Jako że nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie zakładam nowy wątek.Po założeniu Mt75 wiadomo że wał nie będzie pasował.Po pomiarach wychodzi że przednia część wału musi być oczywiście od skrzyni MT75(scorpio/sierra)to drugą część tą za podporą wału nałeży skrócić albo przewalić na krzyżaku na oryginalną od granady i będzie ok. I tu rodzi się problem.
Po obdzwonieniu paru warsztatów od wałów dowiedziałem się że w fordowskich wałach(scorpio/granada)krzyżaki są niewymienne bo są "zaklepywane" (nie mają urządzeN do tego)obcina się i wstawia gniazda ala żuk czyli krzyżaki na zegery.Niby fajnie ale ta operacja kosztuje ok 350 pln.Skrócenie wału czyli obcięcie i obspawanie kosztuje ok 100-200pln.Pytanie-co jest lepsze ?spawanie czy wymiana krzyżaka?Osobiście wymieniałem te krzyżaki (w granadzie)i mają przelatane ponad 100 000 km i nic się nie dzieje ,nawet wału nie wyważałem.
Jako że krzyżaki w wale granada/Scorpio (w większości ) są takie same(22/67) po co skracać kiedy można wymienić tylko krzyżak i połączyć pierwszą część wału ze scorpio z drugą z granady i wszystko pasi?
Jedyny zakład który miał sensowne ceny to ten na rogu Ryżowj/Kleszczowej (ceny były z Warszawy i okolic) którego nie ma w większości "prasy motoryzacyjnej"(panorama firm itp.)
Wypowiedzcie się w tym temacie.
Pozdro.
mario75 / 2007-02-09 23:48:03 /
Wał napędowy MUSI mieć zapewnioną kompensację luzu poosiowego! Skrzynia N9 oraz jej poprzedniczki czterobiegowe, czy też automaty mają ruchomą flanszę wyjsciową. Skrzynia MT75 ma STAŁĄ flanszę, dlatego należy zastosować wał od MT75. Bierzesz wał od scorpio i skracasz obie części - przed i za podporą. Lub wał od sierry i wydłużasz pierwszą część a skracasz drugą. Zawsze tak robie, używam wałów sprawnych i nie rzeźbionych ręką kmiota, na oryginalnych krzyżakach. Co więcej - 95% skracanych "moim patentem" wałów działa prawidłowo bez wyważania (oczywiscie jesli byly dobre wcześniej).
Jeśli w warsztacie od wałów uslyszysz ktorekolwiek ze slow: "nie da się" , "krzyzak nie wymienny" lub "rozwiercić na żukoskie" to szybko się stamtąd zabieraj :) Są warsztaty w wawce, w których fachowcy wymieniają krzyżaki, osiują je względem wału i zabezpieczają miseczki przed wysunięciem. Na koniec wyważają. DA SIĘ. Ale to drogo kosztuje, dlatego przy wszelkich SWAPach staram sie robić jak wspomnialem wcześniej.
Mysza liil (EM) / 2007-02-10 00:32:13 /
Mysza a po co skracać przed podporą kiedy jest on regulowany?
Na pierwszym łączeniu (krzyżak za podporą) wywaliłem krzyżak ,kupiłem nowy za 50 pln i połączyłem z drugą częścią (oryginalną)od granady i pasuje jak ulał.Podpora wału jest na swoim miejscu.
mario75 / 2007-02-10 09:23:19 /
To na zdjęciu to ta oryginalna część wału granady połączonego z wałem od MT
mario75 / 2007-02-10 09:48:17 /
Elegance;-) a czy ja widzę wyważenie na nit????
bobik liil / 2007-02-10 10:03:25 /
mario75 w warszawie na rogu ryżowej i popularnej jest zakład regeneracji wałów. U nich zawsze robiłem potrzebne wały, oni też zrobili mi wał na którym jeżdżę teraz w capri, składa się z ze skróconej przedniej części wału od scorpio a za krzyżakiem jest orginalna tylna część od capri.
