Nie chodzi mi o Henia, który istotnie postacią był dosyć kontrowersyjną. Ale zastanawiałem się nieraz, dlaczego w epoce mojego zatopienia się w motoryzację (circa 1950-2000) Ford jest marką wyjątkową. I chyba znalazłem odpowiedź.
Otóż kilka dni temu ukończyłem część "statystyczną" sporej książki, nad którą w (rzadkich) wolnych chwilach pracuję od dobrych kilku lat. Zawiera ona wyniki (z racji oszczędności miejsca ograniczone do miejsc na podium) ponad 7000 rajdów i niemal tyluż wyścigów w randze Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata, rozegranych w II połowie XX w. z udziałem samochodów Grup niegdyś I-IV, a później N, A i B. Nie ma tu więc "sylwetkowych" plastikowych wyścigówek o szkielecie kratownicowym ani prototypów Grupy C (niegdyś VI i VII). Ogólnie są to auta dopuszczone do ruchu ulicznego i dostępne (o3wiście nie wszystkie dla wszystkich) w sprzedaży.
Ale ad rem: otóż zestawienie to objęło ponad 500 modeli samochodów kilkudziesięciu marek. I nie zaskoczyło mnie pierwsze miejsce firmy Porsche, której auta spośród owych 41.550 miejsc na podium zajęły aż 5063. Ale ciekawe są kolejne lokaty:
2. Ford 4419
3. Lancia 3547
4. BMW 3537
5. FIAT 2098
6. Renault 1985
7. Toyota 1677
8. Alfa Romeo 1605
9. Auto Union Audi 1421
10. Opel 1264
Zauważmy - raptem 10 firm zagarnęło aż 63% pucharowych miejsc. A dalej jest jeszcze ciekawiej: w pierwszej dziesiątce modeli są aż 3 Fordy (Sierra, Escort Mk5 i Escort Mk2) oraz 2 Porsche (911 i 356), Lancia Delta, BMW E30, Renault Alpine A110, Audi B2 i Subaru Impreza GC.
Do pierwszej setki tylko Ford i BMW wprowadziły po 8 modeli, Lancia, Fiat, Alfa i Toyota po 6, a Renault i Opel po 5. Ale z owych 8 Fordów (Cortina Mk1, Escort Mk1, Escort Mk2, Escort Mk5, Capri Mk1, Capri Mk2, Sierra i Mustang Mk1) aż 7 to auta wyprodukowane w ponad milionie egzemplarzy. Taki wynik rynkowy z owej czołowej setki osiągnęło tylko 5 modeli Toyoty, 4 BMW, 4 Fiaty, 4 Renault, 3 Ople i 2 Audi. Spośród reszty - tylko niektórzy po jednym. A Porsche, Alfa Romeo i Lancia - ani jednego.
Reasumując - wśród producentów masówki Fordy odniosły najwięcej sukcesów w sporcie, a wśród aut uwiecznionych sukcesami sportowymi jedynie Fordy były wersjami aut sprzedawanych na miliony. I dlatego konkurentom pozostało tylko - wśród wściekłego zgrzytania zębami - ochrzcić Capri mianem "Porsche dla fryzjera".
Pozdreaux
KRK 4m / 2021-11-06 19:38:41 /
Ty to jak z czymś wystrzelisz…
Masz trochę więcej info o 911? Bo to od połowy lat ’60 aż do 2000 spory rozrzut. Zakładam, że takie RS 2.7 mogło być w czołówce… ale może błędnie?
Konrad vel smasher / 2021-11-06 20:36:25 /
potwierdza się zasada "win on Sunday, sell on Monday"; porschem dla fryzerki był chyba Golf GTI, o capri nie słyszałem, ale co ja tam wiem o motoryzacji.
trudno porównywać markę globalną- Forda, z marką na rynek europejski (Opel), mimo, że te ostatnie sprzedawali w USA także.
Dobra, trzeba przyznać, że w Fordzie umieli to zrobić. I to pod jednym logo, a to sztuka, fakt.
