logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » garaż » Wytrzymałość wyrobów śrubowych z nierdzewki

Wytrzymałość wyrobów śrubowych z nierdzewki

Pytanie do rozeznanych w temacie:
Czy nierdzewka jest klasyfikowana względem wytrzymałości mechanicznej?
Jezeli tak, to jak jest to oznaczane?
Jeżeli nie jet klasyfikowana, to do jakiej klasy śrub można ją porównać?

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-18 18:05:53 /


W nierdzewce masz klasy A2 i A4
A2-70 - A2 stal nierdzewna, Rm 700 Mpa, Re 450 MPa;. natomiast stale kwasoodporne typu A4: A4-80 - A4 stal kwasoodporna, RM 800 Mpa, Re 600 Mpa.

garazowiec Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-18 19:07:18 /


Tak jak napisał kolega wyżej. Generalnie klasyfikuje się je jako śruby zwykłe czyli klasa 4.4 - 6.8.
W praktyce gdzieś po środku między standardowymi 5.5 i 8.8.
Jeśli chcesz coś skręcić co nie wymaga śrub wyższej klasy tylko ma ładnie wyglądać to się nadadzą. Jeśli to ma być coś skręcane śrubami wzmocnionymi to nie ryzykował bym.

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 05:26:07 /


O. I o takie informacje mi chodziło. Dziękuję.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-19 06:35:33 /


Zobacz sobie na tabele max momentów skręcania takich śrub. To chyba będzie najlepszy wyznacznik „na szybko”, czy możesz taką śrubę zastosować.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 12:27:01 /


Aaa tylko jedna rzecz, jak na większy moment chcesz nierdzewne skręcać, to poślizg trzeba zapewnić, bo mogą się zatrzeć :-(

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 12:40:19 /


O! Dokładnie !
Nie wiem z czego to wynika ale nierdzewki są wyjątkowo wredne. Jak się zatną to są nie do ruszenia. Prędzej urwiesz niż wykręcisz. Rozwiercić też potem to jest męka. Parę razy już tak się w robocie wychujałem.
Jeśli śruba z jakiegoś powodu opornie się wkręca to obligatoryjne wykręcić, poprawić otwór gwintownikiem, nasmarować i próbować znów. To trwa zdecydowanie kruchej niż wykręcanie urwanej. Nawet wycieczka do sklepu po inną niż ta która opornie idzie może być mniej czasochłonna :)

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 15:39:41 /


To by wiele tłumaczyło, czemu nierdzewki, które użyłem do "tuningu" małpiego gaju dla dzieciaków nie chciały mi się potem odkręcić i musiałem kątówki użyć...

Kżyho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 15:57:15 /


A najgorsze są gwintowane połączenia aluminiowe. Jak to się zatrze to już amen.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 16:58:52 /


Ot i mądrych warto posłuchać. Zawsze się zastanawiałem, czemu solidnych konstrukcji nie kręcą śrubami z ocynku.

pietiag Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-19 17:36:13 /


A co ma ocynk do nierdzewki?

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-19 19:37:27 /


To że ocynkowane mają tendencję do zacierania się przy pasownej tolerancji gwintu tak jak nierdzewka. Ja w niektórych elementach konstrukcji stosując śruby pokrywane np. ocynk, stosuję gwintownik o niższej klasie pasowania gwintu po to, żeby zrobić więcej miejsca między gwimtem śruby, a gwintem w materiale.

pietiag Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-19 23:19:29 /


A macie może sposób na gwintowane aluminium? W sensie czym pokryć śrubę, jakimś smarem czy klejem do gwintów, żeby nie zaśniedziało i dało się potem odkręcić? Smar ceramiczny?

Piotr Siemiątkowski (Irpac) Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-20 10:02:39 /


a co to za gwinty aluminiowe? Z ciekawości pytam.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-20 10:17:39 /


a chociażby jarzmo zacisku w audi ( przy zaciskach brembo). śrubę wkręcasz w aluminium :)

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-20 10:45:41 /


Wiesz, to pewnie zalezy na ile lat takie połączenie alu sobie wyobrażasz :-)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-20 10:47:18 /


Grzesiek ale śrubę masz stalową, twardą… a tu mowa Alu w Alu.
Ja takie połączenie mialem np. w zbiorniku paliwa do wkręcenia czujnika poziomu paliwa. Jakiś duży gwint… i drobny przy czerpni. Z drobnym po 30 latach mialem problem spory.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-20 10:50:51 /


Nie ma słowa o alu w alu :) ale VAGi przecież teraz składane są na alugówno śrubkach, wielokrotnie spotkałem się, że odkręcając jakiś osprzęt silnika zostawałem ze śrubką wraz z gwintem na niej :)

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-20 10:54:27 /


Dokładnie Konrad, alu w alu i gwinty o dużej średnicy. Bez smaru to jest masakra. Konstruktorzy zwykle takich połączeń nie projektują. Ja zaprojektowałem sobie ale będąc na studiach jeszcze więc się nie liczy ale nawet tego dobrze nie skręciłem. Potem zauważyłem że takie połączenia realizuje się poprzez np. wciśniętą w aluminiowy korpus maszyny stalową gwintowaną tuleję w którą wkręcany jest już aluminiowy element. Nigdy Alu w Alu.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-20 10:58:17 /


Ja akurat miałem na myśli o aluminiowe gniazdo i stalową śrubę. Takie połączenie szybko sniedzieje, wypełniają się wolne przestrzenie pomiędzy gwintami i śruby nie da się odkręcić. Ja mam tak przy aluminiowej misce olejowej do której w dwóch miejscach przykręcany jest dzwon skrzyni biegów. Do tej pory tych dwóch śrub po prostu nie przykręcałem, ale z różnych powodów teraz muszę, bo się skrzynia nie będzie trzymać.

Piotr Siemiątkowski (Irpac) Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-20 18:15:08 /


Na takie połączenia to loctite 221 lub 222 w koloże zgejonym. Jest tak silny jak pedalski uścisk dłoni dlatego nie stwarza problemów przy odkręcaniu a dobrze zabezpiecza gwint przed korozją uszczelniając go. Od jakiegoś czasu tak właśnie wkręcam śruby narażone na korozję gwintu i nieźle się to sprawdza. Nie sprawdza się tylko przy wysokich temperaturach. Tam to tylko grafit albo pasta miedziana. Kumple czasem też używają smaru silikonowego lictite ale nie pamiętam numeru.

Aldaron Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-20 18:51:36 /


połącznie aluminium i stali tworzy ogniwo galwaniczne, przepływający prąd robi wiele szkód.

magic Dokładna lokalizacja na mapie / 2021-08-22 22:17:08 /


No ale chyba nikt nie wymyślił nic lepszego? Oczywiście jak z jednej strony alu i trzeba fest dokręcić…

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2021-08-22 22:54:07 /


Alu i pasta miedziana = ogniwo galwaniczne. Nie powinno się tego łączyć.

bad ass boy / 2021-09-02 22:12:55 /