Od dwoch lat chodzi mnie i Gnieciuchowi po glowie projekt Capri rajdowo/wyscigowe. Poniewaz mamy do dyspozycji Capri 2.0 OHC to wlasnie na bazie takiego auta chcielibysmy zrobic wyscigowke. Ambicje sa spore bo samochod niekoniecznie ma byc demonem szybkosci, ale przede wszystkim ma sie lapac pod specyfikacje rajdow i wyscigow samochodow historycznych, czyli odpowiadac specyfikacji tego modelu z czasow jego produkcji. Jak na razie nie znalezlismy w sieci specyfikacji dla FC MK3 2.0 co sugeruje, ze auto z tym silnikiem nie mialo nigdy specyfikacji, a wiec nie sa dozwolone prawie zadne modyfikacje. Mozna go odchudzic do 850 kg, oraz trzeba wsadzic klatke. Pytan sa tysiace i tak naprawde chcialbym aby wypowiadali sie tu wszyscy, ktorzy z tematem w jakikolwiek sposob stykneli się w przeszlosci. Skad wytrzsnac specyfikacje? Moze gdzies natkneliscie sie na takie auto, chocby zdjecia, opis takiego modelu. Moze ktos przekona nas ze nie ma sensu robic takich rzeczy z capri a moze lepiej zalozyc inny silnik? Czy brak specyfikacji faktycznie powoduje, ze o wszelkich przerobkach silnika trzeba zapomniec? A inne zmiany? Zawieszenie, most z LSD, inne opony niz 205r13, hamulce tarczowe z tylu? Jak dotad przegladnelismy czesc regulaminu FIA (dodatek K i J) a specyfikacje znalezlismy tylko dla Capri mk1 z silnikami 1,6, 2600 RS i 3100 RS. Oprocz tego znajdowalismy w sieci rajdowe Capri mk2 i 3 z silnikami 2,3, 3,0 i 2,8i - naprawde nie bylo rajdowych pinciakow?? az sie wierzyc nie chce...
Bardzo chcialbym aby ten watek w przyszlosci pomogl w postawieniu pierwszych krokow tym wszystkim ktorzy chca zrobic oryginalna rajdowke ze swojego capri.
greenhorn / 2007-10-29 17:00:12 /
może być ciekawy wątek. chętnie poczytam...
oczywiście czekam ma krk4m...
wąski77 / 2007-10-29 19:45:55 /
cisza? no to pchamy watek dalej. W 94 roku Capri mk2/3 zostaly zakwalifikowane (rehomologowane) do brytyjskiej serii wyscigowej BARC jako auto grupy pierwszej. Mozliwe modyfikacje to miedzy innymi mechaniczna szpera, podwojne gazniki, sportowy walek. Oto link do watku opisujacego przygotowanie Capri 3.0 do tej serii:
http://www.mallettracing.co.uk/team.htm
Oczywiscie pojawiaja sie pytania czy auto przygotowane wg tej specyfikacji bedzie spelnialo wymogi dla roznych innych imprez samochodow historycznych
greenhorn / 2007-10-30 11:47:43 /
Capri to raczej startowały w wyścigach a w rajdach były homologowane Escorty. Z tego co ja czytałem.
Pospiech / 2007-10-30 16:49:37 /
z tego co sie dowiedzielismy to w wyscigach i rajdach samochodow historycznych nie ma takiego rozroznienia. Auto wyscigowe moze startowac w rajdach a rajdowe w wyscigach - stad w tytule watku dalem homologacja rajdowa/wyscigowa.
Dla przykladu Rafal Platek startowal w Egons 500 Alfą o specyfikacji rajdowej.
Znalezlismy juz w stertach dokumentow FIA capri 2.0 ale nie ma przy nim rocznika i teraz pojawilo sie kolejne pytanie czy to oznacza, ze wszystkie modele capri z takim silnikiem moga byc homologowane dla grupy 1 czy moze komus w FIA zapomnialo sie wpisac rocznik dla tej homologacji.
