Nie odpowiada mi absolutnie moda na coraz większe obręcze i coraz cieńsze opony. Mój Ford został obmyślony jako piękny na trzynastkach, i takie chciałbym zachować. Niestety, opon szerszych niż 205 ... nie ma. Podobnie zresztą jak i felg szerokich. Ja nie wiem, może ja źle szukam? Tzn. na polskich serwisach czy w polskich sklepach nie ma na pewno, w sklepach patrzą z politowaniem (w jednym poradzili mi felgi od ... Kijanki...). Może jednak ja źle szukam na zagranicznych stronach?
Na capri.pl przeczytałem gdzieś, iż ktoś tam w Azji produkuje. Nie potrafię jednak znaleźć. Ponoć Michelin wznowił produkcję opon retro, może tam? Ale nie znalazłem żadnej wzmianki w ich sklepach netowych. Tak więc jak to jest, pytam, bo może czas oswoić się z myślą o kupnie 14" felg, no bo jak nie ma skąd...
rypswyps / 2007-08-14 22:46:30 /
No wybacz ale ja swojego forda na czymś innym niż 16 już nie widzę a oponka 225/55;) więc nie taka cieniutka.
Ludwik 3M / 2007-08-14 22:54:21 /
Czy ja wiem... trudno dostać, ale swój urok ma, w końcu co ATSy 13" to jest to... Myślę że nikt kupując starego Forda nie zakładał że łatwo będzie. Ale za to jazda, ludzie i rozmażone spojżenia posiadaczy plastików rekompensują wszystko!
A co do felg to jak poczytałem to można poszerzać, na Capri.pl można też znaleźć to i owo. Nie jest źle! A i czasem rarytaski u gumiarzy się trafią...
Pozdrawiam
SzooGun / 2007-08-14 22:56:19 /
ja też od pewnego czasu rozglądam sie za obuwiem 13 calowym w jakis sensownych szerokościach ale ciężko... jazda na 15 195/205 55 przyprawia mnie o ból na naszych drogach, zakręty łyka milusia ale w koleinach i na nierównościach :(
Jellon aka Revenge Racer / 2007-08-14 22:58:32 /
Jak kupowałem Capri to nie miało być wygodnie tylko miało być Capri! :D
Pozdrawiam
SzooGun / 2007-08-14 23:00:41 /
Ja na swoim mam 13" na 7" i również nie widzę go na innym wymiarze (chyba że szersza fela :D).
Co do opon to jest trudno nie zaprzeczę, ale kto szuka ten znajdzie.
...::$nuffy (Grześ) / 2007-08-14 23:02:28 /
Jaki wymiar chcesz ??
215/50 R13
235/50 R13
pozatym
185/65 R13
195/55 R13
Takie dziś już nietypowe są nadal dostępne - większość to Yokohama Y352 OWL z dość oldschoolowo wyglądającym bieżnikiem. Cena około 400 zł za sztuke tych 2 pierwszych minus jest taki, że trzeba po nie jechać do Czech.
Są też 205/60 R13 którym to rozmiarem ostatnio u nas obrodziło - kiedyś nie było nic a jak było to około 500 zł /sztuke a teraz kupisz i za 250 zł i wybór jest ;-))
MikeB4 / 2007-08-14 23:03:08 /
Ja kupiłem fele 13 8.5 cala szerokie i jazda na 195 to chała a 225 lub 235 nie do kupienia.Lipa panowie.
Gdyby ktoś miał namiar chętnie kupię
Zawada1 / 2007-08-14 23:04:02 /
Jellon ja ganiam Capri na 205/50 R15 z przodu i 225/50 R15 z tyłu i to bez wspomagania - na gładkim daje radę, w koleinach powiem dość dyplomatycznie "trzeba się przyzwyczaić";)
Wroniasty / 2007-08-14 23:04:07 /
da sie znaleźć tylko trochę cierpliwości trzeba, poza tym jeżeli chodzi o 205 na 13stki to wogole problemu nie widze z nowymi oponami. Gorzej dostać nisko profilowe szerokie oponki na 13stki.
Kohito_PS / 2007-08-14 23:05:11 /
Mike B4 - ale on nie ma Escorta, tylko Capri :)
Te wszystkie 13" w profilach 50 i 55 się do Capri nie nadają.
