Cześć,
Szukałem na forum, ale poza jednym większym wątkiem na forum gdzie nie znalazłem wszystkich interesujących mnie informacji, nic więcej nie ma w tym temacie...
Jako, że zima się zbliża, a zamierzam w czasie niej wybierać się też w góry, stanąłem przed koniecznością zakupu opon zimowych.
Opony mają być nowe i dobre, żebym się nie musiał za bardzo stresować wyjeżdzając w górzysty teren. Opony do mojego Consula (2.8) oczywiście.
I teraz:
Pyt. 1: Jakie opony możecie polecić, które macie rzeczywiście sprawdzone, że dobrze się sprawują?
Pyt. 2: Jaki rozmiar opon najlepiej kupić (felga 14 cali)?
Z finansowego i dostępnościowego punktu widzenia, to dobre by były 175/80 R14 (Golf, Octavia i takie tam...), ale nie wiem czy do 2.8 nie będą za wąskie?
Może 185/70 R14 by styknęło, bo te są dobrze dostępne?
Czekam na jakieś konstruktywne sugestie i z góry dziękuję za pomoc.
Ja tam mam Barum Cargo OR 59 zimówki do dostawczego i granada wygląda i jeździ jak trzeba. Nawet w zimie na śniegu czy lodzie ciężko jest zakręcić oberka... Tylko że już ich chyba nie robią. A plus jest taki, że do osobówki są całoroczne. Mitem są również pogłoski o tym, że hałasują, twarde itd.
m.kozlowski / 2006-10-16 13:03:27 /
Ja jeżdże na 175kach w granadzie 2,8i (zimówki). Mam je już teraz założone i faktycznie przdało by się coś szerszego, ale to teraz: do jazdy po autostradach i jakiś krętych drogach. Natomiast w zime zachowują się wspaniale. Czum węższa opona tym szybcie jest się w stanie "dokopać" do czegoś szorstkeigo pod śniegiem i ryzyko aquaplaningu jest dużo mniejsze.
Wcześniej jeździłem na polskich frigo. Byłem całkiem zadowolony. Teraz mam continentale (nie pamiętam jaki to model ale z takimi harakterystycznymi lamelami w formie plastra miodu) i są dużo lepsze zwłaszcza jeśli chodzi o przenoszenie sił poprzecznych.
bartek nowakowski / 2006-10-16 13:20:44 /
A jaki masz profil w tych 175? 80?
Mówisz, że w zimie jest spoko?
A obecnie są za miękkie czy w czym problem?
Najtańsze i znośne Dębica Frigo 2 175/70r14 http://www.opony.com/opony/579_dębica_frigo_2.html
Plus taki że w hurtowni dorwiesz z małą ceną jeśli szukasz nowych ich cena brutto za kapeć to 154zł x 4 = 616 zł no to jak dobrze poszukasz to za 500zł komplet nowek będzie albo Frigo 1 seria bo napewno nowki jeszcze są w magazynach a cena do utargowania skoro 2 seria sie pojawiła.
Pozdro.
Henry F / 2006-10-16 13:32:26 /
A co do dobrych MAREK opon - w zeszłym roku do plastika kupiłem pirelki - wyszło mnie taniej niż dębica, ale jaka jazda!!! Jednego dnia jak w wawie popadało to ludzie jechali 20km/h a ja mogłem bezpiecznie (!) jechać i 45-50km/h. Świetne są.
m.kozlowski / 2006-10-16 13:33:44 /
Dobra, bo widzę, że dyskusja schodzi w kierunku "najtaniej", a to akurat niekoniecznie najbardziej oczekiwany rozwój dla mojego pytania... Osobiście celowałem nawet w Goodyear UltraGrip 6. Tylko nie wiem właśnie czy jest sens aż tyle płacić.
No i najważniejsze w sumie dla mnie w tej chwili pozostaje też pytanie, jaki rozmiar?
Tak profil jest 80. Czy teraz jest problem?? A czegoż się można spodziewać po wąskich oponach na serpentynach przy obciążeniu pięcioma osobami i jeszcze w temperatuże ok 25 st C :)
Te continentale (jak będe gdzieś pobliżu samochodu to zobacze co to za model) spisują się lepiej niż polskie prodkty. Wydaje mi się że właśnie nie są zbyt miękkie a w zmie i tak się lepiej spisują.
Reasumując zimówki są super na zime a moje zastrzeżenia co do szerokości biorą się tylko i wyłącznie z tego że używam ich teraz :)
bartek nowakowski / 2006-10-16 13:39:06 /
Aha i jeszcze jedno. Lepsze kierunkowe czy asymetryczne?
