Oświećcie mnie proszę w temacie podstawki między kolektorem a gaźnikiem. Moje pytania to:
1. Czemu ona służy?
2. Czy jest uniwersalna, czy może dedykowana do określonego gażnika (myślę o Solexach 32/32, 35/35, 38/38?
Dla wiekszej jasnosci sprawy dołączam zdjęcia z zaznaczeniem o co mi chodzi.
Może ktoś ma do opchnięcia taką?
Pozdrawiam
P.S. Zdjecia dorzuce jutro
capriditutti / 2006-10-05 23:29:10 /
Pełni role termoizolacyjno-uszczelnieniową, pasuje od wszystkich solexow.
Mysza liil (EM) / 2006-10-06 07:22:24 /
Zdjęcie proszę... bo ja nie wiem o czym mowa;)
Wroniasty / 2006-10-06 10:20:04 /
Dla uścislenia
Czy to, że pasuje od wszystkich solexów oznacza, że taka sama jest użyta do kolektora i gaźnika od 2,0 (EEIT 32/32), 2,3 (35/35) oraz 2,8 (38/38) ????
Dołaczam zdjecia.
capriditutti / 2006-10-06 11:06:56 /
Mi się zdaje że tam można podkładkę od poloneza wsadzić jak się nie mylę... jest owalny otwór ale ale działa. Mysza ... pasuje znaczy że na szpilki wchodzi? bo one mi się wydaje są odpowiadające otworami średnicy gardzieli... albo się mylę.. ale podkładka od 35 u mnie przy 32 zostawiała 1,5 milimetrowy próg czyli od 38 byłby 3 milimetrowy.... i powiedzcie mi czy to ma jakieś zauważalne znaczenie?
Marek F / 2006-10-06 11:14:02 /
napisałem jak jeszcze nei było zdjęć , zaspany jestem i o podkładce myślałem . co do tego to je sie nie wypowiadam:P
Marek F / 2006-10-06 11:20:34 /
są różne w zależnosci od kolektora i gaznika, ogolnie 2 typy trójkatna do starego typu kolektorów ssacych i nowsza z tymi dwoma dziurkami na... podgrzewanie?
no i średnica przelotów zależnosci od silnika,
Podkladka jest po to, zeby bylo gdzie podcisnienia podlaczyc.
Srednice otworow z tego co pamietam mialem zawsze takie same, w obu moich 2300 wieksze niz gaznik 35/35, i takie same jak w 2.0. Z tego by wynikalo ze we wszystkich V-kach te podkladki sa zamienne. Tak samo podkladka ebonitowa (ale to zalezy od gaznika, bo do Webera sa inne).
A te dziury to chyba byl jakis ekologiczny idiotyzm od recyrkulacji spalin?
pmx (wiewior;) / 2006-10-06 16:36:32 /
> Srednice otworow z tego co pamietam mialem zawsze takie same, w obu moich 2300 wieksze niz gaznik 35/35, i takie same jak w 2.0. Z tego by wynikalo ze we wszystkich V-kach te podkladki sa zamienne
ja moja pilnikiem ostro jechałem, co do przelotek w gazniku ebonitowych, to na bank sa różne w zależnosći od gaznika, zreszta zobaczysz jak w końcu odbierzesz :p
ja pisalem o podkladce a nie przekladce :P
a w moim 35/35 przekladka ma wieksze srednice niz gardziele
pmx (wiewior;) / 2006-10-06 21:16:16 /
to masz za dużą bo kupiłem zestaw regeneracyjny do 35 i przekładka ma 35
Marek F / 2006-10-06 22:10:32 /
Ojoj, a ja napisałem o przekładce ebonitowej, a nie o tej podstawce ktora jest na zdjeciach. Mialem na mysli rozstaw szpilek. Od pomyloneza prawie pasuje, ale roznica jest taka, ze polonezowa podkladka ma jeden owalny otwor a nie 2 okragle jak oryginalna.
Mysza liil (EM) / 2006-10-07 08:49:11 /
niedopasowanie jednych otworow do drugich by bylo ze wzgledow aerodynamicznych (oporow przeplywu o ktore tak wszyscy walcza) mniej wiecej takie w skutkach jak wlozenie tam srubokreta-nawet jesli jest przekladka szersza niz gzrdziele i wlot w kolektorze to wprowadzi zawirowania i znaczne stratu przeplywu (nie wspominajac o ostrych krawedziqach)
moja przekladka, podkladka, podstawka, kolektor i gaznik maja tyle samo-35 (2.3) i wydaje mi sie ze Ci co maja rozne to maja poprostu pozamieniane z innymi silnikami
Troche wydaje mi sie dziwne, zeby ktos grzebiac na wiosce w moim starym 2.0 albo 2.3 wysilil sie na szukanie i zakladanie podkladek od 2.8 :)
pmx (wiewior;) / 2006-10-07 16:48:03 /
a jednak..:) widzisz jakie dziwne rzeczy sie trafiaja:)
Panowie, czy ktos w koncu autorytatywnie odpowie na pytanie czy podstawa pod gaźnik pokazana na zdjęciach (aluminiowa), a nie przekladka ebonitowa, czy inna podkladka, zależy od pojemności silnika, a tym samym rodzaju gaźnika ( czyli czyt. wielkości otworów)? No i czemu ta podstawa tak naprawde służy?