No z tym jednym logiem to tak może niekoniecznie wszak europejski Scorpio i Sierra były sprzedawane w USA jako Merkur w salonach Lincolna :) ale ten okres (po 1985) już Was chyba nie interesuje ;)
Maross / 2021-11-07 00:09:08 /
Konrad - w większości przypadków ciężko jest wysublimować akurat wariant 2.7RS ze sterty wyników. W większości przypadków podawany jest po prostu "Porsche 911" albo "Porsche Carrera" i tyle. Mogę tylko powiedzieć, ze jest to fenomen wszech czasów. Wszystkie warianty oparte na jednej płycie podłogowej z 1963 r. z rozstawem osi 221-227cm - a więc 901, 911, 912, 930, 933, 934, 935, 953, 959, 961, 964 i 993 - zaliczyły w sumie do 31 grudnia 2000 r. 2776 miejsc na podium w wyścigach i 1048 w rajdach. A mówimy tu tylko o imprezach w randze Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata. Razem daje to 3824 wyniki z łącznej sumy 41.550. Następna w tej klasyfikacji jest Lancia Delta (4WD i Integrale, bez S4), która wynikiem 1416 podiów wprawdzie przeskoczyła 911 w rajdach, ale w wyścigach nie wygrała nic. A po tych dwóch gigantach już zaczyna się gęsto: BMW E30 ma 834, Alpine A110 ma 794, Sierra ma 788, Escort Cosworth ma 769, Porsche 356 ma 749, Audi B2 ma 743, Subaru Impreza GC ma 738, a dychę zamyka Escort Mk2 z wynikiem 719. W drugiej dziesiątce jest jeszcze Escort Mk1, trzy BMW (2002, E9 i E36), dwie Lancie (Stratos i 037), Mini Cooper, SAAB 96, Fiat 131 oraz Alfa GTA/GTJ.
Magicc - z powyższego zestawienia wynika, że nie o logo tu chodzi. W pierwszej 20 są 4 Fordy i ani jednego GM. Poza tym z tych 4419 podiów wywalczonych przez Fordy ponad 4000 zrobiły Fordy europejskie, zaś Mustangi, Falcony, Galaxie, T'birdy i reszta modeli z USA i Australii to tylko dodatek do europejskiej esencji. Wynik Opla można jedynie poprawić, dopisując mu osiągnięcia Holdena, którego 4 modele (Monaro 1, Commodore 1, 2 i 3) wykorzystywały nadwozia kolejno Opla Commodore A i C oraz Omegi A i B. Dałoby to Twojej ukochanej firmie dodatkowe 322 podia i awans o jedną pozycję - ponad Audi, ale nadal poniżej Alfy i (tfu!) Toyoty.
Maross - może istotnie nie wszystkich, ale mnie okres 1985-2000 interesuje dokładnie tak samo jak 1950-85. A kwestia innego logo na europejskich Fordach na rynku USA jest drugorzędna. Dopóki dany model występował także z logo Forda - jest Fordem. Podobnie jak Singer Chamois jest Hillmanem, a Seat 124 - Fiatem (choć Polonez już nie).
Pozdreaux.
KRK 4m / 2021-11-07 13:23:53 /
krk4m- Opel nie jest moja ulubioną firmą. Kocham włoszczyznę, ale nie mam odwagi kupić.
Owszem, mam opla, ale tylko jeden model.
dawno bym kupił Capri, bo mi się podoba; jednak swego czasu, wchodząc na tutejsze forum i widząc skalę problemów z mostami, gaźnikami, korozją nawet podszybia i przednich masek... ( problemy nie istniejące w środowisku Opla Manty- wątek o mostach to jedynie wymiana łożysk w półosiach etc.- korozja to wspólny mianownik...)
do brzegu- tak długo szukałem fajnego egzemplarza, ze aż mi przeszło, z oplem włącznie.
To jakieś inne ople miałeś chyba, miałem trochę opli ( i nie tylko) zostały mi prawie same fordy , ople faktycznie też są fajne ( np lubiłem mantę, ale miała silnik z forda...) Ale otoczenie przy tych autach jest straszne... Ludzie pazerni i zgryźliwi , wyszukają ci najmniejszy mankament na aucie po to by się po śmiać... Na koniec przygody z Manta dodawałem do jednej most z LSD i pan mnie zje..ale ze tyle przejechał a ja go chce oszukać i dodaje zatarty most... Przy sprzedaży drugiej manty w cenie
Niedużo ponad ceny na skupie metali.. ( auto po malowaniu ,brak części środka ,ale jezdne) przyjechał pan który oznajmił że nie tego szuka, a już 13 lat szuka manty... Na szczęście tamta przygoda już się skończyła :-D
Piter M / 2021-11-07 15:10:26 /
Piter to wiele tłumaczy :)
Janina / 2021-11-07 15:40:46 /
Właściwie to po co się doszukiwać czemu ford jest fajny? Ford jest fordem i jest fajny :-D, inne auta też by mogły być właściwie fajne tylko nie są fajne bo mają podstawową wadę - nie są fordami :-D
Piter M / 2021-11-07 18:58:25 /
Fordziarze jeżdżą to i elementy trzeba poprawić. Te mosty może bardziej od temperamentu jazdy lecą i apetytu na więcej :)
Hubert_M / 2021-11-08 09:28:44 /
Piter, miałeś taką mantę z V6, czy z V4?
bo widziałem obie z takimi silnikami fordowskimi.
