logowanie | rejestracja
capri.pl » Klub » nasze samochody » Kocewicz - Ford Taunus 17M P3 1.7 R4 Koeln Turnier Super 1961

Kocewicz - Ford Taunus 17M P3 1.7 R4 Koeln Turnier Super 1961

[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]

Właściciel: Kocewicz
Samochód: Ford Taunus 17M P3 1.7 R4 Koeln Turnier Super 1961
Status: aktualnie posiadany (od 2019-11-02)
Aktualizacja: 2020-05-30 11:17:00

Podstrony

Od jakiegoś czasu poszukiwałem korzystnej oferty sprzedaży wanny kombi, wychodząc z założenia że ten model będzie bardziej spełniał moje potrzeby gabarytowo - transportowe. Mimo że P4 jest prosty i łatwy w obsłudze, rozplanowanie przestrzeni wewnątrz pozostawia trochę do życzenia, zwłaszcza dla osoby wysokiej i wykonującej podróże dalej niż wokół komina. Ale do rzeczy.
Taunusów P3 w wersji kombi wyprodukowano około 10% ogólnej ilości, w tym jeszcze istniały 3 wersje tylnej klapy. Ponadto, wersja ze światłami na szczycie nadwozia powstawała tylko przez pierwsze 2 lata, praktycznie wykluczając się z występowaniem hamulców tarczowych na przednie koła. W Niemczech te Turniery są w ogóle drogie ze względu na status auta kultowego o unikatowej sylwetce. Poniżej 7000 EUR raczej się nie kupi ładnego egzemplarza.
Jakoś tak wyszło, że w niewielkiej ludnościowo Finlandii jest całkiem sporo tego towaru. Po II wojnie będąc wciąż w radzieckiej strefie wpływów, granice pozostały otwarte dla towarów, co powodowało że na ulicach można było spotkać marki radzieckie, angielskie, amerykańskie, europejskie a nawet japońskie. Jednocześnie istniał system ulg podatkowych dla rolników na samochody użytkowe, a także niższych ceł importowych na dostawczaki.
Na początku października wystawił ktoś w Finlandii ogłoszenie sprzedaży takiego Turniera, z lampami u góry, najmocniejszym dostępnym wtedy silnikiem i skrzynią 4-biegową. Cena była śmiesznie niska, więc od razu zacząłem kombinować jak to sprowadzić do kraju. Ostatecznie do końca miesiąca nie udało mi się znaleźć przewoźnika z miejscem na lawecie, więc trzeba było wziąć Dukata z wypożyczalni i pofatygować się osobiście.
Wyprawa na daleką północ okazała się przeżyciem niemal surrealistycznym, na szczęście zdążyliśmy przed nadejściem zimy i trzeba było tylko zaciskać zęby przy targaniu auta na lawetę i zapinaniu pasów na kołach. Dzięki osobistemu odbiorowi poznałem przy okazji historię wozu, pozostającego od prawie 60 lat w jednej rodzinie, wyposażonego w grubą teczkę dokumentów urzędowych, serwisowych i użytkowych (książki napraw i przebiegów).
Mimo że Ford ma na klapie znaczek "super" i jest zwykłym rodzinnym kombi, w papierach i na tabliczce znamionowej stoi że to dostawczak, P3KAS, czyli niemiecki Kastenwagen. O co chodzi? Dzięki niższym cłom na auta dostawcze i pewno ogólnie ciężarowe, opłacało się fińskiemu dealerowi Forda sprowadzać z RFN P3 Kastenwagen i wycinać na miejscu blachę, wstawiać słupki i szybki oraz dokładać drugą kanapę (no bo pierwsza jest z przodu). Pamiątką po tym zabiegu jest korozja na końcach słupków i odpadająca szpachlówka pod szybkami, pod którą znajduje się całkiem zdrowa blacha.
Ogólnie auto jest zdrowsze niż wygląda, bo korozja ogranicza się do fartuchów i jednego miejsca w nogach kierowcy. Nie znaczy to, że wystarczy zalać benzynę i jechać na przegląd. Będzie sporo zabawy z ogarnięciem napędu, który ostatni raz działał w 1982, kanapa jest wysiedziana, uszczelki drzwi i okien wołają o wymianę... tak naprawdę nie wiadomo w co najpierw ręce włożyć. Aż kusi żeby wsadzić akumulator i zobaczyć czy zagada. Poprzednie auto kupiłem w lepszym stanie i od handlarza. Teraz mam w końcu wóz z historią, ale też z długą listą wymagań. Chyba jednak warto było. Ładny jest.



