Jakie są ograniczenia co do ciągnięcia
lawety samochodem na prawie jazdy kat B ?
Jak ominąć wszelkie zakazy ?
Za odpowiedź z góry dzięki.
rozjechany liil / 2002-11-20 17:44:10 /
POSTY JUŻ WCZEŚNIEJ WIDZIANE SĄ UKRYTE,
PONIŻEJ WIDOCZNE SĄ TYLKO NOWE POSTY W TYM WĄTKU
Już myślałem, że wszystko jasne, a tu od znajomego policjanta usłyszałem, że aby ciągnąć przyczepę inną niż lekka muszę mieć jeszcze zdany egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy kod 96. Niestety jak to policjant nie był w stanie mi nic wytłumaczyć :)
Tak więc WTF? Czy na samym B tylko przyczepę lekką można ciągnąć?
Konrad vel smasher / 2013-05-27 13:13:48 N /
Prawo o ruchu drogowym
Art 88.
2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania
kategorii B:
pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
MikeB4 / 2013-05-27 13:19:11 N /
Dokładnie tak, jak mówi B4. Niestety - policjanci dzielą się na tych, którzy znają przepisy i tych, którzy znają komendantów:))))
Pozdreaux.
KRK 4m / 2013-05-27 13:22:24 N /
Czyli jak rozumiem:
na B mogę:
1) prowadzić zespół ("dowolny") do 3,5T
2) hol. 3,5T przyczepę lekką 750kg (wtedy jest 4,25T)
3) dowolną przyczepę do DMC zestawu 4,25T o ile mam to B96?
Konrad vel smasher / 2013-05-27 13:28:22 N /
Wykreśl punkt 3. Ten przepis miał wejść w lutym 2013 ale nie wszedł. (Nie mógł wejść, bo polska strzyga NIGDY NIC NIE UŁATWIA) Rozeznałem temat dość dobrze bo mam przyczepę kempingową która spięta z każdym z moich pojazdów tworzy zestaw przekraczający 3,5 tony.
banol / 2013-05-27 13:39:39 N /
A do transportu auta musi byc rubruce przeznaczenie Laweta? czy może być przyczepa towarowa?
Piosiu. / 2015-01-14 11:08:49 N /
to troche zagmatwane, ale:
na zwykłej przyczepie wpis do dowodu " uniwersalna" możesz wieźć wszystko, pod warunkiem że nie przekracza masy, gabarytów i jest zabezpieczone.
laweta ( konstrukcyjnie) jeśli taki jest wpis do dowodu jak wyżej,to jest traktowana jest jako platforma, czyli uniwersalna
jeśli jednak masz wpis : "transport pojazdów" to już tylko wszystko co ma koła.
dotyczy to lawet oraz autolawet.
ostatni krokodylki nachalnie trzepią autolawety wożące np meble ogrodowe, szukając oczywiście wpisu do dowodu.
H2O patryk_3M / 2015-01-14 17:54:35 N /
jaką mogę ciągnąć lawete na kat. b+e do t4 caravelle??? i jaka lawetę kupić??
z góry dziekuje
adas33 / 2015-02-19 21:36:39 N /
Dowód rejestracyjny prawdę Ci powie.
Grzesiek_Rudy / 2015-02-19 21:41:55 N /
Możesz się poruszać zestawem o dmc do 3,5t
Aldaron / 2015-02-19 22:28:48 N /
Możesz poruszać się zestawem o łącznej DMC 4250kg tylko potrzebny viatoll bo przekraczasz 3,5 tony w zestawie.
docencik12 / 2015-02-19 22:58:28 N /
Tylko w takim ciężarze to już raczej potrzebne będzie E. Takie zagadnienia najlepiej sprawdzać na forach karawaningu bo to naprawdę baaardzo szeroki temat. Ogólnie przepis o DMC w zestawie do 4250kg dla kategorii B jest dosyć świeży i pozwolił znacznie rozwinąć skrzydła karawaningowi.
docencik12 / 2015-02-19 23:05:03 N /
z tego co pamiętam to ja miałem w t4 2.5tdi 102 koniki masa przyczepy 2 tony, więcej jest tylko jak masz syncro.
co do 4250kg to już to było opisywane setki razy!!! jak masz samochód z dmc 3,5 tony np. Iveco turbo daily 35-10 to wg przepisów możesz nim ciągnąc przyczepke lekką o masie 750kg i stąd się wzieło 4250kg !!!!!!!!
viatoll to wszystko od masy 3501kg w góre :-)
H2O patryk_3M / 2015-02-20 00:32:29 N /
Pocencik12 przecież wyraźnie jest w pytaniu : "jaką lawete mogę ciągnąc na B+E vw t4"
H2O patryk_3M / 2015-02-20 00:35:37 N /
Mój pierwszy post był sprostowaniem wpisu Aldarona a potem się rozwinąłem :) Masz rację, dobrze, że czuwasz ;)
docencik12 / 2015-02-20 00:41:34 N /
Kierowca z białkiem B+E może ciagnąć zestaw o DMC do 7000 kg. A ile w konkretnym przypadku owego T4 to powie ci dowód rejestracyjny. Masz w nim pozycję "max. masa przyczepy hamowanej" i tego się musisz trzymać.
Gdybyś miał "gołe" B (bez E) to max. masa zestawu ograniczona byłaby do 3500 kg (dla holownika o DMC do 2750 kg) albo [DMC hol. +750 kg] dla holowników o DMC z przedziału 2751-3500 kg, czyli maksymalnie 4250 kg (ale tylko pod warunkiem, że holownik ma DMC równe 3500 kg).
W pytaniu NIE BYŁO poruszonej kwestii Viatollu.
KRK 4m / 2015-02-20 01:54:12 N /
A na jakiej podstawie i od kiedy B+E uprawnia do poruszania się zestawem o dmc nawet do 7t ?