Piter - napewno miał 2,9 :)
wąski77 / 2021-11-08 15:00:19 /
Z tymi Oplami to coś w tym jest ... Ś.P. Włodek dwa razy wyciągnął nas na zloty Mant i dwa razy towarzysko to była porażka. Dobrze, że akurat jako Fordziarze doskonale bawiliśmy się we własnym gronie ;P Trzeci raz na Youngtimerparty Oplarze wyskoczyli do Gosi, że im prąd ukradła z przyczepy ... dramat.
Nie wiem czy Ford jest wyjątkowy, ale Fordziarze na pewno!
amator liil (EM) / 2021-11-08 22:29:56 /
Ford to Ford, wystarczy się przejechać. Choć teraz zdarzają się wtopy, w firmie mieliśmy Fusiony 1.4 TDCi, było tak samo złe jak Fabia 1.2 HTP.
Dokładnie ja miałem 2.9 :-D
Co do ekipy od fordów to też się podpisuje że jesteście pozytywnie wyjątkowi :-D. Jakoś od pierwszego spotkania na pc to już się czuło że to odpowiedni klimat :-)
Tak wogole to jak coś/ktoś jest fajny to nie trzeba reklamować , samo się reklamuje ;-)
Piter M / 2021-11-09 00:31:10 /
XR4x4 - zgoda, ale na 50%.
Fusiony rzeczywiście są jak Fabie, ale to jeszcze nie jest poziom "złe".
Gdybyście mieli Corsy, Micry albo C3 to dopiero miałbyś porównanie.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2021-11-09 07:11:29 /
Ja upalalem c3:) niewidze tego auta i nie szanuje... A skubaniec sie chce zgnic i sie zepsuć
Szafa !G.O.P! / 2021-11-09 08:12:54 /
C3 .... wstydziłbyś się ;P
amator liil (EM) / 2021-11-09 10:03:24 /
Teraz juz go tylko gnije na placu:)
Szafa !G.O.P! / 2021-11-09 11:14:13 /
co ciekawe, kiedyś był zlot manta-capri.
Były wyścigi dokoła stadionu na dochodzenie i wszystko było fajnie, dopóki ford nie przegrał...
zaczęło się- od podważania autorytetu sędziego i stronniczość, po groźby i próbę pobicie,
chyba więcej takich imprez nie było...
więc- dajcie sobie spokój z przypsywanie cech charakteru do konkretnych marek.
Idąc tym tropem, można dojśc do wniosku że właściciele fordów to nacjonaliści- a tak nie nie jest.
pozdrawiam
Pewnie były protesty bo w mantach były silniki Forda :)))
wąski77 / 2021-11-09 14:11:25 /
Albo odwtotnie ;)
zapek??? !G.O.P! / 2021-11-09 14:31:46 /
Zapek to Omegowskie 3.2 ?
Maross / 2021-11-09 14:38:06 /
wąski, ta manta z andrychowa, czarna z 1,7, V4 pod maską, kiedyś miała 1,9S. 90 KM. Jest takie powiedzenie o stryjku i kijku.
To pochodziło z czasów, kiedy wkładali to, co było, więc domyślam się, że nie był to celowy wybór.
Choć właściciel który wydawał sie dość zakręcony, nawet skośną deskę z dziobaka tam wsadził. Na pytanie po co? odpowiedział- żeby coś robić.
