M.in. w celu zmniejszenia szumu na stronie która często jest wykorzystywana do prywatnej korespondencji w stylu "mail wysłany", "zadzwoń do mnie" etc, dorobiłem mechanizm wiadomości pomiędzy użytkownikami. Przy każdym podpisie użytkownika jest ikonka koperty, która służy do wysłania wiadomości do danego użytkownika. Analogiczny link jest też w profilu. Po wysłaniu wiadomości adresat widzi swoje wiadomości przy następnej wizycie na stronie. Dodatkowo jest powiadomiony e-mailem.
Krótki algorytm postępowania jest następujący:
- mam coś do napisania co ma znaczenie ogólne i interesuje wszystkich - piszę na stronie,
- mam wiadomość tylko do danego użytkownika - piszę prosto do niego.
Przykładowo, w ogłoszeniu bez podanej ceny, pytanie o cenę jest treścią interesującą wszystkich, tak więc można zapytać o cenę publicznie. Powiadomienie sprzedającego że wysłany został do niego mail jest już niestosowne.
Michał Konieczny / 2010-02-04 13:11:35 /
super ! brakowalo tego
wypas :)
Kornik / 2010-02-04 13:14:51 /
brawo brawo :)
dobry pomysł i co najważniejsze działa!
Fuszix 3M / 2010-02-04 13:19:09 /
Pomysł fajny, ale do tej pory jedną z wielu przewag tego forum nad innymi był brak PM, bo od tego po prostu są maile... A wysyłanie PM, że wysłanie maila? Prawie jak telegram o treśli "wysłałem list" :)
m.kozlowski / 2010-02-04 13:25:22 /
A jaka to zaleta że nie można wysłać wiadomości w ramach strony a tylko i wyłącznie mailem ? Czy taka funkcja w czymś przeszkadza czy też coś degraduje ?
Realia są takie, że email dla jakiejś części użytkowników jest za trudny w regularnym użytkowaniu. Zaglądają do niego tylko jak coś chcą (muszą) wysłać albo jak właśnie dostaną monit że coś na nich czeka w inbox'ie. Stąd taka właśnie masa powiadomień jaka funkcjonowała w komentarzach i na forum. Teraz się to przeniesie z publicznego widoku do prywatnych wiadomości.
A po drugie, jak nie po pierwsze, to ma w zamyśle też funkcjonować jako mechanizm powiadamiania użytkowników o działaniach moderatorów - ewentualne upomnienia, itp. Wysłanie maila nierzadko trafia w próżnię (adresy mailowe podawane na stronie często już nie funkcjonują, skrzynki są pozapychane i przychodzą tylko zwroty), a tak jest gwarancja że delikwent po pojawieniu się na stronie odczyta co do niego napisano i nie ma usprawiedliwienia że "nie dotarło".
Michał Konieczny / 2010-02-04 13:45:19 /
M.Kozlowski mo recht, czasem szybciej się odbierze maila niż wiadomość o wysłanym mailu a z drugiej strony szybciej, prościej i łatwiej będzie kliknąć na kopertkę obok nicka niż odpalać program pocztowy, szukać w profilu maila do osoby której nie mamy w adresach itd. Może to narzędzie ograniczy nasze lenistwo i fatkycznie zredukuje forum o odpowiedzi w stylu "mail poszedł" czy "forsa wysłana".
szymal / 2010-02-04 13:49:46 /
To jest bardzo słuszna koncepcja.
żbik / 2010-02-04 13:53:16 /
Właśnie zobaczyłem jak to działa - fajne jest.
A jako użytkownik, który na stronę prawie wcale nie wchodzi mam jedną uwagę - w mailu powiadamiającym o PM-ie brak jest linka, którego kliknięcie przeniesie mnie do czytania wiadomości na stronie, czy też do pisania odpowiedzi. Wiem, że wystarczyłoby np. www.capri.pl
m.kozlowski / 2010-02-04 14:04:54 /
Aha, i podoba mi się opcja "wyślij wiadomość od moderatora".
m.kozlowski / 2010-02-04 14:07:54 /
Właśnie też chciałem o tym napisać.
Można by powtórzyć te linki które są pod wiadomościami na stronie. Ewentualnie nagłówek "Odpowiedz-do" i mail użytkownika :)
Konar / 2010-02-04 14:08:24 /
Jak napisano powyżej, funkcjonalność bardzo przydatna na forum.
Dzięki!
...::$nuffy (Grześ) / 2010-02-04 14:10:43 /
Bardzo dobry pomysł. Na prawde ułatwia i uprzyjemnia komunikowanie się. <ok>
Dodałem do maili z powiadomieniem o wiadomości linki do odpowiedzi i usunięcia.
A także nagłówek Reply-To.
