Spotkałem się z rozbieżnymi opiniami nt. tego, jaki rodzaj nadwozia ma Ford Capri, szczególnie Mk II/III. Chciałoby się powiedzieć, że to coupe, ale inni mówią że to hatchback, inni znowu że liftback, chciałbym się dowiedzieć jak to wygląda z formalnego punktu widzenia.
Zaś co do Capri MkI to podobno nie spełnia wszystkich wymogów co do zakwalifikowania go jako coupe, ponieważ ma ramki w drzwiach i przez to jest couch'em, czy jakoś tak (?)
No ale gdyby się tego trzymać, to wiele aut uznawanych za coupe by nimi nie było.
Może ktoś ma dostęp do kryteriów określania rodzaju nadwozia auta, i może się nimi podzielić??
Mi cos sie obilo o uszy ze nazewnictwo nadwozi, zalezne jest od liczby drzwi, oraz powierzchni szyb, ale nie znam dokladych wytycznych co do podzialu
Gurden / 2003-05-06 14:45:17 /
z tego co wiem coupe jest tylko i wylacznie dwu drzwiowe- wiec MKII/III to nie coupe ;(
konk / 2003-05-06 14:48:35 /
ale Renault Megane Coupe tez jest trzydrzwiowe !!
masz racje i zobacz ze nowsze modele nie maja juz na srodkowym slupku napisu "coupe" tylko "coach"
konk / 2003-05-06 15:11:26 /
ale starsze maja a capri to tez jest starszy model ;P
niby racja ale jak widac wszystkie firmy naginaja znaczenie nazwy coupe
konk / 2003-05-06 15:24:31 /
Na pytanie coupe czy coach ? Odpowiadam, że drzwi normalnie to służą do wsiadania. I tak latem moje MK III jest coupe, a zimą może być coach, ale nie musi :P
moim zdaniem to jest FASTBACK.....
dla mnie jest to po prostu samochod sportowy a nie jakies coupe i inne wynalazki
Michal FAZI / 2003-05-06 19:00:34 /
Mk1 to coupe, Mk2/3 to hatchback. To nie moje widzimisie, ale opinia rzeczoznawcy.
Michal W / 2003-05-06 19:06:24 /
To juz raczej liftback niz hatchback (przyklad HB to na stronce o mnie ;)
Michał (drzewiej to było Wydmikufel) / 2003-05-06 21:27:50 /
Wątek ten biegał już jakiś rok temu, (zalecam dokładniejszą kwerendę stronki),więc przypomnę jedynie, że:
1. HATCHBACK ma zawsze tylną szybę ustawioną pod kątem 45-89 stopni do poziomu i nie ma poziomego odcinka blachy poniżej tylnej szyby (Golf, Clio, Matiz, Punto, itd.).
2. Jeśli kąt między szyba a poziomem jest mniejszy od 45 stopni a dodatkowo za tylną szybą wystepuje obszar poziomej blachy, to auto jest LIFTBACKiem (Octavia, Sierra, Escort MkIII/IV, itd.).
3. Samochód COUPE jest zawsze dwudrzwiowy, a szyby drzwiowe pozbawione są ramek (Camaro, BMW CSL, itd.). Przy okazji - jesli ktoś znajdzie 3-drzwiową Megane Coupe MkI (taką jak goniły w Pucharze Megane 4-5 lat temu) to bardzo proszę o namiary - chciałbym to zobaczyć. Prawidłowo COUPE nie może być wersją nadwoziową sedana (np. Consul Capri) - powinno mieć swoje błotniki, maskę, itd. Określenie COUPE jest generalnie nadużywane przez producentów i stosowane w miejsce prawidłowych LIFTBACK, COACH, FASTABACK, HARDTOP, itd.
4. Prawidłowo więc w/w Megane powinna być klasyfikowana jako COACH, podobnie jak Capri MkI czy BMW 2002 - gdyż ma dwoje drzwi, siedzenia 2+2 i ramki bocznych okien.
5. Capri MkII ma nadwozie typu COMBI-COUPE - ale taka nazwa funkcjonowała tylko u SAABa (900) i Opla (Manta B), bo reszta firm z przerażeniem przyjęłaby konotację "kombi" dla swych "sportowych" modeli (choćby Jaguar E).
