logowanie | rejestracja
capri.pl » Klub » nasze samochody » ♠Zoggon♠ - Ford Capri Mk II 2.0 R4 YB Cosworth 4x4 1975

♠Zoggon♠ - Ford Capri Mk II 2.0 R4 YB Cosworth 4x4 1975

[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]

Właściciel: ♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl
Samochód: Ford Capri Mk II 2.0 R4 YB Cosworth 4x4 1975
Status: aktualnie posiadany (od 2022-09-27)
Aktualizacja: 2024-07-16 14:15:02

Ford Capri mk3 2.0 R4 1975/81

Dzień dobry.
We wrześniu wszedłem w posiadanie pojazdu zapewne dobrze znanego już w klubie.
Rocznik 1975 z karoserią mk3 chyba 1981, wnętrze było najprawdopodobniej Ghia mk2.

Capri zakupione z zamysłem zaawansowanej przebudowy.

31.05.2024 pierwszy wyjazd z garażu po przebudowie. Niby ok.
Sonda lambda się nie łączy z emu i coś szklanki klepią jakby troszkę za głośno...

Komentarze

Fajny i znany. Nie wspomniałeś o rs 7,5 :D

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-10-24 09:37:05]


Ale dzikus :) przy tym montażu serwo to teraz kazdy ma malego...XD

Tweed [2022-10-24 10:33:13]


Super jest! ja go nie kojarzę za bardzo...

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-10-24 12:07:48]


A ja raczej kojarze :D z Gdańska ...

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-10-24 12:23:07]


Fajny zbieg okoliczności, "mityczny" też ma tablice WXD :)

Kornik Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-10-24 12:38:16]


Już mi się podoba!

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-07-05 07:06:15]


Komora wszczepiona ze sierry, dobrze widzę?

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-07-05 07:57:20]


komora została z Capri. Pokombinowane są podłużnice, tunel i mocowania mcphersonów

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-07-05 13:48:15]


Co to za fajna konstrukcja tych kobyłek z przodu.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie [2023-07-05 20:38:58]


Gruby projekt gratuluje pomysłu i odwagi

Łukasz Krauzowicz [2023-07-11 07:45:25]


a ten zawias tylni i napęd? z czego to?

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-15 23:28:56]


Autorskie koromysło.
Dyfer 7.5 zamocowany na 6 tulejach.
Półosie Sierra.
Zwrotnice mix Mondeo mk3 sedan i Sierra
Amory Focus mk3 ze sprężynami 40N 200mm i helperami - skok 130mm
Cambery od Swagra
Wahacze na zamówienie cr-mo z uniballami 16mm
Stabilizator Kuga mk3 24.2mm z uniballami 12mm
Hamulce: przednie tarcze 283mm z kosy 2wd i zaciski 4 tłoczkowe z adapterami - przeniesione na "przód" osi.
Kosz trzymający dyfer autorski "możeniejebnie"

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 09:08:04]


Gwoli uzupełnienia napęd 4x4 z Escorta Coswortha i silnik chyba też?
Jak znam życie, to sporo podkręcony :)
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 09:45:46]


Jak to pięknie wygląda na rs 7,5 :⁠-⁠D, jaka opona na tyle ?

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-10-16 09:51:54]


Staram się znależc w necie katalog firmy możeniejebnie i nie mogę:(

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 09:56:03]


Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że nie warto przesadzać ze sztywnością elementów zawieszenia bo takie np wahacze czy belka tylna są bezpiecznikiem w przypadku uderzenia np kołem o krawężnik. Coś się musi poddać i najlepiej jak jest to odpowiednio wygięty wahacz, który przy strzale zegnie się lub złamie a oszczędzi belki lub samej karoserii.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 10:33:25]


KRK 4m no tak silnik już wrzucony, ale jeszcze sporo pracy przy aucie więc nie ma co pokazywać.

Moc 324,8KM ale straty na napędzie 4x4 są kosmiczne i przy seryjnych napędach to trzeba być delikatnym.
Przełożenia mostów 3,92.
Z przodu torsen quaife
skrzynia Mike Thompson Development (chociaż nie zaglądałem do środka i nie wiem czy tam cokolwiek ciekawszego od serii siedzi).

Piter M niestety 13"-stki odpadają. Z racji przednich hamulców wymuszony rozmiar to 17"

Wszystkie opony w rozmiarze 240/610R17

zapek??? !G.O.P! na razie się martwię czy to się nie złamie jak stanie o własnych siłach na kołach :-D

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 11:39:41]


U mnie sa 283 ze sierry i w diamond cut 16” weszły.
Kwestia dobrego zacisku i tyle.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 13:42:21]


Szkoda bo fajnie wygląda , no ale wiadomo każdy ma swoje wytyczne. A tak nawiasem to potrzebne aż takie hamulce przy tej mocy ?