Poza tym jak piszecie, tak jak Marcin na przykład, "Pirellki" to byłbym wdzięczny za dokładny model, bo to jednak ma dość spore znaczenie...
Kup Pirelli są naprawdę dobre, ale i niedrogie.
175/80 niezły, ale chyba jednak lepszy 185/80. Ja mam 195/80 (te barumy) i też nie narzekam.
Oczywiście wszystko 14". Jak chcesz to zerknij na stronki smoczycy i sreberka i zobacz jak te opony wyglądają. Mam je już 3 lata i jakieś 25tys. km i są jak nowe. A z ciekawostek mają dziury na kolce :)
m.kozlowski / 2006-10-16 13:48:51 /
Pirelli carving mogę polecić. Chyba już jest nowszy (i droższy) model, ale te są naprawde świetne. Tylko w lato na mokrym nie polecam :)
m.kozlowski / 2006-10-16 13:51:49 /
Temat wątku jest "opony zimowe", więc narzekanie na letnie kapcie o szerokości 175 czy 185 przy motorze 2.8 możemy sobie darować. Na zimę zdecydowanie najlepsze 175/80R14 albo 185/80R14 - żadnych tam niskoprofilówek.
Gumy 175/70R14 są liczone na znacznie mniejsze naciski na oś [standard dla Golfa II albo Astry F] i w Grani - zwłaszcza przy V6 - długo nie pociągną. Co więcej - podwozie byłoby 2cm bliżej gruntu, to i zawiesić się na koleinach łatwiej.
A poza tym gumy do Grani to temat-rzeka. Sam pisałem na ten temat już ze sześć razy na forum...Wystarczy poszukać.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-10-16 13:59:22 /
A ja polecam opony do dostawczaków - Granada najlepiej się czuje na wysokim, pełnym profilu i oponkach 185/80 :D
trzypion / 2006-10-16 14:27:35 /
Tylko, że dostawcze opony jednak mają trochę inne właściwości i są przewidziane na duże obciążenia, przez co raczej twardawe i słyszałem o raczej gorszej trakcji auta osobowego na takowych...
Krk4M: Właśnie o 175/80 R14 pytałem czy wystarczą, więc jeżeli tak, to chyba z rozmiarem jestem w miarę "w domu". Bo taki rozmiar jest w miarę dostępny i przy tym tańszy.
185/80 R14 pewnie by było najlepsze, ale niestety nie ma z czego tu wybierać poza oponami od dostawczaków właśnie... :(
ja śmigam w plastiku na Dunlop`ach SP WINTER SPORT M3,i są cudowne!
ojciec na Goodyearach ULTRA GRIP tez zadowolony, na pirelkach niestety się zawiodłem na 2 rodzajach,więc poszły do przyczepy:) moja babcia mieszka przy takiej stromej ulicy, zimą jak popadało cała familia zostawiła auta na dole (wszyscy zimówki) łącznie z sąsiadami,a ja podjechałem bez problemu, bez uślizgu..wujek nawet był takim samym autem na nowych paputkach dębicy, i po 10min się poddał.
Generalnie to jest jeszcze coś takiego jak indeks nośności, ja kupowałem na http://www.opony.pl albo na opony.com? nie pamiętam już ale tam masz coś takiego jak opinie użytkowników, i opona dostaje ocene..wybierz sobie 14` rozmiar jaki chcesz, zimówki i potestuj oceny.
pozdro
Havel aka Gaweł / 2006-10-16 14:38:20 /
to jak juz chcesz 175 to z tej stronki:
Najlepiej oceniane przez Internautów opony zimowe w rozmiarze 175/80R14 pojazdy osobowe :
1)Nokian Hakkapellitta NRW 4,9
2)Goodyear ULTRA GRIP 6 4,8
3)Dunlop SP WINTER SPORT M3 4,8
4)Continental ContiWinterContact TS780 4,7
5)Semperit WINTER - GRIP 4,7
dalej nie wklejem poszukaj sobie sam:) i patrz jeszcze ile oddanych głosów:)
te co mam mają indeks 88 = podobno 560kg..ale są też te wzmacniane, i chyba różnią się "wnętrzem", guma jest raczej taka sama?
Havel aka Gaweł / 2006-10-16 14:45:49 /
http://www.capri.pl/car/1303
30.XII.2005
zakupiono
- oponki FULDA Kristall Montero 175/80R14 88T
sprawdzilem i polecam
pozdrawiam
Marek W - Bytom / 2006-10-16 14:48:50 /
Znam zarowno http://www.opony.com.pl/ jak i http://www.baloon.pl/ tylko, że te oceny też tam potrafią być bardzo różne...