6. FASTBACK może mieć 2 lub 4 (ale nie może mieć 3 ani 5) drzwi, musi mieć ramki w oknach drzwiowych, musi mieścić wygodnie conajmniej 2 dorosłe osoby na tylnej kanapie i musi miec wspólne błotniki, grill, maske z sedanem czy tez kombi. Dlatego FASTBACKAMI są wersje Granady i Taunusa, nazywane przez producenta niesłusznie "coupe", jak również Kadett D czy stary VW 1600TL.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-07 00:04:22 /
no i o to mi chodziło, dzięki!
czyli Mk II to co to jeśli nazwa KOMBI-COUPE była tylko dla saaba ??
Nie "była tylko dla SAABa", tylko "jedynie SAAB i Opel się jej nie wstydziły". Ale z kolei prawdę mówiąc, to ani SAAB 900, ani Manta CC, ani Capri MkII nie spełniają ani warunków nadwozia COMBI (kąt tylnej szyby ponad 45 stopni) ani COUPE (brak ramek w drzwiach), czyli praktycznie powinny to być 3-drzwiowe LIFTBACKI. I takim na pewno jest SAAB, zaś Manta i Capri jako nie posiadające wspólnych błotników z wersją 4-drzwiową (bo taka przeciez nie istniała), podobnie jak FIAT 128-3p czy Scirocco/Corrado tak naprawdę wymykają się ze ścisłych ram klasyfikacji, tworząc - w sumie na dziś wielce popularną - kategorię pojazdów z nadwoziem będącym mieszanką atrybutów COUPE, LIFTBACKA, COACHA i Bóg wie jeszcze czego.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-07 08:39:19 /
6. FASTBACK może mieć 2 lub 4 (ale nie może mieć 3 ani 5) drzwi, musi mieć ramki w oknach drzwiowych, musi mieścić wygodnie conajmniej 2 dorosłe osoby na tylnej kanapie i musi miec wspólne błotniki, grill, maske z sedanem czy tez kombi. Dlatego FASTBACKAMI są wersje Granady i Taunusa, nazywane przez producenta niesłusznie "coupe", jak również Kadett D czy stary VW 1600TL.
Czyli że Mustang Fastback nie jest fastbackiem ?? Bo przecież nie ma ramek w oknach drzwiowych ;-))
Jest za to rasowym Coupe bo dostęp do bagażnika jest bez udziału podnoszenia tylnej szyby......... ale fastback a coupe (zwane też hardtop) różniły sie kątem pochylenia tylnej szyby....
Teraz to sam już nic nie rozumiem
(ps. fastback w 71 przeszło w nazwe sportsroof - aby później powrócić do fastbacka)
MikeB4 / 2003-05-07 09:29:35 /
Z tymi nazwami stylów nadwozia, Mike, to jest dżungla. Jako że każdy Mustang z założenia był COUPE (bo nie miał błotników i maski wspólnych np. z Falconem, a drzwi miał bez ramek), zachodziła konieczność rozróznienia dwóch typów dachu. HARDTOP (zgodnie z definicją zresztą) miał boczny otwór oszklony dłuższy niz drzwi i brak słupka pomiędzy szybami, a FASTBACK miał dach łagodnie przechodzący w tylną szybę, spadającą pod płaskim kątem do klapy bagażnika. Ale w tym przypadku nazwa FASTBACK jest formalnie nadużyciem - Mustang zwany "fastbackiem" jest prawdziwym COUPE, a "hardtop" jest słusznie nazwany HARDTOPEM.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-07 09:55:51 /
Dla ułatwienia - każde Capri to Coupe .......
nie wiem gdzie wy widzicie w Capri tylne drzwi, ja w ogóle czegoś takiego nie uznaje. Drzwi to są drzwi i ma je np. Land Rover (odchylane z kołem zapasowym) a nie podnoszone w góre coś .. co sie nazywa klapa.
