logowanie | rejestracja
capri.pl » Klub » nasze samochody » Slawcio - Ford Taunus TC III 2.9EFI V6 Koeln L 1978 "świnka-skarbonka" » Przepis na WSPOMAGANIE do Taunusa

Slawcio - Ford Taunus TC III 2.9EFI V6 Koeln L 1978 "świnka-skarbonka" - Przepis na WSPOMAGANIE do Taunusa

[ rozmiar zdjęć: duże | małe | domyślne ]

Właściciel: Slawcio Dokładna lokalizacja na mapie
Samochód: Ford Taunus TC III 2.9EFI V6 Koeln L 1978 "świnka-skarbonka"
Status: sprzedany (w posiadaniu od 2003-11-03 do 2008-06-29)
Aktualizacja: 2009-07-25 09:39:24

Składniki:
- przekładnia ze wspomaganiem od BMW E36,
- łącznik kolumny kierowniczej BMW E36,
- łącznik kolumny kierowniczej Ford Scorpio MK1,
- drążki kierownicze Mazda 626 GE (roczniki 91-97),
- końcówki drążków VW Golf I,
- Osłony przekładni kierowniczej Fiesta 96-> ze wspomaganiem,
- pompa wspomagania oryginalna od silnika (u mnie od 2.9),
- przewody wspomagania Scorpio MK1 2.9, - przewody wspomagania BMW E36,
- kilka stalowych kątowników,
- parę śrubek,
- trochę pojęcia o tym co się robi :).

Pompa oryginalna od danego silnika, u mnie od 2.9EFI.



Przeróbka przekładni sprowadza się do zeszlifowania obudowy przy końcu ślimaka oraz rozwierceniu otworów mocowania przekładni. Do zamocowanie przekładni wyspawałem podstawę z kątowników 50x50. Rozstaw śrub dopasowany jest
oczywiście do oryginalnych otworów taunusowej belki (otwory z gwintem) i przekładni BMW. Wszystko zostało wycentrowane względem belki, żeby dachować geometrię układu. Wysokość wspornika może być różna i waha się od 20mm do 25mm, wszystko zależy jaki ma się silnik i na jakich jest poduszkach.

W moim przypadku pod poduszki silnika podłożyłem podkładki grubości ok 15mm na stronę, żeby miska olejowa nie wadziła o przekładnię.


Łącznik kolumny kierowniczej skleciłem z kawałka oryginalnego łącznika BMW (kawałek z krzyżakiem mocowanym oryginalnie do kolumny) oraz łącznika od Scorpio (skrócony, zespawany i przyspawany do łącznika od BMW). Owale oznaczają miejsca spawów.

Przed przyspawaniem łącznika od Scorpio do krzyżaka BMW, nabiłem go na aluminiowy kawałek wałka wystający z krzyżaka BMW (lekko oszlifowany na odpowiednią średnicę). Całość widać na fotce powyżej.
Element od BMW lekko oszlifowany, aby zyskać cenne mm przestrzeni ;).

Przewód powrotny od wspomagania składa sie z oryginalnego przewodu BMW (przykręcony do przekładni) i przewodu ze Scorpio (kawałek do pompy), ucięte na wymiar i zlutowane. Przewód zasilający składa się z trzech kawałków, oryginalny od pompy, oryginalny od przekładni i kawałek prostej rurki z pozostałości po pocięciu oryginalnych przewodów. Miejsca połączeń zaznaczyłem na fotkach.

Dla pewności, że przewody wytrzymają mechaniczne naprężenia itp., powpuszczałem rurkę w rurkę możliwie jak najdłuższe kawałki.

Wystarczy zamontować drążki, końcówki, osłony, zalać układ płynem i wszystko powinno chodzić bez problemów :).

