Jeśli chodzi o moment obrotowy, to czy: 22.5 kgm = 225 Nm?
czy 22.5kgm = 160 lb ft ?
Co oznaczają określenia sprzęgła "SLIP" i "DUMP"?
Czy możliwe jest, że przy silnikach 2.3 V6 i 2.8 V6, w celu osiągnięcia najlepszego pszyspieszenia ze startu zatrzymanego należy ruszać przy prędkości obrotowej okolo 1800obr./min. , a dla silnika R4 przy predkości obr. około 4500obr./min.????
♠Zoggon♠ / 2003-04-02 11:39:40 /
Zoggonku drogi,
Różnica między Nm a kGm to przyspieszenie ziemskie G, czyli 9,807. A więc wielkość podaną w kGm mnozysz razy G i dostajesz Nm, a wielkość daną w Nm dzielisz przez G i dostajesz kGm. W Twoim konkretnym przypadku 22.5kGm to 221Nm a 225Nm to 22.9kGm. Z kolei jako że 1kG to 2,203lb a 1m to 3,281ft, to wielkość podaną w lb ft należy podzielić przez (2.203x3.281)=7.2265 i dostaniesz kGm, czyli 160 lbft:7.2265=22.1 kGm, albo pomnozyć przez 1.357 i dostajesz Nm (w tym przypadku 217Nm). Ten ostatni sposób jest najłatwiejszy do zapamiętania, jako że 1,36 to również współczynnik przeliczeniowy kW/KM (100 kW=136 KM, a 100 lbft=136 Nm).
SLIP i DUMP to sposoby puszczania sprzęgła - DUMP to strzelenie z nogi (przy za szerokich oponach motor spada z obrotów, nieraz nawet gaśnie, a przy za wąskich koła buksują przez 5 sekund zanim auto ruszy) a SLIP to puszczanie powolne, nie pozwalajace silnikowi spaść z zadanych obrotów. Program ten ma za zadanie optymalizację wszystkich parametrów auta, a więc również doboru skrzyni, dyfra, opon, czasów otwarcia zaworów, stopnia sprężania, itd. Nieraz pozornie minimalne zmiany wymagają zupełnie innej techniki startu - np. Renault 5 Alpine na oponach 155/70R13 wymaga startu ze sprzęgłem DUMP na 2000 obrotów a już na gumach 185/55R13 ze sprzęgłem SLIP na 3200 obrotów. Różnice czasów w przyspieszeniach są wparawdzie rzędu 0.2s do setki, ale w sporcie i to sie liczy.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-02 12:14:23 /
cartest to zabawny program... Rozbudza marzenia... Wpisalem parametry silnika mustanga 4.6 i okazalo sie, ze moja autko przyspieszaloby w 4.4 sek! hmmmm...
B / 2003-04-02 12:17:08 /
Nie wiem czy pamiętasz Fizyke ale występowała nieznaczna różnica pomiędzy kilogramometrem i niutonometrem :-)) nie jest to dokładnie razy 10 tylko * 9.81
(w zasadzie można to uprościć - bo po co się męczyć)
Przeliczniki (wartości przybliżone)
Nm -> lb/ft * 0,74
lb/ft -> Nm * 1,35
1 lbs -> kg * 0,4536
1 kg -> lbs * 2,2050
1 cu. in -> 16,3870 ccm
MikeB4 / 2003-04-02 12:21:49 /
nie pamietam dokladnych przelicznikow na lb ft ale na oko sie zgadza
camaro / 2003-04-02 12:24:06 /
Zostałem niecnie wyprzedzony :-))) hehe a jak pisałem to było tu pusto :-)
MikeB4 / 2003-04-02 12:27:44 /
he, ja tak samo, zalezy skad sie nadaje, zdaza sie ze moje posty przychodza po godzinie
camaro / 2003-04-02 12:40:26 /
fizykę, to ja miałem w podstawówce a wykształcenie mam ekonomiczne (tfu) więc stąd moje pytania. W Cartest stwierdziłem, że przy sprzęgle dump silniku 2.8 v6 i starcie przy 1800obr./min. wyszło mi, że lepszy czas na 1/4 mili jest na oponach 165/70/13 niż 235/60/13... ale to chyba nie tyle zależy od samego startu i poślizgu kół, ale od całego dystansu i oporów toczenia...
pyt.: czy dla capri Mk1 mogę przyjąć CX = 0.40???
♠Zoggon♠ / 2003-04-02 12:41:45 /
Oczywiście, że możesz - dokładnie 0.39 dla opon szerokości 165 i 175, 0.40 dla 185 i 195. Zobacz link z tamtego tygodnia:http://www.capri.pl/services/forum-thread.php?id=3e7c959ac168d#3e82b9d5162af
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-02 13:16:44 /
no to jeszcze jedno pyt: skoro 2.8i V6 ma 160 KM i 221 Nm, to jaki moment obrotowy ma 2.8 V6 na gaźniku (135KM)???
Gdzieś znalazłem, że 220Nm, ale to chyba nie prawda, więc proszę o odpowiedź...