Drzwi otwieramy i poruszają sie w płaszczyźnie poziomej (względnie są też podnoszone lub jakieś takie jak w Murcielago, przesuwne lub jakieś tam) ale zawsze służą do wsiadania do środka ....... a tylna klapa w Capri nie służy do wsiadania do środka (o ile otwierają sie drzwi ;-) wiec o co chodzi z tym 3 drzwiowy ??
MikeB4 / 2003-05-07 10:20:38 /
to w takim razie maluch.- jaka ma nazwe coupe czy jak ? :)
Michal FAZI / 2003-05-07 10:27:46 /
maluch jest 100% coupe....ma silnik z tylu, naped na tylna os, symboliczne miejsca na tylnej kanapie, oczywiscie dwoje drzwi i kultowy zegar(mam na mysli tego starego malucha) oraz rozruch w podlodze....coprawda do bagaznika nie mieszcza sie kije golfowe jak ma to miejsce w Porsche ale pileczek kilka sie zmiesci.....
ps.warto pamietac o pieknym ksztalcie tylnej bocznej szyby a'al Capri i rownie pieknym rasowym pomruku dobywajacym sie z rasowego chlodzonego powietrzem silnika(!!)
Rem!k / 2003-05-07 10:37:15 /
Maluch - podobnie jak Fiat 500, Fiat 600 czy stary Austin/Morris Mini jest typowym COACHem, zaś Fiat 850 czy 127 - FASTBACKiem (oczywiście w kategoriach formalnych).
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-07 10:54:07 /
A co do drzwi - to w karoserii samochodu osobowego za drzwi uważany jest ruchomy element karoserii, osadzony zawiasowo lub przesuwnie, posiadający mechanizm zamkowy i oszklenie. Dlatego każda tylna klapa z oknem - niezależnie od tego czy ma zawias na dolnej, górnej, czy bocznej krawędzi jest "drzwiami". Wynika stąd, ze nie wszystkie drzwi służą do wsiadania, hihi....
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-07 10:57:49 /
ale zimą ... każdy wie jak jest i do czego przydaje sie tylna klapa ,a moze tylne drzwi ;P
krk4m>>>>chyba zapomnialem dopisac ":)" .....grunt to luzik ;>
Rem!k / 2003-05-07 19:40:37 /
Krk4m:
A jak jest z wersjami Fiata 127 Mk1? Przecież miały one wersje z bagażnikiem jak i z 3 drzwiami? Więc jak je nazwiemy teraz?:)
michukrk / 2003-05-07 20:42:29 /
Rem!k - nie musiałeś dopisywać, dlatego też podkreśliłem "w kategoriach formalnych". Podobieństw między 126p a np.911 jest mnóstwo - przerabiałem to wielokrotnie. Michu - problem dotyczy nie tylko Fiata 127, ale także "malucha" 126bis, Passata A, Kadetta D i wielu innych aut, występujących równolegle z nadwoziem FASTBACK (albo COACH) i HATCHBACK (albo LIFTBACK).
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-07 21:21:19 /
A dla mnie to nie ważne.Ja dziele samochody na dwie grupy; a)CAPRI , b)inne auta. Koniec :)
Trophy / 2003-05-07 23:11:17 /
Krk4m zdziwiło mnie to,co przeczytałem, i chociaż chylę czoła Pańskiej wiedzy, to coś nie mogę uwierzyć o ramkach drzwi. Z tego co ja wiem, to wyróznikiem Coupe jest:
1. Sportowa sylwetka
2. Układ siedzeń 2 lub 2+2 (to jak najbardziej pasuje do Capri)
3. Auto zbliżone założeniem do GT, czyli: Mają wygodnie podróżować dwie osoby, mając możliwe przewożenia swojego bagażu i mogąc rozwinąć na trasie jakąś większą prędkość (wiem że zaraz będą posty,że ktoś kiedyś jechał maluchem w 6 osób...)
