logowanie | rejestracja
capri.pl » Klub » nasze samochody » Konrad vel smasher - Ford Capri Mk III 2.9EFI V6 Koeln GL 1979 "Capri, Kapryśna" » Evolutione, czyli nigdy dość zmian... (Clockwork Orange?)

Konrad vel smasher - Ford Capri Mk III 2.9EFI V6 Koeln GL 1979 "Capri, Kapryśna" - Evolutione, czyli nigdy dość zmian... (Clockwork Orange?)

[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]

Właściciel: Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl
Samochód: Ford Capri Mk III 2.9EFI V6 Koeln GL 1979 "Capri, Kapryśna"
Status: aktualnie posiadany (od 2001-02-07)
Aktualizacja: 2022-11-19 18:50:29

Hamulce przód i tył
- Zaciski przednie Ford Mondeo
- Tarcze przednie Ford Sierra Cosworth
- Zaciski tylne Ford Scorpio
- Tarcze tylne Ford Scorpio
- Serwo elektryczne Ford Scorpio 2.9 24v



Silnik 2.9 EFI
- Silnik Ford Scorpio 2.9 V6 EFI 12V



- Skrzynia biegów MT75 Ford Scorpio
-> Podniesienie tunelu
-> Wał oraz podpora wału po przystosowaniu od Ford Scorpio



- Nowa tarcza sprzęgła
- Układ chłodzenia Ford Sierra (elektryczne wiatraki)



- Filtry powietrza JR
- Wydech Bosal dedykowany do Capri V6

Akumulator w bagażniku



Porownanie elektrycznego serwo z ABS i bez modułu ABS (było / jest):


Regulowane amorki
- Przód SPAX Krypto Gas
- Tył Gaz Shock


Powoli zabieram się za dość poważne zmiany w zawieszeniu...
- Jest płynna regulacja wysokości przedniego zawieszenia w zakresie 65-??? (seria około 150mm)
- nowa rozpórka pod nowe mocowania gniazd McPhersonów
- przednia belka 90mm nad ziemią (przód za nisko, czy tył za wysoko?)
- tył obniżony o 25mm


Tak się zacząłem zastanawiać, czy te auta to z wiekiem się wyginają, czy też już z fabryki krzywe wychodzą. Pomimo usilnych starań jeszcze sporo pracy przede mną.


Po chyba 1,5 roku wożenia w bagażniku założyłem regulowane wahacze.
Geometria rozjechała się zupełnie, więc czeka mnie wycieczka do pobliskiego warsztatu by ją ustawić i wtedy zobaczymy jak się auto prowadzi.


Żeby nie było, że nic się nie dzieje - wylądowała przepustnica od 2.8EFI (Wrzesień 2017)

Kurde człowiek się nakombinuje, a później takie rzeczy się trafiają... (Marzec 2018)

Pewnie chwilę zejdzie zanim wyląduje pod maską, no ale co tam - trzeba mieć trochę radości z życia oldForda ;-)

[Czerwiec 2018]
Szybka akcja z Camaro i voilà
- Bez świateł

- Pozycje

- Krótkie


Naczytałem się i napatrzyłem na maskę, podszybie i dach Dempseya, po czym przyjrzałem się w trasie na i z PC jak maska w Capri "pływa".
W internetowych sklepach "tjuningowych" badziew jakiś, albo ceny z kosmosu, to zrobiłem sam - customowo wszystko z kwasówki :-) Linka powlekana termokurczem.


[Październik 2018]
4.0 V6 cały czas czeka w kolejce, ale powoli przygotowania doń idą w dobrym kierunku. Wylądował wydech 2" z kwasówki (ex Kongresowy). Muszę pojeździć trochę i się zastanowić czy mi nie dudni za bardzo (tylko środkowe tłumiki są).


[Marzec 2019]
Krzywa półoś mostu wymieniona na prostą. Już mi nie bije koło i hamulec nie "szarpie".

