Tak jak już wcześniej rozmawiałem z kilkoma osobami, ponawiam zapytanie,
Albi_Poznan / 2003-09-05 15:12:03 /
z powodu problemów ze stroną jestm zmuszony dzielić zapytanie.
wiem już że wiatrak ma być dwustopniowy, ale od czego czy kierować się jakimiś modelami
Albi_Poznan / 2003-09-05 15:14:46 /
WV czy mam zwrócić uwagę na jakieś parametry tego wiatraka, no i czujnik załączający pewnie najlepiej od tego samego modelu samochodu. jaki przedział temperaturowy wybrać.
Albi_Poznan / 2003-09-05 15:15:11 /
No i czy disel i benzin ma rózne temperatury włączania wiatraka.
Albi_Poznan / 2003-09-05 15:16:34 /
no najważniejsze silnik 2.0V6 jaki dobrać czujnik włączający witrak, tak abym czasami nie jezdził na ssaniu, no i aby czasami silnik by sie nie przegrzewał.
Albi_Poznan / 2003-09-05 15:18:08 /
Tak przy okazji wpłądł mi pomysł aby zamontować dodatkowo w chłodnicy dodatkowy czujnik temperatury już od granady mam zegar ze wskazówką temperatury wody.
Oprócz tego będzie zamontowany przycisk do awaryjnego obejścia czujnika i przyciskiem włączający wiatrak.
Albi_Poznan / 2003-09-05 15:20:29 /
ale niezdecydowany jesteś :D
może jeszcze parę zapytań? :)
mówiłem Ci już w Jastarni (zapisywać, albo pić oleum z miodem! ), ba nawet pokazywałem u siebie:
Czujnik dwustopniowy M22x1,5 (np. nowsze VW, z zewnątrz jak zwykły tylko z 3-ema końcówkami)
Ist.-95/85st.C
IIst.-102/87 st.C
Mocować w dolnej części chłodnicy, lub na rurze idącej do pompy wodnej.
Wentylator dowolny samochodowy 12V, jak największej średnicy ze względu na chłodnicę. Najlepiej również jak najwęższy, by zmieścił Ci się przed kołami pasowymi (jak za gruby, trudno, schowasz go wewnątrz pasa przedniego, jako pchający).
Jeżeli nie dostaniesz dwustopniowego wentylatora, to żaden problem, podłączasz pod pierwszy stopień czujnika szeregowo opornik 2.2-4.7 Ohma 100W (koniecznie przymocowany do chłodnicy na pastę przewodzącą by się nie przegrzał!).
2.2 Ohma to są szybsze obroty, powyżej 5 Ohm to za wolno się będzie kręcił. Należy dobrać odpowiednio do mocy wentylatora, np. dla wentylatora o obciążeniu nominalnym 10A dobry jest opornik 4,7 Ohma.
Drugi stopień łączysz bezpośrednio z czujnika za opornik.
...i wuala gotowe :)
pozdro
P.S. jeżeli mało czytelne, a Ci się śpieszy to niech ktoś wrzuci szkic jak ma podłączyć +/- co i gdzie, bo ja już spadam do poniedziałku ;P
Witam.
A moze by jeszcze chłodnice nowszego typu zainstalowac?? wydaje mi sie ze nowsze chłodnice ze wzgledu na zastosowane materiały lepiej oddają ciepło. Co Wy na to??
Mam takową z 86 roku ale w starej chyba będzie łatwiej zamontować pierścienie do czujników, a druga sprawa po co zmieniać skoro chłodnica jest sprawna.
Albi_Poznan / 2003-09-05 21:31:36 /
Mi sie wydaje że ten wiatrak elektryczny też niepotrzebny :-)) rozwiercałeś silnik i Ci sie grzeje, że tak bardzo chcesz taki dać ? czy może wierzysz w takie tam bajeczki że jak to zdejmiesz to 2 KM wiecej będzie i to jakoś odczujesz :-) czemu elektric ?
MikeB4 / 2003-09-05 21:34:29 /
Elektryczny bo jak wpadasz na parking to zawsze mozesz wlaczyc wiatrak chwile wczesniej by obnizyc troche temp i na parkingu bawic sie dluzej niz na wiskozie, a te V-ki maja to do siebie ze jak nie ma predkosci to sie lubia troche szybko grzac, a ja bym nie chcial za kazdym razem na parkingu gubic uszczelki pod glowica.
Seba / 2003-09-05 22:07:48 /
Mi tez oryginalne wisko wydaje sie najlepszym rozwiazaniem. Jesli dziala prawidlowo (silnik i chlodnica tez ok), to nawet w najwieksze upaly polskiego klimatu nie zgotuje sie motor... A z ta niepotrzebna elektryka to zawsze jakies problemy. Wiskoza jest wlasnie po to, zeby uwolnic ten ulamek procenta spadku mocy (w porownaniu do wentylatora napedzanego na stale paskiem klinowym) Gdyby wisko bylo zlym rozwiazaniem to czy BMW i Mercedes stosowaly by je do dzisiaj?... Jest to urzadzenie bezproblemowe i relatywnie nie tak wcale drogie, bo jak zaczniesz szukac wentylatorow, przekaznikow, opornikow no i jeszcze nie daj Boze elektryka, to pewnie koszty sie wyrownaja...
Mysza liil (EM) / 2003-09-05 22:14:52 /
A czemu nie zastosować i wisko i elektrycznego wentylatora ??
Właśnie taki patent u siebie robię - jak skończę to się pochwalę.
Szajba / 2003-09-05 22:31:05 /
Ludzie jak wszystko jest ok to te wszystkie bajery są zbędne! Czemu myślicie że wiecie lepiej niż ludzie, którzy to projektowali? Nie mówcie mi że te samochody nie sa dostosowane do korków bo zdarzyło mi się pare razy stać w nich długo i nigdy nic się nie grzało. Może czas wziąć się za układ chłodzenia porządnie a nie szukac dziury w całym? Jesli chodzi o elektryczne wiatraki, to spotkałem się z takimi w samochodach mocno modyfikowanych, miał sobie koleś 7,4l v8 700koni i się gotował więc wiatrak trzeba było zamontować żeby auto się nadawało do jazdy. Jednak na stronie nie widze takich silników i takich mocy w Capri więc nic juz nie rozumiem. Może lepiej przelac energie na dbanie o wygląd aut a nie mysleć co by tu jeszce od siebie dodać?