Panowie jest tu pare osob ktore liznely rajdow, bardzo prosze o pomoc bo moze zabieramy sie za projekt od dupy strony. Nikt z was nigdy nie kompletowal dokumentacji dla jakiegokolwiek auta? Takie info tez byloby pomocne.
S.O.S.
greenhorn / 2007-10-30 17:36:17 /
Kiedyś Krk4m pisał coś o homologacjach capri.
Podstawowa sprawa to taka,że jeżeli chcesz obyc się problemów dopuszczony/niedopuszczony do startu w wyścigu lub rajdzie,to musisz mieć wszystko przygotowane Tip-Top.
Załącznik J jest biblią dla Ciebie.
Ponadto powinieneś mieć kogoś kto by Cię wprowadził nieco w świat budowy,przygotowania i startów.
Ja bym Ci polecił Pawła Omleta.
Gdzieś napewno wyszperasz jego namiary(myślę że Krk4m mógłby ci pomóc).
Omlet kilka ładnych lat miał ładnie przygotowanego Escorta MkII a aktualnie lata w PPzm w BMW 318 w klasie historycznej.
Pozdro.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-10-31 12:33:02 /
Dzieki Piotrek. Wyglada na to ze bylo jedno homologowane capri 2.0 ale w zestawieniach FIA jest adnotacja FM (form missing) moze byc wiec problem z jej zdobyciem. Napewno byly dwie lub trzy homologacje na capri 2,8i. Szperamy dalej :)
greenhorn / 2007-11-02 14:03:08 /
http://www.capri.pl/forum/165061#165521
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-11-02 14:09:09 /
taaa - znowu nie doszukalem na forum... Moj Blad. Wywod KRK potwierdza nasze przypuszczenia. Tylko 2,8i ma homologacje z capri mk 2/3. Zapis w wykazach FIA odnosnie 2.0 pewnie dotyczy mk1 2.0 V6. Tak wiec pozostaje nam seria 2.0 OHC spelniajaca zalacznik K i odchodzona do 850 kg lub zrobienie z gnieciucha repliki 2,8i ale to chyba juz lepiej znalezc takie auto. Swoja droga to nieco dziwne ze OHC nie dorobil sie homologacji bo jak pokazuje przyklad Pojakowego 2.0 mozna ten silnik ladnie wykrecic a brytyjczycy startujacy w serii BARC caprikami 2,8 marudza ze auto nie prowadzi sie najlepiej bo ma za ciezki przod. W 2.0 ten problem jest mniejszy...
greenhorn / 2007-11-02 14:27:51 /
lepszym rozwiazaniem i wyborem jest Escort Mk2:)
Gurden / 2007-11-02 14:38:32 /
Bo w sumie zawsze escort był bardziej do rajdów.
Capri to raczej wyścigi.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-11-02 14:40:52 /
zdaje sobie z tego sprawe ale jakos lubie Capriki :))
greenhorn / 2007-11-02 14:45:51 /
ja jakoś lubie escorta a jak capri to tylko jedynka =] mysle że jak skończe escorta to następnym autem bedzie własnie capri mk1 najchętniej z V8 pod maską, ale puki co topie kase w escorcie i to mi sprawia wiele radości =]
Pospiech / 2007-11-05 14:28:46 /
Porcja fotek race-fordow startujacych obecnie w wyscigach klasykow. Zdjecia pochodza miedzy innymi ze slynnego wyscigu Egons 500. Foty robil Rafał Płatek - chyba jedyny Polak ktory bral udzial w tej imprezie.
greenhorn / 2007-11-05 15:47:33 /
i jeszcze
greenhorn / 2007-11-05 15:49:53 /
i jeszcze
greenhorn / 2007-11-05 15:58:58 /
Greenhorn - świetne fotki, serce mi się raduje, że ktoś w podobny do mnie sposób myśli o youngtimerach - Foradach/Fiatach/Oplach/Mercach/BMW - nie ważne. Co do homologacji Capri z Pinto 2.0 to już znalazłeś :( Po prostu jak motor miescił się z luzem do Escorta, to po cholerę homologować auto cięższe odeń o 150 kg na tych samych podzespołach? Co innego V6 - tam masz wyboru do woli...
