Witam szanowne grono :] mam pytanko czy ktos z was wie lub zna strone gdzie jest wyjaśnione jak założyc klime do granady 2.8i a szczególnie w którym miejscu montuje sie sprężarke do klimy.Ja niestety takiej wiedzy nieposiadam bo nigdy takowej klimy niewidziałem :-/ dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam :))
kokon / 2004-05-24 18:30:23 /
sprezarka jest po stronie pasazera..czyli prawej...na wysokosci swiecy 1 cylindra
Zakrzak! / 2004-05-24 18:41:15 /
:)
zalozenie calej klimy to nie taka prosta sprawa
kompresor to akurat najmniejszy problem
montujesz go na specjalnym uchwycie tam gdzie alternator, alternator idzie nieco w dol
potrzeba mies wszystkie uchwyty i kola pasowe do klimy
chlodnice z wentylatorem i weze, zabawa zaczyna sie od grodzi do deski rozdzielczej
jest cala inna nagrzewnica z parownikiem klimy przy wentylatorach, inny przelacznik wentylatora, inne sterowanie temperatura, troche zaworkow, elektryki
nie jestem pewien czy kanaly wentylacyjne nie sa nieco inne
camaro / 2004-05-24 19:34:21 /
a ileby bylo zabawy z zalozniem klimy od grandzi do tauniego ?
mitrov / 2004-05-24 19:45:41 /
mitrov..to raczej malo wykonalne...:D..z uwagi na roznice konstrukcyjne obu aut....tak z grubsza boirac
Zakrzak! / 2004-05-24 20:10:38 /
>jest cala inna nagrzewnica z parownikiem klimy przy wentylatorach
Nagrezewnica jest taka sama, jej obudowa rowniez, wentylator nagrzewnicy tez taki sam, przynajmniej tak mi sie zawsze wydawalo :-)
Wymiennik znajduje pod maska, blizej sciany grodziowej za wentylatorem, jest on zamontowany w plastykowej obudowie, w ktorej jest rowniez klapa wewnetrznego obiegu powietrza. Klapa sterowana jest podcisnieniem poprzez silownik, za posrednictwem elektrozaworka.
Przed zamontowaniem wymiennika nalezy wyciac 3 zaslepki w grodzi, ktore sa widoczne za wentylatorem.
Wlacznik dmuchawy od wesji z klima przekreca sie nie tylko w prawo, ale i w lewo, uruchamiajac wewnetrzny obieg powietrza, do tego wyciaga sie uruchamiajac kompresor. Pod suwakami nawiewow zaswieca sie wowczas lampka obok napisu "air condition", pozatym tlo suwaka cieplo/zimno jest zielone z pomaranczowym a nie niebieskie z pomaranczowym jak w wersji bez klimy.
Potrzeba wiec jeszcze kawalek instalki elektr. Pod maska jest jeszcze jeden elektrozawor, dodatkowy wentylator chlodnicy, czujnik temperatury w chlodnicy do tegoz wentylatora, czujnik cisnienia czynnika na wezu przy kompresorze.
Mysza liil (EM) / 2004-05-24 21:20:39 /
Ha piękna i wyczerpująca odpowiedż "mysza" dziękuje!! jeżeli ktoś ma jeszcze jakies propozycjie i spostrzeżenia to prosze pisac pozdrawiam :)
kokon / 2004-05-24 21:54:35 /
nie mam za duzo do czynienia z Granadami , mam tylko taka nagrzewnice i jest ona polaczona z parownikiem klimy i jest tam wlasnie ta klapa od obiegu zamknietego
byc moze zwykla nagrzewnica ma tam jakas sprytna zaslepke
camaro / 2004-05-24 22:51:24 /
Chyba pomylilem camaro nagrzewnice z 'nachlodnica' :-) w Twojej wypowiedzi. Nagrzewnica wodna jest w srodku samochodu, jest identyko jak w wersji bez klimy (wklad badzo podobny jak w sierce, escorcie, scorpio, capri III). "Nagrzewnica" zimnego powietrza, od klimy, jest pod maska i wystepuje jako osobny element w dodatkowej obudowie z klapą.
Mysza liil (EM) / 2004-05-24 22:58:15 /
przed chłodnicą jest skraplacz, wewnątrz auta jest parownik.
Obudowa nagrzewnicy jest inna, grzejnik nagrzewnicy jest większy, w grodzi treba wywalić takie trzy bachy i założyć klapkę zamkniętego obiegu powietrza, zawór rozprężny, siłownik do sterowania zamkniętym obiegiem, osuszacz czynnika roboczego, przewody, kompresor, olej silikonowy do niego, przełączniki, no i potem napełnienie tego i to R-12 (freon) który jest zabroniony, a przez to drogi (jak pada urządzenie na R-12 to należy je przerobić na R-134 - przyjazny dla warstwy ozonowej).
granadziarz_3M / 2004-05-25 11:24:10 /
Super. Tylko, że "Wymiennik znajduje pod maska, blizej sciany grodziowej za wentylatorem" - tu się nie zgadzam. Parownik znajduje się na dolocie powietrza przed wentylatorem i robi za pierwszy element.
Farmaceuta / 2004-05-25 13:01:05 /
Okurcze a ile około może kosztować nabicie klimy freonem??Dużo jest roboty (kosztów) z przerobieniem tego na "R-134"?? Dziękuje za dotychczasowe "douczanie" mnie.Pozdrawiam :)
kokon / 2004-05-25 16:35:35 /
nabicie klimy freonem to 200-300zl
camaro / 2004-05-25 18:42:36 /
:-/
kokon / 2004-05-25 19:58:47 /
Tak w ogóle to naczytałem się ostatnio różnych katalogów części do Fordów (pod kątem Granady głównie) i zauważyłem, że przy całym mnóstwie części występuje wersja "z klimatyzacją" i "bez klimatyzacji". Z tego wniosek, że żeby zamontować klimę w Granadzie, to trzeba pół samochodu wymienić. O Capri już nie wspominam, bo pewnie jest jeszcze gorzej. Całe szczęście, że silnik może zostać ten sam, ale być może i tu się mylę. :-) Takie prespektywy wybiły mi skutecznie z głowy myśli o jakiejkolwiek klimatyzacji w Granadzie. Ktoś wie czemu to tak jest? Ma ktoś w ogóle z czytających Granadę z oryginalną fabryczną klimą? Tak żeby przy jakiejś okazji popatrzeć i porównać.
Przy okazji, dzięki katalogom (od Camaro) udało mi się dojść, że mam zamontowany filtr powietrza wprawdzie od mojego modelu, ale do wersji z klimatyzacją. Może to z tego powodu ostatnio nie chce mi jeździć. :-))
Rafał L. / 2004-05-26 15:25:47 /
Nie no Rafał wątpie żeby była jakaż różnica w silnikach zamontowanych w samochodach z klimą czy bez klimy!!A co do montażu klimy to dzięki PRECYZYJNYM wskazówką i odrobiny "finezji" z mojej strony myśle że dam rade.Pozdrawiam
kokon / 2004-05-26 17:32:07 /
(... precyzyjnym wskazowkom i odrobinie finezji...), bo brzmi niczym tlumaczenie z translatora :P
heee jakoś tak wyszło .........myślałem nad tym tekstem dobre 30 minut :))) fajnie że ktoś zwrócił na niego uwage :))
kokon / 2004-05-26 20:31:08 /
nie ma roznic w samym silniku ale w calym jego osprzecie
inne mocowania alternatora, wszystkie kola pasowe lacznie z tymi od wspomagania, inna pompa wody
camaro / 2004-05-26 22:24:02 /
No w Capri jest jeszcze gorzej bo prawie żadne klimy nie miało :-)
MikeB4 / 2004-05-27 00:34:01 /
alternator! Musi napędzić dodatkowy wentylator i wcale nie słabe sprzęgło kompresora - po to mu dwa paski klinowe.
granadziarz_3M / 2004-05-27 07:29:32 /
No dobra ale co to jest to sprzęgło kompresowe???
kokon / 2004-05-27 07:39:27 /
sprzeglo kompresora to sprzeglo pod jego kolem pasowym (elektromagnes) ktore go zalacza
Capri 2.8i tez ma alternator na dwa paski bez klimy i wentylatora
musi miec dwa zeby nie piszczal na deszczu, czy przy slabym akumulatorze
camaro / 2004-05-27 08:06:03 /
Oki zrozumiałem ja mam narazie na jednym paku alternator i mi niepiszczy ale z tego co widze po założeniu klimy bede musiał założyć także i drugi pasek.
kokon / 2004-05-27 09:22:36 /
Kurcze, jak ktoś ma klime w Granadzie i aparat pod ręką to niech trzaśnie kilka fotek z pod maski (aby widać było paski klinowe, kompresor, przewody czynnika, parownik) i umieści w tym wątku. To byłoby wielce przydatne i pouczające :)
Farmaceuta / 2004-05-27 11:16:34 /
No BA wspaniały pomysł!!!To było by niezwykle pomocne!!
kokon / 2004-05-27 15:31:02 /
postaram sie wykonac wam zdjecia fabrycznej klimatyzacji w granadzie mysle że to niebawem zrobie tylko aparat załatwie bo klimke mam i swietnie działa cena nabicia tej klimy w moim przypadku wynosiła 150 zł problem w nabiciu na stary czynnik to taki miedzy innymi ze sa inne koncowki do nabijania ale to nie problem sam to przechodziłem inna miesznina gazow itp zeczy.
Targo / 2004-09-21 19:28:30 /
Niewiecie może czy możliwe jest załatwienie schematu elektrycznego do całej tej klimy bo wiązka którą dostałem niejest chyba kompletna. niech ktoś przynajmniej powie jak to ma działać: przełącznik na desce włącza stycznik a stycznik odpala sprężarkę to by było logiczne. tylko po drodze jest termostat (ma byż wpięty między przełącznik a stycznik?) elektrozawór to jakoś sie podłączy pod przełącznik (albo pod stycznik) ale zawór po0dciśnieniowy przy tych suwakach od temperatury chyba uniemożliwia włączenie obiegu zamkniętego przy ciepłym powietrzu? i zostaje czujnik w chłodnicy ale jeszcze go niemam więc sie nad nim niezastanawiałem. czy na skraplaczu musi beć wiatrak bo na moim niema? to podciśnienie to mam sobie doprowadzić z tej samej rurki co do serva? wiem dużo tych pytań ale jestem w tej samej sytuacji co kokon- klima leży i czeka.
chadzior / 2005-03-10 12:15:27 /
Z tą klimą do Granady, to może spróbujcie złapać Okrutniaczka (314TeRa), bo on w swojej Ghia X ma fabryczną klimę...
Pozdro
termostat w górnym zbiorniku chłodnicy nie pozwala na włącdzenie wentylatora przed chłodnicą do czasu nagrzania silnika. Dopiero na ciepło po włączeniu kompresora pracuje wentylator elektryczny. Dodatkowo jeszcze elektrozaworek przepuszczający nieco powietrza od przepustnicę w czasie pracy kompresora żeby nie zdławić silnika należy podłączyć do tego samego obwodu co kompresor.
granadziarz_3M / 2005-03-12 09:04:21 /
Grandziarz, masz moze fotke takiego elektrozaworka?
albo na zbyciu jeden?
to jest problem z ktorym nie moge sobie dac rady w Capri, po wlaczeniu klimy mocno spadaja obroty
teraz jak mam sportowy walek to silnik gasnie jak nie dodam gazu, chyba ze ustawie wolne na 1500
juz kombinuje zeby wstawic uklad stabilizujacy wolne obroty z silnikiem krokowym wlasnie na wezu z dodatkowym powietrzem
camaro / 2005-03-12 09:48:46 /
w granadzie 2,8i jest on umieszczony na grodzi obok zbiorniczka wyrównawczego.
