logowanie | rejestracja
capri.pl » modele Forda » Transit » Supervan II

Transit Supervan II

Powstanie drugiej wersji Supervan'a ma związek z jedną osobą w dziale Ford Motorsport: tą osobą był Stuart Turner. On był szefem Ford Motorsport w czasie jak powstał pierwszy Supevan, nieco później w 1975 roku odszedł z firmy i nikt inny nie podejmował tematu, gdyż wizerunek Transita jako samochodu wyścigowego nie był nikomu potrzebny do szczęścia. Jednak w 1983 roku Stuart Turner wrócił do Ford Motorsport, a zabawa w takie eksperymentalne samochody najwyraźniej sprawiała mu sporo radości, co zaowocowało powstaniem Supervan'a 2.

Koncepcja była podobna - więcej szumu wkoło samochodu niż namacalnego sensu, ale tym razem realizacja była zupełnie inna. O ile pierwszy Supervan powstał metodami z kategorii garażowych, to drugi Supervan był bardzo nowoczesny w całym zakresie projektu, który wykonała firma Auto Racing Technology of Woolaston. Prawdziwego Transita przypominał on tylko zewnętrznie, technicznie nie było wiele związku. Całe podwozie zostało zaadoptowane z samochodu wyścigowego Ford C100, który został nagle wycofany z użytku w marcu 1983 roku. Tym samym dostępnych było sporo pozostałych po C100 części. Samonośne nadwozie zbudowane było z aluminiowej ramy i pokrycia z włókna węglowego. W konstrukcji nadwozia przewidziano dwa specjalne tunele powietrzne zwiększające przyczepność (stąd boczne wloty i wycięcie w tylnej klapie). Ponieważ nadwozie było zrobione na miarę, nie było potrzeby zastosowania wielkich nadkoli jak w pierwszej wersji aby zmieścić 16-calowe felgi BBS z ogumieniem GoodYear, z przodu o szerokości 11,5 cala, z tyłu - 14 cali. Do napędu zastosowano nowoczesny silnik Ford Cosworth DFL V8 'endurance', o pojemności 3,9 litra i mocy 590KM uzyskiwanej przy 9.250 obr/min. Silnik ten miał sporo wspólnego z silnikiem DFV używanym w F1, miał jednakże sporo modyfikacji (np. dłuższy skok tłoka) i w efekcie przede wszystkim dużo trwalszy.

Pierwsze jazdy testowe odbyły się na torze Silverstone. Kierowcą był Martin Brundle, który jeździł w F1 na silnikach DFV i znał je doskonale. W czasie testów okazało się że na ostrych wirażach samochód ma tendencję do unoszenia tylnego koła, czemu próbowano zaradzić montując dodatkowy tylny spoiler.

Podobnie jak pierwszy Supervan, drugie wcielenie służyło wyłącznie celom pokazowym. Publiczna prezentacja nowego Supervan'a miała miejsce w maju 1984 roku. Później samochód pokazywał się na wszystkich zawodach British Grand Prix. Jedyną osobą która jeździła zarówno pierwszym jak i drugim Supervan'em był Chris Craft, który swoją pracę w firmie Ford rozpoczął od posłańca. W jego opinii (ale nie tylko jego, tyle że on wiedział o czym mówi z doświadczenia) - te dwa samochody były krańcowo różne pomimo pozornego podobieństwa. Pierwszy miał ducha radosnego garażowego eksperymentu w którym liczyła się jedynie brutalna moc - w efekcie z wieloma wadami które nadawały mu unikalny charakter, drugi zaś był dość starannie przemyślaną, zaplanowaną i zbudowaną maszyną.

Los jaki spotkał Supervan'a II był nieco odmienny od pierwszego wcielenia. Samochód nie pojeździł zbyt długo, z powodu wycofania silników przez Cosworth'a. Cała konstrukcja została wtedy bardzo starannie zabezpieczona i schowana na najbliższe 10 lat. W 1995 roku na jej bazie zbudowano Supervan'a 3.

Osiągi

Transit Supervan II

Transit Supervan II

Transit Supervan II

Transit Supervan II

Transit Supervan II

Komentarze

eeee tam, supervan 1 miał lepszy klimat. Za dużo spoilerów. Nie mój klimat....

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-20 06:42:04]


Fujjjj. Ten wygląda jak te japońskie kosmiczne przeróbki. Już Supervan III jest ładniejszy :)

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2006-03-20 10:20:20]


Mam takiego matchboxa:) Kozacka maszyna, mógłby ktoś takiego potwora zrobić:)

michukrk Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-20 16:19:57]


jedynka była zdecydowanie lepsza... w tym już widać, że plastikowa era się rozpoczęła

Galoos Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-20 18:17:00]


No może nie jest aż tak źle z II. Popatrzta ludziska na fotki Zakspeeda. Te same linie, ten sam styl. Z II strony Supervan I to gangsterka na maxa ;)

Hrabia® Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2006-03-20 18:33:41]


qrcze nie pokazujcie takich zabawek bo długo mnie podpuszczać nie trzeba :)

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2006-03-20 19:08:01]


Moje marzenie :D kiedys sobie takiego złoze :D jak tylko znajde silnik i felgi bo reszta juz jest ;)

Main(misiek) Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-20 19:29:06]


czy ja wiem czy era plastiku stylem i klimatem to to samo co capri mk3
ogolnie fajny...:D

nOx Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-21 20:03:31]


Jemu to już bliżej do Sierry ;-)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2006-03-21 20:16:22]


napewno blizej mu do FCmk3 niz sierry
sierra to juz zupelie nowa epoka sam fakt zmiany lub modyfikacji ponad 8 tys elementow w porownaniu z poprzdnikiem (taunus) samo mowi za siebie
el'pozdro
p.s. a mi sie podoba i tak :P

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-21 20:48:04]


Nie podoba mi się... chociaż chętnie bym coś takiego zobaczył na Pucharze Capri;)

Wroniasty Dokładna lokalizacja na mapie [2006-03-22 12:04:22]


A mi się podoba :)
Owszem, tych spoilerów i plastików trochę jest, ale jakoś mi w tym wypadku nie przeszkadzają szczególnie.

Kżyho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2006-03-22 12:15:31]