Mam małe pytanko:
Rozmyślam nad wstawieniem do silnika 2.9 efi zamiast wtrysku zestawiku 3 gaźników... Doszedłem do tego, że powinny być to gaźniki dwugardzielowe, "podwójne" od silnika o poj. około 500ccm każdy. Czy zasadnicze znaczenie ma średnica gardzieli w takich gaźnikach? Czy móglibyście podpowiedzieć mi jakie średnice gardzieli powinien mieć taki gaźnik? I czy może mógłby ktoś zaproponować jakiś konkretny model? (może jakieś gaźniczki od motocykla? jeśli tak to jakiego?)
Za odp. z góry dzięki!!!
♠Zoggon♠ / 2003-06-03 13:42:43 /
o pojemniosci 1L, kazdy (3gazniki)
srednica gardzieli ma znaczenie, dzieki temu jest zasysyana i rozpylana mieszanka, w 2.0v6 bylo 2x32mm czyli matematycznie wychodziło by ze w 3x2gardziele musiałbys miec kazda 16mm, (ale w 3.0 2x38 czyli z tego ~13mm) :) ale to juz jakies madre głowy powinny sie wypowiedziec. No a szukac chyba od motocykla o pojemnosci 1L v2
pozdro
cOke
A nie przypadkiem tu chodzi o pole powierzchni przekroju a nie średnicę??
314TeR / 2003-06-03 14:19:31 /
to niezupełnie tak "matematycznie" :-) Wystarczy, ze zobaczycie jakie gardziele ma R4 "sześćsetka" (motocykl) i to dla jednego cylindra! Założenie motocyklowych gaźnikow do 2.9 powinno podniesc moc, ale... moze sie okazac, ze za taka przerobka powinna isc zmiana walka i np. wielkosci zaworow!
B / 2003-06-03 15:51:29 /
ja tam obstaje ze gdyby załozyc na to 2.9 gazniki z przekrojem ~15mm to powinno to działac, mozliwe ze mozna to zrobic/dobrac lepiej poprostu tak wydaje mi sie ze jakos by to chodziło, trzeba poeksperymentowac. Mozna poszukac jak to jest rozwiazane w innych samochodach, gdzie na jeden cylinder przypada 1 gaznik (gardziel) np. weber 40/45 DOEC (4cyl. rzedowy + 2 podwojne gazniki, tylko jaka tam jest srednica gardzieli ? 40 i 45 mm kazdej? ) chcac sie bawic najprosciej (chyba) bedzie sprobowac zamontwac 3 solexy 32eeit z 2.0v6 i zobaczyc jak/czy to chodzi.
kto szuka ten... ;)
Segal: no tu jest kwestia której nie jestem pewien odnośnie pochodzenia gaźników od silników o poj. 1000ccm, czy 500ccm. Nie mam pojęcia jak to wygląda. Bo teoretycznie 3000ccm/ 3 gaźniki, to wygląda że gażdy gaźnik ma być z pojemności 1000ccm. Ale z drugiej strony to raz ssie jeden gar, a raz drugi... i czy nie powinien być od silnika 500ccm? No ale właściwie, to w silniku 2 cyl. 500ccm. też ssie raz jeden gar, a raz drugi... Czyli co w końcu od 1000ccm czy od 500ccm?
♠Zoggon♠ / 2003-06-03 20:03:35 /
no jezeli masz 2.9 / 3.0 L to masz po 1 l na dwa garki czyli gaznik dwugardzielowy podwojny jezeli od motocykla to (nie znam sie na jednosladach) nasowa mi sie 1000v2 a co do ssania garow... ze co? w taki sposob myslac to 6cylindrowy tez kazdy ssa w swojej kolejnosci, pod gaznikiem masz stale podcisnienie, przy obrotach jałowych 800 to bedzie mniejwiecej ciagłe podcisnienie i mieszanke w kolektorze ssacym
btw. Najprosciej bedzie zoabczyc jakei gazniki były montowane w 3000 x-pack tam był kolektor ssacy na 3 dwugardzielowe webery (jakie?)
pozdro
W wersji X-Pack były trzy dwugardzielowe gaźniki Weber 42 DNCF.
Michal W / 2003-06-04 00:02:12 /
No tak. były w x-packu 3 webery 42 DNCF, tylko jeszcze takie pytanko: czy teoretycznie założenie 3 takich weberów nie wymusiłoby zmiany wałka rozrządu i zaworków? Podejżewam, że działanie takich gaźników na standardowym 2.9 musiałbym osobiście przetestować i w związku z tym zastanawia mnie to czy możliwe byłyby modyfikacje tych gaźników w zakresie wymiany dysz/rurek emulsyjnych na inne wymiary w celu optymalizacji ilosci pakowanej mieszanki przez każdy gaźnik?
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 00:46:44 /
Zoggon kurcze pewnie ze sie da, ale lepiej bedzie porzadnie wyregulowac te gazniki, a to ci troche czasu zajmie (pomijajac juz same poszukiwania takowych 3 sztuk, i ich montaz) wszytsko mozna pozmieniac ... trzeba tylko miec za co ;)
cOKe co do kasy to masz 100% racji... takie Weberki chodzą po 200$ za sztuke. Do tego dochodzi cena kolektora i reszty zabawek. Zabawa dla bogaczy!
Michal W / 2003-06-04 02:14:23 /
Michał w burtonie maja gazniki po ok 200...ale funtow :(
kolektora ssacego na 2.9 na 3 gazniki to ze swieca szukac (chyba byly tylko do 3.0 essex), jak juz to kombinowac z tym co jest ;) ale fakt, i tak dla bogaczy ... :(
Pamiętam że na ebay był kolektor z trzema weberami 42 do essexa za 1500$... Była o to niezła bijatyka. Szkoda że nie mam już linka do tej aukcji :-(
Michal W / 2003-06-04 02:20:49 /
Aktualnie jest jeden Weber 42 na ebayu do wyrwania za 200$...
