logowanie | rejestracja
capri.pl » forum » przeróbki » Zmiana glowcy DOHC 8v na DOHC 16v

Zmiana glowcy DOHC 8v na DOHC 16v

Mam pytanie w sprawie zamiany glowicy DOHC 8 zaworowej sierry na glowice 16 zaworowa z escorta RS2000, czy bylo by to mozliwe, czy spasowala by ona, bo w sumie dół silnika escorta Rs 2000 pochodzi od sierry, i czy wogole mialo by to sens, i czy podnioslo by moc, bo z tego co wiem to escort z glowica 16v ma 150 ps a siera z 8v ma 122 ps, a skok tloka taki sam i stopien sprezania rowniez. Prosze o odpowiedz i z gory dziekuje

michal aniolek / 2006-09-21 01:46:01 /


generalnie da rade ale nie warto (jakiś problem z kanałami wodnymi), kup cały mototr 16 i podmień, poszukaj w ogłoszeniach, Trójkąt sprzedaje motor z rs2000

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 08:49:13 /


motor juz wymienilem, wczesniej mialem silnik troszke slabszy, nie pamietam modelu, a ten co mam obecnie sprawuje sie bardzo dobrze, jest przywiezony z niemiec i wydaje mi sie ze bylo w nim cos robione bo chyba zwykly silnik, i zwykla sierra nie pojedzie 220??? a mnie sie udalo to przekroczyc troszeczke, i wiec dlatego szkoda mi wymieniac na inny pozniewaz jest w idealnym stanie i przebieg ma maly a zmiana takiej glowicy doda jeszcze troszke mocy.

michal aniolek / 2006-09-21 10:18:13 /


Generalnie Sierra ma mocno optymistyczny budzik. Miałem 15 lat temu DOHC 8v na gaźniku [109PS] i też wielokrotnie przekraczałem budzikowe 200km/h, choć fabryka podaje 187, a dla wtryskowego [w najmocniejszej, rzadko spotykanej wersji 130PS] conajwyżej równe 200km/h.
Poza tym wszystkie Sierry 2.0 mają tak dobrane dyfry, że piątka o przełożeniu 0.82 zawsze jest w nich nadbiegiem. Zależnie od rocznika i konfiguracji układu skrzynia+dyfer przy 180km/h powinieneś mieć na seryjnych oponach około 4700-5200 RPM. Wyraźnie więc widać, że w korzystnych warunkach [minimalny gradient w dół, przysłowiowy wiatr w plecy itd.] przy 210 km/h silnik kręci się dopiero na poziomie 5500-6000, do czego jest przecież zdolny. Dodatkowym czynnikiem ułatwiającym osiągnięcie tej prędkości "ponadkatalogowej" jest fakt, że dopiero w owym zakresie 5500-6000 silnik osiąga swoją znamionową moc [zależnie od wariantu w zakresie 100-130PS], bo "dzięki" ustawieniu układu skrzynia+dyfer pod kątem ekonomiki przy katalogowej prędkosci maksymalnej rozwija moc rzędu odpowiednio 90-115PS, a więc o dobre kilkanaście % mniejszą.
Zauważ że silnik DOHC 8v nie jest wdzięcznym tematem do tuningu. Bardzo cięzko dostać do niego większe zawory czy szybsze wałki. Obserwuję ten temat od kilkunastu lat i też mnie to zastanawia, dlaczego wszyscy produkują setki takich gadżetów do Pinto, CVH czy Zeteca [ostatnio także do Durateca] - ba, nawet do Kenta - a do I4 DOHC praktycznie nie ma nic. Dlatego osobiście powątpiewam w tuningowany w Niemczech egzemplarz - może po prostu trafił Ci się wariant 130PS? A może głowa była już dwukrotnie planowana [uszczelki pod głowicą lecą w tych autach nagminnie] i dzięki wyższej kompresji wózek ma kopa lepszego niż chciała fabryka?
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 10:44:54 /