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-10-16 15:12:26]


Konrad vel smasher 283mm będą z tyłu i na takie to nawet 15"-stki można znaleźć, natomiast z przodu są większe i bardzo chciałbym mniejsze felgi ale niestety chyba jestem skazany na 17"-stki

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 16:05:02]


Nie wiem co chcesz upchnąć, ale w Granadzie przy 330mm z przodu mieściłem 16'

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 16:27:30]


310 w 16” alu w nieFordzie upchałem. 4-tłok Brembo.
No ale moze fajne 17” masz juz do tego auta to nie ma co szukac ;-)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2023-10-16 22:11:27]


♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 08:00:04]


Mam nadzieję że wstawiłeś w podłużnicę tuleje przez które przepuściłeś te śruby?

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 09:07:46]


Fajny projekt, czy po ukończeniu będzie go można zobaczyć gdzieś w akcji? Jakie są plany z nim związane?

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 09:07:55]


zapek??? !G.O.P! - tak, ale te śruby nie będą chyba przenosić jakiegoś szczególnego obciążenia, które by rozrywały albo miażdżyły podłużnice. Wymyśliłem sobie, że skoro dyfer jest zamocowany nisko, to dodam skośne ramiona do tej mojej konstrukcji, które przy skręcie, będą przenosiły siłę w taki sposób by "zapierały" się o podłużnice. Wszak inżynierem nie jestem. Działam intuicyjnie najwyżej to wszystko jebnie i zadzieje się jak na załączonym filmiku nawet bez interakcji z krawężnikiem:
https://www.youtube.com/watch?v=xf6KZh27gtg

rozjechany liil auto buduję z zamysłem zabawy na torze, oczywiście w mocno amatorskim ujęciu :-)
może, jeśli PC jeszcze kiedyś się wydarzy to spróbowałbym swoich sił.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 09:22:16]


w sumie, tak sobie pomyślałem teraz, że gdybym ospawał te blaszki dookoła, to "pracowałyby" obie ścianki podłużnic a nie tylko wewnętrzne...

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 09:59:41]


Bardziej obawiałbym się mocowania w podłużnicy końcówki stabilizatora.
Tam działają duże siły . Mi raz wyrwało mocowanie. Ale jak znam Zoggona to pewnie porządnie obspawane mocowanie.

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie [2024-01-14 10:10:38]


Można przepuścić tulejki na wylot i zaspawać , ewentualnie jedną ściankę wiercisz mniejszym wiertłem , drugą większym , tulejkę wkładasz przez większy otwór i spawasz , druga strona zaciśnie się śrubą, ścianka do tulejki

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-01-14 10:34:36]


Tulejka jest po to abyś tej podłużnicy nie miażdżył dociągając nakrętkę tej śruby. Z konstrukcyjnego punktu widzenia ta tulejka jest obowiązkowa.
Oczywiście że to wytrzyma.
Dobrym zabiegiem jest zabezpieczenie przed uszkodzeniem głównych punktów konstrukcyjnych takich jak te śruby przepuszczone przez podłużnice, poprzez planowane osłabienie elementów prostych w wymianie i tanich. W Twoim przypadku to wahacze, które zrobiłbym z rury wygiętej w łuk. W przypadku jebnięcia w krawężnik taki wahacz ma otwartą drogę aby się złamać zapobiegając wyrwaniu tej kołyski z podłużnic.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 10:45:52]


„ w sumie, tak sobie pomyślałem teraz, że gdybym ospawał te blaszki dookoła, to "pracowałyby" obie ścianki podłużnic a nie tylko wewnętrzne”

To akurat nie byłby dobry pomysł.
O spawaniu myśl jak o potencjalnym cięciu gdyż w linii wtopienia powstaje bardzo krucha struktura stali która jest podatna na pękanie. Takie spoiny trzeba robić odcinkowo, jak przy wzmacnianiu nadwozi wyczynowych. Wtedy potencjalne pęknięcie nie obejmie całego elementu spawanego a jedynie krótki, kilkunasto milimetrowy odcinek spoiny. Najlepiej by tu działało zgrzewanie punktowe albo spawanie otworowe, którym to właśnie możesz jeszcze to połączenie wzbogacić.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 10:53:23]


cenna wiedza jak zawsze.. bardzo dziękuję za podpowiedzi. Czyli kilka otworków np. fi 4mm i przyłapać do podłużnic?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 11:00:17]


Ja robię coś takiego , według mnie ma to moc , ale może potwierdzi ktoś bardziej w temacie

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-01-14 11:20:54]


Dokładnie tak Przemku. To co Piter tu pokazuje to jest to o co chodzi.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-01-14 13:29:15]


A ten zestaw do ręcznego gdzie kupiłeś?. Bo do mnie przemawia.

Łukasz Krauzowicz [2024-03-21 08:02:15]


wygląda na swagier custom.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-21 08:14:21]


tak jak kolega Grzesiek pisze.

