nie cierpię dawać w palnik niedogrzanym silnikiem, nie mam, też głębokiej wiary w dokładność wskazań elektrycznych czujników,
czy ktoś może zna temperatury pracy silnika v6 ?
blok
głowice
olej w filtrze
woda na wyjściu i na powrocie do silnika
kolektory wydechowe
chciałbym to sobie posprawdzać pirometrem laserowym i mieć bardziej precyzyjne informację.
.STICH. / 2007-03-22 22:07:56 /
Mnie kiedyś ten problem też zastanawiał, co w połączeniu z ogólną dziadowatością wskazań zegarów w capriku sprawiło że rozwiązałem sobie sprawę po inżyniersku: zbudowałem taki układ, który jako sygnały wejściowe przyjmuje stan czujników temperatury i poziomu paliwa, mierzy je, linearyzuje, kalibruje i na tej podstawie dopiero steruje wskaźnikami. W efekcie uzyskałem dość precyzyjne, liniowe i kalibrowane wskazania na "zegarach". Układ włączony jest pomiędzy czujniki a wskaźniki, w ten sposób jego obecność jest niezauważalna, wskaźniki działają mniej więcej jak działały bez tego, tyle że wskazują precyzyjnie co mają wskazywać i banalnie łatwo jest je wyregulować wedle własnego uznania.
W czasie jak to robiłem to zgłębiałem temat optymalnych temperatur silnika. Zajrzałem teraz do kodu programu od tego mojego diwajsu, mam tam przyjęte takie założenia (które wynikły z jakichś tam studiów literaturowych):
temperatura wrzenia wody: 100 stopni C - na początek idą te bardziej odkrywcze parametry :)
temperatura wrzenia wody pod typowym ciśnieniem w układzie chłodzenia: 120 stopni
temperatura wrzenia płynu chłodniczego pod typowym ciśnieniem: ponad 130 stopni
optymalna temperatura chłodziwa wypływającego z reaktora: 90-110 stopni
temperatura chłodziwa poniżej której silnik można uznać za niedogrzany: < 80 stopni
Swój wskaźnik skalibrowałem tak:
- początek obszaru "normalnej" temperatury: 80 stopni
- 1/4: 90 stopni
- 1/2: 100 stopni
- 3/4: 110 stopni
- koniec obszaru normalnej temperatury, początek obszaru czerwonego: 120 stopni
- koniec obszaru czerwonego: 130 stopni
Zaznaczam że dotyczy to chłodziwa wypływającego z silnika. Ta temperatura jest poniekąd dosyć bezpośrednią funkcją temperatury silnika i stanowi dość dobry parametr do analizy - na wylocie jest zwykle umieszczony czujnik temperatury do wskaźnika, jak i czasem inne czujniki, np. do komputera wtrysku/zapłonu, jak również termostat. W fordowym V6 co prawda przyjęto nieco inną konstrukcję z termostatem na dole, ale i tak jest on ogrzewany od tyłu chodziwem płynącym prosto z wylotu na górze, przez krótki bypass.
Analiza temperatur bloku i głowic nie wydaje się uzasadniona, gradient pomiędzy cylindrem a zewnętrzem poprzez płasz wodny jest na tyle duży że temperatura "na wierzchu" jest mało wymowna.
Temperatura oleju jest interesującym parametrem, niestety nie dotarłem do tego etapu w swoich badaniach - miałem trochę przekonstruować mój układ tak aby przyjmował jeszcze jedną temperaturę ale zabrakło już realizacji ...
Michał Konieczny / 2007-03-23 00:09:16 /
Dzięki.
Temperatura robocza oleju jest zdaje się o tyle ważna, że decyduje o jego gęstości czyli w rezultacie o tym jaka jest jakość smarowania silnika.
Pewną wskazówką temperatury oleju jest odczyt jego ciśnienia w zależności od obrotów silnika. Niestety czujnik ciśnienia też nie jest w Capri 100 % wiarygodny.
Temperatura kolektorów wydechowych, czyli pośrednio spalin silnika teoretycznie powinna świadczyć o prawidłowym składzie mieszanki i dobrej regulacji zapłonu.
Na pewno wielu z nas widziało "świecące" kolektory wylotowe przy żle ustawionym zapłonie / dlatego pytałem /.
.STICH. / 2007-03-23 06:39:02 /
W dobrej książce o moim oplu, podaje sie, że do regulacji silnika można przystąpić dopiero wtedy, gdy silnik jest nagrzany, tzn, gdy temperatura oleju osiągnie 60 stopni.
Z doświadczenia wiem, że temperatura oleju normalnie wynosi cos koło 80 st, a w ekstremalnych przypadkach- przegrzanie- dochodzi do 150 st.
a u mnie to jakoś dziwnie, mój silnik w poprzednim aucie trzymał wskaznik na połowie, wsadziłem go do siebie i mam tak ok pół centymetra przed czerwonym a nieraz nawet bliżej, ale kilka razy kontrolowałem i nic sie nie gotuje, zwsze trzyma temperature, ogrzewanie za to mam jak w vw, daje niezle...
mój wskażnik ledwo się rusza, ale temperatury silnika / pomierzone/ to :
-obudowa termostatu - 88-95
-chłodnica - 80-95
-kolektor wydechowy - 290
-przy plus minus 90 odpala się wiatrak
temperatury chyba ok ? ale na wszelki wypadek zmienię termostat
.STICH. / 2007-03-23 13:22:08 /
Temperatury zewnętrzne mierzone pirometrem będą mniejsze niż realna temperatura chłodziwa, no ale wygląda że jest mniej więcej ok.
Michał Konieczny / 2007-03-23 13:48:12 /
acha temperatura oleju na obudowie filtra około 100 / inna sprawa, że stosunkowo blisko jest kolektor /.
.STICH. / 2007-03-23 13:53:52 /
To taka przypadlosc tego silnika ze jest blisko kolektor :( .
A wlacznik wiatraka z tego co wiem to sie powinien uruchamiac w okolicy 100.
też mi się wydaje ze raczej w okolicy100, mi się uruchamia przy ok 98 na górze chlodnicy- nie wiem ile wtedy jest na dole w miejscu czujnika
Witan. / 2007-03-23 16:37:38 /
sklad mieszanki to ja mam na kilku diodach i podlaczone do sondy,jestem zadowolony ladnie to biega tylko malo to klimatyczne takie tam diody tjuningowe.