Wśród całej gamy modeli Capri, istnieje kilka takich, które są najbardziej cenione. Wynika to głównie z ich rzadkości występowania w przyrodzie. Poniżej przedstawiam kilka modeli, które stanowią taką szczególną atrakcję.
Ford Capri Mk I RS2600
U Forda, określenie RS oznacza Rallye Sport. Pierwszy samochód oznaczony w ten
sposób to Escort RS1600, w którym zastosowano silnik Cosworth BDA, który próbnie
został również zamontowany w Capri. Projektowaniem "specjalnych"
samochodów u Forda zajmował się specjalny dział - Advanced Vehicle
Operations (AVO) w South Ockened. Capri z silnikiem Cosworth BDA nie wszedł do
seryjnej produkcji, gdyż silnik był zbyt skomplikowany, żeby dało się go
wyprodukować niskim kosztem.
Pierwsze Capri RS powstało na rynek niemiecki, z założeniem uzyskania
homologacji do wyścigów. Założenia były następujące: masa - 900 kg,
pojemność silnika - około 2600 ccm. W ten sposób powstał model RS2600, który
po raz pierwszy został pokazany na salonie w Genewie w marcu 1970, zaś w
kwietniu wyprodukowano 50 sztuk z myślą o homologacji, którą uzyskano w
sierpniu. Aby zmniejszyć masę samochodu, usunięto zderzaki, drzwi, maska i
pokrywa bagażnika wykonane były z włókna szklanego, tylna i boczne szyby
wykonane były z Perspexu, a wnętrze było pozbawione wszelkiej zbędnej
tapicerki. Samochód szybko uzyskał przydomek "Plastikbombe". Tak
wyglądała wersja przygotowana do wyścigów - w wersji "drogowej" cała
karoseria była z blachy, i wnętrze było trochę mniej surowe.
W RS2600 zastosowano zmodyfikowany niemiecki silnik typu 26M, w którym powiększono
stopień sprężania do 10.0:1, oraz pojemność skokową do 2637 ccm. Po raz
pierwszy w seryjnie produkowanym Fordzie wyposażono silnik we wtrysk paliwa - w
tym przypadku był to mechaniczny Kügelfischer. W wyniku uzyskano moc 150 KM.
Oprócz tego, w konstrukcji samochodu poważnie zmodyfikowano zawieszenie. W
1971 roku wprowadzono pewne zmiany, montując połówkowe zderzaki z przodu i pełny
z tyłu, zmodyfikowano również zawieszenie.
Samochód był dostępny wyłącznie w sieci dealerskiej Ford RS, i w chwili
premiery kosztował 15.800 DM. Początkowo zamysłem była produkcja wersji
"drogowej" tylko w takiej ilości, żeby uzyskać homologację wyścigową,
ale samochód uzyskał sporą popularność, przez cały okres sprzedaży do
początku 1974 roku sprzedano 3532 egzemplarze.
Szczegółowe dane techniczne
Ford Capri Mk I RS3100
Model RS3100 produkowany był wyłącznie w Wielkiej Brytanii, w fabryce w Halewood.
Powstał, gdy gdy przepisy rajdowe na 1974 rok pozwalały na start samochodów z
silnikami wyposażonymi w cztery zawory na cylinder. W związku z tym, Ford w
swoim dziale Advanced Vehicle Operations w South Ockened, we współpracy z firmą
Cosworth zmodyfikował rajdową odmianę silnika Essex V6 3000, tworząc
ostatecznie silnik o pojemności 3400 ccm, wyposażony w aluminiowe głowice
skrywające po cztery zawory na cylinder oraz dwa niezależne wałki rozrządu.
Aby uzyskać homologację, musiała powstać standardowa wersja
"drogowa" samochodu, która miała pojemność ograniczoną do 3091
ccm, dając w wyniku 148 KM, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7.3 sekundy, i
maksymalną prędkością około 200 km/h. Samochód konstrukcyjnie oparty był
na standardowym modelu 3000 GT. Dodatkowe wyposażenie to przedni i tylny
spojler - ten drugi bardzo charakterystyczny. Oprócz tego cztery okrągłe
przednie reflektory w stylu modelu GXL, połówkowe przednie zderzaki i pełnej
długości tylne w kolorze czarnym matowym. Z modelu RS2600 przejęte zostało
zawieszenie i hamulce. Od grudnia 1973 roku samochód był sprzedawany w sieci
dealerskiej Ford RS, za cenę 2450£.
