Czy ktoś się orientuje jaką(jakie) część należy wymienić na jaką, w celu przeróbki obrotomierza w FC aby wskazania obrotomierza 4cyl. były odpowiednie dla silnika V6. Tzn. dokładniej co w obrotomierzu jest odpowiedzialne za przeliczanie impulsów (kondensatory, tranzystory, rezystory??? kompletnie się w tym nie orientuję)?
♠Zoggon♠ / 2003-07-31 03:36:26 /
zapewne kondensator, ale na twoim miejscu znalazłbym oryginalny od forda, sam zamontowałem u siebie od taunusa, bo są takie same pod względem wielkości i podłączenia. pozdrawiam.
MIHU / 2003-07-31 10:18:39 /
ja u siebie w obrotomierzu do mk1 zmieniłem jeden kondensator 330nF na 220nF jest tylko jeden taki tak, że się nie pomylisz
pozdrawiam
szecho / 2003-07-31 20:20:02 /
korzystając z wątku i ja zapytam, może ktoś da wskazówkę:
Na jaki mniejszy wymienić kondensator z 220nF swojej Capryśce, aby obrotomierz z V6 wskazywał w miarę prawidłowo dla V8?
Czy pozostaje mi tylko zabawa w metodę prób i błędów? :)
Jeśli w fiatowskich obrotomierzach (126/128) zmienia sie 400nF na 200nF i zamiast 2-cylindrówki masz prawidłową "czwórkę", to posądzam, że dla Capri V8 potrzebny byłby 165nF (z zachowaniem całej reszty układu i oryginalnego cyferblatu), choć na pewno "obskoczy" każdy z zakresu 150-200nF plus nowy cyferblat. W Peranie Mikołaja jest np. założona seryjna obrotara z Alfy GTV6, w której obrót wskazówki o 180 stopni odpowiada różnicy 4800 obrotów dla V6 albo 7200 dla R4. Wynika z tego, że dla V8 jest to 3600 obrotów - i tak pokazuje cyferblat. Windsor 302 z wielkim trudem dokręca się do 6 tysięcy, co odpowiadałoby 8 tysiącom na cyferblacie "szóstki" i wszystko jest OK.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-08-04 11:09:37 /
właśnie bym chciał zachować oryginalną tarczę, a w wielkim przedzlotowym pośpiechu nie położyłem nawet jeszcze nowej całej lewej wiązki. Prowizorka nie przewidywała nic poza układami "życia" i mam jeszcze niezły saigon w kabinie i w komorze, a to niezła okazja do załatwienia kilku pieczeni przy jednym ogniu ;)
W głowie szacowałem coś ok. 150nF, ale elektronikiem nie jestem i zanim coś popsuję i pokombinuję nad tym tydzień bez sensu to fajnie jest załatwić raz i w 5 min. ;)
dzięki, dziś podepnę obrotomierz i zobaczę jak się kręci, bo niby moc maks. ma przy 5250 obr., więc 6000 obr. to powinien osiągać bez trudu, no i mniejszy jest bo nie 302 ale chyba 215 :)
...a potem: kondensatorze! bój się! ;)
sprobuj wladowac kondensator o regulowanej pojemnosci :-)
Jabol / 2003-08-04 12:32:22 /
no takie typowe to są na pF a nie na nF, ale przeszedłem się na dział elektr. i już mam całą baterię kodziorków i będę lutował "pająka" a potem przy badaniu odcinał mu nóżki :), wtedy kupię jednego właściwego.
Przynajmniej już mam początkową wartość do doświadczeń.
skalibrować można w dość prosty sposób... podłącz obrotomierz do zasilania.. 12V a pod przewód od czujnika impulsów i mase podepnij jakiś mały transformatorek sieciowy z napięciem koło 12V~
sieć ma częstotliwość 50Hz (daje to 50impulsów na sekunde)
50* 60s=3000 /4(-liczba suwów pracy v8 na jeden obrót wału) =750obr/min
wiec przy 8-cylindrowym silniku musisz ustawić wskazania na 750obr/min.
