logowanie | rejestracja
capri.pl » Klub » nasze samochody » bredok - Ford Capri Mk II 2.0 R4 Pinto 1975 "RALLY LUCY" » Odchudzanie...rozkład mas

bredok - Ford Capri Mk II 2.0 R4 Pinto 1975 "RALLY LUCY" - Odchudzanie...rozkład mas

[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]

Właściciel: bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl
Samochód: Ford Capri Mk II 2.0 R4 Pinto 1975 "RALLY LUCY"
Status: aktualnie posiadany (od 2011-09-19)
Aktualizacja: 2014-08-26 13:25:56

W tym sezonie (jesień 2013 - zima - wiosna 2014) postawiliśmy na "małe" odchudzanie oraz rozkład mas w naszym bolidzie ;) Wiadomym jest, że Capri ma ciężki przód, więc dla zrównoważenia rozkładu mas, staraliśmy się zdjąć bądź przenieść jak najwięcej kilogramów z przedniej części auta.Troszkę roboty było, ale koniec końcem wyszło nieźle!
Baza przed odelżaniem miała masę 960 kg. W skłąd wchodziła ogołocona buda ze wszystkich zbędnych rzeczy (podzespołów), silnik, zawieszenia, fotele kubełkowe, półklatka.
- Zaczęliśmy od szyb, wyrzucone wszystko co z nimi związane...prócz czołowej, zastąpił je poczciwy poliwęglan o grubości 3mm. Wstawiliśmy szybki przesuwne, więc komunikacja ze światem zewnętrznym zachowana ;)
Szkło + stal - 20,80 kg
Poliwęglan - 6,60 kg

Zysk masy: 14,20 kg

- piękną kolorową maskę/pokrywę silnika zamieniliśmy na równie piękną choć przeszło 2 razy lżejszą z włókna szklanego.
Stal - 20,60 kg
Włókno - 7,20 kg

Zysk masy: 13,40 kg

- tradycyjną deskę rozdzielczą zastąpiła "półdeska" własnej konstrukcji wykonana z włókna
Stal + pianka - 3,50 kg
Włókno - 0,50 kg

Zyska masy: 3,0 kg

- stalowe szyny (4 szt.) mocujące fotele kubełkowe zastąpiliśmy własnej konstrukcji aluminiowe wsporniki
Stal - 5,60 kg
Alu - 2,80 kg

Zysk masy: 2,80 kg

- dzwon skrzyni biegów N9 zastąpiony aluminiowym odpowiednikiem rodem z burtonpower.
Stal - 11,50 kg
Alu - 4,20 kg

Zysk masy: 7,30 kg

- alternator tradycyjny zastąpiony japońskim wynalazkiem DENSO od daihatsu. Po odpowiednim docięciu zminimalizowano i odchudzono podstawę alternatora.
Fabryczny - 4,30 kg
Denso - 2,80 kg

Zysk masy: 1,50 kg

- tradycyjny, kiepsko działający rozrusznik zastąpił jego lżejszy i mniejszy odpowiednik od sierry - planetarka.
Fabryczny - 5,0 kg
Planetarka - 4,0 kg

Zysk masy: 1,0 kg

- ciężki i toporny wentylator od escorta RS-a zastąpiliśmy leciutkim plastikowym wiatrakiem Spal
Stal - 2,90 kg
Plastik - 1,10 kg

Zysk masy: 1,8 kg

- stalową rozpórkę przednich kielichów zastąpił jej odpowiednik tyle, że z aluminium
Stal - 3,0 kg
Alu - 1,5 kg

Zysk masy: 1,5 kg

Póki co, jedyny elementem własnoręcznie nawiercanym jest dive kit przedniego zawieszenia. Zeszło ze 300 gram ;)
Akumulator przenieśliśmy do bagażnika


Wychodzi na to, że póki co, poprzez nasze "zabiegi" zeszliśmy z masy ok 46,50 kg


I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że postanowiłem rozszerzyć klatkę bezpieczeństwa do "pełnej". Doszło więc sporo nowych rur zapewniających sztywność całości konstrukcji a zatem i kilogramów. Rury wyprowadzone do komory silnika, spawane do kielichów, więc pełna profeska ;) Problem ze schodzeniem się wewnętrznych nadkoli do środka wyeliminowany!!!
Uzysk masy odebranej do masy dodanej....chyba raczej na korzyść tej pierwszej, choć wszystko wyjdzie jak wrzucę go ponownie na wagę.