Wpięty jest w przewód od aparatu zapłonowego. Kiedy silnik chodzi na wolnych, to ten przewód ma cisnienie z przed przepustnicy, jak się włączy klimę to nie dość że ciągnie więcej powietrza (lub mieszanki w przypadku gazu) to jeszcze wywołuje się lekkie podciśnienie w tym wężyku i lekko wyprzedza się zapłon, dokładnie tak jakby delikatnie uchylić przepustnicę.
Myślę że powinien działać każdy jeden elektrozawór podciśnieniowy, tylko metodą prób i błędów trzeba dobrać średnicę dławienia, żeby dawał tyle ile trzeba do delikatnego podniesienia obrotów.
granadziarz_3M / 2005-03-12 18:45:44 /
Mam parey pytan odosnie klimatyzacji
Czy moze mi ktos (np. Grandziarz :-> ) dokladnie opisac skad i dokad ida przewody od tego elktrozaworka, poniewaz u mnie jest on niepodlaczony i rzeczywiscie jak zalaczam klime to spadaja obroty.
Poza tym wydaje mi sie, ze nie dziala mi obieg wenetrzny. Tzn. dmucha, ale powietrze idzie chyba z zewnatrz (bo tak samo smierdzi gazem ;-) )
Co warto sprawdzic aby uruchomic obieg wew.? Skad obieg wewnetrzny zasysa powietrze (wiem ze z wnterza, ale ktorymi otworami)?
Czy kazda klima w Granadzie miala elektryczny wentylator klimatyzacji? U mnie go nie ma :-( ... ktos chyba wymontowal :-|
Pozdrawiam
gogoad / 2005-05-01 15:28:16 /
Czyzby post moj post umknal uwadze forumowiczow :-) ??
gogoad / 2005-05-03 16:03:53 /
Jak wyciągniesz zegarek który znajduje się na desce rozdzielczej (ten nad wskaźnikami ciśnienia oleju i naładowania akumulatora) oczom twym ukarzą się trzy otwory którymi zasysane jest powietrze do obiegu zamkniętego :)Jeżeli obieg zamknięty nie działa to te otwory będą zatkane przez taką przysłonę
kokon / 2005-05-03 16:12:51 /
Powracając do wontku tego zworka podwyższjącego wolne obroty. Wpięty jest pomiędzy przewód od aparatu zapłonowego i ...(? może do airboxa tam gdzie jest połączone podciśnienie do serwa chamulców??).
W pobliżu znajduje się też całkiem ciekawe ustrojstwo. Mianowicie siłownik podciśnieniowy zamykający dopływ cieczy chłodzącej do nagrzewnicy. Czy on nie powinien być też sterowany przez ten zaworek??
poniżej załączm dwa schematy. Jeden to moja wizja tego co pisał Grandziaż 3M, a drugi to to ja mam zamontowane w samochodzie...
Pomysł podwyrzszania tych obrotów jałowych uważam za świetny ale co wtedy z tym odłączaniem nagrzewnicy. Może jakieś pomsły na hybryde obu systemów??
bartek nowakowski / 2005-05-09 23:07:36 /
No prosze i powstaja kolejne watpliwosci :-> Rysunek fajny :-) Dzieki :-) Tylko jak to w koncu powinno byc, elktrozaworek podwyzsza obroty czy odlacza nagrzewnice. Swoja droga, to czy nie jest sensowne aby nagrzewnicy nie odlaczac i dac uzytkownikowi mozliwosc ocieplenia powietrza schlodzonego przez klimatyzacje (jesli leci za zimne?)
Przydaloby sie aby Grandzarz sie jeszcze wypowiedzial
gogoad / 2005-05-09 23:35:25 /
dokładnie mam takie same wątplwości. Tylko po co w takim wypadku dawali by tam ten zaworek na przewodzie od nagrzewnicy...
bartek nowakowski / 2005-05-09 23:40:25 /
po co ocieplac schlodzone powietrze :)
albo sie chlodzi albo grzeje
nagrzewnica jest odlaczana oddzielnym zaworkiem ktory jest w mechanizmie sterowania nagrzewnica, jesli przesunie sie dzwignie temperatury na zimne do oporu to zawor odcina nagrzewnice, nie ma to jeszcze zwiazku z klima, dopiero po wlaczeniu wentylatora na pozycje klimy zaczyna ona dzialac a to mozna zrobic nawet gdy temperatura jest ustawiona na maksymalna - mozna wiec ogrzewac schlodzone powietrze, przydatne jest to zima do odparowywania szyb, ale nazwalbym to wtedy ogrzewaniem osuszonego powietrza
camaro / 2005-05-09 23:56:10 /
camaro: w lecie sie tez takie cos moze przydac :-) Nie jest zbyt przyjemne jesli powietrze majace 18 stopni (gdy siedzisz w 35) dmucha Ci prosto w twarz ;-)
Tak czy siak, wciaz nie mamy 100% odpowiedzi jak powinien byc podlaczony elektrozaworek ;-)
Ach tak, przy okazji - niech mi ktos powie czy wentylator od klimy wyciaga czy dmucha powietrze? U mnie go nie ma i watpie zeby udalo mi sie zdobyc orginalny. A moze ktos bylby tak dobry i zrobil zdjecie jak wyglada mocowanie wentylatora pod atrapa chlodnicy?
gogoad / 2005-05-10 00:12:39 /
mi sie wydaje ze elektrozaworki sa 2, jeden do sterowania klapa przestawiania na wewnetrzny obieg powietrza, drugi zas do podwyzszania obrotow. Pierwszy bym podpiąl pod wlacznik wentylatora (przy obracaniu w lewo powinien sie zalaczac), drugi podlaczylbym rownolegle do pompy klimy. Ale dlaczego w obwod podcisnienia aparatu??
Mysza liil (EM) / 2005-05-10 07:05:59 /
elektrozaworek pod maską jest do obrotów, a sterowanie klapą i zworem cieczy odbywa się spod deski.
A z innej beczki należy na to uważać przy montażu gazu. Jak fura ma zawór cieczy to MUSI mieć parownik RÓWNOLEGLE.
granadziarz_3M / 2005-05-10 07:35:14 /
z odlaczaniem nagrzewnicy sprawa jest jasna, dziala wtedy gdy ustawiamy na zimne, niewazne czy klima jest wlaczona czy nie
wentylator chlodnicy dziala zgodnie z wentylatorem silnika czyli dmucha w strone silnika, jest przed chlodnica klimy, zamocowany jest na dwoch poziomych pretach , ktorys z nich jest chyba dzielony wiec trzech , do ramki chlodnicy klimy
elektrozaworek powinien byc na logike podlaczony w dwoch miejscach
w k-jet powinien brac powietrze z wezyka aparatu czyli przed przepustnica i wpuszczac je do airboxu przez rozdzielacz podcisnienia
bedzie to wtedy dzialalo tylko na wolnych obrotach i nie bedzie bralo lewego powietrza
byly gaznikowe Granady z klima?
camaro / 2005-05-10 07:37:55 /
Grandziarz jak wczesniej pisales to zrozumialem ze jeden z wezykow zaworka ma byc wolny i to mi sie wydalo dziwne, ale widze ze dobrze wykombinowalem
czemu piszesz ze musi byc rownolegle?
przeciez ten zawor nie blokuje przeplywu wody tylko zawraca ja przed nagrzewnica, ona nadal plynie w wezach, dlatego ma cztery wyloty, blokada bylaby tylko na jednym wezu
camaro / 2005-05-10 07:58:16 /
Granadziarz ma granade ktora byla oryginalnie 2,8 gaznik z klimą :)
Mysza liil (EM) / 2005-05-10 08:34:10 /
w gazniku jest pewnie podobnie, jedna strona zaworka do malej rurki nad przepustnicami tam gdzie podcisnienie aparatu a druga do podstawki pod gaznik
camaro / 2005-05-10 08:44:06 /
Panowie, o czym ta rozkmina bo nie kumam!!
Nie mylcie klapy od wewnetrznego obiegu powietrza (ktora znajduje sie pod maska za silnikiem wentylatora i sterowana jest od wewnatrz elektrozaworkiem podcisnienia poprzez silownik pneumatyczny) z klapą sterowaną reczna przesuwką cieple-zimne!!
I o ile sie nie myle to w wersji z klimą rowniez nie powinno byc zadnego zaworu do odcinania przeplywu wody przez nagrzewnice, ale granadziarz jeszcze sprawdz w swojej.
Mysza liil (EM) / 2005-05-10 08:46:43 /
Mysza te dwie klapy to rozna rzecz, to jest jasne
ale czemu nie powinno byc zaworu wody do omijania nagrzewnicy?
jak rozkladalem kiedys Grandzie 2.8i z klima to go miala
mam taki zalozony u siebie w Capri
zreszta do tego jest wlasnie maly mechaniczny zaworek podcisnienia przy dzwigni sterowania temperatura
camaro / 2005-05-10 08:55:19 /
Pomóżcie, bo sie nie znam:((
Opisze problem.
Uruchomilem w końcu klimatyzację w Grandzi. Okazało się, że nie chodzi elektryczny wentylator schładzający wymmiennik ciepła (ten przed właściwą chłodnicą). Obok wentylatora znajduje się końcówka (kostka), która powinna być gdzieś podłączona, niestety nie wiem gdzie. Myślę, ze do jakiegoś termostatu włączającego wiatrak, bo spięty na krótko działa. Szukam więc tego elementu, i od razu pytanie, gdzie mam go podłączyć (na razie zamontowałem czujnik....od pralki wiatka (wwrrrr)
wymiennik ciepła schładzający czynnik roboczy... Chyba o to ci chodziło. Co do tego włącznika. Niestety nie mam schematu i nie bardzo mam pojęcie jak to podłączyć ale to jest ten czujnik zamontowany w chłodnicy płynu chłodzącego silnik. Włącza wentylator jak są spełnione dwa warunki: 1) włączona klima; 2) solidnie podgrzany silnik (a dokładnie płyn w chłodnicy silnika)
bartek nowakowski / 2005-07-30 22:52:40 /
Ja wiem gdzie ten czujnik jest:))
Tyle, że leży mi luzem koło wentylatora wymiennika, końcówka identyczna jak te, która jest podłączona do innych urządzeń (czujnik poziomu płynu w spryskiwaczu, poziomu oleju, poziomu płynu chłodzącego) i nie wiem gdzie on powinien byc podłączony. Jak go zepne na krótko, to zaczyna działać wiatrak elektryczny. Juz nic nie rozumiem:(((
W oryginale wentylator ten działa niezależnie od klimy i wspomaga chłodzenie silnika; steruje nim termowłącznik w górnym zbiorniku chłodnicy.
Ostatnio jednak postanowiłem naprawić spieprzoną fabrycznie klimę (jak prawie wszysko w fordzie...) i przerobiłem połączenia instalacji elektrycznej wzorem cywiwlizowanych samochodów tak, żeby wentylator załączał się wraz ze sprzęgłem kompresora klimatyzacji. W oryginalnie podłączonej klimie wystarczy kabelki ściągnąć z termowłącznika i podłączyć je do przekaźnika typu 541 w obwód sterowany, a obwód sterujący podłączyć do wtyczki na kompresorze (tej co doprowadza + do sprzęgła) i do masy akumulatora z drugiej strony.