Trójkąt / 2003-08-04 13:08:00 /
jak się połączy dwa kondensatory 330 szeregowo to uzyska się 165. Ja po wymianie kondensatora podłączyłem dwa obrotomierze i sprawdziłem. A czy sposób kalibracji podamy przez Trójkąta zadziała w obrotomierzu do mk1 to nie wiem bo w mk1 nie ma kabelka sygnałowego tak jak w mk3 tylko są dwa: jeden ze stacyjki a drógi do cewki (w obrotomierzu jest mały transformatorek na który są nawinięte 2 albo 3 zwoje tego kabla "przelotowego" ze stacyjki do cewki) tak że ja bym nie podpinał tych dwóch kabli do transformatora z 12V bo może się spalić.
pozdrawiam
szecho / 2003-08-04 21:56:47 /
Wiec obydwa sa do cewki: jeden '+' po zaplonie(zwykle czarny), drugi '-' sygnalowy(najczesciej zielony)
Mysza liil (EM) / 2003-08-04 23:20:38 /
Chwilowo wszelkie "zbędne" prace wstrzymano do końca tyg., bo jednak muszę wymienić uszczelki pod głowicami i łożysko w skrzynce biegów.
Dzięki za wskazówki, wyniki podam po pomyślnym załatwieniu w/w rzeczy :)
Ja jedynie dodam do metody kalibracji przy pomocy częstotliwości sieciowej, że taką kalibrację raczej powinno się z natury metrologicznej przeprowadzać raczej przy pełnej skali, czyli z częstotliwością gdzieś około 10 razy większą, bo przy tak niewielkim wychyleniu wskazówki błąd kalibracji może być spory. Choć jak na potrzeby dokładności obrotomierza to pewnie i tak bez większego znaczenia ...
Michał Konieczny / 2003-09-07 23:58:26 /
właśnie wczoraj zrobiłem pierwsze podejście...
więc wyszła dla 8-cyl.(wcześniej zakładana :) ) pojemność ok 140-150 nF, niestety z powodu jakiegoś trefnego obrotomierza (robiłem to na drugim i porównywałem z orginałem w desce) nie zakończyłem, bo ... wali się cała charakterystyka powyżej 4 tys. obr. :(
Wszystko jest cacy proporcjonalnie do 4tys., a potem zaczyna " nie nadążyć" i pokazuje coraz mniej, przy 6 tys. obr. pokazuje 5 :(
Próbowałem skorygować to regulowanym opornikiem i dalszą zmianą kondensatorów, ale nic z tego, przesuwał się tylko zakres błędu :(
Powróciłem do fabrycznego kondensatora 330nF (obr. 4-cyl.)i okazało się, że ten typ tak ma :(
Jakieś wskazówki co do lokalizacji usterki, zanim wrócę i zacznę się uczyć jak i gdzie błęduje? ;)
Obrotomierz ten jest typu: masa(-); sygnał (-) na cewce; (+) na cewce; (+) zasilania.
pozdro
P.S. nie chcę iść na łatwiznę i psuć dobrego zamontowanego, bo potrzebny będzie do drugiej jedynki, tylko wykorzystać ten narazie niepotrzebny 4 cyl.
Czesc wszystkim.. Jescze na temat obrotomierza. A konkretnie o przerobce z R4 na V6. Moze ktos ma rozebrana deske rozdzielcza MKIII z silnikiem V6 i mogl by podac nominaly kondensatorow. Obrotomierz MKIII jest bardziej skomplikowany niz od MKI i eksperymenty z podbieraniem nomynalow kondensatorow prawie nic niedaly (w moim obrotomierzu od 2,0R4 jest 5 kondensatorow: 4*0,22mkF i 1*47mkF). Oczywiscie mozna posiedziec pare godzin i odrysowac schemat, znaliezc w necie opis mikroschemy, stosowanej w obrotomierzu i z tego wyliczyc nominaly. Ale zawsze jest prosciej i chyba dokladniej przerobic na wzor oryginalu... Od razu dzieki.
