czy zna ktoś moze jakies rozwiazanie aby zwiekszyc wydajnosc pompy oleju w 2.8 lub moze od czego mozna podpasowac inną wydajniejszą????
pzdr
i jeszcze jedno,jaka wogole jest wydajnosc w 2.8 bo nie moge znalesc takich informacji...
A po co Ci to? Silnik juz pada?
Chuder chyba sprzedaje takie o podwyzszonej wydajności.
Mysza liil (EM) / 2008-10-16 19:28:52 /
najłatwiej podnieść wydajność ... remontując starą :)
fordofil / 2008-10-16 19:37:03 /
i zakladając panewki wałka rozrządu.. nie mowac o panewkach wału silnika ;)
Mysza liil (EM) / 2008-10-16 19:42:08 /
narazie tak teoretycznie.silnik nie pada jest ok:)) panewki jeszcze chyba nawet są:).zbieram info na ten temat poprostu.
w burtonie są wydajniejsze pompy , są również zestawy do przerobienia seryjnej pompy na wydajniejszą :)
zara zara, zeby zwiększyć wydajność, to trzeba by zwiększyć jej obroty lub pojemność (ilość cm3 na obrót). Jakimś kitem to mozna zwiększyć jedynie ciśnienie, co nic nie da w przypadku gdy będą jego nadmierne straty. Jak zwiększysz wydajność, lub ciśnienie, to zwiększysz obciązenie na wałek którym pompa jest napędzana. A on i tak jest za słaby w starych silnikach v6. Nie raz widzialem ścięty sześciokąt napędu.
Mysza liil (EM) / 2008-10-16 20:00:49 /
lub sprawność. nie wiem jak do tej ale do innych widziałem przekładki+ wyzsze zebatki
fordofil / 2008-10-16 20:09:40 /
zwiekszajac cisnienie niszczysz panewki
Kriss_MustangII / 2008-10-16 20:14:39 /
obroń tą hipotezę
najważniejsze to po co Ci większy wydatek ?
marian212 / 2008-10-16 20:20:42 /
"zwiekszajac cisnienie niszczysz panewki" - chyba ze pompa ma sprawny regulator ciśnienia, wtedy co najwyzej bedzie pracowała na "pół gwizdka", a podłączenie kolejnego odbiornika, np turbiny, nie spowoduje spadku ciśnienia.
fordofil / 2008-10-16 20:24:54 /
wyczytane z jakiejś fordowskiej DTRki :
ciśnienie nie może być za wysokie . Przy benie i 1,8D 2000/min ciśnienie max 0,5MPa , 2,3D przy 3000/min ciśnie max 0,5MPa.
i jeszcze ciśnienia :
ciśnienia oleju:
silnik - obroty jałowe - obroty próbne
OHC - 0,21MPa - 0,25MPa
DOHC - 0.16MPa - 0,31MPa
CVH - 0,103MPa - 0,252 MPa
1,8 D - 0,075MPa - 0,15MPA
2,3D - 0,15MPa - 0,3MPa
wynika z tego że producent nie dopuszcza do zbyt wysokiego ciśnienia oleju.
w przypadku 2.8 jest to max 0,5MPa.
czyli kolejny odbiornik nie powinien zaszkodzic...ale co gdy dojdzie nie 1 a 2 lub 3 odbiorniki?????to mnie męczy,czy do rade seryjna pompa
ktoś coś kiedyś pisał że pompa z 2.9 jest wydajniejsza i da się ją zaadaptować do 2.8
michukrk / 2008-10-16 21:12:13 /
oczywiście chodziło mi o ciśnienie, zresztą zmierzę za jakiś czas o ile ono wzrasta w pinto, bo mam już u siebie ten wynalazek.