Michal W / 2003-06-04 02:22:07 /
Jeżeli montujesz więcej gaźników do standardowego silnika, to stosować należy te same średnice gardzieli, jak przed wymianą. Wzrośnie na pewno moc przy tym samym, albo minimalnie mniejszym zużyciu paliwa, warunkiem jednak jest identycznie bardzo dobry stan wszystkich gaźników i ich idealne zestrojenie.
Zastosowanie mniejszych gardzieli zdławi silnik, bo faktycznie cylindry "ciągną" mieszankę na zmianę, do tego jest niekorzystny efekt pulsacji i zawirowań w kolektorze (przeszkadzają sobie w cyklu ssania). Tanie rozwiązanie z jednym gaźnikiem powoduje, że współcz. nadmiaru powietrza (Lambda) jest różny w każdym z cylindrów (np. w jednym 1.1 a w innym np. 1.4).
Zastosowanie wielu gaźników rozwiązuje ten problem, dokładając swoje - głównie koszty, przed którymi Cię już ostrzegają ;)
Przyrost mocy w standardzie bez zmiany wałków rozrz. i głowicy, przy prawidłowo dobranych i zestrojonych gaźnikach powinien się wahać pomiędzy 5-20% (zależnie na ile tanie, proste i niedokładne było rozwiązanie z pojedynczym gaźnikiem).
powodzenia w kalkulacji kosztów ;)
jakby co to wezmę kredyt na 25 lat ;-)
To jeszcze takie pytanko: jak to jest z tym (jak to się nazywa...?) podciśnieniowym przyspieszaczem (ten wężyk od przysp. do gaźnika)? Czy taki wężyk można tak jakby rozgałęzić (poprzez jakiś trójnik) i doprowadzić do wszystkich gaźników, czy to zadziała? Jak to jest w tym X-packu rozwiązane?
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 10:30:05 /
nie widziałem X-packa, ale jesli chodzi o podciśnienie w gaźniku, to wszystko jedno jak i skąd je podciągniesz, byle z kolektora na którym ma siedzieć gaźnik(tam jest ważne ciśnienie, a nie wielkość przepływu - przekrój może być małym wężem z milionem trójników). Inaczej mogą pojawić się problemy z synchronizacją gaźników.
Przyśpieszenie podciśnieniowe, o którym mówisz, to nie przypadkiem aparatu zapłonowego? Jeśli tak to wystarczy tylko jeden wężyk do obojętnie którego kolektora.
Aha więc to już jasne... No to teraz: do silnika 2.9 będę musiał chyba zastosować elektryczną pomkę paliwa (taką uruchamianą przy przekręceniu kluczyka w stacyjce). Jak to jest z doborem pomy paliwa? Tzn. zakładając 2 przypadki:
a) (teoretycznie)2.9 z kolektorem i 1 gaźnikem od 2.8
b) 2.9 z 3 odp. gaźnikami...
Czy w obu przypadkach mogę zastosować taką samą pompę paliwa, czy też w przypadku b) powinienem zastosować wydajniejszą pompę?
ps. z tego akurat tematu,to ciemniak jestem, więc proszę o naświetlenie mi tej sprawy jak to jest z tą pompką?
No i jeszcze:
Co to za przewód ten zaznaczony na zdjęciu? Czy to jest ten do podciśnienia?
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 11:39:58 /
to jest przewód łączący wszystkie kanały ssące.. wyrównuje podciśnienie między poszczególnymi kanałami... tak więc na wolnych obrotach jest bardziej równomierna praca nawet jeśli któryś z gaźników nie jest idealnie zsynchronizowany...
Trójkąt / 2003-06-04 11:51:34 /
Podsumowując - kup sobie V8 jakiś 5.0 do niego napewno kupisz (nawet fabrycznie nowe) 2 sztuki 4 przelotowych gaźników, kolektor do tego, cały zestaw dźwigienek łączących prace gaźników itd itd. i wyjdzie Cie to znacznie taniej :-PP
2.9 - zostań przy wtrysku ( w końcu 2.6 RS też miał wtrysk w MK1 :-PP - może nie taki ale zawsze coś :-))
MikeB4 / 2003-06-04 11:51:53 /
do tego przewodu możńa podpiąć serwo od wspomagania hamulców i przyspieszacz podciśnieniowy..
Trójkąt / 2003-06-04 11:53:37 /
MikeB4 / 2003-06-04 12:00:48 /
Rozumiem, to poproszę jeszcze o wypowiedź w sprawie pompy paliwa i narazie wszystko będzie jasne.. :-)
tzn. zasięgnąłem opini, że 2.8 na gaźniku ma elektryczną pompkę paliwa. Czy taka pompa będzie wystarczająca do zasilenia 3 gaźników?
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 12:19:33 /
2,8 na gaźniku ma zwykłą mechaniczną pompę... nie da się jej założyć do 2,9.. natomiast 2,8 na wtrysku ma pompe elektryczną ale ta nie nadaje się do gaźnika... ma za dużą wydajność... szukaj uniwersalnych pompek elektrycznych do gaźnika ;) jak jedna będzie za mała to zastosujesz 3 ;D do każdego gaźnika oddzielna ;)))
Trójkąt / 2003-06-04 12:26:38 /
Jak coś nie wypali ze względu na koszty weźmiesz najwyżej drugi kredyt na 50 lat ;-)))
Michal W / 2003-06-04 12:32:47 /
jedna pompka powinna dać sobie radę bez problemu, byle fabrycznie radziła sobie z podobną pojemnością :)
Chmm a moze zastosowac 3 gazniki opadowe od CC 900 .