Michal W / 2003-09-05 23:44:29 /
no pewnie jak wychodziło z fabryki to było ok, ale dzis po kilku latach, mzoe sie okazac ze czesc chlodnic jest juz ciapke przytkana, kilka osob ma pewnie do 2.8 chlodnice od 2.0 lub 1.6, i odwrotnie,
pozatym dzisiaj duzo łątwiej znalezc porzadny wiatrak elektryczny, ktorych dzis jest duzo i sa powsechnie stosowane, niz dobre wisko...
pozdro
Pozostaje jeszcze kwestia ceny. Zamontowanie wiatraka elektrycznego bedzie kosztować ok 40 zl i dwie godziny pracy, podczas gdy za używaną wiskoze trzeba dać przynajmniej 100 nie wiedząc do końca ile czasu to jeszcze pociągnie.
Przyznam się że po zamontowaniu elektrycznego wiatraka pojawił się mały problem:) Alternator ledwo zipie i wydaje z siebie 7 poty co i tak przy włączeniu jeszcze kilku odbiorników prądu jest za mało :]
P.S.
W którym położeniu przy rozgrzanym silniku powinna znajdować się wskazówka temp.? Po przeczyszczeniu ukłądu i zalaniu Glycoshellem mam wrażenie że jest niedogrzany :/
Moja wiskoza się rozleciała, mam problem większy albo kupię pompę wody bo takiej wiskozy chyba nikt z was nie ma a miałem 3 Capri i wiele aut widziałem a
Albi_Poznan / 2003-09-06 08:54:48 /
jak kupię to też nie mam pewniości czy będzie działać a remontu silnika jak go przegrzeję to nie chce mi się robić jeden zrobiłem i mam dosyć.
Zamontuję elektryczny wiatrak i ja będę dyktował jaka temperatura będzie silnika a nie czy działa wiskoza czy nie - loteria odpada.
Albi_Poznan / 2003-09-06 08:54:57 /
No jak byś miał 8 łopatkowy wiatrak na stałe zamocowany w silniku 2.0V6 to byś wiedział jakie są straty na mocy, nie wspomnę o hałasie no i obecnie mam go na klinach z drewna zamocowany dzięki Karolowi - bo cięzko by się wracało z Jastarnii bez tego patentu.
Albi_Poznan / 2003-09-06 08:57:34 /
Oczywiście Ci fachowcy co to projektowali mieli dużo racji, i jak bryka stoi w upalny dzien w korku to wszystko jest okej, ale ja nie mam po to Caprika by stac w korkach, wiec nawet układ zupełnie nowy i 110% sprawny nie wydoli aby schłodzic bryke w czasie ostrej zabawy na placu, wiec pozostaje montaz dodatku elektrycznego, oczywiscie bez wywalania wiskozy bo to jest najstabilniejsze chłodzenie w czasie normalnej jazdy.
Seba / 2003-09-06 23:02:20 /
Ja ma z kolei pytanie: Czy jest potrzebny dwustopniowy wiatrak i czujnik?
Nie wystarczy jednostopniowy? Mam Eskorta, w którym jest jednostopniowy i wszystko działa sprawnie.
lutek / 2003-09-07 00:00:08 /
oczywiscie ze wystarczy jednostopniowy - mozna ten "drugi stopien"-czyli max obrotow wiatraka uzyskac bez zadnych kombinacji - i jak schlodzi ciecz to sie szybciej wylaczy. co innego jezeli ktos ma dwa wiatraki zalozone. wtedy ten drugi moze sie wlaczac tylko w sytuacjach kryzysowych :-))
Jabol / 2003-09-07 00:09:39 /
No i już zamontowany wiatrak elektryczny.
Powiem tak, niebo a ziemia - tak się zmienił komfort jazdy własnie wruciłem od elektryka trzeba było ciąć blachę i spawać.
Wiatrak od Reno TWING z klimatyzacja.
Termostat od VW 95/102 otwarcie.
Dodatkowo zamontowany drugi czujnik temperatury w chłodnicy aby zapobiec lub zauważyć brak płynu w chłodnicy.
Niedługo zamontuję chłodnicę oleju ale to już po spotkaniu w BORNYM.
Albi_Poznan / 2003-09-12 00:52:55 /
eee coś kitujesz ....
jaki komfort jazdy ? :-)))
MikeB4 / 2003-09-12 01:36:52 /
JAK KOLESIE W SERWISIE CHLODNIC ZASPIEWALI 850 ZETA ZA WYMIANE RDZENIA W CHLODNICY Z TAUNUSA 2,3 TO KUPILEM NA ALLEGRO NOWKE DO POLONEZA DIESLA /SPORY PRZEDMIOT/ I ZALOZE JA Z DWOMA WIATRAKAMI /TEZ OD POLONEZA DIESLA/ I SZCZERZE SIE SPODZIEWAM ,ZE BEDE MIAL SWIETY SPOKOJ Z SILNIKIEM 2,9 NAWET NA PODTLENKU,
NA DODATEK ZA CIENKA KASE.JAKIES 500 ZETA.WISKOZA JEST SUPER, ALE RACZEJ NIE NA WYSCIGI /NIEWAZNE CZY MIEJSKIE CZY TOROWE :)/.
.STICH. / 2003-09-12 08:21:48 /
BADBOY@HOT.PL zorganizujemy chyba zrzutę na nową klawiature dla Ciebie... przeboleje tych kilka złotych dla świętego spokoju abyś nie musiał pisać z zaciętym SHIFT-em... bo pisać może i dobrze się pisze ale czyta tragicznie!!!
Trójkąt / 2003-09-12 08:28:14 /
OD DZIECKA PISZE TYLKO DRUKOWANYMI, TO FAKTYCZNIE TAKI BOL DLA CIEBIE ?
.STICH. / 2003-09-12 09:10:43 /
Praktycznie nie słychać silnkika, no i tego cholernego 8 łopatkowego wiatraka co przy 1000 obr zachowywał się nawet gdy był sprawny jakbym miał zamontowany odkurzacz o duzej mocy pod maską.
Albi_Poznan / 2003-09-12 09:25:37 /
BadBoy nie tylko dla Trojkąta naprawdę cieżko się czyta jak ktoś pisze z capsem... co by to jeszcze o jakiejś kulturze i netykiecie nie wspominać...
A ja uwazam że nie ma kłopotu - dla mnie możesz nawet zmienić fony.
Albi_Poznan / 2003-09-12 10:27:14 /
oj BADBOY@HOT.PL
taki dorosły człowiek a taki nieżyciowy i uparty....
chcesz bezkonfliktowo uczestniczyć w "życiu" stronki? posłuchaj rad tych co są tutaj dłużej niż od 09.09.2003
myślę że będzie to z korzyścią dla obu stron.Nam będzie się lepiej czytało, a po Tobie nikt nie będzie jeździł....
przemyśl to
Kornik / 2003-09-12 10:40:26 /
czytanie tego co napisalem nie jest obowiazkowe, ale zakladajac ,ze macie malenkie monitorki pojde tym razem na kompromis , koniec tematu.