Poza tym np. Fuldę Kristall Montero zachwalają, cOke zresztą w AXie też zachwala, a w testach przy UltraGripach i innych oponach to ta Fulda jednak średniawo wypada...
A że my wszyscy tylnonapędowi, to tym bardziej zależy mi, żeby jaj z podjazdami i innymi zimowymi ekscesami nie było, bo wiadomo, że tu tylny napęd niestety z reguly się gorzej sprawuje i wymaga pomocy ze strony dobrej opony.
ja do szarej zapodaje Goodyear Ultra Grip 7 205/60/16 :) goodyeary na zime są rewelacyjne jeździłem juz na 3 różnych rodzajach opon zimowych tej firmy, w tym duzym dostawczakiem i nigdy się nie zawiodłem, bardzo dobre na zmrożone błoto i śnieg. polecam.
Daniel vel Treetop liil (EM) / 2006-10-16 14:50:47 /
no ok. napewno na nowych fuldach się też dobrze jedzie, tymbardziej jak wcześniej jezdziłes na jakis używkach np. ale pytanie co by cOke powiedział po jezdzie na ultragripach, wątpie że są słabsze od Fuldy:)
ja tam polecam goodyeara i dunlopa, na fuldach nie jezdziłem nigdy, ale jak pisałem to naprade byłem w szoku że 2 takie same auta na nowych zimówkach różnych firm tak wyszły w tescie jazdy pod góre, kiedyś myślałem że nowe to nowe i każda jest dobra a jednak nie każda...i kup łańcuchy:))))
Havel aka Gaweł / 2006-10-16 15:07:28 /
No awaryjnie łańcuchy przynajmniej na tył to wiadomo :) Ale wolałbym, żeby nie były potrzebne albo jak już to tylko od święta ;)
mam Fuldy Kristall 205/70R14 i rzy takiej masie samochodu sa ok-na osniezonych, ubitych, nie posypanych drogach niejedna osoba patrzy jak na wariata ze tak smialo bioore zakrety, mam wrazenie ze ten pojazd jest taki ciezki ze nie pozwala sie poslizgnac zadnym silom
i nigdy nie zdarzylo mi sie wpasc w niespodziewany poslizg na tych oponach (oczywiscie na lodzie to tylko kolce pomoga:)
Strasznie szerokie masz te zimówki... Ja takie letnie mam i myślę, że to już górny rozmiar jeśli o "normalnej" rozmiarówce do Grandzi mówimy ;)
dziwnym trafem wszyscy patrza na mnie niepowaznie jak mowie o tym rozmiarze:)
-tak sie zlozylo ze otrzymalem je wraz z samochodem przy zakupie i zalozylem-i wcale nie zaluje, naprawde moze to brzmi kuriozalnie, ale prowadzi sie bardzo przewidywalnie i pewnie-jak spadnie snieg-zapraszam na probe:)
Nie wiem jak do Consula, ale do Granady 2.8 fabrycznie zalecane są 185/80 R14, 195/70 R14 i 190/65 R390. :-) Słusznie, Kżyho, piszesz, że 185/80 R14 osobowe są bardzo trudno dostępne. Sam szukałem 2 lata - chociaż, oczywiście, jak już znalazłem, to kilka się pojawiło na Allegro. Służę linkami w razie czego.
Poza tym polecam dział ogłoszeń. Kiedyś kolega mkozlowsk pisał, że może takie opony załatwić. Pominę przy tym milczeniem moje ogłoszenia, bo domyślam się, że interesują Cię wyłącznie nówki ze sklepu. ;)
Rafał L. / 2006-10-16 20:54:01 /
Popieram Tomka - ja mialem w zime jakies "zachodnie" kierunkowe 195/65/15 na felgach 7.5 J od Merca. Opony mialy moze z 4 mm bieznika, ale najlepsze zimowki jakie mialem. Bylem w gorach, ostry podjazd pod domek - jakis kilometr pod katem 30 stopni - nie bylo zmiłuj...:)Kolega mial jakies Barumy, czy co, nowki z tylu to lancuchy musial zakladac. Takze szerokie opony na zime wcale nie sa zle, no i polecam kierunkowe.
