[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]
Właściciel: | mateush (proko) 3M |
Samochód: | Ford Taunus TC I 4.0 V8 1973 |
Status: | aktualnie posiadany |
Aktualizacja: | 2022-03-16 07:42:39 |
Po długim przestoju przy pracach przy dziobaku, przyszła chwila wolna i można było rozpocząć w końcu swap skrzyni biegów, bo już getrag z bmw niedomagał, a w pewnym momencie nawet wyrwałem mocowanie lewarka z podłogi :)
Docelowa skrzynia to Borg Warner T5 z Camaro 5.0 V8, którą udało mi się w końcu zakupić na drugim końcu Polski. Wybór padł właśnie na nią z wielu względów, przede wszystkim możliwy jest serwis jej bez opuszczania całego naboju do samego wyciągnięcia skrzyni jak to było w przypadku getraga, a było to spowodowane brakiem miejsca przy wyciąganiu skrzyni w okolicach tunelu. Borg ma doskonałe rozwiązanie jakim jest odkręcany dzwon, który pozwala ją zamontować praktycznie z dowolnym silnikiem, a jako, że aisin, który fabrycznie był spiety z silnikiem który teraz siedzi w aucie miał również takie rozwiązanie, to wystarczyło zaprojektować przekładkę pomiędzy oryginalny dzwon a skrzynie, takie rozwiązanie umożliwia zdjęcie skrzyni w kilka chwil w razie czego :)
Drugą kluczową sprawa to przełożenia skrzyni:
BW T5
1st - 2.95
2nd - 1.94
3rd - 1.34
4th - 1.00
5th - 0.63
Getrag 260/5
1st - 3.83
2nd - 2.20
3rd - 1.40
4th - 1.00
5th - 0.81
Przy przełożeniu mostu 3,63 i 365nm po porównaniu prędkości przy określonych obrotach wydaje mi się zdecydowanie korzystniej zamontować Borga. W razie czego w US można dostać każdą zębatkę do tej skrzyni i dopasować ją do własnych potrzeb co jest kolejnym dużym plusem na rzecz T5.
Niby to tylko zamiana skrzyni ale to wszystko jest z innej parafii więc trzeba to jakoś połączyć. Został oczywiście wykonany plaster z aluminium PA9 do połączenia dzwonu z 1uz i skrzyni pod 2 ustawienia skrzyni. Amerykanie w Camaro montowali T5 pod kątem 17st, więc pod takie ustawienie są otwory, jak również i w pionie, a że nie wiedziałem jak to siadzie to od razu są obie opcje. Została wykonana również tuleja mocująca centralny wysprzęglik pochodzący od Omegi. Na oryginalny wałek sprzęgłowy siadła tarcza sprzęgła z MB Sprintera o średnicy 240mm, która nawet odpowiadała grubością tarczy :) Zostało odwiercone miejsce na lewarek w tunelu, ponieważ mocowanie lewarka znajduje się w ogonie skrzyni, a wychodzi dość wysoko, zostanie zamienione na takie od automatu z racji bardziej dopasowanego kształtu. Z wału w końcu pozbyłem się najbardziej awaryjnego elementu czyli gumowego precla na rzecz krzyżaka, wał został skrócony i zostanie pospawany i wyważony na nowo, a podpora jest w trakcie tworzenia.
16.03.2022
Na tą chwilę wał już pospawany i wyważony. Łapa skrzyni również już gotowa i zestaw siedzi.
Jako, że wiele rzeczy robi się "przy okazji", to poczyniłem małe modyfikacje hamulca postojowego, bo oryginalnie nie ma szału z jego skutecznością. Przy bębnach nie było z nim najgorzej, ale jak przeszedłem na tarcze, to zupełnie nie spełniał funkcji.
Zostały zastosowane linki z focusa, do tego trzeba było dorobić i zamocować nocowania tych linek, bo wychodzą w zupełnie innym miejscu. Oprócz tego koniecznym było znaleźć rozwiązanie do mocowania pojedynczej linki z regulacją przy dźwigni. Zakupiłem więc kompletna dźwignie z fiesty, która miała już linkę z półksiężycem na którym linka się zawija i po wycięciu całego tego elementu został przyspawany do oryginalnej dźwigni. Po złożeniu i wstępnej regulacji jest ogromna poprawa, ale jak działa, okaże się jak już auto przestanie lewitować.
Przy tym wszystkim nie obyło się bez małych modów zawieszenia. Chcąc trochę wymusić lepszą pracę stabilizatora postanowiłem zacząć od łączników. Były już założone poliuretanowe żelki na łączniki, ale nadal były dość miękkie, więc dobrałem coś na sztywno, również od Forda, ale zza wielkiej wody.