Wydajność w kitach zwiększa się właśnie wyższymi (o zwiększonej objętości) parami kół zębatych i ową przekładką, jak już ktoś napomniał. Ciśnienie zwiększyć można kołami wykonanymi w wyższej klasie dokładności lub wymianą sprężynki na zaworze przelewowym. To drugie rozwiązanie jest takie, hmmm dyskusyjne. Ciekawi mnie natomiast teoria niszczenia panewek zwiększonym ciśnieniem. Można prosić o rozwinięcie, najlepiej zachowując odpowiednią terminologię.
zapek??? !G.O.P! / 2008-10-17 00:16:23 /
- za cisnienie odpowiada regulator cisnienia czyli przewaznie jakiz hamski reduktor
- za wydajnosc odpowiada budowa pompy
1. podnoszac wydajnosc, czyli przebudowujac pompe lub wymieniajac na taka o wiekszym wydatku, krzywdy siniorowi nie robisz bo naddatek zwyczajnie opusci pompe przez reduktor i nieszczelnosic na styranym walku
2. podnoszac cisnienie w sprawnym ukladzie smarowania, czyli majstrujac przy reduktorze lub wymieniajac pompe na inna o innym reduktorze, niszczysz panewki. Dzieje sie tak dlatego, ze dla przykladu, gladz panewy korbowej jest dociskana jednostronnie przez cisnienie o wyzszej wartosci nawalajace z jednej strony otworem olejowym. Innymi slowy gladz jest silniej docisnieta do jednej z polowek panewy. Cisnienie nominalne w ukladzie jest tak dobrane by film olejowy utrzymywal sie rownomiernie na calym obwodzie panewki, celowo dobrane sa ku temu odpowiednie luzy i pasowania. Tej rownomiernosci nie utrzymasz majstrujac tylko przy jednym parametrze ukladu, czyli cisnieniu.
pozdro
Kriss_MustangII / 2008-10-17 08:51:44 /
Rogal, a co ty chcesz temu silnikowi zrobić, że ci standardowa pompa nie wystarczy?
m.kozlowski / 2008-10-17 09:06:40 /
przecież panewki główne mają w obu połówkach rowek smarujący, nie wydaje mi się żeby ciśnienie idące kanałami mogło w negatywny sposób tutaj wpłynąć na trwałość panewki przy dziórce a po drugiej stronie nie... hm?
michukrk / 2008-10-17 10:11:57 /
prawda, ale korbowodowe już nie mają.
marian212 / 2008-10-17 10:26:21 /
dyskusja o pompie godna forum dniepra MT10, gdzie ciśnienia nie było na biegu jałowym już w nowych sprzętach ;)
zgoniok / 2008-10-17 10:52:18 /
:),chyba pozostaje metoda prób i błedów.jakos sobie poradze.:)
zastanawiąjąc sie poco komu większe ciśnienie w układzie smarowania, a mianowicie:
- każdy w jakiś sposób zwiększa moc w swoim silniku
- nie każdy do tego celu musi wymieniać materiały w silniku aby moc podnieść
- często sie słyszy jak to z 1.6 wyciska sie konie mechaniczne poprzez gaźniki wydechy itp.
a czy ze wzrostem sił w układzie korbowo tłokowym ktoś sie zastanawiał jak jemu pomóc, a mianowice wydłużyć żywotność.
oczywiście można wymienić niektóre elementy na kute, itd.
a moje pytanie brzymi co z układem smarowania, który został dobrany do seryjnego silnika, a teraz mu sie stawia wysze wymagania?
dlamnie jest oczywiste większe siły działające w układzie korbowo tłokowym to też musi być większe ciśnienie w układzie smarowania, żeby korba nie staneła na panewce podczas pokonywania ciasnego łuku na max obrotach
zbyt wysokie ciśnienie niszczy panewki ciekawe stwierdzenie moze i słuszne nie wiem
gdy silnik sloi to np korbowód leży sobie na panewce a po drugiej stronie jest 2 X wieksza przerwa niż powinna być podczas pracy. Zastanawi mnie w taki razie jak robi sie film olejowy w tym mniejscu podczas uruchamiania silnika.
co bedzie jak taką zwiększoną przerwa leci więcej oleju niż powinno, jak by zwiększyć jeszcze ilość oleju to czy silnik krucej bedzie chodził na sucho?