Kankkunen - jedyne co mogę powiedzieć na temat Pawła Omleta, to że owszem widziałem się z nim ostatnio jakiś miesiąc temu i zakład w Piasecznie na Chyliczkowskiej funkcjonuje nadal, a namiary które sam podał w liście kontaktów capri.pl są nadal aktualne.
Jednakże z mojego punktu widzenia robienie z youngtimerów profesjonalnych wyścigówek czy rajdówek na tym poziomie to zabawa dla - nie urażając nikogo - dosłownie paru osób na tym forum. Roczny budżet zawodnika goniącego się w tej serii to (zależnie od auta) pomiędzy 100 a 150 tys. euro. Mnie nie stać :(
Polecam natomiast uwadze wszystkich czesko-słowacko-węgierską serię Berg-Trophy http://www.rajdy.hoga.pl/berg/berg.asp W tym roku ścigało się w niej kilku naszych znajomych i wpadli po uszy. Jest mnóstwo frajdy za niewielką kasę, a regulaminy pisane są pod ludzkie możliwości. Niestety - zawody są na celowniku FIA, bo pokazują, że można taniej... Dwóm Czechom zabrali licencje rajdowe za start w tegorocznym pucharze.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-05 18:11:14 /
Dzieki KRK! Pomysl zrodzil sie z checi realizacji kolejnego marzenia, czyli kiedys tam startu w imprezach typu Egons 500. Tak jak pisalem na wstepie zupelnie nie chodzi tu o szprycowanie caprika tylko o zbudowanie go wg wymogow FIA tak zeby lapal sie na takie imprezy. Byc moze brak homologacji to wbrew pozorom nasza szansa, bo po prostu musimy trzymac sie serii, a to z kolei spowoduje znaczne obnizenie kosztow. Berg Trophy to chyba dokladnie to czego szukamy na poczatek - wyglada to na super sprawe! Koniecznie trzeba sie temu przyjrzec. Tak czy siak na poczatek atakujemy PZM o homologacje capri 2,8i - zobaczymy co tam pisza i podejmiemy decyzje, czy jednak nie latwiej byloby znalezc takie auto i z niego robic wyscigowke. Ten na fotach wyglada jak zupelnie seryjny 2,8 i super injection i nie wyglada by budzet zbudowania takiej wyscigowki byl bardzo kosmiczny.
greenhorn / 2007-11-06 09:54:33 /
Krk4M, może ja odpowiem. Dlaczego wsadzać motor do cięższego auta? Po pierwsze dlatego, że nie trzeba go wsadzać, już tam jest : -))
Oczywiście że Escort jest lepszy na rajdowe trasy, ale przecież to nie o to chodzi. Nie chodzi o to by wygrywać, by zaliczyć wszystkie eliminacje pucharu. Nie chodzi nawet o to by wygrać jakiś wyścig, bez profesjonalnego przygotowania będzie o to pewnie bardzo ciężko. A na to rzeczywiście tak jak piszesz trzeba by mieć mnóstwo pieniędzy i zająć się tym prawie zawodowo, albo mieć w nazwisku Sołowow.
Chodzi o to by samochód zabytkowy jakim jeździsz był wykorzystany nie tylko do przejechania się do Tesco.
Chodzi o to by tak tuningowac auto by było ono zgodne z jakąś tam homologacją (a można by wsadzić współczesny silnik)
Chodzi o to by raz dwa razy do roku przejechać się po torze, lub zamkniętej drodze. By poczuć adrenalinę i udowodnić sobie że utrzymuje się auto w doskonałym stanie technicznym.
Pogadać z podobnymi do siebie maniakami, poczuć ducha rywalizacji. No i fajnie by było zrobić to w międzynarodowym towarzystwie na jakiejś poważnej imprezie i do tego te homologacje są potrzebne.
A do tego jeszcze rajdowych Escortów za granicą jest mnóstwo, a capri bardzo mało. Jeśli jestem fanem jakiejś marki to staram się ją pokazać w jak najlepszym świetle.