Co do ramek drzwi, to w Capri są odkręcane :)
Uszanowanie
MILO - ja wiem, że się za wczesnie urodziłem, ale daj spokój z tym "panem" - w ramach klubu jesteśmy wszyscy po imieniu. Oczywiście Twoje założenia sa prawidłowe, a owa podkreślona "sportowa sylwetka" jest odpowiednikiem cytowanego przeze mnie założenia, że COUPE nie jest wersją nadwoziową SEDANA (wspólne błotniki, maska, itd.), lecz zupełnie odrębnym autem. Oczywiście wg podstawowej klasyfikacji nadwozi samochodowych (obowiązującej w Polsce) Capri jest najprawdziwszym COUPE, gdyż klasyfikacja owa rozróżnia jedynie nadwozia osobowe typu:
SEDAN (2-drzwiowy, 4-drzwiowy, 6-drzwiowy)
LIMUZYNA (4 lub 6-drzwiowa, miejsce kierowcy oddzielone, dopuszczalne fotele tyłem do jazdy)
KOMBILIMUZYNA (3- lub 5-drzwiowa)
KOMBI
COUPE
KABRIOLET
ROADSTER
MINIWAN
Od paru lat próbuje się wprowadzić u nas także podział na owe z górą 20 kategorii wyróżnianych "na szerokim świecie", a więc wszystkie te BARCHETTY, SPIDERY, COACHE, TARGI, LIFTBACKI, FASTBACKI, itd. ale jak dotąd zarówno FIAT 126 jak i VW Kaefer są w Polsce SEDANAMI, a każdy Capri (również z otwieraną tylna szybą) formalnie nazywany jest COUPE.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-09 15:29:32 /
Nie chciałem Cię urazić- tylko tak z uprzejmości. Też swoje lata mam :) Rozumiem więc,że to był brudzio. :)
Z tymi nazwami,to oczywiście się z Tobą zgadzam, wyraziłem tylko moje zdziwienie co do ramek drzwi.
Pozdro.
Wracając do drzwi :
to w karoserii samochodu osobowego za drzwi uważany jest ruchomy element karoserii, osadzony zawiasowo lub przesuwnie, posiadający mechanizm zamkowy i oszklenie. Dlatego każda tylna klapa z oknem - niezależnie od tego czy ma zawias na dolnej, górnej, czy bocznej krawędzi jest "drzwiami".
cóż nie każde drzwi mają oszklenie (np. przesuwne lub odchylana na boki para tylnych drzwi w jakimś dostawczaku) - ale w praktyce ciężko wypracować jakąś definicje :-))
w praktyce nazywanie kombi z otwieraną w góre klapą czy tam drzwiami 5 drzwiowymi nie jest najlepszym określeniem - gdy pójdziemy do sklepu z częściami to pewnie powiemy że chodzi nam o tylną klape :-)) a nie drzwi - bo wtedy sprzedawca spyta czy prawe czy lewe :-))
Stosując definicje poprzednią + brak oszklenia PF 125p staje sie autem 5 drzwiowym
Zwróćcie uwage na osadzoną zawiasowo i posiadającą zamek klapke wlewu paliwa
Przypadek drugi jest bardziej skomplikowany
Jakieś pomysły na ilość drzwi ??
MikeB4 / 2003-05-12 12:42:35 /
Heheheheh, czyli nasze 125:) są 6 drzwiowe:)) plus jakby się uprzeć to i maskę można by doliczyć jako siódme, no i w starych 125 były trójkątne szybki uchylne w przednich drzwiach czyli 8d:) i mamy w ten sposób limuzynę:)buahahahahahahha. Proszę co za podstępne podejście polityki komunistycznej - sprzedawali sedana jako limuzynę 8d:)hihihihihih
michukrk / 2003-05-12 15:57:03 /
Coś sie Wam nudzi na wiosnę, Michały....
Dlatego właśnie założeniem dla określenia otwieranego elementu jako 'drzwi' w samochodzie OSOBOWYM jest oszklenie - ani maska, ani pokrywa bagażnika, ani klapka wlewu paliwa się nie załapie. A co do szybek bocznych, to Anglicy kiedyś stosowali takie określenie, jak "6-light" albo "4-light". W tej nomenklaturze Audi 100C2 (1976-82) była "10-light sedan", bo w każdym drzwiach miała po 2 szyby boczne, a na dodatek szybki w tylnych słupkach. Ale mimo tego nie zasługiwała na miano "limousine".
Pozdro.
KRK 4m / 2003-05-12 18:59:48 /