.STICH. / 2003-09-12 17:48:51 /
A więc koszt :
35zł-za 4 czujniki VW - dwustopniowe
100zł-wiatrak od RENO TWINGO z klimatyzacją - dwustopniowy
60zł-przerobienie chłodnicy (wlutowanie dwóch gwintów)
50zł-cięcie blachy aby zmieścił się witrak i umieścić chłodnicę dalej od silnika
50zł-praca elektryka i zamontowanie bezpiecznika
Całość 295zł - z tego co widziałem na giełdzie w Poznaniu za nową wiskozę życzyli sobie 200zł. Do tego musiałbym doliczyć wymianę pompy wodnej bo moja nie miała lewostronnego gwinu więc około 200zł z zamontowaniem i uszczelkami.
Teraz to żaden kłopot "2KM" więcej, szybciej rozgrzany silnik i oszczędność na paliwie no i już nigdy nie będę miał kłopotu z wiskozą.
Najważniejsze czujnik dwustopniowy zamontowany przy wylocie z chłodnicy do bloku.
Drugi czujnik temepratury zamontowany w najwyższym punkcie chłodnicy, w którym ponoć jest najwyższa temperatura.
Jeżeli ktoś ma jakieś pytania i chciałby coś takiego zrobić to udzielę pomocy.
Albi_Poznan / 2003-09-29 15:08:41 /
hmm w sumie zamiast ciąć blachę i przestawiać chłodnicę można było wsadzić wiatrak przed.... wytłumacz proszę po co Ci aż 2 czujniki w chłodnicy ??
Trójkąt / 2003-09-29 15:47:25 /
Pierwszy czujnik bawi się wiatrakiem.
Drugi (ten na zdjęciu)wskazuje temperaturę płynu w chłodnicy.
Dodatkowo tak mi sie wydaje może spełniać rolę pierwszego wskażnika temperatury w przypadku kiedy to zostanie uszkodzony standardowy. Tak też mi sie stało jak jechałem do Jastarii ten w kolektorze ssącym padł i nieciekawie mi się jechało w dodatku kiedy wiskoza mi padła.
W tej chwili będę mógł między innymi zaobserwować zniknięcie płynu w chłodnicy.
Jeszce dodatkowo zamontowałem obrotomierz - a to wszsytko dlatego bo Capri-śnej jest samochód - no i czasmi mi mówiła,że nie słyszała pracy silnika(tak cicho teraz chodzi na wolnych obrotach), no wiadomo wszystko też po to aby było jej łatwiej analizować stan samochodu.
Jeszcze muszę robić świetlny wskaznik płynu hamulcowego (taka świecąca na czerwono lampka) niestety mnie się to zdarzyło 3 tygodnie temu- wyjechałem z podwórka na ulicę ale cały płyn hamulcowy został na podwórku - no i powrót na ręcznym(cylinderek hamulcowy tył).
No i jeszcze zostanie zamontowany wskaznik temperatury oleju i cisnienia oleju.
Albi_Poznan / 2003-09-29 16:22:03 /
Albi_Poznan / 2003-09-29 16:37:35 /
Ja w swoim Capri na wszelki wypadek zamontuje potrójny system pomiaru temperatury płynu chłodzącego.GPS z nawigacją i z czujnikiem deszczu ,dlaczego to proste w chwili wykrycia opadów ustala najszybsza trase do cieplutkiego klimatyzowanego Garażu.W najbliszym planie przeróbka ręcznego pokazująca na cyfrowym wyświetlaczu procentową siłe zaciągnięcia oczywiście w celu unikniecia poślizgu zintegrowany z ręcznym osobny układ ABS. Co wkrótce niebawem.......:)
Arni12 / 2003-09-29 17:25:53 /
Trójkąt chciał odpowiedzi i uzyskał, Arni ty się ze mną nie drażnij - co do nietypowych pomysłów to mam zamiar jeszcze zamontować chłodnicę oleju i jeszcze jeden kosmiczy patent o którym jeszcze nie słyszałem aby był zamontowany w jakimkolwiek samochodzie - ale to dopiero po tym jak zakończę te wszystkie pomysły, które wyżej opisałem. :) :) -Co niektóry z miękną :):):) włącznie z tobą:):):)
Albi_Poznan / 2003-09-29 19:02:47 /
ja już wymiękłem ...... faktycznie co to ma być :-))
PS. silnik Ci sie szybciej nagrzewa ?? ciekawe a to niby dlaczego ?
Pozatym ta estetyka wykonania - czystej krwi Makgajwer :-)
MikeB4 / 2003-09-29 23:27:30 /
A więc :
szybciej się nagrzewa i to bardziej dlatego bo:
ośmiołopatkowy witrak nie chodzi na stałe i to zamocowany na kliny drewniane
estetyka wykonania jest oki tylko przewód -od dodatkowego czujnika temperatury- jest jeszcze nie podłączony a zważywszy że jest długi został zawinięty w około innych przewodów
Jest to wykonane nadwyraz profesjonalnie będzie można się o tym przekonać przy najbliższych zlotach.
Albi_Poznan / 2003-09-29 23:41:21 /
aż sie boje pomyśleć co bedzie tym pomysłem ?? może takie haki i będziesz sie podpinał do trakcji dla trolejbusów ?? tego faktycznie chyba nikt nie ma ;-)
MikeB4 / 2003-09-29 23:46:27 /
oczywiście ;-)
MikeB4 / 2003-09-30 00:09:25 /
A ja i tak wole wiskoze, bo
-zapewnia ona bardzo dobre chlodzenie
-jej dzialanie wzmaga sie wraz ze wzrostem temperatury, dzieki temu chlodzi jakby na biezaco, a nie w przypadku skrajnego przekroczenia temperatury cieczy chlodzacej
-po zatrzymaniu samochodu nic nie wyje na postoju ;)
-jest bezobslugowa i bezproblemowa (bezpieczniki, czujniki, zlacza, przewody, przekaznik, silnik wentylatora (szczotki,lozyska) - to wszystko odpada!)
-bez patentow
-nowa wiskoza przezylaby pewnie niejeden z naszych samochodow, a uzywany wiatrak? ...
-bez obciazania instalacji elektrycznej - skoro taka sama moc(wydajnosc) tego wentylatora, to i poprzez alternator zabierze te 2 koniki, czyzby elektryczny mial wieksza sprawnosc?
Ale kazdy i tak zrobi jak mu sie podoba.
Mysza liil (EM) / 2003-09-30 06:39:54 /
Nie wiem jak inne wiatraki ale sprawność ten wentylator ma dużą jeszcze mi sie nie zdarzyło aby się włączył na drugi stopień. Wieje bardzo mocno niestety ten wiatrak ma łopatki tak ustawione, że tylko wciąga powietrze w drugim kierunku po zmianie plus na minus nie dmucha więc zamontowany jest od strony wewnątrznej silnika.