♠Zoggon♠ / 2003-04-02 14:36:06 /
Wiekszosc ksiazek podaje 225 Nm dla 2.8i
A co ma moc do momentu obrotowego? :-)
2.8 V6 ma 220 Nm
Np. silniki dostawczakow i ciezarowek sa tak projektowane by mialy jak najwiekszy moment obrotowy a nie moc...
W ten sposob myslac, po silniku hondy S2000 spodziewasz sie pewnie >300Nm, ale to "tylko" dwulitrowka i ma 206 Nm :-)
W uproszczeniu, moment obrotowy (silniki wolnossace) zalezy od pojemności
B / 2003-04-02 15:13:36 /
moc v6-stek podałem w celu łatwej identyfikacji \, o który silnik mi chodzi.
Czyli 2.8i ma 225Nm, a 2.8 ma 220Nm?
♠Zoggon♠ / 2003-04-02 15:20:22 /
Najczęściej spotykane sa (pomijam rynek USA) 3 wersje silnika Koeln 2.8:
- gaźnik Solex, 135 PS (Granada GL/Ghia) - moment 216 Nm przy 3000 obr.
- wtrysk, 160 PS (Capri, Granada iGL, iS) - moment 225 Nm przy 4300
- wtrysk, 150 PS (Granada iGLS, Sierra, Scorpio) - moment 220 Nm przy 4000
A tak na marginesie - od tego jest wyszukiwarka na forum. Było pisane juz cztery razy - MK, c0ke, Perana i moje.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-02 16:22:22 /
w opcjach programu cartest bo domyslam sie ze o to sie rozchodzi jest mozliwosc wyboru wielu opcji, jeda z nich jest system metryczny , odpadaja wszelkie obliczenia funto-stop itp.
pozatym warto sobie spojzec w opisy silnikow w sekcji garaz tam jest dokładnie opisane jaki silnik ile ma czego...
pozdro
A ktos moze wie ile Nm ma silnik 2.9v6 24v lub 2.9 coswortha?
Seemann / 2003-04-02 19:59:59 /
a jest inny ??
poszukaj na forum na 100 % pisze - tylko nie wiem gdzie :-)
MikeB4 / 2003-04-02 20:20:53 /
Ford Scorpio 2.9 V6 24v rok 1995 - 275 Nm @ 4500
Ford Scorpio 2.9 V6 24v rok 1998 - 281 Nm @ 4200
B / 2003-04-02 20:41:54 /
do Seemanna, Mike B4 i PT Pozostałych (Piotrek FC w watku "wykresy") ....
wystarczy wklepać w wyszukiwarce forum "moment 2.9" i dostajecie linka do moich wypracowań, które umieszczałem w maju 2002 jeszcze z konta "Perana". Oto link:
http://www.capri.pl/services/forum-thread.php?id=3cdac5ae5f26f#3cdb6bc1ecbca
Są tam moce i momenty do kilku wersji 2.8 i 2.9 (w tym 24v) narastająco co kilkaset obrotów - można z tego zrobić sobie wykres. Gdzieś te wykresy mam w literaturze, ale nie mam skanera ani czasu żeby ich teraz szukać.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-02 21:29:57 /
Zdaje mi sie że tu jest krótko i przejżyście :-)))
http://www.capri.pl/services/forum-thread.php?id=3e3664332e5c0#3e3bd63d961a8
4-ty komentarz licząc od dołu
MikeB4 / 2003-04-02 21:35:42 /
> zalezy skad sie nadaje, zdaza sie ze moje posty przychodza po godzinie
Posty na stronie pojawiają się NATYCHMIAST po ich zamieszczeniu. Może być co najwyżej opóźnienie w powiadomieniu mailem, związane z tysiącem przyczyn. Ale samej strony to nie dotyczy ? Więc o co chodzi z tą godziną ?
Michał Konieczny / 2003-04-03 00:07:04 /
no wlasnie czasami nie natychmiast, nie wiem czemu, ale to zdarza sie rzadko
camaro / 2003-04-03 07:46:28 /
Podejrzewam, że chodzi o to, iż wracając na stronę nie idać tego nowego postu ? On na 100% musiał trafić do bazy danych, nie ma tu żadnych opóźnionych mechanizmów. Podejrzewam że przeglądarka czyta sobie stronę z własnej pamięci podręcznej, ignorując nagłówki HTTP o konieczności jej przeładowania.
Michał Konieczny / 2003-04-03 10:50:39 /
Jeszcze o fizyce... Przeliczanie kG na N to nie taka prosta sprawa. Przyspieszenie ziemskie (g) zależy od szerokości geograficznej, wysokości n.p.m. i paru innych czynników. Wartość 9,807 N/kg (czyli w przybliżeniu 9,81, albo 10) zdaje się że jest poprawna dla Polski. Czy istnieje jakaś norma która ustala jaką wartość g przyjmuje się do przeliczania kG na N i odwrotnie?