Przecież kat. B ogranicza dopuszczalną masę pojazdu lub zestawu pojazdów do 3,5 t
Wyjątkiem jest te 4250 dla B+750kg.
Żeby poruszać się pojazdem lub zestawem do 7.5t trzeba mieć C1 lub C1+E.
Aldaron / 2015-02-20 02:20:02 N /
B+E z najazdowym max masa to 6125 kg (z hamulcem uruchamianym z kabiny (dokładnie : miejsca kierowcy) 7000 kg)
Z racji tego, że dmc samochodu musi stanowić min. 1,33 dmc przyczepy, to w praktyce dopuszczalna masa całkowita zestawu może wynosić maksymalnie 6125 kg (3500 kg – auto, 2625 kg – przyczepa)
http://www.prawojazdy.com.pl/kategorie-prawa-jazdy
MikeB4 / 2015-02-20 03:39:07 N /
Ano faktycznie.
No ja się właściwie nie interesowałem tematem od kiedy zrobiłem C+E i zająłem się bandytyzmem drogowym.
Faktycznie pozmieniało się od tego czasu i to nawet nie trochę :)
Jak robiłem C+E to instruktor twierdził że nie opłaca się robić E do kat B bo na zwykłym B można kierować cięższym zestawem niż z kat E :)
Aldaron / 2015-02-20 05:01:27 N /
www.prawojazdy.com.pl wprowadza w błąd i to w najistotniejszej dla nas kwestii. Twierdzą że Kat B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony wraz z przyczepą inną niż lekka pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg a kierowca zdał dodatkowy egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy;
Z powyższego wychodzi, że nawet jeżeli zespół pojazdów mieści się w 3500 kg to trzeba zdawać dodatkowy egzamin. Bzdura, bzdura i po trzykroć bzdura:
Prawdziwy przepis z którego rżnęli brzmi:
Ustawa o kierujących pojazdami, tekst ujednolicony i obowiązujący Art. 6, ust. 1 pkt 6 lit. c:
zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
i ust. 2 :Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
Panowie, przytaczać ustawy a nie to co w internetach piszo bo zawału dostane :)
Piosiu. / 2015-02-20 08:32:35 N /
jak juz tak sie temat toczy to zapytam czy na kat B moge ciągnąć pustą lawete? laweta jest dwu osiowa, a to chyba komplikuje sprawe.
Mordian / 2015-02-21 10:53:05 N /
Wszystko zalezy od DMC zestawu (nie jest ważne czy pusta czy nie - ot taki kraj). A jeśli dobrze pamiętam, to wedle ustawy przyczepa jednoosiowa to taka, że ma max 2 osie i nie są one oddalone od siebie o więcej jak metr.
Konrad vel smasher / 2015-02-21 11:51:22 N /
to się zapewne nazywa osią zespoloną, w skład której wchodzą osie składowe;P
♠Zoggon♠ / 2015-02-21 13:19:01 N /
czyli łapie się na jedną oś ale t4 plus laweta to DMC wieksze niz 3,5t (nie pamietam dokladnie ile ma)
Mordian / 2015-02-22 09:23:41 N /
T4 na gołe B wybij sobie z głowy. Nie ma lawet o DMC mniejszym od 900 kg (dwukółka pod 126p) ani wersji T4 o DMC niższym od 2650 kg, a to już daje DMC zestawu >3500 kg, czyli konieczność B+E. Normalna laweta pod osobówkę ma DMC 1800 kg (+/-200), co daje DMC zestawu rzędu 4300-4700 kg.
Przepis o DMC zestawu 4250 kg nie ma tu zastosowania, bo dotyczy tylko przyczep lekkich o DMC <750 kg, a takich lawet nie ma (chyba że pod quady).
Pozdreaux.
KRK 4m / 2015-02-22 12:15:31 N /
jest kategoria B96 która pozwala jechać zestawem do 4250 bez znaczenia czy przyczepa lekka czy laweta, wówczas pojazd ciągnący do 2250 i laweta 2000 mogą jechać.
rozjechany liil / 2015-02-22 16:44:29 N /
To mnie teraz Rozjechany rozłożyłeś na łopatki!!! od czasujak zrobiłem c+e za mocno się nie wbijałem w szczegóły i o b96 pierwsze słysze, patrząc na logikę to jest taki ukłon dla caravaningu :-) biorąc jednak pod uwage ciągnięcie busem lawety, to niestety ale większość i tak przekracza dmc 4250, t4 i transit podobne dmc czyli 2800kg czyli mógłbyś miec lawete 1450kg, a na taką to nie ma za dużego wyboru samochodów które możesz przewozić :-)
H2O patryk_3M / 2015-02-22 19:51:52 N /
Patryk, ostatnio Policjant jak oglądał moje prawo jazdy i widział to 96 to pytał się jakie mam ograniczenia... więc nie tylko Ty jesteś zaskoczony, BTW właśnie dla przyczepy kempingowej zrobiłem to rozszerzenie.
To B96 jest dobre do dużych aut osobowych, bo ja np. też mam Hondę w której mam DMC 2650 i nie też nie bardzo mam co pociągnąć...
rozjechany liil / 2015-02-22 21:24:41 N /
A jak to się robi, i ile kosztuje to B96 , bo 69 to wiem,znaczy się widziałem na filmie poglądowym.
alwax / 2015-02-22 22:32:08 N /
ok
dzieki wszelkie moje watpliwosci zostaly rozwiane.
ale chetnie dowiem sie co i jak z b96 czy jak mu tam, jak to sie robi ile kosztuje itd
Mordian / 2015-02-23 08:31:45 N /
Kosztuje tyle , że lepiej się skusić na B+E :D
MikeB4 / 2015-02-23 11:59:45 N /
Mike - bzdura!
Na kat. B96 nie jest wymagany żaden kurs. Wystarczy zapisać się na egzamin z tej kategorii i mieć kat. B oraz badania lekarskie.