w brifie niemieckim jest napisane 96 kw i dawalo by wlasnie 130 ps, i tylko podejrzewalem ze moze byc cos zrobione przy nim. Osobiscie rozmawialem z L. Światkiem na zawodach w kielcach w czerwcu wlansie w sprawie walkow rozrzadu do sierry, i powiedzial nastepujace slowa ze ma takie walki, jeden 1200 zl i powiedzial za moze to podniesc moc od ok 20 do 25 km, i powiedzial jeszcze jedno ze nie poleca tego robic poniewaz nie sa one tak wytrzymale jak walki oryginalne i podsunal mi wlasie pomysl zamiany glowicy z escorta RS 2000, i dodal ze napewno to podniesie moc, i wtedy taka glowcia 16V jest latwiejsza do modyfikacji nic 8V.

michal aniolek / 2006-09-21 11:00:34 /


No więc jedno już wiesz - trafił ci się DOHC 8v w najmocniejszej wersji - rarytas! Co do mariażu bloku 8v z głową 16v pogadaj z Trójkątem - on to już przerabiał. Podobno nie ma większych problemów. Ale tłoki muszą być z Escorta [żeby pasowały konturem do głowicy 16v], bo na tych ze Sierry spadnie kompresja. Optymalnym wyjściem byłby motor Scorpio 16v plus wałki z Escorta RS2000 - masz wtedy 150PS bez zdejmowania głowicy. A kwestia układu chłodzenia lezy chyba nie w kanałach bloku i głowicy, tylko w innym wyprowadzeniu węży, montażu pompy i termostatu - Escort i Galaxy mają motor wpoprzek, a Sierra i Scorpio podłużnie, więc z natury rzeczy chłodnica i reszta obiegu muszą być zupełnie inaczej poukładane.
Pająk - wiesz skąd temat z przekładką głowicy? Głowic luzem jest na rynku od groma [lecą w tych motorach jak liście z drzew jesienią], a za kompletny motor 16v trzeba dać najmarniej 1.5k [za wariant podłużny ze Scorpio zwykle 2.5-3k], podczas gdy 8v chodzą po 4-7 stówek.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 11:21:47 /


Mysle ze na temat takich zamianek mozna sie najwiecej dowiedziec u zrodla . Czyli szukamy na forum scierrki czy scorpio .

ObI Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 11:36:05 /


nie wiem jak z blokami i głowicami, u Siebie zmieniałem miske olejową, do RS-a pasuje z jedna drobną przeróbką miska i smok oleju od dohc 8v. po taki zabiegu wystraczy przerobić kolektor ssący i wylot cieczy chłodzącej i już silnik nadaje się do włożenia do capri/taunusa

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 13:36:17 /


a glowica od scorpio 2.0 16V bedzie pasowala do dohc 8V w sierze, nie trzeba bedzie zmieniac tlokow??????? bo jezeli trzeba wymienic tloki w bloku silnika DOHC sierry w przypadku zalozenia glowicy od RS 2000 to raczej nie ma sensu tego robic, lepiej juz wlozyc caly silnik od RS2000, i wlansie mam kolejne pytanie takie jak wyglada sprawa z lapami silnika do zamocowania ????? Jakie jest lepsze rozwiazanie, glowica od scorpio czy caly silnik RS'a ???? Pozdrawiam

michal aniolek / 2006-09-21 19:13:44 /


dohce 8v maja w tłokach wycięcia na 16v

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 21:15:14 /


wiem ze maja, bo na wlasnie oczy widzialem, ale nie jestem z tym tak obyty jak wy wiec sie chcialem dradzic jaka jest najlepsza opcja. piszcie co wiecie :)