Na Borne sprawdził się doskonale na CapriTrophy. Zresztą żadko się włącza wentylator tylko wtedy kiedy stoję w korku.
Albi_Poznan / 2003-09-30 08:32:37 /
... a ja uwazam ze wiatrak elektryczny to dobry pomysl... pamietam jakies dwa lata temu tez byl poruszany ten temat, moze trzy... wterdy jeszcze nie bylo forum, tylko poczta na emaila przychodzila chyba z Yahoo? dobrze pamietam?? no ale na temat, wydaje mi sie ze praca silnika w przedziale temp. okolo 90 -95 stopni dobrze wplywa na jego ogolna kondycje i sprawnosc. Wydaje mie sie ze ten przedzial lepiej trzyma wiatrak elektryczny z czujnikiem w chlodnicy. Oczywiscie nie namawiam ludzi na przerobki, wyrazam tylko swoje zdanie, oryginalnosc tez jest wazna, ale ja sie chyba zdecyduje.
pozdrawiam
NO i zdarza się, że jak gaszę silnik i wychodzę z samochodu to się wiartak włącza.
Albi_Poznan / 2003-09-30 08:52:26 /
A ja wstawiłem do taunusa V6 2.0 zamiast R4 2.0 i się okazało, że wisko się nie mieści między chłodnicą a silnikiem...:( Tyle,że chłodnica jest chyba nieoryginalna od tauniego, bo może się da przesunąć ją nieco bliżej przedniej blacy nadwozia. Co radzicie: kombinować z przesuwaniem chłodnicy i wstawieniem oryginalnej wiskozy, czy rzeźbą nad elektryką i wstawieniem wentylatora elektrycznego. Ale czy nie szkoda alternatora? Wyrobi? Jest co prawda po regeneracji, ale...
Czekam na pomysły i sugestie.
m.kozlowski / 2003-10-29 14:43:41 /
Alternator ma około 700W mocy. wentylator będzie pobierał 70-120W... jest więc to niewiele dla alternatora... pozatym wiatrak elektryczny nie pracuje NON-STOP.
włącza się po przekroczeniu ustalonej przez termostat temperatury [zazwyczaj 90-100'C] co oznacza że włączał się będzie przy dłuższym postoju z włączonym silnikiem bądź z wolną jazdą pod bardzo dużym obciążeniem... przy zwykłej exploatacji wentylator włącza się sporadycznie i nie stanowi dużego obciążenia dla instalacji...
zalety sa takie ze nie chałasuje :) bo większość czasu nie pracuje :))
auto ma lepszą nieco dynamikę i może minimalnie mniej palić.
Trójkąt / 2003-10-29 14:56:46 /
A wystarczy czujnik jednostopniowy i wiatrak z tylko jedną prędkością obrotową?
Od jakiego samochodu kupić czujnik, wiatrak? (konkretny model, bo sam pewnie nie znajdę)
Pomóżcie! :)
Trójkąt, pojawiasz się czasem w okolicach Wilanowa/Powsina?
m.kozlowski / 2003-10-29 15:10:09 /
czasami bywam :)
czujknik wystarczy od poloneza. ale musisz wstawić go "za" chłodnicą ... czyli na dolnej rurce.
możesz wlutować gwint w chłodnice, jeśli spód jest miedziany/mosiężny lub możesz przciąć gumowy wąż między silnikiem i chłodnicą i wstawić tam rurkę z wspawanym gwintem pod czujnik...
wentylator dobierawsz taki jaki ci pasuje :) może być przed chłodnice lub za jeśli wejdzie... typ nie jest krytyczny :))
Trójkąt / 2003-10-29 15:16:58 /
Ja mam przy Grani Mk1 niestety wiatrak zamontowany na stałe, i chyba się zdecyduję na zamontowanie elektrycznego.
Pankol / 2003-10-29 15:44:48 /
oczywiście, że wystarczy jednostopniowy (większość aut tak ma).
Przypomnę i uzupełnię: czujnik fso/poldka (przynajmniej starsze wersje, najnowsze Caro nie wiem) MUSI włączać przez przekaźnik, bo nie wytrzyma on natężenia prądu i się spali.
Temp. pracy czujnika najlepiej 102/92st. (wł./wył.).
pozdro
Uzup.odp Karola.
Caro ma też jednostopniowy.
Ale ja osobiście odradzam polski osprzęt,może i tani ale i często zawodny.W poldolotach właśnie ten element jak i sam termostat często siada.Lepiej może dołożyć pare złotych i zastąpić to elementem bardziej markowym.
aro / 2003-10-30 14:48:39 /
Czyli np. z jakiego samochodu? Łopatologicznie, nie znam się na czujnikach ze wszystkich marek ;)
m.kozlowski / 2003-10-30 15:02:30 /
nie mam nic do polonezoskich czujników (tylko państwowych a nie prywaciarzy ;) w taunusie lata coś takiego 3rok bez przekaźnika a za to wentylatorem od klimy, czyli bardzo dużej mocy. podobnie w capriku też mam taki czujnik, steruje 2-ma wentylatorami i narazie problemów żadnych nie miałem...
ale generalnie założyć można każdy bo i tak pod czujnik będziesz dorabiał mocowania..
Trójkąt / 2003-10-30 15:16:26 /
Czyli co, dawać z przekaźnikiem czy bez, ten od poldka?
m.kozlowski / 2003-10-31 08:22:25 /
przekaźnik na pewno nie zaszkodzi wiec powinieneś go założyć :))
Trójkąt / 2003-10-31 08:26:43 /
Witam
Miałem ten sam problem z wiatrakiem, zamontowałem na stałe wiatrak cztero ramienny z małym kątem natarcia z mercedesa beczki 123 200 diesla i pieknie smiga, nie hałasuje, nie zabiera mocy, i nie ma szans na zagotowanie.
Dodam, że wcześniej miałem zblokowany oryginalny wiatrak sześcio ramienny z wiskozą, ale przy 4000 obrotów hałas i spadek momentu obrotowego był znaczący, silnik nie miał siły się wkręcać na obroty. Teraz poprostu rewelacja, bez żadnych czujników, kabli itd.
UWAGA Trzeba tylko dokładnie poszeżyć otwory w wiatraku i aluminiowym dystansie o około 3 mm, żeby bicia nie miał.