Koszt np. w Wawie 170 zł.
Robi się sam egzamin praktyczny - nie ma teorii...
Kabar / 2015-02-23 14:53:36 N /
Teraz t w ogóle jaja są, bo od tego roku nie trzeba kursów robić na prawo jazdy (teorię można się nauczyć i zdać ekstremistycznie), ale ponoć B+E jest wyjątkiem, tym bardziej, że tu tylko egzamin praktyczny :-)
Konrad vel smasher / 2015-02-23 14:56:26 N /
http://www.word.waw.pl/index.php?id=162&lng=pl&s=162,75,43
PiotrekFCapri / 2015-02-23 14:59:11 N /
Ja tam widzę różnice tylko w tonażu.
alwax / 2015-02-23 18:01:22 N /
Dokładnie jak Kabar pisze, na B96 zdajesz sam egzamin bodajże 170zł + opłata za nowe prawko
czyli oszczędność to koszt kursu - 1100 pln ??
Ja tak zrobiłem nie cały rok temu i już żałuję, że nie mam normalnego B+E
BTW
Na B96 nie trzeba kursu tylko idziesz na egzamin praktyczny i to wszystko, czy to znaczy, że jak teraz zrobię kurs i przedstawię świstek to dadzą mi B+E ?? chyba wystąpię z oficjalnym zapytaniem do WORDu, ciekaw jestem co odpiszą...
rozjechany liil / 2015-02-23 23:05:33 N /
Dlaczego żałujesz?Bywa że 4250kg to mało?
alwax / 2015-02-23 23:45:17 N /
nie, za dużo i źle mi z tym...
rozjechany liil / 2015-02-24 18:19:35 N /
4250 to mało?? stanowczo za mało!!!!!!! dzisiaj gdzie samochody okrutnie przytyły w porównaniu z samochodami lat 80-tych maks 4250kg to kicha. przykładów jest mnóstwo np: nie mówiąc o większości busów z dmc około 2800-3500 to za dużo nimi nie pociągniesz, a te właśnie są jednymi z fajniejszych koni pociągowych, ale też mocne wygodne osobówki takie jak audi a6/a8 bmw 5/7/ suvy i na terenówki i wiele innych ma dmc około od 2400kg i więcej, więc reasumując chcąc ciągnąć audi s6 z 4.2v8 które ma dmc około2550kg lawete o dmc maksymalnym dla tego audi czyli 2000kg prawko b96 można sobie wsadzić głęboko :-)
dobra rada : dla wygody i bezpieczeństwa lepiej zrobić sobie B+E i mieć wszystko gdzieś, chyba że ktoslubi przed każdą podrożą siedzieć z kalkulatorem i kminić czy nie bedzie przekraczało :-)
H2O patryk_3M / 2015-02-25 07:13:23 N /
to na kat. E ile można ciągnąć ?
Bartektech / 2015-02-25 12:02:41 N /
Przy posiadaniu "+E" nie interesuja cie dane z dowodu rejestracyjnego przyczepy. Wszystkie ograniczenia wynikajace z wpisow w dowodzie samochodu (DMC_ciagnietej_przyczepy, ewentualny stosunake masy samochodu do masy przyczepy) odnosza sie wtedy do RZECZYWISTEJ masy ciagnietej przyczepy a nie jej (teoretycznej) DMC. Oczywiscie przekroczenie DMC przyczepy jest niedopuszczalne :)
I tak np. samochodem z wpisana w dowodzie (poz O1) maxymalna masa ciagnietej przyczepy 1500kg moge ciagnac przyczepe o DMC 3500kg o ile jej rzeczywista masa (wlasna + ladunek) nie przekracza tych 1500kg.
Na marginesie, odnosnie viatola i wczesniej opisanej konfiguracji: mialem z nimi mala sprzeczke. Oczekuja oni uiszczenia oplaty jezeli "DMCsamochodu + DMCprzyczepy > 3500kg". Nie do konca jest to prawda. Musi byc spelniony JEDNOCZESNIE drugi warunek: "DMCsamochodu + DMC_ciagnietej_przyczepki_poz_O1_z_dowodu_samochodu > 3500kg" (albo latwiej: "poz_F3_z_dowodu_samochodu > 3500kg"). Jak ktos chce moge przeslac korespondencje z zacytowanymi odpowiednimi "paragrafami".
bartek nowakowski / 2015-02-25 16:00:04 N /
Ciekawe info, jak możesz wrzuć tu dla potomnych paragraf, i/lub od razu cytat z niego.
Konrad vel smasher / 2015-02-25 16:35:42 N /
No tak,ja sobie patrzyłem tak po mini,mini.A jeszcze sprawdziłem DMC lawet,to jednak mają wagi.Faktycznie w te 4250kg to się można zmieścić niewielką ilością aut.
Czyli jak ktoś chce sporadycznie przytachać jakieś stare,niewielkie auto,to lepiej pożyczyć autolawete o DMC 3500.
alwax / 2015-02-25 20:54:45 N /
Dokładnie - i viatoll odpada :)
MikeB4 / 2015-02-25 21:16:54 N /
Ponizej moja wiadomosc ktora wyslalem do viatoll'a i na ktora otrzymalem potem pozytywna odpowiedz:
W najblizszym czasie zamierzam wybrac sie do Polski moim samochodem osobowym (VW Passat, pozycje w dowodzie rejestracyjnym: F1: 1830 kg, F2: 1830 kg, F3: 3330 kg) wraz z przyczepka (F2: 2200kg, masa rzeczywista ok 1400kg).
Na Panstwa stronie internetowej znalazlem nastepujaca informacje, z ktorej wynika, ze musze posiadac elektroniczne urzadzenie do pobierania oplat:
Pojazd podlegający obowiązkowo opłatom elektronicznym – to pojazd samochodowy lub zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobus niezależnie od jego dopuszczalnej masy całkowitej. Do pojazdów tych zaliczają się w szczególności:
[…]
* samochody osobowe z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.
