Witam :)
fachowcy-rozciągacze, mimo moich usilnych próśb, bo przecież co ja k...a mogę wiedzieć o rozciąganiu, rozciągnęli mi sprężyny według swojego widzimisię.
("no przecież osiądą, panie, osiądą")
No i oczywiście są za wysokie, a amorki za krótkie. Od ponad 2 miesięcy jeżdzę z dwoma płytami chodnikowymi w bagażniku (po 40kg każda). A i tak na każdym dołku sprężyna odbija tak, że amor łupie jak głupi. Poza tym, że amorki mam już prawie rozwalone, to jeździ się niefajnie z tymi płytami (grania zrobiła się bardzo niestabilna na zakrętach).
Poradźcie coś :) Może dać dłuższe amortyzatory? Podobno od żuka pasują :)
Pomóżcie, bo komfort jazdy drastycznie się obniżył, i po prostu autko przestało mnie cieszyć :(
ryuu21 / 2006-07-04 09:15:40 /
Obciąć po zwoju trzeba i tyle
Sachar / 2006-07-04 09:16:39 /
No ciężka sprawa. Jak obetniesz po zwoju to obiżysz/ przywrócisz do stanu pierwotnego wysokość zawieszenia (bądź co bądź bardzo ważne choćby ze względu na geometie: zbierzność kąty pochylenia itp.) ale niestety zwiększysz jego sztywność. Czyli to co w Granadzie jedno z najpiekniejszych - komfort pójdzie w las...
bartek nowakowski / 2006-07-04 09:57:27 /
No właśnie. Jeśli chodzi o komfort, to żadną granią nie jeździło mi się tak dobrze jak "S" - która ma o wiele sztywniejsze zawieszenie. Auto prowadzi się bardzo pewnie, niewiele przechyla się w zakrętach i nadal jest bardzo wygodne, szczególnie w połączeniu z orginalnymi recaro. Dla mnie eska jest ideałem samochodu i tak już chyba zostanie.
Sachar / 2006-07-04 10:01:30 /
To może ktoś zaproponuje coś bez opcji cięcia? Też wolałbym tego uniknąć, zwłaszcza, że raz już płaciłem za wyjmowanie i wkładanie sprężyn :(
Może właśnie dłuższe amorki od czegoś dopasować?
ryuu21 / 2006-07-04 10:01:42 /
Dłuższe amorki nie poprawią niestabilnego prowadzenia w zakrętach
Sachar / 2006-07-04 10:03:25 /
Zrób tunning - obniż sprężyny za pomocą obejm do lin stalowych - tyle że kupuj w sklepie metalowym po kilka zł za szt., a nie po kilkadziesiąt w specjalistycznym sklepie. Sciągnij dwa sąsiednie zwoje, po dwie obejmy na sprężynę. Pewnie będziesz musiał je wstępnie ściągnąć - choćby podnosząc tylne koło.
mtango / 2006-07-04 10:28:35 /
Ale jak sie mowi ze taka robota jest na nic to nikt nie slucha :) Jesli nie usiadly, panie, nie usiadły do tej pory, to napewno juz nie usiąda.
Amortyzatory najwyzej wysiadą albo wyrwa sie z karoserii.
Zle prowadzenie w zakretach spowodowane jest tym, ze kąt pochylenia koła jest teraz na +, i to sporo.
Mysza liil (EM) / 2006-07-04 10:30:33 /
A ja bym obciął o pół zwoja i sprawdził jak siądzie.Jak nadal za wysoko to jeszcze pół.
Z tym obcinaniem zwojów to nie jest tak prosto. Obcięcie o pół zwoju nie daje nic. Pamiętam jak kiedyś obcinałem tylne spirale w Renault 12. Trwało cały dzień :)
Najpierw o jeden zwój [45mm]; zakładam - a tu auto siadło raptem o 8mm. No to rozbieram ponownie, chlastam drugi zwój, zakładam - siadło o kolejne 12mm. Rozbieram, chlastam trzeci zwój [sprężyna już jest niższa o 13cm !!!], zakładam, a autko siedzi niżej dopiero o 3.5cm. itd, itp.