Model od Szwagra

https://allegro.pl/oferta/hydrauliczny-hamulec-reczny-aluminiowy-obp-drift-10028865506

Defaultowo przychodzi z pompą .625

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-21 08:19:07]


Czy capri ma inaczej wyprofilowaną ścianę grodziową z podłogą ? Tam nie ma lekkiego owalu ? Jak takie pedały sportowe zamontować , chyba że jest idealnie płasko ?

Tweed [2024-03-21 10:11:32]


do zamontowania pedalboxa musisz pociąć podłogę.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-21 10:17:25]


Przed wyruszeniem w drogę, należy zebrać drużynę.




Tak jak mi się skojarzyło ;pp

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-21 19:26:45]


Dzięki za linka

Łukasz Krauzowicz [2024-03-22 13:02:40]


gruuubo idzie! będzie ten potwór na PC?

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-25 15:28:34]


taki jest plan o ile uda mi się zdążyć skończyć auto i o ile testy wypadną pomyślnie.
Na razie się nie poddaję :-)

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-25 16:02:39]


Bryczka marzenie :⁠-⁠D , cosworth turbo najlepszy napęd jaki można założyć do forda :⁠-⁠D

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-03-25 16:22:38]


Ja też chcę zdążyć na PC i wydaje mi se że man więcej roboty

Łukasz Krauzowicz [2024-03-26 07:43:33]


Łukasz Krauzowicz trzymam kciuki.
Jakiś update Twojej strony? Jak tam prace postępują?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-03-26 11:18:18]


Genialny :) Zoggon !

SKUN_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-03-27 09:52:12]


Zawsze zastanawiała mnie kwestia pedalboxa. Nigdy nie miałem okazji jeździć autem z takim wynalazkiem. Naprawdę trzeba mieć mocne nogi żeby móc wcisnąć pedal? Jakie są realne plusy zastosowania tego w aucie?

miron Dokładna lokalizacja na mapie [2024-04-01 00:26:45]


Jako dailly użytkuje auto gdzie jest malutka pompa bez serwa która jest dedykowana do bębnów, a u mnie są tarcze. Owszem hamulec jest troszkę twardszy ale hamuje :⁠-⁠)

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-04-01 09:21:55]


U mnie zastosowanie pedalboxa zostało wymuszone przez przebudowanie grodzi, która w części poszła sporo "do przodu" oraz brak miejsca na elektryczną pompę.

Teoretyczne zalety to: możliwość indywidualnego dopasowania pozycji kierowcy, duża możliwość regulacji samych pedałów, dokładna możliwość regulacji rozdziału siły hamowania między osiami przez stosowanie różnych pomp i regulację tzw. "brake bias" czyli rozdziału siły nacisku między pompami.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-04-01 09:39:30]


Ten filtr powietrza nad gorącą chłodnicą to jest jakiś konkretny zamysł czy „tak wyszło”?

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-04-29 01:05:38]


Nie jest nad chłodnicą. Chłodnica jest nieco z przodu, dodatkowo dałem blachę z matą termoizolacyjną.
Jak masz jakiś pomysł, gdzie filtr przesunąć, to podpowiedz (cięcie błotników odpada). Przydałby się wlot powietrza na masce, no ale powstrzymuję się na razie od tego pomysłu....

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-04-29 07:15:55]


No ja bym wywalił zbiornik na płyn do spryskiwaczy, przesunął zbiornik na olej do wspomagania i filtr umieścił pod błotnikiem. Otworzyłbym wnękę prawych reflektorów i puścił powietrze do filtra przez maskownicę tychże. Dodatkowo nadkola plastikowe i to by miało sens.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-04-29 13:32:20]


Wyczuwam dodatkowo, że tam gdzie umieściłeś filtr może panować podciśnienie. Jakbyś zamknął filtr w obudowie a powietrze do niego doprowadził rurą z okolic grilla gdzie panuje nadciśnienie to jeszcze spoko.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-04-29 13:36:08]


Myślałem nad takim rozwiązaniem jak proponujesz ale odpuściłem.
Myślałem też nad doprowadzeniem powietrza od spodu jakimiś rurami spiro albo wywaleniem reflektorów "długich" na rzecz wlotów.
Zasadniczo przy mniejszym IC i małym wlocie powietrza na masce temp. w dolocie nie była wyższa niż 30°C więc chyba dobry wynik. Generalnie w Capri jest bardzo mało miejsca. Tu jest sporo większy IC i większy przelot przez pas przedni. Na ten moment zastanawiam się nad dziurami w masce.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-04-29 16:40:06]


Albo podjechać dalej pod lewą lampę, zrobić obudowę, a powietrze doprowadzić zastępując jedno oczko dolotem do filtra

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-04-29 17:01:00]


A dodatkowo silikony za filtrem otulic jakimś ekranem

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-04-29 17:02:00]


Chwyt powietrza idący spod nadkola i wychodzący tak jak zaznaczyłeś to całkiem nie głupie, też o tym myślę od dłuższego czasu bo u mnie stożek też siedzi zbyt blisko chłodnic przy czym przy 2.9 patrzy to N lewą stronę i jezd bliżej grodzi

Jellon aka Revenge Racer Dokładna lokalizacja na mapie [2024-04-29 20:02:23]


Super się prezentuje w nowej odsłonie. Pozdrawiam właściciela i auto;) czekam jeszcze na zdjęcia z kabiny ...,)

mpijawa [2024-06-14 16:26:53]


przyjechałbyś na PC pokazać jak to lata...