Maroos, mogło by być 3,2 ale widocznie mieli akurat tylko 2,5.
zapek??? !G.O.P! / 2021-11-09 21:23:20 /
U mnie manta silnikiem forda miała wybaczone bycie oplem , w końcu serce miała forda a że narodziła się nie w tej fabryce co trzeba to nie jej wina ;-)
Piter M / 2021-11-10 08:29:57 /
magicc - uwierz że na cp.pl ( przynajmniej ja ) czuje rodzinną atmosferę i jakoś nie ma tu radochy z debilizmu... Co się wiąże z loplem to musi być z tym coś nie tak.. np. takie fbody wez się tam zarejestruj to zobaczysz , tam jak ktoś spotka forda na mieście to stojąc za nim robi foty i wypisuje że pedały jechały i jak by stał obok to by im pokazał... Tekst autentyczny z tamtego forum... Kiedyś napisałem że chyba nie w porządku robić foto zza drzewa i obrażać kogoś.. bardziej by wypadało poprostu podjechać obok poprostu sprawdzić ? Oczywiście wyleciałem z grupy bo jak mogłem pomyśleć że ford mógł by być lepszy.... Do tego zwyzywali mnie od pedałów i pisali że na tych fordowych zlotach to swingers party się odbywają bo oni to wiedza... Do tego oni podpalają na zlotach koniki na biegunach dla dzieci i jeżdżą po nich autami, kiedyś koleś wstawił jak przejechał głowę konika swojego syna i wszyscy bili brawo... Tam poziom upośledzenia i spodlenia jest naprawdę na samym dnie...
Piter M / 2021-11-10 08:50:25 /
he, he,Fbody...
byłem bo miałem kiedyś ochotę kupić, rzeczywiście, towarzystwo obrzydliwe, jest tam nawet jeden były właściciel Manty, którego nawet oplarze znać nie za bardzo chcą, ( przykry typ jednym słowem).
oczywiście żadnego fbody nie kupiłem.
co ciekawe- ostatnio gośćie z VW mmnie od pedałów wyzwali. No cóż. A na FB jeden z właścicieli fordów mnie najechał.
właściciel skody octavi mnie oszukał na kilka tysięcy,
Towarzystwo od MB też nadęte, choć od pedałów nie wyzywają. Nie wiem jak BMW ( choć kiedyś miałem takie auto, ale ja miałem jeszcze wersje full wypas, z wajchą od kierunkowskazów).
a forum capri pl. fajne. Przyznaję.
Jako że chlubnie lub nie jestem na grubie bmw na fb, to powiem, że jest tam wyjątkowo specyficznie. Też wyzywają się od debili i innych czubków, ale najciekawiej jest w ogłoszeniach. Każde BMW mające przebieg poniżej 300 jest automatycznie skręcone, nawet jak jesteś pierwszym właścicielem i masz auto od nowości - życie, przebieg masz skręcony. Masz fajnie napasione BMW, skóry, masaże, lodówki, ale nie masz Mpakietu z VINu ? Gruz, cena połowę w dół :D
daniel46 / 2021-11-10 09:48:04 /
Jak tak czytam to co tu piszecie ( a może napisujecie, sam już nie wiem...) to stwierdzam że chyba forum Subaru jest jeszcze dość normalne, choć chyba trochę leniwe w porównaniu z naszym :) Na pewno pozytywnie zakręcone i bez przesadnego zadęcia. Mam wrażenie że korozja łączy :)
Aldaron / 2021-11-10 10:45:58 /
kurde... a myślałem, że tylko ludzie na forum Land Rovera są yyyy... inni.
wąski77 / 2021-11-10 11:56:51 /
Już tak nie ociekajcie zajebistością, bo to źle wpływa na postrzeganie rzeczywistości. Inne fora też są ok, na kilku nawet czasem coś tam napiszę, ale tutaj to jednak jesteśmy tak jakoś bliżej siebie odnoszę wrażenie.
A marzec się znów zbliża ;D
zapek??? !G.O.P! / 2021-11-10 12:11:52 /
I jak zawsze możecie na mnie liczyć :D
Aldaron / 2021-11-10 12:34:46 /
W jakiej formule by nie było, w kalendarz wbite
Piosiu. / 2021-11-12 10:32:14 /
Wydaje mi się, że wskaźnikiem dobrego towarzystwa jest uczciwość sprzedawców. Dupowozy kupuję na forach. I tu na c.pl jeszcze się nie naciąłem. I mam nadzieję, że tak zostanie.
granadziarz_3M / 2021-11-14 07:01:40 /
Z tym to różnie bywa... Ja pamiętam taką akcję że zadzwonił do mnie klubowicz że chciałby kupić mojego forda , ale była tam manualna skrzynia ,a jemu pasował automat, wymieniłem skrzynie na automat a ów delikwent udawał greka i tak przeciągał aż przestał się odzywać w temacie ☺️. Na moje wypadałoby nawet powiedzieć ' przepraszam, jednak się rozmyśliłem i nie chce tego auta ' słowo nic nie kosztuje a znaczy dużo :-)
Piter M / 2021-11-14 12:18:17 /