Ogólnie rzecz biorąc nie ma gotowej recepty na taki zabieg, ponieważ Taunus Taunusowi nierówny jest i na pewno w różnych autkach będą występowały różnice w mm w ustawieniu wysokości przekładni.
Przy silnikach V6 problem głównie polega na tym, że między rozrusznikiem a łapą silnika jest niewiele miejsca na przeprowadzenie łącznika. W R4 nie ma takiego problemu, bo nie ma rozrusznika po tej stronie :).

Co do zachowania się samochodu na drodze, głównie w zakrętach, zauważyłem znaczącą poprawę, nie ma luzów na przekładni, to i nic nie stuka i nie puka, autko prowadzi się pewniej i precyzyjne w porównaniu do starej przekładni z lekkimi luzami. Samo wspomaganie działa bez zarzutu!

Minusów owego zabiegu nie zauważyłem!
Plus jeden: działające w 100% WSPOMAGANIE :).

Komentarze

Jeździłem potwierdzam działa!!!!
Trochę to wymagało kombinowania ale warto :) No nie problem w przypadku uszkodzenia. Na szrot i jest nowa.

Popcio Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2007-11-22 21:20:45]


hehe no niezła kombinacja ale ważne że działa

BirdDog Dokładna lokalizacja na mapie [2007-11-22 22:30:02]


zakładając iż oryginalna niecieknąca maglownica do Tauna jest cenniejsza od platyny, a wszystkie inne części wymienione przez Sławka są popularne jak psy o imieniu Burek, to uważam akcję za bardzo pionierską i udaną.
Sławek, kiedy przepis na klimatyzację do Tauna ??

Talar Dokładna lokalizacja na mapie [2007-11-23 06:50:05]


Wszystko pieknie , jedna zecz mnie tylko boli . Laczenie drazka miedzy kolumna a maglem. Jakos niechcial bym zeby nagle mi sie skonczyla sterownosc w aucie :D


Ale generalnie fajny zabieg :D. Powodzenia w kolejnych przerobkach .

ObI Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2007-11-23 08:18:09]


Jest to tak zrobione że prędzej się okręci wieloklin na kierownicy niz ten łącznik :)

Popcio Dokładna lokalizacja na mapie Członek Stowarzyszenia capri.pl [2007-11-23 09:19:02]


ja to jeszcze nakladalem rurke na tak skrocony drazek z wywierconymi dziorami i zalewalem spawem dziury no ale tu jest za krotki:)

kozi Dokładna lokalizacja na mapie [2007-11-23 09:24:50]


co do wałka to przyjmujemy, że spaw jest na prawdę solidny i mocny, nie jakieś tam kluchy, tylko porządnie przetopiony metal :),
no i w sumie to był kluczowy problem podczas przeróbki, bo pierwsze co mi przeleciało przed oczami to zakręt i urywający się wałek ;)
jednak kierownicą kręci sie raczej podczas jazdy, gdy wspomaganie działa, wiec na pewno mniejsze siły na niego działają niż w zwykłej przekładni oraz jest tam ten gumowy łącznik, który zawsze lekko amortyzuje uderzenia w przekładnie...

co do klimy, to chętnie, ale...nie mam już miejsca pod maska na chłodnicę klimatyzacji, a wentylator od chłodzenia wody mam zamontowany przed chłodnicą i drugi się już tam nie zmieści, więc nici raczej z chłodnego klimatu w autku :)

Slawcio Dokładna lokalizacja na mapie [2007-11-23 17:06:19]


eeee tam, przeca tyle miejsca jest pod przednim pasem ;-) wzorem plastików, gdzie się da... a za patent ze wspomaganiem niech Bozia wynagrodzi bezawaryjną jazdą i mostem ze szperą :-)

radzieckii [2007-11-24 00:08:27]


HA! mam bmw e-36 idę wykręcać żonie magiel. Ciekawe czy mnie jutro zabije ;-P

-MrG- Dokładna lokalizacja na mapie [2007-12-19 17:57:31]


a ile obr. kiera masz od max L do max P??

fordofil Dokładna lokalizacja na mapie [2009-07-25 19:58:43]