logowanie | rejestracja
capri.pl » Klub » nasze samochody » mateush (proko) 3M - Ford Taunus TC I 4.0 V8 1973 » Mody mniejsze i wieksze

mateush (proko) 3M - Ford Taunus TC I 4.0 V8 1973 - Mody mniejsze i wieksze

[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]

Właściciel: mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie
Samochód: Ford Taunus TC I 4.0 V8 1973
Status: aktualnie posiadany
Aktualizacja: 2022-03-16 07:42:39

Po długim przestoju przy pracach przy dziobaku, przyszła chwila wolna i można było rozpocząć w końcu swap skrzyni biegów, bo już getrag z bmw niedomagał, a w pewnym momencie nawet wyrwałem mocowanie lewarka z podłogi :)

Docelowa skrzynia to Borg Warner T5 z Camaro 5.0 V8, którą udało mi się w końcu zakupić na drugim końcu Polski. Wybór padł właśnie na nią z wielu względów, przede wszystkim możliwy jest serwis jej bez opuszczania całego naboju do samego wyciągnięcia skrzyni jak to było w przypadku getraga, a było to spowodowane brakiem miejsca przy wyciąganiu skrzyni w okolicach tunelu. Borg ma doskonałe rozwiązanie jakim jest odkręcany dzwon, który pozwala ją zamontować praktycznie z dowolnym silnikiem, a jako, że aisin, który fabrycznie był spiety z silnikiem który teraz siedzi w aucie miał również takie rozwiązanie, to wystarczyło zaprojektować przekładkę pomiędzy oryginalny dzwon a skrzynie, takie rozwiązanie umożliwia zdjęcie skrzyni w kilka chwil w razie czego :)

Drugą kluczową sprawa to przełożenia skrzyni:

BW T5
1st - 2.95
2nd - 1.94
3rd - 1.34
4th - 1.00
5th - 0.63

Getrag 260/5
1st - 3.83
2nd - 2.20
3rd - 1.40
4th - 1.00
5th - 0.81

Przy przełożeniu mostu 3,63 i 365nm po porównaniu prędkości przy określonych obrotach wydaje mi się zdecydowanie korzystniej zamontować Borga. W razie czego w US można dostać każdą zębatkę do tej skrzyni i dopasować ją do własnych potrzeb co jest kolejnym dużym plusem na rzecz T5.

Niby to tylko zamiana skrzyni ale to wszystko jest z innej parafii więc trzeba to jakoś połączyć. Został oczywiście wykonany plaster z aluminium PA9 do połączenia dzwonu z 1uz i skrzyni pod 2 ustawienia skrzyni. Amerykanie w Camaro montowali T5 pod kątem 17st, więc pod takie ustawienie są otwory, jak również i w pionie, a że nie wiedziałem jak to siadzie to od razu są obie opcje. Została wykonana również tuleja mocująca centralny wysprzęglik pochodzący od Omegi. Na oryginalny wałek sprzęgłowy siadła tarcza sprzęgła z MB Sprintera o średnicy 240mm, która nawet odpowiadała grubością tarczy :) Zostało odwiercone miejsce na lewarek w tunelu, ponieważ mocowanie lewarka znajduje się w ogonie skrzyni, a wychodzi dość wysoko, zostanie zamienione na takie od automatu z racji bardziej dopasowanego kształtu. Z wału w końcu pozbyłem się najbardziej awaryjnego elementu czyli gumowego precla na rzecz krzyżaka, wał został skrócony i zostanie pospawany i wyważony na nowo, a podpora jest w trakcie tworzenia.

16.03.2022

Na tą chwilę wał już pospawany i wyważony. Łapa skrzyni również już gotowa i zestaw siedzi.

Jako, że wiele rzeczy robi się "przy okazji", to poczyniłem małe modyfikacje hamulca postojowego, bo oryginalnie nie ma szału z jego skutecznością. Przy bębnach nie było z nim najgorzej, ale jak przeszedłem na tarcze, to zupełnie nie spełniał funkcji.
Zostały zastosowane linki z focusa, do tego trzeba było dorobić i zamocować nocowania tych linek, bo wychodzą w zupełnie innym miejscu. Oprócz tego koniecznym było znaleźć rozwiązanie do mocowania pojedynczej linki z regulacją przy dźwigni. Zakupiłem więc kompletna dźwignie z fiesty, która miała już linkę z półksiężycem na którym linka się zawija i po wycięciu całego tego elementu został przyspawany do oryginalnej dźwigni. Po złożeniu i wstępnej regulacji jest ogromna poprawa, ale jak działa, okaże się jak już auto przestanie lewitować.