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-14 16:28:56]


Tarcze masz zamienione stronami?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-14 20:17:57]


Konrad vel smasher
Rotory tarcz są produkcji CompBrake i taki montaż zaleca producent. Chodzi o to, że między częściami tarczy te "ożebrowanie" przez które przelatuje powietrze jest ułożone pod kątem. Zapewne po to by lepiej chłodzić tarcze.



wąski77
Postaram się być na PC o ile testy wypadną pomyślnie i w międzyczasie auto się nie rozsypie.
Na pewno nie planuję walczyć o czołowe pozycje, bo nie jestem super driverem a też zauważyłem ciekawą prawidłowość, że im dłużej człowiek pracuje nad projektem starego Forda tym bardziej się boi, żeby tego projektu nie rozpieprzyć. Kolejna sprawa, że niestety seryjne napędy są z gliny a kompletny napęd A-grupowy (dwa dyfry, skrzynia i dwa wały) to koszt circa 100k PLN, więc cóż... Projekt zrobiony dla satysfakcji, ale to nie jest profesjonalna, wyczynowa maszyna ;-)

mpijawa
mam nadzieję, że mnie nie przeklinasz za tą przeróbę ;-)

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-14 23:33:02]


wielki szacun za to podejście, mam jednak nadzieję, że będziesz i powalczysz na PC!

P.S. fajnie, że tyle lat Ci nie przechodzi :) przypomniało mi się jak jakoś niespełna 20 lat temu wiozłeś nas czarnym TC2 kombi którego zdaje się mieliśmy kupić...? nie ważne, kope lat!

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-15 01:55:58]


mogło tak być.. rok 2005

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-15 07:03:56]


Ci Brytole sa jacyś dziwni. Mi blizej do niemieckiej myśli technicznej, a tam zalecają tarcze na odwrót jak tu montować… ale to patrzyłem na nacięcia, a nie na prowadnice powietrza prawde mowiac :-)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-15 08:40:20]


Brytyjskie konstrukcje są trochę jakby amerykańskie, tylko mniejsze. Prostota i kąty proste wszędzie tam gdzie to wystarcza i gdzie nie widać a polot i styl na zewnątrz. Niemieckie to inżynieria akademicka zawsze i wszędzie.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-15 10:11:26]


pamiętam, jak Krzyś wydachował swojego Escorta na pucharze, to zaraz klatkę sobie zrobił... ;)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-06-15 11:44:49]


Masa pojazdu 1220kg :-(

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-06 14:09:22]


Tak sobie patrzę na te rozwiązanie i zastanawiam się jak mocno zmienia się zbieżność/geometria tylnej osi podczas pracy zawieszenia góra-dół.

Sprawdzałeś to na laserach?

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 14:20:50]


Mocowania wahaczy są na różnych wysokościach. Coś tam sobie teoretycznie policzyłem.
Zależało mi, żeby koło zewn. szło delikatnie w rozbieżność. Czy słusznie... nie mam pojęcia...
Się okaże na pucharze (jak mawia staropolskie przysłowie).

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 14:56:49]


Coś wydaje mi się, że tył idący w rozbieżność będzie bardzo niestabilny w zakręcie i będzie miał tendencje do spinowania

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-16 16:09:48]


Tylko jak dodasz gazu, to w teorii powinien zrobić się bardziej zbieżny wtedy przez działające siły między oponami i asfaltem.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 16:24:25]


Tak. Jeśli masz choć trochę poddające się silentbloki w wahaczach. Przy uniballach nie ma zjawiska zmiany zbieżności kół na osi napędowej.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 16:29:04]


Przy dodaniu lub ujęciu gazu pewnie nie, ale może wynikać z ruchu wahaczy różnych długości i ich umiejscowienia. To wszystko ma wiele składowych

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-16 16:37:01]


w sumie temat ciekawy. Jak coś możecie doradzić, to chętnie poczytam mądrzejszych.