Trójkąt / 2007-02-10 11:02:27 /
Takie cudo na nit kiedyś zdobili spece w Ząbkach na Morcinka.Tam jak dzwoniłem to stwierdzili że się nie da wymienić krzyżaka w fordzie:(
mario75 / 2007-02-10 11:17:16 /
Mario, wiem ze tyl pasuje. Ale krzyzak jak napisales 50 zeta. Do tego trzeba rozmontować, zmontować, WYOSIOWAĆ, zabezpieczyć miseczki przed rozsunięciem punktując czy spawając dodatkowe zaślepki. Masa roboty, a do tego trzeba wyważyć po zmianie krzyżaka. Dlatego wole skrócić oryginalny sprawny wał w dwóch miejscach.
Mysza liil (EM) / 2007-02-10 12:15:34 /
Ja za swoj od scierki zaplacilem 250 zeta z wywazaniem w wawie . I bylo zrobione w ciagu jednego dnia.
Adres chrobrego 39 wawa wlochy
863 61 55
pewnie to ten sam co dla 3-kata robil . i z tego co wiem to szpakiwi krzyzaki wymienial w capriku .
no dokładnie :) Chrobrego. to tam robiłem.
Trójkąt / 2007-02-10 23:42:58 /
Mam w tanusie skrzynię mt75 i wał od taunusa - skrzynia kończy się takim kółkiem z trzema śrubami. Czy tam na ryżową mam pojechać z samochodem? Pomierzyć wszystko i powiedzieć jak maja zrobić ? Czy muszę coś jeszcze kupić i dopiero na ryżową ?? niepotrzebna skreślić :)
leciej / 2007-04-09 20:48:36 /
Napewno musisz kupic wal od scorpio/sierry od MT75, bo przednia jego część bedzie potrzebna.
Mysza liil (EM) / 2007-04-10 06:53:45 /
podepne sie pod temat, a jeśli do obecnego 2.9 w granadzie,chciałbym zaadaptować skrzynie od 2.4 manualną +wał od scorupy+ most to wymiarowo skończy sie to w tym miejscu żeby półosie od mostu były tam gdzie powinny, o ile półosie od grani da sie przykręcic do mostu od scorpio?? przednia częśc mostu, ta flansza ruchoma , coraz głośniej sie odzywa, dlatego myślałem żeby sam most zaadaptować, no ale i tak trzeba wał przerabiac.. a pomysłu nie mam jak zrobić tą granadowską flansze żeby sie to nie ukrecało, bo znajomy dieslem 2.3 w kombiaku ukręcił juz drugą...
Półosie od grani da się przykręcic do mostu ze skorupy jednak zaadoptowanie tego mostu nie należy do czynności typu plug and play i wymaga niezłej kombinacji. Ponadto nie bardzo jest wtedy gdzie wydech poprowadzic.
zapek??? !G.O.P! / 2007-07-08 17:36:47 /
kombnacje nie straszne, myśle jak to połączyć z wałem od granady, albo wykorzystać wał od scorpio, przytwierdzenie tego do podłogi też nie problem, migomatem wszystko wyspawasz, czyli most od scorpio jest wiekszy skoro nie ma miejsca na wydech?? ciekaw jestem czy ktoś już tego sie podjoł w Grani??
Właśnie rozpracowuję dopasowanie wału do Consul/Granada skrzynia MT 75 /mam kaprys mieć MT 75/ i jak czytam, że łatwiej pociąć wał i spawać niż wymienić krzyżak ? to mnie przeraża. Krzyżaki są częścią wymienna i wymiana krzyżaka bez względu na samochód jest zawsze bezproblemowa. /często trudno tylko stary krzyżak wybić, ja tnę stary krzyżak i potem wypada w kawałkach/
zenonDWR / 2014-01-25 21:36:43 /
Wymienić to się da bez problemu. tyle, że ciężko jest potem wyosiować wał i krzyżak, żeby nie było drgań.
W oryginalnym wale miseczki są zaklepane, a nie tak jak w innych samochodach zabezpieczone segerami.
PiotrekGran / 2014-01-26 00:49:45 /
to nie ma znaczenia jakie jest zabezpieczenie....
zenonDWR / 2014-01-26 01:33:56 /
Ja miałem w swoim MT-75 cięty i skracany wał. Pracował przy 4.0 jaki i przy 2 cosiarach i zwykłym 2.9. Nie miałem żadnych problemów z ich działaniem i wytrzymałością.
rozważam taką operację. Mam zasadnicze pytanie: czy do Granady z skrzynią MT 75 będzie pasował jakiś wał bez konieczności cięcia.