Bartuś / 2006-10-16 21:42:44 /
Opony zimowe powinny być w rozmiarze takim jak podaje producent ewentualnie numer węższym.na wąskiej oponie masz większy nacisk na podłoże\.osobiście mam na zime 175/80r14 pirelli winter cośtam kierunkowe.Jezdziłem na szerszych ale było ,przynajmniej dla mnie cienko.Oczywiście jakość opony też wiele znaczy.Im więcej lamelków tym lepiej.Kiedyś jak ociągałem się z wymianą opon na zimówki złapał mnie śnieg i próba skrętu w prawo przy niewielkiej prędkości skończyła się w rowie po przekątnej skrzyżowania
mario75 / 2006-10-16 21:57:52 /
Szerokością opon na zimę to ja przesadzałem:))
Ale byłem jedynym który wjechal na wiadukt zimą i to na automacie :P
Opony 220/65 R390 :))
Pzdr
ja nie wiem o co chodzi ale ja na zimowych fuldach chyba wlasnie jakos cristal montero czy cos takiego w rozmiarze hmm, 195 na cos tam r14 lub r15 (tez nie pamietam) spowodowalem jedyna kolozje w moim zyciu jadac po sniegu 20km/h wpadlem na zaparkowany samochod. w zasadzie sie toczylem skrecilem kola i nic sie nie wydazylo oprocz pogiecia maski. :/ opony mialy chyba miesiac wiec tak jak by nówki. ale moze jakos zle trafilem...
na plus to ze fajnie wygladaly na becie jak pomalowałem napisy na bialo... :)))))))
Mac13k / 2006-10-16 23:41:21 /
Z własnego doświadczenia mogę tylko powiedzieć, że w zasadzie im zimówka węższa i wyższa tym lepiej, ja mam na tą zimę do Hondy, którą na codzień pomykam 175/65 R14 -> trochę za niskie, trochę za szerokie, ale poprzedniej zimy się na tym jeździło całkiem spoko:) Bieżnik Pirelli Winter Carving -> po prostu fantastyczny... tam gdzie inne zimówki wogóle nie mają przyczepność (lód, gołoledź) ten bieżnik ma naprawdę spoko trakcję - niestety baaardzo ciężko z jego dostępnością w innych rozmiarach, a szkoda bo kupiłbym taki sam do Caprika:(
Wroniasty / 2006-10-17 00:26:10 /
A ja zeszłą zime przejeździłem na 205/55 R16 - bo takie zimówki zaleca producent i też dają rade całkiem nieźle. Troche dziwny rozmiar na zimówke , i wydawało mi sie, że to nie ma wielkich szans a jednak.
MikeB4 / 2006-10-17 10:40:05 /
ja moge polecic zdecydowanie kierunkowe opony i tez raczej Fuldy :) coprawda mialem rozmiar 185/70/13 ale w kwesti bieznika nie ma ro znaczenia :) juz 2 zimy na tych oponkach i jest OK, wczesniej kormorany wintery i co wieksza zaspa ... trzeba bylo kopac :/
Main(misiek) / 2006-10-17 15:06:36 /
nacisk zalezy tylko od obciazenia samochodu, a nie od wielkosci opony, ond niej zalezy tylko nacisk jednostkowy, ale sila tarcia akuraat nie zalezy od nasisku jednostkowego a od wspolczynnika tarcia-ktory jest staly dla pary materialow ciernych, i sily obciazajacej kolo, przykladowo-duza opona moze np. lepiej uksztaltowac sie do powierzchni, "złapać ja". nie bede negowal niczyjej teorii, ale dopoki nie bede musial-nie zmienie moich zimowek 205/70/R14, a jesli dostane takie same ponownie-to nie bede wahal sie z kupnem
tak jak Marek z Bytomia - polecam 175/80R14 Fulda Kristall Montero. Ostatnie ostre zimówki, tak wąskie ekstra gryzą śnieg, nie wciągają w błoto, a olbrzymie prerwy między kostkami bieżnika i potworna jego głębokość (indeks prędkości 160 - powyżej naprawdę są niesterowne) wypychają każde i w każdej ilości płynne lub półpłynne gówno spod opony na bok.
Krk4m, na kormoranach S100 175/80r14 przejechałem 5 sezonów zimowych zanim się starły, i nie miałem żadnych z nimi problemów.
granadziarz_3M / 2006-10-22 17:24:29 /
A czy ja miałem coś przeciwko Kormoranom S-100 albo rozmiarowi 175/80R14? Zawsze twierdziłem że do Grani są w sam raz.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-10-22 20:01:34 /
Granadziarz, a miałeś może do czynienia z górskim terenem w tym zimówkach albo jeździłeś jakimś autem na UltraGripach6 Goodyeara albo innych oponkach z wyższej półki i potrafisz je porównać?