Zauważyłem, że z tym napędem 4x4 (niby rozdział 50/50) auto jest koszmarnie podsterowne i dlatego starałem się nieco utwardzić tył i stąd też pomysł na ustawienie zawiasu. Zasadniczo rozstaw kół przednich jest o 5mm większy niż tylnych.
Na ten moment zbieżności przód i tył ustawione na 0,
KPK przód 2°10' na stronę, tył 1°48" na stronę.
KWSZ z przodu 4°16' na stronę.
Pewnie najgorzej byłoby w długich, śliskich łukach.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 16:47:23]


Jakby Ci przy ugięciu zbieżność z tyłu się rozjeżdżała to miałbyś na łukach srogą nadsterowność. Podsterowność tutaj to akurat dobry znak.
Ingerowałeś coś w geometrię przedniego zawieszenia? Magiel inny, wahacze krótsze itd?
Sierra 4x4 w moim przypadku 2,8i, akurat ma charakterystykę lekko nadsterowną z fenomenalną kontrolą podczas uślizgów więc podsterowność jest tutaj dziwnym zjawiskiem i myślę że coś z przodem nie jest do końca w porządku.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 20:47:32]


Zakładam, że to nie będą jakieś drastyczne wartości. Celowo wahacze są zamocowane na różnych wysokościach. Żadnych ingerencji w przedni zawias, wszystko seria (tzn. gwint bilstein o twardości "bazalt") ale generalnie geometria przodu mieści się nawet w fabrycznych tolerancjach: KPK -2°38' do -0°38', KWSZ 2°42' do 5°12'. Magiel, wahacze, drążki, zwrotnice, stabilizator to wszystko jest seryjne. Dodatkowo auto nie jest jakoś mocno zglebione. Dolny wahacz nie jest w "negatywie".
Zasadniczo 4x4 słyną z podsterowności. Nie wiem jak V6 4x4 ale to ciekawe co mówisz. Na pewno podsterowność nie jest niespotykanym zjawiskiem. W ciasnych łukach czasem ratowałem się ręcznym, ale to bardzo prosta i szybka droga do rozwalenia przedniego dyfra, dlatego kombinuję z rozstawami kół, twardością zawieszenia, zbieżnościami, żeby zmniejszyć podsterowność.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 21:31:43]


Zmiękcz tył i jeśli masz możliwość lekko opuść.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 21:50:37]


Miękki tył będzie lepiej kleił, nie będzie się uślizgiwał. Jak tył pójdzie w dół, to środek ciężkości też pójdzie lekko na tył, też nie to, ale pal z tym. Jakie masz stabilizatory? Patrzyłeś w zakręcie jak Ci się auto przechyla? Może tu jest jakiś zonk, że masz przyczepność na 2 tylnych i na 1 przednim kole?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-16 22:12:18]


Kiedyś to były czasy, jak się kręciły koła to już się nadawało do jazdy a tera fury na ' prund' i lasery 🙃 ino czekać jak koła będą zakazane 🤣

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-16 23:54:36]


Jak się poruszasz Piter autem fabrycznym to większość zagadnień konstrukcyjnych masz z głowy bo załatwił to ktoś za Ciebie. Jeśli jednak wchodzisz w takie zmoty to pojawiają się problemy jakich nie doświadczysz w aucie seryjnym, nawet namotanym trochę i tutaj już trzeba ruszyć głową i czasem własna nie wystarcza ;)
Najeździłem się dość moim 4x4 i nigdy mi to przodem nie wyjeżdżało, zawsze leciał najpierw tył ale odpowiednia kontra z gazem kontrolowała położenie i trasę auta. Nie było jednak efektu wyciągania przodem, tak zachowywał się Passat syncro którym latał ze mną kumpel, on jednak zawsze wylatywał przodem a zarzucenie tyłu możliwe było tylko przy pomocy ręcznego. Te dwa auta miały skrajnie inną charakterystykę.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-17 00:38:02]


Ja z kolei nie najeździłem się dużo autami 4x4. Ciut ponad 6 lat próbowałem zaprzyjaźnić się z E46 330d z (ponoć) stałym podziałem momentu P/T 33+67% (układ identyczny jak Sierrach i Scorpio). I nie odniosłem na tej niwie jakichś znaczących sukcesów - póki było sucho (albo nawet w deszczu) to jakoś się rozumieliśmy, ale na śniegu, szutrze i lodzie auto próbowało samo decydować za mnie. I przez te 6 zim (bo lato było bez problemów, jak już wspomniałem) nigdy nie wiedziałem, czy w nieco przeholowanych okolicznościach dodanie gazu w łuku wyrzuci mnie z tego zakrętu przodem, czy tyłem. Jeździłem Sierrą (cudzą) i zawsze wychodziła tyłem, tak samo jak peranowe Volvo XC70. Jeździłem peranowymi Audi B4 i Imprezą - zwykle wychodziły przodem. Czyli generalnie potwierdzam spostrzeżenia Zapka. BMW kupił ode mnie Szpak i ciekaw jestem jakie są jego w tej kwestii opinie.
Pozdreaux.