[Kwiecień 2019]
Wziąłem się za przerobienie tego wydechu 2" z kwasówki. Jednak za głośno było, a do tego "customowy" wydech jednak nie był Plug'N'Play, pomimo, że z Capri. Pozmieniałem kąty rurek vs. tłumiki, wyspawałem także H-Pipe wraz z łącznikami elastycznymi i połączyłem wszystko za pomocą kryz. Jak się okazało kryza prawych "portek" była wygięta i stąd mój problem z uszczelnieniem wydechu do prawego kolektora - wyprostowane, zebrane nieco pilnikiem i w końcu jest szczelnie i cicho pod maską. Teraz jest sporo ciszej i jakoś tak przyjemniej z tym H-Pipe to brzmi.



[Marzec 2022]
Dawno nic się nie działo, no ale zaczęło się dziać.
2.9 12V zrobiło miejsce dla 4.0 12V, trochę się z tym zejdzie...

Z takich ciekawostek, to okazuje się, że na przełomie końcówki 4.0 OHV i początku 4.0 SOHC wał został ustandaryzowany do tego późniejszego i zamiast mieć 6 śrub do przykręcenia zamachu (tak jak we wszystkich Koelnach)

To ten przejściowy wał jes na śrub osiem i taki mam zamiar zaaplikować do mojego silnika



Plan też mam zrobić pełną sekwencję, w sumie to chyba do niczego nie jest potrzebna... Może trochę pozwoli oszczędzić paliwo, bo teraz drogie.


No i stwierdzam, że się starzeję, bo zmieniam magiel na ten ze wspomaganiem. Chuder mi zorganizował regenerację magla, mam nadzieję że długo pożyje, a ja odświeżam sobie belkę przed montażem. Pompę chcę dać elektryczną z jakiegoś Łopla, bo nie wiem jeszcze gdzie fizycznie wyląduje w komorze, a i trochę koni odda na silnik xD



[Kwiecień 2022]
Belka i magiel ze wspomą po regeneracji przez Chudera wylądowały w Capri - w ramach rozpoczęcia majówki :-)



[Wrzesień 2022]
W końcu chwilę znalazłem, żeby blok pomalować. Blok po rozwiercie na tłoki nadwymiar i planowaniu.
blok

blok



[Listopad 2022]
Wałek się wyprodukował, musi jeszcze przez ocean przepłynąć.
Wałek

Wałek

Komentarze

grubo :)
podoba mi sie

Zakrzak! Dokładna lokalizacja na mapie [2007-03-04 18:44:38]


zajebsiste tarczki i zaciski :) podniesienie tunelu też konkret dodaje sportowego charakteru :))
pozdro

Killer vel M-maniac Dokładna lokalizacja na mapie [2007-07-23 21:49:02]


Tu nie chodzilo o nadanie wnetrzu sportowego charakteru z tym podnoszeniem tunelu :P

Beddie Dokładna lokalizacja na mapie [2007-07-23 22:10:27]


Jak to nie? xD

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2007-07-26 10:27:56]


Niezle, widze ze jednak mozna zamontowac elektryczne serwo ze scorpio. Bardzo duzo zachodu jest z taka operacja? Chyba abs'u nie podlaczyles?

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2009-05-23 16:58:20]


No i co, jest trójniczek to i zadziałało? :)

Mysza liil (EM) [2013-01-13 20:21:17]


Zgodnie z zaleceniami, dzięki ;-]

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-01-13 21:34:34]


A nie myślałeś o odizolowaniu stożków w komorze, tak by nie zaciągały gorącego powietrza?

JaMan Dokładna lokalizacja na mapie [2013-06-13 15:49:51]


Nie ma to sensu większego, pomogłoby chyba tylko wywalenie ich poza komorę silnika albo intercooler. W komorze powietrze i tak się zmiesza, ważne by tylko wprost znad kolektorów wydechowych nie było zasysane.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-06-14 13:16:34]


Mi pasuje taka odpowiedź:)

JaMan Dokładna lokalizacja na mapie [2013-06-14 18:37:54]


Łoł, jakie epickie mocowania kolumn. Dlaczego takie? Masz zdjęcie z bliska?

Curtis_Capri Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-06-15 19:15:37]


No właśnie, tez miałem o to zapytać! O co cho?