Bo ja rozumiem, że Kristall Montero może być fajne, tylko pytanie jest czy te wszystkie zachwyty tymi oponami nie są spowodowane tym, że po prostu większość przesiadła się z jakiś używek albo nowych Dębic czy Kormoranów, a nie miała do czynienia z lepszymi gumami. Bo jak przeglądam testy, to jednak takie UltraGripy są dość jednoznacznie lepsze od Kristall Montero. Czyżby testy kłamały? Czy właśnie nie macie porównania?
Warto dopłacić do UltraGripa albo innej (jakiej?) wysokiej klasy opony?
jezdzilem i na Michelinach Alpina, podobnie jak na Kristalach
ja uważam że ultra grip sa rewelacyjne, dlatego zakładam je do szarej, bo jeździ nia M. do swojej już zakładam uzywki... opony oponami, ale jeździc w zime tylnionapedowym wózkiem tez tzreba umieć.
Daniel vel Treetop liil (EM) / 2006-10-23 17:00:25 /
oootoz to!!-bo czasami i na 4-ce bokiem postawi i opony tez nie pomoga:)
A co myślicie o tych oponach??? Cena bardzo fajna, notowania maja lepsze niż Fulda Kristall Montero nawet.
http://www.allegro.pl/item404403418_opony_175_80r14_falken_hs437_made_in_japan_wys_0zl.html
Na volvo i na granadzie mam falkeny. wprawdzie letnie ale jestem bardzo zadowolony. Niewiele trzeba bylo wywazac, prowadza sie prosciutko.
bartek nowakowski / 2008-08-06 23:00:10 /
Cześć, czy ktoś coś sądzi o tym:
http://www.allegro.pl/item489151629_4_opony_kumho_power_gr_p842_185_r14c.html
?
Herbiss2 / 2008-11-24 23:26:32 /
Nie kupuj 8 letnich zimówek ...
Z nowych w rozmiarze 185/80 R14 kupisz Sava za 172 /szt z vat lub 185/80 R14 C czyli dostawczak - takie jak na aukcji - za 180 nową z Barum
Z tańszych znajdziesz 175/80 R14 za 134 zł (nowe Kormoran) ...
www.oponeo.pl
Tamte jak na wiek i stan są dość drogie ....
MikeB4 / 2008-11-25 01:56:35 /
No właśnie, są dość drogie i mają 8 lat na karku a na 1 rok kupować nie chcę... Dużo kasy chce, za dużo, chyba żeby się targować osobiście.
A te co sądzisz?
http://www.allegro.pl/item481156435_eco_opony_185r14c_185_r14c_zimowe_producent.html Dużo osób je kupiło, hehe, naiwniacy czy profesjonaliści? :) Ogólnie na nówki mnie nie stać raczej i to cztery a te 175 to już cienizna straszna, wczoraj takie oglądałem - Fuldy za 150.
Herbiss2 / 2008-11-25 09:53:49 /
A kupujesz je do dostawczaka że mają mieć indeks C (ze wzmocnionym bokiem i nośnością?)
Te bieżnikowane wyglądają fajnie - wzór jest niezły - napewno 10x lepsze od tamtych będą - tylko ciekawe jaka mieszanka ....
175 wąskawe to fakt - do Granady to nawet za wąskie by chyba były - no ale 185 drogawe z drugiej strony ....
Jak na więcej niż jeden sezon to warto dołożyć i jeździć pewniej - a tamte kilkulatki kompletnie odpuścić - nawet gdyby były za 100 zł wszystkie ...
MikeB4 / 2008-11-25 13:35:30 /
Nie no, kupuję do Grandzi, czasem bawię się w dostawczaka, ale C przy oponie mieć nie musze, bez jaj:) Bawiłyby mnie takie normalne 185/80 i tyle, jeszcze szukam, może http://www.allegro.pl/item450699865_toyo_snow_prox_s930_185_80_14_komplet.html Dzięki za (od)rady odnośnie tych paroletnich, choć mam je pod nosem...
Herbiss2 / 2008-11-25 15:16:09 /
dołóż trochę kup nowe kormoranki i pocieszysz się nimi spokojnie 3-4 sezony,jak kupisz używki takie jak te kumho to je wywalisz na drugi sezon ,albo już się okaże podczas zakładania że są do dup...
chyba 3-4 miesiace, a potem dostanie guza :/ Jesli chodzi o polskie, to Dębica - tak, Kormoran - nigdy więcej.
