logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » ogólne » Krótka historia rajdów samochodowych 1965-1985 w trzech odcinkach

Krótka historia rajdów samochodowych 1965-1985 w trzech odcinkach

Dlaczego właśnie te lata? Może dlatego, że to epoka Cortiny, Capri i Escorta. Z drugiej strony przed 1964 wiele wyników było kwestią przypadku, a po 1986 liczyły się w każdym sezonie już tylko 2 lub 3 B-grupowe potwory, nie mające nic wspólnego z autami jeżdżącymi po ulicach.
Może nie zmusił, ale na pewno skłonił mnie do popełnienia tego wpisu nasz ukochany Magic, który wczoraj stwierdził że CIH to najlepszy silnik w historii, bo wygrywał rajdy, a napędzana nim Ascona B objechała - jako jedyne auto w historii - legendarne Audi Quattro. Ponieważ moim zdaniem było delikatnie mówiąc mocno inaczej, to napisałem poniższe. Uprzedzam: przebrnięcie do końca wymaga sporej cierpliwości, graniczącej z desperacją. Stąd te trzy odcinki :)
Na pierwszy ogień idą lata 1965-71. Otóż w 1965 (w tym roku pojawiły się pierwsze auta napędzane silnikiem Opel CIH) rozgrywano tylko mistrzostwa kierowców - 2 pierwsze miejsca zdobyli Finowie jeżdżący Mini-Cooperami (Aaltonen i Maekinen). W sumie BMC Mini były na podium w 29% imprez, drugie miejsce miał Ford Cortina Mk.1 (7%), trzecie Renault R8, czwarte Lancia Flavia, a piąte BMW 1800 (po ok. 4% każdy z nich). Najlepszy Opel zajął w tej klasyfikacji miejsce 35 - Rekord A za II m. w węgierskim Rajdzie Cordatic.
W 1966 najlepszymi kierowcami byli Zasada na Puchu 650 i Klass na Porsche 911. Grupowo ponownie triumfował BMC Mini (21% podiów) przed Cortiną Mk.1 (18%), Porsche 911 (11%), Alfą GTV (6%) i Puchem (5%). Żaden Opel nie był ani razu na podium, a jedynie punkty za miejsca 4-6 uciułane przez Naseniusa na Rekordzie B dały mu tytuł mistrza Grupy I.
W 1967 indywidualnie triumfowało dwóch drajwerów Porsche: Elford i Zasada. Znalazło to swe odbicie w obstawie podiów: Porsche 911 (26%) przed BMC Mini (11%), Lancią Fulvią (10%), R8 (8%) i Saabem 96 (6%). I znowu żadnego Opla na jakimkolwiek podium.
W 1968 najlepsi kierowcy ponownie zasiadali w Porsche 911: Toivonen i Zasada. Nowością była klasyfikacja producentów, gdzie wygrał Escort Mk.1 przed Saabem 96. Na podiach ponownie triumfował 911 (26% podiów) przed Escortem Mk.1 (13%), Alpine A110 (12%), Fulvią (8%) i Saabem (7%). Jedynymi podiami Opla były drugie miejsca Naseniusa w Jaemtrallyt i Dammermanna w Nordlandzie, co w sumie dało Kadettowi B 20 miejsce w tej klasyfikacji.
W 1969 indywidualnie triumfował Kaellstroem na Fulvii przed Staepelaere na Escorcie Mk.1, a wśród producentów ponownie Escort, tym razem przed Porsche 911. Na podiach najczęściej były: Porsche 911 (19%) przed Escortem (16%), Alpine A110 (14%), Fulvią (13%) i BMW 2002 (8%). Kadett B na miejscu 16 z punktami za triumf Erikssona w Jaemtrallyt, Rekord C na 24 i Opel GT na 25.
W 1970 najlepszymi drajwerami okazali się Andruet na A110 i Staepelaere na Escorcie Mk.1, a w klasyfikacji marek Porsche 911 przed A110. Na podiach triumfowała A110 (23% podiów) przed Porsche 911 (20%), Escortem Mk.1 (14%), Fulvią (8%) i BMW 2002 (7%). Po raz pierwszy Opel był w pierwszej dziesiątce - Kadett B zajął 8 miejsce (3% podiów) - Warmbold wygrał Wiesbaden, Eriksson był drugi w RAC, a Ragnotti drugi w Tulipanach.
W 1971 indywidualnie triumfował Zasada na BMW 2002 przed Munarim na Fulvii, a wśród producentów Alpine A110 przed Saabem 96. Na podiach najczęściej były: A110 (27%) przed BMW 2002 (15%), Fulvią (10%), Saabem (8%) i Porsche 911 (7%). Kadett B na miejscu 22 z punktami tylko za II m. Rainio w 1000 Jeziorach.
Jak na razie wynik meczu Ford vs. Opel wynosi 7:0.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2024-05-10 20:58:30 /