JaMan Dokładna lokalizacja na mapie [2013-06-15 20:06:27]


Z bliska wygląda tak, choć teraz jest o 90 stopni obrócone. A dlaczego tak? Ano dlatego, że obniżając zawieszenie tylko na sprężynach traci się skok amorka (w dół). Niestety na seryjnej sprężynie nie da się tego zrobić tak. Poza tym przy zglebieniu zmienia się Camber i trza go poprawić jakoś.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2013-06-15 23:38:31]


Ta geometria wyglada strasznie... Jakby przekoszony mocno b ył...

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-05-06 10:36:18]


Wow. Nieźle to wygląda, ale mam wrażenie, że nie tylko Twój tak wygląda. Mój wydaje się nie mieć żadnej buby w przeszłości, a też się nad tym ostatnio zastanawiałem czy to wszystko w osi stoi, bo nie wygląda.. :)

micu_ GOP [2014-05-06 13:09:30]


tylko kołami telepało, czy ciągnął Ci w prawo?

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-05-06 13:59:14]


Wychodzi, że nie tylko u mnie z tym lewym kątem pochylenia koła jest problem.
http://files.capri.pl/u/0/7/49a98578e0007.l.jpg

Auto dzwona nie miało na pewno, ale jak widać dobrze z nim nie jest. Co ciekawe jakiś rok temu robiłem geometrię w innym miejscu i wyszło im wtedy, że jest ok, więc to chyba też zależy od tego jakie kto ma narzędzia i czy potrafi ich używać.

Na pewno daje to do myślenia... Tylko zastanawiam się teraz jak to "wyprostować", szczególnie ten tył. Najlepsze, że most jest "rozbieżny" :)

Barto, nie ściągało nic, ani przy jeździe, ani przy hamowaniu. Teraz przy hamowaniu w lewym zakręcie jeszcze trochę telepie przy pewnym zakresie prędkości - w prawo nie.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-05-06 18:53:12]


gdzie robiłeś te pomiary? jaki to koszt?
może i ja się w końcu wybiorę.

najdos Dokładna lokalizacja na mapie [2014-05-06 19:54:13]


To chyba seria z tym pochyleniem lewego koła jest myślałem nad rozwiązaniem jajowatych podkładek (śrub mimośrodowych) z audi
dospawać ograniczniki podkładek na belce i zrobić podłużny otwór w belce...

Przemek. Dokładna lokalizacja na mapie [2014-05-07 00:36:07]


Pewnie można to z trygonometrii policzyć, ale mi się nie chce... Nie wiem czy takie rozwiązanie nie będzie miało za małego zakresu regulacji. W gniazdach mam kilka cm w lewo i w prawo i zabrakło, a to wygląda na maksymalnie kilka mm. Pytanie zasadnicze gdzie jest przyczyna? Czy z wiekiem "schodzą" się fartuchy i nie trzeba by ich rozpierakiem hydraulicznym potraktować i dać tam jaką rozpórkę (jak u mnie)?

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-05-07 09:30:27]


A punkty kontrole mierzyłeś?
Ja mierzyłem wychodzi ok a jednak jest krzywo belka ma otwory większe niż śruba przy mocowaniu do podłużnic tam można troszkę podciągnąć całom Reszte śrubą i według mnie by wystarczyło będę się z tym bawił za miesiąc tak myśle:)

Przemek. Dokładna lokalizacja na mapie [2014-05-07 13:14:31]


po zmianie przepustnicy odczuwalna poprawa? Czy to tylko "bo k..a tak!"? :)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-09-15 07:56:23]


Ja nie czuje różnicy, ale lepiej mi ze świadomością, że coś zrobilem z autem :D

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-09-15 08:14:16]


No dobra, byłem mało obiektywny - brzmi teraz troche inaczej (bardziej agresywnie) przy dodawaniu gazu :D
No i w sumie mniej trzeba pedała naciskać, bo nawet lżej przyciśnięty bardziej otwiera przepustnice, ale czy szybsze auto, sam nie wiem. Z wolnymi troche problem, bo dziurki są w motylkach i przy zamkniętej przepustnicy na max i tak ma 950-1000 RPM.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-09-16 08:32:11]


ostry wałek! :)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2017-09-16 08:45:16]


niezły radiator na moście, fajne to

dziadekmietek [2019-04-14 17:26:09]