Mysza liil (EM) / 2008-11-25 19:34:28 /
mysza wiem że te stare kormoranki puszczały na bokach,siatki się rozłaziły,ale te już poprawili i są oki
chociaż ja w tamtym roku kupiłem nowe made in korea/china :) i jeszcze ich nie zakatowałem
dębica frigo directional tak samo nie wytrzymuje puszczają siatki i druty wyłażą przez bieżnik
Z jednej strony kupić nowe a z drugiej i tak puszczają druty :)
A to C w praktyce czym się odznacza? Wiem że wzmacniane, ale jak to w jeździe Grandą by sie czuło... Sorry że tak mędzę, ale nowych Dębic i Kormoranów nie ma w tym rozmiarze... Albo ja nie umiem patrzeć:( I nie mogę się kużwa zdecydować co robić.
Herbiss2 / 2008-11-26 12:28:45 /
Ja mam Barumy 185 R 14 C.
Zayebiste. Ciężkie jak cholera, bo C, ale jeździ się ok. I śnieg nie straszny...
m.kozlowski / 2008-11-26 12:51:33 /
No wlasnie, wygladają cholernie masywnie te wszystkie łopony. Czy to się czołg śnieżny z tego nie zrobi, a bez tego C to czym to to się różnią? Chodzi też o kom-ford itd :)Ja w sumie wybieram się w śnieżne krainy, do Estonii, poza tym to na parę lat planuję te oponiska...
Herbiss2 / 2008-11-26 12:56:46 /
opony C mają większą nośność
zgoniok / 2008-11-26 13:07:52 /
No wiec tak bardzo chyba do Granady niepotrzebne...
Herbiss2 / 2008-11-26 13:17:55 /
C to opona o wzmocnionym boku - ma wyższą nośność ....
Rozmiar 185 R14 jak juz pisałem jest dość drogi (około 200 zł za sztuke)
http://www.ceneo.pl/116137
C to oznaczenie opon do aut dostawczych w linku 102 oznacza, że jedna opona spokojnie wytrzyma 850 kg obciążenia - czyli 4 razem - do 3,5 tony - gdyby miała 126 czy 124 wytrzymałaby ponad 6 ton masy auta ;-)
Jedyny minus takiej opony to, że mniej się poddaje/ugina podczas jazdy na wprost i na zakrętach (sztywny bok) - w efekcie zbyt lekkim autem możesz jeździć jak na sankach przy hamowaniu. Ale takie 102 powinny byc ok do Granady ;-) W końcu super lekka nie jest....
MikeB4 / 2008-11-26 13:18:55 /
bardziej do dostawczaków
zgoniok / 2008-11-26 13:19:08 /
No właśnie, niby super lekka nie jest, ale też chyba za lekka do propozycji produkmajstra opon... Też tylko w tym przedziale znajdowałem opony i trochę ceny mnie bulwersowały, hehe :) 3.5 tony to raczej jedynie do dostawczaków... Niby zabieram na pokład ludzi i bagaż, ale chyba nie będzie ważył 2 ton :) Hm, no chociaż mogę spróbować, ale to kosztowna próba. Aa, dzięki za wyjaśnienie tego C, teraz już kapishe! Ale w dalszym ciagu nie wiem jaką decyzję podjąć :) Chodzi mi o pewne i wysokie trzymanie się opony=auta na śnieżnych drogach.
Najłatwiej zostać przy tym co mam - czyli 175/70. Nie wiem po h... ja w zeszłym roku takie kupiłem, choć bardzo ładne! Ale jest wstępny nabywca, więc ciągłość interesu by była :)
Herbiss2 / 2008-11-26 13:32:54 /
Choc to w sumie Grandzia diesel.... Ale bez przesady ;)
Herbiss2 / 2008-11-26 13:36:12 /
175/70 to chyba troche obciachowo wygląda :/ że o wskazaniach licznika nie wspomne
zgoniok / 2008-11-26 13:37:39 /
Az tak zle nie jest, choc przy combi gorzej to wygląda niz przy sedanie (mam tez sedana z oponami identyko), co do wskazan licznika to kiedys wszedłem na ten kalkulator, rok temu, teraz nie pamietam. No idealny zamiennik to to na pewno nie jest, ale cóz, bez przesadyzmu:)
Herbiss2 / 2008-11-26 13:54:10 /
jak by ktos potrzebował obliczyc przekłamanie licznika to podaje linka.. może komus sie przyda..