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-17 09:36:17]


Ja z Podkarpacia nie krzyczcie, nie wiedziałem że to tak trzeba żeby było fajnie i wesoło 😅

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-17 10:15:55]


"Zależało mi, żeby koło zewn. szło delikatnie w rozbieżność." - wg mnie trochę bez sensu, przy tak sztywnym zawieszeniu i pewnie dobrej oponie będzie non stop walczył z autem. Przy takiej konstrukcji zawieszenia tylnego pokusiłbym się o zminimalizowanie zmiany zbieżności, pochylenia koła podczas pracy zawieszenia.


Przednią oś też masz na uniballach? Osobiście zrobiłbym przód lekko rozbieżny.


Oczywiście polecam https://tqmm.pl/category/przyczepnosc/ jako lektura. Wiadomo, że teoria bardzo często nie idzie w parze z rzeczywistością, ale jednak może coś Ci rozjaśni i nakieruje w ustawieniach.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-17 11:02:02]


Naczytałem się już wiele poradników, konsultowałem z kierowcami rajdowymi, którzy jeżdżą 4x4.
Ktoś z Capri.pl polecił mi kanał tego Pana i chyba facet wie o czym mówi:
https://youtu.be/MGKvQ5TeQVw?si=2Jau4BvR0O5Jn1oW&t=450 (od 7:30)
Odnośnie rozbieżności tyłu w zakręcie to mowa o wartości rzędu może -0°03'
Co do tej zmiany zbieżności, to ja chyba jeszcze raz do tego usiądę i przemyślę wszystko. Zasadniczo mam możliwość zmiany wysokości mocowania wahaczy przy dyfrze. Co do zmiany kąta pochylenia koła, no to w takim zawiasie chyba niewiele można wykombinować, ale czy to nie jest dobrze, jeśli on w zakręcie dla koła zewn. nieco zwiększa się i zarazem zmniejsza dla koła wewn.? To by wynikało chyba z pracy wahaczy, natomiast te wartości zapewne nie będą jakieś ogromne.
Przód jest na poliuretanach. Grubości stabilizatorów to 28mm z przodu (seria z Sierry), Tył to 24,2mm z Kugi mk3, natomiast mam pewne podejrzenia, że to jest po prostu rurka, bo jest nienaturalnie lekki.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-17 12:47:39]


Przytoczony Pan z jutuba, to Marcin Radecki - polecam gościa. Posiada wiedzę i umie ją wykorzystać.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-17 13:38:14]


Tył 24? Toż to bardzo dużo, tam powinno być jakieś 16 przy przednim 28.
Oczywiście ważne też punkty podparcia gdzie są dla stabów.
Pojedź jakis bardzo ciasny zakręt nawet na niedużej prędkości i poproś zeby Cie ktos nagrał od wewnętrznej strony zakrętu - porównaj jak się odległości opon od nadkola z przodu i z tylu mają do siebie.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-17 15:56:31]


a tak zapytam odnośnie twardości stabilizatora... pomijając kształt, długość ramion...
czy stabilizator z litego pręta fi 24mm będzie z natury "twardszy" niż stabilizator rurkowy fi 24mm zewn i fi 16mm wewn? Czy to może są zaniedbywalne różnice? Czy jednak taki stab rurkowy jest sporo "miększy"?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 09:45:49]


Rurka bedzie sztywniejsza.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 09:51:54]


to niedobrze... najcieńszy stab to 23.2mm z litego prętu... chyba trzeba będzie pomyśleć nad "skorygowaniem" tej przesady... :-(

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 10:18:38]


Rurka nie będzie sztywniejsza, natomiast będzie pomijalnie bardziej miękka. Za to będzie wyczuwalnie lżejsza. I taka jest idea drążonego stabilizatora. Wytrzymałość na skręcanie (o ile pamiętam nauki sprzed 30 lat) rośnie do czwartej potęgi na średnicy. Dlatego środkowe warstwy praktycznie można pominąć przy obliczeniach.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-20 10:45:10]


Dodam więcej, ponieważ pobocznica w wyniku skręcania skraca długość skręcanego elementu, pozbycie się niemal nieulegającego skręceniu środka (a tym samym nie ulegającemu skróceniu), spowoduje zmniejszenie naprężeń rozciągających na pobocznicy i zwiększy trwałość skręcanego elementu.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-20 10:49:29]


Nie ma to znaczenia , podobnie grubość nie koniecznie jest wyznacznikiem , zależy od twardości , tyle że są granice gdzie przy danej średnicy kończy się elastyczność a zaczyna kruchość. Są firmy które robią stabilizatory na zamówienie , dowolny kształt i twardość do dogadania , mam taki zrobiony i jest mega twardy , porównując do oryginalnych z Capri czy taunusa to jest 'beton'

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-20 11:06:52]


Ja ostatnio bywam zmuszony skracać stabilizatory pod mniejszy rozstaw kół i są to właśnie stabilizatory rurowe. Obserwacja jaką poczyniłem jest taka, że te rury nie są nawet obrabiane cieplnie, to zwykła rura precyzyjna o twardości stali konstrukcyjnej. Wstawiam w środek kawałek pręta i normalnie to spawam.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 11:54:32]


Nie zapominajmy o długości i miejscu mocowania łącznika stabilizatora.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 12:00:36]


Dziękuję Wam uprzejmie za pomoc i jeszcze ważna kwestia:
Ja sobie sam tego policzyć nie umiem, ale czy w związku z powyższym zmiana rurki 24.2/15.8 na lity pręt 23.2 ma sens w kontekście zauważalnego "zmiękczenia" staba? Pomijając kwestię zwiększenia wagi?

