Mam pytanie w sprawie zamiany glowicy DOHC 8 zaworowej sierry na glowice 16 zaworowa z escorta RS2000, czy bylo by to mozliwe, czy spasowala by ona, bo w sumie dół silnika escorta Rs 2000 pochodzi od sierry, i czy wogole mialo by to sens, i czy podnioslo by moc, bo z tego co wiem to escort z glowica 16v ma 150 ps a siera z 8v ma 122 ps, a skok tloka taki sam i stopien sprezania rowniez. Prosze o odpowiedz i z gory dziekuje
michal aniolek / 2006-09-21 01:46:01 /
generalnie da rade ale nie warto (jakiś problem z kanałami wodnymi), kup cały mototr 16 i podmień, poszukaj w ogłoszeniach, Trójkąt sprzedaje motor z rs2000
motor juz wymienilem, wczesniej mialem silnik troszke slabszy, nie pamietam modelu, a ten co mam obecnie sprawuje sie bardzo dobrze, jest przywiezony z niemiec i wydaje mi sie ze bylo w nim cos robione bo chyba zwykly silnik, i zwykla sierra nie pojedzie 220??? a mnie sie udalo to przekroczyc troszeczke, i wiec dlatego szkoda mi wymieniac na inny pozniewaz jest w idealnym stanie i przebieg ma maly a zmiana takiej glowicy doda jeszcze troszke mocy.
michal aniolek / 2006-09-21 10:18:13 /
Generalnie Sierra ma mocno optymistyczny budzik. Miałem 15 lat temu DOHC 8v na gaźniku [109PS] i też wielokrotnie przekraczałem budzikowe 200km/h, choć fabryka podaje 187, a dla wtryskowego [w najmocniejszej, rzadko spotykanej wersji 130PS] conajwyżej równe 200km/h.
Poza tym wszystkie Sierry 2.0 mają tak dobrane dyfry, że piątka o przełożeniu 0.82 zawsze jest w nich nadbiegiem. Zależnie od rocznika i konfiguracji układu skrzynia+dyfer przy 180km/h powinieneś mieć na seryjnych oponach około 4700-5200 RPM. Wyraźnie więc widać, że w korzystnych warunkach [minimalny gradient w dół, przysłowiowy wiatr w plecy itd.] przy 210 km/h silnik kręci się dopiero na poziomie 5500-6000, do czego jest przecież zdolny. Dodatkowym czynnikiem ułatwiającym osiągnięcie tej prędkości "ponadkatalogowej" jest fakt, że dopiero w owym zakresie 5500-6000 silnik osiąga swoją znamionową moc [zależnie od wariantu w zakresie 100-130PS], bo "dzięki" ustawieniu układu skrzynia+dyfer pod kątem ekonomiki przy katalogowej prędkosci maksymalnej rozwija moc rzędu odpowiednio 90-115PS, a więc o dobre kilkanaście % mniejszą.
Zauważ że silnik DOHC 8v nie jest wdzięcznym tematem do tuningu. Bardzo cięzko dostać do niego większe zawory czy szybsze wałki. Obserwuję ten temat od kilkunastu lat i też mnie to zastanawia, dlaczego wszyscy produkują setki takich gadżetów do Pinto, CVH czy Zeteca [ostatnio także do Durateca] - ba, nawet do Kenta - a do I4 DOHC praktycznie nie ma nic. Dlatego osobiście powątpiewam w tuningowany w Niemczech egzemplarz - może po prostu trafił Ci się wariant 130PS? A może głowa była już dwukrotnie planowana [uszczelki pod głowicą lecą w tych autach nagminnie] i dzięki wyższej kompresji wózek ma kopa lepszego niż chciała fabryka?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-09-21 10:44:54 /
w brifie niemieckim jest napisane 96 kw i dawalo by wlasnie 130 ps, i tylko podejrzewalem ze moze byc cos zrobione przy nim. Osobiscie rozmawialem z L. Światkiem na zawodach w kielcach w czerwcu wlansie w sprawie walkow rozrzadu do sierry, i powiedzial nastepujace slowa ze ma takie walki, jeden 1200 zl i powiedzial za moze to podniesc moc od ok 20 do 25 km, i powiedzial jeszcze jedno ze nie poleca tego robic poniewaz nie sa one tak wytrzymale jak walki oryginalne i podsunal mi wlasie pomysl zamiany glowicy z escorta RS 2000, i dodal ze napewno to podniesie moc, i wtedy taka glowcia 16V jest latwiejsza do modyfikacji nic 8V.