B pyta co ma moc do momentu obrotowego. Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale czy przypadkiem moc nie jest równa momentowi obrotowemu pomnożonemu przez prędkość obrotową (tylko trzeba pamiętać o odpowiednich jednostkach)? Tyle że i tak do przeliczania danych katalogowych to się nie przyda, bo tam się podaje maksymalną moc i maksymalny moment obrotowy, które raczej nie występują jednocześnie.
Rafał L. / 2003-04-03 13:14:28 /
> Czy istnieje jakaś norma która ustala jaką wartość g przyjmuje
To jest dobre ! Stałe fizyczne ujęte normą :-) Pewnie się waha w zależności czy to norma zakładowa, branżowa, polska norma, albo teraz unijna :-) Chętnie bym wszedł w posiadanie normy ustalającej wartość pi :-)
Michał Konieczny / 2003-04-03 13:29:23 /
pi= 3,14 z hakiem ;) i to podobno ten hak tak hałasuje jak pociąg jedzie :D
Trójkąt / 2003-04-03 13:30:56 /
MK - nie ma się co śmiać. Bo z tego co wiem (a co wiem to napisałem) to stała g nie jest tak do końca stałą. Norma jakaś na to mogłaby spokojnie być, bo w końcu chodzi o przeliczanie N na kG i odwrotnie.
Albo inaczej, prościej: może ktoś przytoczyć dokładną definicję kG jako jednostki siły, tak żeby współczynnik przeliczenia na N był stały?
A wydaje mi się że jest norma na stałą c (prędkość światła). Książek do fizyki przy sobie nie noszę więc nie mam jak poprzeć literaturą. :-(
Rafał L. / 2003-04-03 13:53:13 /
Stała g nie jest stała w każdym punkcie na ziemi, zmienia się. Ale jest przyjęta jako stała. I tyle...
m.kozlowski / 2003-04-03 14:19:08 /
A, jeszcze jedno- na c nie ma normy- stała mówi chyba o 300000 km/s, ale w rzeczywistości jest to też nieco mniej...
Nie czepiajmy się, kilkaset km/s w tą czy w inną...
m.kozlowski / 2003-04-03 14:20:36 /
Rafałku - u Ciebie "neurosoft" a u mnie Nervosol....
Jeśli mówimy o zaokrągleniu, to przyspieszenie ziemskie rzędu 10 (a nawet 9,8) obowiązuje dla całej naszej kulki (wiem, poprawnie geoidy, a w kiepskim przybliżeniu elipsoidy obrotowej). Wartość dla biegunów wynosi 9,83, dla równika 9,76, dla Bordeaux, Turynu, Belgradu, Ottawy, Portland i Sapporo wynosi 9,807 (i tę wartość przyjmuje się za uśrednioną dla całej geoidy), choć np. w Warszawie, Birmingham, Amsterdamie, Berlinie, Kujbyszewie, Edmonton i Punta Arenas równa się już 9,815, a na Nordkapie czy Ziemi Baffina aż 9,824.
A co do mocy i momentu, to istotnie dysponując jedynie parametrami katalogowymi typu moc maksymalna (przy obrotach N2) i moment maksymalny (przy obrotach N1) możemy jedynie wyliczyc dwa pozostałe (niższe od maksymalnych) parametry, a mianowicie moc przy N1 i moment przy N2.
Wzory są banalne:
P [kW] = 0.10472 x M [Nm] x n [rpm]
M [Nm] = 9.5493 x P [kW] : n [rpm]
Podstawiając np. dyskutowany wczoraj silnik Capri 2.8i otrzymujemy dla N1=4300rpm M=225Nm i P=101kW (137PS), a dla N2=5700 rpm M=198Nm i P=118kW (160 PS), co zgadza się z wykresami.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-03 14:29:01 /
Do powyższego - sorry za błąd w jednostce - zamiast kW powinny byc tysiąckrotnie mniejsze W. Czyli po prostu żeby wynik wyszedł w kW należy "n" podawać nie w rpm, a w TYSIĄCACH rpm. Jeszcze raz zatem (teraz w wersji dla tradycjonalistów, operujących nielegalnymi jednostkami typu KM/PS i kGm):
P [KM] = 0.0014 x M [kGm] x n [rpm] = 0.0014 x 22.9 x 4300 = 138 KM
M [kGm] = 716 x P [KM] : n [rpm] = 716 x 160 : 5700 = 20.1 kGm
Pozdro i raz jeszcze sorka za sklerozę. Ten wiek......
KRK 4m / 2003-04-03 14:50:50 /
W sumie to g = 9,80665 dla szerokości geograficznej =45 stopni na poziomie morza. Tak więc dla Polski to i tak jest przybliżony pomiar (chociaż bardzo bliski właściwemu - Kraków leży na 50 stopniu).
Killogram jako siła (kG) - siła która masie 1kG nadaje przyspieszenie równe 9,80665[m/s^2]; 1kG = 9,80665N. Czyli 1kGm=9,80665N*m.