Przy tym wszystkim nie obyło się bez małych modów zawieszenia. Chcąc trochę wymusić lepszą pracę stabilizatora postanowiłem zacząć od łączników. Były już założone poliuretanowe żelki na łączniki, ale nadal były dość miękkie, więc dobrałem coś na sztywno, również od Forda, ale zza wielkiej wody.

Komentarze

Fajnie. Ten dzwon to z automatu lexusowego, dobrze rozumiem?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-01-09 15:57:51]


Dokładnie, oryginalny dzwon od lexa

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2022-01-09 16:46:08]


te przełożenia skrzyni, i piękna długa piątka z mostem 3,6 to naprawdę będzie dawało radość z jazdy, w porównaniu do 5 z getraga, zmiana jakościowa będzie ogromna.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-01-09 17:08:55]


Podobie mnie się to.

Trefl Dokładna lokalizacja na mapie [2022-01-12 19:45:37]


Magicc, właśnie chodziło o to, aby zmniejszyć obroty na 5 biegu przy prędkościach przelotowych, a przy okazji mieć użyteczną jedynkę, przy getragu była bez sensu.

Treflu, mnie też :) w razie czego mam drugą skrzynie z zupełnie innymi przełożeniami, od 2.8 v6, która mi przywiozłeś

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2022-01-12 22:26:10]


wiem, bo ja w końcu miałem podobny problem. Na montaż skrzyni z blachą pośrednią się w końcu nie zdecydowałem, ale pamiętam wszystkie te wyliczenia i poszukiwania.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-01-13 09:57:55]


następnym razem wsadź w paczkomat, to ci pospawam :p

Piosiu. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-03-16 18:29:08]


Fakt, dźwignia jest pospawana elektrodą, a nie wychodzi mi to zbyt estetycznie

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2022-03-16 20:36:27]


Całkiem fajna ta łapka pod skrzynię

mbbmb [2022-03-18 22:21:58]


I te łączniki bardzo interesujące. Z jakiego to auta ?

mbbmb [2022-03-18 22:23:31]


dołączam do pytania- z jakiego auta pochodzą łączniki stabilizatora?

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-03-19 10:06:05]


Ford f150

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2022-03-19 10:20:53]


Obawiam się że nie wytrzymają 1/10 tego co oryginały.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-03-19 16:48:46]


Zapek czyli pewno większości fordów parę lat lub do końca żywota ;)

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2022-03-20 10:36:57]


Bardziej niż o te łączniki, to martwię się o drążek reakcyjny, oczko w którym jest zamontowany łącznik moze okazać się słabym ogniwem. Pojeździmy, zobaczymy.

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2022-03-22 18:53:56]


Takie tam ostatnie fanaberie

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-02-27 11:42:35]


Coraz lepiej , przyznaj się - docelowo tu będzie mały small block V8 hrumkający ,żadne tam nowoczesne 4.0 XD
Ten zestaw jest do łatwego powielenia ? Czy dla 2.8 to już zbytek czy to w miare rozsądne wzmocnienie zawiasu ??

Tweed [2023-02-27 12:56:58]


Taka konstrukcje wahacza wymusił coilover, do 2,8 bez sensu. Wystarczy, że górny wahacz przerobisz i dasz sztywne tuleje na belkę przednią, do ganiania po miescie wystarczy. Fajnie też dać regulowane gazshocki, na niższych sprężynach, wtedy to już jest elegancko. U siebie poprawiam geometrie, przy okazji, te amorki, skoro na tyle są, to i na przedzie chciałem. Wygodniejsze dojście do regulacji, niż w poprzedniej wersji.

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-02-27 15:39:06]


A co do innego silnika, to na pewno nie. Dla mnie ten silnik jest najlepszym wyborem jaki mogłem podjąć, żadne amerykańskie kloce, ani tym bardziej fordowskie zdechlaki, bez modów nie dadzą mi tego co ta V8ka na wejściu.

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-02-27 15:40:48]


Mateusz, jeszcze rób górny wahacz, oraz cała custom kołyske i będzie miodzio :D sam kiedyś myślałem o przeróbkach wahaczy, póki co to tylko tylny górny u mnie jest homemade ;)

Zajo [2023-03-03 20:07:08]


Taki jest plan właśnie :)

mateush (proko) 3M Dokładna lokalizacja na mapie [2023-03-03 23:25:20]