Sa to 2 gardzielowe powinny dac rade a moze sie myle.
Dajcie znac co sadzicie na ten temat :)
Podejrzewam ze z zalozeniem gazu tez niebylo by wiekszych problemow z zastosowaniem owych gaznikow.
Pozdrawiam.
RiderCros / 2003-06-04 12:43:21 /
Czesc... widzialem na zdjeciu powyzej kolektor i dwuprzelotowy "duzy" gaznik :-)
Robilem niedawmo eksperymenta z gaznikiem dwuprzelotowym od camaro 5.0 ... hmmm.. zalewał moje 2.8, a że nie byl moj to w niego nie ingerowalem :-)
To tyle jesli chodzi o moje 3 grosze :-)
B / 2003-06-04 14:43:07 /
W RAMCH CIEKAWOSTKI:
Intake mainifold V6 2.8 for 3x Weber Dcnf carburators
cena bez podatku 849,00 E
cena z podatkiem 984,84 E
nr 42262410-2
www.oldcars.de
plus wysyłka
Drogie i trzeba trafić Weberki....
BABALOO / 2003-06-04 14:54:35 /
Aha i do gazu 3 miksery i najlepiej trzy parowniki i specialny zestaw z butli do pobrania gazu...
BABALOO / 2003-06-04 15:07:14 /
o czym Ty mowisz? Jakiego gazu??? hehe
B / 2003-06-04 16:01:58 /
Gaz do czegoś takiego... buhahahahahahaha to dopiero plan stulecia :-)
Michal W / 2003-06-04 16:39:48 /
Dobra, to ja jeszcze raz... czy cewka zapłonowa i moduł zapłonowy od 2.8 będzie się nadawać do 2.9?
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 16:44:38 /
I sponsora na klocki i opony : )))
Heh :)
Lloyd / 2003-06-04 18:31:43 /
Zoggon: Tak, przeciesz i tak ladujesz caly aparat od 2.8, tylko zebatka z 2.9 bo ma zeby w druga strone i inne wyjscie na pompe olejowa
Mysza liil (EM) / 2003-06-04 18:42:02 /
Wreszcie Babaloo użył prawidłowej nazwy gaźnika - Weber DCNF (Doppio Cambio, czyli dwukomorowy), a nie jakis tam DNCF, bo takiego nie było. A poza tym 314ter też miał rację - chodzi o pole przekroju, a nie średnicę. Jak już kiedyś pisałem, gaziory dwuprzelotowe dzielą sie na bliźniacze i progresywne. Zastępując pojedynczy gaźnik np.o średnicy 38 mm podwójnym bliźniaczym stosujemy średnicę równą 70% wyjściowej, czyli 2 x 27 mm. A przy progresywnym pozostawiasz wyjściową, czyli 2 x 38.
Średnica gardzieli powinna mniej więcej odpowiadać średnicy zaworu ssącego, czyli dlatego w przypadku 2.9 powinny to być 3 dwugardzielowe progresywne 40 albo 39 (nie pamiętam ile mm ma zawór ssący Koeln 2.9). Takie gaziory to majątek, kolektor do nich - drugi majątek. Założenie gaźników o średnicy 13-15 mm (chocby sześciu, a nawet dwunastu na motor V6) zadławi silnik z powodu rozprężenia mieszanki w kanale ssącym.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-04 22:08:12 /
No ja sobie wyliczyłem, że właśnie powinny być 39,09 czyli także 40, natomiast Pan Godula (motorsport) podpowiedział mi, że średnica gardzieli mogłaby być troszkę większa, więc te weber 42 DCNF mogłyby być ok., ale z racji ich ceny, może poszukam jakichś zamienników o podobnych średnicach gardzieli, może coś od motocykla, lub może solexy 42 ER takie jak na fotce:
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 22:18:49 /
Faktycznie powinno być DCNF a nie DNCF. W książce z której brałem informacje o x-packu ten gaźnik widnieje jako DNCF...
Michal W / 2003-06-04 22:24:16 /
tylko powiedzcie mi jaka jest roznica w zaleznosci od srednicy i pola przekroju?
przeciez pole przekroju jest zalezne tylko i wylacznie od srednicy reszta jest stala
wiec mozna powiedziec ze jest to "miara kola wyrazona w innych jednostkach" ;)
camaro / 2003-06-04 22:37:12 /
Zgadzam się z camaro :-)
♠Zoggon♠ / 2003-06-04 22:55:29 /
Oczywiście, Camaro, tylko że ten "inny sposób" powoduje, że funkcja zastępowania jednego przekroju drugim jest funkcją kwadratową, a nie liniową. Czyli dwie gardziele o średnicy 30 mm to dokładnie tyle samo, co jedna 42.4 mm, a nie jedna 60 mm. Dlatego też zamiast jednej 32 mm mozna dać dwie synchroniczne (bliźniacze) 22, ale nigdy dwie 16, bo ich (owych 16 ma się rozumieć) łączne pole przekroju będzie równe dopiero pojedynczej 22, czyli połowie czynnego przekroju 32. A od samego początku eksplikacja tego problemu była zasadniczą osią niniejszego wątku.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-04 23:47:11 /
to za zacząlem tu kombinowac z srednicami, dzieki teraz juz wiem na jakiej zasadzie dobierac :) faktycznie srednica-pole sa powiazane... fakt zle 'policzylem'
zoggon najszyciej chyba dostaniesz solexy eeit z v6
ridercross w cc900 chyba jest dwugardzielowy ale dwustopniowy wiec nijak to załozyc.