Przyspieszenie grawitacyjne na ziemi:
g=9,780327*(1+0,0053024*[sin(L)]^2-0,0000058*[sin(2*L)]^2)-0,000003086*h
g-przyspieszenie[m/s^2]
L-szerokość geograficzna(kąt)
h-wysokość nad powierzchnią Ziemi
Dla równika (L=0) g=9,780327.
Czyli 1kG*m=(nasze g)*m.
Czyli dla 1.7V4 - 13,1kGm = 128,467115Nm (na 45 stopniu szer geograficznej ale u nas jest troche większe:), a gdyby się tak na biegun przenieść ;)...
michukrk / 2003-04-03 15:06:28 /
Michu qrde zamiast wywody na tematy fizyczne, czyli niebardzo interesujace robic zawiozl bys moze capri do blachmena mojego albo gdziekolwiek tam gdzie zaczna go robic?? bo lato tuz tuz... :) hihi.....
Bartek128 / 2003-04-03 15:56:51 /
Mnie tam wywody fizyczne interesują, ale zgadzam się że capri.pl to nie miejsce na nie. Jedyne co można napisać na obronę tej dyskusji to że jednak obraca się wokół przeliczania momentu obrotowego i mocy silnika na różne jednostki. Dwaj Michałowie podali przykładowe wartości g w różnych miejscach na Ziemi - i te właśnie różnice miałem na myśli. Dzięki.
Michukrk, czy "siła która masie 1 kg nadaje przyspieszenie równe 9,80665[m/s^2]" to definicja kG, czy po prostu wpisałeś przyspieszenie na szerokości geograficznej 45 stopni i na poziomie morza?
I jeszcze uwaga do krk4m: pewnie z podanych przez Ciebie wzorów zniknęłyby współczynniki proporcjonalności gdybyś stosował wyłącznie jednostki SI, czyli moment obrotowy w Nm, moc w W, i obroty... i tu sorry, ale sam nie wiem: rad/s czy obr/s (czyli s^-1)? Z tymi współczynnikami... przypominają mi się podręczniki do fizyki z lat... 60.? :-))
Sorry za ten odjazd w kierunku teoretycznym, mechaniki samochodowej nie uczyłem się nigdy, za to fizyki owszem. :)
Rafał L. / 2003-04-03 17:45:57 /
Dokładnie tak:), przykładowo wpisałem na szerokości 45 stopni i na poziomie morza. 1kGm mnożysz razy odpowiedni współczynnik przyspieszenia ziemskiego i otrzymujesz 1Nm:) (w sumie wyszło na to samo co podał wcześniej KrK4m:)
michukrk / 2003-04-03 17:51:28 /
Michu - nie wiem czy dobrze łapię: czy to znaczy że 1 kG w zależności od tego gdzie jesteśmy może mieć różną wartość, czyli być równym róznej ilości niutonów?
Rafał L. / 2003-04-03 17:56:24 /
wieksze znaczenie niz okreslanie g z dokładnościa do tysiecznych czesci, bedzie miało cisnienie w oponach, kilogramy spoilerów itp...
gdzies wczesniej widzialem ze moment obrotowy rosnie razem z pojemnoscia
bzdura :)
moment obrotowy rosnie razem ze wzrostem srednicy tloka, oraz uzalezniona jest od jego ksztaltu
1. im szerszy tlok tym wiekszy moment na niskich obrotach
2. im mniejszy skok tloka tym wiekszy moment na niskich obrotach
jesli odwrocimy parametry tj. waski tlok o duzym skoku to otrzymamy silnik wysokoobrotowy np. uzywany w motocyklach klasy superbike
do tego dochodzi jeszcze kwestia ksztaltu tloka
to "zbierania" momentu obrotowego na niskich obrotach silnika najbardziej nadaje sie tlok o plaskiej lub (w skrajnych przypadkach) wkleslej powierzchni
natomiast tlok o wypuklym "denku" dobrze zachowuje sie na wysokich obrotach, dobrze wypycha spaliny z cylindra, zapobiegajac zawirowaniom itd.
okej, koniec teorii
podalem troszke skrajnosci, jak wiadomo autka nie lubia skrajnosci i wszystko w nich oscyluje mniej wiecej na srodku, dlatego w wiekszosci aut tloki wygladaja podobnie
jednak zagladajac w wielko-litrazowe potwory rodem z USA zauwazymy ze tlok jest plaski lub wklesly --- tak byc musi poniewaz w takich silnikach najwazniejszy byl moment obrotowy i moc silnika w dolnym i srednim zakresie obrotow, takich silnikow nie trzeba bylo krecic na wysokie rpm takze takie tloki sprawdzaly sie znakomicie a silnik dysponujacy moca nie przekraczajaca 200 koni posiadal moment rzedu 600-800Nm (przy pojemnosciach kilka litrow)
jestem posiadaczem samochodu BMW E21 (Rekin 320 1981) z silnikiem 2.7 6 garow w rzedzie
z zalozenia jest to silnik wolnoobrotowy ktorego standardowa predkosc obrotow oscyluje w granicach 1500-2500RPM w cyklu miejskim i 700-2000 w trasie, odciecie zaplonu nastepuje przy 5000RPM
silnik dysponuje moca 129KM i momentem 290Nm!!!