Mam pytanie dlaczego w tej informacji pojawia sie slowo „lacznej“?
Sledzac ustawy i rozporzadzenia nie napotkalem sie na informacje o koniecznosi SUMOWANIA DMC samochodu oraz przyczepki.
Po kolej:
1. na podstawie Dziennika Ustaw z dnia 25 lutego 2013r. Art. 13ha. Punkt 3, samochody za ktore nalezy dokonywac oplaty sa podzielone na nastepujace grupy
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 25 lutego 2013 r.
Poz. 260
OBWIESZCZENIE
MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 30 stycznia 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych
[…]
Art. 13ha.33) 1. Opłata, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, zwana dalej „opłatą elektroniczną”, jest pobierana za przejazd
po drogach krajowych lub ich odcinkach, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 6.
2. Opłatę elektroniczną ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu i stawki tej opłaty za kilometr dla danej kategorii
pojazdu.
3. Ustala się następujące kategorie pojazdów w celu określenia stawki opłaty elektronicznej:
1) kategoria 1 – pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
2) kategoria 2 – pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton;
3) kategoria 3 – autobusy
Moj samochod nie miesci sie w rzadnej z powyrzej zacytowanych definicji (F.2 < 3500 kg)
Przyczepka zgodnie z definicja zawarta w art 2 pkt 33 Prawo o ruchu drogowym Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3 nie jest pojazdem samochodowym:
33) pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umoŜliwia jazdę z prędkością
przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;
2. Zgodnie z Art. 13.pkt3. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. definicja pojazdow za ktore nalezy uiszczac oplate zostala rozszezona o „zespol pojazdow skladajacy sie z pojazdu samochodowego oraz przyczepy“:
Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60
USTAWA
z dnia 21 marca 1985 r.
o drogach publicznych
[…]
Art. 13.
1. Korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za:
[…]
3) przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu
art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)), za które
uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego
oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej
3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy
całkowitej.
W moim przypadku rowniez definicja z punktu „3“ mnie nie dotyczy, poniewaz DMC zespolu pojazdow F3=3330 kg < 3500kg.
Nigdzie nie jest napisane, ze oplate nalezy uiszczac za zespol pojazdow w ktorym suma DMC poszczegolnych jego „czlonow“ jest wieksza 3,5 t.
(zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony… a nie: zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o sumie dopuszczalnych mas całkowitych powyżej 3,5 tony)
W zwiazku z powyzszym, wedlug zacytowanych przepisow, nie jestem zobowiazany do uiszczania „oplaty elektronicznej“ poniewaz:
a. DMC pojazdu samochodowego < 3500 kg (F1 = 1830 kg)
b. DMC zespolu pojazdow < 3500 kg (F3 = 3330 kg)
Co stoi w sprzecznosci z informacja zamieszczona na Panstwa stronie internetowej.
bartek nowakowski / 2015-02-26 10:15:11 N /
Fajne info, dzięki Bartek :-)
A możesz jeszcze przytoczyć skąd to info, że przy +E nie interesuje Cię to co jest w dowodzie przyczepy tylko RMC i pozycje z dowodu samochodu?
Do tej pory panowie policjanci uwzięcie upierali się, że nie mogę ciągnąć (pustej) lawety o DMC większej niż O1 w dowodzie samochodu, a moja skromna wiedza nie pozwalała mi z nimi dyskutować :-)
Wiem natomiast, że jak chcą wlepić mandat za przekroczenie DMC, to oni muszą udowodnić (zważyć i załatwić wagę), a zazwyczaj nie mają czym tego zrobić i puszczają dalej...
Konrad vel smasher / 2015-02-26 15:42:13 N /
Posiadajac kategorie B+E ograniczaja cie trzy warunki:
1: Pozycja O.1 samochodu: maksymalna masa calkowita przyczepy z hamulcem (w kg), (----> calkowita a nie DOPUSZCZALNA masa calkowita)
2 :Dz.U. 2015 poz. 155 art 6.1 u 12: kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie
z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy
nie może przekraczać 3,5 t;
3: Dz. U. z 2011 r. nr 222, poz. 1321 Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
bartek nowakowski / 2015-02-26 16:45:45 N /
Witam wszystkich fanów motoryzacji i ciągania przyczepek i lawet ..... żeby napisać tu co nie co to najpierw dokładnie przeczytałem wszystkie wpisy i wypowiedzi na temat ciągania przyczepki - lawetki i powiem tak ; nie wprowadzajmy naszych kolegów w błąd i zakłopotanie , bo najbardziej prostym sposobem żeby dowiedzieć się prawdy o tym jakim autem i jaką przyczepe - lawetę możemy ciągać jest otworzyć dowód rejestracyjny danego auta którym mamy zamiar ciągnąć jakąś przyczepę - lawetę a tam jest wpisane jakie przyczepy i z jakim hamulcem możemy tym autem ciągać i skoro nasze auto posiada w dowodzie , że można ciągać przyczepe o DMC 1500 kg ro oczywiste , że tym samochodem nie mamy prawa podczepiać przyczepy - lawety o DMC większej nawet o 100 kg , bo wtedy każdy policjant wypisze nam mandat a druga sprawa to na chłopski rozum , że DMC przyczepy nie może być większe od masy własnej auta które go ciągnie i jest to logiczne , że przyczepa z ładunkiem nie może ważyć więcej niż pojazd który ją ciągnie i żadne to tłumaczenie dla policjanta który będzie nas kontrolował, że ja teraz wiozę samą przyczepę bez ładunku , bo w dowodzie jest DMC przyczepy - lawet i to bez różnicy czy ona jedzie sama czy z ładunkiem , no oczywiście jeśli trafimy na tak zwanego dobrego przedstawiciela władzy to pewnie pozwoli na dalej jechać ale inny ten bardziej srogi to zabierze nam dowód a przyczepe każe zostawić i tak to wygląda bo przecież my tego przepisu nie ustanawialiśmy a na deser napiszę co kiedyś mojemu koledze przy kontroli z lawetą powiedizał policjant ----- to tak jakbyś maluchem ciągnął traktor albo jesli małe dziecko wzięło by dorosłego na barana , czy tez wtedy by cie poniosło ? więc odczytujmy to tak, że zawsze jest zasada , że większy ciągnie mniejszego i tak samo jest w tym przypadku - zanim zaczniesz krytykować moją wypowiedź zajrzyj proszę do dowodu rejestracyjnego swojego auta a tam zobaczysz to samo co ja teraz tu opisałem a dodam , że to nie ja ustanawiałem ten przepis - dziekuję i pozdrawiam .