Pozdrawiam.
capriditutti / 2006-10-07 23:43:57 /
Byly 2 rodzaje podstawek aluminiowych. W silnikach z kolektorem ssacym grzanym spalinami, mialy wyjscie (zaslepione) do podlaczenia zaworu recyrkulacji spalin.
Pozatym w podstawce miesci sie waz podcisnieniowy do serwa, podcisnienie do regulacji polozenia klapy dolotu powietrza w filtrze. Znajduje sie tam rowniez zaworek bimetaliczny do regulacji obrotow w zaleznosci od temperatury silnika.
Co do srednic to trzeba miec kilka i pomierzyć. Jak wygrzebie to zmierze.
Mysza liil (EM) / 2006-10-08 17:20:25 /
Dzięki za fachową odpowiedź. To w takim razie podstawa pokazana na moich zdjeciach jest ktorą wersją?
capriditutti / 2006-10-09 11:59:29 /
A czy na tych zdjeciach jest właśnie druga wersja?
capriditutti / 2006-10-09 12:02:54 /
Starszą, bez mozliwosci podlaczenia recyrkulacji.
Mysza liil (EM) / 2006-10-09 14:39:31 /
mam pytanko apropo dwuch pirwszych fotek
w miejscu gdzie jest wylot wody na chłodnicejest dwa czujniki
do jednego dochodzą dwa kabelki a do tego pod nim nirzej jeden
powiedzcie mi do czego one są bo u mnie są oba niepodpięte i niewiem dlaczego :)
radarek / 2006-11-17 10:13:58 /
Odświeżam temat;]
Powiedzcie mi co lepiej zrobić z tą podstawką. Mam podstawkę na 32mm a potrzebuje na 38mm. Mogę ją rozwiercić? Czy lepiej się jej pozbyć i pobawić się z elektrycznym serwem? Proszę o pomoc;]
Zabrałem się za wymianę kolektora na 2.3 i gaźnik solex 38mm na śmierć zapominając o tej podstawce:/
skoro kolektor zostawiasz mały, to chyba szczypanie się z rozmiarem podstawki nie ma sensu?
kolektor 2.3 średnice ma 37,2mm, gaźnik 37.8mm a podstawka 32mm to jest aż 5mm :/ czy myślisz ze można by zebrać po 2,5 mm na stronę? robił ktoś już taką operacje?
rozwiercaj/rozpiłuj
Robiłeś coś takiego? widziałeś?
hej
Czy ktoś sie orientuje do czego to jest i jak to wyregulować???
U mnie było tak że zaworek przy nagrzanym silniku był otwarty i ciagnęło lewe powietrze, po przytkaniu palcem obroty spadły i silnik zaczął pracować równiej a i z korka przestało sie dymić...
no wiec jak to ma być??na razie podgiąłem tak jak na fotce...
Kilgore / 2012-05-04 15:24:27 /
wiesz, ja też nie wiem co poeta miał na myśli montując to coś. Nie spotkałem odpowiednika tego czegoś w żadnym innym samochodzie, ze znanych mi silników, tylko fordowskie gaźnikowe fałki są w to wyposażone. Robię z tym to co Ty i mam w d... zgadywanie jaką to miało funkcję.
granadziarz_3M / 2012-05-04 22:25:09 /
Pierwszy raz w życiu coś takiego widzę. Gdzie to dokładnie było zamontowane?
Jest to urządzenie zapobiegające zgaśnięciu silnika. Bimetaliczny zaworek. Kiedy zanika podciśnienie w kolektorze (tuż przed zgaśnięciem) otwiera się zaworek i dodaje powietrza poza przepustnicą. Jeśli wolne obroty w v6 falują to znaczy że to urządzenie zaczyna działać i wtedy należy wyregulować gaźnik.
Mysza liil (EM) / 2012-05-05 19:19:58 /
hmmm czyli przy zgaszonym silniku zaworek powinien być lekko podniesiony a po uruchomieniu podcisinienie powinno go zassać...?? u mnie był podniesiony wcześniej o jakiś 1mm i to już było za dużo...
dred - to jest w podstawce pod gaźnik zaraz za wejściem odmy po prawej stronie...