Skrzynie MT 75 były w Scorpio, Sierra, Transit , a jeżeli musi być cięcie to wolałbym zmniejszać długość niż wydłużać. Od czego będzie najlepiej ?
zenonDWR / 2014-01-26 22:11:41 /
Ogrzeję kotleta, prosiłbym o oświecenie.
Na oryginalnym wale napędowym w Taunusie od strony silnika jest kompensacja na końcówce wału, która ślizga się w skrzyni. Co w takim razie z kompensacją od strony mostu, na rysunkach technicznych niczego takiego nie widać.
Druga sprawa: kupiłem wał napędowy od scorpio w dieslu z mt75 i nie ma on kompensacji ani z przodu ani z tyłu.
Pytam bo mam mt75 i zamierzam umieścić w taunusie. Od strony silnika poradzę sobie wałem ze ściery z kompensacją na wieloklinie, co w takim razie z tyłem?
Przemek S. / 2016-02-20 15:05:06 /
Scorpio w benzynie miało kompensację przed podporą wału czyli na środku.Nie wiem jak w dieslu.
mario75 / 2016-02-21 11:36:24 /
tak samo
zenonDWR / 2016-02-21 12:53:49 /
W Scorpio most się nie rusza wraz z ruchem kół stąd i kompensacja nie jest zbytnio potrzebna -- nie w takim zakresie jak w Taunusie przy moście sztywnym ....
MikeB4 / 2016-02-21 15:09:35 /
W scorpio z tyłu to wiem, że kompensacja nie jest potrzebna ale w Taunusie most rusza się po jakiejś trajektorii i kompensacji też nie ma, jest tylko z przodu, czyli kompensuje ruchy silnika i skrzyni na poduszkach. Właśnie kompensacja tyłu mnie teraz najbardziej zastanawia, w teorii skoro nie było w oryginale to powinienem to olać ale nie daje mi to spać.
Przemek S. / 2016-02-21 18:18:07 /
Podpora wału ma konstrukcje umożliwiającą ruch osiowy. Wszelkie zmiany odległości między mostem a skrzynią Kompensowane na końcówce wału w skrzyni.
Nie wiem jaki wał kupiłeś ale przy MT75 zazwyczaj pierwszy odcinek wału ma kompensacje na wieloklinie.
Trójkąt / 2016-02-21 21:34:50 /
Dzięki, o taką odpowiedź mi chodziło.
Wał kupiłem najtańszy z allegro z gumowym 'amortyzatorem'. Waliłem w niego młotem żeby się rozsunął ale nawet nie drgnął więc zakładam, że nie ma kompensacji, chyba że się zapiekła na ament.
Przemek S. / 2016-02-22 07:40:58 /
Daj zdjęcie.
Trójkąt / 2016-02-22 09:05:53 /
Mam tylko z allegro na ten moment.
Przemek S. / 2016-02-22 17:01:36 /
To jest sztywny wał, nie do wykorzystania w taunusie.
Potrzebujesz taki http://allegro.pl/wal-napedowy-ford-sierra-mk2-2-0-i5983262950.html
Trójkąt / 2016-02-22 20:08:17 /
nic dziwnego, że młotek nie pomógł, trzeba było wziąć większy :D, albo klucz i rozkręcić, bo jak Trójkąt prawi on na sztywno skręcony przy podporze jest.
aaannnd / 2016-02-23 08:56:01 /
GT wygląda na to, że kupiłeś nie kompletny wał do skrzyni biegów typu N
nie może on pasować do skrzyni MT 75
zenonDWR / 2016-02-23 13:13:15 /
Nie mam większego młota od 5kg :)
Zenon, w 98 nie było już skrzyń N9 w scorpio diesel.
Przemek S. / 2016-02-23 17:18:39 /
GT - to próbuj włożyć na siłę :), a jak się nie uda to mam kompletny wał sierry do skrzyni MT 75 kupiłem na allegro za 180,- plus przesyłka, ale do Granady był za mały i sobie leży
zenonDWR / 2016-02-24 13:16:26 /
jak cos mam taki wał od sierry dohc i zawadza wiec mogę komuś sprzedać za grosze.Rafał
Łukasz 33 radom / 2016-02-25 16:47:03 /
Wały od scorpio/sierry tez czasami stoją jak się syfu i rdzy nazbiera .
mario75 / 2016-02-26 03:05:26 /