Witam
Coś niedobrego stało się z moim escorcikiem. Jakiś czas temu pojawił się pierwszy objaw. Praktycznie tuż po ruszaniu spod maski dobiegały okropne piski i trzaski. Po kilku (kilkunastu) sekundach hałasy znikały. Zbagatelizowałem ten problem tym bardziej, że trafiało się to raz na 15 jazd. Dzisiaj stało się najgorsze. Chwilę po uruchomieniu i rozpoczęciu jazdy zaczął strasznie jazgotać, już miałem się zatrzymać, ale ustało jak chwilowo wrzuciłem na luz i jechałem z dodatkowo wciśniętym sprzęgłem. Po kilku kilometrach hałasy powróciły i wzmogły się na tyle, że kontynuowanie jazdy było niemożliwe, gdyż brzmiało to naprawdę przerażająco.
Na postoju dźwięki także występowały przy włączonym silniku. Naciśnięcie sprzęgła niwelowało problem (dźwięki ustawały). Następnie trzeba było przepchnąć samochodzik paręnaście metrów dalej w inne miejsce i fatalne dźwięki dobiegały nawet przy wyłączonym silniku. Co gorsza, przetaczanie auta nawet z wciśniętym sprzęgłem nie powodowało, że dźwięki ustawały bądź choćby traciły na sile. Oprócz pisków dochodzi jakby chrobotanie metalu o metal. Naprawdę odgłosy są na tyle przerażające, że aż strach ruszać auto.
Coś się ewidentnie popsuło w układzie przeniesienia napędu. Moje pytanie brzmi:
czy mimo trzasków i pisków można holować samochód? Czym to grozi? Co się może posypać? I w ogóle co się mogło stać?
Dziękuję z góry za pomoc!
KO-ZI / 2006-10-13 13:02:07 /
Bo dzisiaj jest pechowy dzien, trzeba bylo nie wyjezdzac z garazu ;)
Mysza liil (EM) / 2006-10-13 13:07:16 /
skrzynia umarła.. dość miała 13 piątek jest słabym dniem na jazde :)) mi dziś elektryka zaczęła szwankować w capri :)) co się nigdy niezdażało..
holowanie niepomoże ale też już i bardziej niezaszkodzi. moze nie masz oliwy w skrzyni i się poprpstu zaciera, przy tym jęczy prosząc o litość i kapke smarowidła :]
Trójkąt / 2006-10-13 13:53:07 /
raczej skrzynia sie wysypała, ja miałem taka akcje i nawet do holowania trza było wał wykręcić, po rozebraniu skzryni nic nie było widać i tak naprawdę do tej pory nie wiemy o co chodziło, ale objawy dokładnie takie same. Jaką masz skrzynie? Zobacz czy jest w niej olej...
Daniel vel Treetop liil (EM) / 2006-10-13 13:55:54 /
Oleju faktycznie może jej nieco brakować, bo nie była do końca szczelna i coś tam powolutku wykapywało. Myślicie, że dolanie oleju sprawi, że przestanie trzeszczeć i będzie jeszcze żyła :) ?
KO-ZI / 2006-10-13 14:19:39 /
A może sprzęgło? Wysypało się łożysko (początek objawów) a jak zaczęło psuć tarcze, to już cały czas skrzeczy... Kumpel miał tak kiedyś w fieście...
m.kozlowski / 2006-10-13 14:20:39 /
Dla mnie proste - auto stoi, motor kręci, sprzęgło rozpięte i cisza. A więc nie motor.
Pchasz auto, motor zgaszony, niezależnie od pozycji sprzęgła chrobot.
Czyli nie sprzęgło, tylko skrzynia.
Spróbuj jeszcze na zgaszonym motorze przetoczyć go parę metrów w dwóch opcjach:
1.biegi na luzie, sprzęgło złączone [obraca się tylko odbiorczy]
2.wpięty dowolny bieg, rozpięte sprzęgło [pracuje cała skrzynia]
I melduj jakie słyszysz różnice
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-10-13 14:27:30 /
Niestety auto stoi aktualnie daleko ode mnie i nie mogę przeprowadzić zalecanych testów. Skrzynia jest od grandady 2.0 r4, 4 biegi. Istotnie nie była szczelna i olej mógł już spłynąć. Czy w zaistniałej sytuacji dolanie oleju (gdzie,jakiego i ile?) mogłoby sprawić, że zostanie choćby "tymczasowo" uzdrowiona ? Skrzynia sama z siebie sprawowowała się bez zarzutu, biegi elegancko wchodziły. Nie wiem za bardzo co zrobić w takiej sytuacji. Rozważam trzy ewentualności:
1) laweta - drogo,ale bezpiecznie (nic więcej się w transporcie już chyba nie popsuje)
2)hol - taniej, ale hałasy są takie straszne że nie wiem czy w ogóle się uda a poza tym może istnieć (?) niebezpieczeństwo popsucia czegoś jeszcze
3)kupienie oleju przekładniowego, dolanie go i.... no właśnie ? Czy można spodziewać się pozytywnych efektów?