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 12:50:00]


Najprościej było by go wypiąć i sprawdzić reakcje auta.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 13:19:14]


A czemu chcesz go 'zmiekczyc'? Te dorabiane na zamówienie można zamówić z kilkoma otworami montażowymi łącznika , dzięki temu można zmienić siłę działania

Piter M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-20 13:28:53]


Dokładnie to co pisze Piter. Kąt nachylenia stabilizatora, choć pewnie ma to jakąś bardziej fachową nazwę, jest mocno istotny. Zachowując ten sam stabilizator możesz uzyskać różne siły i ustawienie.

Pokaż jak masz to założone.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 14:03:16]


Raczej nie chodzi o kąt, ale o długość ramienia gdzie osadzony jest łącznik.
Znaczenie ma odległość od koła, im bliżej, tym mniejsza średnica może być zastosowana.
Zoggon, najlepiej zamienić i pojeździć, dobrze jest nagrać sobie jak auto się zachowuje i na tym dojść do tego, który będzie się lepiej sprawdzać.

Ja u siebie wywiercilem otwory i zmieniłem łączniki, ale jeszcze nie to co potrzebuje, mam grubszy i zrobię przed PC tak samo otwory i przetestuję. Na PC wezmę oba i będę testować

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-20 14:53:40]


Ja generalnie chciałem twardy stabilizator bo walczyłem z podsterownością.
Stabilizator tak zamocowałem



Kiedy auto stoi na kołach kąt odchylenia ramion od poziomu to ok 6° (wyżej przy amorku).
Mogę to doregulować łącznikami bo są na uniballach.



Długość ramion to ok 18cm.
Nie dowiercę niestety otworu jeszcze dalej bo tam już brak miejsca.
Pojadę się przejechać po wsi może coś zaobserwuję.

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-07-20 15:22:46]


Zamiana w/w rurki na pręt nie ma sensu. Nie zauważysz różnicy.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-07-21 20:15:11]


no to napisz, co tam sie stanęło na pucharze...

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-08-20 01:08:37]


poza rozrusznikiem, to coś jest z prawym przednim kołem, tzn. chyba przegub w półosi. Po trzecim przejeździe na mecie zadymiło się z prawego koła, no ale hamulce wyglądaja ok. Sprawdziłem ewentualny luz na łożyskach i też ok, natomiast felga była obrzucona od wewnątrz smarem i mam teorię, że to spod osłony przegubu. Nie wiem czy to możliwe, że ten smar dostał się na rozgrzaną tarczę na ostatnich zakrętach i stąd ten dym, bo zacisk od wewnątrz uwalony również. No i jakieś niepokojące szumy też mnie dobiegały z koła, ale w kasku, na "głośnych" slickach to trudno wyczaić. Odpuściłem, bo zwyczajnie bałem się, że coś się rozpadnie i narobi spustoszeń. Tak to jestem mega zadowolony z tego jak auto się prowadzi i, że moje patenty w postaci układu hamulcowego, hydr. sprzęgła, tylnego zawiasu się nie porozpadały. Dołożone pod nawiercanymi zderzakami kierownice powietrza na filtr też zadziałały... podczas jazdy temp. w dolocie 36-38'C a na postoju ponad 50 :-) Poza tym zdecydowanie brak mi umiejętności i to trzeba do kolejnego pucharu poprawić.
Dziękuję za super klimat imprezy. Dziękuję za pomoc z rozruchem auta :-)

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-08-20 07:38:27]


Szkoda, że nie było okazji podziwiać Cię w akcji (nadmiar emocji chyba). Liczę na Twój powrót w przyszłym roku :)

Trefl Dokładna lokalizacja na mapie [2024-08-20 12:09:08]


Tak sobie dopiero przeczytałem te techniczne dywagacje sprzed wielu miesięcy i jedna kwestia mi się nasunęła w kwestii tej podsterowności - czy ty tam masz podział 1/3-2/3 mocy, czy po 50%?
Bo jak to drugie, to stąd może wynika problem ze zbyt dużą podsterownością i różnicą w zachowaniu się Zapkowej Sierry?
Chociaż pamiętam jak lata temu startował na PC Howorski Capri MK1 ze wstawionym całym podwoziem i napędem ze Sierry 4x4 2.8 i jemu przód zdaje się też dość mocno na zewnątrz wywalało.