czy może wręcz odwrotnie, ma być mniej jeszcze oleju aby ... i tu nie wiem co napisać bo nie znalażłem żadnego sensownego zrozumienia owej sytuacji
zgodze sie ze jak jest zbyt małe ciśnienie jest nie dobrze, ponieważ układ korbowo tłokowy obciążamy i istnieje możliwość by flim olejowy ostał przerwany, po ludzku mowiąc na korbie może odgnieść sie panewka, lub na panewce może odgnieść sie korba.
krauzi / 2008-10-18 18:29:39 /
widziałem kiedyś w TV, jak syn jakiegoś znanego rajdowca (zapomniałem nazwisko)odpalał swoją rajdówkę i najpierw uruchamiał pompę olejową. pewnie po to by stwożyć film na panewce.
Pewnie tak.
Bo pewnie silnik był po ekstremalnym tuningu, a jak powszechnie wiadomo w pierwszych sekundach po uruchomieniu zanim zimny gęsty olej dotrze do wszystkich elementów silnika następuje najwieksze ich zużycie wiec jest to sposób na przedłużenie jego żywotności.
Aldaron / 2008-10-18 22:33:42 /
podobnie zresztą uruchamia się wszystkie silniki dużych mocy np. w czołgach.
Najpierw zapuszczasz pompę oleju, stwarzasz odpowiednie ciśnienie i dopiero potem uruchamiasz silnik.
Aldaron / 2008-10-18 22:41:37 /
w zimie doprowadzenie silnika do temperatury pracy to jest okolo +15km na zuzyciu silnika.
Aldaron ale tam chyba pompy oleju sa elektryczne(moze reczne?)
To tak jak po remoncie silnika - zawsze najlepiej najpierw zakręcić pompą, żeby olej się rozprowadził po całym silniku, dopiero potem odpał.
m.kozlowski / 2008-10-19 09:35:08 /
Alwax.
To zależy od silnika oczywiście.
Np. w BWP pompa wspomagająca była elektryczna a gdy uruchomiłeś silnik zaczynała działać mechaniczna napędzana od silnika.
W T-34 wspomagająca była chyba ręczna
Generalnie tego typu wynalazki wojskowe muszą być jak najbardziej niezawodne więc zawsze mają jakieś rozwiązania które wspomogą silnik w przypadku jakiejś tam awarii. Przynajmniej na tyle aby można było się doturlac do jakiegoś schronienia
Aldaron / 2008-10-19 10:58:07 /
zastanawia mnie czy nie byłoby sensownym rozwiązaniem przerzeźbić minimalnie od wewnętrznej strony panewkę korbową tak aby stworzyć choćby minimalny rowek dający miejsce dla oleju idącego przez kanał z czopa głównego wału korbowego tak aby ciśnienie obmywało panewkę korbową dookoła? na pewno lepiej by to wpłynęło na trwałość silnika niż większe ciśnienie oleju tak po prostu
michukrk / 2008-10-19 12:59:47 /
Myślę, że to dobry pomysł.
Przepraszam Kriss ale to co napisałeś brzmi jak przemyślenia filozofa:P Jeżeli większe ciśnienie miałoby niszczyć panewkę, to mniejsze będzie ją niszczyło tylko że wolniej, tak rozumuję. Większe ciśnienie jest potrzebne kiedy wysilamy silnik, kiedy układ korbowy musi przenieść większe obciążenie. Trzeba zwiększyć NOŚNOŚĆ łożyska. Nośność hydrodynamicznego łożyska ślizgowego zwiększyć można poprzez zwiększenie średnicy czopa lub niezmieniając tej średnicy, zwiększyć wytrzymałość filmu olejowego (ciśnienie oleju lub jego gęstość). Jakieś tam dociskanie czopa do panewki (???) nie występuje, bo w panewce korbowej zachodzi zjawisko rotacyjnego klina olejowego. Ciśnienie producent ustala na pewnym poziomie, gdyż określając moment obrotowy silnika, wyznacza nacisk korbowodu na czop, dodaje z 15% i na podstawie powierzchni czopa i gęstości oleju przy temp 90st określa WYSTARCZAJĄCE ciśnienie oleju. Nic na wyrost. Jeżeli nie jest potrzebna większa pompa to się jej nie montuje. Jeżeli teraz zwiększymy moment silnika i nie zwiększymy ciśnienia oleju, wtedy dopiero zaczniemy niszczyć panewki.