Jeżeli nie możesz odnaleźć oryginalnego prądu to podłącz obwód sterujący przekaźnika tak jak napisałem, a obwód sterowany zrób tak: + niezależny z bezpiecznikiem (najlepiej z alternatora a nie z aku żeby nie zakłamywał wskazań amperomierza) przez przekaźnik do wentylatora i stała masa na drugi kabel na silnik wentylatora.
granadziarz_3M / 2005-07-31 15:34:27 /
podlaczylem u siebie podobnie, ale wentylator wlacza mi sie w momencie wlaczenia klimy a nie samego kompresora bo kompresor jak wiadomo nie chodzi bez przerwy
camaro / 2005-07-31 16:01:51 /
i właśnie tak ma być że wentylator chłodzi tylko gdy kompresor spręża.
granadziarz_3M / 2005-08-02 16:51:21 /
A ja odwrotnie .Chciałbym się dowiedzieć jak wyjąć pozostałość po klimie [ takie cuś z żeberkami koło dmuchawy] .Gdzie są śruby ,żeby to wykręcić?
aeroarte / 2005-11-26 23:16:23 /
Wyciagasz to pod maska, wymiennik znajduje sie za wentylatorem. Odkrecic trzeba plastikowa przykrywke, najlepiej wymontowac wentylator ( 2 nakretki) i potem cala ta obudowe z wymiennikiem i klapa na wew obieg powietrza. Nastepnie wymontuj chlodniczke a obudowe z klapa zamontuj spowowrotem w swoje miejsce. Oczywiscie z podpietym wezykiem do podcisnienia i przewodami elektrozaworu bo w przeciwnym wypadku wewnetrzny obieg powietrza nie bedzie dzialal.
Mysza liil (EM) / 2005-11-27 07:58:33 /
I zachowaj to dla mnie. Chętnie się tym zaopiekuję.
granadziarz_3M / 2005-11-27 14:12:15 /
Wywaliłem to . Był tam tylko podłączony jeden wężyk ,a wejść ze trzy, i żadnych kabelków damskich, bo przy tym zaworku są chłopcy.Dziurę zakleiłem wykładziną .Dmucha ,grzeje,co miało nie działać?
aeroarte / 2005-11-27 16:44:48 /
Grzeje i dmucha, ale jak jedziesz i jest goraco i kurzy sie lub cos smierdzi na zewnatrz to wewnetrzny obieg powietrza sie przydaje ;) Teraz kiedy zakleiles 3 dzury w grodziowce, zostalo jak w standardzie.
Mysza liil (EM) / 2005-11-27 18:07:04 /
A ja zapytam tak :
Czy w Granada OHC jeżdizła kiedys z klimayzacja ? czy da sie kompresor podpiac do OHC ?
buziaki
marian212 / 2005-11-27 18:15:17 /
Z tego co piszesz Mysza ,od tych dziur powinny iść jakieś węże do nawiewów. U mnie nic takiego nie było, tylko dziury.Poza tym to Wiesz jaka jest moja Granada ,poskładana z kilku i to tylko pozostałości po bardzo dawnym wypasie,a ta chłodniczka hamowała tylko nawiew.
aeroarte / 2005-11-27 19:25:22 /
Nic nie powinno isc. Fabrycznie te 3 otwory w grodziowce sa zaslepione blacha (ledwo sie trzyma, mozna wylamac) i pod wygluszeniem. A co do skladania z kilku granad jednej to nawet nic nie mow ;p
Mysza liil (EM) / 2005-11-27 20:09:09 /
Oj Marian 212 jak coś to ogólnie wybij sobie z glowy pinto z klimą.Jak coś to tylko V-ka z klimą.Jeśli chcesz dalszych info to daj znać GG.Znajdziesz mnie w profilu.Pozdro
Marian pinto w granadzie - nigdy, ale myślę że jakby poszperać w sierrach i scorpiach, to by się znalazło skąd wziąć mocowanie kompresora. Z resztą: kątówka, spawarka i wszystko się zamontuje.
granadziarz_3M / 2005-11-28 07:38:09 /
http://cgi.ebay.de/Ford-Taunus-2-0L-echte-26-TKm-Klimaanlage_W0QQitemZ4614209979QQcategoryZ75978QQrdZ1QQcmdZViewItem
no prosze , a tu 2,0 Pinto z klimą i jeszcze automatem :)
Jest tak ładnie zrobione że wygląda na serie , oglądnijcie nawiewy.
marian212 / 2006-02-17 20:40:51 /
Czy ktoś zastosował R134 zamiast freonu w klimie Granadowej?Jesli tak jak przedstawia się sprawa przeróbki.Na pewno są inne zaworki do napełniania tym gazem.
Murmur vel Magman / 2006-09-09 20:08:13 /
podejrzewam ze granadowa klima byla zaprojektowana pod r134, r12. Freon jest "gryzący"uszczelki i mniej wydajny. Jeśli miales Freon-to musiala byc do niego przystosowana uprzednio, a zatem powrot na R134 jest bezpieczny. Pod warunkiem ze ktos to napelnia-bo juz z tym gorzej (teoretycznie nie wolno...)
Niestety przerobilem ten temat u Żonki w granatniku - i kicha:((
Zaworki, to pół biedy :((
Niestety napełniłem R132 i po 3 tygodnich używania poleciały uszczelki w przewodach:((
Teraz czeka mnie rozbieranie całej instalki i zakładanie nowych uszczelek - tych pod ten rodzaj chłodziwa:((
Pzdr
tomek, Freon to właśnie R12. Jest zabroniony prawem unijnym, więc teoretycznie przy każdej interwencji w takie urządzenie masz obowiązek przerobić to na gaz nieszkodliwy. Ale od czego Kaliningradskaja Oblast obok nas?... U Rosjan tego mnogo... Jest ponoć jakieś świństwo zastępcze. Ale Camaro pisał że efekt był jak u Palio, więc to pewnie o to samo chodzi. Natomiast jak napełnisz R134, to padnie sekcja sprężająca kompresora, zaczną rozpuszczać się węże, oringi na połączeniach i siemmeringi w kompresorze.
granadziarz_3M / 2006-09-10 11:54:02 /
To dlaczego klimatyzacje które pierwotnie były konstuowane na freon działają na R134 bez kłopotów,pod warunkiem że są szczelne na 100%.Oczywiście czytałem o przypadkach rozszczelnienia klimy po napełnieniu R134 ale o rozpuszczaniu węży nie było mowy.
Murmur vel Magman / 2006-09-10 16:05:59 /
Z tego co gadałem kiedyś z jednym znajomym który zajmuje się naprawą klimatyzacji w autokarach turystycznych to przy wymianie gazu na inny to trzeba wymienić olej w kompresorze na syntetyczny(dokładnie nie wiem jaki).Następna rzecz to są dwa rodzaje gazu do klimatyzacji w zastępstwie Freonu.Jeden z nich jest (właśnie nie wiem czy nie chodzi przypadkiem o R134 ale głowy nie dam sobie uciąć)nadaje się ale tylko do klimatyzacji stacjonarnych.Drugi którego cholera symbolu zapomniałem jest właściwy do klimatyzacji samochodowych.Postaram się w tygodniu dowiedzieć dokładnie jakie nazwy są tych gazów zalecanych i niezalecanych.Pozdro
W przypadku instalacji na R12 (tzw. "freon") istnieją 2 sposoby ich utrzymania w ruchu:
1. Przezbrajanie (ang. retrofit) - czyli operacja polegająca na modyfikacji konstrukcji istniejącej instalacji i przystosowaniu jej do pracy z nowym ziębnikiem. Operacja ta, poza wymianą ziębnika, obejmuje najczęściej wymianę oleju oraz niektórych elementów instalacji, np. filtra odwadniacza, zaworu rozprężnego, elementów uszczelniających, etc.
2. Zastępowanie (ang. drop-in) - operacja polegająca na wymianie w działających już urządzeniach tylko ziębnika, bez jakichkolwiek modyfikacji instalacji. Alternatywny ziębnik musi być więc obojętny wobec zastosowanych w urządzeniu materiałów konstrukcyjnych oraz kompatybilny z zastosowanym środkiem smarnym.
Czynniki które mozemy stosować jako zamienniki w klimatyzacjach to:
R134a
Zamiennik R12 (retrofit).
Zła tolerancja materiałowa niektórych tworzyw sztucznych, a także cynku, magnezu i ołowiu.
R401A (MP39)
Zamiennik R12 (retrofit)
R406A
Zamiennik R12 (drop-in)
Dopuszczony do stosowania do 2030 roku.
R409A
Zamiennik R12 (drop-in)
Przeznaczony urządzeń skonstruowanych na R12 umożliwiającym łatwe zastąpienie R 12 bez wymiany oleju.
Nie jest przeznaczony do napełniania nowych urządzeń. Zgodnie z Protokołem Montrealskim dopuszczony do stosowania do 2030 roku (w krajach Unii Europejskiej do 2015 roku). jedna z nazw handlowych to np FORANE FX56
R413A
Zamiennik R12 (drop-in)
DuPont ISCEON MO49 - klimatyzacja samochodowa, AGD - wymiana czynnika bez ingerencji w układ, bez wymiany oleju
Najlepiej jednak użyć tego, do czego system był zbudowany przez producenta, czyli czynnika R12 :o)
ETC jesteś boski. Nasze parowniki są mosiężne lutowane na miękko. O to dlaczego z R134a mogą być problemy - zła tolerancja ołowiu....
granadziarz_3M / 2006-09-13 10:41:25 /
Dzisiaj rozmawiałem z facetem który napełnił klimę w "beczce" 78 r. R134 po uprzedniej wymianie uszczelniaczy i przez 3 lata,do sprzedaży,klima działała.Zbliża sie moment gdy zakończe prace i trzeba będzie podjąć decyzję,a jakos nie słysze by ktoś z napełniających używał zamienników R12 :|
Murmur vel Magman / 2006-09-13 11:58:04 /
Czy ktoś zna jakies dane kompresora klimy,jaki typ ile oleju itp.
Murmur vel Magman / 2006-09-18 18:22:20 /
Następne pytanie.Jak podłączone są wężyki przy zaworku pod kokpitem.Ja miałem tam kaszane i nie wiem jak to podłączyć.Sa trzy króćce wychodzące z tego i gdzie jaki kolor.Może ktoś w tym będzie mi mógł pomóc.W ogóle to miałem pozaślepiane niektóre wężyki śrubkami!!! i brakuje zaowu odcinającego płyn chłodzący od nagrzewnicy.Poszukiwania trwają bo chcę to podłączyc tak jak trzeba.
Murmur vel Magman / 2006-09-20 22:56:54 /
Ma ktoś fotke zaworu odcinającego dopływ płynu do chłodnicy?Chciałbym to obejżec.Na allegro jest zawór od W124 ale tamten uruchania alektryka nie podciśnienie.Widac kabelki
Murmur vel Magman / 2006-10-14 22:29:48 /
Kolejne "trudne" pytanie w tym temacie.Osuszacz-czy ktoś to wymieniał,a jesli tak to na oryginalny(czy jest dostepny i za ile) czy może jakiś inny?
Murmur vel Magman / 2006-11-19 20:38:06 /
Od czego można dobrać skraplacz do Granady?? Mój się dość solidnie rozszczelnił, na ogłoszenie o zamiarze kupna brak odzewu więc może da się coś wsadzić. Coś ktoś pisał o scorpio przed '82 ale z tego co widziałem rysunek w katalogu nie jestem tego pewien. Wie ktoś coś o tym??
bartek nowakowski / 2007-01-15 13:52:06 /
Scorpio przed 82 to dopiero rysowali:)
'92 :)
bartek nowakowski / 2007-01-15 14:57:32 /
Panowie, reaktywacja tematu.
Jak daleko od koła pasowego pod klime (4 paski) powinien być odsadzony wiatrak?
U mnie po instalacji w/w kółka nie zostaje zbyt dużo przestrzeni i boję się coby wiatrak nie wyłysiał z łopat.