Kżyho Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-08-23 15:16:20]


Skrzynię MT75 dostałem razem z silnikiem po rallycrossowym aucie. Wg poprzedniego właściciela rozdział mocy był 50/50. Jest podejrzenie, że w środku są niestandardowe graty. Nie wiem jak ten rozdział został osiągnięty.
Z tego co się przejechałem po torze to odniosłem wrażenie, że wg obecnych nastawów zawiasu, rozstawu kół, różnych opon, auto ma bardzo fajną, "neutralną" charakterystykę prowadzenia z bardzo lekką tendencją do nadsterowności, czyli to o co mi chodziło, z tym, że to były pierwsze testy auta na slickach więc zakładam, że kluczowe jest tu słowo "wrażenie" :-D.
Prawda taka, że technika prowadzenia auta ma znaczenie a tu jest co robić ;-)

Rozstaw osi 2535mm
Rozstaw kół dla J9, ET25:
-przód 1470mm (dystanse 3mm /stronę)
-tył 1465mm

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-08-23 16:56:36]


Rozdział 50/50 ta skrzynia osiąga przy szapiętym sprzęgle wiskotycznym czy kiedy któraś oś nie ma trakcji. Inaczej napęd jest dzielony przez przekładnię planetarną i większy moment idzie na tył. To sprzęgło można spiąć na stałe i wtedy będzie międzyosiowa szpera. Można też olej silikonowy wymienić na jakiś inny, bardziej szalony i wtedy płytki będą się ślizgały bardziej teoretycznie. Sprawdź kiedyś czy wiskoza międzyosiowa się ślizga czy jest zabetonowana

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-08-23 17:51:49]


Próbowałem wymienić tą szperę na taką z innej skrzyni.
Nie wiem jak sprawdzić stopień jej spięcia? Kluczem dynamometrycznym? 😀

♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-08-23 20:15:22]


przy dyferencjale międzyosiowym olej o lepkości 40 000 cSt jest wersją cywilną, bazową. Dasz twardszy, będzie szybciej i mocniej spinał. Dasz lżejszy - będzie popuszczał na osi tracącej przyczepność.
Jak to sprawdzić? Doświadczalnie. Z fabryk nie wychodziły takie dane. Ewentualnie ze starej daty stajni rajdowej ujeżdżającej niegdyś ścierki, może opracowali jakiś system pomiaru i określenia przydatności względem dokonanego pomiaru.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-08-23 20:36:50]


generalnie w tej skrzyni dyfer międzyosiowy jest na kołach walcowych, co umożliwia niesymetryczny podział momentu. Więc kwestię podziału można regulować zmianami kół w dyfrach i zapewne tak to było robione.
Tak na prawdę sprzęgło wiskotyczne jedynie dokleja do przyczepnej osi to co uciekło ze ślizgającej się, ALE NIE WIĘCEJ NIŻ DA RADĘ. Czyli wiskoza działa jedynie W CZASIE poślizgu. W czasie jazdy na przyczepności przeszkadza, bo część siły napędowej marnowana jest na pokonanie jej oporu. Jeżeli zalejesz twardszy olej, to zacznie Ci wypychać przód z zakrętu w czasie jazdy na przyczepności, bo bez wystąpienia poślizgu będzie Ci kleiła przód z tyłem. Jak coś, to od 12 lat zajmuję się regeneracją takich sprzęgieł do jeepów, vołovin, srudobaru i innych takich. Możesz dzwonić, służę doświadczeniem.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-08-23 20:50:40]


♠Zoggon♠ Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-11-13 21:13:51]


A, to widzisz, tu poszli w innym kierunku. Jedną "koronką" dyfra jest wieniec, drugą koło wewnętrzne, a satelity są satelitami i na kosz satelitów podawany jest napęd, a odbiór jest z wieńca i z koła. Dodatkowo koło jest spięte z wieńcem sprzęgłem wiskotycznym. Ten układ nie jest 50/50. Na wieńcu masz większy moment. a wieniec pędzi tylną oś. Przednia oś ma napęd z wewnętrznego koła dyfra, więc mniejszy moment. A sprzęgło lepkościowe uniemożliwia swobodny poślizg dyfra.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-11-14 09:05:59]


Ale jak wiskoza sklei to jest po równo.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2024-11-14 12:02:18]


nie.
Wiskoza klei dopiero kiedy jedna oś traci przyczepność i chce się obrócić względem drugiej. A przenosi tylko tyle ile się z odklejonej osi uślizgnęło, ale nie więcej niż jest w stanie.Więc masz pewnie ok 60~65 na tył i 40~35 na przód, a jak się zacznie ślizgać, to płynnie będzie zwiększać na przyczepnej osi, przy czym będzie to trwało do momentu ustania poślizgu. Zależnie od zdolności klejenia wiskozy może być tak, że na przyczepną oś pójdzie niemal 100% napędu. Niemal, bo jednak zawsze to wiskoza a nie sprzęgło cierne.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2024-11-14 12:29:20]