Może wie ktoś z Was coś o silnikach 3.3 oraz 4.1 oraz o innych zmianach w porównaniu do europejskiej produkcji?
PiotrekFCapri / 2003-02-09 20:06:37 /
O samych silnikach wiele nie wiem - są to rzędowe szóstki pochodzące z Falcona i pierwszych Mustangów, produkowane w USA (albo raczej Kanadzie) w latach 60-tych, po czym całe linie produkcyjne wywieziono do Australii. Mają wałek na dole, calowe wymiary i strasznie mizerne moce - jednogaźnikowy 3.3 ma 114 PS, a 4.1 ma 130 PS z jednym gaziorem albo 146 PS z dwoma. Oczywiście moment mają spory, a wir w baku robi się przy każdym depnięciu na pedał. Motory te występowały w Cortinach z antypodów zarówno w latach 72-76 (w GB Mk III, u nich TC i TD) jak i 77-83 (w GB Mk IV, u nich TE i TF). Zasadnicza różnica z zewnątrz polega tylko na dość wysoko wysklepionym garbie na środku maski. Rozstaw kół i osi oraz wymiary zewnętrzne sa identyczne jak dla europejskich czterocylindrówek (u kangurów zresztą też wystepujących). Fotki w załączeniu.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-02-09 21:31:58 /
Sorka za jakość załaczonych wyżej fotek - teraz powinno być lepiej.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-02-09 21:38:44 /
dzięki
jest też prospekt na www.taunus.prv.pl
http://hal9000.okrutny.net/mandrzej/html/galerie/prosp.htm
PiotrekFCapri / 2003-02-10 01:10:50 /
Do Piotrek fc:
Prospekcik rzeczywiście sympatyczny, natomiast wynika zeń raczej jednoznacznie, ze w budzie Mk IV Australijcy nie oferowali już motoru 250 CID na benzynę 82-oktanową (o sprężaniu 7.9 i mocy 130 PS), pozostawiając w ofercie tylko dwie "szóstki" - odprężoną 200 CID 114 PS i doprężoną 250 CID 146 PS z dwoma gaziorami. Co więcej prospekcik potwierdza równiez zasłyszaną kiedyś przed laty informację, jakoby motor 3.3 łączony był z ręczną skrzynia o TRZECH biegach do przodu - podobno do gonienia kangurów to wystarczało (podobnie miały przecież pierwsze Mustangi, Mike B4 coś wie na ten temat :-)). Są wprawdzie pewne błędy w wymiarach silników zacytowanych pod koniec folderka, albowiem dwulitrówka miała pojemność 1993 cc (typowe Pinto SOHC, identyczny jak w europejskiej Cortinie i Capri), a nie 1998cc, a co do rzędowych szóstek to:
200 CID (podane 3280cc, średnica 93.5, skok 79.1) miał rzeczywiście średnice 93.35, skok 79.38 i pojemnosć 3259 cc
250 CID (podane 4100cc, średnica 93.5, skok 99.3) miał rzeczywiście średnicę 93.35, skok 99.48 i pojemność 4084 cc
a osiągi dalekie były od rewelacji - prędkości maksymalne w granicach 180-195 km/h, przyspieszenie 0-100 między 12.5 a 10.5 sekundy (strasznie długie przełozenia dyfra, rzędu 2.8:1), eksploatacyjne zużycie paliwa od 11 w trasie do 13 w mieście (latem, zim w Australii praktycznie nie stwierdzono). Wszystkie przeróbki układu przeniesienia napędu, zawieszeń i wzmocnienia budy opisane sa na stronce: http://www.jsm-net.demon.co.uk/cortina/wheels-tc6.html
Z tym, że na niej też są nieprawdziwe wymiary geometryczne silnika.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-02-10 11:21:26 /
R6 a sprawa Forda :-P
Jak na 3 biegi to osiągi nie tak znowu złe (właśnie takich bym po moim oczekiwał) :-)))
Hmmmm ciekawi mnie jak oni to tam wcisnęli ten silnik ma prawie metr długości (SIC!)
Jeżeli chodzi o wczesne Mustangi to musze powiedzieć, że tam silniki z rzędowych szóstek, oczywiście, były następujące:
- 170 CID (2.8 litra) ( na początku Mustanga i w Falconie i pewnie w czymś jeszcze np. pickupach i furgonetkach bo pewnie stąd go wzieli)
krótki skok - średnica tłoka jak w 3.3 moc około 100 - 105 KM
- 200 CID (3.3 litra) moce 115 - 120 KM (różne układy wydechowe 65-66 , 67 i 68) .....
później jako opcja także 250 CID (
jeśli chodzi o ten silnik to w Mustangu II go nie było
ale wrócił w 79 roku razem z Mustangiem 3 generacji (nieco inaczej miał rozwiązany zapłon i troche osprzętu, ale generalnie to ten sam silnik ( a o jeszcze mniejszej mocy ;-)))
MikeB4 / 2003-02-11 18:06:28 /