7.11.2019
Nie ma co spoczywać na laurach, ruszam z robotą. Filtr oleju okazuje się pasować od Poloneza i tym podobnych. Udało się też zbić pierwszy bęben, pod spodem nie jest tak źle jak przypuszczałem. Nawet okładzin jeszcze całkiem sporo. Tłoczki do uruchomienia, osłona do pomalowania i z powrotem na piastę.
P.S. do właścicieli P5/P7 - czy kolumny z tarczami podpasują, czy trzeba rzeźbić albo szukać oryginalnych?


12.11.2019
Sukcesy jak do tej pory - wypchnięte tłoczki z cylinderków duplexowych i zamówiona z Niemiec książka "Jetzt helfe Ich mir selbst", czyli odpowiednik naszej serii Adama Słodowego "jeżdżę samochodem...". Są tam wymienione wszystkie ważniejsze zmiany produkcyjne, uwagi odnośnie codziennej eksploatacji no i oczywiście porcja solidnych, niemieckich danych technicznych. Bez tej książki poległbym z 12M P4 przy pierwszej pierdole silnikowej.

21.03.2020
Żeby nie było że się nic nie dzieje. Pozdejmowane prawie wszystko oprócz napędu i drzwi, spawa się podłoga, niestety robić mogę tylko po wyjechaniu z garażu więc czekam na lepszą pogodę. Po zdjęciu tylnych bocznych szyb ukazało się gniazdo korozjawirusa, z czasów dilerskiej konwersji z blaszaka na kombi. Geniusze zgrzewy poodwiercali prawie na wylot, a tam gdzie się trzymało to bili przecinakiem i są fale Dunaju. Na taką gołą blachę poszła aluminiowa szpachlówka, która jednak nie uchroniła przed ekspansją korozjawirusa.


29.05.2020
No to przód coraz bardziej zaczyna przypominać zdatny do jazdy samochód. Jedna bitwa wygrana, a tu nadciąga kolejna, czyli tylne końcówki progów i nadkola, a potem jeszcze rzeźba z zeżartymi błotnikami. Jak się okazuje, w tym modelu gnije to zawsze najbardziej, a dostępne zamienniki laminatowe są podłej jakości.
Ogólnie z jednej strony Corona i niektórzy mają więcej czasu na działanie przy gracie, z drugiej wyjątkowo popieprzona wiosna w tym roku przez co jest bardzo mało dni kiedy da się rozstawić przed garażem z pracami. Pół roku minęło i nawet nie jestem w połowie.

Komentarze

Przód to kwestia gustu, ale ten tył!!! Ależ bym za nim w korku stał.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 08:52:26]


Jak ta klapa sama sie trzyma otwarta?

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 09:03:37]


O hu... i weź tu teraz lampę kup.

3,2,1 wchodzi KRK, cały na biało :)

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 09:15:16]


Jest Moc...

bobik liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 09:43:40]


Ale fajny, gratuluje podejścia i zakupu

Piosiu. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 09:46:39]


Cudny ! Nietuzinkowa kolekcja się robi

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 10:14:39]


Piekny!