Tyle że teraz ktoś wyśle wiadomość na stronie, ktoś przeczyta w mailu, zrobi reply-to, ktoś dostanie w odpowiedzi maila a nie wiadomość na stronie i wracamy do punktu wyjścia czyli kłopotów z czytaniem maili, bo wysyłający wiadomość ze strony pewnie spodziewałby się odpowiedzi tym samym torem.
Michał Konieczny / 2010-02-04 14:44:03 /
Genialne, pamiętam, że kiedyś w pomysłach coś takiego podrzucałem :)
Albo przynajmniej chciałem zaproponować :P
Młody_wFe / 2010-02-04 14:57:14 /
Hehehe, jak zwykle sukces ma wielu ojców ;P
zapek??? !G.O.P! / 2010-02-04 15:01:47 /
To może nie dawać w wiadomości pola Reply-To ?
I możliwość odpowiedzi tylko na stronie?
m.kozlowski / 2010-02-04 15:09:29 /
Nie ma opcji na absolutny brak nadawcy w mailu aby klient poczty uniemożliwił odpowiedź. Więc jak już ktoś machinalnie kliknie "odpowiedz", to już lepiej niech to poleci do faktycznej osoby niż w kosmos.
Michał Konieczny / 2010-02-04 15:23:28 /
Zawsze można iść krok dalej:
1. Każda prywatna wiadomość w bazie otrzymuje losowy token w stylu md5(microtime()) albo coś takiego
2. Stawiamy osobny serwer mailowy na jakiejś poddomenie (np.: msg.capri.pl)
3. Do powiadomień mailowych dodajemy Reply-To w formacie "message-[token]@msg.capri.pl"
4. Na serwerze msg.capri.pl ustawiamy Catch-All przekierowujący na jakiś jeden adres zbiorczy
5. Piszemy skrypt, który sprawdzi czy na zbiorczym mailu są nowe wiadomości, jeśli tak to wyłuska z adresata token, sprawdzi po tokenie kto wysłał pierwotną wiadomość, wyciągnie treść odpowiedzi i utworzy w bazie danych nową wiadomość-odpowiedź
6. Ustawiamy cron'em lokalne odpalenie skryptu co 60 sekund na przykład
Ostatnio tak robiłem w jakimś budowanym serwisie. Wiem, że to trochę strzał z armaty do wróbla i bardziej na zasadzie żartu to wszystko wyżej napisałem, ale bajer nieziemski :D:D
Konar / 2010-02-04 15:43:25 /
Ja już zrobiłem taki mechanizm do odpowiadania z emaila na forum, ale nigdy go nie wdrożyłem z obawy przed plagą list mailowych polegającą na dopisywaniu odpowiedzi nad cytatem pełnej dotychczasowej treści, co raz że kumuluje bajty lawinowo, dwa że czytelność się kończy jak mamy
ja tak!
> ja nie !
>> ja tak !
>>> ja nie !
>>>> ja tak !
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> itd
A mechanizm jest ciut prostszy niż opisałeś: dajesz reply-to na msg-NNN@capri.pl, instalujesz w mapie wirtualnych adresów mailowych regex mapujący ten adres na jakiś faktyczne pojedyncze konto, w ramach tego konta z procmail'a wołasz skrypt wrzucający to do bazy danych. Żadnych cron'ów, żadnych opóźnień z racji okresowego zaglądania do skrzynki, żadnego przepychania bajtów przez żadną skrzynkę. Można nawet sobie darować msg-NNN i wszelkie mapowania, dać samo msg@capri.pl i wierzyć w poprawnie ustawiony nagłówek In-Reply-To.
Michał Konieczny / 2010-02-04 16:10:20 /
O, no proszę. Na administracji się nie znam, więc jakbym wiedział, że na którymś etapie maile można przepuścić przez regexowy filtr wywołujący jakąś czynność to bym od razu tego od admina zażądał :) Byłem niestety ograniczony jego lenistwem - utworzenie poddomeny i ustawienie na niej serwera SMTP było wyzwaniem trwającym prawie tydzień. I co ja biedny developer moge :) Sorry za OT.
Konar / 2010-02-04 16:30:18 /
BTW, właśnie dostałem PM i rzeczywiście Reply-To miałem ustawiony, tyle że na mój własny e-mail :D To chyba do poprawki :)
Konar / 2010-02-04 18:06:25 /
Fajne:)
Szafa !G.O.P! / 2010-02-04 18:31:41 /
Swietne :) Ale chyba dziala w obie strony ;) Juz widze prywatne wycieczki zamiast pytania na forum :) Ograniczylbym kopertki do ogłoszeń i komentarzy do stron.
Mysza liil (EM) / 2010-02-04 20:39:33 /
Bardzo dobry pomysł.
Konrad Szyperski / 2010-02-04 20:55:46 /
no.
a czy jest szansa odczytania wiadomości już wcześniej odczytanej czy tylko raz i koniec? szukałem na profilu ale nie znalazłem elementów wysłanych i odebranych.
szymal / 2010-02-05 06:49:39 /
To jest shout a nie mail, wyskoczy na kazdej otwartej przez Ciebie stronie, czy to na głownej, czy w profilu - nie ważne. Usuniętych wiadomości nigdzie nie znajdziesz.
