Witam. Na zdjęciach przedstawionych poniżej widać tarcze wentylowane od Capri 2.8i i zaciski do tarcz wentylowanych z Granady. Pierwsze spostrzeżenia :
- zacisk wymaga dystansu
- tarcza nie jest w osi zacisku (brakuje kilku mm) ponieważ zacisk opiera się o piastę
- klocek prawdopodobnie wystaje za tarczę (nie wiem czy to widac na fotkach, mie miałem klocków do przymiarki).
Generalnie moje pytanie brzmi co dalej..? Czy jest szansa zgrać ze sobą ten zestaw?
Szlifować lekko piastę i obudowę zacisku...?
Po nieudanej próbie adaptacji w escorcie 4-tłoczkowych zacisków od volvo (klocek wystający za tarczę) na tej samej tarczy od kapcia jestem już lekko załamany tematem usprawnienia hamulców w escorcie. Pod zestaw z vovlvo potrzebna jest tarcza o większej średnicy a wtedy koła 14 cali.
Dzięki za wszelką pomoc i rady pt. "co zrobić z tak pięknie rozpoczętym wieczorem...?"
Pozdrawiam.
Śmietan / 2009-01-16 17:41:32 /
Jeśli klocki wystają poza tarcze to już nieładnie ... może dlatego, że zacisk jest pod kątem ......
A stare zaciski co mają inaczej ? może przemierz odległość między środkiem tłoczka i śrubami mocującymi w jednym i drugim typie zacisku .... może wymiary się nie zagadzają - wtedy to raczej sam zestaw poszerzeń do starych zacisków uratuje sprawę ;-)
MikeB4 / 2009-01-16 18:23:58 /
Ja w Taunusie mam zrobione wentyle i żeby zaciski zgrać od grani z tarczami to musiałem zastosować podkładki dystansowe o grubości chyba 6,3 mm no i wiadomo dłuższe śruby mocujące zacisk do jarzma.Z ocieraniem zacisku o piastę poradziłem sobie szlifierką z tarczą szlifującą z lamelkami i przeszlifowałem delikatnie piastę pod kątem żeby nie ocierała o zacisk.Zacisk też delikatnie liznąłem gdzieś ok 1mm.Wymierz sobie jaką przerwę masz między zaciskiem a jarzmem , jak wycentrujesz zacisk względem tarczy zmierz jakiej grubości potrzeba podkładki.Pewne wymiary to:średnica zewnętrzna 24mm a otwór fi 12 tylko z grubością musisz pokombinować bo w essim może być troszkę inaczej niż w taunie.Koszt podkładek u tokarza to jakieś 10 zeta za 4 sztuki.Pozdro
Piastę podszlifować, dać między zacisk a zwrotnicę podkładkę + dłuższe śruby.
Natomiast jeśli klocek wystaje poza tarczę, to już niedobrze. Powierzchnia klocka nie zaczyna sie tam, gdzie są dziurki na szpilki trzymające klocek, tylko nieco bliżej osi obrotu koła, więc może jednak się wszystko zgra?
Czy cała średnica tłoczka znajduje się "w środku" tarczy?
m.kozlowski / 2009-01-16 20:10:21 /
Aha, zaciski szlifnięte uważa się za sprzedane :)
m.kozlowski / 2009-01-16 20:11:02 /
tnijcie, szlifujcie, spawajcie róbcie nowe dziury w tarczach i zakładajcie tarcze od Volvo na zaciski Zaporożca ze szpilkami Stara i okładzinami od Jaguara....tylko przed wyjazdem nie zapomnijcie zadzwonić po księdza, który ten komplet odpowiednio pokropidluje.
.STICH. / 2009-01-16 21:28:30 /
Stich, szukałeś dla mnie tego zestawu? :)
Śmietan / 2009-01-16 23:22:42 /
owszem, mam go na biurku.
.STICH. / 2009-01-17 09:29:45 /
Ma się rozumieć że gdyby "cięcie, szlifowanie, spawanie robienie nowych dziur w tarczach i zakładanie tarcz od Volvo na zaciski Zaporożca ze szpilkami Stara i okładzinami od Jaguara" odbyło się w GB to już owo rozwiązanie było by jak najbardziej profesjonalne. :)
gryziu liil (EM) / 2009-01-17 12:48:58 /
:-)
Pytanie brzmi: czym różni się piasta escorta mkII od piasty capri 2.8i ?
Mysza liil (EM) / 2009-01-17 22:21:42 /
Mysza, może wspomnisz dla potomnych co dokładnie było nie tak z tymi zaciskami od volvo?
Śmietan / 2009-01-17 22:37:32 /
http://www.capri.pl/forum/285844 Ktoś tu miał podobny problem w kapciu...
Śmietan / 2009-01-17 22:42:13 /
Postępowaliśmy według poniższej (jakże brytyjskiej) instrukcji i...lipa : http://www.spannerfodder.co.uk/the_works_escorts-how-to-volvo-4pots.php
Śmietan / 2009-01-17 22:47:59 /
Zaciski od volvo miały mniejszy rozstaw śrub. Więc poszerzyłem otwory mocujące na frezarce (zrobilem tzw. fasolki). Po przykręceniu na piastę wszystko było prawie ok :) Tarcza była za mała o ok. 20mm i klocki wystawały poza jej obrys o właśnie 10mm, a do tego tłoczki nie były swoimi osiami na polowie promienia czynnej powierzchni tarczy. Tak więc wszystko pasowało jakby tarcza była większa. No i felga 13" nie wchodziła na zacisk.
Mysza liil (EM) / 2009-01-17 22:55:41 /
Dodajmy, że to była felga 7x13.