michal aniolek / 2006-09-21 11:00:34 /
No więc jedno już wiesz - trafił ci się DOHC 8v w najmocniejszej wersji - rarytas! Co do mariażu bloku 8v z głową 16v pogadaj z Trójkątem - on to już przerabiał. Podobno nie ma większych problemów. Ale tłoki muszą być z Escorta [żeby pasowały konturem do głowicy 16v], bo na tych ze Sierry spadnie kompresja. Optymalnym wyjściem byłby motor Scorpio 16v plus wałki z Escorta RS2000 - masz wtedy 150PS bez zdejmowania głowicy. A kwestia układu chłodzenia lezy chyba nie w kanałach bloku i głowicy, tylko w innym wyprowadzeniu węży, montażu pompy i termostatu - Escort i Galaxy mają motor wpoprzek, a Sierra i Scorpio podłużnie, więc z natury rzeczy chłodnica i reszta obiegu muszą być zupełnie inaczej poukładane.
Pająk - wiesz skąd temat z przekładką głowicy? Głowic luzem jest na rynku od groma [lecą w tych motorach jak liście z drzew jesienią], a za kompletny motor 16v trzeba dać najmarniej 1.5k [za wariant podłużny ze Scorpio zwykle 2.5-3k], podczas gdy 8v chodzą po 4-7 stówek.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-09-21 11:21:47 /
Mysle ze na temat takich zamianek mozna sie najwiecej dowiedziec u zrodla . Czyli szukamy na forum scierrki czy scorpio .
nie wiem jak z blokami i głowicami, u Siebie zmieniałem miske olejową, do RS-a pasuje z jedna drobną przeróbką miska i smok oleju od dohc 8v. po taki zabiegu wystraczy przerobić kolektor ssący i wylot cieczy chłodzącej i już silnik nadaje się do włożenia do capri/taunusa
Trójkąt / 2006-09-21 13:36:17 /
a glowica od scorpio 2.0 16V bedzie pasowala do dohc 8V w sierze, nie trzeba bedzie zmieniac tlokow??????? bo jezeli trzeba wymienic tloki w bloku silnika DOHC sierry w przypadku zalozenia glowicy od RS 2000 to raczej nie ma sensu tego robic, lepiej juz wlozyc caly silnik od RS2000, i wlansie mam kolejne pytanie takie jak wyglada sprawa z lapami silnika do zamocowania ????? Jakie jest lepsze rozwiazanie, glowica od scorpio czy caly silnik RS'a ???? Pozdrawiam
michal aniolek / 2006-09-21 19:13:44 /
dohce 8v maja w tłokach wycięcia na 16v
wiem ze maja, bo na wlasnie oczy widzialem, ale nie jestem z tym tak obyty jak wy wiec sie chcialem dradzic jaka jest najlepsza opcja. piszcie co wiecie :)
michal aniolek / 2006-09-21 21:56:09 /
Według http://www.fordscorpio.co.uk/engdata16v.htm kompletny blok jest ten sam we wszystkich dwulitrówkach z rodziny I4 DOHC - a więc 8v Sierra/Scorpio, 16v Scorpio i 16v Escort. Dopiero 2.3 16v [Scorpio & Galaxy] mają wyższy blok z wałkiem wyrównoważającym. A więc łapy i poduszki z motoru 8v powinny spasić do 16v.