Arunas / 2004-07-27 11:20:20 /
więc tak:
pierwsze 3 kondensatory mają po 22 nF
czwarty ma 47 uF /10V
piąty w kolejce ma 100 nF
Trójkąt / 2004-07-27 22:05:58 /
Dzieki
Arunas / 2004-07-28 07:02:35 /
witam,
jestem wlasnie przy temacie przerobienia zewnetrznego obrotomierza z 4 cyl, na 6 cyl.
niestety przy zakupie na allego zapytalem sprzedawce czy bedzie pasowal, powiedzial ze tak (" do wszystkich rodzajów silnika" :p ), no i jak do mnie doszedl to taka naklejka z tylu troche mnie zbila z tropu:
no wiec postanowilem go nie zakladac i obejrzec w srodku zeby stwierdzic co wymienic.
wyglada to tak:
stymze ja na prawde nie mam zielonego pojecia co to jest to cos w srodku wiec bede bardzo wdzieczny jak ktos mi tu jakas strzalke narysuje i wskaze co jest do zmiany... :))))
takie rzeczy jak jakies podpiecie pod instalacje to jeszcze jakos wiem jak zrobic ale to mnie juz mocno przerasta :)))
Mac13k / 2007-02-28 23:05:26 /
taki obrotomierz będzie ci pokazywał za wysokie obroty dobry elektronik łatwo go przerobi
tak to juz wywnioskowalem, jak rozumiem zreszta bedzie to 3/2 obrotów tak?
i jak rowniez rozumiem jest tu gdzies kondensator 330 a trzeba go zamienic na 220 :)
pytanie brzmi, ktora z tych podejrzanych rzeczy to ten kondensator? :)
Mac13k / 2007-02-28 23:28:20 /
nie prościej było kupić zegary do taunusa, albo granady v6??
radzieckii / 2007-03-01 13:09:42 /
nie, bo chcialem miec zewnetrzny obrotomierz.. :)
zaznaczcie mi tam prosze co jesr do wymiany.. :)
Mac13k / 2007-03-01 13:53:34 /
ktos wie co trzeba zmienic? :) bede bardzo wdzieczny :D
Mac13k / 2007-03-01 20:39:10 /
daj troche wiecej zdjec, jak najdokladniejszych, moze byc na priva. ciezka sprawa tak zdalnie to zdiagnozowac. Masz moze jakis papierek do tego obrotomierza? Skad masz informacje o tym kondensatorze? A swoja droga to nespecjalnie on wyglada, jakby ktos juz go 10 razy przerabial.
pozdro
Gaballus / 2007-03-01 22:06:53 /
o tym kondensatorze to chyba gdzies wyzej w tym watku jest :)
zdjecie mam jedno moze ciut lepsze ale nie koniecznie. w kazdym razie wrzuce:
powiedzcie prosze co tu trzeba zmienic, bede bardzo wdzieczny... :)
ja nawet nie wiem jak ten caly kondensator wyglada... :)
aha, jedyne co wiem o tym obrotomierzu to to ze jest firmy AMC ???
Mac13k / 2007-03-02 19:40:37 /
jak nie bardzo czaisz jak go przerobić to raczej nie bierz do ręki lutownicy bo go zchajcujesz na amen rozejrzyj się po elektronikach dla nich to łatwizna (no może nie dla wszystkich)
ej no bez kitu :)
po prostu prosze zebyscie mi zaznaczyli strzalka ta jedna czesc.. :)
nie jest to super zabytkowy "rarytas", to jest zwykly obrotomierz z allegro, wiec po 1. jak nie sprobuje to sie nie naucze! po 2. moj obrotomierz i naprawde przezyje jak go spale/zniszcze itd... :))
wiec prosze, nie bede dla takiej pierdolki latal po elektrykach sam chce do tego podejsc, tylko musicie mi pomoc na starcie! :)
o!