ja w swoim autku zastosowalem pewien "myk" i odmulilem ten silnik, wartosc zbadana na hamowni to 227KM i moment 274Nm (wczesniej 126KM i 296Nm)
moc wzrosla znaczaco (teraz max RPM to 9000) jednak wyraznie odczuwalna jest "niemoc" silnika powyzej obrotow 6000, nadal ciagnie on mocno ponizej 5000-6000rpm, powyzej idzie ale juz gorzej --- jest to spowodowane wlasnie ksztaltem tloka i tego przeskoczyc sie nie da
predkosc maksymalna dotychczas zmierzona to 260km/h jednak silnik mial dopiero 5000 RPM, wiecej jechac sie nie z uwagi na wielkosc auta (auto staje sie niestabilne, plyta po drodze i nieprzyjemnie kolysze --- kiepska aerodynamika)
ok, koncze moj wywod
pozdrawiam!
Kuba
PS> nie wyzywajcie mnie za dlugie posty, jestem tu dopiero 1 dzien
JiM / 2003-04-03 18:01:25 /
Heh spox Jim. Ale chyba jeśli skok tłoka jest mniejszy to chyba powinien się szybciej wkręcać na obroty a jeśli skok tłoka jest większy to powinien mieć większy moment? Ja nie wiem tak tylko zawsze myślałem z własnych przemyśleń:). Miło jest Cię powitać:)heh, oby tak dalej:).
Do Rafała L:
Nie należy mylić 1kg z 1kG. 1kg jest to masa międzynarodowego wzorca kilograma, takiego tam walca z platyny i irydu. A 1kG to siła która masie 1kg nadaje przyspieszenie ziemskie g (lub G jak kto woli:). Masa 1kg to masa ustosunkowana do tego międzynarodowego wzorca, chociaż polski etalon czyli taki walec "dla nas" waży jeśli dobrze skumałem 1kg ++0,185mg - czyli chyba ma znaczenie szerokość geograficzna dla ciężaru.
Zawsze byłem noga z fizy więc nie wiem tego do końca, chyba mnie wtedy nie było... (?):)
michukrk / 2003-04-03 18:19:30 /
powiedz JiM, co zrobiłeś w tym silniku, że wytrzymuje 9000obr./min. (jeśli dobrze wyczytałem)?
♠Zoggon♠ / 2003-04-03 18:24:41 /
Kuba/JiM - za długość postów na pewno nie, ale za głupoty - i owszem...
Otóż wszystko jest dokładnie na odwrót, niż to opisałeś. Praktycznie możnaby obalać zdanie po zdaniu, ale szkoda czasu. reasumując:
1. Moment generalnie zależny jest od pojemności, a ściślej od ilorazu siły uzyskanej w wyniku spalania porcji mieszanki w komorze i SKOKU tłoka.
2. Spośród 2 samochodów o tej samej pojemności większy moment "na dole" zawsze będzie miał ten o dłuższym skoku i mniejszej średnicy, a lepiej "na górze" będzie kręcił się ten o większych tłokach na krótszym wykorbieniu. Silniki Formuły I miały nieraz skok rzędu 35-45 mm, a średnicę nieraz dochodzącą do 100 mm. Przeciwnie lokomotywy miewają np. skok 280mm przy średnicy 160mm. A nie zamierzasz chyba polemizować z prawdą oczywistą, że to Formule potrzebna jest moc, a lokomotywie - moment.
3. Kształt tłoka jest zagadnieniem wtórnym. Musi być dopasowany do kształtu głowicy, z którą współpracuje. Przy głowicach o szeregowym ułożeniu zaworów, a więc z walcowatą komora spalania suma średnic zaworów to zwykle 80% średnicy tłoka. Aby zachować odpowiedni stopień sprężania tłok musi być w takim motorze płaski albo nawet wklęsły. Dążenie do większej sprawności (powiększenia ładunku mieszanki nad tłokiem) spowodowało wynalazek komór "hemi" (hemisfera, czyli półkula), o takim właśnie kształcie. Sa trudniejsze technologicznie, ale dzięki rozchyleniu zaworów pod kątem 40-90 stopni mozna uzyskać sumę średnic dwóch zaworów nawet na poziomie 120% średnicy tłoka, co poprawia przepływ mieszanki nieraz i dwukrotnie. A żeby zachować w takiej komorze odpowiedni stopień sprężania, tłok musi być wypukły, żeby przestrzeń miedzy nim a głowica była jak najmniejsza.
4. Auta z USA z motorami 6-7 litrowymi NIE MUSZĄ mieć głowic "hemi" i wypukłych tłoków (choć nieraz mają), bo mało jest takich kozaków, którzy potrafią okiełznać 600 PS na samej tylnej osi i to na publicznej drodze.