Farmaceuta / 2007-03-11 20:24:56 /
jak nie zapomne to jutro zmierze. Ale ręki tam nie wsadze: kilka centymetrów
bartek nowakowski / 2007-03-11 22:20:00 /
U mnie ze zwykłym wiatrakiem jak wsadzę kółko od klimy to wiatrak zawadza. Pomogłoby odsadzenie już o 1 cm, dla pewności zrobię dystans 2cm.
m.kozlowski / 2007-03-12 10:31:05 /
No cóż, u mnie nie zawadza ale jest za blisko, trzeba będzie na czymś odsadzić. Na szczęście do chłodnicy zostaje kawałek miejsca więc mam pole manewru.
Farmaceuta / 2007-03-12 17:28:07 /
U mnie natomiast lekko ociera i daje to taki efekt jakby wielki trzmiel siedział pod maską :) hehe
Murmur vel Magman / 2007-03-12 20:03:05 /
wentylatory są takie same, bez odsadzeń, natomiast w czasie pracy ich łopaty odchylają się do przodu, więc raczej jak go odsadzisz to uważaj, żeby ci nie ogoliło chłodnicy z żeberek
granadziarz_3M / 2007-03-18 10:23:26 /
potwierdze Jarkowa wypowiedz
"wentylatory są takie same, bez odsadzeń"
jestem w trakcie wkladania klimy , i wiatrak zalozony ten sam co był
#1#
Wojdat / 2007-03-18 21:52:48 /
oj nie poszlo foto :/ jeszcze raz
Wojdat / 2007-03-18 21:53:42 /
Hmmm, ni huhu. Wentylatory na pewno są te same tylko ich oś zdecydowanie dłuższa :) U mnie aktualnie odstaje od koła pasowego na jakieś 2 mm a na zdjęciu widzę ze 2 cm.
Farmaceuta / 2007-03-18 23:23:49 /
A u mnie jak włożyłem koło pasowe od klimy, to wiatrak zahaczył o nie. Musiałem zdjąć, bo po odpaleniu nie byłoby połowy wiatraka.
m.kozlowski / 2007-03-19 14:51:30 /
oj dobra zle napisalem i łapanie za slowka
oś u mnie ta sama , napisze inaczej , wisko cale kompletne zostalo to co było i jak widac na focie pasuje
Wojdat / 2007-03-19 23:19:35 /
zwróćcie uwagę chłopaki że istnieją dwie długości pomp wody
http://www.idolz.com/uk/ecatalogo.php?marca=FORD
granadziarz_3M / 2007-03-25 16:29:12 /
ok mam nerwa czy ktoś wie gdzie dostanę nową chłodnicę do klimy czy jak to się tam nazywa ew, co można wsadzić w zamian?? Moja okazała się dziurawa jak sito.....
Ludwik 3M / 2007-04-24 13:08:48 /
Ja mam z jedną dziurą.Nawet wiem gdzie ona jest.Sprzedam za 40zł + wysyłka
Właśnie przerabiałem temat. Na zakończenia kupiłem urzywaną. Były dwa rodzaje: miedziana i aluminiowa. Tą pierwszą łatwiej polutować ale w przeciwieństwie do drugiej gorzej oddaje ciepło...
Jak już wszystko było gotowe (nowo_stary skraplacz założony, nabite 134a) do warsztatu przyjechał nowy mini (ten produkcji BMW) i się okazało że po przespawaniu uchwytów skraplacz z niego pasował by do granady :) Takowy zapewne dostanie się w każdym sklepie motoryzacyjnym i to z gwarancją że nie wywali następnej dziury po pół roku!
bartek nowakowski / 2007-04-24 16:53:25 /
kilka pytan:
1. gdzei ten element sie powinien znajdowac - altek ma 3 punkty mocowania, sprezarka tez - napinacze sa - a to gdzie...?
2. Gdzie mocowany byl fabrycznie akumulator podcisnienia?
3. Gdzie powininen byc ten oto zaworek - na wyjsciu czy wejsciu do nagrzewnicy? - chyba izolatorem termicznym to on nie jest tylko cyrkulacje hamuje...?
4. i kolejny zaworek - gdzie jest mocowany, skad powinien brac podcisnienie, i dokąd podawać - najchetniej fota - bo wiem ze juz bylo, ale jakos nie widze wolnych miejsc w podstawce. w przewod podcisnienia aparatu zaplonowego to pewnie trójniczek - tak?
dzieki za pomoc
aaa.. i jak odroznic alternator 50/70/90 A ...? - nalepki juz na nim niema, wiemze byl w k-jecie i jets na 2 paski - czy to cos wyklucza/oznacza?
Ad 1 zdjęcia to na poniższym powinieneś bez problemu wypatrzyć odpowiedni element :)
Farmaceuta / 2007-05-15 18:21:33 /
Ad.1.Już wiesz.Tak jak pokazał farmaceuta
Ad.2.Akumlator podciśnienia mocowany jest na prawej podłużnicy z przodu na wysokości zderzaka
Ad.3.Zaworek mocowany na wejściu do nagrzewnicy.U mnie jest inny,taki który zamyka nagrzewnice i jednocześnie powduje że mały obieg cieczy chłodzącej nagrzewnice omija.Jeżeli zamkniesz mały obieg to napewno przegrzejesz silnik.Dodam że zaworek ten zamyka podciśnienie przy nastawieniu dzwigni temperatury w pozycji "zimno".
Ad.4.Ten,z tego co pamientam bieże podciśnienie z kolektora a drugi koniec jest wolny.Załancza się razem z kompresorem.Miejsce mocowania:ściana grodziowa po prawej stronie cewki zapłonowej
Fotek niezrobie bo u mnie jest wszysdko inaczej.zupełnie nieorginalnie. :D
dzieki za szybka reakcje
co do przegrzania Wąsio - masz takei doswiadczenia? - w sumie jak jest ustawione na zimno to niewielka ilosc ciepla oddaje nagrzewnica nie owiewana powietrzem... jak wzrosnie temperatura to termostat otworzy sie bardziej - chlodnica wydmucha co trzeba i powinno dac rade? - jedyny bol to teki ze mam chlodniczke oleju wpieta szeregowo z nagrzewnica:/
trzeba ebdzie sprawdzic jak to sie spisze-wkoncu ustawiajac na "troszeczke mniej zimne" wylaczam wszystko i zaobserwuje roznice
Tak się nieda.Poprostu,mały obieg cieczy to niejest tylko obieg przez nagrzewnice.Przede wszysdkim jest to obieg cieczy przez płaszcz wodny silnika wymuszny pompą.Jeżeli go zatrzymasz tym zaworem to masz przegrzanie jak banku.
no a "bajpas" - ten wężyk idący z kolektora dolotowego-nad pompą, nad obudowa rozrządu i na tył termostatu? - ma początek i koniec w tym samym miejscu co may obieg, wiec cyrkulacja bedzie, tylko inna droga
no i chyba fabryka by takiego bubla nie strzelila...:) chociaz to tylko dyskusja teoretyczna
No tak.Faktycznie tak jest. :)
ATOM, podjedź, mam schematy i rozkminione już co powinno gdzie być fabrycznie.
m.kozlowski / 2007-05-16 08:24:23 /
nie omieszkam:) - wybieram sie ostatnio "po mojemu" w Twoje rejony - od tygdni:)
pozdr
Nie można zamknąć małego obiegu!! On jest potrzebny od piewszych minut po odpaleniu silnika jak on jest jeszcze zimny. Mały obieg zapewnia równomierny rozkład ciepła w silniku.
Mały zaworek powietrza podłącz jak pokazano na rysunku zamieszczonym w tym poście w dn. 2005-05-09 23:07:36 (dokladnie schemat górny). Jak drugi koniec zostawisz "wolny" to silnik będzie zasysał lewe powietrze. Tylko obchoząc przepustnice tym zaworkiem uzyskasz efekt lekkiego dodania gazu. powietrze będzie przepływało przez przepływomierz powodując też zwiększenie dawki paliwa.
bartek nowakowski / 2007-05-16 20:45:24 /
Bartku - tą kwestię już teoretycznie omówiliśmy kilka postow wyzej - jest bajpas - obieg równoległy, omijający krótki (tyle ze nie oddaje ciepła do nagrzewnicy - ani nie chlodzi oleju - ale cyrkulacja jest zachowana). Dziwne mi się wydawało równiez, żeby fabryka pozwoliła sobie na taki "psikus" - choć to jak mowie tylko teoria.
co do zaworka to mam wersje gaznikową - wiec rysunek jest lekko inny, ale powoli nabieram wizji:)
Dzięki
Atom, Ad 4, popatrz na zdjęcia i opis (mojego autorstwa) kilka postów wyżej
granadziarz_3M / 2007-05-17 17:09:27 /
Tomek sprawa sie rozwiąże jak dam Ci taki zawor z 3 wyjsciami wodnymi ,
a foty montowania i rozmontowywania posżly na maila wszytskie co robiłem w trakcie u siebie .
a i jeszcze ten zaworek co ma 3 wyjscia trzeba zainstalowac odwrotnie węze wodne
Wojdat / 2007-05-17 21:38:46 /
Bierz od Wojdata,bo moim zdaniem wie co pisze. :)
Ja mam takisam.I jest git.
Mam wszystkie foty, elegancko wszystko widac - dzieki:)
zaworek taki zaloze jak przyslesz - ze wzgledu na chlodniczke oleju - no i ma to rzeczywiscie wiekszy sens (choć jak ustaliliśmy tamten pojedynczy teoretycznie tez by sie nadawał)
dzieki wszystkim za pomoc!
Jak się sprawdza klima?Nie rozszczelniła się?Ja znalazłem feceta co napełni R12 ale zdzierca chce 250zł,a przyznam,że boje sie R124a
Murmur vel Magman / 2007-05-22 12:23:01 /
Zapomniałem dodać ,że pytanie kieruje do Bartka
Murmur vel Magman / 2007-05-22 12:24:29 /
kurka wodna ,znów błąd.Miało być R134A
Murmur vel Magman / 2007-05-22 12:26:00 /
Jak na razie chłodzi i nie ma żadnych oznak braku szczelności, wycieków oleju itp.
bartek nowakowski / 2007-05-22 20:16:53 /
rozmawialem z gosciem od serwisu klimatyzacji - mowil ze bez problemu mozna napelniac R134a - ma przejsciowki koncowek na stare uklady, jak mam rozerbane to poleca oringi zmienic, niczego nie rozpusci, nic nie zrobi ze skraplaczem - daje gwarancje, jedyne co koniecznie trzeba zrobic to zmienic olej w sprezarce na inny - i jazda, cala zabawa tez 250 z napelnieniem. Jeszcze tego nie zrobilem, ale znam czlowieka ktory w granadzie mial nowy czynnik i jest ok
odpowiedni zawor na weze nagrzewnicy ma cztery koncowki , trzeba podlaczyc go do wejscia i wyjscia z nagrzewnicy i do we/wy z silnika, dziala on tak ze woda zawraca w tym zaworze a w nagrzewnicy stoi w miejscu,
slaby to serwis skoro naciagaja cie na napelnianie R134a ukladu pod R12
sa srodki zastepujace R12, mniej agresywne niz R134a ale tez rozpuszczaja gume
jak wymienisz tylko olej to chwile to pochodzi, ale oringi puszcza po miesiacu-dwoch
trzeba wymienic wszystko co gumowe, oringi to prosta sprawa i malo kosztowna,
sa jeszcze uszczelnienia kompresora
jak je wymienisz to klima powinna wytrzymac rok moze dwa az puszcza weze
camaro / 2007-05-22 21:28:03 /
to powiedz temu"gościowi" od klimy zeby Ci napełnił czynnikiem R406A albo R409A albo R413A - nie trzeba nic zmieniac w układzie
napisz co odpowiedział :)
przecwicze temat organoleptycznie jak tylko skompletuje pozostale brakujace mi elementy. dzieki
Ja sobie dałem siana z zamiennikami. Facet od serwisu klimy powiedział tak: R134A 150 zł R 12 200 zł napełnienie i przy R 12 jest pewien że do następnego przeglądu będzie wszystko ok. Przy zamienniku nie jest pewien, czy to będzie chodzić dzień tydzień czy rok, a koszta naprawy sprężarki nie będą małe. Więc 50 zł więcej raz do roku to nie taki straszny pieniądz za luksus posiadania klimy. Pozostaje jedynie aspekt moralno - prawny i to jest jedyny minus posiadania R-12 w układzie jak dla mnie.