Pytanie...co można jeszcze zrobić, aby odrobina masy z przodu poszła na tył????
Myślałem nad przeniesieniem chłodnicy z wentylatorem/rami do bagażnika, zrobieniem małej skrzynki z alu, w którą wszystko to wejdzie.
Pytanie...jeśli swój powyższy plany wdrożę w czyn, czy standardowa pompa da radę skutecznie przepchnąć płyn chłodniczy na taką odległość w te i z powrotem. Czy może należałoby jednak z niej zrezygnować i zastosować elektryczną pompę wody?

Samo odelżenie w przypadku Capri zbyt wiele nie daje. Chodzi również o odpowiedni rozkład mas, aby chciało się to moje maleństwo przyzwoicie prowadzić.


jakieś byle jakie zdjęcie

Komentarze

nooooo!!! To teraz będzie rajdowanie! Byleby jeszcze raz kierownik trzeźwy przyjechał, to i wyniki się poprawią! ;P

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-07 13:06:04]


Barto....kierownik za kółkiem zawsze jest trzeźwy!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nie rób mi do kurwy nędzy siary!!! czasy biernej obserwacji zza bandy w piweczkiem w ręku bezpowrotnie minęły, No!

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-07 14:38:08]


No to zobaczymy.

alwax Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-08 01:02:20]


;)

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-08 09:12:15]


Widać do czego jest to auto budowane. Od początku przemyślane działania bez dziwnych wynalazków. posadź tył auta na glebie i trochę przód podnieś, poczujesz dużą różnicę.

Dopinguję !! :)

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-26 12:24:19]


zważ teraz ponownie - zbadaj jaki jest rozkład... może już jest oki? Pamiętam jak Gnieciuch pisał, że ma 50/50 - a tylko chyba przeniósł akumulator na tył...
Można jeszcze błotniki z włókna zrobić (ale to niewielki zysk - choć zawsze kolejne 1-2kg)... poszukać magnezowych felg, aluminiowe zaciski dopasować z śiakiegoś bmw, przerobić belkę z fabrycznej na taką pospawaną z profili... jeszcze kilka rzeczy można zrobić... ;)
a potem już tylko rzeźnia - czyli wyciąć cały przód i zrobić z rur - i na to nałożyć tylko zewnętrzne panele... coś jak capri zakspeed...
nie jest to niemożliwe! kolega Chuder już coś takiego chyba w escorcie wyskrobał... ;)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-26 12:36:01]


ach zapomniałem - jak iść na całość, to można jeszcze silnik cofnąć.... jak podetniesz gródź, to cofniesz na pewno z 10cm... :)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-26 12:39:40]


Błotniki z włókna są cięższe - ale klapa tył i maska dużo dają oszczedności :)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-26 12:40:49]


Możesz jeszcze sporo zrzucić z przodu moim zdaniem:
wahacze-alu, zaciski hamulcowe- alu, nawiercić tarcze, stoczyć piasty, wyciąć przednią część fartucha, tą od kolumn do pasa przedniego, zderzak przedni z laminatu, jego mocowania z alu, łapy silnika -alu, koło pasowe- alu. więcej mi do głowy nie przychodiz.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-27 07:22:11]


Dry-sump i zbiornik oleju w bagażniku.

Konar [2014-08-27 10:26:55]


Dodatkowo wtedy silnik i środek cieżkości idzie w dół.

Konar [2014-08-27 10:27:38]


tja... najtańszy drysump ze 4.5k teraz... :)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-27 10:37:10]


Kto gra grubo wygrać musi :)

Konar [2014-08-27 10:38:44]


Akurat łapy silnika i wahacze musiałyby być masywniejsze żeby mieć te same parametry i cała oszczedność masy poszłaby w komin -- a szczególnie łapy - jakby były tej samej grubości co Caprikowe seryjne stalowe to by sie złamały w tydzien .... Zderzak z trójki tez jest dość lekki

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-27 16:59:43]


Eeeeeeee....