5. BMW E21 z motorami R6 (320/323i) nie były z założenia autami wolnoobrotowymi. Jak sam dobrze wiesz (a Fordziarze z tej stronki niekoniecznie wszyscy), 2-litrowy silnik 320i przy średnicy 80mm i skoku 66mm jest jednostką wybitnie "ponadkwadratową" i uwielbiająca wysokie obroty. Rozwija moc 125 PS przy 5800 rpm, a moment 170 Nm oddaje dopiero przy 4000 rpm - na dole zupełnie go "nie ma". Wersja 323i (pojemność 2316cc) powstała przez wydłużenie skoku do 76.8mm, i od razu obroty mocy maksymalnej (139 PS) spadły do 5300, a moment przy 4000 rpm wzrósł do 205 Nm. Jak więc widzisz, pojemność wzrosła o 16%, ale moc tylko o 11%, a moment o 21% właśnie dlatego, że wydłużono skok, a nie powiększano średnicy.
6. Zastosowany przez Ciebie w Twoim "rekinku" motor 325e o pojemności 2693cc to silnik o tzw. cyklu ETA, opracowany przez BMW 20 lat temu. Połączono w nim tłoki wersji 325i (średnica 84mm) z wałem o skoku 81 mm z diesla 324d i wałkiem rozrządu o czasie otwarcia o ponad 40 stopni krótszym, niż w silnikach 320/323. W efekcie motor ten rozwijał raptem 122 PS przy 4300 rpm, oddając natomiast kolosalny moment 235 Nm już przy 3200 rpm. Znów - jak widzisz - pojemność wzrosła o 35% (w stosunku do 320i), moc spadła o 3%, a moment wzrósł o 38%. Założeniem silników ETA, opracowanych głównie na rynek USA, było zachowanie prędkości wersji wyjściowej (320i) z jednoczesną poprawą przyspieszeń (czas 0-100 spadł o blisko 10%), zmniejszeniem zużycia paliwa (też o ponad 10%) i emisji szkodliwych związków (o ponad 20%). W sumie - jak mawiał ś.p. Heniek Ford - jedynym lekarstwem na poprawe osiągów jest zwiększenie pojemności. Oczywiście że po zastosowaniu wałka rozrządu z seryjnego motoru 323i albo 325i moc silnika 325e 2.7 automatycznie skacze do poziomu 180 PS, a dalsze zabiegi z kompresją, kolektorami, mapą wtrysku (a pewnie i wałkiem Alpiny, Schnitzera albo Hartge) moga spokojnie podciągnąć ten wynik do krainy 220-230 PS.
6. I jeszcze jedno - BMW E21 do osiągnięcia prędkości 260 km/h wymaga mocy 337 PS przy pełnym ospoilerowaniu i oponach 185, 370 PS przy spoilerach i oponach 225 oraz 383 PS bez ospoilerowania i na gumach 225. Przy mocy 225 PS w optymalnej konfiguracji aerodynamicznej autko to osiągnie 233 km/h (co i tak jest niemało, możesz mi wierzyć). Bład wskazań licznika lezy w skrzyni, przełożeniu mostu, średnicy opon - trzeba to policzyć, istnieja odpowiednie programy i wzory.
Ale poza wszystkim - "rekinek" baaardzo ładny - duże gratulacje...
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-03 20:23:32 /
zmniejszylem mu troszke sprezanie, wypolerowalem tloki i kanaly wydechowe, zastosowalem kolektory wydechowe firmy SCHNITZER (tzw. barany) - z glowicy wychodzi 6 rurek, lacza sie w dwie rury 53mm dopiero ok. metr za silniczkiem
BMW slynie z silnikow wykonanych z dobrych materialow i potrafia one wytrzymac w miare wysokie obroty, jednak jest kilka zastrzezen:
1. nie wolno wkrecac zimnego silnika powzyej 5-6 kRPM, panewki zostaly tak dobrane aby swoja "normalna" (robocza) grubosc osiagac przy cieplym silniku (wiadomo ze metale, zwlaszcza te twarde rozszerzaja sie pod wplywem temperatury), tak wiec na zimnym silniku paneweczki sa "ciut" za malutkie i powstaja minimalne luzy ktore powoduja wybijanie i wygniatanie sie paneweczek -- skutek? jak bedizemy pilowac silnik na zimno (np. zima) to wytrzyma 2 miesiace niewazne jaki ma przebieg
2. silnik powinno sie wkrecac na wysokie obroty podczas jazdy, nigdy na postoju. W czasie jazdy wokol rur wydechowych wytwarza sie podcisnienie ktore wrecz wysysa spaliny z ukladu wydechowego. na postoju silnik ma duzy opor do pokonania (sprobujcie wypchnac ok. 20L spalin z 3 metrowych rur z predkoscia nawet 300km/h --- tak tak, tak szybko poruszaja sie spaliny), i nie zawsze te spaliny leca tamtedy gdzie trzeba, czesc z nich przeslizguje sie miedzy pierscieniami i trafia do oleju, czesc przepycha sie przez zawor dolotowy i kumuluje sie w ukladzie dolotowym (by pozniej wleciec ponownie do komory spalania)
3. to samo co w punkcie 2 tyczy sie powietrza i ukladu dolotowego, powietrza musi doleciec do silnika znacznie wiceej niz wylatuje z niego spalin, podczas jazdy ze spora predkoscia silnik nie musi zasysac powietrza, wpychane jest ono pod wplywem predkosci samochodu (wiadomo o co chodzi)
reasumujac
silnik pilowany na wysokich obrotach podczas stania w miejscu (np. palenie opon z wskazowka obrotomierza na czerwonym polu) dostaje mocno w dupe --> tloki maja wiekszy opor (zasysanie i wypychanie gazow) --> tlok opiera sie na panewce --> panewka dostaje w dupe --> silnik sie niszczy
jak zwykle opisuje skrajnosci, opisuje tu tylko zasady i teorie, w praktyce jak wiadomo jest troszke inaczej i zalezy to w dodatku od mnostwa parametrow
rada #1: nie katowac silnikow na postoju, dochodzic max do 2/3 max obrotow.... przy jedzie z predkoscia kilkadziesiat km/h spokojnie mozemy wciaskac gaz do deski i wchodzic na najwieksze obroty --> jest to mniej niszczace dla silnika niz wkrecanie na polowe czy 2/3 obrotow na postoju, pamietajmy jednak o temperaturze, nie moze byc za malo, nie moze byc za duzo
i znow sie rozpisalem ;)))))))
milego wieczora!