Mnie osobiście bardziej podoba się Capri, zostałem fanem tego samochodu, a nie jakiegokolwiek forda z tylnym napędem. A do tego jeszcze wyniki PC wyraźnie pokazują jakie silniki się lepiej sprawdzają.
Gnieciuch / 2007-11-06 10:02:40 /
Sorka, Gnieciuch - nie skumałeś? Ja rozumiem Wasze stanowisko; macie hopla na punkcie Capri i wolno Wam. Próbuję tylko wytłumaczyć stanowisko fabryki. Po prostu nie robili homologacji dla Capri, Consula i Granady, bo Escort wystarczał, a z marketingowego punktu widzenia także jego sprzedaż była najważniejsza :)
Chciałem tylko zwrócić uwagę PT Koleżeństwa na fakt, że światek youngtimerów jest wielce zróżnicowany pod względem zasobności finansowej. Jeden jeździ 30-letnim Wartburgiem czy 126p na codzień, bo uważa to za najtańszy sposób na auto, a na inny go nie stać [takie sobie wiązanie buta dżdżownicą], a drugi ma w garażu dwie nowe Ferki i jednego Bentleya, ale dla owej adrenalinki lubi pięć razy do roku przeturlać się po torze 40-letnim Astonem czy choćby Lotus Cortiną w fabrycznej specyfikacji w doborowym towarzystwie.
I świetnie, że zaczynają pojawiać się w PL ludzie pokroju Pawła Omleta czy Rafała Płatka, którzy próbują wbić się do tej wyższej kasty, ale jak sami przyznają - droga przed nimi daleka, a progi bardzo wysoko. Stąd propozycja Berg-Trophy, bo tam przy zupełnie realnych nakładach można uzyskać efekt, o który nam [prawie] wszystkim chodzi, czyli mnóstwo zabawy w towarzystwie podobnych odchyleńców - a może nawet jakiś wynik sportowy?
Dlatego kwestię homologacji ja osobiście traktuję z przymrużeniem oka. Jeśli jakieś zawody będą wymagały homolki FIA, to ja odpuszczam - nie ze względu na przekonania, a na koszty. Dla mnie w sam raz jest regulamin PC, tylko że w odniesieniu do wszystkich europejskich marek, a nie tylko Forda. Imprez tego pokroju jest co roku coraz więcej i wkróce trzeba będzie wybierać w kalendarzu gdzie który weekend, bo zaczynają sie dublować :)
A na razie tup-tup do garażu i podkręcać te nasze staruszki ...
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-06 10:41:23 /
Z całym szacunkiem Krk4M, jakie to są homologacje?
Hom. Grp Marque Modèle x Cyl.
1567 2 Ford Capri 2000 1998
5302 1 Ford Capri 1996
Gnieciuch / 2007-11-07 00:15:25 /
Gnieciuch - takoż nie bez szacunku :)
1567 to Koeln V6 2.0 w Grupie II, a 5302 to Essex V4 2.0 w Grupie I
A swoją drogą to rzuć linkiem do tej listy, bo na mojej ich nie było.
Do Capri miałem tylko numery 5295-5300, 5027, 5336, 5411, 1609, 1627 oraz 1660.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-07 02:39:45 /
http://www.fia.com/resources/documents/1906603385__Historic_Pre_Homologations_a.pdf
lista aut homologowanych do wyscigow samochodow historycznych (podobne wpisy sa w listach samochodow do wyscigow gorskich). Tylko dlaczego przy tych wpisach o ktorych pisze gnieciuch nie ma rocznika?? O to jest pytanie i co to oznacza.
greenhorn / 2007-11-07 09:27:44 /
http://www.hrct.co.uk/downloads/FIA.xls
Na stronie głównej jest trochę informacji na temat techniki i innych.
http://www.hrct.co.uk/index.php
Gnieciuch / 2007-11-07 12:07:37 /
Dzięki za podesłane linki do listy homologacji FIA:
- Pająkowi 08:24
- Greenhornowi 09:27
- Gnieciuchowi 12:07
- Bartkowi Suderowi 12:10
Cała lista po przerzuceniu do Worda to ponad 120 stron tabeli przy literkach wielkości 8. W tej chwili wyciągnąłem już z niej wszystkie Fordy i pomalutku sortuję wg karoserii, silników i roczników. Do wieczora może się wyrobię :)
Odrobinkę cierpliwości, please...