Proponuję przód 185/65 i tył 205/60 - spokojnie do 220PS wystarcza.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-08-14 23:07:55 /
Raczej wydawało mi sie, że ma dziobaka ;-)) Gdzie to chce wcisnąć w jego nadkola to nie wiem jak 7x13 Et5 juz nie mieści sie z 205/60 R13 ....
W każdym razie 235/50 R13 to raczej po obwodzie to samo co 205/60 R13 ??
Idealne dla Zawady na te Minilajty ;-)
MikeB4 / 2007-08-14 23:12:04 /
Dodam jeszcze, że te 225/50 R15 na tyle bardzo skutecznie zamulają Prozaca... fajnie wyglądają i świetnie trzymają na suchym, czystym asfalcie - nie daj boże trochę wody, lub piachu i jest dramat... trakcja na starcie jest znakomita, ale na węższych kapciach znacznie szybciej Prozac by jechał, więc nie przesadzajcie z tą szerokością gum - bo co za dużo to nie zdrowo. Dla 2.8 optymalna szerokość gumy to 195mm (no ewentualnie 205mm), dla zdrowego 2.0 pewnie 185mm - powyżej tych szerokości więcej jest minusów posiadania szerokiej gumy niż plusów... przynajmniej ja tak to widzę.
Wroniasty / 2007-08-14 23:15:22 /
Ja pisałem o granadzie;)
Ludwik 3M / 2007-08-14 23:17:31 /
Mike masz dla mnie jakąś propozycje handlu czwartek i piątek jestem w twoich okolicach
kasę jakąś mam więc...
Zawada1 / 2007-08-14 23:20:29 /
Granada to w ogóle na 13stkach stworzona nie została ;-)) Jak już to na 14stkach ... wiec totalny offtopic.
Ja tez nie widze swojego starego Fordzika na czymś innym niż 13 calówki (Fiesta 1, Escort 2, Capri 1, Capri 2 i żadnej Granady ;-)) Wroniasty to nie wątek o 15stkach ;-p
Oponki są a co do felg - to nowych w tym odsadzeniu to raczej można zapomnieć chyba, że jakies chromowane stalówki ... ew. minilighty - które robią nadal i to nawet 8-9 cali szerokie. Są i szersze felgi np. skręcane 3 cześciowe BBS często ktoś oferuje na www.ebay.de (używane) nawet kiedys były 11 x 13 cali, ale A) opona B) miejsce w nadkolu C) cena ;-))
MikeB4 / 2007-08-14 23:27:07 /
a) oponą to bym się nie martwił.... już gdzieś zadawałem linki, że do takich 13-stek o szerokości 11" to swietnie pasują oponki z formuły 3 :-)
Jeszcze 3 lata temu wydzwaniałem do przedstawicielstwa Yokohamy i opony 235/50/13 Radial 352 były wciąż produkowane, przy czym niestety wtedy kosztowały około 700zl/szt. o ile pamiętam.
Bardzo bardzo często są na ebay.de do sprzedania jakieś oponki 235/60/13.
Parę dni temu poszły po 60euro za parkę pierelki i goodyeary w bardzo dobrym stanie.
Za to jeśli ktoś ma ciotkę z hameryki to bardzo łatwo jest dostać baloniaste oponki w rozmiarze 205/70/13 i to do tego z białym oryginalnym paskiem :-)
♠Zoggon♠ / 2007-08-15 00:10:01 /
No to sprawdzam ową Yokohamę. Do tyłu pasowały by mi 215/225. Co do wciśnięcia, do Dzioba, to mam uniesiony tył, więc przycierać nie powinno. Na przód 205, może trzeba będzie dać pierścienie dystansujące.
Z tymi gumami nie za szerokimi, to dajcie spokój. Co kto lubi. Capri i Escorty to inna sprawa, Dziób jak dla mnie to taki mniejszy kuzyn Chargerów i Torino, więc balony ma mieć słuszne, i to na stalówkach. Żadnych alusów. A prowadzenie w koleinach i na postojach...Ja nie wiem, nie mam wspomagania, auto ściąga mi na prawo, ale nie mam problemów z manewrami czy utrzymaniem kierunku na wprost. Może panowie siłkę wypadałoby odwiedzić :) .