Dowcip polega na tym, że obcinanie kolejnych zwojów zwiększa sztywność sprężyny [w skrajnym przypadku gdyby doszła do jednego zwoju, to ugnie się o 10mm dopiero pod obciążeniem kilku ton], więc wszystko musi lecieć metodą prób i błędów, a nie prostym rachunkiem geometrycznym.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-07-04 22:41:09 /
#@%#@T !!!! dooooobra.... to ja wymienię te sprężyny na inne.
Oby tym kowalom przyrodzenia uschły...
Mysza wyjmuj te swoje sprężyny i przywoź ściągacz do Gryźlin :)
ryuu21 / 2006-07-05 07:43:49 /
ja chętmie przejmę te rozciągnięte sprężynki. Jakbyś chciał się pozbyć oczywiście
Sachar / 2006-07-05 08:16:11 /
Niewidziałem gdzie się podpiąć to tu.
W mojej granadzie trzy lata temu wymieniłem sprężyny przedniego zawieszenia na nowe.Niestety znowu siedzą. :-/ W mojej zaprzyjaźnionej churtowni każą czekać mi pare tygodni!Co sądzicie o sprężynach "lesjofors"z oldtimer centrum?A może jakieś inne rozwiązania?
wymień sprężyny z amorkami. W mojej pierwszej Grani tak zrobiłem (Kilen + gazowa Kayaba) i nie miałem problemu
granadziarz_3M / 2006-10-22 17:34:42 /
A mial ktoś może do czynienia konkretnie z tymi "lesjofors"?Bo i w Intercarsie je maja (w zasadzie chyba tylko takie) i u Eddiego...
Bartuś / 2006-10-22 18:06:23 /
No właśnie,jak ktoś ma u siebie "lesjoforsy" może skrobnie na ten temat pare słów.Dodam jeszcze że u mnie przedni zawias ma co dzwigać:2,9+a4ld,klima itd.
ja mam-ale jak narazie leza za lozkiemi czekaja:) wkrotce bede mogl powiedziec cos wiecej, beda pod 2.8-wiec troche podobnie
No tak.ale żeby coś powiedzieć to trzeba troche je podeptać po polskich drogach.Mysza,Mysza twoje 4.0 ładnie stoi jak to jest u ciebie?
Moje 4.0 juz klapło. Po części jest to wina spręzyn, ale winy upatruje rowniez w tulejkach gornych wahaczy gdyz jako jedyny element zawieszenia byly zalozone nie oryginalne i nie ma w nich praktycznie gumy. Kola stanely bardzo na minusie i opadło to wszystko troche. Na dniach bede to zmieniał to zobaczymy jak stoi.
Obi zalozyl od klekota i jakos mu sie to trzyma. Grandzia stoi wysoko.
Moje tylne za to stoją za wysoko ale nie chce mi sie ich zmieniać :/ Mam od combi...
Mysza liil (EM) / 2006-10-22 20:19:08 /
Mysza- a jakie miałeś te sprężyny u siebie z przodu? Nówki jakieś?
Bartuś / 2006-10-22 20:38:08 /
Mialem orygonalne od 2.8i, nie wierze w nowki bo sa zrobione do wszystkiego.
Mysza liil (EM) / 2006-10-22 21:09:48 /
hmm dlatego i ja sie zastanawiać czy wierzyć... a może te obniżone pare cm i twardsze, co ma Eddie za 600zl komplet? Ale kola chyba tez zlapią minusy, jak sprezyna bedzie krotsza...?
PS-Tak sie zastanawiam-czy zdzieranie opon w granadzie z tylu od srodka, to jest rzecz normalna przy niezaleznym zawieszeniu? Bo na folderach granady z tylu tez maja kola nieco tak : / \ , a jak takie kola pracuja to pierwsze co sie wyciera to wewnętrzna część opony... A moze sie mylę?