waldek59 / 2015-05-23 14:40:10 N /
No ale maluchem możesz ciągnąć traktor - nie ma przepisu mówiącego o holowaniu pojazdów, że jakieś zależności między ich masami mają być... ;-)
A wracając do tematu, przy B+E interesuje cię rzeczywista masa całkowita przyczepy, a nie dopuszczalna i takie info nawet Policja umieszcza na swoich stronach...
http://www.szczecin.kwp.gov.pl/porady/4703-uprawnienia-be
Cyt.
Posiadanie prawa jazdy kat.B+E zgodnie z art.88 ust.2 pkt 10 uprawnia do kierowania pojazdem określonym w kategorii B łącznie z przyczepą. [...] Ustawodawca w tym przypadku nie określił dodatkowych warunków dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy i jej relacji do masy pojazdu ( warunek dotyczący proporcji masy pojazdu ciągnącego i przyczepy ma zastosowanie jedynie do przyczepy z hamulcem najazdowym) .
Tak więc posiadając kat.B+E, można kierować pojazdem silnikowym określonym w kat.B, ciągnącym dowolną przyczepę, przy spełnieniu warunków dotyczących proporcji masy w przypadku przyczep z hamulcem najazdowym.
Konrad vel smasher / 2015-05-23 21:18:56 N /
DMC przyczepy nie może być większe od masy własnej auta które go ciągnie i jest to logiczne , że przyczepa z ładunkiem nie może ważyć więcej niż pojazd który ją ciągnie
Co więc powiesz o takim zestawie ? I co tu ma do rzeczy masa własna auta które to wszystko ciągnie w okolicach 1800-2000 kg ?
MikeB4 / 2015-05-23 22:29:38 N /
Mike niektórych rzeczy niestety nie przetłumaczysz, na przykładzie transita 2.4 140 koni rwd jeden ma mase na haku 2000kg drugi 2300kg a inny 2700kg, mase własną mają taką samą, dmc też identyczne, jedyna różnica że maja inne przełożenia główne, jednym z kryteriów masy na haku wg homologacji w UE jest zdolność ruszenia pod górka pod odpowiednim kątem.
Dodatkowo inaczej sie zachowuje holownik rwd i fwd, Podany przez Mike przykład na zdjęciu z iveco które ma dmc 3500 i tyle samo na haku, i wg prawa nikt nie zabroni pustym iveco np ze skrzynia ciągnąć przyczepkę ze żwirem której rzeczywista masa będzie 3500 a holownika 2000.
H2O patryk_3M / 2015-05-24 16:01:23 N /
Nie no , rzeczywista masa przyczepy musi być mniejsza od rzeczywistej masy holownika -- tak stoi w przepisach -- zresztą ze wzgledów bezpieczeństwa lepiej nie zaczepiać tak ciężkiej na nieobciążoną oś w holowniku bo będą tańce po całej drodze :D
MikeB4 / 2015-05-24 20:05:37 N /
A no właśnie ..... Przepis przepisem a zdrowy rozsądek i tak na pierwszym miejscu!!!
wiśnia / 2015-05-24 22:50:24 N /
I to się nazywa kozak laweta :)
http://www.stadobaranow.pl/index.php/co-slychac-na-a2/
gryziu liil (EM) / 2016-06-04 12:25:56 N /
Miszcz :D
Kżyho / 2016-06-04 12:38:48 N /
Odświeżę temat, bo nie dawał mi spokoju, więc wystosowałem pismo do Wydziału Ruchu Drogowego KSP.
Na oficjalne pismo z paragrafami jeszcze poczekam, ale zadzwonił dziś do mnie asp. sztab. Robert O., specjalista Sekcji Organizacji Służby Wydziału Ruchu Drogowego KSP.
Dyskusja była dosyć długa i nawet z przerwą na konsultację z KGP :-)
Wnioski z tej dyskusji są następujące:
Posiadając uprawnienia B+E, możemy prowadzić pojazd jak na kat. B + przyczepę o DMC <=3,5t.
Są też następujące ograniczenia:
1. Rzeczywista masa przyczepy musi być mniejsza od rzeczywistej masy holownika.
2. Rzeczywista masa przyczepy nie może przekroczyć wartości z pola O1 holownika (Maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem)
- Przez maksymalną masę całkowitą przyczepy rozumie się ograniczenie producenta pojazdu, wynikające z jego konstrukcji.
- DMC przyczepy holowanej może być większe niż pozycja O1 z DR holownika, ale rzeczywista masa musi być mniejsza-równa od pozycji z pola O1 oraz od rzeczywistej masy holownika.
Przykład:
Ford Mondeo MK4 - na haku 1500 kg z hamulcem (O1 w DR)
Laweta - DMC 2000 kg, masa własna 400 kg
Maks dozwolona kombinacja w tym przypadku oznacza, że mogę tym Mondeo ciągnąć w/w lawetę i na niej np. samochód o rzeczywistej masie mniejszej-równej 1100 kg, tak by rzeczywista masa całkowita przyczepy z ładunkiem nie przekroczyła pozycji O1 z DR w Mondeo.