Z felgami jest także kłopot. Nikt już nie poszerza felg, przynajmniej ja w Krakowie i okolicach mimo usilnych starań nic nie znalazłem....
rypswyps / 2007-08-15 10:37:35 /
z poszerzaniem felg nie ma problemów, sęk w tym że takimi felgami sobie można kołopotów niemałych narobić jeśli są niefachowo zrobione. Prawie zawsze mają jakieś tam bicia, więc przyspiesza to zużycie opon a czasem prowadzić może nawet do szybkiego spadku ciśnienia w oponach. Odnoś nie opon to nigdy nie widzialem rozmiaru 225 dla 13" nie wiem czy taki występuje. Z tego co mi wiadomo to Yokohama robi 215/50 i 235/50
a tak swoją drogą to jest teraz parka 215/50 ale razem z jakimiś tuningowymi felgami 8x13 ale do Forda za to :-)
♠Zoggon♠ / 2007-08-15 11:50:03 /
Felgi stalowe w Kraku poszerzał Marek Czaja, ale podobno od paru lat grozi za to kryminał - felga musi mieć atest, homologację, etc. Więc wziął się za prostowanie alumów i ma jeszcze lepiej :)
Szerokość 225 w 13" występuje tylko w profilach 45 [za niski] oraz 60 [od dawna nie produkowany]. Tu jest lista wszystkich rozmiarów 13" o szerokości ponad 200, produkowanych w ostatnim 30-leciu:
225/45, 235/45
205/50, 215/50, 235/50
205/55, 215/55, 235/55
205/60, 215/60, 225/60, 235/60, 245/60
205/65, 215/65
205/70
205/75
205/82
Większość niestety od ponad 15 lat nie jest już produkowana - zostały te najniższe
Pozdreaux
KRK 4m / 2007-08-15 12:49:28 /
http://www.autofit-schlossgarage.ch/dunl.somm45.htm
225/45 R13 cena troche zniechęcająca ;-)
Hmmm a tu 235/50 R13 nawet taniej niż w Czechach
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/514517_-y352-235-50-r13-89h-owl-yokohama.html
;-))
MikeB4 / 2007-08-15 13:21:37 /
No, to odetchnąłem, że są. Jednak źle szukałem - wielkie dzięki za wskazanie!!!
Czaja jużfelg nie poszerza, jedyne na co się zgadza, to wspawanie środków od fordowskich felg dotychczasowych do szerszych obręczy, jak się dorwie. Cena takiego zabiegu to 100 PLN za sztukę.
Co do poszerzania i jego mankmentów, np bicia - no tak, bywa, tylko że nie stać większości nas na nowe szerokie felgi.
rypswyps / 2007-08-15 20:42:59 /
Minilighty są brzydkawe...Nie pasują do Tauniaka. Ja bym chciał jakieś takie typowe stalówki,z ET ujemnym lub zero, niestety, chyba nie do dorwania. Osobiście będę szukał jakiś poszerzonych felg szerokich, i do nich wspawywał moje środki od kół.
205/60/13" są wyższe na obwodzie o 1 cm od 135/50/13". Niestety.
rypswyps / 2007-08-15 21:49:20 /
Ale 235/50 mniej sie ugną bo mają mniejszy profil , promień dynamiczny będzie bardziej zbliżony... 1 cm to niewiele - bieżnik ma od około 9 mm na nowej do 2 mm na zużytej wiec jakaś tam tolerancja zawsze jest ;-) a różnica między zużytą a łysą jest nawet większa niż 1cm
MikeB4 / 2007-08-15 21:55:45 /
Przy okazji do 235 jaka szerokość felgi by była optimal?
rypswyps / 2007-08-15 21:58:12 /
Z tego co wiem to 8 cali ale niech Mike mnie poprawi
Zawada1 / 2007-08-15 22:01:47 /
7,5 też dobre np. superszerokie RSy z wklęsłymi ramionami jak u Zoggona z tyłu ;-)
MikeB4 / 2007-08-15 22:08:03 /
No Zoggon ma takie buty na 7,5" i wygląda to to .. godnie :)
http://www.opony.pl/lista_opon.asp?rozmiar=1214
a tu nowe 205/60 poniżej 4 stów
Sachar / 2007-08-16 11:44:15 /
http://www.oponytanio.pl
od 158 zł za Chińszczyzne do 270 zł za Toyo
MikeB4 / 2007-08-16 12:37:51 /
tak swoją drogą, to czy Formuła 1 nie jeździ na "trzynastkach"?