michal aniolek / 2006-09-21 21:56:09 /


Według http://www.fordscorpio.co.uk/engdata16v.htm kompletny blok jest ten sam we wszystkich dwulitrówkach z rodziny I4 DOHC - a więc 8v Sierra/Scorpio, 16v Scorpio i 16v Escort. Dopiero 2.3 16v [Scorpio & Galaxy] mają wyższy blok z wałkiem wyrównoważającym. A więc łapy i poduszki z motoru 8v powinny spasić do 16v.
Stopień sprężania w Scorpio 16v i Sierrach/Scorpio 8v jest ten sam, czyli pewnie i tłoki są te same - aczkolwiek tu przydałby się ktoś z ETką [może Camaro? albo Weisman z klubu Sierry?]. Może przy okazji okazać się, że opowieści o wyższych tłokach w RS2000 to bajka i nie trzeba zmieniać tłoków przy zakładaniu tamtej głowy :)
Tylko pomyśl nad sensem całej operacji - masz 130PS, a motor Scorpio 16v ma raptem 136. Naprawdę warto? Oczywiście Świątek zrobi ci ostre wałki zarówno do 8v, jak i do 16v [te drugie będą o 80% droższe, bo mają 2 razy tyle krzywek]. Jeden motor dojdzie do 150-160PS, drugi do 170-180PS. Może lepiej popracować nad sprężynami, amorami, oponami, hamulcami?
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 22:19:03 /


Sprostowanie do powyższego - Weissmann na codzień pracuje w Fordzie, ale nie ma go w klubie Sierry. A tłoki Escorta są inne od Scorpio 16v, bo różnica kompresji jest dość spora [odpowiednio 10.3 i 9.8], a głowica z kolei ta sama.
Niemniej jednak rok temu Perana złożył taki silnik z głową Escorta RS2000 na bloku i tłokach Sierry 8v - jedyne kombinacje dotyczyły obiegu chłodziwa [ale nie na styku głowicy z blokiem, tylko w komorze pod maską]. Na dziś jeździ to w Scorpio wielorybie i to zauważalnie żwawiej niż DOHC 8v.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 22:57:08 /


swiatek powiedzal ze do 8V nie poleca takiej zmiany, pozniewaz to sie nie sprawdzilo, duzo nabywcow tego wlka nazekalo na takie przerobki. Sprezyny mam zmienione na prograsywne 50/50 H$R ktore ualo mi sie tanio kupic, i jazda tym samochodem stala sie naprawde przyjemna:))) wczesniejsze zwieszenie bylo straszne, 40 letni tapczan :/ Opony w moim przypadku sa zminiane dosyc czesto, a Felgi to AEZ 15' , model MOZO, a opony 205/50 Yokohama. Dystansow brak poniewaz cierpia na tym lozyska, a poszerzac sierry nie ma sensu bo i tak jest wysztarczajaco szeroka. To tyle z przrobek co zostaly zmienone, co do zawieszenia boje sie jedynie zimy, bo jak bedzie tak ostra jak byla rok temu to cos urwe pod, bo teraz przeswit jest ok 8 cm od podwieszki pod szkrzynia, a ta juz wspomniana podwieszke urwalem 2 razy i 2 razy tak samo ukrecil sie wal bo sruby nie wytrzymaly. Chcialbym zrobic cos z silnikem, i jest to mozliwe, a nie chce sprzdwawc tego samochodu, po to zeby kupic cos mniejszego, lrzejszego i zrywniejszego, pozniewaz dobrze mi sie nim jezdzi:))) mam sentyment do sierry pozniewaz od gnojka jerzdze takim wlasnie samochodem. Pozdro

michal aniolek / 2006-09-21 22:57:44 /


Z tym wydechem w DOHC to istotnie kicha. Miałem taką Sierrę dokładnie 15 miesięcy - przejechałem 28kkm i w tym czasie 2 razy zmieniałem dupkę skrzyni - patent z mocowaniem wydechu do delikatnej końcówki skrzyni jest jak na nasze drogi kretyński. W SOHC wydech idzie zupełnie inaczej i nie ma tego problemu. W dieslach i v6 także - nie wiem jak w CVH.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-21 23:26:26 /


a macie kontakt z tym gosciem co zlorzyl ta glowice od RS2000, PERANA ???? i jeszcze mam pytanie co znaczy problem obiegu wody w komorze pod maska, bo na styku glowicy i bloku pasuje??? Jak macie jakis namiar n niego bylo by dobrze. Pozdro

michal aniolek / 2006-09-22 17:46:23 /


Namiar na Peranę masz tu http://www.capri.pl/user/373
A kwestia obiegu wody polega na tym, że w Escorcie wyjście węża do chłodnicy jest nad sprzęgłem, a w Scorpio i Sierrach przy rozrządzie - trzeba to mądrze przerobić.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-22 17:51:05 /