AndrzejKudowa / 2004-03-31 22:51:30 /
a ja mam takie inne pyatnie mam chłodnicę z ;91 roku i tam na górze po prawej jest czujniczek wmontowany czy jest on od wiatraka,czy może np od jakiegoś innego czujnika ?i czy mogę pod niego podłączyć wiatrak??samochód gramdzia na auftomacie i też właśnie dwuczęściowa chłodnica(góra płyn na samym dole olej od automatu)chłodnica albo ze scorpa albo była robiona w tum roku włąśnie...
gilmor / 2004-03-31 23:20:27 /
zrób fotkę tego czujnika i wsadź na forum . .zobaczymy co to za ufo :)
Trójkąt / 2004-04-01 00:05:24 /
jak tylko dorwę aparat to zaraz wrzucę ten obiekt na stronkę
gilmor / 2004-04-01 09:22:55 /
niezwykle rzadko montuje się u góry czujnik/włącznik temp., same czujniki do wskaźników czasem tak.
Może to być czujnik poziomu płynu chłodniczego, żeby na pustej chłodnicy nie jeździć - takie luks wyposażenie ;)
niewiem dam foto niedługo to pomyślimy na mój gust to jednak może być czujnik temp.ponieważ pamiętam,jak brałem tą chłodnicę to stał obok niej wiatraczek elektryczny z mocowaniem i wydaje mi się,że miał taki krótki kabelek właśnie starczający do tego czujnika ale wolą dla pewności rozwiać swoje wątpliwości na forum...bo niechcę mieć zonka:)
gilmor / 2004-04-01 12:18:15 /
Granada z klima ma dodatkowy wiatrak elektryczny i czujnik u gory chlodnicy, bo wiatrak wlacza sie nie tylko z klima ale takze wspomaga wisko.
Mysza liil (EM) / 2004-04-01 12:40:53 /
to jest czujnik ktory wlacza wentylator klimy
w Granadzie jest tak samo i tak samo zalozylem u siebie,
jak klima dziala i za bardzo nagrzewa okolice (w tym chlodnice) to wlaczaja sie wentylatory klimy,
dziwne ze jest na gorze, chyba chodzi o to ze jak tylko w chlodnicy pojawia sie goraca woda to wentylator klimy zaczyna pracowac, zeby wszystko dodatkowo chlodzic a nie nagrzewac skraplaczem
do tej pory mialem wentylator klimy wlaczony non stop podczas jej pracy, a wentylator chlodnicy pod ten czujnik
bede to przerabial bo wentylator chlodnicy za czesto mi sie wlaczal, szczegolnie denerwujace bylo ciagle wlaczanie po 30s postoju (po wylaczeniu silnika), ciepelko szlo do gory, nagrzewalo czujnik i wio
camaro / 2004-04-01 13:42:34 /
czyli odradzacie wykorzystanie tego czujnika??
gilmor / 2004-04-01 18:32:24 /
Panowie a czy nie prościej zacząć od przywrócenia jużistniejącym elementom układu ich sprawność ? niż dokładać nowe ?
W ramach walki z temperaturą zrobiłem sobie preparat do odkamieniania ukł chłodzenia , i jestem w trakcie jego stosowania . Może tędy droga ?
CzarnyMatowy / 2004-04-12 21:12:46 /
Ja to zawsze mowilem... Moja chlodnica w granadzie wyglada z zewnatrz strasznie, ktos wymyl od przodu karcherem prawie wszystkie blaszki :( Mimo to auto nigdy nie jezdzilo na wodzie i chlodnica jest na tyle sprawna, ze w upaly poprzedniego lata w korkach na miescie auto sie nigdy nie zagotowalo, wisko oczywiscie dziala bez zarzutu. Jakos mi to bardziej pasi niz wiatrak na prad
Mysza liil (EM) / 2004-04-12 21:35:49 /
mi..tez tym bardziej np. w v4 gdzie smiglo nie ma wisco i sie luzno kreci na lozysku...wiec jakie opory??....hehe a zreszta po co ten kolejny KM do kolekcji..:))
Zakrzak! / 2004-04-13 16:51:01 /
hmmm Zakrzak, to wlasnie sa opory
jak wentylator jest na sztywno z kolem pasowym (a nie luzno na lozysku) to caly czas ciagnie powietrze i to jest opor
jak jest na wisko to ciagnie mniej i ma mniejsze opory
wentylator elektryczny podczas postoju nie stwarza zadnych oporow, a podczas pracy obciaza nieco alternator ktory z kolei obciaza bardziej silnik
to sa szczegoly i bardziej chodzi tu o sprawne chlodzenie, ale najbardziej ekonomiczny jest elektryczny, a najmniej sztywny
mozna jeszcze wymyslac, wentylator na silniku np V6 obciaza pompe wody ktora na pewno szybciej siadzie z nim niz bez niego
szum wentylatora przeszkadza pieknemu brzmieniu V-ki :)
camaro / 2004-04-13 18:58:55 /
mmoze i tak...ale w sumie to sa detale..:)
...i takze jesli chodzi o spadek/wzrost mocy jest nieodczowalny
zreszta przy normalnej jezdzie fabryczne chlodzenie w zupelnosci wystarcza....no chyba ze w sporcie...ale to juz inna bajka..:)
pozdro
Zakrzak! / 2004-04-13 21:38:42 /
Podłącze się: czy wie ktoś moze od czego przypasować wiatrak elektryczny do taunusa 2.0 v6 bo juz mi druga wiskoza padła . pozrawiam
leciej / 2004-06-08 01:04:15 /
od poloneza, VW, nissana, toyoty, renault, fiata, opla, i dowolnego innego auta z elektrycznym wentylatorem.
granadziarz_3M / 2004-06-08 09:16:12 /
dzięki. jade coś dobrać.
leciej / 2004-06-08 09:24:01 /
Czy czujnik zamontowany w rurze wychodzącej z dolnej części chłodnicy do silnika nie będzie zapóźno włączał wentylatorów?
Przymieram się do chłodnicy z DOHC , a tam czujnik jest w chłodnicy powyżej jej połowy.
Co wy na to?
AndrzejKudowa / 2007-01-04 16:56:47 /
Sądzę, że dopóki płyn z dołu będzie wychłodzony, to nie ma potrzeby dodatkowo schładzać - bo i po co? Można ewentualnie dać czujnik na niższą temperaturę. I zawsze - przełącznik do ręcznego włączenia wiatraka.
mtango / 2007-01-04 20:54:21 /
ja mam jak ktoś pisał wcześniej poasujący wentylator elektryczny od poldolota podłączam tylko w lecie bo tylko wtedy ma sens, pomaga w chłodzeniu choć któregoś razu przy tych duzych upałach w lecie w korku i tak mi ise przegrzało auto na tyle ze gumowy przewód zaczął przepuszczać i z pod maski wydobyła sie białą para jakz parowozu:)ale w trasie sprawuje sie to bardzo dobrze i nie przeszkadza mi ten patencik
Jellon aka Revenge Racer / 2007-01-05 08:27:54 /
Pytanko
Mam chłodnicę z dwoma gniazdami na czujniki:
1. Na wlocie od dołu po prawej.
2. Na wylocie od góry po lewej
3. Dwa wentylatory
Jak podłaczam do jednego przekaźnika obydwa wentylatory to go pali , chyba za duży pobór mocy na rozruchu.