Mogę Ci po znajomości zrobić regulację mocy wspomagania, jak kupisz odpowiednie.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-04-29 23:19:08]


Pompa będzie elektryczna chyba z jakiegoś łOpla. Masz na myśli zmianę siły wspomagania w zależności od prędkości? Bo to nie będzie elektryczne wspomaganie, tylko hydrauliczne z pompą elektryczną…

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-04-30 09:22:55]


Hej , jak spisywał się ten Twój wydech z 2019 roku przed i po przeróbkach bo ja będę się coś wzorował na Twoim a dopasowywał pod taunusa i silnik 2,8 na gaźniku a chce wstawić dwa flowmastery i prosty przelot bez łączenia rur po drodze , jak to brzmiało ?

Tweed [2022-04-30 16:34:43]


Jak nie dasz łączenia (H-, Y- albo X-pipe) poprzecznego, to będzie brzmiał jak dwa Tico albo Matizy.
Pozdreaux

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-04-30 16:50:54]


Ewentualnie civic spod bloku mopsu

Szafa !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-04-30 18:51:41]


nie... civic robi łuuutuuuuutuuuutuuuu

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-04-30 19:17:08]


Konrad nie, mam na myśli całkowicie elektryczne wspomaganie z corsy np, trzeba kupować, bo powoli zaczuna ich brakwac- kolejne miały już magistralę CAN i jest to przeszkoda.
Choć tez są z renault clio, choć nic nie wiem o mozliwości sterowania ich mocy.

Myślałem o guziku sport/parking ewentualnie o potencjometrze.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-04-30 20:59:57]


No to ja inną drogą ze wspomaganiem poszedłem. I myślę nad przyciskiem / sterowaniem, które po przekroczeniu jakiejś tam prędkości po prostu wyłączy wspomaganie, a poniżej jakiejś je załączy :-)

Co do wydechu to bez H-Pipe było tak se. Raz, że głośno (dalej jest za głośno IMHO), a dwa że nie brzmiało to w ogóle.

Teraz i tak będę przerabiał pod pojedyncze turbo, więc nie wiem co wyjdzie ale turbo wycisza, więc będzie ciszej.

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-04-30 21:06:55]


Rozumiem, że idziesz w rozwiązanie np z Focusa?

Na pewno Focus mk2 polift ma w opcjach ustawienie regulacji wspomagania na stałe trzy poziomy; komfortowy, standardowy, autostradowy. Różnica pomiędzy tymi poziomami jest wyczuwalna, ale mam wrażenie że siła jest stała dla każdego z nich bez względu na prędkość.

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-04-30 23:40:36]


Bardziej myślałem o jakimś układzie do shift light podpiętego pod czujnik prędkości w skrzyni. Proste i łatwe. Jadę 60 km/h zapala się lampka ("shift light" do czujnika skrzyni, a nie obrotów silnika) i wspomaganie przestaje działać (przekaźnik do pompy). No ale to wodotryski, najpierw muszę je w ogóle uruchomić :-) Plus taki, że będzie działać nawet bez silnika w aucie :D

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-05-01 00:06:34]


z tego co pamiętam, to hydrauliczne wspomaganie bez napędu, nie tylko nie pomaga, ale wręcz przeszkadza. W końcu ten olej trzeba przepompować ręcznie. To w focusie ma pewnie pompę o zmiennym wydatku, lub moc silnika regulują. Moc silnika na prąd stały można regulować, da się zrobić.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-05-02 21:32:41]


Wspomaganie kierownicy w Focusie mk2 po liftingu działa bardzo dobrze. Zmiana trybu powoduje wyraźną różnicę. Nie sądzę jednak że może ono funkcjonować z wyłączonym silnikiem, ponieważ zapotrzebowanie pompy na prąd jest potężne. Pewnego dnia miałem awarię, jak się okazało zabrakło prądu, a ujawniło się to w czasie jazdy po rondzie - nie polecam.