Mam zdjecia glowic sierry i escorta z tym ze nie wiem czy to na 100% ta glowica, zalaczam zdjecia, nie sa nie wiadomo jakie, ale zawsze to cos. Zobaczcie i powiedzcie co sadzicie na ten temat.

michal aniolek / 2006-09-22 18:08:46 /


tłoki w dohc 8v i rs nie są takie same,
co prawda w 8v są po 4 wcięcia na tłoku pod zawory ale wynika to z układu zaworów w głowicy i jednakowych tłokach na każdym cylindrze. Widać o co chodzi na fotce powyżej pokazującej obie głowice.

RS ma nieco inne wcięcia na zawory.

Trójkąt Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-09-22 18:16:32 /


"Sprostowanie do powyższego - Weissmann na codzień pracuje w Fordzie, ale nie ma go w klubie Sierry. A tłoki Escorta są inne od Scorpio 16v, bo różnica kompresji jest dość spora [odpowiednio 10.3 i 9.8], ..."

Krk4M

Z drobną różnicą, nie rozróżniasz KOMPRESJI od STOPNIA SPRĘŻANIA, o którym właśnie piszesz, i jets to wlk. GEOMETRYCZNA-bezwymiarowa, a KOMPRESJA, to CIŚNIENIE sprężania, w jednostkach ciśnienia. takie drobne sprostowanie. Aha, i lepiej dla normalnych celów zmodzić DÓŁ ze scorpio 2,3 z glowicą DOHC 8V.

VIK / 2006-11-12 10:25:10 /


VIK - oczywiście masz rację.
Rutyna człeka gubi niekiedy i zapomina, że w polskiej literaturze warsztatowej istnieje jeszcze taka wielkość jak KOMPRESJA mierzona w jednostkach ciśnienia. W angielskim jest COMPRESSION RATIO [a więc STOSUNEK sprężania, wyrażany zawsze w postaci 9.8:1 czy też 17:1], nominalnie odpowiadający polskiemu STOPNIOWI sprężania [wyrażanemu już nie w postaci ilorazu] i stąd - chcąc naprzemiennie stosować w tekście [dla uniknięcia monotonii w odbiorze :) ] wyrażenia bliskoznaczne wpakowałem KOMPRESJĘ zamiast SPRĘŻANIA. A oczywiście chodziło mi o wielkość geometryczną, konstrukcyjnie stałą i w żaden sposób nie uzaleznioną od stanu technicznego silnika...
Tak to pośpiech i bałaganiarstwo gubią człeka na forum niekiedy :)
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-11-12 11:02:41 /


Spoko luz, po to jesteśmy, zeby sobie pomagać i "korygować" w razie czego :) Pozdrawiam.

VIK / 2006-11-15 07:55:26 /


Natomiast ja grubo zastanawiałbym się nad zamianą 8 na 16. Jezeli jeździsz na gazie, głowice 16 od zeteca są krótkożywotne, chyba że zdążysz ją zrobić zanim całkowicie wypalą się gniazda. Pracuję w zakładzie i regeneruję tam głowice. Z doświadczenia wiem, że ford 16v nie lubi gazu i taką głowicę regeneruje się raz, czasem udaje się 2 razy w innym wypadku wymiana gniazd, głównie wydechowych, a to średnio sie kalkuluje. Oczywiście nie mówię, że to od razu sie rozsypie. Po prostu, nie należy "przykręcać" gazu dla oszczędności, bo to zwiększa temperaturę spalania mieszanki i na czas ściągnąć głowicę, zanim zawory będą podparte. Chyba że jeździsz na benzynie, wtedy nie musisz się tak martwić.

walent Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-12-24 12:50:54 /


Mi sie wydaje ze autor watku nie mial na mysli zeteca z escorta, tylko DOHCa ze sierry/scorpio lub escorta RS2000, a to nie jest zetec. Gaz specjalnie nie szkodzi DOHCom. Nie wiem jak zetecom, ale kolega mial w escorcie mkVI starszy silnik 16v, poprzednik zeteca, z aluminiowa pokrywą i kolektorem, przejezdzil 80tys km bez dotknięcia reka.