Zamontuje dwa czujniki najprostrze typu zwarciowego na dwa kable i teraz.
Buduje dwa uklady na dwóch przekaznikach czy różnica temperatur w czujnikach i właczanie się osobne wentylatorów moge podpiać pod jeden przekaźnik?
Ma ktoś doswiadczenia czy jakiś schemat elektryczny?????
Help
Kongres / 2010-05-31 11:18:14 /
http://www.sierrafan.pl/viewtopic.php?f=42&t=2877
W tym wątku powinieneś znaleźć info., którego szukasz. Są też schematy.
♠Zoggon♠ / 2010-05-31 11:26:04 /
Kurka tylko pod jakim hasłem? Nic nie znajduje - mam byc układ chłodzenia , chłodnica czy wentylator a może elektryka ??/ U Nas jakoś to wszystko jaśniej.
Kongres / 2010-05-31 17:45:09 /
Kongres. nie za bardzo widzę możliwość spalenia przekaźnika sprawnymi wentylatorami. Podłączasz wyłącznik termiczny do obwodu sterującego przekaźnikiem i wentylatory do obwodu wykonawczego przekaźnika. Nic nie ma prawa się palić.
http://www.capri.pl/forum/50708#276003
granadziarz_3M / 2010-05-31 18:01:56 /
może nie jesteś zalogowany, podałem link do konkretnego wątku traktującego o instalacji dla 2 wentylatorów
♠Zoggon♠ / 2010-05-31 18:11:51 /
Zalogowałem sie i znalazłem w dziale "elektryka i gaz" na 15 stronir z 16 stu . ale jest
Dzieki
Kongres / 2010-05-31 18:19:47 /
w dziale cosworth jest wątek pt. "Jak ida kable do wentylatorow?"
♠Zoggon♠ / 2010-05-31 23:41:16 /
Obaczę Dzięki
Kongres / 2010-06-01 11:33:17 /
Sprawa wyglądała tak:
Podłączenia elektryczne wykonane jak najbardziej ze stronki sierrafan i bez czujnika hula.
Ale dowiedziałem się ,że czujnik temperatury powiniem być zainstalowany zaraz po dopływie z gowic w górnej części gdzie temperatura jest najwyższa około 95 stopni , a u mie był po przejściu wody przez całą chłodnicę w dolnej części - i to na pewno jest źle.
Obi podpowiedział , że chłonicę mam zamontowaną odwrotnię- i naprawdę. Przełożyłem chłodnicę i .... jak w "złej pozycji wskazówka temperatury wychodziła prawie na czerwone to teraz jest na 5/6 wskaźnika i załącza się wentylator i schodzi z 3 mm i wentylatory się wyłaczają. Czujnik mam 90/80 i w starym układzie wentylatory załaczały się na 5-8 s teraz na 15-25 czyli lepiej.
Ale do sedna.
Jaki powiniem byc czujnik ? , jaka temperatura wody/płynu z głowic idąca na chłodnicę?
Generalnie jak miałęm 2,8 i to nie było problemu zawsze wskazówka była gdzieś w okolicy połowy wskaźnika, ale była wiskoza.
Wg mnie dwa elektryki są o wiele lepsze od wisko, czyli cała sprawa w silnikach teraz cossiara 2,9 , a było 2,8 i
Kongres / 2010-06-08 23:34:21 /
kongres
czujnik dobierasz jaki chcesz. do kapelusikowania po mieście - wysoki, do pałowania - niski.
Gdzie go założysz - twoja sprawa. 99% samochodów ma na powrocie, bo jest stabilniejsza temperatura. Tylko ford jakimś idiotycznym sposobem ma na wylocie. Ale to jest kwestia gustu,
granadziarz_3M / 2010-06-09 07:27:22 /
Dzięki , a jaka powinna być temperatura powrotu z silnika w cosiarce 2,9 bo od tego zależy jaki czujnik dobrac i mój 90/80 może byc nieodpowiedni.
Kongres / 2010-06-09 08:19:15 /
Zaloz cos w stylu 60/70 zeby sie nie zeszmacil przy pałowaniu. Ale ja bym przeniósł ten czujnik co masz na wąż na górze silnika przy wylocie gorącego.
Mysza liil (EM) / 2010-06-09 08:54:14 /
gwoli sprawiedliwości:
- nie wiem czy wiskoza jest gorsza od czujników. Wiskoza działa płynnie , reaguje natychmiast, w przeciwieństwie do czujników i wentylatorów elektrycznych działających skokowo i uzależnionych od elektryki traktowanej po macoszemu w starych autach.
- w niektórych uzasadnionych przypadkach należy zastosować wentylatory elektryczne i czujniki.
- czujnik za wyjściu temp z wody nie jest głupi- wentylator włącza się wtedy, gdy woda nie jest dostatecznie chłodzona w chłodnicy. Po zainstalowaniu czujnika na wejściu, reaguje on tylko na temp. wody, a czy jedziemy wtedy 100 km/h w 20 st. mrozie, czy stoimy w korku przy + 35 st C jest dla niego bez róznicy- a wiemy że to ma znaczenie.
- czujnik temperatury musisz dobrać do termostatu-termostat reguluje temperaturę w silniku, więc jego tem. otwarcia/ zamknięcia muszą być z temp. wody skorelowane.
A temperaturę dobierasz do rodzaju silnika- tak aby ssanie się powyłączało, silnik osiągnął temp. pracy, świece pracowały OK... - głębsza sprawa.
Może pomyśl o sterowaniu wiatrakiem z kompa. ECC IV ma możliwość precyzyjnego sterowania wiatrakiem w zależności od temperatury silnika.
Dobra, kwestia umieszczenia czujnika jest poboczna. Uważam, że powinien zostać zstosowany czujnik w granicach95/85. I do niego ręczne strewoanie. Jedziesz normalnie, silnik ciepły jak należy. Wjeżdżasz na tor, włączasz wentylator na stałe i pałujesz. Po zakończonej zabawie wyłączasz i czujnik podtrzymuje go jeszcze ile trzeba.
granadziarz_3M / 2010-06-09 10:13:35 /
Ja zawsze stosuje zasadę że jeżeli czujnik jest za chłodnicą to powinien mieć temperaturę załączenia w okolicach 80-85'C, Jeśli jest na wylocie z silnika to temperatura załączenia 90-95'C.
Jeżeli masz 2 wentylatory to możesz zastosować czujnik dwustopniowy od DOHC i zamontować go na wylocie silnika. Wówczas przy spokojnej jeździe będzie włączał się 1 wentylator a przy pałowaniu oba.