http://www.ostragorka.eu.org/~swietokrzyska/opony.html
Dobre! Szybko liczy, prawie jak kompiuter! :) Hehe
Herbiss2 / 2008-11-26 14:21:46 /
Do grani R4 polecam 175/80/14 - pełno ich. http://www.ceneo.pl/;004c541+s175~~M80~~M14;0112-0;017P1-3294P2-3339P3-3344P5-3375.htm
Mysza liil (EM) / 2008-11-26 14:24:22 /
A jak tam ze spalaniem, mr. Kozlovsky? Nie wzmaga to C apetytu na paliwo, gdy jest taka nieco siermiężna ta opona "dostawcza" ? Mysza, tych 175/80 jest mnóstwo, ale rozumiem, że do diesla nie polecasz? Bo jednak ta opcja nęci. Pozdro
Herbiss2 / 2008-11-26 14:42:37 /
Nie potrafię policzyć średniego spalania z dokładnością do 0,01 litra dla granady, poza tym jedyne porównanie bym miał dla opon 215/65/15, więc uznaj, że pali tyle samo :)
m.kozlowski / 2008-11-26 14:53:11 /
OK :)
Herbiss2 / 2008-11-26 16:33:14 /
załóż sobie 185/70r14 ja na takich smigam i jakoś większych problemów nie mam,a 175/80r14 jest dużo bo gulfa wypuścili na tym rozmiarze:), a co do wzmacnianych C to jak byś tak po 1.8 Bar zrobił to jakiś komfort jazdy by był :) u mnie na wiosce stało się notoryczne zakładanie opon C do terenówek bo tańsze niż opony 4x4
175/80/14 maja za mala nosnosc jak na ciezkiego dyndzla. 195/70/14 pewnie by robiło robotę, nie wiem jak dostępność. Chociaz latalem dyzlem tez na 205/70/14 i bylo super.
Mysza liil (EM) / 2008-11-26 22:13:54 /
dobra szkolą mnie z tego więc coś tam powiedzieć mogę ;)
Opony dzielimy na :
- osobowe
- osobowe RF ( reinforced) , czyli wzmocnione o bieżniku osobowym - wzmocniona jest sciana boczna opony, przez co ma ona nieznacznie większą nośność niż opona osobowa i lepiej zachowuje się przy wyższych prędkościach ( nie pływa)
- Dostawcze C ( cargo, comercial) - opony dostawcze, bieznik typowo dostawczy ( nastawiony bardziej na mniejsze spalanie i dłuższy przebieg niż komfort i trakcję). Opona wzmocniona w części bocznej ( więcej kordów aramidowych) oraz w części czołowej ( grubszy bieżnik i inna budowa osnowy).
Co ciekawe najcięższą z tych opon jest opona RF ;)
Do granady zalecam zwykłe osobowe, ewentualnie RF, C to już przesada ( chyba, że to fyrmowe kombi). Generlanie indeksy nośności poniżej 100 to opony osobowe lub wzmocnione, powyzej typowe cargo.
Jeśli ktoś szuka mocnych i lekkich opon o dużej nośności to polecam michelin - udało im się odchudzić oponę RF o około 3kg w stosunku do analogicznych opon konkurencji.
Rozmiary - polecam 175/80r14 - sam sobie takowe kormorany zakupiłem ;)
Jeśli ktoś opon potrzebuje nowych zapraszam, nie wiem jak długo jeszcze będe mógł pomóc ;)
ps.
zapieprzać za marne grosze po 12h dziennie - ( szkoda pisać ile ;)
poczuć się przez 3 sekuny jak Krk4m - bezcenne ;D
michalch83 / 2008-11-26 22:30:13 /
Jeśli dobrze kojarzę, to opony RF są zalecane fabrycznie do Granad kombi.
Z oponami 185/80R14 osobowymi zimowymi jest ten problem, że są trudno dostępne. Owszem, na oponeo.pl są wylistowane chyba 4 rodzaje, ale jak kiedyś chciałem kupić, to nie było żadnych. Akcja miała miejsce chyba 3 lata temu, więc mogło się coś zmienić - próbujcie. 175/80R14, jak już Mysza pisał, są dobre do Granady R4, a do diesla albo V6 mogą być za wąskie. Najbliższe zamienniki to byłyby 195/75 i 205/70. Z dostępnością pierwszych chyba jest jeszcze gorzej niż z rozmiarem fabrycznym, drugie - przelicznik nie jest idealny, no i pytanie czy to nie za szerokie opony na zimę. Stąd takie parcie na opony dostawcze, bo tych jest pełny wybór, oraz pytania do specjalistów o ewentualnie problemy związane z ich zakładaniem do Granady.