poniżej fotki rozmiaru 325/45R13 :-) Bridgestone
podobno wskazana szerokość felgi dla takich kapci to 13-14 cali :-)
♠Zoggon♠ / 2007-08-28 20:21:28 /
Znalazłem w końcu felgi (dzięki Daniello wskazówce) szerokie. Robią takowe Smoor, RSL, ATS, AWC. Nie jest źle.
rypswyps / 2007-08-29 01:14:23 /
zoggon, a na tych wielgastych oponach można jeżdzić na co dzień?
rypswyps / 2007-09-01 14:30:42 /
rypswyps:
o ile nie ma na nich napisu "for racing purpose only" to można :-)
gorzej tylko z twardością gumy... opona może się bardzo szybko zużyć...
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 1 kwietnia 1999 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
(Dz. U. z dnia 15 maja 1999 r.)
w § 11 traktuje:
...
4. Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.
5. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, jeżeli koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.
6. Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi,
2) w przypadku pojazdu samochodowego o dwóch osiach z kołami pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem,
3) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej, z zastrzeżeniem że na osi nie napędzanej opony mogą być takie same, jak na osi kierowanej,
4) w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4 pkt 3 (dla autobusów głębokość bieżnika nie mniej niż 3mm),
5) w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę,
6) w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami przeciwślizgowymi.
to jedyne warunki dla opon w rozporządzeniu wspomnianym... pomijając wymogi homologacji opon dla autobusów...
jeśli ktoś wie jeszcze o jakichś przepisach dotyczących opon, to chętnie się do wiem :-)
♠Zoggon♠ / 2007-09-01 15:24:36 /
Fajne, kurcze, ale jak to założyć do Dzioba?:). Nie da się.
A jak jesteśmy przy szerokich kapciach, to o ile w końcu mogą wystawać poza obrys auta?
rypswyps / 2007-09-01 22:44:41 /
nie mogą wystawać poza obrys auta niestety... nie będę już cytował, ale w innym paragrafie dotyczącym błotników napisane jest, że nie mogą wystawać...
a jak zmieścić 325/45R13 do dzioba? no most zwęzić po 12cm na stronę i już nie będą wystawać:)
tylko ja się obawiam że takie oponki to tak z 1500zł/szt. a może i więcej? :-)
Nie wiem ile kosztuje jedna opona do F1 :-)
♠Zoggon♠ / 2007-09-02 02:05:49 /
zoggon pytanie tylko po co??? :)
♠MAD♥DOG♠ / 2007-09-02 04:37:36 /
MAD DOG vel PITBULL:
tak dla lansu :-P hehehe
♠Zoggon♠ / 2007-09-02 09:15:48 /
Micheliny do F1 kosztowały 3 lata temu po 800-850 GBP za sztukę przy zakupie hurtem 200 sztuk. Podobno oferta Bridgestone była ciut tańsza, więc FIA podpisała kontrakt z żółtkami. Ale nie sądzę, żeby zeszli poniżej 4000 zet za sztukę.
I oczywiście średnio po 2000 km z takiej gumy wyłażą druty :)
Pozdreaux.
KRK 4m / 2007-09-02 10:09:40 /
No to co, trzeba się zrzucić na hurtowe zamówienie, i git:). Jak zaparkuję pod TESCO na takich gumach od F1...Łoł!!!
A jeszcze o tych poza obrys oponach. Kurcze, właściwie to dlaczego nie mogą? Chciałbym założyć 235/50 R13 do tyłu, i chyba nie obyłoby się w takim razie bez poszerzania karoserii, czego oczywiście nie mam zamiaru najmniejszego robić. Jedyne rozwiązanie jakie mi przychodzi do głowy, to jakiś rodzaj takich obramówek stalowych na obwodzie nadkola, podobnie jak mają np stare Grantniki, tyle że dużo szersze. Tylko czy znowu się psy nie dowalą, bo wg nich to może zadziałać niczym kosa, bo ja wiem....
rypswyps / 2007-09-02 13:21:28 /
To ja może zmienię temat z opon na fele.. Czy istnieją trójramienne ATS-y w wersji innej niż 13" ?? Czy bywały kiedykolwiek w innych średnicach?