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-27 17:58:28]


Mam łapy alu ze Sierry OHC - można nimi zabić i są ciężkie :-P

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-27 20:31:23]


A ja mam łapy z dohc i V6 i są lżejsze i mega masywne, sam bym na dzień dobry zdjął z nich z 15% surowca.
Wahacze w Capri zą żeliwnymi odlewami pewnie po 2kg na stronę. Ja bym je wyrzeźbił z rury CrMo 28 x 1,5 i ważyły by 1/3 oryginalnego przy zachowaniu podobnej wytrzymałości.
Zderzak waży pewnie z 5 kg a cienki kompozyt zmieści się w 1kg itd itd.

Przedni pas możesz jeszcze wymienić na kompozytowy, też jest lżejszy, niewiele ale jest i to mocno z przodu ;D

Światła tez sa ciężkie, takie blaszano szklane.

A dach, tyle blachy zupełnie bez potrzeby. Dach możesz uformować z ABSu metodą podgrzewania i walcowania.

To samo z poszyciami drzwi. Zostaw ramy a poszycie z płyty ABS i na nity.

Przy pełnej klatce chyba też podłoga bagażnika jest zbędna. Mozna ją odciąć na krawędzi podłużnic i na nitach osadzić coś z alu lub ABSu.

zapek??? !G.O.P! Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-27 21:58:34]


A ja mam takie pytanie całkiem na serio. Widać że chłopcy to nie bele chwieje i walka toczy się tu o każdy gram, tak więc czy kierowca też ma jakiś limit wagowy? W sensie takim że kontroluje swoją wagę?

szymal Dokładna lokalizacja na mapie [2014-08-27 23:02:04]


Zapek słuszne punkty wypisał.
Ja bym jeszcze tylko dodał jedno pytanie - nie wiem w jakich zawodach tym chcecie startować, ale może rozważyć wymianę żeliwnego klocka pinto na mniejszego i znacznie lżejszego zeteca?
Jeśli jednak nie, to dodam podpatrzone zdaje się u Krauziego nawiercane koła pasowe :)
Alternator widziałem kiedyś pod podłogą, napędzany od wału korbowego, też można spróbować, poprawi rozkład mas.
Wywalić serwo na rzecz manualnych hamulców.
Poszukać może kolumn mcphersona od czegoś gdzie są lżejsze.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 07:50:51]


Poprawka, bo niewyspany jestem - altek napędzany nie od wału korbowego, ale oczywiście napędowego.

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 07:55:50]


To na postoju i przy wolnej jeździe ładowania nie było :D

PiotrekGran Dokładna lokalizacja na mapie [2014-08-28 09:44:45]


są przecież do kupienia całe pinto aluminiowe... :)
też nietanio - ale jak chce się być koszernym i dodatkowo zyskać na spadku masy... ;)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 09:50:18]


Ale podstawowe pytanie czy to ma się wszystko mieścić w Grp4? - bo jak tak, to połowy tych wymienionych rzeczy po prostu nie wolno zamontować :)

Konar [2014-08-28 11:01:43]


@PiotrekGran - no to co? Jak się ścigasz, to jedziesz, kto hamuje to przegrywa :)

m.kozlowski Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 11:47:17]


W CA Cup blok musi być oryginalny .... Zetec w ogóle odpada ....

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 12:04:51]


jak pociągniesz taki blok szprejem, to nikt się nie pozna, czy to alu, czy to żeli papą... ;)

bartozłomero Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 12:21:05]


przecież zetec nie ma alu bloku :D

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-28 12:23:14]


Usunac cale zabiespieczenie nadwozia od spodu oraz pod blotnikami.. Zejdzie ze 2-3kg.. Wymienic resory na jednopiorowe - jeszcze '-' dobrych para kg..

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie [2014-08-28 12:49:51]


Piasty przednie aliuminiowe + aliuminuowe opory przednich amortyzatorow..