z gory dziekuje za pomoc :)
Mac13k / 2007-03-02 20:39:14 /
a no i jeszcze mam takie jedno glupie pytanie:
przeanalizowałem (:p) mejla od sprzedawcy:
"Obrotomierz pasuje do każdego rodzaju silnika, oprócz silników 2-cylindrowych."
no i zastanowiłem sie czy obrotomierz moze jakos "sam" ustalic ilu cylindrowy jest silnik, bez koniecznosci przestawiania zadnego przelacznika?
bo moze nie trzeba nic zmieniac tylko podlaczyc i sie cieszyc? :) em?
czy moze sprzedawca byl glupszy odemnie? :)
Mac13k / 2007-03-02 21:12:41 /
sam to sie spalić może, w obrotomierzu mera-lumel masz coś w rodzaju prehistorycznej zworki która przestawiasz w zależności od rodzaju silnika. jak to wyglada w amc (american motor company?) nie mam pojęcia męcz sprzedawce o instrukcje.
jak zobaczyłem jakość montażu tego czegoś na zdjęciu...... brak słów..... na codzień zajmuję się lutowaniem..... jak na to patrzę to mi się scyzoryk otwiera.....
RAV :) / 2007-03-02 22:50:25 /
czyli to jest samorobka jakas czy firma watpliwej jakosci?
Mac13k / 2007-03-02 22:52:07 /
Elektronikę do obrotomierza można dorobić. Mogę nawet zaprojektować, wykonać i zmontować. Koszt powinien wyjść śmieszny. Zmontowanie tylu elementów co na tej płytce, zajmie mi góra dziesięć minut, więc jeżeli są chętni to .... mogę się podjąć. Tylko znając mój zapał do robienia czegokolwiek, to może to trochę potrfać , chyba że będzie sporo osób i będą mnie batem popędzać....
RAV :) / 2007-03-04 13:23:50 /
potrwać :)
RAV :) / 2007-03-04 13:24:21 /
Kto z Was pokaże mi na tych fotkach co należy zmienić (przelutować) w takim obrotomierzu (4cyl) aby można go było zainstalować w V6? Czyli, które to są kondesatory i na jakie należy je zmienić?
bjbhvhvgvvgvgvvvgv / 2007-12-27 20:25:51 /
pokręcic tym co się da. A tylko jednym można.
RAV :) / 2007-12-27 23:37:18 /
NIE nie kręc niczym :) pomyliłem się.
RAV :) / 2007-12-27 23:43:18 /
Trzeba przelutowac nie kondensator, a ktorys rezystor... Niepamietam tylko ktory. W jakims angielskim forum Capri widzialem opis i zdjecia...
Arunas / 2007-12-28 06:15:45 /
Odczytaj jaki jest symbol na tym scalaku, a następnie w sieci odnajdziemy schemat aplikacyjny tego układu scalonego- na stronach politechniki śląskiej jest duża baza danych. Potem będzie już z górki.
Podepne sie pod dyskusje bo wlasnie jestem na etapie wrzucania DOHC-a w miejsce V6 i zastanawiam sie czy moge zastosowac obrotomierz od Grandzi OHC czy moze trzeba bardziej zakombinowac bo sygnal inaczej leci?
Hektor / 2008-03-11 18:51:07 /
smiało... impuls z cewki...
Standardowy obrotek będzie hulał dobrze. Wiadomość o prędkości obrotowej silnika pobiera on bowiem z impulsów generowanych przez aparat na zacisk cewki zapłonowej. Liczy ilość impulsów na minutę i dzieli przez 2 dla 4-cyl, lub przez 3 dla 6-cyl (oczywiście różniczkując pomiar dla uzyskania wartości chwilowych)
gryziu liil (EM) / 2008-03-11 20:56:27 /
OK, dzieki, dalem ogloszenie.
Hektor / 2008-03-12 01:45:12 /
Ja etz nie bede zakladal nowego tematu.
Chce sie upewnic.
Mam w dziobie 2.0r4 i okazje kupienia obrotka z V6.
Obrotek do tauna mk1 , skosna decha.