Tom'ash Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-06 10:46:18]


Genialna wanna :)

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 10:46:29]


taki brzydki, że aż fajny ;)

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 11:36:36]


garaż trzeba poszerzyć.
Zdjęcie w super stylu.
A co do auta- Srebrna aplikacja na boczne i tyle szyby.... będzie idealna

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-06 13:11:40]


dred - od dołu jest dźwignia z zapadką, którą trzeba wcisnąć przed złożeniem. Można normalnie dłużycę wieźć, o ile nie będzie przypału z tablicą rejestracyjną na boku.

marian - w tym cały ryzyk fizyk, że bez sprzedaży niebieskiego nie ruszę na porządnie z nakładami na wannę. Już nie mówiąc że garażowa kołderka za krótka a zima tuż tuż. A że kompletnie nie znam się na sprzedaży aut, to zapraszam, można mnie obcyganić na trochę forsy ;)

Kocewicz [2019-11-06 18:35:30]


"wychodząc z założenia że ten model będzie bardziej spełniał moje potrzeby gabarytowo - transportowe"
Co Ty nim wozisz?

Jak dla mnie to jest tak zajebisty, że jeździł bym nim do klienta tydzień w tydzień 500km w jedną stronę.....

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 18:50:15]


No i skąd dokłądnie to przywiozłeś?

dred Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 18:52:37]


Zdarza mi się wozić drewno z działki, albo deski ze stolarni, albo telewizory kineskopowe. Takie tam graciarstwo w starym stylu. Niestety nawet największy sedan słabo się do tego nadaje, zwłaszcza z epoki gdy składana kanapa nie istniała nawet na deskach kreślarskich projektantów. Wóz przywiozłem z Mikkeli, 230 km na północny wschód od Helsinek. Niestety nie spotkałem reniferów ani łosi, mimo że sprzedający uprzedzał żeby nie wybierać bocznych dróg bo jest sezon łowiecki.

Z ciekawszych rzeczy, jest wyposażony w webasto szwedzkiej firmy BAHCO. Dostałem też "rajdowe" kratki na reflektory i dopinaną szmatę na chłodnicę, w której Ford wygląda jak pitbull w kagańcu, albo Hannibal Lecter :D

Kocewicz [2019-11-06 19:02:56]


wow... szacun! od dawna wzdycham do aut z Finlandii....

rozjechany liil Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-06 21:38:05]


ooo duplex , jest moc

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 07:47:13]


Ten tył to ma przepiękny taki minimalistyczny

Jellon aka Revenge Racer Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-08 12:55:36]


co designerów zmusiło żeby lampy przenieść ? Kierunek otwierania klapy ?

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 15:17:57]


jazda z otwartą klapą powoduje że jedna lampa jest niewidoczna ( gdyby była na błotniku), co może spowodować wypadek. A auto z klapą jest po to, żeby była otwarta, jak potrzeba.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-08 15:50:33]


macicc - popatrz na foty. w tym przypadku również otwarta klapa zasłania lampę.

Z jednej strony jest to ciekawe rozwiązanie ale z drugiej wygląda jak polski tuning. Przypomina mi to TC1 z zaspawanymi miejscami po przednich kierunkach.

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 16:00:48]


wąski- ale zdjećce jest ze złej strony. Stań za autem i popatrz prosto.

Szukam odpowiedzi na pytanie.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-08 16:02:43]


Chyba mam nowe kolumny na bębny w magazynie.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 16:15:43]


nie widać. klapa nie otwiera się do 90 stopni a do tego w górę. To na pewno nie był powód takiego umiejscowienia świateł. Lepiej by była widoczna w normalnym miejscu.
Po prostu takie było widzimisię stylisty

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 16:40:42]


Fajowy:)

Marcin P. Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 18:25:01]


Nie masz miejsca...

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-08 19:09:25]


Lampy były projektowane pod najbogatszą wersję z klapą otwieraną jak w pickupie i szybą chowaną na korbkę. Wtedy nic niczego nie zasłania. Te "drzwi do lodówki" to jest trochę bieda wersja. Potem wycofano się z tych lamp i przenieśli je tam gdzie się kończy błotnik, pojawiła się też tradycyjna klapa z zawiasami do góry - czyli nudne jak flaki z olejem.
Ktoś wie czy te duplexowe tłoczki da się rozłożyć do wymiany gumek? Tył to banał bo jest otwór na przestrzał, a tutaj chyba nie pozostaje mi nic innego jak prowizorycznie zakręcić to na przewodzie i pompować płyn...