Mysza liil (EM) / 2010-02-05 06:56:11 /
i wszystko jasne
szymal / 2010-02-05 15:26:19 /
Nie jest to wcale takie jasne, wszystkie przeczytane wiadomości zostają w bazie danych. Jak znajdę wolną chwilkę to zrobię jakiś dostęp do tych już przeczytanych i wysłanych.
Michał Konieczny / 2010-02-05 15:43:03 /
Ale po co? Nie szkoda czasu procesora i miejsca na dysku na to? (wiem, jakie zasoby może toto zużyć, ale jednak) Od komunikacji bardziej zorganizowanej są przecież maile.
m.kozlowski / 2010-02-05 15:54:12 /
pomysł z wiadomościami ogólnie bardzo fajny tylko że mam jedno pytanie...
Nie da się zrobić tak aby po przeczytaniu już wiadomości na stronie głównej, po kliknięciu "usuń wiadomość" nie kasowały się także nowości, a co za tym idzie nie trzeba by było korzystać z wehikułu aby zobaczyć co nowego powstało od poprzedniej wizyty?
rybaak / 2010-02-18 23:41:04 /
Wystarczy nie kasować ich na stronie z nowościami :)
Konar / 2010-02-18 23:41:44 /
No co Ty nie powiesz :P Jest to po prostu odrobinę irytujące
rybaak / 2010-02-18 23:43:27 /
dokładnie, wiadomości same w sobie są bardzo przydatne, ale mogłyby być troche mniej "nachalne" np. coś w stylu taunus.pl
fordofil / 2010-02-19 09:25:24 /
Ja kurna nie wiem jak wy to robicie, że się wam coś kasuje. Jak klikacie "co nowego" i dopiero na tej stronie bawicie się w wiadomości, to macie problem. Każde odświeżenie tej strony powoduje wczytanie aktualnej liczby nowości. Wystarczy użyć "otwórz w nowej karcie" przy czytaniu wiadomości i problem z bani. Wystarczy czytać wiadomości ze strony głonej a nie z "co nowego". Macie problemy jak mały Kazio przy (wszyscy wiedzą czym)
granadziarz_3M / 2010-02-19 10:12:55 /
Wiem że można otworzyć w nowej karcie, czytać ze strony głównej lub nawet przeczytać tą wiadomość za pomocą maila... Tylko chyba nie jako jedyny otwierając capri automatycznie klikam co nowego. Wystarczyłoby samo stwierdzenie przy otwarciu tak jak jest teraz że ma się nową wiadomość. Nie byłoby to aż tak natarczywe oraz nie zajmowało sporej części monitora. Dodatkowo jeśli już otworzysz co nowego to otwierając po kolei inne rzeczy, ta wiadomość powtarza się w każdej nowej karcie.
rybaak / 2010-02-19 11:09:39 /
To ja też bym coś chciał zgłosić. Propozycja moja jest taka czy po przecytaniu wiadomości nie mogły by się same zwijać do profilu i układać np. według daty tak jak układają się w listy: posty, komentarze i ogłoszenia. Lub aby te wiadomości trafiały tam na własne rządanie, czyli obok "usun wiadomość" byłoby "przenieś", i tam w profilu(dostępnym tylko dla danego użytkownika, byłyby te wiadmości do czasu aż użytkownik postanowi je usunąć. Było by to poręczniejsze, przynajmniej według mnie.
Poza tym wiadomości się przydają, bo sam już skorzystałem kilka razy i jest ok.
Killer vel M-maniac / 2010-02-19 12:52:56 /
Ja na przykład nie klikam w "Co nowego" tylko zawsze w poszczególne kategorie nowości osobno ;)
ja też
rozjechany liil / 2010-02-19 23:21:56 /
Ja też i dlatego dziwią mnie problemy.
granadziarz_3M / 2010-02-20 10:06:32 /
bo to sztuczne problemy
Mysza liil (EM) / 2010-02-20 14:59:34 /
Czy coś było zmieniane/testowane ostatnio? Bo od wczoraj dostaję po 2 kopie PW na mail i na dodatek z lekkim przesunięciem czasowym.
gryziu liil (EM) / 2011-03-22 09:09:21 /
Ja dostałem 3 co pół godziny , oczywiście treść ta sama ...
MikeB4 / 2011-03-22 18:25:38 /
Przyślijcie mi te powielone wiadomości na emaila - tylko ma być kopia całego emaila, ze wszystkimi nagłówkami. Sugeruję zrobić "pokaż źródło" i skopiować całość tekstem w treść nowego emaila do mnie.
Michał Konieczny / 2011-03-22 19:29:36 /