KO-ZI / 2006-10-13 14:54:03 /
Odkręć wał napędowy, to tylko 6 śrub i holuj...
m.kozlowski / 2006-10-13 14:55:04 /
Podepne się. Dziś z^$&cyło się coś nowego. Po uruchomieniu auta słychać metaliczne odgłosy z okolicy dzwonu/sprzęgła tak jakby jakaś śruba czy nakrętka waliła cały czas o obudowę dzwonu/sprzęgła? Po naciśnięciu pedału sprzęgła przestaje stukać, sprzęgło nowiutkie, jeżdże na nim od maja, biegi da się dalej tak samo zmieniać, jechac jedzie. Teraz przy niektórych próbach ponownego rozruchu czasem słychać charakterystyczny odgłoś jakby się coś zacierało w rozruszniku czy kole zamchowym. Rozrusznik siedzi twardo na miejscu razem z elektromagnesem, co sie mogło wysypać???
koło dwumasowe :D
Zdjęcie skrzyni raczej Cię nie minie więc nawet najbardziej trafiona diagnoza nie oszczędzi Ci roboty...
zapek??? !G.O.P! / 2012-10-03 08:23:24 /
Może rozrusznik nie cofa do końca?
wyjmij rozrusznik, odpal silnik; jesli jest cisza to wina po stronie elementu usunietego.
Jesli stuka nadal, trzeba szukac dalej.
stiop3 / 2012-10-04 22:48:22 /
a może się coś ociera o blachę która jest między silnikiem a skrzynią
Na moje ka-prawe oko to problem jest w skrzyni a nie przy sprzęgle.
Tak to przynajmniej dla mnie wynika z opisu. Ale mogę sie mylić bo jest druga w nocy jak to czytam i oczy podpieram zapałkami :))
Oleum to ty w skrzynce jakie przechowujesz ?
Sprzawdz czy jeszcze cieknie ze skrzyni czy już przestało :)
Aldaron / 2012-10-05 02:07:48 /
olej jest, nie cieknie. Może to część któregoś łożyska ze skrzyni lub pilotującego, stąd problemy z odpałem. No nic, zedre to niedługo to zdam sprawozdanie.
Łożysko igiełkowe pomiędzy wałkiem sprzęgłowym a wałkiem zdawczym w skrzyni.
gryziu liil (EM) / 2012-10-05 08:25:12 /
przy okazji wymiany silnika sprawdziłem iii... żadne tam łożysko igiełkowe czy oporowe, rozgieły się widełki od elektromagnesu (nie wiem jakim cudem) i koło zębate latało se jak chciało, stąd problemy z rozruchem i odgłosy przy zasprzęgleniu.
Witam
Teraz padło na mojego forda heh. Może ktoś miał coś podobnego i doradzi co mam szykować, czy skrzynię, sprzęgło.
Objawy są takie że słychać nie zawsze na postoju dziwne chrobotanie lub jakby turlała się jakaś śruba, w okolicach dzwona skrzyni lub samej skrzyni. Po naciśnięciu sprzęgła ustaje. Do tego trudniej jest wrzucić bieg.
Kilgore / 2016-03-25 14:34:04 /
Coś w sprzęgle lub łożysko w wale.
m.kozlowski / 2016-03-25 15:03:32 /
łożysko wyciskowe, ewentualnie łapa sprzęgła luźna.
właśnie to przerabiam ;)
michalch83 / 2016-03-25 15:19:05 /
które łożysko w wale ? Hałasuje jak wóz stoi w miejscu..
Kilgore / 2016-03-25 15:19:40 /
Jak hałasuje jak stoi w miejscu, z niewciśniętym sprzęgłem, to może być łożysko pilotujące wale korbowym.
m.kozlowski / 2016-03-25 15:25:39 /
Pilotowe, w wale korbowym.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-03-25 15:28:29 /
A jak się zatrze to jest lipa:) Właśnie to przerabiałem 3 tygodnie temu.....
No to zrzucam skrzynie jak sie ociepli. Dzięki, oby to było tylko to.
Kilgore / 2016-03-25 15:49:18 /
Tylko ja sie teraz zastanowię to jeśli sprzęgło jest wyciśnięte to wałek skrzyni jest spięty z silnikiem na 100% i wtedy ma to prawo tak hałasować ?