Kocewicz [2019-11-08 23:15:11]


Gratulacje znaleziska ! Pełen indywidualista .
Nowe klosze tylnych lamp są do kupienia na ebay.de za 188 euro
A jakbyś potrzebował reperaturki tylnego nadkola to mam tylko nie pamiętam która strona.

garazowiec Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-11 09:01:28]


Ponieważ nie ma na zewnątrz układu samoregulacji, więc będzie wewnątrz cylinderka. Tu już musisz ciągnąć chłopaków za język. Bawiłem się tym we wczesnych latach 90 ubiegłego wieku, a szczytem mojej znajomości duplexu był GAZ 2410 z samoregulacją pierścieniem Seggera i "tuningowałem" tym UAZy, bo one miały ręczną regulację mimośrodami.

granadziarz_3M Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-11 22:04:12]


Ciekawie wygląda ten tył, kierunkowskazy czerwone?

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-11 22:55:02]


@Hubert - Tak, taka była wtedy moda u niemieckiego Forda. Ale inaczej niż w P4 gdzie jest cała lampa na jednej podwójnej żarówce, tutaj są 2 segmenty i 3 włókna. Od zewnątrz pozycyjne i stop, od środka kierunek. Trochę nietypowo, może można to kiedyś przeprogramować, ale na razie to jest jedna z wielu wisienek na torcie.

Kocewicz [2019-11-12 20:07:21]


"Jetzt helfe Ich mir selbst", hehe gdzieś już widziałem ten tytuł na forum... chyba w wątku Gryzia o elektryce ;p

Ignacy Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-13 00:47:01]


W fordach USA z lat 60-tych mam jedną żarówkę z tyłu do wszystkiego i czerwony klosz ale nie sądziłem ze w europie tez tak było, przynajmniej się czegoś dowiedziałem.

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-13 16:16:05]


do 1/1/1984 możesz mieć

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-13 20:03:25]


marian możesz rozwinąć?

Hubert_M Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-14 22:50:37]


§  56. Dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu:
.
.
2) zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1984 r. pojazdu wyposażonego w kierunkowskazy barwy białej świecące do przodu i barwy czerwonej świecące do tyłu, nie spełniającego wymagań § 2 lp. 3a kol. 7 i lp. 3b kol. 7 załącznika nr 6 do rozporządzenia.

art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872)

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-15 06:49:18]


Ja musiałem sobie całe rozporządzenie wydrukować, bo bym inaczej przeglądu pierwszego nie dostał ;) Diagnosta się trafił wybitnie wczorajszy

Kocewicz [2019-11-15 14:27:50]


Ach ci diagności... Kiedy zerówka?

docencik12 Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-15 16:02:18]


przy okazji , widział ktoś kiedyś kierunkowskazy przednie barwy białej ?

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-15 20:51:32]


Tak. W dziobakach na rynek np.francuski są, ja mam w pomarańczy. Mam też oryginalne białe w 12m.

Pająk Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-15 21:11:09]


ale jaka pewność że nie szły z pomarańczową żarówką ? Ja ten zapis rozumiem że kolor świecenia był biały , nie klosz.

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-15 21:20:45]


We Włoszech przez pewien czas obowiązywały białe z przodu. Na pewno gdzieś jeszcze. W Portugalii widziałem że handlują białymi kloszami do starych fordów więc jest coś na rzeczy.

Kocewicz [2019-11-15 22:21:19]


Wszystkie auta na rynek włoski aż do końca lat 1970-tych MUSIAŁY mieć z przodu białe kierunkowskazy - po prostu inny kolor światła skierowanego do przodu był zabroniony. Podobnie we Francji zabroniony był biały skierowany do tyłu i np. PF125p na rynek francuski miał pomarańczowe światło cofania.
Pozdreaux

KRK 4m Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-15 23:14:20]


Marian 212, pewność jest taka, że pomarańczowa żarówka ma inny układ bolców na bagnecie- asymetryczne- nie włożysz żarówki białej do oprawki przewidzianej pod pomarańczowe, oraz na odwrót.

więc wystarczy zobaczyć jaki jest układ gniazda pod żarówkę i wszystko będzie jasne.