Teraz będą lata 1972-78.
W 1972 najlepszymi drajwerami okazali się Pinto na Fiacie 124 Spider i Zasada na Porsche 911, a w klasyfikacji marek Lancia Fulvia przed Fiatem 124. Na podiach triumfował 124 Spider (18%) przed A110 (14%), 911 (13%), Fulvią (12%) i Escortem Mk.1 (9%). Opel o włos nie zmieścił się w pierwszej dziesiątce - Ascona A zajęła 11 miejsce (2% podiów) - Warmbold wygrał Wiesbaden, Eriksson był drugi w RAC, a Ragnotti drugi w Tulipanach.
W 1973 indywidualnie triumfował Munari na Fulvii przed Roehrlem na Asconie A, a wśród producentów Alpine A110 przed Abarthem 124. Na podiach najczęściej były: A110 (23%) przed Abarthem 124 (10%), Escortem Mk.1 (9%) oraz Asconą A i Porsche 911 (po 8%). Ascona wygrała Alpejski, Nordland, Tulipany, Wełtawę, Dunaj, Maderę i Monachium-Wiedeń-Budapeszt. Na 18 miejscu był jeszcze Commodore B z punktami (1%) za zwycięstwo w Hesji i II m. w Bałtyku.
W 1974 po raz pierwszy w historii Opel był lepszy od Forda. Najlepszymi kierowcami byli Roehrl na Asconie A i Russling na Porsche 911, a w klasyfikacji marek wygrała Lancia Stratos przed Abarthem 124. Na podiach triumfował Abarth 124 (15%) przed 911 (14%), Stratosem (13%), Asconą A (12%) i A110 (8%). Escort był na miejscu szóstym, Capri na 17, a Cortina Mk.2 na 20. Ascona wygrała Portugalię, Firestone, Tulipany, Hesję, Wełtawę, Dunaj, Hunsruck i Lugano - Commodore i Kadett nie punktowały.
Sezon 1975 należał do Włochów: indywidualnie triumfowali Verini i Bacchelli - obaj na Abathach 124, a wśród producentów Lancia Stratos przed Abarthem 124. Na podiach najczęściej były: Abarth 124 (20%) przed Stratosem (17%), A110 i Porsche 911 (po 9%) oraz Escortami Mk.1 i Mk.2 (po 6%). Ascona wprawdzie wygrała Akropol, Sao Miguel i Bałtyk, ale te 4% podiów dało jej 9 miejsce w tej klasyfikacji.
W 1976 najlepszymi drajwerami byli Darniche na Stratosie i Zanini na Seacie 1430, a w klasyfikacji marek wygrała Lancia Stratos przed Kadettem C - Opel był więc lepszy od Forda po raz drugi. Na podiach triumfował Stratos (27%) przed Kadettem (11%), Escortem Mk.2 (10%) oraz Seatem 1430 i Porsche 911 (po 7%). Kadett wygrał Janner, Południową Szwecję, Tulipany, Alpejski, Hesję, Ypres, Portugalię i MWB. Na 16 miejscu był Escort Mk.1, a na 17 - Ascona A.
W sezonie 1977 indywidualnie triumfowali Munari na Stratosie i Waldegaard na Escorcie Mk.2, a wśród producentów Abarth 131 przed Escortem Mk.2. Na podiach najczęściej były: Stratos (20%) przed Escortem Mk.2 (19%), Abarthem 131 (18%), Porsche 911 (10%) oraz Kadettem C (5%). Escort Mk.1 był 19, a Ascona A - 24. Kadett wygrał tylko Janner, Charbonniers, Sardynię, Turcję, MWB i Condroz.
W 1978 najlepszymi kierowcami byli Alen na Abarthu 131 i Nicolas na Peugeocie 504 Coupe, a w klasyfikacji marek wygrał Abarth 131 przed Kadettem C - Opel był więc niby po raz trzeci lepszy od Forda. Na podiach jednakże triumfował Abarth (26%) przed Escortem Mk.2 (17%), Stratosem (16%), Kadettem C (11%) i Porsche 911 (7%). Kadett wygrał tylko Boucles, Złote Piaski, Dunaj, Portugalię, MWB, Lanę, Condroz i Rzeszowski. Na 13 miejscu był Escort Mk.1, a na 22 - Ascona A.
Wynik w meczu 4:3 dla Forda, a w sumie z 14 lat - 11:3.
Pozdreaux