KR54321 [2022-05-03 08:48:57]


Magiel ze wspomaganiem ma mniejsze przełożenie zazwyczaj. Nie wiem jak w Capri, ale zakładam, że też. Stąd magiel bez wspomagania działa po prostu lżej, zawsze. Może dlatego @magicc myślisz, że wspomaganie bez napędu pompy hydraulicznej „przeszkadza”?

Zasilanie jest na DC, ale tam chyba całkiem duży prąd idzie patrząc po przekroju kabli (ktoś ma pomysł ile A?). Możnaby zrobić sterowanie PWM, ale to jakieś po byku tranzystory musiałyby być chyba z fest radiatorami 😁

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-05-03 10:18:00]


Bezpiecznik zabezpieczający wyłącznie pompę elektrohydrauliczną w Focusie mk2 ma wartość 80A.

KR54321 [2022-05-03 10:33:26]


No to raczej zostanę przy opcji włącz/wyłącz :-)

Konrad vel smasher Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2022-05-03 10:42:21]


Konrad, a jak nie działa pompa, to niby w jaki sposób "przelewa" się olej hydrauliczny między komorami siłownika? Jakoś musi i trzeba na to jakąś energię przeznaczyć. dlatego kręci się ciężej, a nie z innego przełożenia. ( to tez z pewnością, ale olej stawia duży opór- spróbuj sobie dowolny siłownik poruszać ręcznie- przy otwartych zaworach oczywiście ( jakby odłączyć mechanicznie, albo pozbyć się oleju, to na pewno mniej siły byłoby potrzebne do kręcenia kierownicą).

co do sterowania- trochę się mylisz. Sterowanie PWM właśnie nie wymaga specjalnie dużych radiatorów, natomiast nie wszystkie silniki je tolerują. Dużych radiatorów wymagają regulatory mocy oparte na zwykłym sterowaniu- coś jak różnica między wzmacniaczem akustycznym w klasie A i D. Ten pierwszy ma małą moc ,ogromne rozmiary i grzeje sie jak kaloryfer, ten drugi jest niepozorny, a powala mocą.

Wyłącznik możesz sobie sam zrobić, tylko amperaż wymaga przekaźnika, bo mało miejsca na desce na takie wyłączniki.

KR54321- jak najbardziej może działać z wyłączonym silnikiem, 80A, to możesz przez dobre 15 minut kręcić sobie bezmyślnie kierownicą jeśli masz akumulator 50Ah, naładowany...

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-05-04 09:42:37]


A moze zostawic pompe jak jest, a regulacje sily wspomagania regulowac przy pomocy zaworu/regulatora cisnienia plynu? Myszle ze nietrudno mozna znalezc nawet zawor/regulator elektryczny. Wiec mozna w taki sposob zrobic regulacje plynna, rzeby niewylaczac wsponagania lecz zmniejszyc sile..

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie [2022-05-04 10:08:43]


Cos podobnego:
https://www.brand-hyd.com/Products/Valves/Flow_Controls/EFC/

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie [2022-05-04 10:13:38]


można, układ staje się wtedy jeszcze bardziej skomplikowany,

nieprzypadkowo, hydrauliczne układy wspomagania nie miały żadnej regulacji siły wspomagania przez wiele lat.

ze względu na większą komplikację, awaryjność i z pewnością cenę. kiedyś , dawno temu był chyba jakiś patent, który obniżał wspomaganie wraz z prędkością jazdy, oparte to było o silnik asynchroniczny, działający jak czujnik prędkości i jakiś zawór czy pompę zmniejszającą ciśnienie.

Nie przyjęło się powszechnie. Dopiero elektryczne napędu upowszechniło.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2022-05-04 11:55:32]


Na przykładzie Taunusa.
Przekładnia ze wspomaganiem - 2,5 obrotu kierownicą od lewej do prawej
Przekładnia zwykła - 3,5 obrotu

PL [2022-05-04 11:55:37]


Na wielu samochodach od wielu lat jest taka opcja jak Servotronic.. To nic innego jak zawor wbudowany w przekladnie i zmieniajacy cisnenie plynu.. Chyba niema duzych przeszkod postawic podobny zawor pomiedzy pompa i przekladna?

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie [2022-05-04 12:37:02]