A tak nawiazujac do tematu co sadzicie o 'sfabrykowaniu' kolektora do v6 na 2 gazniki 2 gardzielowe dwustopniowe? po jednym na rzad cylindrow?
pozdro
oczywiscie krk4m
chodzilo mi tylko o to ze jest to zalezne zarowno od srednicy jak i od pola przekroju, jak kto woli, tylko ze polem przekroju jest latwiej operowac
camaro / 2003-06-05 08:31:10 /
a czy może Pan krk4m mógłby w ramach swego doświadczenia i wiedzy podpowiedzieć jakich użyć gaźników?
Myśląc na chłopski rozum, to czy np. założenie 3 gaźników od 2.0 V6 i zmniejszenie rozmiarów dysz powietrza i paliwowych oraz rurek emulsyjnych i zaworu iglicowego o połowę oraz zmiana poziomu pływaka itp. da pożądany efekt?
Czy to jest błędne myślenie? Jeśli tak, to dlaczego?
♠Zoggon♠ / 2003-06-05 21:20:48 /
Jaki znowu "pan" Zoggonku????
Oczywiście proponowane przez Ciebie Solexy 40 dadzą sobie radę, aczkolwiek Jedrek Godula (który nigdy nie liczył się z zużyciem paliwa) będzie optował za 42 albo nawet 45. Natomiast złym pomysłem jest wsadzenie gaźników 32 (czy też 34) z 2.0V6, albowiem średnica kanałów ssących będzie znacznie większa od gardzieli, co spowoduje wzrost prędkości przepływu przez gaźnik i sakramenckie problemy w górnym zakresie obrotów. Niezaleznie od tego, czy na kolektorze posadzisz jeden gaźnik, czy dwa czy trzy, ich średnica gardzieli powinna być (plus minus 5%) identyczna z kanałem w głowicy czyli średnicą przylgni zaworu. Jedyną zaletą układu wielogaźnikowego będzie szybsza reakcja na pedał (i większy moment), wynikajaca z braku zjawiska interferencji z falą pulsacji w kolektorze. Przy pojedynczym (choćby dwugardzielowym) gaźniku mieszanka bowiem goni cały czas po kolektorze jak Żyd po pustym sklepie i każdy kolejno otwierający się zawór urywa sobie z niej odpowiedni kąsek, a brak owej porcji kolektor powtórnie uzupełnia sobie zasysając porcyjke przez gaźnik. I tak dzieje się załózmy (dla Koelna V6) nawet jakieś 300 razy na sekundę. Natomiast przy trzech podwójnych Solexach (czy Weberach) każda gardziel wpuszcza do "swojego" gara porcję mieszanki conajwyżej 100 razy na sekundę. I silnik taki wypije więcej nie dlatego, że będzie się weń lało z sześciu dysz zamiast z dwóch, tylko dlatego, że będzie mogło lać się znacznie prędzej, bo poszczególne kanały ssące nie będą walczyły pomiędzy sobą o porcyjkę mieszanki, tylko zajmą się dokarmianiem swego cylindra bez oglądania się na "kolegów".
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-05 21:50:17 /
Hmmm... jednym slowem, jesli nie licze sie ze zuzyciem paliwa, moge zalozyc 3 gazniki od 2.3 do silnika 2.8, dobrze mysle?
O ile (szacunkowo) wzrosnie moment obrotowy po zalozeniu 3 gaznikow zamiast jednego?
B / 2003-06-05 22:12:46 /
hmmm...
czyli szukać gaźników o średnicy gardzieli od 39 do 45mm...
No powiem, że nie wiedziałem jaką średnicę ma gaźn. od 2.0, ale zakładając, że dorwę odp. gaźniki o takich średnicach (coś koło 40) to czy mogę kombinować z nimi tak jak to opisałem w poprzednim poście????
♠Zoggon♠ / 2003-06-05 22:15:15 /
krk4m w moim 2.8 siedzi ssacy z 2.3 i gaznik z 2.0(32/32), wiem ze troche pokrecona konfiguracja ale nie mam nic lepszego, ale zaskoczyłes mnie z tymi problemami w gorym zakresie obrotów, u mnie chodzi to całkiem niezle, choc moze to własnie załuga tego 'stopniowego' przejscia, aczkolwiek jezeli moze byc jeszcze lepiej... :D dobrze wiedziec
pozdrawiam
aha moze wiecie z czego mozna 'podpasowac' gaznik podwojny o srednicach ok.40mm i jaki by to był?
Potwierdzam to co mowi coke... robilem podobne eksperymenta. Silnik wkreca sie jak szalony i mysle, ze to wlasnie zasluga takiego rozwiazania! Bo z gaznikiem od 2.8 byl mniej skory do wchodzenia na obroty!
B / 2003-06-06 07:56:24 /
Cobra 427 i Zoggon - jeśli nie są znacznie mniejsze (owe gaźniki od 2.3) od przekroju kanałów, to można tak spróbować. A wzrost momentu dla silnika 2.8-3.0 powinien być rzędu 2 kGm (jakies 8%), co za tym idzie mocy rzędu 10-12 KM. Oczywiście 3 podwójne gaźniki (i PODZIELONY na 3 sekcje kolektor) umożliwiają założenie wałka o dłuższych czasach otwarcia, a wtedy kazde 25 stopni to kolejne 7-8% momentu i 4-5% mocy (oczywiście pod warunkiem wzorowej synchronizacji układu).
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-06 08:39:07 /
Tym razem c0ke i Cobra 427.