Kilgore / 2012-05-05 22:11:56 /
http://www.capri.pl/library/microfilms/v6-engine/A05.35
element nr 2
granadziarz_3M / 2012-05-06 15:59:41 /
Cześć
Czy ktoś to urządzenie w końcu ogarnął ?
Wczoraj bawiłem się po czyszczeniu gaźnika w ustawienie i regulację przy wykorzystaniu patentu Gunson Colortune. Miałem problem bo choć silnik odpalił na poprzednich ustawieniach wkrętów i chodził równo to świeca colortune pokazywała ubogą mieszankę (jasno niebieski kolor z komory spalania). Kręciłem śrubami mieszanki (to Solex po 82r więc ma tylko te 2 śruby w podstawce do kręcenia) od wkręcenia po wykręcenie i nic się nie zmieniało (no może przy maksymalnym wkręceniu zdychał). Nie mogłem uzyskać bogatej mieszanki (żółtego koloru z komory spalania). Więc zacząłem szukać czy gdzieś się lewe powietrze nie dostaje. Psikałem cleanerem i jak padło na ten zaworek silnik przygasł.
Nacisnąłem go (zamknąłem) i obroty spadły. Cały czas naciskając wyregulowałem obroty biegu jałowego a później zacząłem ustawiać mieszankę i okazało się że teraz da się. Czyli pokazuje się zarówno żółty jak i niebieski jak i fioletowy kolor (Poza jednym cylindrem, gdzie jest cały czas ubogo - ale to inna historia co to oznacza). W ten sposób ustawiłem każdą stronę. Oczywiście po puszczeniu tego zaworka on znowu się otworzył i podniosły się obroty biegu jałowego. Skorygowałem i zostawiłem. Działa / jeździ.
O co chodzi ? Czy ten zaworek tak ma działać ? Czy fakt że jest otwarty świadczy o tym że coś nie działa poprawnie w silniku ? Czy ustawianie gaźnika przy zamkniętym tym zaworze jest ok ? W żadnym Haynesie ani książce od gaźników nie znalazłem o nim wzmianki.
valhallen / 2014-08-07 09:20:47 /
Przez tyle lat ktoś mógł to odgiać przypadkowo i rozkalibrować. Ja maiłem to samo i podgiąłem do dołu..
Kilgore / 2014-08-07 10:02:52 /
nie sądzę żeby to ktoś dotykał. Ja na pewno nie ruszałem ani nigdy podstawki nie zdejmowałem a już wiele razy byłem na ustawianie mieszanki i było ok. Teraz rozbierałem i składałem gaźnik. I mam trzy opcje: 1) coś zrobiłem źle i przez to ten zaworek jest otwarty 2) był on zawsze otwarty i tak ma być 3) był on zawsze otwarty (za moich czasów) i to nie przeszkadza tak bardzo.
U ciebie zanim go dogiąłeś - coś było nie tak ? Gaźnik nie dał się wyregulować ? Nie było wolnych obrotów (przy takiej dziurze - tak właściwie powinno być ?!) ? Po dogięciu spalanie spadło o litr na 100 ?
valhallen / 2014-08-07 10:40:54 /
tu znalazłem opis chyba tego systemu:
http://what-when-how.com/automobile/carburettor-additional-systems-automobile/
"Hot-idle Compensator Valve".
Oznaczałoby że ten zawór powinien być otwarty po nagrzaniu podstawki i zamknięty na zimnym silniku. Jeżeli tak to jest ok (choć muszę sprawdzić na zimnym), ale czemu nie udaje się uzyskać pełnego spektrum mieszanki ? Skoro zawór powinien kompensować wzbogacanie mieszanki spowodowane parowaniem benzyny w nagrzanym gaźniku to przy jego sztucznym zamknięciu powinno być zawsze za bogato... A ja mam na odwrót - przy naturalnie otwartym zaworze jest dobrze/za ubogo (niestety mankamentem colortune jest to że liczy się przejście z bogatej na ubogą, bo po samym odcieniu niebieskiego ciężko stwierdzić czy mam optymalną mieszankę czy już za ubogą) a po zamknięciu mogę ustawić mieszankę dowolnie
Jeżeli ten opis z linku jest właściwy i patrząc na twoje zdjęcie tego zaworku - to chyba jest tak zbudowane, że ta dolna blaszka to powinien być bimetal, który po nagrzaniu odegnie górną blaszkę i cały zaworek. Ale nie widzę jak miałoby to się stać w zobrazowanym przypadku :)
Co ciekawe w systemach wtryskowych występuje coś o podobnej nazwie (Idle Air Control Valve albo Auxilary Air Valve - w jetronic'ach) ale działa na odwrót. Są otwarte dając dodatkowe powietrze na zimnym silniku...
valhallen / 2014-08-07 11:28:56 /
Nie tyle dodatkowe powietrze na zimnym silniku ile w ogóle kontrolują przepływ powietrza. W Fordowskim EFI (w innych pewnie też) - CAŁE powietrze idzie przez IACV.