Oczywiście Mondeo z ładunkiem musi ważyć wtedy 1500 kg lub więcej.
Konrad vel smasher / 2016-07-26 14:06:33 N /
Wszystko niby OK, ale ten punkt:
"DMC przyczepy holowanej może być większe niż pozycja O1 z DR holownika, ale rzeczywista masa musi być mniejsza-równa od pozycji z pola O1 oraz od rzeczywistej masy holownika"
budzi moje zastrzeżenia. Do tej pory zawsze najważniejsze było, by na papierze wszystko się zgadzało - czyli DMC przyczepy nie większe niż O1 holownika.
A wg przytoczonej przez Ciebie interpretacji policjant powinien dysponować wagą, by ocenić, czy zestaw spełnia warunki dopuszczenia do ruchu.
Niby tak, ale odrobinkę inaczej: nie "policjant powinien dysponować wagą", ale "tylko jeśli policjant dysponuje wagą, to może zabronić kierowcy holowania przyczepy o DMC większej niż O1 w przypadku, gdy RMC przyczepy przewyższa albo O1 albo G."
Jest to kolejne ułatwienie dla kierowców - praktycznie pustą lawetę o DMC 2000 możesz holować nawet Fiestą czy Corsą.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2016-07-30 10:30:09 N /
Nawet nie tyle co G, ale RMC holownika, czyli jak trochę brakuje to można jakiegoś pasażera dołożyć, albo worek ziemniaków :-)
Konrad vel smasher / 2016-07-31 18:21:22 N /
Dzisiaj odstawiałem lawetę i też dowiedziałem się ze papier musi sie zgadzać bo nikt nie bedzie ważył :( A była to laweta o dmc 2000 i granadą która waży 1400 nie mam prawa tego holować nawet na pusto.
W polu O1 mam też tylko 1080kg i wydaje mi się za jak na granadę to bardzo mało ???
Kilgore / 2016-11-06 14:52:50 N /
Taki dłuuugi wątek i znikł?
Konrad vel smasher / 2017-07-12 17:26:25 N /
Któryś z adminów interweniował: https://www.capri.pl/forum/9218
konrad.s / 2017-07-12 18:20:21 N /
To skoro wątek się odświeżył, to załączam pismo z Policji.
Konrad vel smasher / 2017-07-12 19:03:56 N /
czyli z tego wynika ze liczy sie masa rzeczywista a nie papier ?
Kilgore / 2017-07-12 22:56:46 N /
Z tego wynika, że nie liczy się DMC, tylko RMC w odniesieniu do MMC (ograniczenie producenta).
Konrad vel smasher / 2017-07-13 07:40:30 N /
Papier się liczy jak najbardziej, bo za przeładowanie jest osobny paragraf.
Mysza liil (EM) / 2017-07-13 09:43:36 N /
Tutaj chodzi bardziej o "niedoładowanie" - czyli, to co KRK pisał, pustą lawetę możesz jakimś pizdrykiem małym nawet ciągnąć. A jak się nie podoba drogówce - wydrukować moje pismo i wozić ze sobą.
Konrad vel smasher / 2017-07-13 09:48:40 N /
Smasher -tak, ale tylko jeżeli drajwer ma B+E.
Jeśli ma gołe B, to obowiązują przepisy o DMC a nie RMC.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2017-07-13 18:20:28 N /
Chłopaki, a powiedzcie mi tak po ludzku, ale z podparciem jakimś paragrafem.
Granada, na haku 750kg przyczepa bez hamulca, 1600kg z hamulcem.
Do tego przyczepa campingowa z hamulcem, DMC 1000kg. Wystarczy mi kategoria B, czy muszę robić +E ?
m.kozlowski / 2017-07-23 18:13:34 N /
Oczywiście że gołe B, dopóki DMC holownika nie przekroczy 2500 kg.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2017-07-23 18:19:08 N /
To jak granada ma w dowodzie DMC 2000kg, to teoretycznie i 1500kg z hamulcem mogę pociągnąć?
m.kozlowski / 2017-07-23 18:26:31 N /
I to bez ViaToll'a :-)
Konrad vel smasher / 2017-07-23 21:39:53 N /
Świetnie, dziękuję! Szukam zatem klasycznej przyczepy do granady :)
m.kozlowski / 2017-07-23 21:49:19 N /
Jeżeli Grania ma rzeczywistą masę holownika (pusty+kierowca) >1500kg to tak.
Pozdreaux.
KRK 4m / 2017-07-23 22:00:09 N /
Szukaj dwòch☺
bobik liil / 2017-07-23 22:07:15 N /
Albo i 3
Szafa !G.O.P! / 2017-07-23 23:21:12 N /
Na kategorii B możesz jechać jeśli zestaw (auto + przyczepa) nie przekracza 3500kg DMC, wyjątkiem jest jeśli auto ma DMC 3500kg to możesz ciągnąć przyczepkę typu lekkiego (bez hamulca) 750kg DMC. Jednak trzeba uważać bo przekraczając DMC 3500kg łapiemy się na Viatola.
taunus2de / 2017-07-23 23:25:03 N /
Podparcie paragrafem :
Ustawa o kierujących pojazdami:
Art 6.
6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
(ustęp 2)
2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy,
Czyli - jeśli zestaw nie przekracza 3,5t, można na B holować przyczepę inną niż lekka np. 1000 kg.
DMC przyczepy w przypadku kat B. musi być mniejsze niż masa własna pojazdu holującego.
W przypadku hamulca najazdowego w przyczepie DMC samochodu musi stanowić 133% DMC przyczepy.