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2024-05-10 21:03:14 /


No i końcówka - od 1979 do 1985.
Sezon 1979 należał do Escorta Mk.2 - indywidualnie triumfowali Waldegaard i Mikkola, a wśród producentów Ford przed Nissanem Violetem. Na podiach najczęściej były: Escort (25%) przed Abarthem 131 (19%), Stratosem (10%), Porsche 911 (9%) i Kadettem C (6%). Ascona B zajęła 7 miejsce, a Escort Mk.1 był 15. Kadett wygrał tylko Sao Miguel, Deltę i Condroz, a w 7 rajdach był drugi.
W 1980 najlepszymi kierowcami byli Roehrl na Abarthu 131 i Mikkola na Escorcie Mk.2, a w klasyfikacji marek wygrał Abarth 131 przed Nissanem Violetem. Na podiach także triumfował Abarth (25%) przed Porsche 911 (18%), Escortem Mk.2 (13%), Violetem (10%) i Renault R5 (5%). Ascona B wygrała wprawdzie Szwecję i Lanę oraz 8 razy była druga, ale wystarczyło to w tej klasyfikacji ledwie na 6 miejsce. Kadett C był czternasty, a Fiesta Mk.1 zajęła 24 miejsce.
Sezon 1981 nie miał zdecydowanego faworyta - indywidualnie triumfowali Vatanen na Escorcie Mk.2 i Frequelin na Talbocie, a wśród producentów Talbot przed Nissanem Violetem. Na podiach najczęściej były: Escort (15%) przed Abarthem 131 (13%), Talbotem (12%), Asconą B (9%) i Violetem (8%). Rewolucyjne Audi Quattro zajęło dopiero 7 miejsce, a Kadett C był 12. Ascona 400 wygrała Saksonię, Irlandię, Południową Szwecję, Lane, Portugalię, Jaemtrallyt, Piancavallo, Hunsruck, Valais, San Marino i MWB. Ale nie była w tym sezonie jedynym (ani nawet czołowym) pogromcą Audi Quattro.
W 1982 liczyło się tylko dwóch graczy - najlepszymi kierowcami byli Roehrl na Asconie i Mouton na Audi, a w klasyfikacji marek wygrało Quattro przed Asconą. Na podiach także triumfowała Ascona (29%) przed Quattro (26%), Renault R5 (12%), Porsche 911 (7%) i Violetem (3%). Ascona 400 wygrała 17 rajdów, a Quattro - 18. Czy można to uznać za pogrom? Escort Mk.2 był siódmy, a Kadett C zajął 14 miejsce.
Sezon 1983 ponownie miał dwóch faworytów - indywidualnie triumfowali Mikkola na Quattro i Roehrl na Lancii 037, a wśród producentów Lancia przed Audi. Na podiach najczęściej były: Lancia 037 (30%) przed Quattro (24%), Mantą 400 (13%), Renault R5 (9%) i Escortem Mk.2 (5%). Kadett C ponownie był 12. Tu więc Audi Quattro zdecydowanie było górą nad Oplami.
W 1984 było tych samych dwóch graczy, ale Quattro zdecydowanie zdominowało rozgrywki. Najlepszymi kierowcami byli dwaj jeźdźcy Quattro - Blomqvist i Mikkola, a w klasyfikacji marek wygrało Audi przed Lancią. Na podiach także triumfowało Quattro (36%) przed Lancią 037 (21%), Mantą 400 (8%) oraz Porsche 911 i Renault R5 (po 7%). Escort Mk.2 w swym 10 sezonie startów był dziesiąty, a Kadett C już nigdzie nie zapunktował.
W sezonie 1985 faworytów było trzech - indywidualnie triumfowali Salonen na Peugeocie 205T16 i Blomqvist na Quattro, a wśród producentów Peugeot przed Audi. Ale na podiach najczęściej była... Lancia 037 (23%). Drugi był 205T16 (22%), potem Quattro (18%), Renault R5 (11%) i Manta 400 (9%). Escort Mk.2 ponownie był dziesiąty.
No i w tym siedmioleciu po raz pierwszy mamy 4:3 dla Opla. Reasumując w meczu Ford kontra Opel mamy wynik 14:7, ale (remisowemu w sumie) zwycięstwu Ascony w 1982 warto się przyjrzeć. Otóż sukces ten zawdzięcza Opel nie genialności Ascony, a talentowi Waltera Roehrla. W tamtych latach ten gość nie miał sobie równych - czterokrotnie wygrał Monte Carlo, za każdym razem innym autem (Fiat 131, Ascona, Lancia 037 i Quattro). I praktycznie sukcesy Ascony zaczęły się, gdy wsiadł do niej Walter. A gdy wysiadł, to się skończyły...
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2024-05-10 21:05:14 /



Dziękuję.

Po usunięciu docinków w kierunku marki na O, czyta się wyśmienicie.
To wygrali z tym Audi Quatro jako ostatni?

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2024-05-10 22:52:35 /