Mam takie pytanie głównie do osób które przerabiały już temat 2.9 w capriku.
Po pierwsze czy warto pakować do tego silnika skrzynie od modeli cosworth lub 2.5td.
Wydaje mi sie że powinny być dużo mocniejsze od standardowej ale pewności nie ma ... z drugiej strony moga być bardziej dojechane.
Kolejną sprawą jest spasowanie tego ze zwykłym 2.9 ze scorpio z 97. Czy coś trzeba dorabiać/przekłądać dumać wymyślać itd.
Następna sprawa to to o ile wiam przy zwykłej mt75 trzeba podniesc w capri tunel a co z tymi dwoma skrzyniami ....?
SKUN_3M / 2007-05-08 14:29:04 /
cosworth latal tylko z automatem, do niego nie potrzeba podwyzszac tunelu, jednak w 97 roku to juz byl automat z elektronicznym sterowaniem wiec powodzenia w podlaczaniu.
2.5 td mial chyba MT75, od niej sie nie odkreca dzwona a normalnie na 2.9 nie podejdzie, nie mowiac o tym, ze mocniejsza od innych to raczej nie jest.
Mysza liil (EM) / 2007-05-08 14:32:21 /
Chyba mocniejsza od MT75 jest tylko T5 borg wagner czy jakoś tak:)
MT75 z 2.0T cosworth daje rade wiec nie powinno być problemów z wytrzymałością,
co do montażu w capri, tunel trzeba podnieść, łapę dorobić, wał przerobić, więcej nie wiem, bo transplantacja zakończyła się sprzedażą autka :(
na dłuższą metę to chyba jedyna tania opcja dobrej 5b skrzynki
odmiana MT75 była też montowana w tranzitach z 2,5L turbodieslami. w takim tranzicie na pewno obciążenia są większe jak w osobówkach.
w necie znalazłem informacje ze MT75 wytrzymuje 300Nm momentu obrotowego, tak więc wytrzyma i zwykłe 2,9 i cossiego.
Trójkąt / 2007-05-09 21:59:18 /
Scorpio nawet 97 ze zwyklym 2,9 tzn 12v ma skrzynie bez elektroniki eec5 (mozna to poznac nawet po wybieraku bo jest chromowany jak w starym scorpio) generalnie caly bebech sterowanie silnika i skrzynia jest ze starego scorpio ale z tego co mi wiadomo to nie bylo w europie przynajmniej 2,9 12v w 97 roku bo ten silnik zostal zastapiony przez 2,3 dohc w polowie 96 ale za to byl w uk chyba do konca produkcji. interesuja cie szczegoly wejdz na forum forda scorpio tam jest wszystko opisane co i jak a co do tego coswortha 2,9 to byly wersje tego 195km na manualu ale bardzo rzadkie mialy ponizej 8s do setki i lecialy 260 tak przynajmniej twierdza ich wlasciciele bo fabryka podaje inaczej jak sie zastanawiasz nad mocarnym motorem to proponuje coswortha 195km kilka czesci pasuje ze zwyklego 2,9 np pompa wody miej elektroniki i silnik ladniejszy nowy cossi wyglada jak kupa o czym mozna sie bylo przekonac na ostatniom SO 2007:)
Scorpio nawet 97 ze zwyklym 2,9 tzn 12v ma skrzynie bez elektroniki eec5 czyli nadbieg sterowany pradniczka predkosciomierza (mozna to poznac nawet po wybieraku bo jest chromowany jak w starym scorpio) generalnie caly bebech sterowanie silnika i skrzynia jest ze starego scorpio ale z tego co mi wiadomo to nie bylo w europie przynajmniej 2,9 12v w 97 roku bo ten silnik zostal zastapiony przez 2,3 dohc w polowie 96 ale za to byl w uk chyba do konca produkcji. interesuja cie szczegoly wejdz na forum forda scorpio tam jest wszystko opisane co i jak, a co do tego coswortha 2,9 to byly wersje tego 195km na manualu ale bardzo rzadkie mialy ponizej 8s do setki i lecialy 260 tak przynajmniej twierdza ich wlasciciele bo fabryka podaje inaczej. jak sie zastanawiasz nad mocarnym motorem to proponuje coswortha 195km kilka czesci pasuje ze zwyklego 2,9 np pompa wody miej elektroniki i silnik ladniejszy nowy cossi wyglada jak kupa o czym mozna sie bylo przekonac na ostatnim SO 2007:) skrzynie proponuje automat a4ld w wersji ze scorpio mk1 gdzie 4 bieg tez jest sterowany podcisnieniowo(taka skrzynie w taunusie ma Michał Suder) nie musisz sie bawic z kabelkami a cossiego tez wytrzyma pytanie jak dlugo:)
sorki za pomylke mam problemy z kompem
nie tylko z kompem masz problem:
"Scorpio nawet 97 ze zwyklym 2,9 tzn 12v ma skrzynie bez elektroniki"
Każda A4LD ma elektronikę:
pierwsze mają tylko lock-up załączny z komputera(jedna cewka w mózgu),
później (po pierwszym liftingu scorpio) overdrive załącza się elektronicznie (dwie cewki w mózgu)
aż weszło A4LDE - nie wiem w którym roku i czy do wszystkich wersji.
granadziarz_3M / 2007-06-27 08:19:29 /
Na samym początku produkcji były jeszcze a4ld bez elektrozaworów.