Konar / 2014-08-07 11:36:54 /
no tak w nowych całe ale to już komputer steruje. W L-Jetronicu natomiast jest to właśnie bimetal, ale działający na odwrót - zamyka zawór a nie otwiera.
Wracając do starych fordów - teraz jak poznałem nazwę to okazuje się że było to stosowane w mustangach jako zewnętrzny zaworek, np.:
http://www2.cougarpartscatalog.com/66z-compensator.html
Jest wbudowane w amerykańskie gaźniki do V8mek:
http://www.mustangandfords.com/how-to/engine/mump-1012-autolite-4100-carburetor-installation/photo-18.html
valhallen / 2014-08-07 11:58:19 /
Na amerykańskim forum znalazłem takie info:
http://www.camaros.org/forum/index.php?topic=4802.0;wap2
"Hot idle compensators are pre-set at the factory and require no adjustment. However, to insure proper idle adjustment, the valve must be closed when setting engine idle speed and mixtures. This can be done by using a screwdriver to press down lightly on the valve for those models with the valve located in the main venturi area"
pytanie czy pisał to człowiek znający się na rzeczy ?
Tylko jak ustawię mieszankę i prędkość na 850 wciskające ten zawór, to będę miał na nagrzanym silniku przynajmniej 100obr/min więcej.
valhallen / 2014-08-07 12:08:24 /
A ja to zatkalem ameliniowym nitem i dziala :)
Tyle ze m mojej podstawce po calym mechanizmie zostala tylko dziura. Ale zawsze sie zastanawialem co to , po co to i jak to dziala.
Aldaron / 2014-08-07 12:18:16 /
witam
wtrącając swoje trzy grosze- jetronicu L oraz LE, jest dodatkowy zawór powietrza, i owszem, on dziła na zasadzie bimetalu zamykającego powietrze wraz z wzrostem tempetratury, ale to chodzi o to, żeby silnik miał więcej mieszanki ( i wyższe obroty) jak jest zimny ( większe opory podczas pracy etc). Całe powietrze przepływa przez przepływomierz, i jest jest wzbogacane paliwem przez sterownik.
Podobnie rzecz ma miejsce w nowszych układach wtryskowych- wspomniany zawór powierza biegu jałowego ( Igle..) ma za zadanie regulować poziom obrotów- silnik ma zmienne obciążenia ( klima, wentylator, wspomaganie, etc) i gdyby tego nie było trudno byłoby utrzymać wolne obroty na stałym poziome bez tego.
skład mieszanki zawsze jest ustalany czasem wtrysku przez sterownik.
natomiast zawór o jakim tutaj mowa, jet po to aby właśnie kompesować skład mieszanki w zależności od temperatury. I nie ma nic wspólnego z zaworem wolnych obrotów i zaworem powietrza dodatkowego.
Gaźnik podstawowy ( bez osprzętu), ma z tego co pamiętam charakterystykę odmienną niż potrzebuje tego silnik, dlatego montuje się w nim masę osprzętu który ma za zadanie dopasować skład mieszanki do potrzeb silnika.
Podsumowując ten wątek - pojechałem sprawdzić swoje dokonania regulacyjne u gaźnikowca. No i okazało się że albo nie potrafię korzystać z Colortune, albo nie jest to takie proste. Plus taki, że ustawione było w miarę równo z każdej strony. Minus że za bogato bo ok. 7% CO. Ale dla tej dyskusji najważniejsze, że jak gaźnikowiec ustawił już skład mieszanki, to ten zawór był szczelnie zamknięty sam z siebie.
Wcześniej - jak już dowiedziałem się że coś takiego jest - zaworek wyczyściłem i delikatnie podgiąłem (tak palcem a nie kombinerkami) żeby był zamknięty na zimno. Przy moich ustawianiach i tak się podnosił po nagrzaniu na biegu jałowym.
Gaźnikowiec też zdawał się nie mieć wiedzy na temat tego do czego to miałoby służyć.
valhallen / 2014-08-11 10:56:22 /
Dorzucam dla potomnych bo znalazłem taki sam zaworek w kolektorze od senatora/monzy pod 4a1.Więc nie tylko ford takie ustrojstwo montował :)
Piotrek Ł....vel Kankkunen / 2018-04-13 16:04:44 /
Taki zaworek był też w kolektorze Opla pod solexa w 4 cylindrowych silnikach,może też pod Zenitem.
Przemek S. / 2018-04-13 19:00:33 /
i tu się przydają "intermarkowe " zainteresowania. potwierdzam, jest w oplu.