernik trzymasz albo miernik w powietrzu wisi i głupoty pokazuje, ewentualnie coś się indukuje ale to pomijalny prąd. Robocze prądy w tego typu instalacji to minimum kilkaset mA.
W ogóle równoległe wpinanie amperomierza w instalację jest dosyć niebezpieczne bo jak popłynie kilka albo kilkanaście A to uwalisz miernik. Musisz być bardzo świadomy tego co robisz jeśli mierzysz prąd. W tego tupu problemach lepiej sprawdzać napięcia woltomierzem w poszczególnych punktach. W większości przypadków można podpiąć jeden zacisk woltomierza na stałe gdzieś do masy a drugim przewodem badać punkty w których powinno pojawić się napięcie (lub też nie) i w ten sposób dojść do miejsca gdzie jest usterka.
niniek / 2011-10-03 21:57:21 /
Posługując się woltomierzem nadal skazany jesteś na wynik którym jest napięcie. Przy jakimś oporze wywołanym słabym kontaktem przyrząd pokaże że napięcie jest a prąd nie popłynie. Odbiornik może nie działać, a miernik pokaże. Dlatego opcja żarówki najlepsza. Do zwykłych badań wystarczy 21W, a tam gdzie grubsze kabelki to H4 ze zmostkowanymi włóknami :D
Mysza liil (EM) / 2011-10-04 00:56:26 /
Wymieniłem wszystkie bezpieczniki, przeczyściłem styki, co się dało popsikałem Kontaktem, przejrzałem jeszcze raz kable - okazało się że oprócz bezpieczników w skrzynce był jeszcze jeden w środku, koło dźwigni otwierania maski (ewidentnie jakiś patent), który miał przejście do potencjometru i był spalony. Poskładałem wszystko do kupy i działa :D
Gdybym wiedział, że dam sobie radę z Waszą pomocą to wątek założyłbym w dziale elektryka a nie WFE. Wielkie dzięki każdemu kto mi odpisał.
JarekK / 2011-10-04 15:20:54 /
Troche inne mam pytanie ale rożnież do podświetlenia. Czy komuś udało sie zamontować zamiast normalnych żarówek diody ? Jak tak to jakie? bo ja już próbowałem ale niestety nie mieściły mi sie w otwory na szerokość
Najlepiej niebieskie. Oczojebne. Żeby z księżyca było widać.
Mysza liil (EM) / 2015-03-16 22:17:59 /
co ty czerwone lepsze od razu będzie szybszy :)
Jakie by nie były, to świecą punktowo i efekt będzie marny. Do tego brak funkcji ściemniania. Nie wierz też w diody 180 stopni.
Mysza liil (EM) / 2015-03-16 22:26:05 /
diody w licznikach to są dobre ale do oślepiania kierowcy :)
Piter M / 2015-03-16 22:32:55 /