Bartuś / 2006-10-22 21:43:57 /
Z przodu od zglebowania nie bedzie minusa, tylko od wywalonych sworzni i gum wahaczy, bo to wahacz podwojny.
Tyl to wahacz pojedynczy, im nizej tym bardziej "na minusie". Im nizej tym lepiej sie prowadzi w zakretach (pod warunkiem ze nie lezy na odbojnikach), ale i wieksze zuzycie opon po wewnetrznej stronie.
Mysza liil (EM) / 2006-10-22 21:47:11 /
Targaniu wewnetrznej strony opon przy negacie zawieszenia zapobiega zwiększenie zbiezności kół danej osi. A Grania ma taką regulację. Dla pochylenia +1 stopień zbiezność powinna chyba wynosić 0mm, dla koła w pionie jakieś 2.5mm, dla -1 stopnia jakieś 3.5mm, a dla -3 stopni około 5mm.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2006-10-23 01:57:50 /
Polecam sprezynki od klekota, mam wsadzone 4,0 a jest troche ciezsze od zwyklej V . teraz moge spokojnie przeszkody terenowe pokonywac :D . Tyl to kombiak .
KrK4M -Granada ma regulacje zbieznosci z tylu? Ile razy nie bylem na ustawianiu zbieznosci z przodu, tyle razy mi mowil, ze z tylu sie nie ustawia...Jak cos to gdzie?
Bartuś / 2006-10-23 13:01:10 /
Przy wachaczach masz po 2 sroby , jedna ma regulacje. Odkrecasz nakretke i lbem sroby regulujesz zbieznosc.
No pewnie, ze ma. Na jednej śrubie od każdego wahacza są podkładki mimośrodowe.
bobik liil / 2006-10-23 13:06:59 /
a tak z ciekawosci :D ile logicznie kosztuje ustawianie zbierznosci chodiz mi o price ktore jest w granicach normy :D
SKUN_3M / 2006-10-23 13:22:45 /
W moich okolicach , u czlowieka ktory kiedys mial granatnika i bardzo sobie go chwalil . Ustawienie zbieznosci na tyle 60 , calosc kolo 100 . Niejest to malo ale przynajmniej mam pewnosc ze dobrze.
Ma ma, tak jak wyzej napisano. To w scorpio sie nie reguluje.
Srednia cena to 50 zł od osi.
Mysza liil (EM) / 2006-10-23 13:33:43 /
Oj Bartuś, toż to nawet taki laik jak ja wie, że Granada ma regulowaną zbieżność z tyłu. To niemal wręcz sławne w Granadach jest, że jako nieliczne taki "bajer" posiadają :)
Ja za przód i tył w granadzie zapłaciłem 60PLN. Facet walczył z przodem z 45 minut po czym zobaczył, że tył tez sie reguluje i sie załamał. Ale zrobił i granada jak po szynach jeździła.
ustawia sie, tylko rzadko kto potrafi to dobrze zrobić, niestey.
Daniel vel Treetop liil (EM) / 2006-10-23 16:54:05 /
Ja tam sie tym za bardzo nie interesowalem... bo mi mówili że z tyłu sie nie ustawia:) Ale skoro sie ustawia, to rozumiem, że parametry tak jak wspomniał KrK4M? Ma może Ktoś pewne szczegółowe dane?
Bartuś / 2006-10-23 16:56:45 /
a jak powinna byc ustawiona zbieznosc z tyłu,a jak zprzodu. Chodzi mi o liczby. Ostatnio jak pojechalem na zbieznosc ustawili mi 0 ,0, bo nie wiedzieli ile ma byc.
na tyle 0...2,4mm
bartek nowakowski / 2006-10-28 19:55:06 /
Podajcie mi za i przeciw zakładania klamr na sprężyny celem ich obiżenia?
sołtys / 2009-01-30 15:10:18 /
dobra. już znalazłem odpowiedz
dzięki za wyczerpujące info :P
sołtys / 2009-01-30 16:01:06 /