Pytanie do rozeznanych w temacie:
Czy nierdzewka jest klasyfikowana względem wytrzymałości mechanicznej?
Jezeli tak, to jak jest to oznaczane?
Jeżeli nie jet klasyfikowana, to do jakiej klasy śrub można ją porównać?
granadziarz_3M / 2021-08-18 18:05:53 /
W nierdzewce masz klasy A2 i A4
A2-70 - A2 stal nierdzewna, Rm 700 Mpa, Re 450 MPa;. natomiast stale kwasoodporne typu A4: A4-80 - A4 stal kwasoodporna, RM 800 Mpa, Re 600 Mpa.
garazowiec / 2021-08-18 19:07:18 /
Tak jak napisał kolega wyżej. Generalnie klasyfikuje się je jako śruby zwykłe czyli klasa 4.4 - 6.8.
W praktyce gdzieś po środku między standardowymi 5.5 i 8.8.
Jeśli chcesz coś skręcić co nie wymaga śrub wyższej klasy tylko ma ładnie wyglądać to się nadadzą. Jeśli to ma być coś skręcane śrubami wzmocnionymi to nie ryzykował bym.
Aldaron / 2021-08-19 05:26:07 /
O. I o takie informacje mi chodziło. Dziękuję.
granadziarz_3M / 2021-08-19 06:35:33 /
Zobacz sobie na tabele max momentów skręcania takich śrub. To chyba będzie najlepszy wyznacznik „na szybko”, czy możesz taką śrubę zastosować.
Konrad vel smasher / 2021-08-19 12:27:01 /
Aaa tylko jedna rzecz, jak na większy moment chcesz nierdzewne skręcać, to poślizg trzeba zapewnić, bo mogą się zatrzeć :-(
Konrad vel smasher / 2021-08-19 12:40:19 /
O! Dokładnie !
Nie wiem z czego to wynika ale nierdzewki są wyjątkowo wredne. Jak się zatną to są nie do ruszenia. Prędzej urwiesz niż wykręcisz. Rozwiercić też potem to jest męka. Parę razy już tak się w robocie wychujałem.
Jeśli śruba z jakiegoś powodu opornie się wkręca to obligatoryjne wykręcić, poprawić otwór gwintownikiem, nasmarować i próbować znów. To trwa zdecydowanie kruchej niż wykręcanie urwanej. Nawet wycieczka do sklepu po inną niż ta która opornie idzie może być mniej czasochłonna :)
Aldaron / 2021-08-19 15:39:41 /
To by wiele tłumaczyło, czemu nierdzewki, które użyłem do "tuningu" małpiego gaju dla dzieciaków nie chciały mi się potem odkręcić i musiałem kątówki użyć...
A najgorsze są gwintowane połączenia aluminiowe. Jak to się zatrze to już amen.
zapek??? !G.O.P! / 2021-08-19 16:58:52 /
Ot i mądrych warto posłuchać. Zawsze się zastanawiałem, czemu solidnych konstrukcji nie kręcą śrubami z ocynku.
pietiag / 2021-08-19 17:36:13 /
A co ma ocynk do nierdzewki?
m.kozlowski / 2021-08-19 19:37:27 /
To że ocynkowane mają tendencję do zacierania się przy pasownej tolerancji gwintu tak jak nierdzewka. Ja w niektórych elementach konstrukcji stosując śruby pokrywane np. ocynk, stosuję gwintownik o niższej klasie pasowania gwintu po to, żeby zrobić więcej miejsca między gwimtem śruby, a gwintem w materiale.
pietiag / 2021-08-19 23:19:29 /
A macie może sposób na gwintowane aluminium? W sensie czym pokryć śrubę, jakimś smarem czy klejem do gwintów, żeby nie zaśniedziało i dało się potem odkręcić? Smar ceramiczny?
Piotr Siemiątkowski (Irpac) / 2021-08-20 10:02:39 /
a co to za gwinty aluminiowe? Z ciekawości pytam.
a chociażby jarzmo zacisku w audi ( przy zaciskach brembo). śrubę wkręcasz w aluminium :)
Grzesiek_Rudy / 2021-08-20 10:45:41 /
Wiesz, to pewnie zalezy na ile lat takie połączenie alu sobie wyobrażasz :-)
Konrad vel smasher / 2021-08-20 10:47:18 /
Grzesiek ale śrubę masz stalową, twardą… a tu mowa Alu w Alu.
Ja takie połączenie mialem np. w zbiorniku paliwa do wkręcenia czujnika poziomu paliwa. Jakiś duży gwint… i drobny przy czerpni. Z drobnym po 30 latach mialem problem spory.
Konrad vel smasher / 2021-08-20 10:50:51 /
Nie ma słowa o alu w alu :) ale VAGi przecież teraz składane są na alugówno śrubkach, wielokrotnie spotkałem się, że odkręcając jakiś osprzęt silnika zostawałem ze śrubką wraz z gwintem na niej :)
Grzesiek_Rudy / 2021-08-20 10:54:27 /
Dokładnie Konrad, alu w alu i gwinty o dużej średnicy. Bez smaru to jest masakra. Konstruktorzy zwykle takich połączeń nie projektują. Ja zaprojektowałem sobie ale będąc na studiach jeszcze więc się nie liczy ale nawet tego dobrze nie skręciłem. Potem zauważyłem że takie połączenia realizuje się poprzez np. wciśniętą w aluminiowy korpus maszyny stalową gwintowaną tuleję w którą wkręcany jest już aluminiowy element. Nigdy Alu w Alu.
zapek??? !G.O.P! / 2021-08-20 10:58:17 /
Ja akurat miałem na myśli o aluminiowe gniazdo i stalową śrubę. Takie połączenie szybko sniedzieje, wypełniają się wolne przestrzenie pomiędzy gwintami i śruby nie da się odkręcić. Ja mam tak przy aluminiowej misce olejowej do której w dwóch miejscach przykręcany jest dzwon skrzyni biegów. Do tej pory tych dwóch śrub po prostu nie przykręcałem, ale z różnych powodów teraz muszę, bo się skrzynia nie będzie trzymać.
Piotr Siemiątkowski (Irpac) / 2021-08-20 18:15:08 /
Na takie połączenia to loctite 221 lub 222 w koloże zgejonym. Jest tak silny jak pedalski uścisk dłoni dlatego nie stwarza problemów przy odkręcaniu a dobrze zabezpiecza gwint przed korozją uszczelniając go. Od jakiegoś czasu tak właśnie wkręcam śruby narażone na korozję gwintu i nieźle się to sprawdza. Nie sprawdza się tylko przy wysokich temperaturach. Tam to tylko grafit albo pasta miedziana. Kumple czasem też używają smaru silikonowego lictite ale nie pamiętam numeru.
Aldaron / 2021-08-20 18:51:36 /
połącznie aluminium i stali tworzy ogniwo galwaniczne, przepływający prąd robi wiele szkód.
No ale chyba nikt nie wymyślił nic lepszego? Oczywiście jak z jednej strony alu i trzeba fest dokręcić…
Konrad vel smasher / 2021-08-22 22:54:07 /
Alu i pasta miedziana = ogniwo galwaniczne. Nie powinno się tego łączyć.
bad ass boy / 2021-09-02 22:12:55 /