PS. Niedawno widziałem na Allegro opony TRX zimowe: http://www.allegro.pl/item483178326_michelin_bmw_200_60_390_nowe_zima.html
Rafał L. / 2008-11-27 01:19:14 /
tak tylko to są nowe stare opony,może i nowe ale przeleżały z 10 lat :D
Do R4 dlatego, ze to lekkie auto, przewaznie bez wypasu. Ale i tak pływają. Na zimę są spoko, bo nie zachrzaniasz po 150 na godzinę po błocie pośniegowym. Ale normalnie to w zakrętach się podwijają i cięzko nad autem panować. W jakiejś GL lub Ghia bedzie makabra, dlatego 195/70/14. A do diesla z ciezarnym przodem jak nic mozna śmiało pakować 205/70/14, nie jest za szeroka, jezdziłem 2.5DL w zimę, trzymała się na tych zimówkach super, jak na auto z konkretnie zaburzonym rozkładem mas.
Mysza liil (EM) / 2008-11-28 22:20:28 /
Dzięki Mysza i dzięki wszystkim, dobrze poczytać takie posty, to dobrze robi na elokwencję oponową:)
Narazie mam totalny zachrzan i nie mam czasu zajmować się autem z "konkretnie zaburzonym rozkładem mas" :) hehe, ale o tyle jestem trochę przeciwko tym 70, gdyż na zimowisko chce mieć ciut wyżej tego kombiaka Już się zetknąłem z koleinami w zeszłym roku, dlatego inwestuję. Celuję mimo wszystko w 80, w poniedziałek zobaczę jak to w praktyce odbywa się zamawianie tych 185/80 i jaki upust otrzymam u znajomka-dalekiego kuzyna mego. :) Także dla ciekawskich opiszę co i jak z tymi oponami wygląda. A ta 205/70 to faktycznie niezły pomysł choć awaryjny, ale ok! Dzięki. I szkoda, że już nie ma tych oryginalnych opon na rynku wtórnym.
Herbiss2 / 2008-11-28 22:43:07 /
175/80 zachowuja sie calkiem przyzwoicie. Wystarczy wpuscic wiatru do ok 2,4 atm i juz.
Granada w porowniu z nowymi plaskami jest i tak smiesznie lekka, wiec nie ma co eksperymentowac z oponami do jakistam dostawczakow (przytoczony golf IV wyposazany seryjnie wlasnie w 175/80 14 ma mase do crashtestow na poziomie 1410 kg plus manekiny).
bartek nowakowski / 2008-11-29 20:02:23 /
Jakos dziwnie mi się jeździ samochodem na takim profilu... mam wrażenie że zaraz spadna mi gumy z felg na zakrętach,to juz wolę rozmiar 195/65/15
mario75 / 2008-11-30 00:39:43 /
Nie po to są zimówki zeby napierać 120 po zakrętach, tylko zeby bezstresowo ruszać i bezpiecznie hamować :)
A jeśli chodzi o 195/65/15 to spoko, tylko jak ktoś nie chce kupować dodatkowego kompletu felg to sie nie skusi na najbardziej typowy rozmiar opon.
Mysza liil (EM) / 2008-11-30 07:59:21 /
Jak ktoś jest chętny, to na Allegro jest parka opon w fabrycznym rozmiarze do Granady: http://www.allegro.pl/item503444954_opony_semperit_185_r14_90q.html
Oglądałem je dzisiaj, nie jestem fachowcem, ale na moje oko wyglądają dobrze. Bieżnika naprawdę dużo, może naprawdę tak jak jest w opisie 9 mm, w każdym razie na pewno więcej niż 5. Nie powiedziałbym, że są całkowicie nieużywane, bo takie miałyby kolorowe paski. Ale to może nawet lepiej, bo nieużywane opony parcieją. Na bokach jest takie zgrubienie, jakby wzmocnienie, ale nie mają żadnych oznaczeń typu C albo RF. Nie wziąłem ich, bo rok produkcji mają 1995, a ja mam swoje ciut młodsze, a poza tym i tak nie jeżdżę teraz Granadą. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to mogę zabrać, przechować, pomóc w transporcie.
Jest jeszcze taki komplet: http://www.allegro.pl/item500011435_kola_zimowe_mitsubishi_l300_opony_185_80r14_14.html
Na Vredesteinach widać napis 185/80 R14 95T, więc parametry pasujące do Granady (jeśli dobrze pamiętam, fabryka wymaga minimalnego indeksu prędkości S).
Rafał L. / 2008-12-14 00:34:28 /
Rok produkcji najwazniejszy...
Mysza liil (EM) / 2008-12-14 09:38:08 /
A granada fabrycznie nie miała czasem 175R14?? a nie 185R14?
185r14
Mysza liil (EM) / 2008-12-14 11:19:38 /