Stopień sprężania w Scorpio 16v i Sierrach/Scorpio 8v jest ten sam, czyli pewnie i tłoki są te same - aczkolwiek tu przydałby się ktoś z ETką [może Camaro? albo Weisman z klubu Sierry?]. Może przy okazji okazać się, że opowieści o wyższych tłokach w RS2000 to bajka i nie trzeba zmieniać tłoków przy zakładaniu tamtej głowy :)
Tylko pomyśl nad sensem całej operacji - masz 130PS, a motor Scorpio 16v ma raptem 136. Naprawdę warto? Oczywiście Świątek zrobi ci ostre wałki zarówno do 8v, jak i do 16v [te drugie będą o 80% droższe, bo mają 2 razy tyle krzywek]. Jeden motor dojdzie do 150-160PS, drugi do 170-180PS. Może lepiej popracować nad sprężynami, amorami, oponami, hamulcami?
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-09-21 22:19:03 /
Sprostowanie do powyższego - Weissmann na codzień pracuje w Fordzie, ale nie ma go w klubie Sierry. A tłoki Escorta są inne od Scorpio 16v, bo różnica kompresji jest dość spora [odpowiednio 10.3 i 9.8], a głowica z kolei ta sama.
Niemniej jednak rok temu Perana złożył taki silnik z głową Escorta RS2000 na bloku i tłokach Sierry 8v - jedyne kombinacje dotyczyły obiegu chłodziwa [ale nie na styku głowicy z blokiem, tylko w komorze pod maską]. Na dziś jeździ to w Scorpio wielorybie i to zauważalnie żwawiej niż DOHC 8v.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-09-21 22:57:08 /
swiatek powiedzal ze do 8V nie poleca takiej zmiany, pozniewaz to sie nie sprawdzilo, duzo nabywcow tego wlka nazekalo na takie przerobki. Sprezyny mam zmienione na prograsywne 50/50 H$R ktore ualo mi sie tanio kupic, i jazda tym samochodem stala sie naprawde przyjemna:))) wczesniejsze zwieszenie bylo straszne, 40 letni tapczan :/ Opony w moim przypadku sa zminiane dosyc czesto, a Felgi to AEZ 15' , model MOZO, a opony 205/50 Yokohama. Dystansow brak poniewaz cierpia na tym lozyska, a poszerzac sierry nie ma sensu bo i tak jest wysztarczajaco szeroka. To tyle z przrobek co zostaly zmienone, co do zawieszenia boje sie jedynie zimy, bo jak bedzie tak ostra jak byla rok temu to cos urwe pod, bo teraz przeswit jest ok 8 cm od podwieszki pod szkrzynia, a ta juz wspomniana podwieszke urwalem 2 razy i 2 razy tak samo ukrecil sie wal bo sruby nie wytrzymaly. Chcialbym zrobic cos z silnikem, i jest to mozliwe, a nie chce sprzdwawc tego samochodu, po to zeby kupic cos mniejszego, lrzejszego i zrywniejszego, pozniewaz dobrze mi sie nim jezdzi:))) mam sentyment do sierry pozniewaz od gnojka jerzdze takim wlasnie samochodem. Pozdro
michal aniolek / 2006-09-21 22:57:44 /
Z tym wydechem w DOHC to istotnie kicha. Miałem taką Sierrę dokładnie 15 miesięcy - przejechałem 28kkm i w tym czasie 2 razy zmieniałem dupkę skrzyni - patent z mocowaniem wydechu do delikatnej końcówki skrzyni jest jak na nasze drogi kretyński. W SOHC wydech idzie zupełnie inaczej i nie ma tego problemu. W dieslach i v6 także - nie wiem jak w CVH.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-09-21 23:26:26 /
a macie kontakt z tym gosciem co zlorzyl ta glowice od RS2000, PERANA ???? i jeszcze mam pytanie co znaczy problem obiegu wody w komorze pod maska, bo na styku glowicy i bloku pasuje??? Jak macie jakis namiar n niego bylo by dobrze. Pozdro
michal aniolek / 2006-09-22 17:46:23 /
Namiar na Peranę masz tu http://www.capri.pl/user/373
A kwestia obiegu wody polega na tym, że w Escorcie wyjście węża do chłodnicy jest nad sprzęgłem, a w Scorpio i Sierrach przy rozrządzie - trzeba to mądrze przerobić.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-09-22 17:51:05 /
Mam zdjecia glowic sierry i escorta z tym ze nie wiem czy to na 100% ta glowica, zalaczam zdjecia, nie sa nie wiadomo jakie, ale zawsze to cos. Zobaczcie i powiedzcie co sadzicie na ten temat.