wzorem przerabianych terenówek do off-road'u można założyć na ranty błotników paski gum... chociaż tragicznie by to wyglądało... a co do wytawania... chodzi przede wszystkim o chlapanie podczas jazdy po uświnionej/mokrej nawierzchni
♠Zoggon♠ / 2007-09-02 15:32:30 /
http://www.rsl-motorsport.de/Inhalt/CULTWHEELS/felge13-15zoll.html
http://www.smoor-felgen.de/pagea.html
rypswyps / 2007-09-02 15:45:59 /
jakos nie moge sie dopatrzec na tych stronach ats trojramiennych wiekszych niz 13cali :)
♠MAD♥DOG♠ / 2007-09-02 16:23:14 /
Były też takie dziwne podobne koła ... na opony TRX większe niż 13 cali , ale niezbyt urodziwe ;-))
MikeB4 / 2007-09-02 21:23:59 /
Koszmarny ten quasi mustang...
To jakie to były te trx, większe niż 13, a mniejsze niż 14?
rypswyps / 2007-09-02 22:01:31 /
http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=43&lang=EN
http://www.capri.pl/forum/56426#87780
http://www.capri.pl/forum/40531d7d8d1ce
TRX jak wynika z wątków były różne - wymiar metryczny 340, 365, 390 i 415 mm
(13.4, 14.4 , 15.4 , 16.3 przeliczając na calowe felgi)
MikeB4 / 2007-09-02 22:16:57 /
Rypswyps... ja też się nie mogę doszukać.. Chodzi mi o trójramienne. Podobne do tych z pseudo-stanga. A te na stangu wyglądają jak tania imitacja loda z ruchomym waflem :/
Takie cuda znalazłem, ale cena morduje :
http://www.gbsalpine.com/wheel/gotti/eng/073s.html
http://www.gbsalpine.com/wheel/gotti/eng/5t.html
:(
rypswyps / 2007-09-28 22:38:11 /
Sliczne ...nie robią 14 ? .... jaka cena bo mi pdf nie przewija ?
MikeB4 / 2007-09-28 22:57:44 /
super te felgi:)
BirdDog / 2007-09-28 23:08:23 /
te z pierwszego linku 310 euro każda, drugi link - 323 każda....
rypswyps / 2007-09-28 23:15:41 /
A propos, potrzebuję jakies 8 " ówki, dwie sztuki.
rypswyps / 2007-09-28 23:17:00 /
Znalazłem szerokie opony firmy KUMHO -- 235/45 R13 i 215/50 R13 a co najważniejsze z homologacją drogową
http://www.kumhotyres.pl/index.php?cPath=405_425
MikeB4 / 2010-04-22 14:34:26 /
Ale to najwyżej do naszych Escortów, Mike...
Dla Capri za małe o dobre 10% albo 50 mm - potrzebne byłyby 235/55 i 215/60
Pozdreaux.
KRK 4m / 2010-04-22 15:45:44 /
Jeśli ktoś Capri jeździ na co dzień to faktycznie za niskie.
Ale na wyjazdy okazjonalne oraz na tor to nie widzę przeszkód.
Aldaron / 2010-04-22 16:02:50 /
Też mi się tak wydaje - będą ok :-)) Jak niektórzy montują 175/50 do Fiest i Escortów ;-P
235/45 to 10,6 cm wysokości opony od felgi
205/60 to 12,3 cm wysokości opony od felgi
235/50 to 11,7 cm wysokości opony od felgi
znalazłem też jakieś wyścigowe 255 o średnicy koła 57 centymetrów - więc tak pi x drzwi obwód fabrycznej 205/60 R13 -- tylko są to opony bez homologacji drogowej :-( ale nie slick.... mają bieżnik.
MikeB4 / 2010-04-22 21:05:16 /
Dobrze że znalazłem ten tema sam potrzebuję do mojego zabytkowego samochodu
zibaz23 / 2021-10-21 11:29:34 /
Bardzo subtelne, spamerze :)
Konar / 2021-10-21 11:38:35 /
Ja nie mieć felgi 13 cali ale za to ja być nigeryjski książę i mieć dla Ty 100.000.000 dolar :)
Junior / 2021-10-21 22:59:28 /