MikeB4 / 2017-07-24 10:24:05 N /
"Jeżeli Grania ma rzeczywistą masę holownika (pusty+kierowca) >1500kg to tak"
rozumiem, że to może być zweryfikowane na drodze tylko wagą ?
Generalnie niebiescy opierają się na DMC jeśli nie mają do dyspozycji wagi, tak ?
rozjechany liil / 2017-07-24 13:22:49 N /
Z tą rzeczywistą wagą to może być różnie, bo to jest zwykle zagadnienie bardziej używane w B+E.
Tu raczej bezpieczniej jest się opierać o masę własną pojazdu (holownika) z dowodu.
Kżyho / 2017-07-24 14:06:07 N /
To Policja ma udowodnić jeśli waga się nie zgadza wg nich, a nie my, że się zgadza. KRK już o tym wcześniej pisał.
Konrad vel smasher / 2017-07-24 14:44:50 N /
W przypadku gołej kat. B w przepisach jest mowa jedynie o DMC oraz kasach własnych z tego co pamiętam. Nie ma nigdzie wspomniane o masie rzeczywistej, co na odmianę występuje przy B+E.
Tak czy owak policjant niekoniecznie ma że sobą wagę i nie musi jej mieć. A kontrola bazuje na dokumentach. Nawet przyjmując wersję Krk, to ja jednak wolę pokazać dokumenty i za chwilę jechać dalej, a nie stracić pół dnia na próbowaniu przetłumaczenia policjantowi, że mogę lub nie danym składem jechać. Granada ma na tyle dużą masę własną, że Marcin może sobie spokojnie kupić 4,5-5 metrowy camping, nawet pewnie dwuosiowy i się w masach zmieści.
Kżyho / 2017-07-24 20:21:26 N /
Poza tym Konrad właśnie cofnąłem się do postu Krk z 13 lipca gdzie sam pisze o tym, że przy gołym kat. B jest tak jak ja napisałem, a RMC dotyczy B+E
Kżyho / 2017-07-24 20:22:58 N /
Nie myl uprawnień do kierowania z warunkami technicznymi pojazdów
granadziarz_3M / 2017-08-12 16:24:31 N /
Ciągam sobie escorta na sztywnym trójkącie, jest w miarę fajnie, ale mam stresa że jak uwale któreś koło to będzie lipa. Więc może wyeliminował bym którąś oś, więc pomyślałem by uspawać tow dolly:
Niby coś w podobie do naszego PRL motyla ale się nie obkręca. Ktoś ma jakieś doświadczenia jak się z tym śmiga?
Czy jednak to musi się obracać ?
Piosiu. / 2019-12-04 13:58:02 N /
Piosiu, to się skręca. Tu masz oś obrotu.
granadziarz_3M / 2019-12-04 21:45:44 N /
W tym akurat tak ale spawają bez, na razie fantazja mnie ponosi wiec będzie obracany odchylany i amortyzowany :)
Piosiu. / 2019-12-04 22:11:58 N /
Weź ze kartkę i ołówek i porysuj. Jak się nie skręci, to pojedzie prosto. To tak nie działa...
granadziarz_3M / 2019-12-04 22:39:17 N /
A z motylem to przypadkiem holowanie nie zamienia się w ciągnięcie przyczepy pod względem prawa?
Konar / 2019-12-05 08:11:58 N /
jak sie nie skreci, to bedzie chcialo tylne koal przesuwac prostopadle do ich osi podczas skrętów. Bardziej lub mniej - czesciowo opony pozwola, a ktoregos razu cos nie wytrzyma (raczej bardzo predko).
Atom / 2019-12-05 08:30:18 N /
Mnie bardziej we wlasnorecznej robocie bardziej by odstraszało że kiedyś trafi mnie itd i zapyta o jakąś homologację na taki sprzęt. Szkoda kasy.
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2019-12-05 09:04:43 N /
Homologacja dla pojedynczej sztuki zbudowanej w np. 1998 roku?
Tu nawet CEPiK nie ma takich opcji :)
Pozdreaux
KRK 4m / 2019-12-05 09:32:12 N /
Nie takie szkice robiłem, i właśnie brak obracania kłuci się z moim rozumieniem fizyki. Co do homologacji to w polandji potrzebna do tego jak do linki do holowania.
Piosiu. / 2019-12-05 10:59:09 N /
kłóci ;)
Piosiu. / 2019-12-05 11:05:08 N /
Wg. Mnie to B+E się kłania przy tym wynalazku. No odpowiednie cyferki w DR na haku.
Ludwik 3M / 2019-12-05 15:52:34 N /
Pytanie, nowy samochód, masy jak niżej:
jak to jest możliwe, że dmc auta 2400, dmc przyczepy 2500 czyli większe od auta ?? mogę zapiąć przyczepę DMC 2500 i jechać?? dziwne...
rozjechany liil / 2020-01-27 21:55:44 N /
Jak masz B+E to możesz.
dred / 2020-01-27 21:58:17 N /
ta przyczepe z
hamkwaną do 2500... chyba że ktoś dopatrzy się tego że w Polsce przyczepa z hamulcem najazdowym moze miec tylko 3/4 dmc przyczepy z hamulcem roboczym np pneumatycznym.... czyli jakieś 1875 kg w tym wypadku.
ale tak wgl to sie już chyba nie przysrywają tak ostro do tego
Ignacy / 2020-01-27 22:04:41 N /
Ale przecież O.1 to mówi tylko o tym co konstrukcyjnie jest w stanie znieść samochód - to dane z homologacji.
To NIE jest uprawnienie do ciągania takiej przyczepy.