Najpewniej uzyskujecie to przez zmiane dysz paliwowych i uboższą w dolnym zakresie mieszankę. Teoria w każdym razie temu zaprzecza (tu proponuje wykład Karola), ale - jak mawia mój znajomy onkolog - "w pewnych przypadkach medycyna jest bezsilna. Gość miał zejść 2 miesiące temu, a tu stan się poprawia...." :(
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-06 08:42:33 /
(nie będę wykładał, bo za mało czasu mam w tej chwili, a chcę się urwać z roboty na urlop ;) )
...zanim coś się wykombinuje, należy sie zastanowić nad ekonomią, bo to ona rządzi produkcją przemysłową i marketingiem: gdyby taki układ łagodnej zwężki działał korzystniej to firma nie "marnowałaby" finansów na coś co może wykorzystać na gotowo z półki, dodatkowo produkowano by te kolektory od 2.3 i gaźniki 2.0 w większej partii, czyli było by jeszcze taniej ;P
... trochę techniki: zbytnie zwężenie gardzieli gaźnika powoduje zbyt szybką średnią prędkość mieszanki- za tym idzie niepomierny wzrost oporów hydraulicznych, przepływ laminarny zmienia się w turbulenty i paliwo się wykrapla się z mieszanki za każdym poszerzeniem przekroju. To wszystko wydatnie zmniejsza współczynnik napełnienia cylindrów nową mieszanką.
Między innymi dlatego stosuje się jak największe zawory i jak największą ich ilość, a z tego wynikają różne kształty komór spalania...
...miało być bez wykładu, ale krócej mogło by nie być czytelne, wzory na maila ;)
pozdro
P.S. wyczuć różnicę można tylko przez maksymalne obciążenie, czyli albo hamownia, albo czuły instynkt z pomiarem na torze...tylko kto ze śmiertelników by przekładał kolektory i gaźniki w V-ce, aby był ten sam silnik i te same warunki :)
No właśnie zmierzyłem... i zawór ssący w 2.9 ma 40mm średnicy, więc pozostają tylko gaźniki o gardzielach 39-42mm...
♠Zoggon♠ / 2003-06-06 09:43:12 /
do krk4m, wyobraz sobie, ze NIE, gaznika nie przerabialem!!! I mimo to silnik wkreca sie lepiej niz na gazniku od 2.8! Juz nie wnikam w to, ze moj silnik byl wczesniej 2.8i i ze jak ktos kiedys zauwazyl (chyba nawet Ty) gaznikowy od wtryskowego roznia sie walkami rozrzadu.
Wracajac do tematu, nie watpie, ze drogie webery 42 dalyby piorunujacy efekt, ale na podsatwie doswiadczenia, wysuwam teze, ze zastosowanie gaznikow o mniejszych gardzielach da niegorszy efekt.
Kwestie spalania zostawmy :-) To troche tak jakby pytac wlasciciela Lamborghini o pojemnosc bagaznika i mozliwosc montazu fotelika dla dziecka!
B / 2003-06-06 09:54:57 /
A propos Lamborhini, to te weberki były w nodelu Jalpa (4 sztuki) oraz Maserati Bora, Ghibi i coś jak (Merak) i jeszcze w kilku innych tego typu tanich samochodach, więc jakby ktoś miał taką furę na części do opchnięcia, to ja się na gaźniki piszę :-)
Dokładny opis webera 42 DCNF jest tutaj (jeśli to kogoś interesuje):
http://www.jalpa.ch/Ownersmanual/carb.html
♠Zoggon♠ / 2003-06-06 10:11:54 /
krk4m & B no moj gazniczek, raczej tez seria, jakies porownanie moze bedzie na miedzianej, bo w borsku niestety zabardzo wykazac sie nie mogłem. Aha silnik z tez po wtrysku wiec moze winny jest wałek.
Niesety porownać jak chodzi z własiwym gaznikiem nie mam jak :(
pozdriawiam :)
a ja zakladalem juz do 2.8 gazniki od: 2.0 v6, 2.3 v6, 2.8 v6 oraz od 5.0 v8 camaro
B / 2003-06-06 18:11:31 /
B i na czym skoczyłes? a i na jaki kolektor to wsadzałes?
wszystkie proby robilem na kolektorze od 2.3 :-) Bo innego nie mam :-(
Silnik najzwawiej reagowal na dodanie gazu przy gazniku od 2.0 :-)
B / 2003-06-06 19:59:14 /
Bo przy malej srednicy gardzieli wzrosl przeplyw powietrza ktore porwalo z soba wieksza ilosc paliwa... Efekt nieporzadany to wzrost zuzycia paliwa w zakresie wyzszych obrotow. Takie moje chlopskie myslenie, ale moge sie mylic.
Mysza liil (EM) / 2003-06-06 22:21:57 /
a wlasnie, ze i zuzucie pozostalo na poziomie 11-12 litrow... przy ostrej jezdzie :-)
B / 2003-06-06 22:38:40 /
Mnie zastanawia jeszcze taka kwestia: rozważając przypadek silnika z jednym gaźnikiem o gardzielach np. 40mm i tego samego silnika z trzema gaźnikami o gardzielach 40mm. Czy prędkość przepływu przez gardziele będzie większa przy jednym gaźniku od przepływu przez gardziel przy trzech gaźnikach? Czy może prędkość będzie taka sama?
♠Zoggon♠ / 2003-06-06 22:39:03 /
no ja mysle, ze wieksza przy jednym gazniku
B / 2003-06-06 22:40:44 /
Rozbija się teraz chyba o to żeby owa prędkość "ssania" mieszanki była conajwyżej identyczna jak w standardzie lub mniejsza...