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-07 14:54:06 /
Hehe - Gnieciuch otrzymał podwójny podzięk, bo przecież Bartek Suder to właśnie on. Ale posłał na stronkę i na priva - stąd ów dubel..
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-07 14:56:46 /
O rany! Zostałem zdemaskowany 8-) !!
Gnieciuch / 2007-11-07 15:55:30 /
Czeski Berg-Cup to fajna sprawa ale nijak się ma do helmutowego.
W Czechach pojeździsz w Berg-cup,w Polsce w Youngtimer Trophy i Track Day-ach.
Profesjonalne podejście do tematu owocowałoby wystepami w górach gdziekolwiek w Europie i wyścigami pokroju Egons500.
Tak jak pisze Krk4m kasa,jeszcze raz kasa.
Wydaje się że co tam przygotować solidnie autko do profesjonalnych startów.
Ale wierzcie mi że trzeba mieć naprawdę potężny sprzęt żeby zawalczyć na zachodzie.
Widziałem to i owo,a tak jak przygotowują auta Niemcy to kosmos.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-11-07 18:34:01 /
kwestia podejścia... jeśli chodzi o Fun a nie pudło... to nie ma problemu
Pe®ana / 2007-11-07 18:49:50 /
Jasne..
Dlatego ja też staram się przygotować autko do startów w Polsce.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2007-11-07 19:09:39 /
Errata do mojej wypowiedzi z godz. 02:39 w nocy wczoraj [po północy dziadkowie niedowidzą najwyraźniej]. Homologacja 1567 grupy II z 1969 r. dotyczy jednak Essexa 2.0 V4, a pojemność 1998cc jest błędem drukarskim [winno być 1996cc i to mnie zmyliło, bo 1998cc to właśnie Koeln V6]. Ale wystawiona jest dla Forda GB, a tam przecież Koeln nie występował wcale, zaś Pinto 2.0 wszedł do Capri dopiero po liftingu 3 lata później.
W ogóle [wiem, nie Wasza wina] w tym wykazie homologacji jest mnóstwo byków i można się zbudzić z łapką głęboko w nocniku nastawiając się na konkretny wózek, a potem ściągasz homologację i okazuje się, że to nie ten model.
Poza tym większość tych homologacji ma późniejsze aneksy i 'appendixy' dotyczące zmian nadwoziowych wprowadzanych przez producenta. Dawno temu (czasy grupy T i GT do roku 1965 włącznie) każda taka zmiana wymagała nowej homologacji - stąd np. trzykrotnie homologowany Ford Anglia 997cc czy czterokrotnie - Zodiac Mk3 2553cc. Później (czasy grup 1-2-3-4 czyli 1966-81) aneksy tak się rozpowszechniły, że np. na homologacji Cortina Mk3 2.0 [Pinto] jeździły wszystkie Cortiny Mk4 i Taunusy II/III z tymże silnikiem, a Cortiny Mk4 z silnikami 1.6 i Taunusy II/III z Pinto 1.3 korzystały z homologacji dziobaka. Co lepsze - Escort Mk2 RS1800 przejeździł ponad dwa sezony i wygrał kilkadziesiąt rajdów w mistrzostwach Europy i świata na homologacji Mk1 RS1600 ze zmianami producenta :)
Dlatego nie jestem w stanie autorytatywnie stwierdzić, czy homologacja 5027 grupy A z 1982 [poszerzona w 1985 także o grupę N] jest jedyną dla Capri Mk2. Na pewno jest jedyną dla Capri z silnikiem 2.8i. Natomiast Mk1 homologowany był w latach 1969-71 z silnikami Koeln V4 1.3-1.5-1.7 i V6 2.0-2.3-2.6, Kent R4 1.3-1.6, Essex V4 2.0 i V6 3.0 i być może wszystkie homologacje dla Kenta 1.3 i Koelnów V6 dostały aneks dla budy Mk2 [V4 w Mk2 nie występowały]. Na pewno jest taki aneks dla Essexa 3.0 Mk2, bo takie auto wysoko punktowało w wyścigowych mistrzostwach Europy (ETCC) i wygrało brytyjską serię BTCC, do czego musiało mieć homologację FIA.
