logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » układ chłodzenia » Customowa (i budżetowa) chłodnica oleju do capri mk3.

Customowa (i budżetowa) chłodnica oleju do capri mk3.

Witam

Wg szanownych panów meteorologów tegoroczy PC ma być upalny, naszła mnie więc ochota na zamontowanie chłodnicy oleju, co by nie zabić silniczka ;)
Od razu zaznaczam, że chodzi o chodnice olej-powietrze.
Kwestia miesjca, w którym ową chłodnicę chciałbym zamontować jest mało ważna, tzn stsunkowo łatwa do przeskoczenia. Chłodnica ma być prosta, bez termostatu ( zimą nie jeżdzę).
Interesuje mnie bardziej strona stricte techniczna, czyli :
1) od czego najlepiej chłodnicę ( o ile robi to jakąś różnicę poza różnicą zamopoczucia i ilości funduszy),
2) skąd wyprowadzić wylot oleju z silnika i jego powrót - myślałem nad czujniekiem cisnienia oleju, ale nie wiem jak rozwiązać powrót ( może jakis trójnik z zaworkiem cisnieniowym) i nie do końca wiem jak wpłynie to na wskazania zegaru cisninia oleju...
3) jakich węży użyć - myślałem o miedzianych ( np od gazu), ale nie wiem czy nie będą miały za małej średnicy i jak się ma sprawa z dostępnością końcówek o różnych gwintach?? a jesli węże gumowe to jakie???

Generlanie jesli ktoś ma dośwadczenia z wyżej wymienionym tematem to proszę o podzielenie się wiedzą dla dobra ogółu i mojego przy tym także ;)

Pozdr!

michalch83 / 2007-07-13 17:56:05 /


Ad 1 : z tego z czego znajdziesz byle szczelna i dedykowana do oleju ( można także użyć wymmiennika od klimy ale te są duże i trudno je umiejscowić w aucie )

Ad 2 : zastosuj podkładkę pod filtr oleju ( z BMW , R5 GTT , Astry GSI ) wtedy chłodnica będzie wpięta w ukłąd w miejscu nie powodującym zmiany ciśnienia ani przepustowości ukłądu ) jedynym problemem może być skok gwintu w śrubie mocującej podkładkę , ale dobry tokarz ominie sprawę w godzinę .

Ad 3 : węży zakupionych w sklepie z wężami do hydrauliki siłowej , w tymże sklepie utyną ci je na odpowiedniądługośći zarobią końcówki tak żeby wszystko było cacy . Węży od gazu nie polecam bo mogą mieć za małą średnicę , ale głównym problemem będzie to że bujający sięsilnik będzie je najprawdopodobniej obrywał .

Nie rób połączeń węży przy pomocy cybantów .
Tutaj masz opis jak ja to rozwiązałem :

http://www.fiestaklubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=14721&postdays=0&postorder=asc&start=40

na trzeciej stronie masz opis krok po kroku

CzarnyMatowy / 2007-07-13 18:13:01 /


Ad Ad2. Może prościej zastosować taką z 2,8 V6 Forda ? Pojawia sie raz za czas, nawet taką zakupiłem.

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-07-13 18:47:43 /


Marian na pewno prościej tylko że miało być niskobudżetowo :)
Ja podkładkę od BMW wyrwałem za grosze i to w pierwszym miejscu w którym poszukiwałem części bo jest ona bardzo popularna . z dokładką do forda będzie chyba więcej zachodu

CzarnyMatowy / 2007-07-13 18:55:00 /


Widzialem kiedys taki patent. Moze facet robil to na szybko a moze mialo dodac to sportowego uroku.
Weze mozna dostac w sklepach z czesciami do maszyn rolniczych od tzw hydrauliki silowej, maja tam odrazu cala mase redukcji i roznych przejsciowek. pzdr

szeski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2007-07-13 18:56:38 /


Szeski dał zdjęcia które bardzo dokłądnie obrazują jak nie należy montować chłodnicy oleju :) ( chyba że chłodnica chłoodzi olej do turbulatora gulgotnikowego ramplówki górnej )

CzarnyMatowy / 2007-07-13 19:02:48 /


Można zastosować chłodnicę wody z v-ki automata która ma na dole chłodniczkę oleju od skrzyni biegów.I tam można się wpiąć.

Maroo Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-13 22:50:15 /


Znacząco taniej/prościej będzie wykorzystać seryjną chłodniczkę oleju/wymiennik ciepła z 2.8/2.9 V6. Ewentualnie jeżeli chcesz jeszcze mocniej schłodzić olej to zamiast wpinać ją w obieg - można dla niej dać oddzielny obieg (z jakąś nieduża dodatkową chłodnicą cieczy w przednim pasie - np od automatu) - i niech ciecz sobie grawitacyjnie krąży:

chłodniczka - pas przedni - chłodniczka etc, etc

Ciecz odbierze znacznie więcej ciepła od oleju niż powietrze - to nie przypadek, że nawet Porsche wycofało się z chłodzenia silników powietrzem;) Do tego łatwiej coś takiego wykonać i da lepsze efekty niż chłodzenie oleju powietrzem.