Na chłopski rozum to pewnie jest tak że przy trzech jest mniejsza... no ale ja nie wiem z takich zagadnień to ja ciemna masa jestem. :-(
♠Zoggon♠ / 2003-06-06 22:59:03 /
teoretycznie musi byc wieksza przy jednym gazniku poniewaz w tym samym czasie przeplynie przez niego trzy razy tyle powietrza co przez kazdy z trzech gaznikow
ale
nie jest to do konca takie proste bo ten przeplyw wydaje sie staly ale jest pulsacyjny
przy jednym gazniku jest prawie staly bo sa trzy ssace cylindry na jeden obrot, kazdy cykl ssania to okolo pol obrotu wiec zanim jeden skonczy to nastepny zaczyna i jest to w miare ciagly i staly przeplyw, przez ten gaznik nigdy nie przeplywa wiecej (moze minimalnie) niz zapotrzebowanie jednego cylindra
gdy sa trzy gazniki, kazdy zaopatruje dwa cylindry, gdy kanaly sa przedzielone to dokladnie dwa, inaczej troche sie to miesza
wiec taki gaznik zaopatrujacy dwa cylindry w naszych V6 gdzie cylindry pracuja parami po kolei bedzie eksploatowany przez 0,66 obrotu a pozniej przez 1,33 bedzie teoretycznie bezrobotny , bo w praktyce bedzie wspomagal inne gazniki
obliczenie tej predkosci to nie taka prosta sprawa gdy kanaly sa polaczone, bo wszystko zalezy od ich ksztaltu
camaro / 2003-06-06 23:04:06 /
nie dopisalem oczywistej sprawy ze problemy zaczynaja sie przy wyzszych obrotach gdy opory przeplywu przez jeden gaznik nie pozwalaja napelnic odpowiednio cylindrow
gdy sa trzy gazniki to ten problem znacznie maleje
ale to juz chyba bylo
camaro / 2003-06-06 23:07:40 /
No to, czyli to może być tak, że normalnie to jedna gardziel pakuje mieszankę na 3 gary czyli z tego co zrozumiałem, to taka gardziel "ma co robić" na okrągło, a jeśli rozważymy przypadek, że jedna gardziel zasila tylko jeden zawór i z tego co zrozumiałem, to wtedy paliwo jest zasysane co pewien moment, czyli tak jakby przez ten "moment" zawór o średnicy 40mm musi zaciągnąć odp. ilość mieszanki przez jedną gardziel i przy dużych obrotach wzrasta ta prędkość za bardzo jeśli średnice gardzieli są za małe... czyli przy założeniu, że są kanały izolowane to jednak gardziele muszą być podobnej średnicy do śr. zaworów... Dobrze myślę?
ps. sorki za te wywody, ale tak jestem ciekaw, czy dobrze myślę, bo znalezienie gaźnikow o śr 36 to byłoby chyba łatwiejsze, ale skoro będą za małe...
♠Zoggon♠ / 2003-06-06 23:24:50 /
dobrze myslisz, jesli zawor jest 40, kanaly sa duze i koncza sie otworem 40 to gaznik tez powinien miec takie przepustnice zeby nie tworzyl waskiego gardla
ewentualna ekonomie takiego silnika mozna zawsze podregulowac dyszami
camaro / 2003-06-07 08:52:08 /
a co to jest Weber 40 DCOE ?? Był taki w Alfie Alfetta 1.6 i 1.8 :-))))
MikeB4 / 2003-06-19 11:31:10 /
40 - średnica gardzieli
DC - doppio cambio (dwugardzielowy)
O - orizontale (poziomy)
E - kierunek obrotu przepustnicy (F mają odwrotny)
Obok nieco większego "45 DCOE" jest to jeden z najlepszych sportowych gaźników świata. Zero ekonomiki, natychmiastowa reakcja na pedał, dokładne dostrojenie przelotu w całym zakresie obrotów. Podobno kilku facetów w Polsce potrafi go ustawić. Montowany po 1 szt. na każde 2 gary, czyli Alfetta ma dwa takie dwugardzielowce, a do Monzy np. idą trzy. Nie nadaje się do widlaków.
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-19 12:05:31 /
Do krk4m:
to ja słyszałem o czymś takim: 38/38 EGAS, może mógłby Pan rozszyfrować te literki?
Czy taki gaźnik byłw 3.0 essex?
♠Zoggon♠ / 2003-06-19 12:26:31 /
Tu chyba przydałaby się jakaś "enigma" do deszyfrażu.
Sęk w tym, że w żadnym katalogu Webera taki gaźnik nie istnieje. Gdy wklepiesz takie hasło na Google'u, to wyskakuje jakieś 5-7 stronek, wszystkie o Fordzie Capri (w tym oczywiście nasza capri.pl także). I wg wszystkich tych kilku stronek taki gaźnik istniał i instalowany był w Essexach 3.0 oraz 3.1.
Możliwości są dwie - obejrzeć organoleptycznie gaźnik z Essexa i odczytać literki - być może istotnie jest to EGAS, tylko w Weberze o nim zapomnieli. Albo (co wydaje mi się bardziej prawdopodobne) ktoś kiedyś w jakimś jednym opracowaniu pokićkał literki, a reszta bractwa z niego zrzyna i błąd się rozmnaża przez pączkowanie.
Według Webera Essex 3.0 i 3.1 w Capri miał gaźniki 38DGAS albo 38DGES, gdzie:
38 - średnica gardzieli 27mm
DG - doppio getto (dwuprzelotowy)
A - acqueo (ssanie sterowane temperaturą wody)
E - elettrico (ssanie sterowane bimetalem)
S - sincrono (synchroniczny)
A swoją drogą ERRATA do poprzedniej wypowiedzi - DC to nie "Doppio Cambio" tylko "Doppio Corpo" (zdwojony, dosłownie: dwukorpusowy).