Nigdy natomiast Capri nie był homologowany z Pinto R4 1.3-1.6-2.0. Podobnie zresztą jak Granada z motorami innymi niż Essex 3.0 czy też Taunus/Cortina z V6 2.3 [choć Cortina ma homologację z Essexem 3.0]. Dlaczego? Nie wiem...sorry :(
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-08 10:49:12 /
"zaś Pinto 2.0 wszedł do Capri dopiero po liftingu 3 lata później."
http://www.capri.pl/capri/mk1-usa-2000
;-))
MikeB4 / 2007-11-08 16:03:11 /
Mówię o rynku europejskim, Mike...
Czy którykolwiek z 'federal' Capri R4 czy V6 miał jakąś homologację FIA ?
Widać przykład b. premiera nie idzie w las...
Spróbuj czepić się Fieściny, to zaraz kwity na człeka szukają :))
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-08 16:24:03 /
Dzieki KRK za wejscie w temat :) Twoje wnioski moze nie sa dla nas zbyt optymistyczne, ale przynajmniej potwierdzaja wlasne poszukiwania. Jedno pytanie; czy faktycznie znalazles tylko jedna homologacje na Capri 2,8i? Mnie sie wydaje ze jest jedna A grupowa i jedna N grupowa.
greenhorn / 2007-11-08 18:34:07 /
Od 1982 r. FIA ma osobną numerację tylko dla grupy B, a przejście z N do A i odwrotnie robi się aneksem. Dlatego wszystkie N i A mają wspólną numerację, rozpoczynającą się od 5000. Dla Capri 2.8i [buda MkII'78] Ford najpierw (1 maja 1982) uzyskał homologację grupy A, a dopiero 1 września 1985 poszerzył ją o grupę N.
Dlatego napisałem JEDYNA - bo obie grupy występują pod tym samym numerem. Zresztą tak samo jest z Escortami, Fiestami, Sierrami, etc.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-08 19:02:27 /
KRK4M zaloz strone internetowa ;) wikipedia w pol roku padnie ;D
michalch83 / 2007-11-08 19:17:23 /
Nie wiem czy federale miały homologacje , ale 2.0 ohc wprowadzili nieco wczesniej co mnie też strasznie zdziwiło ;-))
MikeB4 / 2007-11-08 21:44:23 /
Pierwszym autem z silnikiem Pinto SOHC był dziobak 1.3/1.6 w lipcu 1970.
Anglicy pokazali Cortinę z Pinto 2.0 w październiku 70, a Jankesi dopiero po wakacjach 1971 zapakowali go do Pinto i Capri.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-11-09 00:01:45 /
to ja może podłącze pod wątek pytanie.
chciałbym robić escorta w jak największym stopniu zgodnego z załącznikiem J ale nie bardzo wiem pod którą grupe on podchodzi i wg czego mam go robić... W sumie Escort jest chyba w klasie historycznej ale jak to sie ma do tych przepisów ?
http://test.pzm.pl/Sporty_samochodowe/Rajdy/Regulaminy/Zalacznik_J_FIA
Pospiech / 2007-11-11 20:09:00 /
To może jak część z kolegów zdobyła już swoje upragnione Homolki to powklejacie je na forum? Może na początek w formie scanów w postach, a później może się z tego zrobi jakieś archiwum w dziale Garaż?
Gnieciuch / 2007-12-13 12:04:34 /
jakby ktoś chciał to tu jest sporo homologacji:
http://web.archive.org/web/20050309142420/www.dasu.dk/Historiske-Homologeringsattester/
Sachar / 2009-12-08 23:22:55 /