Kuba
JiM / 2003-04-03 20:29:39 /
zdaje ze ze 3 posty wczesniej napisalem wszystko ok tylko ze 180st. na odwrot :)))))))) chyba jestem niewyspany
chyle glowe i podziwam rozlegla wiedze sz. Pana Krk4n
.
Kuba
JiM / 2003-04-04 09:04:25 /
co do predkosci maksymalnej
dziwi mnie to ze mojego ojca Daewoo Espero, z oplowskim silnikiem 1.8i 90PS, na oponach zdaje sie 185/65/R14 (czyli takich jak daje fabryka) rozpedza sie bez wiekszych problemow (no te kilka km prostej drogi miec musi) do predkosci 210km/h --> i nie jest to chyba blad wskazan licznika bo zostalem raz zatrzymany przez policje i predkosc zmierzona przez ich "radar" wynosila 206km/h, pamietam to jak dzis, dostalem 10 punktow i 500zl mandatu :(((((
co do mojego rekinka..... owszem, zegary moga pokazywac nie taka predkosc jak powinny, z tylu jest wiekszy obwod kol, most ma inne przelozenie (w chwili obecnej 2.95 lecz dysponuje rowniez mostem 2.65) - standardowo byl tu most 3.45. Skrzynia biegow rowniez jest inna (od silnika ETA), ze sporo wydluzonym biegiem 4 i 5.
Ciekaw jestem naprawde ile to autko "pojedzie", to 260km/h ktore udalo mi sie wycisnac na trasie A2 (Konin-Wrzesnia) to naprawde duzo, strach rozszerza wtedy zrenice do granic mozliwosci. Nie wiem ile to faktycznie bylo, ale czesto poruszam sie seryjna M5 535i E34 z predkoscia 200-250km/h i jest zupelnie inaczej (czyt. "wolniej") --- moze to tylko zludzenie, inna aerodynamika i szczelnosc wnetrza
w kazdym razie predkosc tego auta jest wystarczajaca, a najprzyjemniej jezdzi sie 40km/h na 4 biegu :)))))
.
Kuba
JiM / 2003-04-04 09:15:31 /
trochę nie w temacie, ale nie będę zakładał nowego wątku:
Jak ktoś ma ochotę na Capri mk1, to jest chyba jeszcze aktualne za 1500zł w Białej Podlasce na ul. Mieszczańskiej tel: 505 134 375.
♠Zoggon♠ / 2003-04-04 09:21:32 /
Co do tego że nie wolno kręcić silnika na zimno do wysokich obrotów :-)) to w każdym tak jest właśnie m.in z tej przyczyny o której piszesz.
Co do spalin to ich prędkość w układzie wydechowym jest znacznie większa, natomiast żadna ich część nie przedostaje sie do oleju :-)))
Podczas jazdy z dużą prędkością silnik nadal musi zasyssać powietrze a nie jest ono nigdzie wpychane
Prędkość maksymalna zależy głównie od mocy i współczynnika oporu powietrza - dlatego bardziej opływowe samochody może pojadą szybciej :-))) musisz też sie liczyć z błędem wskazań.... np. mi sie udaje 1.8 125 KM rozpędzić do 210 - 220 km/h a kiedyś z górki (duuuużej na autobahnie w niemczech) wskazywał 235 km/h .
O ile VW bus 2.4 D 78 KM w Polsce rozpędza sie do 135 km/h z górki 140 ..... to po zatankowaniu niemieckiej ropy pojedzie nawet 160 , (nie zmieniam licznika po przekroczeniu granicy) ;-)
Ciekawi mnie ile KM musiałoby mieć Capri Mk2 żeby rozpędzić sie do 188 km/h (silnik 1.6) opony 185 ..... most 3.75 ..... może ktoś przeliczy ??