Mea maxima culpa.
KRK 4m / 2003-06-19 13:48:39 /
Co do gaźnika od Alfetty to byłem przekonany że nie nada sie do widłaków
czyli że były 2 , 2 przelotowe :-))) hmmmm ciekawe ciekawe
ide pomyśleć nad założeniem tego do siebie :-))
MikeB4 / 2003-06-19 14:13:03 /
Mike B4 - tak, a nawet więcej...
Identycznie miały zresztą Escorty TC Lotus (MkI) i RS BDA Cosworth (MkII), a więc patent współgra z Fordem R4 pod warunkiem głowicy "crossflow" (czyli kolektory po przeciwnych stronach). Dokładnie z fizycznego punktu widzenia to nie są dwa dwuprzelotowe, tylko cztery jednoprzelotowe, bowiem każdy cylinder zasilany jest przez pojedynczą gardziel w całym zakresie obrotów. "Doppio corpo" oznacza tylko, ze nie ustawia się poziomu paliwa w 4 komorach pływakowych, albowiem dwie sąsiednie gardziele czerpią z jednej komory usytuowanej pomiędzy nimi. BTW - powodzenia :-)
Pozdro.
KRK 4m / 2003-06-19 17:12:55 /
Tak to jest crossflow :-))
MikeB4 / 2003-06-19 18:14:58 /
Burton opisujac silniki forda oraz mozliwosci przerobek opisuje mniejwiecej tak " ... a dla powaznych zastosowan wsadz 2x 40doec lub lepiej 45doec ;)" (oczywiscie dla silnikow rzedowych, nawet dla zetec'ow polecaja :)
a tutaj cos o samych gaznikach:
http://slave.e-edukacja.pl/~fiat/html/tuning_a/seria_dcoe/seria_dcoe.htm
Wiesz coke z tym burtonem to fajne ale te CENY :-))))
MikeB4 / 2003-06-19 23:30:23 /
no ceny cenami najtaniej pieszo chodzic ;) gazniki to raz paliwo to da przerobki... ale tak to juz jest ;)
Trochę mina mi zrzedła kiedy wziąłem się za poszukiwanie odpowiednich gaźników podwójnych i w związku z tym zwracam się z zapytaniem odnośnie gaźników jednogardzielowych. Byłoby łatwiej znaleźć takie, gdyż np. na giełdzie wrocławskiej jest tego sporo, natomias podwójnych wcale. Czy warto zakładać pojedyńcze gaźniki (jeden na 2 cylindry)? Jakie są zasadnicze wady takiego rozwiązania w stosunku do 3 podwójnych gaźniorów? Czy założenie 3 jednogardzielowych da mimo wszystko jakiś wzrost mocy i momentu w stosunku do standardowego wtrysku?
Pozdrawiam.
♠Zoggon♠ / 2003-06-26 16:55:10 /
RATUNKU
LISTONOSZ DOSTARCZYL MI TO WCZORAJ.
CZY KTOS MA POMYSL , JAKIE KONKRETNIE ZALOZYC GAZNIKI ?
.STICH. / 2003-10-02 08:05:27 /
najłatwiej założyć górę od tego kolektora i podłączyć wtrysk...
Trójkąt / 2003-10-02 09:33:07 /
Możesz, to ciąć i dospawywać elementy z innych kolektorów (o ile się da...). Druga sprawa, to taka, że gaźniki mogą się nie mieścić obok siebie, musisz najpierw pomierzyć... Webery IDF chyba by weszły...
♠Zoggon♠ / 2003-10-02 09:47:36 /
Badboy, tak niesmialo zapytam
chyba zdajesz sobie sprawe z tego ze to kolektor do wtrysku a nie do gaznikow?
ale przerobic na pewno sie jakos da
camaro / 2003-10-02 11:13:19 /
Z tego co pamiętam, Burton oferuje wszystko co jest potrzebne do konwersji 2.9 V6 z EFi na gaźniki. Dostępne sa kolektory, gaźniki, pompki, układ zapłonowy i inne potrzebne drobiazgi. Kosztuje to jednak tyle, że za te same pieniądze można kupić co najmniej jedno porządne autko ;-).
Więcej szczegółów na www.burtonpower.com - można zamówić bezpłatny katalog.
Sam kolektor będzie kosztował coś koło 500 funtów, gaźnik Weber DCNF około 200 funtów sztuka a to jeszcze nie koniec.
niezle, jezeli to kolektor od wtrysku, to hm... jakis niemiec oszwabil mnie na e-bayu, napisal jak byk ze to zabawka pod trzy gazniki, a ja wtrysk to widuje tylko w swoim volvo, wiec oczywiscie uwierzylem,trudno, najwyzej go przerobie jakos.co ni zmienia faktu, ze jestem powaznie wsciekly
.STICH. / 2003-10-02 14:48:41 /
O ile da się przerobić ten kolektor, to do 2.9 można zapakować 3 gaźniki od 2.8. Co prawda wyżej była mowa o średnicy gardzieli 40mm itd. Pola powieżchni tych otworów w kolektorze odpowiadają średnicy 40mm, jednak pole powieżchni otworów dolotowych w głowicach odpowiadają średnicy gardzieli 36mm, więc jeśli gaźnik od 2.8 ma średnice 2x 36mm (już nie pamiętam), to można spróbować spasować takowe. Może jakoś to będzie chodzić. (to takie w miarę tanie rozwiązanie). Droższym rozwiązaniem byłoby zakupienie 3 gaźników weber 40 IDF (to takie, które często stosują maniacy VW Garbusów). Jeden taki nowy gaźnik kosztuje około 150$...