Ludwik 3M / 2007-05-23 12:56:51 /
Ludwig, a tak na marginesie to ten R12 mają legalnie, czy nie do końca, też będę niedługo zakładał i nie wiem czy R12 można jeszcze bezproblemowo nabić do klimy.
dieselfan aka zgoniok / 2007-05-23 13:09:58 /
Nabić można, ale Bolanda podpiasała jakąś tam konwencję odnośnie ochrony w wyniku, której zabroniony jest legalny import R 12 no i produkcja też;) Zresztą za naście lat zamienniki R 12 tez nie będą mogły być używane. za wikipedia;) Dichlorodifluorometan (R-12) - najczęściej stosowany freon o nazwie handlowej Freon-12. Był używany jako czynnik chłodzący i jako środek napędowy w aerozolach. Jego produkcja została zatrzymana w 1995 roku, ze względu na destruktywne działanie na warstwę ozonową. Jego potencjał niszczenia warstwy ozonowej wynosi 0.82, co znaczy że jest dosyć wysoki. A teraz jeszcze ode mnie: Oczywiście tylko w krajach , które ratyfikowały tą konwencję. Najbliższe miejsce gdzie można bezproblemowo nabyć ten specyfik znajduje się 160 km w linii prostej od mojego domku i zwie się Kaliningrad;) i wiedzą o tym chyba wszyscy serwisanci urzadzeń chłodniczych w okolicy;)
Ludwik 3M / 2007-05-23 13:37:12 /
Ponowna reaktywacja dyskusji :)
Panowie, czujnik przeciwzamrożeniowy (klimatyzacja w Granadzie) ma 4 złącza na wsówki. Ktoś się orientuje które do czego i jak to poprawnie podłączyć? Haynes podaje na schemacie tylko 2.
PS. W ostateczności jakie kolory kabli ma ten czujnik przy którym złączu.
Farmaceuta / 2007-06-09 18:44:10 /
ze co...? - moze chodzi o teremostat przy wymienniku ciepla? - ma on rzeczywiscie 2 wsowki - inne 2 z tej wiazki ida do zaworku podwyzszajecago obroty i sa podobn ale zupelnie z innego miejsca wychodza..
jesli chodzi o klime to nie ma w zandnym miejscu 4 wsuwek
moze chodzi Ci o to , to masz poglad dokładny
Wojdat / 2007-06-09 22:35:13 /
Mhm, dzięki Wojdat liil, dokładnie ten dzindziboł mnie interesował czyli za haynesem "de-icing switch". Teraz już wiadomo co podłączyć a co pozostawić wolne.
Atom, to co przedstawia zdjęcie to właśnie rzeczony czujnik przeciwzamrożeniowy czyli coś co nie dopuści do osadzania się lodu na żebrach wymiennika.
Acha, dwa złącza wolne widać na zdjęciu u samej góry tam gdzie wychodzi termopara do kontroli temperatury między żebrami.
Jeszcze raz dzięki za szybką reakcję i doskonałe zdjęcie.
Farmaceuta / 2007-06-11 17:04:23 /
jak cos to fot z montowania klimy u mnie mam wiecej , wiec jak bede mógł to pomoge
Wojdat / 2007-06-11 22:17:33 /
Ma ktos schemat podłączenia wszystkiego co dotyczy klimy?Pezy suwakach jest zaworek z dwoma wyjściami na wężyki ,również przy klapce od wewnętrznego obiegu (też pod deską w samochodzie) są wyjścia na przewody ,gdzie co i jak podłączyć? Na razie chcę zrobić sam wewnętrzny obieg powietrza.
mario75 / 2008-01-27 13:44:39 /
podcisnienie jest brane z kolektora a raczej z podstawki pod gaznikiem do "akumulatorka: podcisnienia, stamtad idzie do srodka kabiny i idzie wlasnie do zaworka sterowanego elektrycznie do obiegu wewnetrznego, zaworek jest sterowany z pokretla ktore jest integralnym elementem wlacznik aklimy - chyba si ewyciaga i sie oieg zmyka, rureczka z podcisneneim jeszce moze miec trójnik bo dostarcza je tez poprzez juz mechaniczny wlacznik przy suwaku zimne/cieple to zaworu odcinajacego/przekierowujacego obieg plynu w nagrzewnicy. Co do samego obiegu to tyle, do samej klimy jest pare kabli wiecej, jaksi przkaznik i osobne zasilanie do sprzegla sprezarki i wiatraka skraplacza.
Dobra to ja poproszę łopatologicznie.Jak ktoś coś kojarzy to poproszę o jasne odpowiedzi typu-(np. numer 12 do 7 ).
Przy numerze -30,31,19 chodzi o to gdzie przechodzą przez przegrodę.
Czy numer 16 i 17 idzie gdzieś do (20,21,22,23)?
Numer 15 czyli przewód idzie od przekaźnika
Czy jest ktoś w okolicach Ursusa kto mógłby rzucic na to okiem?
mario75 / 2008-01-27 21:00:43 /
c.d.
mario75 / 2008-01-27 21:03:34 /
Mario, a może ty dasz radę podjechać? Mam to rozkminione+ rysunki, ale nie wyrobię się żeby do ciebie pojechać.
m.kozlowski / 2008-01-28 08:40:14 /
super by było
mario75 / 2008-01-28 14:06:10 /
No i jak, mario75? miałeś wpaść?
to co jest na drugim końcu 12 (czyli chyba 10) rozgałęzia się w 24, wtedy 25 idzie do 3 lub 4 (drugie zaślepione), 26 do 1 lub 2. W tedy z np 2 wychodzi na moje oko po kształcie 14 i jak wyjdzie do komory silnika to jest 11 (dobrze widzę?) i idzie do siłownika zaworu odcinającego nagrzewnicę.
5,6,7,8,9 Musiałbym to mieć w ręku, ale okolice grodzi przy akumulatorze, jedno z tego na 100% idzie między kolektor dolotowy a aparat zapłonowy.
27~30 to już okolice przodu samochodu - kompresor i czujnik temperatury.
16 i 17 do 21 i 22.
19 wchodzi od strony blachy grodziowej do przestrzeni przy wentylatorze nawiewu.
31 wychodzi do komory silnika tymi krótkimi kabelkami i rurkami przy akumulatorze, niedaleko od rur do nagrzewnicy.
Jak nie dasz rady wpaść, to zrób zdjęcia do czego już doszedłeś, coś pomyślę. Ja to sobie wszystko rozkładałem na masce we właściwych położeniach i dało radę dojść, ty masz dodatkowo wiązkę w lepszym stanie...
A dziś spędziłem 8 godzin wkładając różne graty od klimy w granadę... I mam pytanie do właścicieli klimy - czy u was sprężarka ma regulację naciągu paska klinowego małą czy dużą? U mnie się rusza góra/dół na odcinku tylko 1cm. Tak ma być?
m.kozlowski / 2008-02-15 22:48:26 /
Podjąłem się dziś zadania rozpracowania klimatyzacji i po lekturze wątku stwierdziłem, że informacje są czasem sprzeczne a często niepełne. To dość proste urządzenie jak się okazało więc aby ukazać całą prawdę o jego działaniu piszę ten przydługawy jak się okaże wywód:)
I. Obsługa
1. Do obsługi klimy służą TRZY "przełączniki":
a) przełącznik dmuchawy (trzy pozycje w lewo i dwie w prawo)
b) przełącznik polegający na wciśnięciu/wyciągnięciu gałki przełącznika nawiewu
c) regulacja temperatury nawiewu;
II. Opis działania
Przełącznik dmuchawy (a) w trzech pozycjach na lewo uruchamia dmuchawę w kolejno trzech stopniach (żadna nowość). W dwóch pozycjach na prawo uruchamiamy dmuchawę ale począwszy od jej drugiego stopnia!!! Czyli na I z prawej dmuchawa wieje jak na II z lewej, analogicznie na drugim stopniu. Ponadto na I i II pozycji na prawo uruchamiamy jednocześnie elektrozawór sterujący podciśnieniem siłownika odpowiedzialnego za obieg zamknięty powietrza w kabinie. I tyle.
Wyciągnięcie pokrętła dmuchawy (b) powoduje uruchomienie sprężarki, zaświecenie się lampki "air condition" oraz otwarcie zaworu podciśnieniowego zwiększenia obrotów biegu jałowego (zawór bocznikuje przepustnicę). Ponadto obwód ten ma szeregowo wpięty wyłącznik przeciwzmrożeniowy, który w razie zbyt niskiej temperatury na parowniku, przerwie obwód elektryczny wyłączając sprężarkę i zawór obrotów, kontrolka jednak będzie świeciła nadal. I to również wszystko tutaj.
Regulator temperatury nawiewu (c) w pozycji "zimno" otwiera zawór podciśnienia, które to podciśnienie za pomocą siłownika podciśnieniowego uruchamia zawór odcinający mały obieg chłodzenia silnika (nagrzewnica jest w tym zaworze bocznikowana i obieg w silniku jest). Robi się tak pewnie z dwóch powodów. Szybsze nagrzanie silnika do temp roboczej (nie wiem tylko co ma temperatura silnika do klimy) lub wyłączenie gorącej nagrzewnicy, kiedy jest potrzebna duża dawka mocno zimnego powietrza.
Ostatni obwód klimatyzacji na działanie którego nie mamy żadnego wpływu to wiatrak wymiennika. Ten uruchamiany jest przez przekaźnik pod deską. Przekaźnik zaś uruchamiany jest przez czujnik temperatury w chłodnicy. Wiązka idąca do przodu samochodu aż pod sprężarkę i wymiennik posiada wyjścia na: sprężarkę, czujnik temperatury chłodnicy, wiatrak wymiennika a z nią jeszcze jakaś, która nie wiem do czego służy, jest okrągła. Podłączona równolegle jak ta, do czujnika temperatury. Mam teorię, że były dwa miejsca na czujnik i stąd dwa gniazda służące dokładnie do tego samego.
III. Połączenia hudraulicze.
Te chyba nie mają tajemnic.
IV. Połączenia pneumatyczne.
Podciśnienie do akumulatora powinno być brane spod przepustnicy. Wąż doprowadzający podciśnienie do akumulatowa rozwidla się. Tam wpinany jest zawór wolnych obrotów jednym końcem a drugi wpinany jest nad przepustnicę. W ten sposób bocznikujemy przepustnicę podnosząc obroty. Od akumulatora podciśnienie rozwidlając się idzie do elektrozaworu siłownika klapy obiegu zamkniętego, czyli do parownika oraz do zaworu przy regulatorze temperatury nawiewu skąd dalej biegnie do zaworu nagrzewnicy.
To chyba wszystko.
Sory ale zgubiłem aparat i nie mogę podepszeć się zdjęciami.
zapek??? !G.O.P! / 2008-05-23 03:38:04 /
Dzięks Zapek, przyda się!
Arek 3M / 2008-05-23 10:40:41 /
W temacie pytanie.