MikeB4 / 2003-04-04 09:45:37 /
Zoggon do ogłoszeń z tym
PS. pisze sie Biała Podlaska ....... w Białej Podlaskiej (głupia odmiana ale co zrobić :-))
MikeB4 / 2003-04-04 09:57:01 /
Kiedyś,za fajnych stdenckich czasów w Białymstocku, śmiałem się z kumpla że pochodzi z: Białej Pedalskiej :-)
Ale to było za to że on mnie z kolei "wyzywał" od Krzyżaków :-)
Kornik / 2003-04-04 10:07:10 /
do MIke B4: nie ja zamieszczam ogłoszenie.
Po drugie łapanie za słówka jest raczej niezbyt miłe. Już kiedyś była mowa o tym, że część twoich postów to zaprzeczanie innym, zwracanie uwagi i docinanie.
Idź chłopie do psychologa, a ode mnie to sie odpier...
♠Zoggon♠ / 2003-04-04 10:37:55 /
co do predkości maksymalnej....
Współczynnik Cx współczesnych samochodów (często własnie 4-drzwiowych, nieco przydługich) jest o ponad 30% niższy od Capri czy E21, a przytoczone przez Kube Espero (w oryginale propozycja Bertone na Asconę C, ostatecznie przegrała z Vectrą) jest tego jednym z najlepszych przykładów. Nubira o tej samej mocy nigdy nie osiągnie prędkości Espero - tak to się robi w Italii... Nie jest to zresztą jedyne auto na swiecie osiągające 200 km/h z mocy poniżej 100 PS. Oczywiście przyspieszenia są pod zdechłym psem, ale wynik w katalogu - i owszem...
A co do Capri MkII/1974 - do osiągnięcia prędkości 188 km/h przy oponach 185/70R13 wymagana jest moc 131 PS, aczkolwiek dla MkII/1978 z oryginalnym grillem, tylnym spoilerem i na oponach 165R13 wystarcza 119 PS.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-04 10:42:55 /
1. Zoggon nie denerwuj sie :-)) co jest to tylko kawałek p... ziemniaka a ty zawchowujesz sie .... ...... znasz te słowa ?? :-PP
2. Nie raz było ogłoszenie
PODAJE KONTAKT DO WŁAŚCICIELA tralala
i to jest w porządku
tyle
a powiedz mi jak jesteś taki mądry czy sie pisze Biała Podlaska czy Bialsk Podlaski .... sorry że sie doczepiłem ale szukałem w atlasie i nie było .
Jeszcze raz sorry
Co do vmax
W zasadzie to nie wygląda na oryginalny grill od Mk2 :-))
nawet światła nie wyglądają :-))
a z tyłu był mały parapecik, którego nie usunąłem tylko z powodu konieczności szpachlowania dziur po nim ;-)))
MikeB4 / 2003-04-04 13:23:25 /
czy do Caprii pasuja okragle lampki od BMW? zdaje sie ze to ta sama srednica :)
jesli ktos by kcial to moge oddac komplet swoich, sa jak nowe
.
Kuba
JiM / 2003-04-04 13:30:09 /
Reflektory....
Jesli mają tę samą średnicę, co w E30, to pasują i do Capri i do Audi80/Passata/Scirocco I. Wielkie dzięki za ofertę, bo ciężko znaleźć.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-04-04 14:39:28 /
ja mam takie same jak w E30
skoro pasuja to mam takich lampek 2 komplety (jak nowych, jak widac na zdjeciach, na stronie jest zblizenie www.alpinae21.prv.pl)
w sumie mam 4 komplety (16 lamp) z tym ze 2 sa w podeszlym wieku i podrobki NEOLITE, a 2 sa oryginaly HELLA w stanie "fabrycznym"
jakby ktos chcial to niech dzwoni 606825225
JiM / 2003-04-04 14:43:51 /
do MikeB4
znalazłem w necie:
http://www.pilot.pl/index.php3?z_city_id=0&max_katalog=n14_&katalog=n12_&x_obr=98&y_obr=134&x_15=&y_15=&set_x=98&set_y=134&form_t=0&tool=1&info=&lang=pl&wspolrzedne=?40,14
czyli Bielsk Podlaski
Kornik / 2003-04-04 14:52:21 /
Do MikeB4: ogłoszenie znalazłem gdzieś w necie. Nie chciałem podawać go na ogłoszeniach, bo zupełnie nie znam sprzedającego i jak najmniej chciałem się narazić na wykorzystywanie cudzych danych itp. itd. W ogłoszeniu była Biała Podlaska w woj Lubelskim. Co do moich błędów, to przyznam się, że czasem mam z tym problemy, ale cóż... Zwoją drogą, to pisze się w woj. Lubelskim, czy w woj. Lubelskiem????
:-) sory za wulgaryzmy, ale sie wnerwiłem....
♠Zoggon♠ / 2003-04-04 17:53:44 /
...chyba Zwoją pisze się Swoją, a w Lubelskiem, albo w woj Lubelskim.... cóż... :-)
♠Zoggon♠ / 2003-04-04 18:04:15 /