Unikalność samochodu polega na ilości egzemplarzy, które powstały. Aby spełnić
warunki homologacji, musiał być wyprodukowany w ilości przynajmniej 1000
egzemplarzy - w rzeczywistości ostatecznie powstało ich tylko 248, ze względu
na panujący w tamtym czasie kryzys na rynku paliw powodujący małe
zainteresowanie takim "smokiem". Obecnie nie ma to wielkiego
znaczenia, zaś model RS3100 jest poszukiwanym obiektem kolekcjonerskim.
Szczegółowe dane techniczne
Aston Martin Tickford Turbo Capri
W październiku 1982 roku, na Birmingham Motor Show, pokazany został model Capri,
który powstał w wyniku współpracy Forda z firmą Aston Martin, która z
kolei przejęła Tickforda. Na specjalne zamówienie klienta, które można było
złożyć w sieci dealerskiej Ford RS, do Astona Martina trafiał standardowy
egzemplarz Capri 2.8i. Poddawany był on daleko idącym modyfikacjom - w
praktyce był on rozmontowywany, i składany zgodnie z koncepcją Astona Martina.
Na tą koncepcję składał się szereg modyfikacji, z których najważniejsze
to zastosowanie japońskiej turbosprężarki IHI i intercoolera Garretta,
zamontowanych na specjalnym kolektorze. Standardowy układ wtrysku paliwa Bosch
K-Jetronic nie był modyfikowany, jedynie zapłon wyposażony był w
elektroniczny moduł AFT. W wyniku silnik rozwijał moc 205 KM. Inne zmiany to
wzmocnienie skrzyni biegów i tylnego mostu w celu niezawodniejszego opanowania
zwiększonej mocy - w przypadku tylnego mostu zastosowana została aluminiowa
obudowa. Poważne zmiany przeszedł tył samochodu - tylny most został
usztywniony poprzez zastosowanie tzw. "A-frame", zaś hamulce bębnowe
zastąpione zostały tarczowymi. W środku - pojawiła się pełna skórzana
tapicerka, deska rozdzielcza z drewna orzechowego, specjalna konsola ze sprzętem
audio i elektrycznie sterowane szyby. Najbardziej charakterystyczne dla
postronnego obserwatora była stylizacja zewnętrzna samochodu. Wyposażony on
został w spojlery z włókna szklanego - z przodu, tyłu i po bokach, oraz
maskownicę chłodnicy, całość malowana wyłącznie w kolorze białym.
Za dosyć wysoką cenę prawie 15.000£ dostawało się samochód o niezłych
osiągach - przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund, i prędkość maksymalna
- 224 km/h. Ponieważ samochód był prawie dwa razy droższy od standardowego
2.8i, nie sprzedawał się zbyt dobrze. Ostatecznie od początku produkcji w
1983 roku, do początku 1987 roku sprzedano dokładnie 100 egzemplarzy, a te które
dotrwały do dziś są bardzo cenione.
Szczegółowe dane techniczne
Capri Mk III 280 "Brooklands"
Pod koniec 1986 roku nadszedł kres produkcji Forda Capri. W związku z tym, Ford
postanowił wyprodukować limitowaną serię samochodów, opartych na modelu
2.8i. Początkowa specyfikacja obejmowała 200-konny turbodoładowany silnik, były
też plotki mówiące o wersji twin-turbo o mocy 245 KM, i zastosowaniu tarcz w
tylnych hamulcach. Ilość - miało powstać 500 egzemplarzy, oznaczonych
specjalnie jako Capri 500. Rzeczywistość okazała się mniej wyszukana -
powstało 1038 egzemplarzy opartych na standardowym silniku 2.8i. Samochód
oznaczony był jako Capri 280, lakierowany w charakterystycznym metalicznym
kolorze Brooklands Green - stąd czasem nieformalne określenie jako Capri 280
Brooklands. Zmiany w stosunku do standardowo w tamtym czasie 2.8i Special to
zastosowanie niskoprofilowych opon Pirelli 195/50VR15 na felgach 7Jx15. Skórzana
tapicerka Raven, również fotele Recaro, kierownica, osłona dźwigni zmiany
biegów i hamulca ręcznego pokryte skórą w kolorze szarym z burgundowymi
wstawkami stanowiły o luksusowości tej wersji. Do silnika można było zamówić
również zestaw turbo produkcji Turbo Technics, i praktycznie połowa modeli
280 była w wersji turbo.
Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej 19 grudnia 1986 roku. Cena -
11.999£ nie była "okazją", ale samochód stał się
natychmiastowym "klasykiem". W chwili obecnej szacuje się, że
pozostała na drogach tylko połowa z całej serii, czyniąc samochód
poszukiwanym okazem.
Szczegółowe dane techniczne