zapek??? !G.O.P! / 2008-10-20 02:00:43 /
"gladz jest silniej docisnieta do jednej z polowek panewy". Gdyby gładź była dociśnięta do panwi nawet "leciutko", nie dojechałbyś na Miedzianej nawet na start.
zapek??? !G.O.P! / 2008-10-20 02:04:23 /
Ok, bardzo fajna dyskusja. A jak te dyskusje o CIŚNIENIU oleju mają się do kupna pompy o podwyższonej WYDAJNOŚCI? Czy te pompy ciśnienie też mają wyższe? Bo jak nie, to obawiam się, że dyskusja jest czysto teoretyczna.
m.kozlowski / 2008-10-20 08:06:26 /
"w burtonie są wydajniejsze pompy , są również zestawy do przerobienia seryjnej pompy na wydajniejszą :)"
Pająk | 2008-10-16 19:57:06 | ocena: 0
Proszę. Było wyżej :D
zapek??? !G.O.P! / 2008-10-20 08:51:56 /
dlatego wyraznie jest napisane, ze rozwazania dotycza sprawnego siniora i wplywu na taki zmiany cisnienia w ukladzie.
Jesli ktokolwiek z forumowiczow zna kogos kto jest w stanie przeliczyc uklad smarowania na wysilony sinior, czyli kogos kto nie tylko jest w stanie krzyknac o zwiekszaniu cisnienia, to zapraszam do dyskusji.
Kriss_MustangII / 2008-10-20 09:08:41 /
Czy "wydajniejsza" znaczy "o wyższym ciśnieniu"?
Przecież to dwa różne pojęcia.
Kriss - masz rację.
m.kozlowski / 2008-10-20 09:17:03 /
high pressure, czyli większe ciśnienie, jeśli dobrze rozszyfrowałem to zwiększa ciśnienie o 23% w stosunku do seryjnej pompy, można kupić całą pompę gotową bądź zestaw do zrobienia, sprężynka, dekielek i wałek napędzający.
Nie, wydajniejsza, znaczy taka, która w jednostce czasu przetłoczy większą ilość czynnika. Pompy dzielą się na takie dwie grupy: ciśnieniowe i wydajnościowe. Te pierwsze stosuje się do uzyskania panwii hydrodynamicznej, pompa wydajnościowa smaruje najczęściej łożyska wałeczkowe układów korbowych. Pompa zębata, jakby zamknąć jej wypływ i zblokować zawór przelewowy albo zatrzyma silnik (mało prawdopodobne) albo rozerwie obudowę albo w przypadku wyeksploatowanych pomp, przepuści olej nieszczelnościami takimi jak łożyskowanie osi kół zębatych lub powierzchniami styku zębów. Jest więc granica ciśnienia jaką pompa wytworzy i może być ona powiązana z jej wydajnością.
Kriss, wyznaczyć nośność panwii to nie sztuka, wystarczy usiąść w bibliotece politechniki na godzinkę. Jeżeli masz dane fabryczne ciśnienia oleju, momentu, wymiarów czopa i podniosłeś moment do znanych Ci wartości to nie otrzesz się nawet o matematykę wyższą.
zapek??? !G.O.P! / 2008-10-20 10:18:54 /
i bardzo dobrze, w tym rzecz, wiec jest ktos kto jest w stanie to wyliczyc i podac autorowi watku pomocna dlon zanim kupi
nie wiadomo co
niewiadomo o jakim cisnieniu i wydajnosci
nie wiadomo czy pomocne w jego konkrtnym przypadku
Kriss_MustangII / 2008-10-20 12:15:31 /