Tak wyglądają Webery 4X IDF:
♠Zoggon♠ / 2003-10-02 18:25:25 /
a takie pionowe dellorto drla sie nie zada ?
wygladaja za...cie i ma je pewien wloch od ktorego juz cos kupowalem.
.STICH. / 2003-10-02 19:20:35 /
To jak wygląda gaźnik, to nie ma zbytniego znaczenia. Jeśli chodzi o 2.9 to gaźniki muszą być podwójne, pionowe i mieć śr. gardzieli 36mm, a najlepiej ponad 40mm. Muszą też się zmieścić na kolektorze. Pozatym należy tak dobrać dysze paliwa, hamujące powietrza, rurki emulsyjne, poziom pływaka żeby nie zalewało silnika, czyli do poj. około 1000ccm. Jak twoje dellorto są ponad 36mm, to kupuj i montuj...
♠Zoggon♠ / 2003-10-02 19:32:38 /
niechce tworzyc nwoego postu wiec sprubuje sie tu podpiac...
czy da sie zlaozyc kolektor od 2.8i do 2.0 v6 ( tzn silnik 2.0 ale ktos mu wstawil glowice 2.3 ) ? ewentualnie jakie przerobki trzeba by poczynic,
nie planuje uruchamiac wtrysku tylko sam gaz z komputerem i sonde lambda w wydech...
DeMaDeS / 2004-12-04 19:50:05 /
fizycznie wejdzie bez problemu..
Trójkąt / 2004-12-04 22:09:24 /
ciekawe bo 2.0 V6 ma mniejsze tłoki ;-)
MikeB4 / 2004-12-05 01:34:19 /
ale ja nie tloki chce wymieniac tylko kolektor...
DeMaDeS / 2004-12-05 08:57:48 /
Da sie zalozyc, da, znamy taki przypadek, prawda Szajba?? Polacy potrafią...
Mysza liil (EM) / 2004-12-05 10:59:58 /
.. majstersztyk... LPG POWER ..:)) 2.9 V6..
jeszcze nie wypróbowane, ale może już niedługo..
eeeee..... co to i jak to działa ?? czy to woogoole działa??
black_consul / 2005-04-08 17:20:49 /
wyglada ciekawo dzialania jestem sam ciekaw ale jeszcze bardziej jestem ciekaw jaki garb chcesz na masce zrobic bo to sie pod seryjna nie zmiesci ;)
michałP / 2005-04-08 17:21:38 /
nie chcę krakać ale na moje oko nieco za duze średnice przelotek miksera(ów) gazowego..
Trójkąt / 2005-04-08 18:25:48 /
niom ale pomysł niezły :))
Trójkąt / 2005-04-08 18:26:08 /
hmmm... co to jest?... jest to zestaw trzech napisał bym gaźników... ale gaźników to tam niema.. więc raczej zestaw trzech podwójnych mikserów do gazu..:), z gaźników są tylko same przepustnice no i kawałek ssania, przepustnice pochodzą z gaźników od 2.0 V6, takiej samej średnicy są też przeloty mikserów gazu... czy to będzie działać?.. hmm dobre pytanie ! :)
ja się o garby czy dziury na masce w moich autach nie martwie.. bo to nie nie mój projekt tylko kolegi, co do działania to jak się zaczną próby to dam znać czy i jak to działa..
pomysł niezły, ale.... nie będę wywoływał burzy....
granadziarz_3M / 2005-04-09 08:45:46 /
przypadkiem wykopałem ten wątek. czy patent Eddie'go zadziałał?? ktoś wie?? pamieta??
fordofil / 2009-12-25 23:40:25 /
niewiem czy to zadziałało.. nie miałem później już styczności z tym projektem, ale jak nadarzy się okazja to podpytam twórce tego dzieła..;)..
pytalem bo od roku chodzi mi taki projekt po głowie(nie wiedziałem że ktoś już coś podobnego wykonał), i wg. wiedzy zdobytej przeze mnie nie powinien trzymać wolnych obrotów.
fordofil / 2009-12-26 09:06:13 /
coprawda nie 2.9 a 2.8 ale gada piknie ;)
http://www.youtube.com/user/granadajoern#p/a/u/1/xvehjlfMKTg
Main(misiek) / 2009-12-26 12:35:36 /
Taaa... Zwłaszcza zawory piknie godajo :D
Ja cały czas dumam nad takim projektem ale ciagle nie chciało mi sie za niego wziąć.
Trzymanie bądz nie, wolnych obrotów to myslę kwestia zastosowanych gaźników i przeznaczenia silnika.
Jesli silnik ma ganiac wyczynowo i na wysokich obrotach to najlepsze bedą Webery IDA
a na nich faktycznie może być problem z wolnymi obrotami.
Do normalnej jazdy Webery IDF badz Dellorto DRLA, tu nie powinno być żadnych problemów.
Aldaron / 2009-12-26 12:51:27 /
Aldaron czepiasz sie ;) mi bardziej chodzilo o dzwiek z "trąbek" reszte mozna pominąc ;)
Main(misiek) / 2009-12-26 13:14:34 /
tylko tu(patent od Ediego) nie ma gaźników.
fordofil / 2009-12-26 20:49:41 /
nie znam niemieckiego perfekt ale to "2,8 Liter mit 3 offenen Weber Doppelvergaser"
sobie przetlumaczylem jako 2.8 z trzema weberowskimi podwojnymi gaznikami ... chyba ze zle przetlumaczylem ;)
Main(misiek) / 2009-12-26 22:37:43 /