Arunas Dokładna lokalizacja na mapie [2014-08-28 12:51:16]


A do tego wszystkiego kierowca bez pilotażu .. I znów kilkadziesiąt kg mniej :)

wiśnia Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-08-29 00:58:54]


materiał: tytan
waga: dwie śróbki z tytanu nieco cięższe od podkładki stalowej
zastosowanie: mocowanie kółek rozrządu
czas pracy: nad wyprodukowaniem śrubek około 4 godz

efekt bez cenny

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-09-15 12:11:41]


Gratulacje dla zwyciesców pucharu Capri 2014

krauzi Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-09-15 12:12:42]


Tego tytanu tam jest góra 2 % :D m3 tytanu waży 4507 kg a aluminium 2720 kg :) Za to rewelacyjnie rośnie wytrzymałość z dodatkiem tytanu w stopie (jak się doda go więcej niż 2% to wytrzymałość spada i rośnie kruchość) - dzięki temu można wykonać mniejszą objętościowo śrubkę .... Stal dla porównania waży od ~7500 kg na m3 . Czyli 1 cm3 wazy odpowiednio 4,5 grama , 2,7 grama , 7,5 grama :)

MikeB4 Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2014-09-15 14:08:39]


serek mazurski ;)

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 00:04:47]


wziął i dobre Capri pociął... czym zasłaniasz te dziury ?

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 07:32:24]


Słomą ...bo niby czym? ;)

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 08:15:01]


No w Radomiu to raczej ciężko o inne towary :)

Grzesiek_Rudy Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 08:18:37]


Grzesiu, u nas już po żniwach więc towaru na wypełnienie dziurków w moim serku mazurskim jest w bród :))))))
A tak już całkiem poważnie, no cóż, ubździliśmy sobie z braciszkiem, że pozbędziemy się z naszej Lucynki wszystkiego co zbędne, co ewentualnie przeszkadza oraz przeniesiemy wszystko to co można na tył auta celem lepszego rozkładu mas. Stąd te dziury...więc, szlifierka kątowa poszłą w ruch i amputacji uległo sporo blach...lżejszych i cięższych. Wycięto większą część przedniego pasa, część przednich nadkoli wewnętrznych oraz całą przestrzeń wnęki tylnego koła. Część tych blach na prawdę była zbędna a tam gdzie należało cokolwiek wzmocnić poszło aluminium oraz mata z żywicą epoxy.
Lej po bombie w bagażniku zaadoptowano na miejsce chłodzenia naboju, czyli powędrowała tam chłodnica. Całość obudowano blachą alu. W okolicach tylnego mostu pod podłogą zabudowano mega pług do zaciągu powietrza natomiast z pod tylnym pasem odprowadzenie gorącego powietrza. Chłodnica leży pod kątem 45 stopni i zaopatrzona jest w 2 ciągnące wentylatory Spala załączane manualnie z deski rozdzielczej. Chłodnicę połączono z silniorem przy pomocy hybraulicznych rurek rodem z układów solarnych. Rurki genialne - nierdzewne, lekkie i kształtować można je dowolnie przy użyciu siły własnych łapek :) no i dobrze oddają ciepło ;) Tak więc na tyle mamy mały "trumienko-tunel" a dostęp do jego wnętrza zapewnia rewizja z deklem z poliwęglanu - wszystko widać jak na dłoni. Po jej lewej stronie wylądował lekki 20-to litrowy alu bak natomiast po prawej stronie usiadł akumulator. I tyle z grubsza

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 22:59:19]


... i w zabudowie

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 23:22:34]


...do pełni szczęścia brakuje, żeby człowiek potrafił jeszcze tym jeździć...

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-27 23:26:35]


Jaką pojemnosć ma teraz układ chłodzenia??

Killer vel M-maniac Dokładna lokalizacja na mapie [2015-08-27 23:40:30]


ok 4 litry większą niż fabryka dała

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-28 00:30:37]


chciałem tylko nadmienić, że wszystko hula na standardowej - fabrycznej pompie wody w parze z termostatem. Utrzymuje temperaturę w gorące dni na włączonych wentylatorach w granicach 97 - 99 stopni. Może kiedyś zamontuję na powrocie dodatkową elektryczną pompę wymuszającą obieg

bredok Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2015-08-28 00:41:07]


Wreszcie dziś widziałem na własne oczy, szacun za bezkompromisowe podejście, mi zabrakło odwagi :)

Piotrek Ł....vel Kankkunen Dokładna lokalizacja na mapie [2018-07-06 22:22:22]