Poza tym, wydaje mi sie że pomarańczowe żarówki zaczęto produkować w latach 80 tych, ale mogę się mylić.

magic Dokładna lokalizacja na mapie [2019-11-16 21:35:08]


"nie włożysz żarówki białej do oprawki przewidzianej pod pomarańczowe, oraz na odwrót." - Teoretycznie :)
Ostatnio spotkałem się w pewnym Camaro z pomarańczowymi żarówkami "zamontowanymi" w oprawkach na dwuwłóknowe :)

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-16 22:55:33]


magic , nie rozumie gdzie ta różnica

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-18 09:23:57]


Na tych zdjęciach widać różnicę, tylko trzeba się dobrze przyjrzeć. Lepiej by było jednak widać w "rzucie dolnym".

gryziu liil (EM) Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-18 09:34:03]


OK, widzę. Widzę też że skośni poradzili sobie z tym problemem.

marian212 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2019-11-18 12:29:23]


Są takie i takie, trzeba kupić żarówkę o odpowiednim ułożeniu bolców.

Mysza liil (EM) [2019-11-18 19:29:52]


A btw, to wystarczy zeszlifować ten niepasujący i na jednym równie dobrze się będzie trzymać.

Mysza liil (EM) [2019-11-18 19:30:38]


fartuchy y słupki A były tak zdrowe czy są po naprawie?

wąski77 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2020-05-30 12:31:45]


Spawałem przednie końce progów, dół tej blachy co zamyka gródź po bokach (nie wiem jak to się fachowo nazywa) i z dwie dziurki w podłużnicy od strony koła. Reszta po oskrobaniu bitexu była zadziwiająco zdrowa, pewno dlatego że w nadkolach były dołożone aluminiowe osłony błotne. Kielichy i zakamarki w zaskakująco dobrym stanie, bałem się że będzie gorzej. Ze słupkami też nic nie robiłem poza oskrobaniem i zapodkładowaniem. Największe ognisko to prawy tył za drzwiami, tak jak widać na zdjęciu. Na szczęście dało się łatwo kupić reperaturkę nadkola, ale progi i podciągi muszę wyrzeźbić od zera. W ogóle wersja dostawczak miała w podciągi wspawane gniazda na lewarek typu palec, dzięki czemu szło tam błoto i sól i wszystkie koncertowo zgniły. Sedany i kombi mają normalny lewarek za próg, zresztą kupiłem taki i podciągi odtwarzam bez tych gniazd już.

Kocewicz [2020-05-30 16:33:43]


Żeby nie było, że nic się w temacie nie dzieje. Za 2 dni będą dwa lata od przyprowadzenia. Wczoraj, po jakichś 5 miesiącach wiszenia na kobyłkach, na zabezpieczone podwozie wjechały resory i oś i auto mogło wreszcie wylądować, wyjechać z garażu i złapać trochę październikowego słońca. Buda praktycznie cała wyspawana, do skończenia prac blacharskich brakuje jednego nadkola i drzwi, potem szpachlowanie, malowanie i mozolny montaż. Kanapa w skórze już czeka.

Kocewicz [2021-10-31 09:47:27]


Ostatnio takiego upolowałem na targach, ale w polifcie.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl [2021-10-31 10:09:03]


Sorry, niewyspany jestem jeszcze :P. Z miniaturek mi się P4 z P3 zlał w jedno kombi i pomyślałem, że ten mój poliftowy, bo ma inne światła z tyłu. Szkoda, że nie ma możliwości edycji :P. Tak czy siak super fura! Powodzenia z odbudową.

Młody_wFe Członek Stowarzyszenia capri.pl [2021-10-31 10:12:28]


Na pewno Mikołaj się nie obrazi, takiego przeca też ma ino nie w kombi.

docencik12 Dokładna lokalizacja na mapie [2021-10-31 21:44:25]