Kilgore / 2016-03-25 15:50:46 /
Na luzie - tak. Na biegu, jak jedziesz - nie.
m.kozlowski / 2016-03-25 16:09:04 /
skrzynia jak dla mnie jak wciskasz pedal i cichnie to nic innego
krzys escort mk2 / 2016-03-25 21:16:31 /
Dokładniejsze objawy by się przydały...
m.kozlowski / 2016-03-25 21:19:45 /
Sprawdź poziom oleju w skrzyni i czy nie wypadało by go wymienić. Ewentualnie jak juz pisali wyżej
Mordian / 2016-03-26 11:16:02 /
łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego w wale korbowym podczas gdy pedał sprzęgła jest zwolniony NIE PRACUJE (bo wałek sprzęgłowy kręci się tak samo jak wał korbowy), więc nie może hałasować. Podobnie łożysko oporowe, które toczy się wtedy luzem i musi być mega zajechane, żeby hałasowało. Oba hałasują kiedy naciśnie się pedał sprzęgła.
Wspomniane hałasy to:
1. łożyska:
a) kulkowe wałka sprzęgłowego
b) igiełkowe choinki
mogą być jeszcze inne, ale to na prawdę rzadkość, więc je pominę.
2. niełożyska:
a) wspomniana łapa sprzęgła z powodu zbyt słabo naprężonej wstępnie linki sprzęgła
b) tłumik drgań w tarczy sprzęgła
c) zazębienie wałka sprzęgłowego i choinki lub/i pozostałe zazębienia w skrzyni
d) crankwalk
A najfajniejsze jest to, że na 100% to jest kilka z tych rzeczy równocześnie.
granadziarz_3M / 2016-03-26 23:16:25 /
To z tych fajnych powiedz mi co to jest k..... mać 2 d .
sprężynki :)
gryziu liil (EM) / 2016-03-27 10:17:42 /
U mnie też coś chrobotało na postoju, troche w czasie jazdy -- po odkręceniu dzwona wypadła jakaś tulejka którą ciągle zamach podbijał (tu może być kawałek sprężynki ze sprzegła albo śrubka trzymająca docisk :)
MikeB4 / 2016-03-27 11:41:49 /
Sprawa się wyjaśniła dzisiaj i niestety to skrzynia :(. Duże łożysko od strony dzwonu. Czy dostępne są łożyska do tej skrzyni ?
Kilgore / 2016-03-27 19:39:18 /
Wymiary to 35/77/17 z rowkiem na zabezpieczenie.
FAG 566096
PL / 2016-03-27 19:45:13 /
Super choć znalazłem takie łożysko za 50euro i zastanawiam się czy ma sens robić tą skrzynie. Koszyk w tym łożysku chyba był z plastiku jak dobrze widzę?
Pewnie jeszcze warto by było wymienić coś przy okazji. Skrzynia też wyła na 5-biegu.
Czy może mi ktoś doradzić czy warto ją robić?
Kilgore / 2016-03-27 19:54:49 /
http://allegro.pl/lozysko-manualnej-skrzyni-biegow-sierra-82-86-i6064140168.html ??
brzezin / 2016-03-27 20:02:53 /
Jak nie masz dwóch lewych rąk, to łożysko to wymienisz w jakieś 2 godziny. Koszt to łożysko, olej do skrzyni, trochę brake cleanera, karton uszczelkowy i silikon albo coś lepszego.
m.kozlowski / 2016-03-27 20:07:10 /
To na allegro to jest zdaje się do skrzyni 4 biegowej.
PL / 2016-03-27 20:11:45 /
Czyli może być to samo :) Przód skrzyni, aż do plasterka 5 biegu jest praktycznie identyczny. Ale warto sprawdzić.
m.kozlowski / 2016-03-27 20:15:20 /
Nie.4 biegowa miała nie 77 po zewnątrz tylko o ile dobrze pamiętam to 72mm.
Takie do 4 biegowej jest znormalizowane i kosztuje z 30-50zł.
PL / 2016-03-27 20:16:59 /
Dobrze wiedzieć, dzięki :)
m.kozlowski / 2016-03-27 20:19:16 /
Znalazłem stare zapiski i tak;
Skrzynia N9 czyli 5b -35/77/17
skrzynia typ E -35/72/17
skrzynia typ 3 -30/62/16
wszystkie wiadomo z rowkiem na zabezpieczenie
PL / 2016-03-27 20:23:36 /
Alwax, 2d to wyrobione, zatarte itp pierścienie oporowe wału korbowego, dzięki którym wał korbowy (CRANKshaft) wędruje (WALK) wzdłuż swej osi wydając ciekawe dźwięki zarówno przy puszczonym jak i naciśniętym sprzęgle.
granadziarz_3M / 2016-03-31 22:56:15 /
witam czy ktoś pamięta czy łożysko kulkowe od strony wału w skrzyni typ F(H) jest jakieś normalne bo nigdzie nie mogę znaleźć . albo mam wytarty otwór wew. albo to jakaś calówka 26,20mm ? Ktoś próbował tam włożyć 26mm?
sokolprzemek1 / 2020-12-15 18:28:26 /