Da sie to przerobic zeby dzialal dobrze na r4?
W jaki spokos? tez kondziorem poprostu?
micu_ GOP / 2008-06-03 18:36:09 /
A może zamiast kombinować z przeróbkami zamienimy się obrotkami? Ja mam taką do r4 - bardzo ładna, ale nie oryginalna od Dzioba - to jest chyba obrotka od Cortiny.
bartozłomero / 2008-06-03 18:52:04 /
No ewentualnie mam oryginał z mojego dzioba też r4, ale nie tak piękny! :D Ale oryginał! ;) No i tamten muszę wymontować najpierw.
bartozłomero / 2008-06-03 18:54:17 /
No faktycznie ladna :)
I chetnie bym sie pokusil, ale to juz bedzie sztuka.
A nie jestem jej zwolennikiem.
Wolalbym zeby cala deska zostala oryginalna, tylko przerobic tego obrotka.
Ale pokaz jego zdjecie i zaproponuj cene moze kupie poprostu obrotek.
pozdrawiam :)
micu_ GOP / 2008-06-03 19:08:48 /
Obrotka jest standardowa do skośnej dechy, mogę zrobić zdjęcie, ale nie ma w niej nic niezwykłego ;) A interesuje mnie wyłącznie zamiana, nie sprzedaż.
bartozłomero / 2008-06-03 19:30:44 /
Jesli nie uda mi sie przerobic na r4 to sie zamienie.
Ale nie wiem kiedy sie do tego bede bral. Moze to byc w weekend a moze za miesiac. Zalezy od czasu.
micu_ GOP / 2008-06-03 19:38:37 /
Jesli ktos wie czy da sie to zrobic tak jak w reszcie zegarow nowszej generacji to prosze o odpowiedz i ew instrukcje co zmienic :)
micu_ GOP / 2008-06-03 19:39:59 /
witam mam pytanie który kondensator mam zmienic by obrotomiez dobrze pokazywał pod v6 obrotomierz pochodzi z r4 bo takiego 320nF nie widzę
kamil30pl / 2009-06-13 15:17:29 /
Trzeba zmieniac nie kondensator, lecz zmniejszyc opor ktoregos rezystora... Niepamietam teraz ktorego... Widzialem kiedys taka przerobke na forum capripower.co.uk chyba...
Arunas / 2009-06-14 21:56:48 /
a może ktoś wie który trza opornik zmienić i na jaki
kamil30pl / 2009-06-16 13:28:18 /
na kilku zdjęciach obrotomierzy do R4 widzę taki sam kondensator a mianowicie 25 µF 10V, w moim od V6 jest 47 µF 10V, i z tego co pamiętam to nie rezystor tylko właśnie kondensator się wymienia
brzezin / 2010-01-02 13:25:41 /
Silnik V8 podpięty pod obrotek od V6, który pokazuje 1.000 obr/min - jakie są faktycznie obroty? 1.333 obr/min czy 750 obr/min?
Co trzeba zrobić, aby wskazania były ok - kondensator czy rezystor, bo już zgłupiałem po przeczytaniu tego całego wątku :(
Wymienia się kondensator (Szecho Ci to policzy :), a jeśli zegar z V6 pokazuje 1000, to V8 ma 750, VR5 ma 1200, R4 ma 1500, R3 - 2000, a V2 - 3000 RPM
Pozdreaux.
KRK 4m / 2010-08-27 18:54:33 /
Dziękuję KRK 4m. Pogubiłem się, bo mój obrotomierz pokazuje 500 obr/min przy wolnych obrotach. Jest to z pewnością obrotomierz od V6, ale widać był tuningowany przez byłego właściciela.
Zagadka:
Silnik V8. Sygnał z aparatu podłączony do oryginalnej wiązki Capri (dwa zielone przewody). Obrotomierz od V6 "załącza się" dopiero po pewnym czasie i zaniża wskaznia, bo na wolnych obrotach wskazuje 500 obr/min. Max rpm wskazuje 3 tys.