Ma ktoś pojęcie jakie powinno być ciśnienie (przy nabijaniu) czynnika chłodzącego?
Bo na naklejce jest tylko ilość :(
W zeszłym roku przesadziłem i rozszczelniłem instalację - musiałem naprawiać.
Pzdr
Co się ciśnieniem przejmujesz? Zatankuj ile potrzeba, rozszczelniło Ci się bo było juz coś na nic, albo naładowali więcej niż instrukcja kazała.
Mysza liil (EM) / 2008-05-31 22:06:51 /
Ciśnienie zależy tylko od temperatury, nie ma związku z ilością gazu (chyba, że już nie ma nic w układzie). Jeżel ma choćby ze 200 gram gazu to będzie chłodzić. Jak nabijesz za dużo to pierdyknie sprężarka. Generalnie manometrem możesz zmierzyć temperaturę czynnika, a nie ilość.
"Generalnie manometrem możesz zmierzyć temperaturę czynnika, a nie ilość."
Owszem istnieje zależność pomiędzy temperaturą a ciśnieniem ale manometrem zmierzycz ciśnienie a termometrem temperaturę;)
zapek??? !G.O.P! / 2008-06-01 09:38:44 /
Może wyraziłem się nieprecyzyjnie. Manometrem oczywiście mierzy się ciśnienie, co w tym konkretnym przypadku nie daje nam informacji o ilości czynnika chłodniczego, natomiast można na podstawie ciśnienia stwierdzić jaka jest temperatura, co z resztą wykorzystuje się w manometrach chłodniczych, które są wyskalowane nie tylko w jednostkach ciśnienia, ale również temperatury.
Nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że ciśnienie nie zależy od ilości gazu. Podstawowe równanie stanu gazu: pV=nRT (p - ciśnienie, n - ilość), więc jak najbardziej ciśnienie zależy i od temperatury, i od ilości, i również od objętości. Temperaturę można określać na podstawie ciśnienia przy założeniu, że objętość i ilość gazu są stałe, co zwykle jest prawdą, chyba że układ (naczynie) jest z gumy i się rozciąga, albo ma jakiś dopływ/odpływ, np. instalacja jest nieszczelna albo właśnie nabijamy gaz. Natomiast być może prawdą jest, że klimatyzacja będzie działać "nawet jeśli ma 200 g gazu", bo równania termodynamiczne nie przestają działać jeśli gazu jest mniej. Co najwyżej chłodzenie może być mniej wydajne, albo okaże się, że sprężarka dobrze działa tylko w określonym zakresie ciśnień, ale tym się już fizyka teoretyczna nie zajmuje.
Rafał L. / 2008-06-10 23:56:21 /
dokladniej to zamiast n -> m czyli masa w kg. R stala gazowa. pV=mRT
V stale
R stale
m stale
Wynika ze cisnienie jest funkcja temperatury.
Co do ilosci czynnika i dzialania klimy. aby to dizalalo musi nastepowac zmaiana stanu skupienia tegoz wlascnie czynnika (poczawszy za sprezarka: para przegrzana, w skraplaczu- skraplanie, w zawoze odparowywanie, w parowniku- odparowywanie). Zeby zachodzily dokladnie te zjawiska w dokladnie wymienionych miejscach ukladu potrzebne so okreslone wartosci cisnien i temperatur w tych miejscach. Te z koleji sa zalezne tylko od ilosci gazu (V R m).
lopatologiczniej jak w litrowym naczyniu bedziesz mial np. 1 g gazu (w stanie lotnym) i sprezysz to do 0,5 litra, gaz ten sie nie skropli. Jak bedizesz mial 10 g gazu i sprezysz do 0,5 litra to sie juz skropli (nastopi amiana fazy, uwolni sie energia zmiany stanu skupienia, bedzie gorace :)
bartek nowakowski / 2008-06-11 20:37:25 /
Panowie. Tutaj jest błąd w założeniach, bo poza skrajnie małą ilością czynnika (zwanego potocznie gazem) w układzie chłodniczym, w typowych warunkach mamy do czynienia z układem dwufazowym para-ciecz.
Jeśli zachodzi skraplanie i parowanie, to rzeczywiście trochę inne zjawiska zachodzą. Ale Bartek... sorry, ale w równaniu w postaci pV=mRT nie zgadzają się jednostki. Owszem, masę można łatwo przeliczyć na ilość moli, ale nie jest to to samo. Chyba że teraz inaczej uczą fizyki niż za moich czasów. ;) Zgadzam się z Twoim przykładem, że jak gazu jest więcej, to łatwiej go skroplić, ale to nie jest kwestia bezpośrednio ilości gazu, tylko ciśnienia, a Twoje sprężanie do 0,5 litra to ukryte założenie, że masz stałą objętość i dlatego sprężasz przez wpakowanie większej ilości gazu. Natomiast -MS- napisał, że ciśnienie nie zależy od ilości gazu i z tym się zgodzić nie mogę, bo owszem, zależy, jak też zależy od pozostałych czynników. Chyba że chodziło właśnie o tę fazę ciekłą: jeśli część czynnika jest ciekła, to rzeczywiście ona nie podlega tym samym zjawiskom, co faza lotna.
Rafał L. / 2008-06-17 01:35:26 /
zastanawia mnie po co i nad czym a dyskusja filozoficzno-moralizatorska? - nie moze sobie nikt wziąć do rąk jakiejs ksiażki od termodynamiki? - a nie tu wykladac teorie ze jednostki w rowoaniu clapeyrona sienie zgadzaja? - ono funkcjonuje od wielu lat i nikt jezcze go nie podwazal. a swoja droga ma tyle postaci ze ciezko to ogarnac, jednostki Ci sie moga nie zgadzac bo ktoras zle podstawiasz: p - Pa, V - m3, m - kg, R - J/(kg K) - ale tu jest wlasnie roznica ze sa roze stale gazowe: - molowe i masowe )dlamolowej zamiast kilogramow masz liczbe moli i tez jest ok), no i oczywiscie T nie w Celsjuszach tylko w Kelwinach i sie wsio zgadza. klima dziala bez wzgledu na to filozofowanie i zgodnosc jednostek;)
Jaki olej należy wlać do sprężarki klimy w Granadzie.Mam faceta który mi napelni R12,ale potrzebuje smarowidła i nie wiem jakiego szukać.
Murmur vel Magman / 2009-01-28 23:02:57 /
to co to za gość co napełnia r12 a nie ma smaru do tego? To on powinien wiedzieć jaki smar toleruje R12.
granadziarz_3M / 2009-01-29 08:03:49 /
Co to za gość nie ma nic do tego,potrzebuje olej i tyle
Murmur vel Magman / 2009-01-29 15:17:08 /
Podlacze sie pod temat bo wczoraj Czarek przywiozl mi klime i zastanawiam sie czy jest kompletna (pisalem ze ma byc ABSOLUTNIE wszystko ... ). Tak na chlopski rozum brakuje wentylatora, termowylacznika na gore chlodnicy, instalacji elektrycznej, pokretla i suwakow na deske oraz oprzyrzadowania do napedu kompresora (paska klinowego, kola pasowego na kilka paskow, jest tylko uchwyt na kompresor / alternator przy silniku i alternator z kolkiem na dwa paski). Czy czegos jeszcze brakuje do pelni szczescia?
Hektor / 2009-08-08 22:38:53 /
Ja pierdziu, co to? Skąd to Ci sprzedali? To jakieś wspomnienie po klimatyzacji. Ta chłodniczka, czy wymiennik czy skraplacz to przeżyl chyba nalot japończyków na Pearl Harbor. Jak instalacji brakuje to bardzo slabo to widzę. Do ABSOLUTNIE KOMPLETNEJ to temu raczej daleko.
zapek??? !G.O.P! / 2009-08-09 00:25:23 /
Hektor, ogólnie brakuje tego co napisałeś, ale to co masz (zwłaszcza skraplacz) to też takie średnie.
m.kozlowski / 2009-08-09 08:32:08 /
A, co do instalacji elektrycznej - do klimy jest dość prosta wiązka i da się ją dorobić bez problemu. Jakby co - wal na priv.
m.kozlowski / 2009-08-09 08:33:24 /
Klima troche nie kompletna ale za to dali ci przewody do chlodnicy do automatycznej skrzyni biegow :p
bartek nowakowski / 2009-08-09 20:35:24 /
Heh, no tak, bylem troche nieprzytomny po nocnym zrzucie gratow i nie zajarzylem ze to do automatu a nie klimy. Chlodnica rzeczywiscie wyglada jak psu z gardla wyciagnieta, byla lutowana no ale podobno jest szczelna a blaszki da sie wyprostowac. O reszte gratow bede meczyc Czarka, juz mu mowilem ze jak nie przywiezie reszty to mafie mu nasle :P.
Hektor / 2009-08-09 21:59:12 /
Chłodnicy nawet nie zakładaj, szkoda czynnika bo i tak w powietrze pójdzie. Lepiej poszukaj od innego auta nowej lub w dobrym stanie. Przy takiej rzeźbie to dorobienie kilku końcówek do nieoryginalnej chłodnicy będzie prostsze i skuteczniejsze od reanimowania tego trupa :)
Trójkąt / 2009-08-10 11:44:49 /
Pewnie masz racje, szkoda ryzykowac, jak juz raz byla lutowana to zaraz moze znowu siasc ...
Mam jeszcze pytanko odnosnie termowylacznika wentylatora, czy taki z Poloneza na dwa styki sie nadaje? Gwint pasuje idealnie do gniazda w chlodnicy tylko nie wiem czy temperatura zalaczania bedzie odpowiednia.
Hektor / 2009-08-11 00:09:19 /
I jeszcze jedno, czy alternator stosowany w furach z klima czyli na dwa paski jest mocniejszy (jaki ma amperaz?) i warto go zamontowac mimo posiadania duzego kola na 3 a nie 4 paski?
Hektor / 2009-08-11 00:29:36 /
Ja mam niby na dwa paski, a ma 55A. I to w granadzie z prawie pełnym wypasem fabrycznym. Zakładaj jaki masz.
m.kozlowski / 2009-08-11 12:13:54 /
U mnie na dwa paski z klima elektryka szyb, dachu, foteli: 70A
bartek nowakowski / 2009-08-11 15:37:46 /
witam
odkopię troche ten temat.
chodzi o zalozenie klimy do granady oczywiscie.
Czy ktoś zakładał czy chociaz przymierzał klimę od scorpio?
kwestię sprężarki pomijam chodzi mi raczej o puchę z chłodnicą czy nagrzewnicą jak zwał tak zwał. tak ze zdjęcia z grubsza to wydaje mi się że nawet może podejść tylko że nie miałem tego w reku ani nawet na oczy nie widziałem więc nie do konca wiem co i jak, wiec pytanie do szanownego wysoce pojętnego grona ludzi którzy mogą pomóc.
co trzeba by przerobic co będzie pasowało żeby wsadzić tam tą puchę, i ją podłączyć tak żeby działało.
aha czytałem troche i rezygnuje z zakładania oryginalnej klimy, z powodów raczej znanych.
z góry dziękuje za powarzne odpowiedzi
Mordian / 2013-05-18 11:27:58 /
Tak. Miałem to wszystko, przymierzałem i jest to do dupy pomysł gdyż trzeba przełożyć to ustrojstwo razem z fragmentem ściany grodziowej a i tak będzie problem z ramionami wycieraczek, które mają dość duży "rozmach" i podczas pracy wchodzą w konflikt z elementem od scorpio. Najlepiej założyć oryginał z gienki a kompresor juz jaki tak uważasz tylko węże trzeba dorabiać. Ja tak zrobiłem i wyszło ok choć jeszcze tego nie zalewałem.
zapek??? !G.O.P! / 2013-05-18 13:28:23 /
no to mnie nie pocieszyłes.
a moze ma ktos jakies zdjęcie rozłożonej tej puchy? w sensie czy dało by sie ją pociąć i pospawać jakos tak co by nie gryzło się to z mechanizmem wycieraczek?
drugie pytanie to czy węże muszą byc metalowe czy mogą być gumowe dorobione?