Konar / 2020-01-27 22:06:57 N /
ano właśnie, czyli nawet z B+E nie można ? przyczepa z dmc max 2400kg czy 2400:1,33= 1804kg ? bez sensu...
rozjechany liil / 2020-01-27 22:18:46 N /
Konar, a co jeśli DMC zestawu jest 4900 ? jakim cudem taki zestaw może zaistnieć z DMC samochodu 2400 ?
rozjechany liil / 2020-01-27 22:22:19 N /
W takim stanie jest to błąd w dowodzie. Byłoby ok jeśli w rubryce J byłaby kategoria M1G czyli osobowy terenowy lub N1G ciężarowy terenowy to O1 nawet do 150% dmc pojazdu czyli do 3600kg. Tu powinno być max 2400.
docencik12 / 2020-01-27 22:23:40 N /
w polu J jest M1G, tylko wymazałem bo nie wiedziałem co to i czy to nie poufne info (auto nie moje).
czyli, że jak tak jest to przyczepa faktycznie 150% dmc auta ??? to to pierwszy raz słyszę...
rozjechany liil / 2020-01-27 22:29:51 N /
nie wiem co te wszystkie cyferki oznaczają, ale tak to wygląda:
rozjechany liil / 2020-01-27 22:31:45 N /
Jest ok.
docencik12 / 2020-01-27 22:34:27 N /
Zapinamy max taką jak w dowodzie. Przepisy ogólne dopuszczają O1 dla M1G do 150% DMC pojazdu o ile zezwala producent, tu F3 do 4900 wiec O1 2500. W tym dowodzie nie ma błędu formalnego.
docencik12 / 2020-01-27 22:45:44 N /
Powtarzam - w dowodzie jest to co fizycznie, konstrukcyjnie auto w stanie jest znieść wg producenta zanim się złamie.
Te dane określają górną granicę wszelkich mas. Na to trzeba nałożyć dodatkowy kaganiec w postaci przepisów dotyczących "warunków technicznych" (te wszystkie zasady "mniejsze/większe", mnożniki, itd.).
Na wynik tego - kolejny kaganiec partykularnych uprawnień każdego kierowcy i dopiero wychodzi co możesz a co nie.
Inaczej przy każdej zmianie przepisów trzebaby anulować wszystkie dowody rejestracyjne i wydawać od nowa - bez sensu.
Konar / 2020-01-27 23:10:55 N /
Ogólnie jak jest napęd na 1 oś to RMC przyczepy <= RMC holownika.
Jak mamy 4x4 to RMC przyczepy <= 1.5x RMC holownika.
O ile inaczej w DR nie wpisano.
Konrad vel smasher / 2020-01-27 23:13:23 N /
Konar - forum jest po to żeby się skonsultować i życie sobie uprościć, żeby z tego gąszczu kagańców wyłuskać to co dla mnie istotne, żeby się nie bać podczas kontroli. To, że kagańce są i jest i dużo to akurat wiemy, dzięki za przypomnienie.
Rozumiem, że z autem jak wyżej, przyczepą - lawetą dmc 2500kg, prawem jazdy B+E, mogę jechać i się nie bać, pomimo, że dmc przyczepy jest większe od auta ? to chciałem ustalić.
rozjechany liil / 2020-01-28 08:16:38 N /
Tylko nie zapomnij o Viatollu ;-)
#szaman / 2020-01-28 08:56:04 N /
ano!
rozjechany liil / 2020-01-28 10:27:47 N /
Jak masz B+E to obowiązuje Cię RMC przyczepy, DMC możesz mieć dowolnie wielkie.
Jak masz samo B, to DMC.
Konrad vel smasher / 2020-01-28 12:48:09 N /
coś dziwnie to napisałeś... jak to dowolnie wielkie dmc? U Germańców ok, zważą rzeczywistą mase ale w Polsce?
wg Ciebie mając kat E moge pod granade zapiąć pustą lawetę o dmc 2700? nikt nie będzie z tych smerfów patrzył na RMC tylko porównają dwie wielkosci z dowodów i będzie przypał
Ignacy / 2020-01-28 17:18:14 N /
https://autokult.pl/na-to-czekali-kierowcy-glupi-przepis-wreszcie-zlikwidowany,6856923644631616a
Mysza liil (EM) / 2023-01-19 21:01:08 N /
Zrobiłem takie cuś, żeby nam nie uciekło jak sznurek wygaśnie:
granadziarz_3M / 2023-01-19 21:23:29 N /
Ten przepis nie był do końca głupi ani przepisy w tej kwestii
To stara tabela przed zmianą uprawnien na B względem masy własnej przyczepy, ale przy ciężkich przyczepach powinny mieć one możliwość zahamowania samej przyczepy (już raz przeżyłem wężykowanie przyczepy przez pół kilometra i myślałem że skończe jak w "miota nim jak szatan") ... hamulec w samej przyczepie inny niż najazdowy by zaraz sytuację uspokoił
MikeB4 / 2023-01-19 22:11:49 N /
rzeczywiście zapis o 1.33 i warunkowym dopuszczeniu hamulca najazdowego w starej formie zniknął ( kiedyś były dopuszczalne na 1 oś -- obecnie w nowych musi być najazdowy na obie osie ) - nie doszukali się właściwych zmian a zacytowali coś co już obowiązywało od lat :D screen z rozporządzenia (obow. od 1. stycznia 2023) :
MikeB4 / 2023-01-19 22:23:57 N /
a tak spytam z ciekawskości... Czy ktoś przerabiał temat zmniejszenia DMC lawety?
Czy do tego potrzebna byłaby zmiana konstrukcyjna? Może np. ze względu na zmianę osi albo najazdów? Czy potrzebna opinia rzeczoznawcy czy tylko przegląd na OSKP? Mowa o lawecie fabrycznej, która ma homologowaną DMC 2500kg a nie przyczepie SAM. Wystarczyłaby DMC 1850kg.
♠Zoggon♠ / 2023-01-20 09:35:02 N /
Odezwij się do producenta. Często mają kilka wersji homologacji na różne DMC. Dostaniesz od nich homologację i z tym na OSKP na zmianę techniczna i do WK.
Kżyho / 2023-01-20 15:44:32 N /