michal aniolek / 2006-09-22 18:08:46 /
tłoki w dohc 8v i rs nie są takie same,
co prawda w 8v są po 4 wcięcia na tłoku pod zawory ale wynika to z układu zaworów w głowicy i jednakowych tłokach na każdym cylindrze. Widać o co chodzi na fotce powyżej pokazującej obie głowice.
RS ma nieco inne wcięcia na zawory.
Trójkąt / 2006-09-22 18:16:32 /
"Sprostowanie do powyższego - Weissmann na codzień pracuje w Fordzie, ale nie ma go w klubie Sierry. A tłoki Escorta są inne od Scorpio 16v, bo różnica kompresji jest dość spora [odpowiednio 10.3 i 9.8], ..."
Krk4M
Z drobną różnicą, nie rozróżniasz KOMPRESJI od STOPNIA SPRĘŻANIA, o którym właśnie piszesz, i jets to wlk. GEOMETRYCZNA-bezwymiarowa, a KOMPRESJA, to CIŚNIENIE sprężania, w jednostkach ciśnienia. takie drobne sprostowanie. Aha, i lepiej dla normalnych celów zmodzić DÓŁ ze scorpio 2,3 z glowicą DOHC 8V.
VIK / 2006-11-12 10:25:10 /
VIK - oczywiście masz rację.
Rutyna człeka gubi niekiedy i zapomina, że w polskiej literaturze warsztatowej istnieje jeszcze taka wielkość jak KOMPRESJA mierzona w jednostkach ciśnienia. W angielskim jest COMPRESSION RATIO [a więc STOSUNEK sprężania, wyrażany zawsze w postaci 9.8:1 czy też 17:1], nominalnie odpowiadający polskiemu STOPNIOWI sprężania [wyrażanemu już nie w postaci ilorazu] i stąd - chcąc naprzemiennie stosować w tekście [dla uniknięcia monotonii w odbiorze :) ] wyrażenia bliskoznaczne wpakowałem KOMPRESJĘ zamiast SPRĘŻANIA. A oczywiście chodziło mi o wielkość geometryczną, konstrukcyjnie stałą i w żaden sposób nie uzaleznioną od stanu technicznego silnika...
Tak to pośpiech i bałaganiarstwo gubią człeka na forum niekiedy :)
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-11-12 11:02:41 /
Spoko luz, po to jesteśmy, zeby sobie pomagać i "korygować" w razie czego :) Pozdrawiam.
VIK / 2006-11-15 07:55:26 /
Natomiast ja grubo zastanawiałbym się nad zamianą 8 na 16. Jezeli jeździsz na gazie, głowice 16 od zeteca są krótkożywotne, chyba że zdążysz ją zrobić zanim całkowicie wypalą się gniazda. Pracuję w zakładzie i regeneruję tam głowice. Z doświadczenia wiem, że ford 16v nie lubi gazu i taką głowicę regeneruje się raz, czasem udaje się 2 razy w innym wypadku wymiana gniazd, głównie wydechowych, a to średnio sie kalkuluje. Oczywiście nie mówię, że to od razu sie rozsypie. Po prostu, nie należy "przykręcać" gazu dla oszczędności, bo to zwiększa temperaturę spalania mieszanki i na czas ściągnąć głowicę, zanim zawory będą podparte. Chyba że jeździsz na benzynie, wtedy nie musisz się tak martwić.
walent / 2006-12-24 12:50:54 /
Mi sie wydaje ze autor watku nie mial na mysli zeteca z escorta, tylko DOHCa ze sierry/scorpio lub escorta RS2000, a to nie jest zetec. Gaz specjalnie nie szkodzi DOHCom. Nie wiem jak zetecom, ale kolega mial w escorcie mkVI starszy silnik 16v, poprzednik zeteca, z aluminiowa pokrywą i kolektorem, przejezdzil 80tys km bez dotknięcia reka.