P.S. - Taką chłodnicę oleju/wymiennik ciepła można dostać za 20 pln na szrocie jak się dobrze poszuka. Na Allegro - widziałem ostatnio po 40 pln.

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-13 23:45:33 /


Wymienniki woda/olej wystepuja nie tylko w silnikach 2.9 i 2.8v6, ale rowniez w 2.5D

Mysza liil (EM) / 2007-07-14 01:40:11 /


Póki co najbardziej do mnie przemawia wizja Wroniastego, ale ma jedno ale ;) - układ ze standardową chłodniczką oleju pod filtr podpiętą pod dodatkową chlodnice z wodą będzie chyba musiał mieć jaks zbiorniczek wyrównawczy co by się to mogło odpowietzyc.... - chyba dobrze kombinuje???

michalch83 / 2007-07-14 11:01:45 /


Michał po co od razu zbiorniczek przecież odpowietrzenie można zrobić gdzieś w najwyższym miejscu układu - starczy odpowiedni wąż...

Ja na dzień dobry na Twoim miejscu nie bawiłbym się z chłodzeniem cieczy wychodzącej z chłodniczki powietrzem, a zaczął tylko od założenia chłodniczki/wymiennika ciepła - jeżeli nie spełni Twoich oczekiwań - olej będzie zbyt rzadki po ostrej jeździe - to dopiero wtedy baw się w mocniejsze schładzanie go. Pamiętaj, że 2.3/2.6 seryjnie nie miało tego wynalazku, więc myślę, że po zaaplikowaniu go temperatura oleju będzie już wystarczająco niska. No chyba, że jesteś "wybitnie zdolny";)

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-14 11:48:58 /


nie ;) ja po prostu trafiam na słabe silniki i wadliwe mosty ;D

michalch83 / 2007-07-14 14:43:07 /


Hmm Wroniasty - autor zaznaczył że nie chodzi o wymiennik tylko o chłodnicę olej/powietrze
( jasne że wymiennik jest prostrzy w montarzu i tańszy , ale w aucie ostro traktowanym będzie mniej odpowiedni , zresztą była już o tym dyskusja na forum )

Dodatkowy ukłąd z krążeniem grawitacyjnym ? ehh czy aby na pewno zdołą odebrać temperaturę z oleju zaraz poo ostrym potraktowaniu silnika ? To chyba raczej taki gadżet dla Caferacerów .

CzarnyMatowy / 2007-07-16 21:50:07 /


zdaje sie, ze cos takiego mozna dostac do UAZa

pmx (wiewior;) Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-17 00:43:33 /


CzarnyMatowy - ciecz znacznie lepiej odbiera temperaturę, a jeżeli potem od tej cieczy temperaturę odbierać będzie jeszcze powietrze... właśnie tak jest chłodzony cały silnik;) Ja o temperaturę oleju w takim układzie bym się nie martwił... Zresztą z tego co wiem Michał nie przygotowuje samochodu na Indianapolis 500, a na PC 2007;) Nie przesadzajmy - skoro oryginalnie 2.3/2.6 wogóle nie ma chłodniczki/wymiennika ciepła i jakoś z tym żyje (nawet Capri RS2600), to jak da się mu wymiennik ciepła to olej po ostrym traktowaniu będzie zimniejszy, a jak jeszcze dołoży się oddzielny obieg grawitacyjny z chłodniczką to stracić film olejowy w tak nisko kręcącym się silniku będzie niemożliwością... Jakieś mega chłodzenie oleju w takim silniku to po prostu przerost formy nad treścią, rozumiem w silniku typu 1.8 z Hondy Integry Type R - bez limitera obrotów, ten silnik potrafi zakręcić się do 10k rpm, ale nie w 2.3/2.6 V6 - technologicznie to traktor;)

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-17 11:53:06 /


Wroniasty - wypomne Ci ten traktor na PC ;DD

michalch83 / 2007-07-17 11:57:03 /


A ten dalej swoje, że mnie wyprzedzi - wyprzedzisz na 101% bo na PC będę motor docierał:( Swoją drogą chętnie się Twoim traktorem przejadę na miejscu pilota;)

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-17 12:01:25 /


Ja uwazam, ze wyprzedzi jesli zdola to cale ustrojstwo do kupy poskladac i wyregulowac;P

PieM Dokładna lokalizacja na mapie / 2007-07-17 12:55:02 /