Mordian / 2013-05-18 14:20:37 /
A co dokładnie powoduje że masz takie ciśnienie na ten wymiennik od scorpio?
zapek??? !G.O.P! / 2013-05-18 16:22:32 /
szczerze nie wiem jak wyglada zywotnosc tego wymiennika oryginalnego od granady ale jak dotad mocniej przekonany jestem do jakiegos mlodszego.
ale nie twierdze ze nie dam sie przekonac do granadowego a reszta ze scorpio np.
chyba ze polecil by mi ktos cos innego sprawdzonego
Mordian / 2013-05-18 16:41:28 /
http://allegro.pl/nowa-uniwersalna-klimatyzacja-kompletna-mazda-i3213009727.html
kombinuj dziewczyno nim upały przeminą ;)
michalch83 / 2013-05-18 18:48:37 /
Michał założyłeś takie cudo?? Wygląda na dobrą opcje.. Poszło by to założyć do granady bez większych komplikacji??
Kilgore / 2013-06-15 01:19:44 /
Kilgore - popaczaj na koło pasowe kompresora i powiedz sam, czy "bez większych komplikacji"...
Założyć się pewnie da, tylko że bez poważnej rzeźby się nie obędzie.
Moim zdaniem kompresor dobrze zostawić fordowy. Resztę się pewnie da poupychać.
Kurde, muszę tą swoją klimę uruchomić w końcu - jedna mała rolka pośrednia dzieli mnie od szczęścia. Ostatnio nawet znalazłem dwa zakłady nabijające starą klimę. Jeden działa od stu lat i dlatego mu wolno, a drugi sobie przejściówki dorobił i wie, że mu nie wolno, więc stara się nabijać szybko :D
Myślę ze mocowanie kompresora i dorobinie kółka to bedzie najmniejszy problem. Bardziej obawiam się czy jest w ogóle możliwe upchnięcie tego w nagrzewnicy w wersji bez klimy? Nie widziałem nigdy tego i nie wiem nawet w którym miejscu to powinno być?? Ma ktoś może jakies fotki?
Kilgore / 2013-06-15 11:27:31 /
http://allegro.pl/nowa-uniwersalna-klimatyzacja-kompletna-mazda-i3312129786.html
Poniżej foty z wymiarami, jak będę miał chwilę to wydłubie parownik z obudowy i też zwymiaruję.
Generalnie jest to cały komplet, z wiązką komory silnika, z termostatem i przekaźnikami. Dość długie rury dają spore pole do manewrowania po komorze silnika. Zestaw w zasadzie w cenie nowej sprężarki.
Zestaw pochodzi z mazdy 626 wersja uk z kierą po prawej.
Trójkąt / 2013-06-18 00:03:12 /
Zdjęcia nie weszły więc jeszcze raz.
Trójkąt / 2013-06-18 00:10:48 /
no ja dziś ze znajomym kupiliśmy 2 zestawy z jakiegoś hiundaya.
W przyszłym tygodniu rzeźbimy, postaram się stworzyć jakąś relację, u niego będzie od zera w taunusie a u mnie pół na poł ze starą klimą z granady ;)
michalch83 / 2013-06-18 16:16:48 /
Michał ... koniecznie fotorelacja w obu przypadkach! ;)
amator liil (EM) / 2013-06-18 16:20:01 /
Koniecznie relacja :). Bardzo jestem ciekaw jak to zrobisz...
Też sie zastanawiam nad tą klimą, ale jest kilka problemów na moje oko trudnych do wykonania od zera. Najgorszy jest chyba ten wymiennik granadowy. Jak dala mnie to chyba jedyna rzecz która musiała by zostać oryginalna granadowa, później można by wykombinować do tego ewentualnie pokrętło i suwaki. Resztę można by urzeźbić z zestawu.
Michał z jakiego hiundaja ta klima?
Kilgore / 2013-06-18 16:32:33 /
hjundaj nazywa się atos i po 3 godzinach walki ( z czego 2 na chłownicę, wiatraki itp) wygląda to obiecująco.
Ogólnie trzeba będzie na pewno przedłużyć i zakuć w inne końcówki dwa węże, dospawać łapę od sprężarki do łapy od alternatora, zaimplementować spawarką sprężarce kółko na pasek klinowy i ogólnie podopasowywać tu i tam...
W piątek dzień próby ;)
michalch83 / 2013-06-24 20:34:40 /
jakieś tam fotki
michalch83 / 2013-06-24 20:40:52 /
Ciekawe o ile spadała prędkość maksymalna Atosa z włączoną klimą ? 40% ? ;-) Może do setki sie nawet nie rozpędzał :)
MikeB4 / 2013-06-24 21:23:41 /
No no czekamy na wiecej, powodzenia :)
Kilgore / 2013-06-25 10:44:07 /
no dobra, coś tam zatrybiło ;) Jeszcze elektryka i wiatrak do podłączenia i chyba coś z tego bedzie - w każdym bądź razie oryginalny skraplacz pokrywa się szronem a w środku robi się zimno ;).
Teraz ważne pytanie - czy ten trójnik odcinający nagrzewnicę przy włączeniu klimy jest schowany gdzieś w środku, czy pod maską? Bo jeśli pod maską to go nie posiadam i trzeba będzie jakiegos vw urzeźbić ;)
W przyszły łeekend postaram się krótką relację krok po kroku, jeśli oczywiście klima będzie działać jeszcze ( znaczy szczelna będzie).
michalch83 / 2013-06-30 15:11:10 /
Trójnik tak naprawdę jest czwórnikiem i jest pod maską.
m.kozlowski / 2013-06-30 15:28:19 /
To czekama na fotki z nieciepliwośćią...od czego zaaplikowałeś kółko pasowe?
Kilgore / 2013-06-30 22:36:00 /
Hej Czy ktoś może mi wyjasnić gdzie montuje się akumulator podciśnienia klimatyzacji?? mile widziana fotka umiejscowienia :)
Kilgore / 2013-08-28 14:13:02 /
Podobno na prawej podluznicy, mniejwiecej na wysokosci chlodnicy silnika. Dokladnie nie wiem, bo u mnie przewody byly pourywane i ta "puszke" znalazlem w bagazniku :p
bartek nowakowski / 2013-08-28 14:28:04 /
no właśnie też to czytałem i nijak w to miejsce z przodu nie pasuje, w tym miejscu idzie przewód kkompresora do skraplacza.... może jednak ktoś coś wyjaśni????
Kilgore / 2013-08-28 14:36:40 /
Plastikowa gruszka powinna być jak wyżej napisano: prawa podłużnica, max z przodu i bardzo nisko.
Jeżeli masz metalowa dużą puszkę to nie wiem gdzie powinna być, bo tez dostałem ją luzem.
chadzior / 2013-08-28 14:49:41 /
Plastikowa pasuje tam tylko w dwa otwory, nie da się wpasować gdzie indziej.
m.kozlowski / 2013-08-28 15:00:31 /
U mnie jest metalowy walec na prawej podłużnicy obok dolnej krawędzi chłodnicy.
PzDr
ok dzięki chłopaki zaraz pójdzę przymierzać, a mam plastikową puszkę...
Pojawiła sie kolejna wątpliwosć związana z wiatrakiem. Czy przewód od wentylatora ma wychodzić na lewą podłużniacę (tak jak na fotce) czy na prawą. wolę zapytać teraz bo mam oryginalną wiązkę i nie chcę ponownie demontować skraplacza...
Kilgore / 2013-08-28 17:10:28 /
Wiązka klimy idzie po prawej podłużnicy i wchodzi przez gródź w okolicach króćców nagrzewnicy. Tam część idzie do skrzynki bezpieczników od wypasu, druga część (razem z wężykami podciśnienia idzie w okolice włącznika nawiewu (do włącznika i do zaworka przy parowniku). Wężyk podciśnienia idzie jeden do zaworka przy suwakach nawiewu, drugi się rozdziela i też idzie do zaworka, a druga odnoga do siłownika zamykającego obieg powietrza w kabinie.
m.kozlowski / 2013-08-28 20:42:36 /
W stronę prawej podłużnicy.
PzDr
Dzieki palio
Założyłem już skraplacz, bez zdjęcia chłodnicy sie nie obyło z wiązką komory silnika sobie poradziłem, ale mam problem z tą częścią z kabiny...
Gdzie umieścić ten przekaźnik i wtyczkę nr1. Gdzie podpiąć całą resztę???
Kilgore / 2013-08-29 22:14:37 /
Kilgore, przejrzyj zdjęcia w tym wątku, chyba to już było opisane.
1 - zasilanie ze skrzynki nad nogami pasażera
3 - zasilanie z włącznika nawiewu
2 - okolice tegoż, czyli pozycja włącznika wyciągnięta, załączająca klimę
4 - no bez przesady, masę gdziekolwiek wkręć
5,6 - zaworek zamkniętego obiegu powietrza
Przykładałeś to chociaż do auta? Samo by ci się ułożyło.
m.kozlowski / 2013-08-30 08:24:21 /
Hej
Dzieki za dokładny opis na pewno się przyda :). Wątek mam bardzo dokładnie przewertowany i tego nie opisywaliście na pewno :P.
Mam to wpiąć bezpośrednio do skrzynki do jakiegoś bezpiecznika? Pewnie zasilanie ma być po stacyjce??
http://www.capri.pl/image/page/3278/141465
Jak uda mi się to uruchomić to jadę dzisiaj na nabicie klimy :).
Kilgore / 2013-08-30 08:57:39 /
Nie, wpinasz to w skrzyneczkę bezpieczników od wypasu. Zasilanie po stacyjce.
m.kozlowski / 2013-08-30 11:21:03 /
Klima odpalona ładnie mrozi ale jednak koniec końców puszcza :( Nie jest łatwo jednak dojść do ładu z klimą oryginalną, albo może ja trafiłem na wyeksploatowany egzemplarz.
Przy pierwszym podejściu okazało się że przegniła rurka w skraplaczu idąca do osuszacza. Zaraz przy samej nakrętce rurka była fabrycznie zabezpieczona plastikiem i pod nim przegniła wydawało sie że leci z oringu a to rurka.
Przerobiłem tą rurkę na miedzianą i trzyma 20 atm azotu:)
Jadę napełnić po raz drugi i okazało się że tym razem leci ze sprężarki z pod dekielków przykręcanych na imbusy są tam po dwa oringi. Podczas składania instalki tylko w to miejsce nie dałem nowych oringów i tylko tu ciekło.
Zamówiłem oringi do sprężarki, wymieniłem i jadę nabić :D. Nabili mi 20 atm azotu i polewali jakimś płynem wszystko... Tym razem kazałem lać po wszystkim czym sie da :D Okazało się ze wszystko jest szczelne to napełniamy.. Czy jest lepsza metoda na test szczelności?? bo ta sie słabo sprawdza.....
W końcu klima nabita mrozi fajnie, nie ma cudów ale daje radę:) Nie mam jeszcze odcięcia nagrzewnicy, wiec może wydajność wzrośnie. Po powrocie do domu zajrzałem pod maskę i niestety wykryłem kolejne dwa wycieki :(. Zawór rozprężny na spodzie ma dekielek chyba stalowy i leci z niego, zawór do wywalenia... do tego wąż idący od sprężarki do skraplacza jest jak sito, pełno mikro przecieków...może to ze starości a może sie rozpuścił..