Mysza liil (EM) / 2006-12-24 14:55:32 /
ten silnik to też był zetec , poprostu kształt zmieniła nieco pokrywa i miał nieco inny kolketor dolotowy przy silniku 1.6 auta osiągały tą sama moc lecz moment był inny
Mój kolega miał Mondeo 2.0 (chyba to też zetec). Na gazie zrobił prawie 200 tyś km i furka super śmigała. Raz tylko padła uszczelka pod głowicą. A jeszcze jedno. Tam był plastykowy kolektor a furka była na zwykłym gazie.
Ło Jezusicku...
Toż już było ze 20 razy - Zetec zawsze jest na pasku zębatym, a Sierra/Scorpio/Escort RS mają silnik I4 DOHC na łańcuszku. Mondeo "jedynka" oczywiście ma Zeteca, ale obecne ma motor na łańcuszku. Z tym że nie jest to ten sam I4 co w Scorpio, tylko przedstawiciel nowej rodziny - Duratec [opracowany przez Mazdę].
Bałagan bierze się stąd, że np. szczytowy model Galaxy 2.3-16 [silnik I4 na łańcuchu] ma rynkową nazwę Galaxy Zetec, a obecnie handlową nazwę Duratec noszą także silniki V6 z Mondeo/Jaguara czy nawet R5 z Volvo. Ale wszystkie te silniki nie mają nic wspólnego z poczciwym Zetekiem z Escorta/Focusa/Mondeo ani z Duratekiem z nowego Mondeo.
Mimo tego są dwie zupełnie różne rodziny silników DOHC 16v z rozrządem na pasku, zupełnie prawidłowo nazywane Zetec.
Mniejsze z nich, to rodzina Sigma, opracowana przez Yamahę, obecnie zwana Zetec-S. Silnik ten występuje w czterech wariantach pojemnościowych: 71.9x76.5=1242, 76.0x76.5=1388, 79.0x81.4=1596 oraz 80.0x83.5=1679, a stosowany jest w Fieście, Pumie i Focusie 1.6. Łatwo go odróżnić od pozostałych 16v Forda, bo ma układ kolektorów taki jak Pinto i Cosworth, czyli przy montażu podłużnym dolot przy lewym błotniku, a wydech przy prawym.
Większe to rodzina Zeta, powstała droga modyfikacji motoru CVH, a obecnie zwana Zetec-E. Występuje w trzech wariantach pojemnościowych: 76.0x88.0=1598, 80.6x88.0=1796 oraz 84.8x88.0=1988, a stosowany jest w Escortach 1.6/1.8, Focusach 1.8/2.0 i Mondeo do roku 2000. Układ kolektorów jest taki jak w Kentach oraz łańcuszkowym I4 DOHC, czyli przy montażu podłużnym dolot przy prawym błotniku, a wydech przy lewym. I te silniki mają dwa pokolenia - z tzw. srebrnym topem i z czarnym [srebrne mają hydraulikę zaworów, a czarne - nie]. I o tych silnikach mówią Walent_27, Nox i Zając.
A wątek dotyczy łańcuchowego I4 DOHC, jak słusznie zauważył Mysza.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-12-24 19:58:53 /
Ja niestety nie znam silników tak dobrze jak krk4m. Celem mojej wypowiedzi było tylko ukazanie, że zetec potrafi sporo pośmigać na gazie, a niektórzy przedmówcy twierdzili, że szybko zawory padają.