Śmietan / 2009-01-17 22:56:57 /
Wydawać by się mogło, że piasta od capri (ang. capri rotor?) powinna załatwić sprawę ale w jednym z powyższych linków kolega w mk3 miał podobny problem z "niemieszczeniem się".
Powtarzając za Myszą - czy w poszczególnych modelach i wersjach capri piasty różniły się między sobą?
Jak się mają piasty escortowe do caprikowskich? A te z kolei do taunusowych? Dodam, że montując u siebie w taunie tarcze wentylowane i zaciski od capri 2.8 wystaczyły podkładki i dłuższe śruby. Reszta pasowała...
Śmietan / 2009-01-17 23:09:39 /
Kurna jak poprzednią odpowiedź pisałem to mi prąd wrąbało w domu...
Zaciski od granady będą nieco problematyczne bo są na dłuższe klocki, a co za tym idzie, muszą być nieco masywniejsze bo mają większą długość. Capri z wentylami ma zwykłe zaciski z przekładką i to pasuje wyjmij/włóż. Zaciski od granady były zrobione do granady i z kapciem lekko kolidują. Co do niełapania całym klockiem tarczy, to tylko "złudzenie apteczne". W granadzie wentyl i płaska tarcza mają tą samą średnicę, więc i odsadzenie zacisku od osi obrotu koła będzie takie samo. Tyle capri/granada. Jeżeli zaciski od escorta są kompatybilne z zaciskami od capri II/III, to powinno się skończyć na liznięciu piasty tokarką bądź szlifierką.
granadziarz_3M / 2009-01-19 14:48:10 /
Klocki od wentyli granady i zwykłe gapri/granada różnią się tylko wysokością. Do wentyli mają 98,2 a zawykłe 78,2. Drugi wymiar się nie zmienia. No ewentualnie o 2mm, ale to pewnie zależy od budowy klocka danej firmy. Mam ten sam zestaw w capri i klocki nie wystają. Tylko dystans mam z 9mm.
UglyKid / 2009-01-19 17:01:41 /
Może dla pewności sprawdzimy czym się różnią zaciski pod wentylowane hample grani od zacisków małych? W tych dużych odległośc między środkiem tłoczka, a środkiem jednego z otworów montażowych do zwrotnicy to 59mm +-1mm. Ma ktoś na wierzchu zwykłe zaciski i może to zmierzyć?
UglyKid / 2009-01-20 07:56:49 /
niczym się nie różnią. Patryk kupił gienię w której miał duże zaciski z których wyjęto przekładki i założono płaskie tarcze. A pomiar +/- 1mm to akurat kolosalna różnica w tym miejscu.
granadziarz_3M / 2009-01-20 10:19:31 /
+/- 1mm w tym miejscu to 0,6 mm w poziomie. Biorąc pod uwagę że pomiar miał na celu tylko porównanie zacisków to chyba ma to ąz tak kolosalnego znaczenia.
UglyKid / 2009-01-20 11:00:38 /
dobra, mam oba rozebrane zaciski. wsadziłem suwmiarkę w dziurę od śruby i dziurę od tłoczka. Oba mają tu 25mm jak w mordę strzelił. teraz niech ktoś weźmie zacisk od escorta i zmierzy to samo. i po krzyku.
.
teraz trochę akademickich rozważań:
co do +/- to podane przez ciebie 59 waha się od 58 do 60 (+/- 1) czyli odległość od osi tłoczka do prostej przechodzącej przez osie otworów mocujących zacisk waha się od 41,02 do 43,81. Czyli dokładność pomiaru zbliżona do zamontowania zacisku na śruby M10 zamiast M12. Powodzenia robiącym hamulce z taką dokładnością....
granadziarz_3M / 2009-01-20 11:58:04 /
Grandziarz, chyba się nie rozumiemy. ALe nie chce mi się kłócić. Tarcza granady ma 262mm średnicy, a capri i chyba eskort/taunus mają 244,5mm. Więc różnica w promieniu to 8,75mm. Mój jakże nieprofesjonalny pomiar miał na celu sprawdzenie czy tłoczek znajdzie się w promieniu tarczy. Skoro jak piszesz mocowania i oś tłoczka są takie same w różnych typach zacisków to ten mój nieszczęsny 1mm w stosunku to 8,75mm różnicy wielkości tarczy przeżyje. Tym bardziej że był jedynie pomiar orientacyjny. Nie zamierzam budować na jego podstawie żadnego układu hamulcowego.
UglyKid / 2009-01-20 12:35:25 /
Z różnymi typami zacisków to przesadziłeś. Capri Ia, Granada Ia, mają inne na 100%. Nie wiem jak z escortem II. Dlatego niech ktoś weźmie (a konkretnie Śmietan) stary zacisk od tego escorta i pomierzy co potrzeba.
granadziarz_3M / 2009-01-20 13:03:53 /
Temat został w połowie przerwany :). Niestety nie wiem jak w escorcie którego to wątek dotyczył, ale niech będzie dla potomnych. Tak jak grandziarz mówił, wszystko teoretycznie pasować powinno i rzeczywiście pasuje. Duże klocki znajdują się w stosunku do kaprikowej tarczy w miejscu w którym być powinny. Nawet ćwierć milimetra nie wystaje poza jej promień. Jeśli się wycentruje zacisk to jego odległość od piasty i główek szpilek jest ponad milimetr (przynajmniej u mnie), więc nic nie szlifowałem i też gra. Mam chuuuujowiutkie zdjęcie, no ale zawsze to jakiś dowód.
Problem mam jedynie z dłuższymi śrubami. Orginalna M12 ma zgrubienie pod otwór w zacisku, a takich to niiiima nigdzie.
UglyKid / 2009-03-09 20:17:42 /