Przewód dam do zakucia i wstawiam nowy zawór rozprężny jak kupię i mam nadzieję że w końcu bedzie dobrze :) Podobno warto dać zawór rozprężny pod gaz r134a i dzięki temu wzrośnie wydajność.
Klime nabiłem 850 g - r134a + 190g oleju, z polecania pewnej osoby z forum, która ma nabitą klime r134 od trzech lat..
R12 nigdzie nie dostałem więc innego wyjścia nie było a jak sie coś rozpuści to bedę robił kolejne przewody.
Jak sie uda to będę miał klimę w sam raz na jesień :D
pzdr.
Kilgore / 2013-09-06 22:54:40 /
dlatego właśnie dałem sobie spokój z oryginalną klimą ;)
Co do rozpuszczania przewodów i uszczelek to raczej nie, bo mam nabite od miesiąca ponad i cały czas trzyma a jest hybryda huindaya z osuszaczem i wężami granadowymi ;)
Generlanie każda klima z allegro, spawarka, kątówka i zaciskarka do węży i jesteśmy w domu ;)
michalch83 / 2013-09-06 23:30:16 /
Też tak chciałem zrobić ale trafiła się cała instalka więc spróbowałem z oryginalną granadową.. Klimy w granadzie nie miałem wcale wiec i tak musiał bym parownik zakupić. Na pewno jest więcej roboty i motania z uruchomieniem oryginalnej ale już jestem za daleko...
michał czy zostawiłeś oryginalny zawór rozprężny? Jak wydajna jest ta hybryda?
Kilgore / 2013-09-07 00:19:55 /
Zamiennik R12 to R413A. Mało kto tym nabija, ale jest kilka firm. W Poznaniu taką znam i w Warszawie też. Chuder nabijał tym stosiódemę mojego szefa i jest elegancko.
Gdzie w Poznaniu napełniają tym czynnikiem i za ile ?
Murmur vel Magman / 2013-09-07 15:41:57 /
Zadzwoń do Karola683 i zapytaj go, bo to on mi polecał gościa. Na Junikowie. Ja nie mam już kontaktu, ale z kolesiem rozmawiałem jakoś w kwietniu i nie ma problemu z nabiciem czymś takim. Dwa lata temu mi nabijał, ale już tam nie trafię:)
Właśnie prze chwilą trafiłem na coś takiego :
http://mcspshop.pl/product.php?id_product=10
http://systemyogrzewania.pl/Wiadomo%C5%9Bci/DEEPCOOL-R12a-pytania-i-odpowiedzi-40158.html
Kilgore / 2013-09-07 18:15:03 /
Czy dobrze rozumiem że zwiększenie obrotów można zrealizować pierwszym lepszym zaworkiem podciśnieniowym i w nim dobrać ewentualnie średnicę przelotu?? No i czy w gaźnikowcu ma to być wpięte trójnikiem do przewodu aparatu zapłonowego i np do podstawki gaźnika(tam gdzie serwo)???
Kilgore / 2013-09-08 22:38:41 /
http://www.capri.pl/forum/44526#65874
i poniżej.
granadziarz_3M / 2013-09-08 23:08:31 /
Wątek mam przewertowany od a do z, ale dalej nie kumam jak to może działać... Z tego co wtedy napisałeś wynika ze ma być wpięty pomiędzy aparat zapłonowy a wyjście "na aparat zapłonowy" z gaźnika??
Jeśli tak to zupełnie inaczej jak opisał to camaro albo bartek nowakowski...
Czy mógł byś to trochę rozjaśnić?
Kilgore / 2013-09-08 23:50:31 /
Nie ma co rozjaśniać, Granadziarz dobrze pisze. Przecinasz przewód podciśnienia idący do aparatu zapłonowego i wpinasz tam trójnik. Do tórjnika roprowadzasz rurkę z zaworka, a do drugiego króćca zaworka podłączasz podciśnienie z akumulatora podciśnienia.
m.kozlowski / 2013-09-09 07:00:18 /
Na fali ostatniego zainteresowania klimatyzacją chciałem podpytać czy warto pchać się w rozwiązanie rodem z USA pod tytułem "Underdash Air Conditioning".
Przykładowe rozwiązania:
http://www.oldairproducts.com/catalog/custom-street-rod-ac-units/underdash-ac-systems-c-1_32000000_38000000.html
http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-UNDER-DASH-AC-EVAPORATOR-UNDERDASH-A-C-AIR-CONDITIONER-ADD-ON-UNIT-/290750368557
Jak przeglądam zdjęcia klasycznych aut z USA, to takie rozwiązania były stosowane fabrycznie, stąd pytanie do użytkowników takich aut: czy jest to zamiennik wentylacji czy też wentylacja (i ogrzewanie) to jedno a klimatyzacja to osobna rzecz.
W sumie w Granadzie MKI też takie rozwiązania stosowano:
Właśnie taki układ chciałbym założyć w Granadzie MKI równolegle obok oryginalnego systemu wentylacji (ogrzewania), zastanawia mnie jednak czemu nikt do tej pory nie wpadł na to :)
a po co jak można za 1000 zł spokojnie sobie klimę zrobić normalną w granadzie.
I co ciekawe przydaje się też jak leje ;:) Pierwszy raz miałem idealnie odparowane szyby w ulewie ( co o tyle dziwne, że wszyscy pasażerowie byli przemoczeni i parowali ;D
michalch83 / 2014-06-25 21:48:51 /
Tyle że Ty masz MKII, a ja mam na myśli MKI z inną nagrzewnicą.
tak, prostszą i podobną do taunusowej.
Zresztą jak się dało w dziobaku z 2.9 cosą zmieścić klimę to spokojnie się do każdej granady mk1 da :)
michalch83 / 2014-06-25 22:51:02 /
Jak nie chcesz ciąć oryginalnej nagrzewnicy to tylko to, ale masz szpecące pudło wewnątrz auta + wielką dziurę w grodzi na przewody. Sam o czymś takim myślałem (underdash) ale koszta wyjdą 2x takie jak pisze michał.
Kilgore / 2014-06-26 03:47:15 /
Tak czy siak jeden wymiennik nie wystarczy jeśli ma być chłodno dla pasażerów. Trzeba pociągnąć węże również na tył.
Z tego zestawu od mazdy, to nie wiem co fajne. Jeśli masz DOHCa to mam do tego podstawę pompy, pompę, napinacz, koło pasowe, chłodnicę, osuszacz z presostatem, węże itd. od scorpio. Myślę że o połowę roboty mniej. Do tego dać mały parownik gdzieś na przód, większy na tył, dorobić węże do kabiny i niech hula.
Mysza liil (EM) / 2014-06-26 06:36:00 /
Mam 2.8 EFI ze scorpio z klimą, klimę sprzedałem. Może faktycznie najpierw potnę nagrzewnicę. Dzięki za uwagi.
Witam
Mam pytanko - czy ktoś wie lub ma schemat podłączenia klimy w Scorpio MKI - chodzi mi dokładnie o podłączenie czujnika ciśnienia na osuszaczu.
Pozdrawiam
Misiek
fourM 3M / 2014-07-24 22:43:59 /
a może wie ktoś którędy idzie przewód zasilający elektrozaworek do podciśnienia obiegu zamkniętego?
od przełącznika to wiem tylko którędy? bo fazy nie ma i muszę jej poszukać tylko nie chce drzeć zawiniętej wiązki. czy nie wchodzi on czasem do reszty wiązki która później wchodzi w skrzynkę bezpieczników?
Mordian / 2015-10-21 10:01:05 /
Klimatyzacja ma zupełnie oddzielną wiązkę. Wychodzi ona do komory w okolicach króćców nagrzewnicy.
m.kozlowski / 2015-10-21 10:10:24 /
obieg zamknięty jest na podciśnienie tylko a elektrozaworek jest do podniesienia obrotów po włączeniu klimy.
Kilgore / 2015-10-21 10:34:17 /
to jak działa obieg zamknięty? jest na podciśnienie ze schematu wynika że właśnie ten elektrozaworek, a przy okazji podnosi on obroty
Mordian / 2015-10-21 11:05:25 /
Sterowany jest z elektrozaworka podciśnienia, który jest w komorze, inny zaworek steruje obrotami.
Więcej nie pamiętam gdzie jest, ale zasilanie tego idzie chyba z włącznika dmuchawy, gdy przekręcasz pokrętło w drugą stronę niż normalnie.
m.kozlowski / 2015-10-21 11:10:23 /
a nie przepraszam mechanicznie działą tylko odcięcie nagrzewnicy, obroty i obieg zamknięty elektrozaworami ;)
Kilgore / 2015-10-21 11:10:30 /
o właśnie tylko pytanie którędy idzie ten przewód zasilający ten zaworek.
wiem mogę sobie to sprawdzić ale muszę odwijać ogarniętą wiązkę, i ciekawostka wcale nie idzie on tam gdzie przewody podciśnienia, przynajmniej u mnie, patrząc po kolorach to nie, ta wiązka łączy się z inną i idzie do przodu po podłużnicy a drugi koniec wchodzi w skrzynkę bezpieczników.
pytam bo moze ktoś ma to już rozpracowane.
objaw taki że brak prądu na tym kabelku oczywiście jak włącze obieg zamknięty.
Mordian / 2015-10-21 13:04:55 /
Wiązka klimy jest oddzielna, pisałem ci już. Wychodzi do komory silnika w okolicy dziur na króćce nagrzewnicy. Wewnątrz nie łączy się z inną wiązką nigdzie, tylko bierze zasilanie ze skrzynki bezpieczników od wypasu, nad nogami pasażera.
m.kozlowski / 2015-10-21 13:36:02 /
ok to muszę przejrzeć to jeszcze raz dokładnie ale wygląda mi trochę na rzeźbę.
Mordian / 2015-10-21 17:01:55 /
Telefonu zapomniałeś ? :)
krótko i na temat- rzeźba od początku - działała bezproblemowo.
Wiązki zaworka nie znajdziesz, bo go olałem ;)
michalch83 / 2015-10-21 17:32:39 /
czyli obiegu wewnetrznego nie ma?
Mordian / 2015-10-21 20:54:19 /
W sumie mogłem Ci o tym napisać tak za dwa tygodnie ;)
michalch83 / 2015-10-21 21:25:27 /
wiesz wszystkie patenty z pod deski i nie tylko wylecialy z wiazki i o dziwo wszystko dziala, no teraz zaworek znalazlem, jego tez uruchomie :)
Mordian / 2015-10-21 21:56:32 /
Znacie jakiś serwis w Warszawie lub okolicach kto nabija klimę zamiennikiem R12? Znalazłem jeszcze w sieci coś takiego.Używał tego ktoś?
https://www.easyklima.pl/kolekcja/sklep
mario75 / 2018-05-17 08:47:34 /
Jak znajdziesz taki serwis to przypadkiem się tym faktem publicznie nie chwal bo za używanie R12 grożą srogie kary.
zapek??? !G.O.P! / 2018-05-17 09:22:49 /
Ale napisał zamiennikiem R12, a nie R12.
Na oryginalnej naklejce od klimy miałem doklejoną że został zmieniony na R413A ,w większości serwisów nawet o tym nie słyszeli.
mario75 / 2018-05-17 10:03:28 /
tym zestawem nie warto, ba za nim napełnisz warto sprawdzić szczelność nabijając azot(ja dwa razy poprawiałem) U mnie jeszcze trzyma r134a :) Ale jak teraz widziałem ceny czynnika to strach jechać na sprawdzanie. 2 lata temu to było 300zł teraz 2000 tyś za 12kg :( Wszystko dzięki nowemu czynnikowi...
Kilgore / 2018-05-17 14:12:11 /