Trójkąt / 2010-06-09 10:15:56 /
ręczne >>sterowanie<< miało być oczywiście.
granadziarz_3M / 2010-06-09 10:16:03 /
Dzięki za odpowiedzi .
1. sterowanie ręczne jest na pewno plusem.
2. Termostat nie ma nic do czujnika- puszcza on wodę na duży obieg i tyle czujnik natomiast reguluje schłodzenie cieczy i nie ma mozliwości aby właczył się przy zamknietym termostacie chyba że ten jest uszkodzony.
3. Sterowanie z kompa odpada i tak miałem problemy z wiązką i jak wiesz Rayo samochód spędził troche czasu u Sopla , ktory to rozkminił, ale nie za free.
4. Wypróbuję czujnik dwustopniowy on powiniem byc jak najbardziej odpowiedni bo taka jest zasada działania dwóch wentylatorów
5. Co do wisko to zawsze miałem problem , że jak był zagotowany i chodził na wolnych obrotach to pomimo załaczenia sprzegła wiskotycznego nie mógł schłodzić odpowiednio szykbo , a wentylatory elektryczne zapier---ją.
6. Temperatura na wyjściu jest około 95stopni
&. Czujnik zawsze montuje sie na górze chłodnicy - wlocie płynu/wody z silnika -nie ma przekłamania odczytów.
Kongres / 2010-06-10 10:06:47 /
Uwaga, akademicka dyskusja:
>>>Czujnik zawsze montuje sie na górze chłodnicy - wlocie płynu/wody z silnika -nie ma przekłamania odczytów.<<<
Jeżeli mówisz o włączniku wentylatorów, to 99% samochodów ma go na WYLOCIE wody z chłodnicy.
Ale to nie ma znaczenia dla naszego problemu.
granadziarz_3M / 2010-06-11 12:54:34 /
W takim wypadku odczytana temperatura na wylocie wody zawsze bedzie niższa i w przypadku zagrzania wody sygnał o tym będzie opóźniony i wiecej czasu zejdzie na schłodzenie. Przynajmniej logika tak podpowiada . Ale nie jestem tu wyrocznią tylko prawa fizyki.
Kongres / 2010-06-11 14:42:10 /
W pomylonezowskiej czy tam dużofiatowskiej chłodnicy jaką mam w taunusie czujnik ten jest fabrycznie na dole chłodnicy
JoKo 3M_U / 2010-06-11 15:33:16 /
Na dole sa montowane chyba żeby zbyt czesto sie wiatraki nie włączały.Czujnik uruchamia wiatraki jezeli chłodnica sama w sobie nie schłodzi płynu i do silnika miałaby iść zbyt gorący.Na górze to chyba tak na zaś....Tak mi sie przynajmniej wydaje...
mario75 / 2010-06-11 21:35:38 /
>Na górze to chyba tak na zaś....Tak mi sie przynajmniej wydaje...
Czujniki montowane za chłodnicą są na niższą temperaturę (80-85'C). Natomiast czujniki montowane tuż za silnikiem mają temperaturę zazwyczaj w bliskich okolicach 100'C
Trójkąt / 2010-06-11 21:59:48 /
to źle mi sie wydawało
mario75 / 2010-06-11 22:23:54 /
automatyka -> sprzężenie zwrotne
Założenie czujnika na wyjściu z silnika zwiększa bezwładność układu
założenie czujnika na wyjściu z chłodnicy zmniejsza bezwładność układu.
Jednym słowem z czujnikiem na wyjściu z chłodnicy silnik ma stabilniejszą temperaturę. Nic odkrywczego, uczą tego na pierwszych wykładach z automatyki.
granadziarz_3M / 2010-06-12 09:05:12 /
Zależy jaki układ rozpatrujesz.
Jeśli chodzi o caly uklad wodny i sygnalem jest temperatura, to zastosowanie czujnika za chłodnicą moim zdaniem ZWIĘKSZA bezwładność układu, gdyż stan równowagi osiąga później, gdyż więcej cieczy musi sie rozgrzać zeby zaczęła działać regulacja. Układ jest bardziej stabilny. Sygnal sprzężenia zwrotnego ujemnego jest zakłócony bardzo inercyjnym elementem -chłodnicą.
Zastosowanie czujnika przed chłodnicą, powoduje że układ ma MNIEJSZĄ bezwładność, szybciej ustala się stan równowagi i szybciej reaguje. Układ jest mniej stabilny, regulacja zachodzi wcześniej i częściej, dając rezerwę (caly czas duzo zimniejszy czynnik na wyjściu z chłodnicy).
Pierwszy układ jest lepszy przy klękającym termostacie. Przy sprawnie działającym termostacie i chłodnicy ja wolę układ numer 2. Ale niech się wypowiedzą automatycy.
Mysza liil (EM) / 2010-06-12 09:40:37 /
łopatologicznie:
włącznik na wylocie z silnika:
chłodnica pełna zimnej wody w czasie jazdy, z silnika wychodzi woda gorąca, włącza wentylator, który chłodzi i tak zimną wodę. Do silnika wlatuje zimna woda, przelatuje przez niego, do włącznika, włącznik wyłącza wentylator, ale z chłodnicy nadal leci zimna woda, więc termostat musi się przymknąć, żeby silnik się nie wychłodził.
włącznik na wylocie z chłodnicy:
chłodnica pełna zimnej wody, wentylator nie włącza się. Dopiero jak woda na wylocie z chłodnicy będzie ciepła, (postój, pałowanie) wentylator włączy się i schłodzi chłodnicę. Woda zasilająca silnik będzie zawsze w temperaturze zapewniającej stałe otwarcie termostatu.
Dlaczego silniki chłodzone zaburtowo przeżywają mniej motogodzin niż silniki trakcyjne? Bo mają zbyt wielką różnicę temperatur pomiędzy wlotem a wylotem wody. Do silnika wpływa woda o temperaturze 15 stopni a wypływa 80-90. To zabije każdy silnik. Pierwszy cylinder przy pompie ma zimną gładź, a gorącą głowicę, ostatni ma jak należy.
Nie jest dobrze, jeżeli silnik dostaje z chłodnicy zbyt zimną wodę.
A poza tym nie bójmy się - jeżeli temperatura silnika osiągnie nawet 120 stopni (przy szczelnym układzie i dobrym korku) nie zagotuje się.
granadziarz_3M / 2010-06-12 11:12:23 /
inercja układu z czujnikiem przed chłodnica czy za jest taka sama.
W zasadzie w tym układzie występują dwa układy automatyki- jeden z chłodnica i wentylatorem ma za zadanie dostarczać schłodzoną wodę, a układ z małym i dużym obiegiem oraz termostatem utrzymywać stałą temperaturę silnika, za pomocą wody z chłodnicy. w pierwszym układzie zakłóceniem są zmiany odbioru ciepła przez chłodnicę, w drugim- zmiany ilości ciepła wytwarzanego przez silnik ( w przeciwnym razie układ byłby całkiem stabilny i nie potrzebował żadnych korekt w postaci wentylatorów czy termostatu).