A4lde od 1995 roku w scorpio 2,0 2,3 2,9 24V
Do kosiarki i 4 litrówek skrzynia ma pełniejsze planetarki i w środku na odlewie podane 750Nm. Pozostałe np. do 2.9 i 3.0 mają odlane 650Nm i mniej jeżeli pochodzą od rzędówek. Im nowsza tym więcej ma zmodyfikowanych elementów i ciężej zepsuć. A4LDe później zwana 4R44 tyle już nie zniesie szczególnie pierwsze roczniki mają skłonności autodestrukcyjne głównie przez elektrozawór modulujący ciśnienie - to taka tradycja w fordzie. LD w nazwie ponoć oznacza Light Duty, więc jeżeli ktoś chce coś do katowania powinien szukać czegoś mocniejszego.
Bez problemu można spiąć Coswortha 2.9 24V z N9 od V6. Ja mam tak w Swojej Sierrce XR4x4, silnik wymieniony, skrzynia pozostała N9 od 2.8i. Jak na razie skrzynia nie jęczy ;-).
jaka elektronike? zwykle a4ld ma pierwsze 3 biegi sterowane podcisnienie a 4 elektrozaworem to zadna elektronika! elektronika jest jak jest komputer sterujacy kazdym biegiem skrzyni to mialem na mysl a taki jest owsze ale w kazdym silniku oprocz 12v tak jak to juz zostalo powyzej napisane
Ten watek chyba najlepiej pasuje do mojego pytania, ktore dotyczy silnika 2.0 DOHC i skrzynki automatycznej.
Czy do przecietnego DOHC'a pasuje skrzynka C3 razem ze sprzeglem, czy konieczne jest zalozenie sprzegla od a4ld, a moze jedynym wyjsciem jest znalezienie calej skrzyni a4ld? Jak to jest i co z czym pasuje?;) Z gory dzieki za odpowiedz;)
albo mam zly niedzielny poranek (jak zwykle) albo kolega pisze ze chce zakladac C3 / A4ld ze sprzeglem? moze warto sie dowiedziec ze skrzynie automatyczne nie maja sprzegla tylko konwerter ktorego zalozenie to raczej wieksza buba niz by sie moglo wydawac
szalony / 2008-06-15 12:12:50 /
No fakt PieM. Tam jest to hydrokinetyczne ustrojstwo :)
Albo mam zły poranek, albo kolega nie zna definicji sprzegla, badz kojarzy sprzeglo jedynie z tarcza i dociskiem, a to jest troche ograniczone pojecie;). W skrzyniach automatycznych o ile sie nie myle wystepuje sprzeglo hydrokinetyczne i prawdopodobnie to nazywasz konwerterem, ale dokladnie nie wiem, bo sie nie znam;)
po prostu konwerter to też jest potocznie sprzęgło...
to jest sprzęgło hydrokinetyczne, w garbusach występowało sprzęgło suche z tarczą w połączeniu ze sprzęgłem hydrokinetycznym i skrzynią manualną
Konwertery od c3 i a4ld nie są zamienne.
Mysza liil (EM) / 2008-06-15 21:29:19 /
Rozumiem, ze musze szukac skrzynki a4ld, bo konwertera od c3 do DOHC'a nie zaloze?
odnosnie nazewnictwa jakies 8 postow wyzej to RACZEJ nazwa a4LD ma w sobie zwrot "lock-up device" czyli wspomniana wczesniej hydraulike zalaczajaca 4 bieg albo nadbieg w tym przypadku. jak na moje to ta skrzynia akurat z "Light Duty" nie ma nic wspolnego (zwlaszcza ze obslugiwala tez eXploratoRA i Rangera). jak sie myle to poprawcie :)
szalony / 2008-06-15 21:49:53 /
Lockup to dodatkowe sprzęgło cierne wewnątrz konwertera, a 4 bieg jest dołożony w skrzyni. To są dwie różne rzeczy. Jeżeli chodzi o wytrzymałość to nie kojarzę słabszej i mniejszej tylnonapędowej skrzyni z forda. A4ld jest modyfikacją C3, do silników o większym momencie obrotowym była skrzynia C4 zmodyfikowana do 4 biegowego AOD i do C5 czyli C4 z lockupem. Do największych silników masz C6 zmodyfikowane na 4 biegowe sterowane komputerem E4OD, Co do skrótu to hamerykańska encyklopedia ma dwie definicje:
A4LD – Automatic 4-Speed Light Duty Transmission[Automotive engineering]
A4LD – Automatic 4-Speed Lock-Up Drive[Automotive engineering].
tylko ta C6 to podobno jest wielka jak v6 z a4ld :D
Mysza liil (EM) / 2008-06-17 08:43:01 /
przesadzasz mysza, długa jak A4LD, ale za to średnica skrzyni jest jak średnica dzwonu od A4LD, a średnica dzwonu jest rozmiarów kompletnej V6tki. Leży u mnie taka jedna od 7,3 Diesla...
granadziarz_3M / 2008-06-17 10:07:59 /