Mysza liil (EM) / 2006-12-24 14:55:32 /


ten silnik to też był zetec , poprostu kształt zmieniła nieco pokrywa i miał nieco inny kolketor dolotowy przy silniku 1.6 auta osiągały tą sama moc lecz moment był inny

nOx Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-12-24 16:18:28 /


Mój kolega miał Mondeo 2.0 (chyba to też zetec). Na gazie zrobił prawie 200 tyś km i furka super śmigała. Raz tylko padła uszczelka pod głowicą. A jeszcze jedno. Tam był plastykowy kolektor a furka była na zwykłym gazie.

Zając Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-12-24 18:16:57 /


Ło Jezusicku...
Toż już było ze 20 razy - Zetec zawsze jest na pasku zębatym, a Sierra/Scorpio/Escort RS mają silnik I4 DOHC na łańcuszku. Mondeo "jedynka" oczywiście ma Zeteca, ale obecne ma motor na łańcuszku. Z tym że nie jest to ten sam I4 co w Scorpio, tylko przedstawiciel nowej rodziny - Duratec [opracowany przez Mazdę].
Bałagan bierze się stąd, że np. szczytowy model Galaxy 2.3-16 [silnik I4 na łańcuchu] ma rynkową nazwę Galaxy Zetec, a obecnie handlową nazwę Duratec noszą także silniki V6 z Mondeo/Jaguara czy nawet R5 z Volvo. Ale wszystkie te silniki nie mają nic wspólnego z poczciwym Zetekiem z Escorta/Focusa/Mondeo ani z Duratekiem z nowego Mondeo.
Mimo tego są dwie zupełnie różne rodziny silników DOHC 16v z rozrządem na pasku, zupełnie prawidłowo nazywane Zetec.
Mniejsze z nich, to rodzina Sigma, opracowana przez Yamahę, obecnie zwana Zetec-S. Silnik ten występuje w czterech wariantach pojemnościowych: 71.9x76.5=1242, 76.0x76.5=1388, 79.0x81.4=1596 oraz 80.0x83.5=1679, a stosowany jest w Fieście, Pumie i Focusie 1.6. Łatwo go odróżnić od pozostałych 16v Forda, bo ma układ kolektorów taki jak Pinto i Cosworth, czyli przy montażu podłużnym dolot przy lewym błotniku, a wydech przy prawym.
Większe to rodzina Zeta, powstała droga modyfikacji motoru CVH, a obecnie zwana Zetec-E. Występuje w trzech wariantach pojemnościowych: 76.0x88.0=1598, 80.6x88.0=1796 oraz 84.8x88.0=1988, a stosowany jest w Escortach 1.6/1.8, Focusach 1.8/2.0 i Mondeo do roku 2000. Układ kolektorów jest taki jak w Kentach oraz łańcuszkowym I4 DOHC, czyli przy montażu podłużnym dolot przy prawym błotniku, a wydech przy lewym. I te silniki mają dwa pokolenia - z tzw. srebrnym topem i z czarnym [srebrne mają hydraulikę zaworów, a czarne - nie]. I o tych silnikach mówią Walent_27, Nox i Zając.
A wątek dotyczy łańcuchowego I4 DOHC, jak słusznie zauważył Mysza.
Pozdreaux.



KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl / 2006-12-24 19:58:53 /


Ja niestety nie znam silników tak dobrze jak krk4m. Celem mojej wypowiedzi było tylko ukazanie, że zetec potrafi sporo pośmigać na gazie, a niektórzy przedmówcy twierdzili, że szybko zawory padają.

Zając Dokładna lokalizacja na mapie / 2006-12-25 01:17:10 /