W takim razie lepiej mierzyć temp wody w chłodnicy za zakłóceniem, ( na końcu chłodnicy), w przeciwnym razie termostat ma więcej roboty- otrzymuje wodę o różnej temperaturze. Dlatego twierdzenie, że termostat nie ma nic do rzeczy jest bez sensu, te układy są ze sobą powiązane, i raczej nie należy mieszać . Innymi słowy- jak tego dobrze nie przemyślimy, to raczej należy się trzymac fabryki.
Muszę kończyć, żona wzywa.
Jest miejsce na dwuzakresowy czujnik na wylocie chłodnicy (gwint 22x1,5). Dwa wentylatory. Termostat 87'C.
Jaki dwuzakresowy czujnik będzie najlepszy? Najlepiej link do aledrogo lub namiar w mazowieckiem:)
Czy 77-87;82-92 nie jest trochę za "zimny"? Nie chcę, żeby jeden wiatrak chodził cały czas.
Zakres 77-87;82-92 oznacza, że
- pierwszy wiatrak włączy się przy 87'C i wyłączy przy 77'C
- drugi wiatrak dołączy po osiągnięciu 92'C i wyłączy się po spadku na 82'C
Czy ja dobrze to odczytuję?
Dobrze
granadziarz_3M / 2010-07-27 19:44:11 /
Teraz już są miejsca na dwa czujniki.
Jaka powinna być temperatura cieczy na wejściu do pompy w fordowskiej fałce?
nie sądzę zebyś uzyskał taką informację, bo jest to temperatura odpuszczania wiskozy.
granadziarz_3M / 2010-07-28 08:46:36 /
A jesteś w stanie oszacować tę temperaturę z tolerancją do np. 5'C?
Ile Twoim zdaniem 80'C jest OK?
uważam że okolice pełnego otwarcia termostatu. czyli jak termostat ma 87 to dobrze byłoby jakiś ~85. Żeby nie było tak, że wentylator chodzi jak tylko termostat zacznie się uchylać.
Ale to moje zdanie wynikające z obserwacji nastaw współczesnych samochodów.
granadziarz_3M / 2010-07-28 09:12:37 /
Jeżeli to może pomóc to w 3 autach WRC widziałem temperaturę silnika 87-88 stopni utrzymującą się non stop w tych przedziałach.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2010-07-28 09:26:19 /
Piotrek, kolega kiedyś jeździł w RMPST pajero 3,0 12V i okazało się że przy temperaturze ~70 st.(na wyjściu) jest najwyższa całkowicie palna dawka (lambda ok 0,8) i silnik pracuje jeszcze na otwartej pętli (nie włączyła się mu jeszcze ekologia). Jasne, że auto zap....ło jak wściekłe. Bo i musiało przy takich nastawach. Żarło jakieś 120l/100km w warunkach RMPST. Ale trwałość silnika.... max 2 rajdy.
granadziarz_3M / 2010-07-28 11:12:31 /
Podłączę się tutaj.
Ma może ktoś jak wygląda "bolcologia" w takim czujniku dwustopniowym?
Pochodzi od scorpio 2,9.
Chodzi mi o to gdzie ma wejścia i wyjścia na wentylatory
PzDr
W DOHC te bliższe siebie to wejście plusa a szerzej rozstawione to wyjście
mario75 / 2011-05-01 20:44:54 /
:)
dzianks
PzDr
Odświeże temat. Mam chłodnice z wentylatorami od wieloryba i zastanawiam się jaki dobrać pod V-ke termowłącznik, ten wkręcany w chłodnice, który załącza wiatraki. Minęło już trochę czasu odkąd temat był wałkowany, może ktoś doszedł do odpowiedniego zakresu temperatur tak aby wentylatory nie włączały się co chwile a utrzymywaly silnik w odpowiedniej temp. Wyczytałem też że piny 13 i 31 w ecu są odpowiedzialne za 2 tryby pracy wentylatorow, ktoś ma może i w ten sposób spięte?
O ile pamiętam to od VW T4 dobrze robi do V-ki.
PiotrekGran / 2014-08-07 16:42:12 /
FAE37820 - dwustopniowy, 3-pinowy, pasujący gwintem w chłodnicę forda, zakresy: 95°-85°/102°-92°C
Mysza liil (EM) / 2014-08-08 09:01:44 /
Dzięki za odpowiedzi. Okazało się że oryginalnie siedzi 95-90 C i 100-95 C. Jakby co to dobry zamiennik - FAE 37960
Mysza ja mam w wielorybie 4pinowy.
PzDr
No to masz taki jak powinien być :P
Mysza liil (EM) / 2014-08-10 21:07:18 /
:P
PzDr
Wystarczy jak zapodam przekaźnik do którego podepnę piny 13 i 31 oraz złączki wentylatora i będzie smigać?
rzułty BUC / 2014-09-25 16:22:22 /
Mam dwustopniowy włącznik taki jak powyżej - dwa piny blisko siebie i dwa dalej. Wiatrak jednobiegowy i nie chcę się na razie bawić w oporniki i chcę podłączyć włącznik pod tylko jeden zakres temperatury włączenia wiatraków. Czy dobrze myślę że wystarczy że wepnę się pod odpowiednie dwa piny we włączniku żeby to działało? Jeśli tak to które piny odpowiadają za włączenie wiatraków przy niższej temp a które przy wyższej?
rzułty BUC / 2014-10-26 14:14:18 /
nie wiem które to są piny, ale wkładając ten czujnik do garnka z woda i podgrzewając szybko to sprawdzisz miernikiem i 2 lub 3 kabelkami.
i nie zapomnij o przekaźniku. Gdybyś jednak miał na chłodnicy 2 wentylatory, to można zrobić prosty układ przełączający je z pracy szeregowej na równoległą i masz 2 biegi. Tylko że wtedy oba pracują cały czas.
Na tym rysunku (po prawej od gwintu) dwa po lewej to II, a dwa po prawej to I stopień...
PiotrekGran / 2014-10-26 19:28:23 /
ja u siebie zrobił na dwóch wiatrakach dwie prędkosci, szeregowo i równolegle, ale na 3-pinowym włączniku. Na czteropinowym tyz się da tylko musiałbym sobie to rozrysować.
aaannnd / 2014-10-26 20:05:44 /
Piotrek, dzieki za informacje. Czujnik juz zamontowany, kiedys na pewno pomysle o dwoch predkosciach ale mnie teras czas goni i bez kombinacji zostaje na szybko przy jednym stopniu. Podlaczylem przez przekaznik takze git.
rzułty BUC / 2014-10-26 20:18:32 /